Deze overweging zit ik ook te maken. Gezien de levensduur van de het apparaat is sneller natuurlijk beter, maar hoeveel zou in het in de praktijk nog schelen bij 'normaal' gebruik (geen video-editing/rendering)?Tommie12 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:38:
Onze oudere 27' iMac is wat traag aan het worden, dus deze trekt mijn interesse.
De vraag is nu: wat is het wezenlijk verschil tussen de basisversie met 8 cores end e 10 core versie? Waar ga ik het verschil merken.
Ik zou sowieso niet terug gaan naar 24” denk ik en zou in de huidige tijd niet teveel upgrades nemen, tenzij je zeker weet dat je er weer zoveel jaar mee gaat doen. Voor normaal gebruik zal 8 en 10 cores niet veel verschil maken vermoed ik.LoneGunman schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:38:
[...]
Deze overweging zit ik ook te maken. Gezien de levensduur van de het apparaat is sneller natuurlijk beter, maar hoeveel zou in het in de praktijk nog schelen bij 'normaal' gebruik (geen video-editing/rendering)?
I don't have dreams, I have goals!!
Magic Mouse. Werkt intuïtief en ben het gewend. Ik heb niet zo'n grote handen. Denk dat het daarom voor mij wel comfortabel werkt. Trackpad vind ik helemaal niets. Heb die van laptops ook nooit prettig gevonden. Werk liever met een muis.Redondo1982 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:30:
Wat gebruiken/bestellen jullie? De Magic Mouse of het Magic Trackpad?
Ik heb precies het tegenovergestelde: ik vind de Magic Mouse echt horror ondanks dat ik ook kleine handjes heb.
De trackpad daarentegen, super!
De trackpad daarentegen, super!
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Inmiddels de knoop al doorgehakt: een 10-core / 24gb / 512gb M4 besteld. Duurt een weekje voor levering, maar ben erg benieuwd. De 27" 5K i5 (2017) gaat op MP.
Ga je geen spijt van krijgen. Ik ben ook van een 27" naar een 24" iMac gegaan. Heb nu de M3 met 24 GB van vorig jaar. Enige min puntje is dat het scherm met de ingebouwde voet mij wat te laag stond. Ik heb er zo'n hub van Satechi voor gekocht, maar die maken ze niet meer (denk ik).LoneGunman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:26:
Inmiddels de knoop al doorgehakt: een 10-core / 24gb / 512gb M4 besteld. Duurt een weekje voor levering, maar ben erg benieuwd. De 27" 5K i5 (2017) gaat op MP.
/f/image/ngAuuynS1vLv9Za8KgIPai61.webp?f=fotoalbum_large)
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Hopelijk vandaag de eerste foto's van jullie. Ik ben benieuwd.
Kleine van mij krijgt een computer voor de kerst, maar twijfel tussen Mac en Windows. Ik ben een windows man met Apple devices en hij heeft alleen maar Apple Devices dus misschien maar gelijk all-in gaan met Apple. Aan de andere kant: ik wil hem Windows opvoeden, want in het bedrijfsleven zie je dat het meest terugkomen.
Allemaal lastige keuzes haha.
Kleine van mij krijgt een computer voor de kerst, maar twijfel tussen Mac en Windows. Ik ben een windows man met Apple devices en hij heeft alleen maar Apple Devices dus misschien maar gelijk all-in gaan met Apple. Aan de andere kant: ik wil hem Windows opvoeden, want in het bedrijfsleven zie je dat het meest terugkomen.
Geen idee hoe oud die ‘kleine’ is, maar leren wat de waarde is van een MacBook kan geen kwaad lijkt me?Redondo1982 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:06:
Hopelijk vandaag de eerste foto's van jullie. Ik ben benieuwd.
Have you tried turning it off and on again?
Kleine blijft inderdaad beetje denigrerend haha. Hij is 11, maar zit al vervroegd op de hogere school. Ik merk gewoon dat ie eraan toe is.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:16:
[...]
Geen idee hoe oud die ‘kleine’ is, maar leren wat de waarde is van een MacBook kan geen kwaad lijkt me?
Ik zit te denken aan een NUC of Mac Mini met scherm of direct iMac.
Misschien gewoon even aan hem vragen wat hij leuk zou vinden en of hij een idee heeft van wat hij er mee wil doen, @Redondo1982?
Pfff, jaloers op de kleuren, hoor. Vind het echt moeilijk om een MBP te bestellen terwijl ik weet dat ze deze kleuren ook hadden kunnen leveren
Pfff, jaloers op de kleuren, hoor. Vind het echt moeilijk om een MBP te bestellen terwijl ik weet dat ze deze kleuren ook hadden kunnen leveren
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
100% Apple, maar dat komt door de Amac en AS. Dat maakt indruk.Ample Energy schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:49:
Misschien gewoon even aan hem vragen wat hij leuk zou vinden en of hij een idee heeft van wat hij er mee wil doen, @Redondo1982?
Die kleuren zijn inderdaad allemaal leuk, maar niet voor een Pro Macbook. Dat willen ze toch een beetje ‘zakelijk’ houden.
Klopt denk ik wel. Ze zijn nu steeds moeilijker te verkrijgen. Ik wilde silver. Maar die was uitverkocht. Dus dan maar Spacy Grey gekocht. Ook mooi. Maar daarvan zijn er niet zo veel van in voorraad. Ik snap niet waarom het niet meer wordt gemaakt. Ze verkopen toch goed?loekf2 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:21:
[...]
Ik heb er zo'n hub van Satechi voor gekocht, maar die maken ze niet meer (denk ik).
[Afbeelding]
Begrijp ik dus goed dat je al die tijd gewacht heb met het aankopen van een nieuw systeem totdat Apple met standaard 16GB kwam? Zelfs als je met zo’n oud en traag systeem werkt?Eagle771 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:43:
[...]
Was voor mij de belangrijkste reden om te wachten op M4. En wat helemaal mooi meegenomen is: hij is goedkoper dan M3. Dus heel blij dat ik even geduld had. Snellere chip en meer werkgeheugen.Enige nadeel, minder geheugen (256 GB). Heb nu 1 TB fusion drive. Vind upgrade voor meer geheugen veel te duur. Dus dan maar externe HDD besteld. Plus Satechi USB stand, waardoor iMac wat hoger staat en USB-poorten aan de voorkant zit.
Momenteel heb ik iMac van 2012. Erg oud en inmiddels vrij traag.
Een MacBook Air. Kan hij meenemen naar zijn kamer, naar de woonkamer, en mogelijk ook naar school.Redondo1982 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:39:
[...]
Kleine blijft inderdaad beetje denigrerend haha. Hij is 11, maar zit al vervroegd op de hogere school. Ik merk gewoon dat ie eraan toe is.
Ik zit te denken aan een NUC of Mac Mini met scherm of direct iMac.
Ja, is inderdaad een mooie optie. Ware het niet dat ie al mijn oude iPad Pro 11" heeft met Magic Keyboard. Aan de andere kant vind ik het altijd best of both worlds. Je koopt een monitor en een lappie en je bent voor elke situatie klaar. Vaak wel de meest dure optie. Stof tot nadenken dus, bedankt weer haha.ikweethetbeter schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:44:
[...]
Een MacBook Air. Kan hij meenemen naar zijn kamer, naar de woonkamer, en mogelijk ook naar school.
@Redondo1982
Koop er een monitor bij de je met een USB-C kabel kunt aansluiten, en zo ook oplaadt. Pas hier je wensen aan:
Lijstje met monitoren
Koop er een monitor bij de je met een USB-C kabel kunt aansluiten, en zo ook oplaadt. Pas hier je wensen aan:
Lijstje met monitoren
Toen we besloten dat er nieuwe iMac moest komen, was M4 er nog niet. Maar ik las wel de geruchten dat M4 zou komen met standaard 16 GB aan werkgeheugen. Toen besloot ik om M3 links te laten liggen. Ook in de hoop dat ik met M4 instapmodel goedkoper uit zou komen dam M3 met upgrade naar 16 GB. Dat is uitgekomen. Dus heel blij dat ik even heb gewacht. Met M4 als bonus. Dus ook langer iOS upgrade en ondersteuning. Betere camera en geluid is ook mooie bonus. Heb dus een aantal maanden gewacht en dat is dus het wachten waard gebleken.Redondo1982 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:16:
[...]
Begrijp ik dus goed dat je al die tijd gewacht heb met het aankopen van een nieuw systeem totdat Apple met standaard 16GB kwam? Zelfs als je met zo’n oud en traag systeem werkt?
Het loont dus om eerst in te lezen en kijken of je misschien beter kunt wachten.
Hier vrijdag al binnen. Ik had het via de Apple Store gekocht en gekozen voor thuis levering. Kwam netjes op 8 November binnen.Eagle771 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:24:
Een vraagje, wanneer verwachten jullie de M4 te kunnen ophalen?
Het zou tussen 8 en 11 november in de winkel komen te liggen. Mijne zou op 11 november in de Apple Store aankomen. Ben benieuwd.
Is dat een standaard uitvoering met 256 GB SSD?checkdiz schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:23:
Hier vrijdag al binnen. Ik had het via de Apple Store gekocht en gekozen voor thuis levering. Kwam netjes op 8 November binnen.
Ik heb een 10 core uitvoering met 1 TB SSD besteld, en deze komt rond 20 november.
Ja, dan is je wachten beloond. Heeft ook een beetje met de noodzaak te maken. Als je gewoon thuis een beetje internet ed dan is de noodzaak niet zo hoog. Echter voor mij is dat niet de usecase, omdat ik het ook zakelijk veelvuldig gebruik.Eagle771 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:14:
[...]
Toen we besloten dat er nieuwe iMac moest komen, was M4 er nog niet. Maar ik las wel de geruchten dat M4 zou komen met standaard 16 GB aan werkgeheugen. Toen besloot ik om M3 links te laten liggen. Ook in de hoop dat ik met M4 instapmodel goedkoper uit zou komen dam M3 met upgrade naar 16 GB. Dat is uitgekomen. Dus heel blij dat ik even heb gewacht. Met M4 als bonus. Dus ook langer iOS upgrade en ondersteuning. Betere camera en geluid is ook mooie bonus. Heb dus een aantal maanden gewacht en dat is dus het wachten waard gebleken.
Het loont dus om eerst in te lezen en kijken of je misschien beter kunt wachten.
Dit is maatwerk en ze hadden, schat ik in, een flinke voorraad bijzondere iMac's (& MacMini's) in Ierland klaar staan voor de eerste batch in Europa en daar kwam ook mijn maatwerk gekozen iMac vandaan, maar had het een week geleden na de aankondiging direct vooruitbesteld en kwam netjes 8 november binnen via UPS.ikweethetbeter schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:26:
[...]
Is dat een standaard uitvoering met 256 GB SSD?
Ik heb een 10 core uitvoering met 1 TB SSD besteld, en deze komt rond 20 november.
Was heel interessant dat het apparaat in de voorliggende 20 uur mooi te volgen was door Ierland, dan naar Keulen en dan richting Amsterdam. Knappe logistiek.
Ik vermoed dat jouw gekozen versie aangeleverd wordt vanuit de US en dan dezelfde route aflegt. En kan best zomaar een paar dagen eerder dan die 20ste bij je op de stoep staan.
PS: on-topic; het is een heerlijke bovenverwachting snelle machine. M4 chip stelt zeker niet teleur.
[ Voor 15% gewijzigd door RoRoNL op 10-11-2024 11:56 ]
Ik heb bewust gekozen voor zelf ophalen. Ik heb namelijk gezien hoe er bij pakketdiensten wordt omgegaan met pakketten. Word je niet vrolijk van. Heb namelijk zelf pakketten vervoerd van ene naar ander distributiecentra.
Bij Apple Store komt het binnen op pallets (denk ik). Dan wordt er in ieder geval niet mee gesmeten en/of neergekwakt. Ik verwacht dat door medewerkers van Apple Store wat vriendelijker met aankopen wordt omgegaan.
Bij Apple Store komt het binnen op pallets (denk ik). Dan wordt er in ieder geval niet mee gesmeten en/of neergekwakt. Ik verwacht dat door medewerkers van Apple Store wat vriendelijker met aankopen wordt omgegaan.
Er wordt schandalig omgegaan met pakketjes. Ik heb meegemaakt (voor de deur) dat ze pakketjes gingen overgooien. Betrof toen de nieuwe Airpods 3. Gingen ze zelfs over de bus heen gooien en moest de ander hem vangen vanuit het andere raam. Dat ging dus fout en het pakketje rolde over het straatwerk.Eagle771 schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:26:
Ik heb bewust gekozen voor zelf ophalen. Ik heb namelijk gezien hoe er bij pakketdiensten wordt omgegaan met pakketten. Word je niet vrolijk van. Heb namelijk zelf pakketten vervoerd van ene naar ander distributiecentra.
Melding van gemaakt bij Apple en DHL met bewijslast (camera), maar wat ermee gedaan wordt: niks. Er is al personeelstekort.
De mijne heeft vertraging opgelopen. Zou op 11 november aankomen in de Store. Maar helaas, nog niet aangekomen. Kreeg wel netjes mail binnen dat mijn zending mogelijk is vertraagd.checkdiz schreef op zondag 10 november 2024 @ 08:23:
[...]
Hier vrijdag al binnen. Ik had het via de Apple Store gekocht en gekozen voor thuis levering. Kwam netjes op 8 November binnen.
Dat is balen, want Apple en vertraging zie je echt zelden.Eagle771 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 05:33:
[...]
De mijne heeft vertraging opgelopen. Zou op 11 november aankomen in de Store. Maar helaas, nog niet aangekomen. Kreeg wel netjes mail binnen dat mijn zending mogelijk is vertraagd.
Ik weet niet wat standaard wordt genoemd, maar ik heb de 10 Core met 256 GB SSD.ikweethetbeter schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:26:
[...]
Is dat een standaard uitvoering met 256 GB SSD?
Deze had ik in pre-order staan zodra dit kon. Hij was net zoals hier al genoemd netjes te volgen uit Ierland.
Er zijn 2 modellen (8 core cpu, 2 poorten en 10 core cpu en 4 poorten), maar 4 standaard configuraties.checkdiz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 09:16:
Ik weet niet wat standaard wordt genoemd, maar ik heb de 10 Core met 256 GB SSD.
Deze had ik in pre-order staan zodra dit kon. Hij was net zoals hier al genoemd netjes te volgen uit Ierland.
Model 1:
- 8-core CPU
- 8‑core GPU
- 16 GB centraal geheugen
- 256 GB opslag¹
- 10-core CPU
- 10‑core GPU
- 256 GB opslag¹
- 10-core CPU
- 10‑core GPU
- 512 GB opslag¹
- 10-core CPU
- 10‑core GPU
- 24 GB centraal geheugen
- 512 GB opslag¹
Ik heb model 2 met 1 TB SSD besteld (ik had ook model 3 met 1 TB SSD kunnen kiezen, dat is exact dezelfde machine), afgelopen vrijdag besteld, en wordt volgens Apple aanstaande maandag geleverd.
Ik heb model 1 gekozen met ethernet-aansluiting (optie voor 30 euro). Nog altijd goedkoper dan model 2. En heb Toshiba Canvio Flex 2 TB (HDD) erbij gekocht. Onder aan de streep nog altijd goedkoper. En Satechi Stand met ingebouwde USB-hub. Deze model en kleur. Dan heb ik USB aan de voorkant. Die heb ik namelijk vaak nodig. Voorheen draaide ik de scherm even om. Beetje omslachtig. Dat is nu verleden tijd. Daarom heb ik ook genoeg aan 2 poorten. Eentje voor HDD en eentje voor USB-hub.ikweethetbeter schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:32:
[...]
Er zijn 2 modellen (8 core cpu, 2 poorten en 10 core cpu en 4 poorten), maar 4 standaard configuraties.
Model 1:Model 2:
- 8-core CPU
- 8‑core GPU
- 256 GB opslag¹
Model 3:
- 10-core CPU
- 10‑core GPU
- 256 GB opslag¹
Model 4:
- 10-core CPU
- 10‑core GPU
- 512 GB opslag¹
De standaard configuraties met 256 GB opslag (Model 1 & 2) heeft elke Apple store ruim op voorraad, en zijn dus het snelst te leveren. Model 3 & 4 zijn ook goed (en snel) te leveren, andere configuraties (bv met 1 TB opslag) duren langer.
- 10-core CPU
- 10‑core GPU
- 24 GB centraal geheugen
- 512 GB opslag¹
Ik heb model 2 met 1 TB SSD besteld (ik had ook model 3 met 1 TB SSD kunnen kiezen, dat is exact dezelfde machine), afgelopen vrijdag besteld, en wordt volgens Apple aanstaande maandag geleverd.
De nieuwe opstelling zal ik plaatsen in deze draad: Het grote "show je Apple computer" topic - Deel 23
[ Voor 4% gewijzigd door Eagle771 op 14-11-2024 02:44 ]
Mijn iMac is nu binnen en door mij opgehaald.
Ik ben erover uit om een iMac 2024 (blauw) te kopen voor mijn zoon van 11 jaar, maar ik zit te twijfelen over de 256gb en 512gb. Het zal vnl. gebruikt worden voor school en wat experimenteren, maar je weet nooit of er zwaardere applicaties op gaan draaien die wat meer opslag eisen. Ik neig dus naar 512gb, maar zoals met al mijn apparaten neem ik nagenoeg bijna altijd teveel.
Echt een lastige keus, zeker omdat de stap direct een stuk duurder is. Is het € 100,- dan had ik het direct gedaan.
Echt een lastige keus, zeker omdat de stap direct een stuk duurder is. Is het € 100,- dan had ik het direct gedaan.
In principe is een iMac M4 sowieso een flinke overkill qua prestaties voor de gemiddelde gebruiker, laat staan een scholierRedondo1982 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:49:
Ik ben erover uit om een iMac 2024 (blauw) te kopen voor mijn zoon van 11 jaar, maar ik zit te twijfelen over de 256gb en 512gb. Het zal vnl. gebruikt worden voor school en wat experimenteren, maar je weet nooit of er zwaardere applicaties op gaan draaien die wat meer opslag eisen. Ik neig dus naar 512gb, maar zoals met al mijn apparaten neem ik nagenoeg bijna altijd teveel.
Maar gezien het niet achteraf kunnen upgraden van de Mac zou ik zeker een upgrade naar 512GB doen. Alhoewel, ik heb nu ongeveer 80Gb in gebruik: OSX + Adobe CC + divere andere applicaties. Opslag via een NAS. Dus met 256GB moet het ook wel lukken.
Ja, de specs zijn meer dan goed. Hier kan je echt heel wat jaren mee vooruit. Ik dwing hem het liefst naar Windows, want daar ben ik in thuis. Ik heb wat moeite met MacOS op de één of andere manier. Ik heb zelf een Macbook Pro M1 gekocht om te experimenteren met het OS, maar het ligt hier al meerdere jaren weinig te doen. De keren dat ik eraan gewerkt heb dacht ik: zo, Windows doet dat echt beter. Komt natuurlijk gewoon omdat ik daarin groot gebracht ben. Voor de rest overigens wel alles van Apple, iPhones, iPads, AW, ATV etc dus stap naar MacOS zou de laatste zijn, maar die valt me dus zwaar haha.LoneGunman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:31:
[...]
In principe is een iMac M4 sowieso een flinke overkill qua prestaties voor de gemiddelde gebruiker, laat staan een scholierAls het dan om kosten gaat: een nette all-in-one (met Windows) haal je voor minder dan de helft van een Mac. De eerste jaren zullen er toch geen zware applicaties gedraaid gaan worden op de middelbare school (en ze moeten vaak semi-verplicht een laptop aanschaffen voor de dagdagelijkse dingen).
Maar gezien het niet achteraf kunnen upgraden van de Mac zou ik zeker een upgrade naar 512GB doen. Alhoewel, ik heb nu ongeveer 80Gb in gebruik: OSX + Adobe CC + divere andere applicaties. Opslag via een NAS. Dus met 256GB moet het ook wel lukken.
Het hoeft ook geen all-in-one te zijn. Sterker nog, liever niet. Vanuit Windows zou ik kiezen voor een NUC en super goed scherm. Alleen bij de iMac krijg je wel veel waar voor je geld. Super goed scherm en goede computer in één, wat er ook nog eens goed uitziet (is niet iedereen het mee eens haha). Bovendien komt hij nu echt in aanraking met z’n eerste eigen computer en dan is de integratie met MacOS en al het andere Apple spul fantastisch. Desalniettemin leer ik hem liever omgaan met Windows.
Ik denk er echt aan om toch gewoom voor het basis model met 256GB te gaan, mocht het een iMac worden. Ga toch nog even kijken naar een NUC. Dank voor de hernieuwde inzichten!
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind je best tegenstrijdig in je opmerkingen.Redondo1982 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:33:
[...]
Ja, de specs zijn meer dan goed. Hier kan je echt heel wat jaren mee vooruit. Ik dwing hem het liefst naar Windows, want daar ben ik in thuis. Ik heb wat moeite met MacOS op de één of andere manier. Ik heb zelf een Macbook Pro M1 gekocht om te experimenteren met het OS, maar het ligt hier al meerdere jaren weinig te doen. De keren dat ik eraan gewerkt heb dacht ik: zo, Windows doet dat echt beter. Komt natuurlijk gewoon omdat ik daarin groot gebracht ben. Voor de rest overigens wel alles van Apple, iPhones, iPads, AW, ATV etc dus stap naar MacOS zou de laatste zijn, maar die valt me dus zwaar haha.
Het hoeft ook geen all-in-one te zijn. Sterker nog, liever niet. Vanuit Windows zou ik kiezen voor een NUC en super goed scherm. Alleen bij de iMac krijg je wel veel waar voor je geld. Super goed scherm en goede computer in één, wat er ook nog eens goed uitziet (is niet iedereen het mee eens haha). Bovendien komt hij nu echt in aanraking met z’n eerste eigen computer en dan is de integratie met MacOS en al het andere Apple spul fantastisch. Desalniettemin leer ik hem liever omgaan met Windows.
Ik denk er echt aan om toch gewoom voor het basis model met 256GB te gaan, mocht het een iMac worden. Ga toch nog even kijken naar een NUC. Dank voor de hernieuwde inzichten!
Windows is in jouw ogen het fijnere OS, het hoeft ook geen all-in-one te zijn en je gedachte om hem met Windows kennis te laten maken is zo slecht nog niet.
Ga er geen harde cijfers bij zoeken, maar durf wel te beweren dat Windows het dominantste besturingssysteem is in de zakelijke wereld. Daar heeft je zoon later vast meer aan dan die fancy iMac nu.
Dus ja, waarom zo gefocust op de iMac?
Het is ook tegenstrijdig, maar hij is in love met de iMacGr4mpyC3t schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:29:
[...]
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind je best tegenstrijdig in je opmerkingen.
Windows is in jouw ogen het fijnere OS, het hoeft ook geen all-in-one te zijn en je gedachte om hem met Windows kennis te laten maken is zo slecht nog niet.
Ga er geen harde cijfers bij zoeken, maar durf wel te beweren dat Windows het dominantste besturingssysteem is in de zakelijke wereld. Daar heeft je zoon later vast meer aan dan die fancy iMac nu.
Dus ja, waarom zo gefocust op de iMac?
Apple, hè?! Dat zijn meesters daarin!
Alleen het is wel iemand die kan relativeren dus ga even goed alle opties (opnieuw) naast elkaar neerleggen. Hij moet ook zelf kiezen, het is een kado voor kerst en tevens ook als beloning voor zijn harde werken de afgelopen periode. Het is ook de stap die genomen moet worden, want alleen iPad is niet meer voldoende om op te werken.
Haha thanks voor je verduidelijking, ik snap je dilemma wat beter. Wat het ook moge worden, als hij er maar wat aan heeft.Redondo1982 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:35:
[...]
Het is ook tegenstrijdig, maar hij is in love met de iMac
Apple, hè?! Dat zijn meesters daarin!
Alleen het is wel iemand die kan relativeren dus ga even goed alle opties (opnieuw) naast elkaar neerleggen. Hij moet ook zelf kiezen, het is een kado voor kerst en tevens ook als beloning voor zijn harde werken de afgelopen periode. Het is ook de stap die genomen moet worden, want alleen iPad is niet meer voldoende om op te werken.
Haha, ja hoe ouder ik word des te meer dilemma’s.Gr4mpyC3t schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:45:
[...]
Haha thanks voor je verduidelijking, ik snap je dilemma wat beter. Wat het ook moge worden, als hij er maar wat aan heeft.
Ik vind het wel lekker om zo te klanken hoor. Daar zullen anderen ook mee worstelen en misschien help ik ze ook zo weer mee.
Klopt. De SoC (CPU) is rap zet. RAM is er ook voldoende. Alleen opslag is wat krap voor een desktop. Maar dat is uit te breiden met bv een externe SSD.LoneGunman schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:31:
In principe is een iMac M4 sowieso een flinke overkill qua prestaties voor de gemiddelde gebruiker, laat staan een scholier
Ik ben erg benieuwd! Heb je voorbeelden?Als het dan om kosten gaat: een nette all-in-one (met Windows) haal je voor minder dan de helft van een Mac.
Kwalitatief is een iMac M4 de top: top scherm, top materiaal (geen goedkoop plastic), goede speakers (verwacht je niet in zo'n dun apparaat), zeer goede camera, ...
Een Windows AIO voor €760 euro? Ik ben benieuwd wat je daarvoor krijgt! En dan bedoel ik niet 1TB opslag, maar dan bedoel ik de kwaliteit en uitstraling en degelijkheid.
Ik adviseer je dan ook om een MacBook Air te kopen voor je zoon. Daar heeft hij veel meer aan! Er zijn nu ook leuke Black Friday aanbiedingen, rond €1000 voor een 13" M3 met 16GB RAM.De eerste jaren zullen er toch geen zware applicaties gedraaid gaan worden op de middelbare school (en ze moeten vaak semi-verplicht een laptop aanschaffen voor de dagdagelijkse dingen).
Koop er een scherm bij (met USB-C poort met Thunderbolt/DisplayPortondersteuning) voor thuis.
Mocht je toch voor een iMac gaan (nogmaals het advies om dat niet te doen, ga voor een MacBook Air), kies dan liever de versie met 4 USB4 / Thunderbolt4 poorten dan voor extra opslag.Maar gezien het niet achteraf kunnen upgraden van de Mac zou ik zeker een upgrade naar 512GB doen. Alhoewel, ik heb nu ongeveer 80Gb in gebruik: OSX + Adobe CC + divere andere applicaties. Opslag via een NAS. Dus met 256GB moet het ook wel lukken.
Je kunt ook ervoor kiezen om Satechi USB Slim Dock te kopen met SSD geheugen die je daarin kunt inbouwen (onderkant).Redondo1982 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:49:
Voordeel, je hebt dan ook gelijk usb aan de zijkant ipv achterkant. En de toetsenbord (mits zonder numeriek deel) past er precies op.
uitvoering: Lenovo IdeaCentre AIO 24IRH9 (F0HN008TNY)ikweethetbeter schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:42:
[...]
Klopt. De SoC (CPU) is rap zet. RAM is er ook voldoende. Alleen opslag is wat krap voor een desktop. Maar dat is uit te breiden met bv een externe SSD.
[...]
Ik ben erg benieuwd! Heb je voorbeelden?
Kwalitatief is een iMac M4 de top: top scherm, top materiaal (geen goedkoop plastic), goede speakers (verwacht je niet in zo'n dun apparaat), zeer goede camera, ...
Een Windows AIO voor €760 euro? Ik ben benieuwd wat je daarvoor krijgt! En dan bedoel ik niet 1TB opslag, maar dan bedoel ik de kwaliteit en uitstraling en degelijkheid. Nog leuker: zelf een
uitvoering: ASUS M3702WFAK-WA003W
uitvoering: Acer Aspire C24-1800 (DQ.BM2EG.001, Qwertz toetsenbord)
Kwaliteit, degelijkheid en uitstraling zijn vaak zaken waar meningen en gevoelens aan ten grondslag liggen, dus dat moet iedereen zelf bepalen natuurlijk
@LoneGunman
Dankjewel!
Ja, het zijn all-in-one's, en ze zien er niet eens zo beroerd uit, allemaal 16GB RAM, dus voor een beperkt budget...
Maar alles plastic, geen aluminium, "dik", USB-A poorten, USB 2.0 zelfs (!!!), geen reviews dus zaken als thermo throttling kan je geen uitspraken over doen.
Dit zit een paar klassen onder een iMac. Maar dat is te verwachten voor die prijs. Voor de juiste doelgroep mogelijk mooie AIO's, voor de iMac doelgroep (macOS, kwaliteit, design) is dit niet bedoeld.
Dankjewel!
Ja, het zijn all-in-one's, en ze zien er niet eens zo beroerd uit, allemaal 16GB RAM, dus voor een beperkt budget...
Maar alles plastic, geen aluminium, "dik", USB-A poorten, USB 2.0 zelfs (!!!), geen reviews dus zaken als thermo throttling kan je geen uitspraken over doen.
Dit zit een paar klassen onder een iMac. Maar dat is te verwachten voor die prijs. Voor de juiste doelgroep mogelijk mooie AIO's, voor de iMac doelgroep (macOS, kwaliteit, design) is dit niet bedoeld.
Mensen die AC+ op een iMac erbij hebben gekocht? Ik twijfel daarover. Bij m’n mobile devices heb ik het wel, maar ander gebruik.
Ondertussen iMac gekocht en ik ben benieuwd of er nog echt musthaves zijn, welke ik gelijk moet kopen. Ik ga voor de zekerheid maar AC+ erbij kopen, want zag wat problemen mbt de M1 versie voorbij komen na zoeken op Tweakers door de verschillende topics. Ik doel dan op deze:
Quakie in "[iMac 2021] Ervaringen & Discussie"
Quakie in "[iMac 2021] Ervaringen & Discussie"
@Redondo1982
Als consument heb je 2 jaar garantie. Apple Care kost veel geld, en is het niet waard als je mij vraagt. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken, en weet ook niet hoe goed jij overweg kunt met onzekerheid. Dus als je je daar goed bij voelt: gewoon erbij nemen!
Wat voor iMac heb je gekocht? Heb je voldoende USB poorten voor alles wat je via USB aan wil sluiten?
Mijn advies: niet teveel aansluiten. Printen (en scannen) gaat vaak beter via AirPrint, dus gebruik dat als je printer het ondersteunt.
Wat ik je wel kan adviseren, is een simpele externe HDD (2,5", USB powered, minimaal USB 3.0, minimaal 1TB of 2 keer de capaciteit van je Mac SSD grootte) voor Time Machine.
Als consument heb je 2 jaar garantie. Apple Care kost veel geld, en is het niet waard als je mij vraagt. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken, en weet ook niet hoe goed jij overweg kunt met onzekerheid. Dus als je je daar goed bij voelt: gewoon erbij nemen!
Wat voor iMac heb je gekocht? Heb je voldoende USB poorten voor alles wat je via USB aan wil sluiten?
Mijn advies: niet teveel aansluiten. Printen (en scannen) gaat vaak beter via AirPrint, dus gebruik dat als je printer het ondersteunt.
Wat ik je wel kan adviseren, is een simpele externe HDD (2,5", USB powered, minimaal USB 3.0, minimaal 1TB of 2 keer de capaciteit van je Mac SSD grootte) voor Time Machine.
AC+ is gewoon echt een gemoedsdingetje ja bij de iMac. Ik ben eigenlijk tegen teveel verzekeren en heb het ook zeker niet nodig, alleen de snelheid waarmee iets wordt omgeruild dmv Express Replacement ed is echt fenomenaal.ikweethetbeter schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:35:
@Redondo1982
Thx mbt het aansluiten. Heb het duurdere model genomen met vier poorten en dan ook automatisch 10gpu ed. De bekende upselling-strategie haha.
Time machine kan ook naar mijn Synology toch? En anders koop ik er een externe HD bij mocht dit nodig zijn en/of de beschikbare 512gb intern vol raakt. Verwacht dat laatste echter niet, vandaar ook direct de keus voor 512gb, even geen gemiep en rekening houden met vanalles.
Ja, TM kan ook naar een Synology NAS. Dat had ik bij mijn vorige Mac zo gedaan, alleen dat loopt niet heel soepel. En bij het terugzetten van een bij de migratie naar mijn nieuwe iMac M4 vergeten map heeft me dat 2 dagen gekost wegens het niet kunnen mounten van de sparsebundel.Redondo1982 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:35:
Time machine kan ook naar mijn Synology toch? En anders koop ik er een externe HD bij mocht dit nodig zijn en/of de beschikbare 512gb intern vol raakt. Verwacht dat laatste echter niet, vandaar ook direct de keus voor 512gb, even geen gemiep en rekening houden met vanalles.
Dus voorkom ergernis, en gebruik een USB schijfje.
Net toch de trekker maar eens overgehaald voor een iMac M4 in onze nieuwe werkkamer.
We hebben nu beide MacBook Air M2 en werkten de laatste weken met een externe 4K monitor en toetsenbord/muis van Logitech. Maar toch missen we design en gevoel van Apple. Nog even gedacht aan een Studio Display, maar wederhelft mag ook meebeslissen.
Uiteindelijk een iMac M4 16GB/256GB 10 CPU/10 GPU met Touch ID geworden. Benieuwd, sinds 2014 weer een iMac.
We hebben nu beide MacBook Air M2 en werkten de laatste weken met een externe 4K monitor en toetsenbord/muis van Logitech. Maar toch missen we design en gevoel van Apple. Nog even gedacht aan een Studio Display, maar wederhelft mag ook meebeslissen.
Uiteindelijk een iMac M4 16GB/256GB 10 CPU/10 GPU met Touch ID geworden. Benieuwd, sinds 2014 weer een iMac.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Hier ook een gele iMac M4 16GB/512GB 10 CPU/10 GPU. Alleen heb ik de trackpad ipv muis en daardoor was de levertijd langer, 1e week januari, maar nu uitgesteld naar laatste week januari..
*zucht* *first world problems*
Verder een Satechi USB C / TB enclosure met 2TB WD SSD voor wat extra storage
.
Verder een Satechi USB C / TB enclosure met 2TB WD SSD voor wat extra storage
Nog even geduld, dus. Wij hebben gekozen voor Magic Mouse, werd snel geleverd. Trackpad vind ik op een MacBook handig, maar voor iMac (nog) niet.Hercul3s schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:22:
Hier ook een gele iMac M4 16GB/512GB 10 CPU/10 GPU. Alleen heb ik de trackpad ipv muis en daardoor was de levertijd langer, 1e week januari, maar nu uitgesteld naar laatste week januari..
Verder een Satechi USB C / TB enclosure met 2TB WD SSD voor wat extra storage.
Alvast veel plezier ervan, fijne machine!
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik heb sinds kort ook een iMac M4. Kreeg de melding dat de Magic Mouse leeg was, moet je die aan de onderkant opladen. Totaal niet handigTHE_BASE schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Nog even geduld, dus. Wij hebben gekozen voor Magic Mouse, werd snel geleverd. Trackpad vind ik op een MacBook handig, maar voor iMac (nog) niet.
Alvast veel plezier ervan, fijne machine!
Voor de rest alleen maar lovende woorden, maar die Magic Mouse is niet echt handig.
[ Voor 9% gewijzigd door souljah1h op 08-01-2025 14:40 ]
Haha. Daar is al zoveel over gezegd. Maar binnen een kwartier weer een stuk voller. Kopje koffie zetten, broodje eten en je kunt weer door. Wat mij betreft kan het beter, maar ook een non-issue.souljah1h schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:39:
[...]
Ik heb sinds kort ook een iMac M4. Kreeg de melding dat de Magic Mouse leeg was, moet je die aan de onderkant opladen. Totaal niet handig
Voor de rest alleen maar lovende woorden, maar die Magic Mouse is niet echt handig.
Ik ben verbaasd dat je verbaasd bent!souljah1h schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:39:
Kreeg de melding dat de Magic Mouse leeg was, moet je die aan de onderkant opladen. Totaal niet handig
Dit issue bestaat al ruim 9 jaar, toen de eerste oplaadbare Magic Mouse uitkwam.
Nee, het is niet handig. Aan de andere kant kun je maanden op een acculading werken, en kost het nauwelijks moeite 's nachts te laden, of een ander moment dat je je Mac niet gebruikt. Het maakt dus eigenlijk niet uit, het is geen probleem.
Ben ook aan het kijken om mijn 2017 iMac 27 te vervangen.
Ik trap een open deur in, maar vind de extra opslag gewoon te duur. 460€ extra betalen voor 1TB ipv 256GB stoot me wat tegen de borst.
Dat slim dock van Satechi kan een oplossing zijn, maar ik weet niet hoe goed dat werkt als bv de foto's (dat is waarom ik zo veel plaats nodig heb) daar op zouden staan.
Ik heb iCloud met 2TB, maar dat is dan mijn normale backup.
Hoe goed werkt het om met een externe schijf te werken als je daar bv je foto's en muziek op zet. Kan ik dat mooi mee laten backuppen, en werkt dat even vlot?
Verder neem ik aan dat de M3 (er zijn nog wat promo's) of de M4 meer dan snel genoeg gaat zijn om wat the fotoshoppen en spelen met Luminar.
Mijn 'oude' iMac draait dat nog, maar af en toe niet echt responsive.
Ik trap een open deur in, maar vind de extra opslag gewoon te duur. 460€ extra betalen voor 1TB ipv 256GB stoot me wat tegen de borst.
Dat slim dock van Satechi kan een oplossing zijn, maar ik weet niet hoe goed dat werkt als bv de foto's (dat is waarom ik zo veel plaats nodig heb) daar op zouden staan.
Ik heb iCloud met 2TB, maar dat is dan mijn normale backup.
Hoe goed werkt het om met een externe schijf te werken als je daar bv je foto's en muziek op zet. Kan ik dat mooi mee laten backuppen, en werkt dat even vlot?
Verder neem ik aan dat de M3 (er zijn nog wat promo's) of de M4 meer dan snel genoeg gaat zijn om wat the fotoshoppen en spelen met Luminar.
Mijn 'oude' iMac draait dat nog, maar af en toe niet echt responsive.
Sony A7 iv en wat recycled glas
@Tommie12 Ik bewerk al jaren fotos en videos van een externe SSD met Capture One en Davinci Resolve en dat gaat als een trein.
Voorheen was dat altijd met iets als een Samsung T7 met 10Gbps en sinds kort heb ik een Thunderbolt 4 behuizing gehaald de OWC Express 1M2 en daardoor zijn mijn lees/schrijfsnelheden nu ruim 3x zo snel en dus net zo snel als de interne SSD.
Voorheen was dat altijd met iets als een Samsung T7 met 10Gbps en sinds kort heb ik een Thunderbolt 4 behuizing gehaald de OWC Express 1M2 en daardoor zijn mijn lees/schrijfsnelheden nu ruim 3x zo snel en dus net zo snel als de interne SSD.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Thx,Greatsword schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:57:
@Tommie12 Ik bewerk al jaren fotos en videos van een externe SSD met Capture One en Davinci Resolve en dat gaat als een trein.
En welke iMac config gebruik je? Hoe veel RAM?
Ik heb wat angst als ik de data van mijn huidige iMac met 600GB wil over zetten dat ik tegen een hoop problemen aan loop.
Heb momenteel een M4 Mini met 16GB en nog een M1 Max met 64GB.Tommie12 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:46:
[...]
Thx,
En welke iMac config gebruik je? Hoe veel RAM?
Ik heb wat angst als ik de data van mijn huidige iMac met 600GB wil over zetten dat ik tegen een hoop problemen aan loop.
Beide werken top.
Over de processoren maak ik me geen zorgen, en ik was zeker van plan om minstens 16GB geheugen te nemen (standaard bij de M3, maar ik overweeg ook een M1 refurb).Greatsword schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:42:
[...]
Heb momenteel een M4 Mini met 16GB en nog een M1 Max met 64GB.
Beide werken top.
Het gaat me vooral over de opslag. 1Tb tov 256GB is een meerprijs van 460€, en dat vind ik nogal idioot.
Dus ik gun apple dat niet echt, maar wil vlot kunnen werken met mijn foto's.
Hoe makkelijk is het als die op een externe schijf staan?
Kan ik die simpelweg mee nemen in mijn iCloud backup?
Greatsword schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:42:
[...]
Heb momenteel een M4 Mini met 16GB en nog een M1 Max met 64GB.
Beide werken top.
Zorg eerst voor een Backup zou ik zeggen en met een nieuwe Mac gewoon lekker fris beginnen, die oude Mac gewoon even zo laten staan.
Ik snap je helemaal!Tommie12 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:06:
Ik heb voor m'n desktop, waar dus de hele fotobieb op staat, altijd 1TB opslag als ondergrens aangehouden. En anno nu 16GB RAM als absoluut minimum.
Die 16GB zonder meerprijs is gekomen. Jammer dat Apple de opslag niet heeft meegenomen bij het "2025-proof" maken van de iMac.
Ik ben toch voor €460 meerprijs voor 1TB interne opslag gegaan. Ik wilde niet bij een splinternieuwe iMac meteen al weer afhankelijk zijn van een externe SSD. En als hij weer 9 jaar meegaat (m'n iMac M4 vervangt een iMac van eind 2015), dan valt het wel mee.
Bedoel je iCloud photos of de backup?Tommie12 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:30:
[...]
Over de processoren maak ik me geen zorgen, en ik was zeker van plan om minstens 16GB geheugen te nemen (standaard bij de M3, maar ik overweeg ook een M1 refurb).
Het gaat me vooral over de opslag. 1Tb tov 256GB is een meerprijs van 460€, en dat vind ik nogal idioot.
Dus ik gun apple dat niet echt, maar wil vlot kunnen werken met mijn foto's.
Hoe makkelijk is het als die op een externe schijf staan?
Kan ik die simpelweg mee nemen in mijn iCloud backup?
Photos kun je makkelijk doen:
https://support.apple.com/en-gb/108345
Backup kun je evt ook doen met Symlinks oid.
ikweethetbeter schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:33:
[...]
Ik snap je helemaal!
Ik heb voor m'n desktop, waar dus de hele fotobieb op staat, altijd 1TB opslag als ondergrens aangehouden. En anno nu 16GB RAM als absoluut minimum.
Die 16GB zonder meerprijs is gekomen. Jammer dat Apple de opslag niet heeft meegenomen bij het "2025-proof" maken van de iMac.
Ik ben toch voor €460 meerprijs voor 1TB interne opslag gegaan. Ik wilde niet bij een splinternieuwe iMac meteen al weer afhankelijk zijn van een externe SSD. En als hij weer 9 jaar meegaat (m'n iMac M4 vervangt een iMac van eind 2015), dan valt het wel mee.
Thx again.Hercul3s schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:55:
[...]
Bedoel je iCloud photos of de backup?
Photos kun je makkelijk doen:
https://support.apple.com/en-gb/108345
Backup kun je evt ook doen met Symlinks oid.
Ik snap dat het kan. Waar ik bang voor ben is deze zin:
"Always make sure your storage device is turned on and available before opening Photos. If Photos can’t find the device, it will stop using the Photos library stored there and will create a new empty library at the default location (~/Pictures)."
Als dat gebeurt, dan vrees ik dat de synch met andere apparaten en mijn iCloud in de war geraakt.
Ben er nog niet uit. Mijn 2017 iMac doet het nog vrij goed... en als ik vervang wil ik niet meer issues.
Dat de processor een enorme vooruitgang is, daaraan twijfel ik geen seconde. Maar iedere keer nakijken of die SSD niet toevallig los gekomen is (en er ligt weer iets extra op de tafel) houdt me toch tegen om te besparen op storage.
Ik hoop eigenlijk dat Apple inziet dat 256GB voor een desktop onvoldoende is in 2025, en alles gewoon een stapje op schuift.
Ik heb er ook over zitten denken om een laptop te kopen, en daar dan een goed scherm aan te hangen, maar dat maakt het probleem eigenlijk groter als je gegevens op een aparte SSD gaat zetten. Die moet je dan altijd mee nemen en insteken.
Tommie12 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:30:
Ik hoop eigenlijk dat Apple inziet dat 256GB voor een desktop onvoldoende is in 2025, en alles gewoon een stapje op schuift.
Snap je punt inderdaad. Volgens mij is de cloud altijd de ‘master’, dus ook als hij hem niet kan vinden blijft alles in de cloud staan naar mijn weten. Verder dacht ik erover om een soort plateautje te maken achter de iMac waar de ssd dan op komt zodat die altijd aangesloten is en verder niet beweegt. Misschien dat je ervaringen kan vinden van mensen die het zo gebruiken om te zien of het een issue is?Tommie12 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:30:
[...]
[...]
Thx again.
Ik snap dat het kan. Waar ik bang voor ben is deze zin:
"Always make sure your storage device is turned on and available before opening Photos. If Photos can’t find the device, it will stop using the Photos library stored there and will create a new empty library at the default location (~/Pictures)."
Als dat gebeurt, dan vrees ik dat de synch met andere apparaten en mijn iCloud in de war geraakt.
Ben er nog niet uit. Mijn 2017 iMac doet het nog vrij goed... en als ik vervang wil ik niet meer issues.
Dat de processor een enorme vooruitgang is, daaraan twijfel ik geen seconde. Maar iedere keer nakijken of die SSD niet toevallig los gekomen is (en er ligt weer iets extra op de tafel) houdt me toch tegen om te besparen op storage.
Ik heb er ook over zitten denken om een laptop te kopen, en daar dan een goed scherm aan te hangen, maar dat maakt het probleem eigenlijk groter als je gegevens op een aparte SSD gaat zetten. Die moet je dan altijd mee nemen en insteken.
Verder, stel Apple gaat naar 512gb, dan scheelt dat je maar €230 totaal omdat elke stap €230 is..
Gisteren besteld. de M4 met 16 GB RAM en 1TB SSD via het onderwijsaccount van mijn dochter. Levert toch weer 6% korting op.
En nu wachten tot ca 14 feb.
Ben nog aan het twijfelen of ik ‘fris’ begin, dan wel alle data over zet van de oude.
In elk geval staat de oude binnen een paar weken na de levering te koop, dus ik moet nog uit zoeken wat die waar is. (Basismodel 27’ 5k uit 2017 met 1TB ssd en 24 GB RAM.)
Ben nog aan het twijfelen of ik ‘fris’ begin, dan wel alle data over zet van de oude.
In elk geval staat de oude binnen een paar weken na de levering te koop, dus ik moet nog uit zoeken wat die waar is. (Basismodel 27’ 5k uit 2017 met 1TB ssd en 24 GB RAM.)
Goede keuze!Tommie12 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:57:
Gisteren besteld. de M4 met 16 GB RAM en 1TB SSD via het onderwijsaccount van mijn dochter. Levert toch weer 6% korting op.
Ik zou lekker alles overzetten, vroeger had ik dezelfde gedachte, maar ik houd sowieso macOS altijd wel schoon en fris. Maar als je alles leeg overzet en weer opnieuw moet instellen kost dat veel tijd en levert weinig op. Binnen 3 dagen zit je cache weer net zo vol als eerst.
Geen angst dat de overstap van 27inch scherm naar 24inch scherm een tegenvaller zal worden? Eén van de redenen waarom ik hier ook nog steeds op een 27inch 5K intel iMac thuis aan het werken ben.Tommie12 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:57:
Scherm is groot genoeg, en met 4.5k is dat ook echt een topscherm.StevenRSCA schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:06:
[...]
Geen angst dat de overstap van 27inch scherm naar 24inch scherm een tegenvaller zal worden? Eén van de redenen waarom ik hier ook nog steeds op een 27inch 5K intel iMac thuis aan het werken ben.
Als ik 2 dingen tegelijk wil doen, dan pak ik wel eens mijn ipad er naast. Bv om met fotosoftware te spelen op het groot scherm terwijl ik een instructievideo bekijk op de ipad en probeer die dingen terug te vinden.
Ben geen pro, dus een setup met 2 grote schermen gaat het niet snel worden denk ik. Als je dan een tweede scherm koopt, dan moet je ook naar topschermen gaan kijken om gelijkaardige kwaliteit te hebben...
Ik ga nu nog wat apps verwijderen die ik niet gebruik, en dan de nieuwe opzetten met 'overdracht' van gegevens.
@Tommie12 Aangezien het nog een Intel Mac is zou ik juist wel helemaal schoon beginnen anders zullen veel programma’s niet native draaien maar via Rosetta.THE_BASE schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:50:
[...]
Ik zou lekker alles overzetten, vroeger had ik dezelfde gedachte, maar ik houd sowieso macOS altijd wel schoon en fris. Maar als je alles leeg overzet en weer opnieuw moet instellen kost dat veel tijd en levert weinig op. Binnen 3 dagen zit je cache weer net zo vol als eerst.
En zouden die dan geen update krijgen in de eerste uren en overgaan naar de 'native' versies?Greatsword schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:34:
[...]
@Tommie12 Aangezien het nog een Intel Mac is zou ik juist wel helemaal schoon beginnen anders zullen veel programma’s niet native draaien maar via Rosetta.
Volgens mij werkt dat niet zo. Je installeert of de x86 applicatie of de ARM applicatie. De Mac zal dan vragen of je Rosetta wil installeren.Tommie12 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:03:
[...]
En zouden die dan geen update krijgen in de eerste uren en overgaan naar de 'native' versies?
Welke data moet er precies over? Als dat vooral bestanden zijn uit iCloud of een andere clouddienst dan valt het wel mee, toch?
Nee.Tommie12 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:03:
[...]
En zouden die dan geen update krijgen in de eerste uren en overgaan naar de 'native' versies?
Klopt, dus stel je hebt nu de laatste versie van Photoshop geïnstalleerd (Intel Versie) dan zou je dus alsnog de Silicon versie apart moeten downloaden en installeren met als gevolg dat je dus 2 versies hebt en dan moet je alsnog de intel versie gaan deïnstalleren.Gr4mpyC3t schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:05:
[...]
Volgens mij werkt dat niet zo. Je installeert of de x86 applicatie of de ARM applicatie. De Mac zal dan vragen of je Rosetta wil installeren.
OK, dan denk ik dat ik maar eens ga starten vanaf de icloud backup (en daar zouden dan toch al mijn data moeten in zitten.
En dan kan ik mijn gekochte of gratis software herinstalleren.
Goede hints!!
In elk geval blijft de oude nog een week of 3 staan tot ik 100% zeker ben dat alles werkt en ik alle data heb.
Niet dat ik zo veel spannende dingen doe qua software, maar mijn foto's zijn echt heilig voor mij
Goede hints!!
In elk geval blijft de oude nog een week of 3 staan tot ik 100% zeker ben dat alles werkt en ik alle data heb.
Niet dat ik zo veel spannende dingen doe qua software, maar mijn foto's zijn echt heilig voor mij
Kan je ‘iCloud backup’ beter specificeren? Wat is dat in jouw ogen? Zodra je inlogt met je Apple Account op macOS heb je eigenlijk je spulletjes in iCloud er weer opstaan.Tommie12 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:25:
OK, dan denk ik dat ik maar eens ga starten vanaf de icloud backup (en daar zouden dan toch al mijn data moeten in zitten.
Goede hints!!
Dat geldt overigens dan weer niet voor bestanden/projecten uit applicaties die niet in iCloud staan.
Het gaat me vooral om foto's, bestanden, mail etc.Gr4mpyC3t schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:01:
[...]
Kan je ‘iCloud backup’ beter specificeren? Wat is dat in jouw ogen? Zodra je inlogt met je Apple Account op macOS heb je eigenlijk je spulletjes in iCloud er weer opstaan.
Dat geldt overigens dan weer niet voor bestanden/projecten uit applicaties die niet in iCloud staan.
Ik heb zowel een backup op een externe schijf via time machine als een abo van 2Tb op iCloud waar ik alle bestanden inc foto's heb toegevoegd. (daar staan ook backups van onze iPhones en iPads)
Verder heb ik nog wat muziek, films en strips (comics) die ik ook niet kwijt wil, maar die zouden normaal ook in iCloud moeten staan.
Ik heb nu ook een paar kabels en een hub gekocht zodat ik op zijn minst mijn printer kan aansluiten en mijn externe harde schijf.
Die externe schijf heeft een USB-B micro aansluiting, waarschijnlijk voor de stroomvoorziening.
Zou die genoeg power krijgen als ik die via deze hub aan sluit?
https://eu.ugreen.com/pro...os=5&_sid=7fdc3e2e5&_ss=r
Uit zekerheid heb ik ook een USB-C naar MicroB besteld op Ali.
Levering van de iMac zou rond 14-18 Februari zijn. En het rare is dat ik nog geen reservatie zie op mijn credit card.
Die externe schijf heeft een USB-B micro aansluiting, waarschijnlijk voor de stroomvoorziening.
Levering van de iMac zou rond 14-18 Februari zijn. En het rare is dat ik nog geen reservatie zie op mijn credit card.
Dat laatste is geheel normaal voor Apple. Ze reserveren het bedrag heel kort op de daadwerkelijke verzending.Tommie12 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:20:
Ik heb nu ook een paar kabels en een hub gekocht zodat ik op zijn minst mijn printer kan aansluiten en mijn externe harde schijf.
Ben ook aan het nadenken om mijn iMac 2020 27 inch 2TB te vervangen voor een nieuwe iMac M4 2024. Vraag die ik heb is wat er gebeurd als ik naar bijv een 512GB versie ga. Ik heb de 2TB bijna ‘vol’.
Kan ik dan wel migreren naar de nieuwe iMac, of moet ik minstens dezelfde disk-size hebben?
Indien niet, wat doet die dan met de overtollige files die die niet kwijt kan? Schiet die ze de icloud in als je daar plek hebt, of?
Ben heel benieuwd, misschien heeft iemand het meegemaakt? Thanks alvast.
Kan ik dan wel migreren naar de nieuwe iMac, of moet ik minstens dezelfde disk-size hebben?
Indien niet, wat doet die dan met de overtollige files die die niet kwijt kan? Schiet die ze de icloud in als je daar plek hebt, of?
Staat er 2TB lokaal op de schijf of in iCloud? Als het allemaal lokaal staat dan kan het niet zomaar over. Je upload altijd zelf naar iCloud, dat gaat Apple niet automatisch voor je doen.foundqxr schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:40:
Ben ook aan het nadenken om mijn iMac 2020 27 inch 2TB te vervangen voor een nieuwe iMac M4 2024. Vraag die ik heb is wat er gebeurd als ik naar bijv een 512GB versie ga. Ik heb de 2TB bijna ‘vol’.
Staat het al in iCloud? Toppie, niets aan de hand.
Thanks! Ah ik ben in de war denk ik met de iphone die zaken opslaat in de cloud en vervolgens je iphone zodoende ruimte terug geeft. Als je het wil openen dan download die het weer volgens mij.Gr4mpyC3t schreef op zondag 9 februari 2025 @ 00:34:
[...]
Staat er 2TB lokaal op de schijf of in iCloud? Als het allemaal lokaal staat dan kan het niet zomaar over. Je upload altijd zelf naar iCloud, dat gaat Apple niet automatisch voor je doen.
Staat het al in iCloud? Toppie, niets aan de hand.
Oké, nou dat word dan opruimen ben ik bang voordat ik ga migreren hehe!

Mijn M4 iMac is onderweg.
Nu lees ik dat het blijkbaar mogelijk is om een oudere mac te gebruiken al extra scherm, maar dat zou niet meer lukken met de nieuwste macs?
Mijn ‘oude’ iMac is een 27’ 5k van 2017. Als ik die als extern scherm kan gebruiken, dat zou ik wel leuk vinden….
Nu lees ik dat het blijkbaar mogelijk is om een oudere mac te gebruiken al extra scherm, maar dat zou niet meer lukken met de nieuwste macs?
Mijn ‘oude’ iMac is een 27’ 5k van 2017. Als ik die als extern scherm kan gebruiken, dat zou ik wel leuk vinden….
@Tommie12 Helaas, dat gaat niet lukken, is niet meer ondersteund vanaf de M-chips.
Er zijn wel oplossingen, maar dan moet je het moederbord van je oude iMac vervangen voor een aangepaste versie die hiervoor te koop is (gemaakt door) hobbyisten. Maar is m.i. niet de moeite waard.
Er zijn wel oplossingen, maar dan moet je het moederbord van je oude iMac vervangen voor een aangepaste versie die hiervoor te koop is (gemaakt door) hobbyisten. Maar is m.i. niet de moeite waard.
[ Voor 53% gewijzigd door RoRoNL op 09-02-2025 17:37 ]
Spijtig, dan ga ik die verkopen.RoRoNL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:35:
@Tommie12 Helaas, dat gaat niet lukken, is niet meer ondersteund vanaf de M-chips.
@Tommie12 Verder is de M4 iMac wel een heel mooi apparaat hoor.
Je kunt er verder nog 3 andere schermen via Thunderbolt / en 1 minder via hdmi aansluiten.
Een tip: de beeldkwaliteit is via Thunderbolt naar je externe displays het allerbeste.
Je kunt er verder nog 3 andere schermen via Thunderbolt / en 1 minder via hdmi aansluiten.
Een tip: de beeldkwaliteit is via Thunderbolt naar je externe displays het allerbeste.
Met een beetje geluk heb ik hem deze week… nog niks af geschreven van de CC, maar ik leef op hoop.RoRoNL schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:28:
@Tommie12 Verder is de M4 iMac wel een heel mooi apparaat hoor.
In mijn homeoffice, waar ik werk met de laptop van mijn baas heb ik 2 extra schermen staan, wat prima is voor excel of een powerpoint. Met de iMac wil ik vooral foto’s bewerken. Dat lukt wel op 24’.
Mogelijk ga ik wel mijn ipad als tweede scherm gebruiken. Voor de foto library en een mailtje of tutorial tussendoor moet dat lukken. ( en kost me niks want die heb ik al. )
Een extra scherm naast de iMac is gewoon duur, want je wil een echt goed scherm er naast.
@Tommie12
Of YouTube uitlegvideo’s etc. Voor dat soort dingen stoort de kwaliteit van het externe scherm mij niet direct.
Maar dit kan uiteraard ook prima met een iPad.
Kan je redenatie geheel begrijpen, zo heb je niet direct een extern scherm nodig. Zelf heb ik er een overtollige zeer eenvoudige 1080p schermpje aan hangen voor bv tv-uitzendingen. Denk bv aan de Tennisfinale van vanmiddag in Ahoy. Die staat er dan naast op terwijl ik gewoon aan de slag ben met de normale klussen op de iMac.… Een extra scherm naast de iMac is gewoon duur, want je wil een echt goed scherm er naast.
Of YouTube uitlegvideo’s etc. Voor dat soort dingen stoort de kwaliteit van het externe scherm mij niet direct.
[ Voor 4% gewijzigd door RoRoNL op 10-02-2025 00:09 ]
We gaan wel zien hoe dat werkt.RoRoNL schreef op maandag 10 februari 2025 @ 00:07:
@Tommie12
[...]
Kan je redenatie geheel begrijpen, zo heb je niet direct een extern scherm nodig. Zelf heb ik er een overtollige zeer eenvoudige 1080p schermpje aan hangen voor bv tv-uitzendingen. Denk bv aan de Tennisfinale van vanmiddag in Ahoy. Die staat er dan naast op terwijl ik gewoon aan de slag ben met de normale klussen op de iMac.
Feit is, ik ben geen professionele fotobewerker, en eigenlijk heb ik die oude computer veel te weinig gebruikt. We zullen zien of ik de nieuwe regelmatiger ga gebruiken. Ik ben wel van plan om meer te doen met mijn foto's en dat is dus mijn foto's wat meer afwerken. Dat kan prima op 1 scherm, soms is het handig om met 2 schermen te werken.
(ondertussen zie ik de betaling... dus ik leef op hoop dat die deze week ergens aan komt, er staat nog steeds 14-18 Feb)
-Het zal mij niet verbazen als je hem de 13e in huis hebt ;-)Tommie12 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:51:
[...]
We gaan wel zien hoe dat werkt.
Feit is, ik ben geen professionele fotobewerker, en eigenlijk heb ik die oude computer veel te weinig gebruikt. We zullen zien of ik de nieuwe regelmatiger ga gebruiken. Ik ben wel van plan om meer te doen met mijn foto's en dat is dus mijn foto's wat meer afwerken. Dat kan prima op 1 scherm, soms is het handig om met 2 schermen te werken.
(ondertussen zie ik de betaling... dus ik leef op hoop dat die deze week ergens aan komt, er staat nog steeds 14-18 Feb)
-Als gratis, maar heel goed alternatief, kan ik je het programma GIMP for mac aanraden.
https://www.gimp.org/
Ik heb sinds december Luminar Neo voor ca 80€ gekocht, en ben behoorlijk tevreden.RoRoNL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:42:
[...]
-Het zal mij niet verbazen als je hem de 13e in huis hebt ;-)
-Als gratis, maar heel goed alternatief, kan ik je het programma GIMP for mac aanraden.
https://www.gimp.org/
Volgens UPS wordt het vrijdag…. 14/2.
En …. Aangekomen. Nu eerst alles over zetten, en dan kunnen we beginnen spelen.
Toch prachtig hoe die ingepakt zit, alleen spijtig dat de meegeleverde USBc kabel geen thunderbolt kan.
Data overzetten gaat aan ca 80 MB/s, en dan duurt het ca 6 uur…
Toch prachtig hoe die ingepakt zit, alleen spijtig dat de meegeleverde USBc kabel geen thunderbolt kan.
Ik gebruikte een kabel van een externe SSD in de plaats, ging erg snel.Tommie12 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:58:
En …. Aangekomen. Nu eerst alles over zetten, en dan kunnen we beginnen spelen.
(Wat ook werkt is een Ethernet-kabel direct van Mac>Mac)
-En gefeliciteerd met je aankoop!
[ Voor 5% gewijzigd door RoRoNL op 14-02-2025 19:01 ]
Die 80 MB/s is via een ethernet kabel. Met wifi ging het aan 25 MB/s.RoRoNL schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:00:
[...]
Ik gebruikte een kabel van een externe SSD in de plaats, ging erg snel.
(Wat ook werkt is een Ethernet-kabel direct van Mac>Mac)
-En gefeliciteerd met je aankoop!
mmm, dan is de bron Mac misschien wel de bottleneck. Is dat zo'n oudje?
(Dan maar gewoon rustig zijn gang laten gaan en straks genieten van je grote stap voorwaarts met Apple M4).
(Dan maar gewoon rustig zijn gang laten gaan en straks genieten van je grote stap voorwaarts met Apple M4).
De oude is een 27’ 5k 2017.RoRoNL schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:05:
mmm, dan is de bron Mac misschien wel de bottleneck. Is dat zo'n oudje?
Ik vermoed dat die ethernet nog 1Gb/is, wat ergens overeenkomt met iets van 80 MB/s.
Alles is omgezet, en foto’s bewerken is nu echt een pretje.
Alles gaat zo snappy….
Er is nog 1 ding waar ik tegenaan loop… mijn printer (Canon Pixma MP550) is niet meer aan de praat te krijgen. Canon heeft geen drivers voor de recentere versies van iOS…
Heb al wat gegoogled, maar kan ook geen generische driver vinden. Stom, want die printer is weliswaar dik 10 jaar oud, maar werkt(e) nog perfect.
In elk geval nu komt er een printer met inktflessen. Gedaan met de rip-off van cartouches….
Alles gaat zo snappy….
Er is nog 1 ding waar ik tegenaan loop… mijn printer (Canon Pixma MP550) is niet meer aan de praat te krijgen. Canon heeft geen drivers voor de recentere versies van iOS…
Heb al wat gegoogled, maar kan ook geen generische driver vinden. Stom, want die printer is weliswaar dik 10 jaar oud, maar werkt(e) nog perfect.
In elk geval nu komt er een printer met inktflessen. Gedaan met de rip-off van cartouches….
Die Canon Pixma MP550 heeft geen AirPrint, dus is het waarschijnlijk einde verhaal.
Jammer, want dit was één van de laatste mechanisch goede consumenten Canon printers.
Jammer, want dit was één van de laatste mechanisch goede consumenten Canon printers.
-iOS is voor de iPhones en de iPads. MacOS is voor de Mac’s.Tommie12 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:43:
Alles is omgezet, en foto’s bewerken is nu echt een pretje.
Alles gaat zo snappy….
-Ik heb hier een simpele zwart/wit Brother Laserprinter via USB (zonder AirPrint) draaien en ben daar zéér tevreden mee. Nooit komen hier meer tankjes of patronen het huis in.
-Als er kleur geprint moet worden, kan dit ergens anders, maar dit nadeel weegt gigantisch op tegen de voordelen. Laserprinter voor thuis; weg met al het gedoe en het vloeibare goud.
Mijn 2 dochters hebben zo’n ecotank van HP en Epson, en die dingen doen het goed en zijn goedkoop. Ook printen ze nog als ze eens een paar maanden stil staan. Dus dat gaat het worden.RoRoNL schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:10:
[...]
-iOS is voor de iPhones en de iPads. MacOS is voor de Mac’s.
-Ik heb hier een simpele zwart/wit Brother Laserprinter via USB (zonder AirPrint) draaien en ben daar zéér tevreden mee. Nooit komen hier meer tankjes of patronen het huis in.
-Als er kleur geprint moet worden, kan dit ergens anders, maar dit nadeel weegt gigantisch op tegen de voordelen. Laserprinter voor thuis; weg met al het gedoe en het vloeibare goud.
Volgende week staat de Mac stil, ik ga wat fotograferen in Ijsland, en hoop dat ik nadien genoeg materiaal het om te bewerken dat ik die processor eens goed laat werken.
Ondertussen zijn er wat foto's bewerkt, en is er een nieuwe printer.
Ik heb een Epson ecotank 2861 gekocht, en die lijkt goed te zijn. Printen gaat nu draadloos (ik heb een kabel, maar het gaat prima zo), en de kwaliteit is echt prima, zeker op fotopapier.
De computer zelf loopt vlot, alleen had ik een probleem toen onze bank ineens een nieuwe inlezing van mijn id kaart vereiste. Bij Belfius gebeurt dat met zo'n bankmachientjes wat met USB aan de computer hangt. Ik gebruik dat ding bijna nooit, en natuurlijk was dat kabeltje met USB-A.
Ik had al zo'n USB-C naar USB-A en HDMI hubje gekocht, maar toch wou dit ding niet verbinden met de computer.
Mijn eID lezer doet het dan weer wel via dit hubje, maar dat wou de banksoftware niet...
Maar verder ben ik heel tevreden over snelheid van die M4 bij gebruik van Luminar Neo.
Ik heb een Epson ecotank 2861 gekocht, en die lijkt goed te zijn. Printen gaat nu draadloos (ik heb een kabel, maar het gaat prima zo), en de kwaliteit is echt prima, zeker op fotopapier.
De computer zelf loopt vlot, alleen had ik een probleem toen onze bank ineens een nieuwe inlezing van mijn id kaart vereiste. Bij Belfius gebeurt dat met zo'n bankmachientjes wat met USB aan de computer hangt. Ik gebruik dat ding bijna nooit, en natuurlijk was dat kabeltje met USB-A.
Ik had al zo'n USB-C naar USB-A en HDMI hubje gekocht, maar toch wou dit ding niet verbinden met de computer.
Mijn eID lezer doet het dan weer wel via dit hubje, maar dat wou de banksoftware niet...
Maar verder ben ik heel tevreden over snelheid van die M4 bij gebruik van Luminar Neo.
Een iMac 5K kan worden omgebouwd tot beeldscherm met dit controller board: https://www.ebay.nl/itm/156597745065Tommie12 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:20:
We hebben iets vreemds met onze iMac M4 wat een tijd terug ook al speelde: we zien zeer vaak een spinning wheel tijdens gebruik.
We hebben niet kunnen traceren waar het vandaan kwam, maar het leek OneDrive, Teams of Citrix te zijn, dus deze apps hebben we verwijderd. De vorige keer hielp dat even, daarna macOS maar even opnieuw over de huidige installatie gedraaid en toen was het probleem opgelost.
Onlangs macOS geupdate en nu speelt het weer, en ook twee keer opnieuw opgestart uit zichzelf, lijkt dus niet vanuit die apps te komen, maar we weten ook niet waar vandaan wel. Ik kan wel weer macOS opnieuw installeren, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Op beide MacBook Air M2 hebben we nergens last van, maar daar staan die Microsoft en Citrix apps niet op.
Edit: probleem zat hem in TimeMachine snapshots, ding was elke keer lokale backups aan het maken. Dat verklaarde ook dat de schijf helemaal vol zat. Nu uitgezet, verwijderd en draait als een zonnetje.
We hebben niet kunnen traceren waar het vandaan kwam, maar het leek OneDrive, Teams of Citrix te zijn, dus deze apps hebben we verwijderd. De vorige keer hielp dat even, daarna macOS maar even opnieuw over de huidige installatie gedraaid en toen was het probleem opgelost.
Onlangs macOS geupdate en nu speelt het weer, en ook twee keer opnieuw opgestart uit zichzelf, lijkt dus niet vanuit die apps te komen, maar we weten ook niet waar vandaan wel. Ik kan wel weer macOS opnieuw installeren, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Op beide MacBook Air M2 hebben we nergens last van, maar daar staan die Microsoft en Citrix apps niet op.
Edit: probleem zat hem in TimeMachine snapshots, ding was elke keer lokale backups aan het maken. Dat verklaarde ook dat de schijf helemaal vol zat. Nu uitgezet, verwijderd en draait als een zonnetje.
[ Voor 13% gewijzigd door THE_BASE op 02-05-2025 18:20 ]