Merk en type dakplaat huis 1990

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:49
Goedemiddag,

Voor het na-isoleren van mijn bovenverdieping ben ik op zoek naar wat voor type dakplaat er bij de bouw aangebracht is. Op de bouwtekening kan ik alleen vinden dat het een geïsoleerde dakplaat is, maar niet hoe het opgebouwd is. De dakplaat is zelfdragend, zonder gordingen, maar wel met constructief knieschot en balkenlaag als stempel.

Volgens de eisen uit die tijd (1990) moet het momenteel een Rc van 2 hebben.

Verder is aan de buitenzijde een (Miofol?) blauwe folie aanbracht met daarop tengels en panlatten. De afstand van binnenkant dakplaat tot de binnenkant folie is precies 255mm.

Hebben jullie een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMaUD5ymXYA0DgIFlYvRZiltG2I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WjpBh9d0IkDRLCfeJ8Ljf4S3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAXzqfiqtMdE3EUR8ftCuRYC0_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCG6mVswUyYoZGEyzIHjUyBd.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Redlum999 op 31-10-2024 11:49)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16
Dit zal een scharnierkap zijn. Je kijkt nu naar de bouwkundige tekening. Wellicht is er ook een constructie tekening en een tekening van de dak leverancier.
Je bent stellig dat het knieschot niet dragend is, daar zou ik niet zomaar vanuit gaan
Of de vloer van de vliering een functie heeft voor de kap zou ook wel eens anders kunnen zitten.

Als je wil gaan isoleren, dan zul je moeten zorgen dat er geen vocht opgelsoten kan raken. Ergens in de kap zal nu een dampdichte folie zitten. Als jij nu nog ene 2e folie toevoegt ga je mogelijk een probleem krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16
Dit zal een scharnierkap zijn. Je kijkt nu naar de bouwkundige tekening. Wellicht is er ook een constructie tekening en een tekening van de dak leverancier.
Je bent stellig dat het knieschot niet dragend is, daar zou ik niet zomaar vanuit gaan
Of de vloer van de vliering een functie heeft voor de kap zou ook wel eens anders kunnen zitten.

Als je wil gaan isoleren, dan zul je moeten zorgen dat er geen vocht opgelsoten kan raken. Ergens in de kap zal nu een dampdichte folie zitten. Als jij nu nog ene 2e folie toevoegt ga je mogelijk een probleem krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
Hoi @MeTooPV: dank voor je reactie. Het knieschot is constructief (en blijft gewoon zitten). Zo dacht ik het ook omschreven te hebben, maar blijkbaar voor interpretatie vatbaar. De vloer van de vliering zal niet als constructief element bedoeld zijn, maar aangezien deze aanzienlijk verbogen is in het midden, ben ik bang dat ze in de loop van de tijd toch een functie heeft gekregen.

De reden om te weten wat voor dakplaat het is, is zodat ik deze op een juiste manier in Ubakus in kan voeren. Dan kan ik zorgen dat er met de na-isolatie geen vocht opgesloten raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Redlum999 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:57:

De reden om te weten wat voor dakplaat het is, is zodat ik deze op een juiste manier in Ubakus in kan voeren. Dan kan ik zorgen dat er met de na-isolatie geen vocht opgesloten raakt.
Heel eenvoudig zelfs zonder Ubakus, dit is dampdicht en behandel het als zodoende. Dus isoleren met dampopen materiaal en afwerken met klimaatfolie. Dan kan het nooit fout gaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redlum999
Doordat MeTooPV de term scharnierdak heeft laten vallen, ben ik op het volgende topic uitgekomen:
Klapdak verder isoleren

Dit type dak is precies wat ik ook heb. Of ik ook precies dezelfde methode ga aanhouden als topicstarter moet ik nog even bekijken. Aangezien ik ook nog dakramen ga plaatsen en verplaatsen, is het openleggen van de constructie wel zo handig.

Dank voor het meedenken!