TLDR
Windows 10 blijft steeds vastlopen: het beeld bevriest en toetsenbord/muis doen niets meer. Geluid van video loopt wél door op de achtergrond. Wie weet wat te doen?
Mijn systeem
Mijn PC is ongeveer 8 jaar oud. Toch hoop ik er nog even wat extra leven uit te persen. Ik draai een oud betaald programma dat tegenwoordig alleen als abonnement verkrijgbaar is (Lightroom). Dat moet ook kunnen, want destijds kocht ik het systeem als licht game-systeem en tegenwoordig surf/netflix/code ik alleen nog wat.
Specs in een notendop:
- Moederbord: ASRock H110M-ITXac
- BIOS-versie: 7.2 (1-3-2018)
- CPU: i5-6500 @ 4 x 3.2 GHz
- RAM: 2 x 4GB
- GPU: NVIDIA GeForce GX 960
- Windows-partitie: SSD met ruim 9GB vrij
- Aangesloten @ USB: Microsoft toetsenbord, Logitech muis en Fosi DAC
Wat ik heb geprobeerd
- BIOS is geupdate naar de meest recente versie (7.20);
- NVIDIA-drivers zijn geupdate naar de meest recente versie;
- RAM-controle bij het opstarten van Windows: alles werkt;
- Schijfopruiming, maar met bijna 10GB vrij lijkt dat niet echt een probleem;
- Oude, ongebruikte en obscure software is verwijderd;
- Resources gemonitored, en alle resources blijven hangen in laag verbruik (CPU, RAM, SSD, GPU).
Het lastige is dat de hang-ups niet zijn op te roepen, dus het is trial-and-error. Ik vind het ook geen probleem om wat uit te geven voor het herstel, door bijvoorbeeld wat RAM bij te prikken. Maar dan moet wel duidelijk zijn waar het probleem zit en dat is niet het geval. Het kan gebeuren als Windows net opstart, na een half uurtje Netflixen of na acht uur werken. Wat wél erg opvalt: het gebeurt nooit als ik via Citrix Workspace ingelogd ben; mogelijk is het dus lokaal softwarematig.
Alle hulp wordt gewaardeerd!
Windows 10 blijft steeds vastlopen: het beeld bevriest en toetsenbord/muis doen niets meer. Geluid van video loopt wél door op de achtergrond. Wie weet wat te doen?
Mijn systeem
Mijn PC is ongeveer 8 jaar oud. Toch hoop ik er nog even wat extra leven uit te persen. Ik draai een oud betaald programma dat tegenwoordig alleen als abonnement verkrijgbaar is (Lightroom). Dat moet ook kunnen, want destijds kocht ik het systeem als licht game-systeem en tegenwoordig surf/netflix/code ik alleen nog wat.
Specs in een notendop:
- Moederbord: ASRock H110M-ITXac
- BIOS-versie: 7.2 (1-3-2018)
- CPU: i5-6500 @ 4 x 3.2 GHz
- RAM: 2 x 4GB
- GPU: NVIDIA GeForce GX 960
- Windows-partitie: SSD met ruim 9GB vrij
- Aangesloten @ USB: Microsoft toetsenbord, Logitech muis en Fosi DAC
Wat ik heb geprobeerd
- BIOS is geupdate naar de meest recente versie (7.20);
- NVIDIA-drivers zijn geupdate naar de meest recente versie;
- RAM-controle bij het opstarten van Windows: alles werkt;
- Schijfopruiming, maar met bijna 10GB vrij lijkt dat niet echt een probleem;
- Oude, ongebruikte en obscure software is verwijderd;
- Resources gemonitored, en alle resources blijven hangen in laag verbruik (CPU, RAM, SSD, GPU).
Het lastige is dat de hang-ups niet zijn op te roepen, dus het is trial-and-error. Ik vind het ook geen probleem om wat uit te geven voor het herstel, door bijvoorbeeld wat RAM bij te prikken. Maar dan moet wel duidelijk zijn waar het probleem zit en dat is niet het geval. Het kan gebeuren als Windows net opstart, na een half uurtje Netflixen of na acht uur werken. Wat wél erg opvalt: het gebeurt nooit als ik via Citrix Workspace ingelogd ben; mogelijk is het dus lokaal softwarematig.
Alle hulp wordt gewaardeerd!
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.