Hallo allen,
Dit zijn feitelijk 2 grote panelen verbonden met een scharnier. Deze panelen bestaan uit een houten frame, mandragend folie buiten, isolatiemateriaal (15 cm glaswol) en dampfolie binnen, en een vezelplaat aan de binnenkant.
Dit is destijds als een soort openvouwend hoedje op het huis gezet, dragend knieschot er in, pannen er op en klaar. Bijzonder stevig is de constructie niet, maar het voldoet.
Zoiets dus:
In de opgevraagde bouwtekeningen vind ik deze dwarsdoorsnede:
:fill(white):strip_exif()/f/image/EcHb9QdvS8WjjtOLCEcel1I4.png?f=user_large)
Nu is ons huis van 1991, en kan de isolatie wel verbeterd worden.
Van buitenaf opnieuw isoleren en nieuwe pannen er op zie ik niet zo zitten, de pannen zijn nog goed.
Voor die tijd was ons jaarverbruik zo'n 6500kWh.
Hiervan is ~4000kWh aan verwarming.
De muren zijn geisoleerd met 6cm minerale wol, hier kan niks meer bij ivm ventilatie.
De vloer heb ik al geisoleerd met 12cm PIRplaten ivm nog aan te leggen vloerverwarming op de benedenverdieping.
Beide zijden van het dak liggen vol met zonnepanelen, opbrengst 3500-4000kWh/jaar.
Nu dacht ik er gewoon de vezelplaat aan de binnenkant er af te pakken, folie los, oude glaswol er uit, PIRplaten er in zetten en weer aftimmeren.
Nu heb ik gehoord dat er geen horizontale versteviging in een klapdak zit en dat dit vooral door het knieschot en de vezelplaat aan de binnenkant verzorgd wordt. Je zou de vezelplaat er niet zomaar af kunnen halen?
Dan zou ik de PIRplaten moeten bevestigen aan de vezelplaat, en worden alle dakdelen dus een 10cm (8cm PIR + gipsplaat) dikker.
Heeft iemand ervaring met dit type dak na-isoleren?
De situatie:
onze woning is gebouwd met een zogenaamd klapdak / schanierdak.Dit zijn feitelijk 2 grote panelen verbonden met een scharnier. Deze panelen bestaan uit een houten frame, mandragend folie buiten, isolatiemateriaal (15 cm glaswol) en dampfolie binnen, en een vezelplaat aan de binnenkant.
Dit is destijds als een soort openvouwend hoedje op het huis gezet, dragend knieschot er in, pannen er op en klaar. Bijzonder stevig is de constructie niet, maar het voldoet.
Zoiets dus:

In de opgevraagde bouwtekeningen vind ik deze dwarsdoorsnede:
:fill(white):strip_exif()/f/image/EcHb9QdvS8WjjtOLCEcel1I4.png?f=user_large)
Nu is ons huis van 1991, en kan de isolatie wel verbeterd worden.
Van buitenaf opnieuw isoleren en nieuwe pannen er op zie ik niet zo zitten, de pannen zijn nog goed.
Wat is de huidige energie-situatie
We hebben 2,5 jaar geleden een L/W warmtepomp (10kW) neergezet en zijn sinds een jaar gasloos.Voor die tijd was ons jaarverbruik zo'n 6500kWh.
Hiervan is ~4000kWh aan verwarming.
De muren zijn geisoleerd met 6cm minerale wol, hier kan niks meer bij ivm ventilatie.
De vloer heb ik al geisoleerd met 12cm PIRplaten ivm nog aan te leggen vloerverwarming op de benedenverdieping.
Beide zijden van het dak liggen vol met zonnepanelen, opbrengst 3500-4000kWh/jaar.
Wat ik wil:
Het plan is om hier nog wel even te blijven wonen. Het doel is eenvoudigweg zo laag mogelijke maandlasten.Nu dacht ik er gewoon de vezelplaat aan de binnenkant er af te pakken, folie los, oude glaswol er uit, PIRplaten er in zetten en weer aftimmeren.
Nu heb ik gehoord dat er geen horizontale versteviging in een klapdak zit en dat dit vooral door het knieschot en de vezelplaat aan de binnenkant verzorgd wordt. Je zou de vezelplaat er niet zomaar af kunnen halen?
Dan zou ik de PIRplaten moeten bevestigen aan de vezelplaat, en worden alle dakdelen dus een 10cm (8cm PIR + gipsplaat) dikker.
Heeft iemand ervaring met dit type dak na-isoleren?
[ Voor 30% gewijzigd door DropjesLover op 08-10-2020 11:49 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,