Hoge luchtvochtigheid omlaag brengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:39
Sinds september vorig jaar hebben wij de sleutel van onze nieuwe woning gekregen.
We merken nu dat in de koude maanden er onder op de ramen condens komt -> dus te hoge luchtvochtigheid in huis. (beneden en boven)

Beneden wordt de temperatuur hoog gehouden met een vloerverwarming en savonds al we thuis zijn bijgestookt met een pelletkachel indien nodig.

Het gaat om een oud huis uit 1920 maar met energielabel B.
Nu zou ik dus meer moeten ventileren denk ik? alleen is denk ik een raampje openzetten niet voldoende.

Wat kan ik hiervoor het beste doen om de luchtvochtigheid omlaag te krijgen?

Ook ben ik van plan om hygrometer te kopen om dit wat beter in de gaten te houden, iemand bekend met deze set van 2?
https://eu.govee.com/prod...r-thermometer-h5104-black

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:21

D4NG3R

kiwi

:)

Ik gok dat er geen mechanische ventilatie aanwezig is, en 'even' mechanische ventilatie aanleggen ook geen optie gaat zijn? :P

Als meer ventileren (en een extra raampje open zetten gaat momenteel niet genoeg zijn nee..) geen optie is, dan rest verder opstoken of actief vocht uit de lucht onttrekken.

Houd er wel rekening mee dat het al maanden ontzettend vochtig is maar wel relatief warm, de laatste paar weken is de relatieve luchtvochtigheid hier buiten vaker wel dan niet 100%.

100% @ 15c (nu buiten) = 74% @ 20c (nu binnen)... En die al aardig verzadigde lucht moet vervolgens ook al het vocht wat binnen er bij komt met zich mee nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 28-10-2024 13:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ik heb een ducobox die ik in de badkamer hoger kan zetten zodra we gaan douchen, die springt na 20 min weer uit op lagere stand. Hij draait wel altijd op een lage stand.

Beneden heb ik alleen de afzuiging van de afzuigkap, deze komt volgens mij uiteindelijk uit op dezelfde pijp van de ducobox (omdat als er iemand aan douche is hoor je het geluid bij afzuigkap lichtjes).

Nu inderdaad hoge luchtvochtigheid wat het niet makkelijker maakt nu, dit probleem hebben we vorig jaar ook de hele winter periode gehad dus is niet alleen iets van nu.

Ook zijn we de bijkeuken aan het verbouwen, hier wil het stucwerk ook maar slecht drogen (al 8 weken geleden) :(

[ Voor 27% gewijzigd door Dirk0s op 28-10-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:36
Volgens mij kan je bij zo'n duco box verschillende toerentallen kiezen voor "laag". Daar een stapje hoger kiezen kan helpen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:24
Qua hygrometer heb ik een duur analoog ding die je kunt ijken door hem op een schaaltje in een afgesloten pan met water te leggen. Ik heb sinds vorig jaar deze metertjes van Xiaomi:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007662553701.html

Die lopen gewoon gelijk met de geijkte hygrometer. Kosten geen drol en zijn ook relatief eenvoudig met alternatieve firmware te flashen zodat HomeAssistant ze kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je zou kunnen kijken of je het standaard toerental van de Duco hoger kan zetten.

Houd je trouwens wel het raam(en) in de badkamer gesloten open direct na het douchen, en is de deur van een goede kier/ventilatierooster voorzien of laat je de deur open?

Je wil dat vocht afzuigen met warme lucht van binnen, niet met koude buitenlucht welke al 100% verzadigt is.

20 minuten op volle toeren afzuigen is overigens zeer kort, m'n eigen Duco stuur ik op luchtvochtigheid aan en blijft bijna 2u op 100% voordat de luchtvochtigheid in de badkamer na een douchebeurt weer onder de drempelwaarde komt, en die drempelwaarde is op dit moment zelfs bijna 85% :X ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:07
Dirk0s schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:38:
Beneden heb ik alleen de afzuiging van de afzuigkap, deze komt volgens mij uiteindelijk uit op dezelfde pijp van de ducobox (omdat als er iemand aan douche is hoor je het geluid bij afzuigkap lichtjes).
Zou ook even dubbelchecken of er iets van terugslagkleppen in de buizen zit dan. Als het vocht van de douche weer langzaam de afzuigkap uitgeblazen wordt en de afzuigkap weer terug de douche in blaast helpt dat natuurlijk ook niet voor de luchtvochtigheid in huis.
Even een van de twee op max zetten en kijken of de lucht nog de goeie kant op stroomt bij de ander is een makkelijke controle die je kan doen zonder gelijk van alles open te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
D4NG3R schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:31:
Je zou kunnen kijken of je het standaard toerental van de Duco hoger kan zetten.

Houd je trouwens wel de raam(en) in de badkamer gesloten open direct na het douchen, en is de deur van een goede kier/ventilatierooster voorzien of laat je de deur open?

Je wil dat vocht afzuigen met warme lucht van binnen, niet met koude buitenlucht welke al 100% verzadigt is.

20 minuten op volle toeren afzuigen is overigens zeer kort, m'n eigen Duco stuur ik op luchtvochtigheid aan en blijft bijna 2u op 100% voordat de luchtvochtigheid in de badkamer na een douchebeurt weer onder de drempelwaarde komt, en die drempelwaarde is op dit moment zelfs bijna 85% :X ..
Zodra we de douche beide hebben gebruikt zetten we de deur en raam open van de badkamer. na 30 min ofzo gaan deze beide dicht.
Het probleem zit overigens niet alleen in de badkamer maar ook beneden, daar zat gister avond b.v. een rand van 2 cm aan condens onder op de ramen.

Helaas is mijn kennis niet zo goed qua aansturing, dus geen idee hoe ik die duco anders moet gaan aansturen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin2032
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
Koop een goede luchtontvochtiger bij een bouwmarkt en alsjeblieft niet van Ali Express.

O.a deze bron https://www.test-aankoop....en-gevaren-van-aliexpress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Kevin2032 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:39:
Koop een goede luchtontvochtiger bij een bouwmarkt en alsjeblieft niet van Ali Express.

O.a deze bron https://www.test-aankoop....en-gevaren-van-aliexpress
Het gaat niet om een luchtontvochtiger maar een hydrometer, die meet het vochtpercentage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:50
Enkel of dubbel glas? Als die ramen een aluminium afstandhouder tussen het dubbelglas hebben dan is dat gewoon een koudebrug, dat krijg je zowat niet weggeventileert.
Heb je al gemeten wat de luchtvochtigheid is voordat je gaat bedenken dat er wat mis is?

-edit- de luchtvochtigheidsmeter moet dus nog gekocht worden. Dan is dit hele topic tot nu toe een storm in een glas water :)

[ Voor 20% gewijzigd door No Hands op 28-10-2024 13:42 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
No Hands schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:41:
Enkel of dubbel glas? Als die ramen een aluminium afstandhouder tussen het dubbelglas hebben dan is dat gewoon een koudebrug, dat krijg je zowat niet weggeventileert.
Heb je al gemeten wat de luchtvochtigheid is voordat je gaat bedenken dat er wat mis is?
Overal zit dubbelglas, volgens de Boschthermostaat die beneden in de woonkamer hangt is de huidige luchtvochtigheid 71%.

ik wilde er meer kopen om ook boven te kunnen meten en wat beter in de gaten houden wat de luchtvochtigheid doet. de gegevens van de thermostaat zijn alleen de huidige waardes.

[ Voor 15% gewijzigd door Dirk0s op 28-10-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dirk0s schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:38:
[...]

Zodra we de douche beide hebben gebruikt zetten we de deur en raam open van de badkamer. na 30 min ofzo gaan deze beide dicht.
Laat het raam dicht, de luchtvochtigheid buiten is van september tot maart doorgaans >85%, en heeft dus weinig capaciteit om vocht op te nemen. Het duurt alleen maar langer om de badkamer weer op een klein beetje normale relatieve luchtvochtigheid te krijgen.
Het probleem zit overigens niet alleen in de badkamer maar ook beneden, daar zat gister avond b.v. een rand van 2 cm aan condens onder op de ramen.
Snap ik, maar die vochtige lucht stroomt vrolijk de rest van de woning in zodra de sterke afzuiging stopt.
Helaas is mijn kennis niet zo goed qua aansturing, dus geen idee hoe ik die duco anders moet gaan aansturen :?
Pak de handleiding er even bij, ik stuur m'n eigen Silent aan met een open air maar bij mijn weten kan je ook het standaard debiet en de duur van 'handmatige' acties aanpassen op het apparaat zelf. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:06
Dubbelglas is al bijna ouderwets te noemen. Dan kan je bij kou en normale RLV ook condens op de ramen hebben (afhankelijk van de buiten temperatuur en je kozijn).
Een enkele keer 71% RLV is niet heel schokkend.

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 28-10-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:50
Dirk0s schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Overal zit dubbelglas, volgens de Boschthermostaat die beneden in de woonkamer hangt is de huidige luchtvochtigheid 71%.

ik wilde er meer kopen om ook boven te kunnen meten en wat beter in de gaten houden wat de luchtvochtigheid doet. de gegevens van de thermostaat zijn alleen de huidige waardes.
Als je oud dubbel glas hebt en 71% luchtvochtigheid dan doe je daar niks aan behalve veel stoken. En dat daar zo nu en dan eens wacht vocht zit is niet erg. In mijn vorige huis had ik een WTW en vloerverwarming en HR++ glas, daar zat ook wel eens een vochtrandje tegen de onderkant van het raam als het weer wat grillig en vochtig was.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
D4NG3R schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:45:
[...]

Laat het raam dicht, de luchtvochtigheid buiten is van september tot maart doorgaans >85%, en heeft dus weinig capaciteit om vocht op te nemen. Het duurt alleen maar langer om de badkamer weer op een klein beetje normale relatieve luchtvochtigheid te krijgen.

[...]

Snap ik, maar die vochtige lucht stroomt vrolijk de rest van de woning in zodra de sterke afzuiging stopt.

[...]

Pak de handleiding er even bij, ik stuur m'n eigen Silent aan met een open air maar bij mijn weten kan je ook het standaard debiet en de duur van 'handmatige' acties aanpassen op het apparaat zelf. :)
Dat topic voor home assistant vanavond eens doorlezen. Ik heb dit wel namelijk alleen geregeld door een ander tweaker lid. Misschien een goeie om een printplaat te kopen en te kijken of mij dit gaat lukken. wij hebben destijds een lose duco afstandsbediening gekocht die we kunnen gebruiken zodat we de douche gaan gebruiken.

Maar jij zegt nu dus de ramen dicht laten, alleen voor badkamer of overal? de ramen op de slaapkamer b.v. staan nu ook nog gewoon open puur om frisse lucht binnen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Dirk0s schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Dat topic voor home assistant vanavond eens doorlezen. Ik heb dit wel namelijk alleen geregeld door een ander tweaker lid. Misschien een goeie om een printplaat te kopen en te kijken of mij dit gaat lukken. wij hebben destijds een lose duco afstandsbediening gekocht die we kunnen gebruiken zodat we de douche gaan gebruiken.

Maar jij zegt nu dus de ramen dicht laten, alleen voor badkamer of overal? de ramen op de slaapkamer b.v. staan nu ook nog gewoon open puur om frisse lucht binnen te krijgen.
Raam in de badkamer altijd dicht laten. Ventilatie tijdens en na het douchen laten draaien en dat aan laten vullen met lucht uit je huis. Ramen op slaapkamer en beneden kan je open laten, alleen roosters is ook prima.

De huidige buitenlucht is gewoon heel erg vochtig en je hoeft nog niet veel te stoken (zeker met goede isolatie niet). Je krijgt dat vocht dus gewoon niet weg op dit moment. Ik heb hier in huis ook continu 70-75%. Als je de vochtigheid nu wilt verlagen moet je een luchtontvochtiger plaatsen of je huis opstoken naar hogere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dirk0s schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:55:
Badkamer, in ieder geval een (paar) uur na het douchen. Je wil dat vocht zo snel mogelijk weg hebben, en dat bereik je niet door reeds 100% verzadigde lucht van buiten naar binnen te zuigen. :)

Maar goed; 71% in een ruimte waar geleefd word is niet schrikbarend hoog, dikke kans dat je gewoon een koudebrug hebt. Een klein beetje condens langs de rand van de ramen in de avond is het einde van de wereld niet. Als ze 24/7 vochtig blijven is het natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Oke dan moet ik dus gaan kijken hoe ik die duco box langer kan laten draaien dan 20 min, de ramen dicht laten en de vloerverwarming laten stoken (voor de badkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik stook hier de badkamer in principe niet, alleen tijdens het douchen even een elektrisch 1000W kacheltje erin (in de winter zet ik die op 2000W).
Na het douchen de natte handdoeken uit de badkamer halen en je luchtvochtigheid is met 10 minuten ventileren gewoon weg. Laat je de handdoeken liggen wordt het idd een muf hok als je niet verwarmt.
Pagina: 1