Inductie: hoe hard tikken bij 3 pitten is normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakenstein
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 12:29
Mijn vraag:
Nieuw fornuis (Bosch HLN39A020) aangeschaft en aangesloten op fornuisgroep (L2N2). Bij 3 of 4 pitten tikt hij. Is dit normaal bij inductie, zoja, hoe hard?

Bosch zelf zegt dat geluiden als tikken van de klok 'normaal' zijn, ik vind dat vreemd en vermoed dat er toch iets mis is.

Mensen hier ervaring mee?

YouTube: 29 oktober 2024

[ Voor 12% gewijzigd door freakenstein op 29-10-2024 08:42 . Reden: Filmpje ]

Horrorliefhebber op https://denachtvlinders.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
Dit doet hij normaal als hij telkens uit en aan gaat. (Laag vermogen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:59
Ik neem aan dat je de handleiding doorgelezen hebt?
Daar staat het in, dit is normaal.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakenstein
Zeker de handleiding gelezen, staat niks duidelijk over in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEafM6HWA-bttJhSU3UtLSq-pKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IU7DnrjpVTLOlS5glrAxKJte.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dan nog, is dit niet ongezond hard?
99ruud99 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:29:
Dit doet hij normaal als hij telkens uit en aan gaat. (Laag vermogen)
Hoog of lang vermogen, geen verschil.

[ Voor 34% gewijzigd door freakenstein op 29-10-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50
freakenstein schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:37:
Zeker de handleiding gelezen, staat niks duidelijk over in:
[Afbeelding]

Maar dan nog, is dit niet ongezond hard?
Ritmische geluiden!

Mijn AEG "tikt" ook, vooral als je meer dan twee pannen plaatst. Wel een wat sneller ritme, gek genoeg helpt 't soms om een pan er even af te halen en terug te zetten...Geen idee waarom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
In mijn Bosch kookplaat zijn de kookzones verdeeld over de fases. Zo zijn drie kookzones, intern, aangesloten op één fase. Zodra je meer dan 2 kookzones binnen dezelfde "groep" gebruikt schakelt de kookplaat snel tussen de verschillende kookzones. Ze worden om-en-om kort aan/uit gezet om binnen het limiet van de fase te blijven. Ongeacht welk vermogen er werkelijk gevraagd wordt, vreselijk irritant. Dit geeft een ritmisch tikkend geluid.

Mogelijk doet jou Bosch kookplaat exact hetzelfde?

[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 29-10-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:56
Pan soms beetje verplaatsen doet wonderen hier. Positie maakt uit met hoe hard het tikt hier.
Niet hetzelfde model, maar dit is volgens mij gewoon normaal geluid wat bij inductie hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakenstein
Caayn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:44:
In mijn Bosch kookplaat zijn de kookzones verdeeld over de fases. Zo zijn drie kookzones, intern, aangesloten op één fase. Zodra je meer dan 2 kookzones binnen dezelfde "groep" gebruikt schakelt de kookplaat snel tussen de verschillende kookzones. Ze worden om-en-om kort aan/uit gezet om binnen het limiet van de fase te blijven. Ongeacht welk vermogen er werkelijk gevraagd wordt, vreselijk irritant. Dit geeft een ritmisch tikkend geluid.

Mogelijk doet jou Bosch kookplaat exact hetzelfde?
okay... ik ben nogal verbaasd. Ik kan me geluiden best voorstellen, maar dit is serieus gekmakend hard.
Is dit dan typisch Bosch/Siemens? Of alle inductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn Ikea inductieplaat maakt niet zulke harde tikgeluiden.. zeker niet als ze daadwerkelijk aan staan. Ik hoor eigenlijk alleen wat irritant getik als de pan op een zone staat met 0 power. Maar zelfs dan is het getik wat minder hard dan bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:12

OmeJoyo

This is me

Dit is de wel veel meer en veel harder als dat ik van andere platen gewend ben.@freakenstein

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
freakenstein schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

okay... ik ben nogal verbaasd. Ik kan me geluiden best voorstellen, maar dit is serieus gekmakend hard.
Is dit dan typisch Bosch/Siemens? Of alle inductie?
Excuus, ik had jouw video nog niet bekeken. Daar heb ik per ongeluk overheen gelezen.

Het geluid is aan de harde kant. Stuk luider dan wat ik gewend ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Laatst online: 07:36
Bijzonder en ook nog nooit gehoord bij een inductieplaat. Wel zoemen (van de spoelen die erin zitten) en blazen (van de ventilator), maar zo tikken is nieuw. Referentiekader: stuk of 10+ inductieplaten van verschillende merken, afmetingen en eigenaren (weet niet of er een Bosch tussen zat). Zelf zou ik dit niet accepteren want het lijkt me gekmakend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:44
Servicemelding maken, het is net of er iemand naast je staat te slaan op iets of in de handen klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dit klinkt niet goed in ieder geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakenstein
Dank voor alle input. Vervanging komt vandaag. Gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freakenstein
Nou, de nieuwe tikt gelukkig een heel stuk minder. Zat dus inderdaad iets niet goed.
Maar tiktvrij zijn ze dus niet, maar het is leefbaar :)

Overigens knullig dat Bosch dit 2L 2N schema niet even meeleverd: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcJCDwqId5d5KlLryZl8VJIpb6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LrVaa1Bw8jMlD6Tg9iZFsqVU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat was wel heel hard ja. Klinkt als een wat luid relais. Want weet, dit is feitelijk een 1-fase kookplaat dus alle plaatsen moeten de 3600W delen. De 2e fase is de oven.

En 2L2N is niet juist en zeker ook niet wenselijk als je een 3x25A netaansluiting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:49

FreakNL

Well do ya punk?

GeeEs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:47:
Pan soms beetje verplaatsen doet wonderen hier. Positie maakt uit met hoe hard het tikt hier.
Niet hetzelfde model, maar dit is volgens mij gewoon normaal geluid wat bij inductie hoort.
Mijn inductiekookplaat uit 2014 maakt in ieder geval niet zoveel herrie als in dat filmpje. Sterker nog, dit topic verbaast me… Die van mij maakt volgens mij helemaal geen klik geluiden… Tenminste , het is me nooit opgevallen…. Het is een Siemens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@FreakNL Dat tikken van relais is naar mijn ervaring typisch voor 1-fase kookplaatsen waarbij je meer dan 2 pitten gebruikt. Waarom ze dit niet solid state oplossen weet ik ook niet. Deze was alleen wel erg luid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Laatst online: 01:16
Hier soms ook een tikkend geluid bij een Neff, maar i.t.t. wat hierboven wordt benoemd zit het tikken bij gebruik van de pan. Dit heeft twee oorzaken.

Bij eentje was de bodem krom en kon daardoor geen goed contact maken met de plaat. Een andere keer is het als de onderkant van de pan of de kookzone vochtig/vies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 19:56

Wuursj

want worst is al bezet

Tikkende relais kan door verschillende redenen die ook bij 2 fase platen kunnen voorkomen. Meestal heeft het te maken met reducren van vermogen op de pit.

- duty cycle, de plaat gaat steeds aan en uit omdat hij weinig vermogen moet leveren, minder dan het minimale vermogen van de pit. De mijne doet dit in de laagste stand.

- meerdere pitten op 1 fase vragen allemaal veel vermogen waardoor de plaat het vermogen van de fase over de pitten moet verdelen

- de pit kan het vermogen niet kwijt in de pan omdat de pan niet goed aansluit (krom / vies / geen goed positie) of te weinig ijzer in zich heeft. Ook dan gaan ze wel eens duty-clylcen.

Hoe luid die tikken zijn, ligt aan de gebruikte relais. Solidstate releais maken helemaal geen geluid.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:56
FreakNL schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:26:
[...]

Mijn inductiekookplaat uit 2014 maakt in ieder geval niet zoveel herrie als in dat filmpje. Sterker nog, dit topic verbaast me… Die van mij maakt volgens mij helemaal geen klik geluiden… Tenminste , het is me nooit opgevallen…. Het is een Siemens..
Oh idd. Wow.. had het filmpje niet gezien nog.
Dit is wel heel erg hard. Zou ik niet vertrouwen en heb dat zo erg nog niet gehoord.

Hier is het idd meer een heel zacht tikkend geluid, wat weg is of verandert van frequentie als ik de pan enkele mm's anders zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 15:57
Ik heb het ook bij een bosch

Zodra er een 3e bij komt, bloed irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-05 20:27
Septillion schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:19:
En 2L2N is niet juist en zeker ook niet wenselijk als je een 3x25A netaansluiting hebt.
Dat kan je vinden, maar als deze niet 3 fasen aangesloten KUNNEN worden, dan moet je er mee doen. Dat is bij mij ook zo. Tijdens plaatsing hadden ze hem op 1 fase gezet met kookgroep. Dat heb ik wel veranderd naar 2 fasen en 2 nullen. Maar 3 fasen kan gewoon niet volgens de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Dapdodo Okay, ik had erbij moeten zetten 2L2N op 1-fase. Ofwel, het allemaal op één 25A knallen. En dat is toch wel wat >95% bedoelt als ze het over kookgroep en/of 2L2N hebben.

En meeste spreken van 3-fase aansluiten ook al gebruik je er feitelijk maar 2.
Pagina: 1