Windows 10 blijft steeds hangen, PC wel actief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:30

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
TLDR
Windows 10 blijft steeds vastlopen: het beeld bevriest en toetsenbord/muis doen niets meer. Geluid van video loopt wél door op de achtergrond. Wie weet wat te doen?

Mijn systeem
Mijn PC is ongeveer 8 jaar oud. Toch hoop ik er nog even wat extra leven uit te persen. Ik draai een oud betaald programma dat tegenwoordig alleen als abonnement verkrijgbaar is (Lightroom). Dat moet ook kunnen, want destijds kocht ik het systeem als licht game-systeem en tegenwoordig surf/netflix/code ik alleen nog wat.

Specs in een notendop:

- Moederbord: ASRock H110M-ITXac
- BIOS-versie: 7.2 (1-3-2018)
- CPU: i5-6500 @ 4 x 3.2 GHz
- RAM: 2 x 4GB
- GPU: NVIDIA GeForce GX 960
- Windows-partitie: SSD met ruim 9GB vrij
- Aangesloten @ USB: Microsoft toetsenbord, Logitech muis en Fosi DAC

Wat ik heb geprobeerd
- BIOS is geupdate naar de meest recente versie (7.20);
- NVIDIA-drivers zijn geupdate naar de meest recente versie;
- RAM-controle bij het opstarten van Windows: alles werkt;
- Schijfopruiming, maar met bijna 10GB vrij lijkt dat niet echt een probleem;
- Oude, ongebruikte en obscure software is verwijderd;
- Resources gemonitored, en alle resources blijven hangen in laag verbruik (CPU, RAM, SSD, GPU).

Het lastige is dat de hang-ups niet zijn op te roepen, dus het is trial-and-error. Ik vind het ook geen probleem om wat uit te geven voor het herstel, door bijvoorbeeld wat RAM bij te prikken. Maar dan moet wel duidelijk zijn waar het probleem zit en dat is niet het geval. Het kan gebeuren als Windows net opstart, na een half uurtje Netflixen of na acht uur werken. Wat wél erg opvalt: het gebeurt nooit als ik via Citrix Workspace ingelogd ben; mogelijk is het dus lokaal softwarematig.

Alle hulp wordt gewaardeerd!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05 13:31
Welke SSD heb je, is de windows partitie de enige? 9-10GB is erg weinig vrije ruimte voor een gemiddelde ssd om de zaakjes in de achtergrond op orde te brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door vrilly op 28-10-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Het is niet heel ruim, maar ook niet erg weinig, toch?

De SSD is een Samsung 850 EVO 500GB met vier partities:

[0] - 500 MB (?)
[1] - 99,51 GB (C-schijf -> Windows)
[2] - 100 GB (D-schijf -> Documenten, waaronder Mijn Documenten etc)
[3] - 265,76 GB (E-schijf -> Programma's, waar ik... programma's op installeer :P )

De E-schijf is slechts voor 24 GB gebruikt en voor 241 GB beschikbaar. Met de kennis van nu had ik het een en ander beter kunnen toewijzen :P

/edit: met behulp van de MiniTool Partition Wizard heb ik aan zowel de C- als D-partitie 50 GB toegevoegd (ten koste van E). Daarmee heeft Windows nu 57 GB vrij (van 148 GB).

[ Voor 15% gewijzigd door Thijsmans op 29-10-2024 07:42 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 19:02
Je systeemschijf heeft nu weer ademruimte. Dat zou moeten schelen.

Als je je systeem wat verder de toekomst in wilt brengen kun je overwegen het werkgeheugen uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Gelet op het ongewijzigd aantal "hangers" lijkt het uitbreiden van de partitie niet de oplossing te zijn.

Wel een interessante bevinding: ik zag in de eventviewer een foutmelding over ipoint.exe staan. Dat is een service voor Microsoft-muizen. Ik heb al jaren een Logitech, en heb mogelijk in het verleden een MS-muis gehad.Andersom zag ik ook Logitech-drivers terwijl ik een MS-toetsenbord heb. Daardoor krijg ik de indruk dat door de ouderdom van mijn systeem, conflicterende services/drivers een probleem zouden kunnen zijn geworden.

Is er een manier om een bestaande Windows-installatie op te schonen van niet langer gebruikte drivers en services? Anders zit er niets anders op dan een schone installatie te plaatsen en dus afscheid te nemen van Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 19:02
Kijk in de lijst met geinstalleerde programma's of daar nog hulpprogramma('s) van Logitech staan en deinstalleer deze indien aanwezig.

Met Autoruns autostarts bekijken en in- en uitschakelen. Gebruik deze met beleid. Gebruik de zoekfunctie om autostarts van Logitec te vinden. Mocht je een programma, driver of service van Logitec vinden dan kun je ze uitschakelen.

Een andere hoek van onderzoek is kijken of Windows druk bezig is met paging. Als Windows veel tijd met paging bezig dan vertraagt dat het systeem merkbaar. Oplossing is dan om werkgeheugen uit te breidne.

Hoe kun je zien of WIndows veel tijd kwijt is met paging? Open Taakbeheer en ga naar Prestaties en start vanaf daar Resource Monitor (weet even niet hoe die in het Nederlands heet). Kijk naar het schijfgebruik en zie of er langduring >10s activiteit is van pagefile.sys en memory compression.

Ik heb Autoruns ooitwel eens gebruikt om een overgegleven service of driver van een gedinstalleerde AV uit te schakelen. Daarmee raakte ik wat vage performance problemen mee kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
Thijsmans schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:00:
Gelet op het ongewijzigd aantal "hangers" lijkt het uitbreiden van de partitie niet de oplossing te zijn.
Deze "hangers/freezes" herstellen zich dan ook niet meer na enig tijd neem ik aan?
Ik heb wel eens een systeem gehad wat van tijd tot tijd enorm veel begon te schrijven naar het swapfile en daarbij tijdelijk alles bevroor.
Is er een manier om een bestaande Windows-installatie op te schonen van niet langer gebruikte drivers en services?
Naast zoveel mogelijk verwijderen via de reguliere uninstall opties gebruik ik dit tool wel eens:

Uwe Sieber: Device Cleanup Tool - removes non-present devices from the Windows device management
Afbeeldingslocatie: https://www.uwe-sieber.de/gif/devicecleanup.png

Services/programma's verwijderen/stoppen met het genoemde Autoruns en/of testen via Windows MsConfig kan je proberen.
Maar als je zulke dingen gaat doen is zeer aan te raden om dan eerst een system/image backup te maken natuurlijk.
Anders zit er niets anders op dan een schone installatie te plaatsen en dus afscheid te nemen van Lightroom.
Zie ook dit topic:

Instabiele Win10pro met een systeemherstelpunt weer fixen
The_Doman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:06:
Je kan een repair installatie proberen.
TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

Als ook dat niet lukt kan je altijd nog schoon opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Dank voor de tips, @EricJH en @The_Doman. Ik heb:

- nog een Logitech gaming service verwijderd;
- met Autoruns wat services uitgeschakeld (ook van zut die al jaren geleden zou zijn verwijderd...);
- uitgesloten dat paging het probleem is, want de pc crashte met alleen prestatiebeheer in beeld 8)7
- wat oude devices verwijderd via de tool van Uwe Sieber.

De repair-install houd ik even in gedachten, eens kijken wat het bovenstaande oplevert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 20:38
Kijk eens met de Samsung software of er geen firmware updates zijn.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Goed punt en helaas vergeten te vermelden: de firmware van de SSD heb ik inderdaad ook in de laatste dagen geupdate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-05 20:38
Ik heb die ook in een laptop steken en door deze schijf kon ik zelfs ene keer een software programma niet installeren omdat er een probleem met een driver voor deze schijf was.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Voor het nageslacht: sinds woensdag heb ik niet meer meegemaakt dat mijn systeem blijft hangen! :) Kennelijk bevat dit rijtje de oplossing. Mocht dat veranderen, dan kom ik op de lijn; in elk geval tot zover iedereen dank! :Y)

Pagina: 1