Nieuwe build werkt niet goed, gpu issue, socket kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:04

Saven

Administrator

Topicstarter
tldr: windows installatie gaat waarschijnlijk nat bij gpu driver-installatie, mogelijk socket kapot?

Een aantal dagen terug alle componenten ontvangen voor een nieuwe build, op basis van een Z890 moederbord en een Core Ultra 200 cpu. Bij het uitpakken van het moederbord viel me helaas meteen op dat de socket cover/protector los in de antistatische verpakking zwierf.

Gekeken uiteraard of er geen pins verbogen/kapot zijn. Nu kan ik het niet 100% uitsluiten omdat ze echt mega klein zijn, maar volgens mij heb ik niks geks gezien.

De allereerste keer bootte ik met alleen onboard gpu. Ik kreeg geen beeld. Daarna de RTX 4080 Super erin gezet, daarmee kreeg ik beeld en leek alles goed te werken...

Want de Windows installatie verliep prima, tot ik halverwege de OOBE was (het instellen van netwerk/account e.d.). Plotseling bleef de monitor maar signaal verliezen en weer krijgen, zonder dat er beeld terugkwam. Windows rebootte een paar keer, en kwam na de reboot direct bij dit probleem terug: geen beeld meer. Na drie reboots ofzo gaf Windows aan dat er een issue was, en of ik "iets anders" wilde doen.

Ik hoopte dat de installatie image corrupt was geraakt, lekker naïef :P Maar een tweede keer installeren gaf hetzelfde probleem.

Bij een derde poging gebruikte ik de onboard gpu en had ik de RTX eruit gehaald. Plots werkte alles prima. Zelfs toen ik de RTX er later in zette, na afgeronde installatie, werkte de RTX als een zonnetje. Furmark draaide een tijdje zonder artifacts, Prime95 ook. Toen was er dus niet zoveel meer aan de hand. Ik heb de pc toen een klein uurtje gebruikt.

Maar het zat me niet helemaal lekker. Als test nog een clean install gedaan met de RTX als videokaart. Dit keer kon ik de OOBE nét niet afronden en ik keer weer hetzelfde issue. Daarna heb ik een clean install gedaan met een oudere RTX 2060, in de hoop dat het issue in de gpu zat. Helaas. Een minuut of 2 na afronding van de installatie, ook hetzelfde issue.

Bij enkele van deze momenten zag ik overigens kort een volledig felgroen scherm.

Het stomme is, en wat me op begon te vallen, is dat het probleem lijkt te beginnen zodra de driver wordt geïnstalleerd. Dat weet ik niet zeker, maar kan het verschil in timing/momenten verklaren?

Maar ik kan niet plaatsen waarom dat dan dit probleem zou geven. Uiteindelijk zit er toch ergens iets niet goed, want ik geloof niet dat dit een issue in Win11 is.

Heeft iemand nog suggesties? Of wordt het echt alles demonteren en moederbord retour sturen, ondanks dat mij niks geks opviel aan de pins?

Beste antwoord (via Saven op 27-10-2024 15:01)

• wjvdweg
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Heb je de BIOS van je moederbord al bijgewerkt? Er zijn namelijk issues betreft zowel de IGPU als eeen Dedicated GPU dat dat zou conflicten

https://www.asus.com/moth...ame=PRIME-Z890M-PLUS-WIFI

In de release notes staat hier ook over. Misschien is dat de oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Post eens een lijst met alle onderdelen van het systeem. Maak deze lijst met Handleiding Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Het probleem doet me denken aan dit topic?

PC geeft geen signaal na windows installatie
capito schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:45:
Alright, ik heb iets vreemds ondervonden. In het installatieproces heb ik gekozen om mijn device naam te skippen. Toen ik dat deed kreeg ik meer opties in het installatieproces te zien, en windows is nu succesvol geinstalleerd. Kan me niet voorstellen waarom dit precies het geval is, but if it works it works I suppose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:45:
Post eens een lijst met alle onderdelen van het systeem. Maak deze lijst met Handleiding Pricewatch
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 439,90€ 439,90
1MoederbordenASUS Prime Z890M-PLUS WIFI€ 254,08€ 254,08
1VideokaartenASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition€ 1.099,-€ 1.099,-
1BehuizingenFractal Design Pop Mini Silent Black TG Clear€ 84,90€ 84,90
1KabelsFractal Design USB-C 10Gbps Cable - Model D Zwart€ 10,60€ 10,60
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 57,85€ 57,85
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B6400C32€ 224,90€ 224,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 156,49€ 156,49
1SSD'sSamsung 990 Pro (met heatsink) 2TB (PC Pack)€ 185,53€ 185,53
Totaal€ 2.513,25
Lijkt er een klein beetje op idd. Maar toevallig had ik dat al geprobeerd. De eerste keer was het probleem namelijk net na het rebooten door het instellen van de netwerknaam. Maar die stap skippen leverde dus helaas niet veel op, behalve dat het probleem iets later komt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• wjvdweg
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Heb je de BIOS van je moederbord al bijgewerkt? Er zijn namelijk issues betreft zowel de IGPU als eeen Dedicated GPU dat dat zou conflicten

https://www.asus.com/moth...ame=PRIME-Z890M-PLUS-WIFI

In de release notes staat hier ook over. Misschien is dat de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:17
Welke aansluiting gebruik je, HDMI of DP? En zit deze kabel in de videokaart of in het moederbord? Laatst een PC gezien die elke keer na 1 minuut signaal verloor, maar daar zat de HDMI-kabel in het moederbord in plaats van in de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Dagion schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:41:
Welke aansluiting gebruik je, HDMI of DP? En zit deze kabel in de videokaart of in het moederbord? Laatst een PC gezien die elke keer na 1 minuut signaal verloor, maar daar zat de HDMI-kabel in het moederbord in plaats van in de GPU.
OMFG 8)7 |:( Dit is inderdaad de oplossing.

Wat idioot zeg. Zowel de bug als de datum van de bios release die officieel gezien niet klopt. Ik heb op de dag van officiële launch (24 okt) nog gekeken of er een nieuw bios versies waren :')

En stom dat ik toch niet zelf nog heb gekeken voor de zekerheid... Aannames O-)

Vooralsnog lijkt dit dus te werken. Valt me wel iets op, ik heb een ultrawide monitor. Voorheen was het bootscreen in iets hogere resolutie dan nu. En voorheen was de windows installatie ook in normale resolutie (5120x1440) terwijl dit nu echt heel laag en uitgerekt was. Vraag me toch af waarom dat nu niet lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

Zorian

What the fox?

Saven schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:01:
[...]

OMFG 8)7 |:( Dit is inderdaad de oplossing.

Wat idioot zeg. Zowel de bug als de datum van de bios release die officieel gezien niet klopt. Ik heb op de dag van officiële launch (24 okt) nog gekeken of er een nieuw bios versies waren :')

En stom dat ik toch niet zelf nog heb gekeken voor de zekerheid... Aannames O-)

Vooralsnog lijkt dit dus te werken. Valt me wel iets op, ik heb een ultrawide monitor. Voorheen was het bootscreen in iets hogere resolutie dan nu. En voorheen was de windows installatie ook in normale resolutie (5120x1440) terwijl dit nu echt heel laag en uitgerekt was. Vraag me toch af waarom dat nu niet lekker werkt.
Lage kwaliteit bootscreen is vaak een foutieve instelling in je bios in de hoek van CSM (compatibility support/legacy support).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Zorian schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Lage kwaliteit bootscreen is vaak een foutieve instelling in je bios in de hoek van CSM (compatibility support/legacy support).
Dat kwam ik ook tegen op Google inderdaad, maar moderne moederborden hebben geen CSM setting meer, dus dat is het iig niet. Ik las inmiddels dat sommige bios updates wel weer een hogere resolutie gaven, met een volgende update vervolgens weer een stap terug te doen :') Alsof ze niet goed testen of vorige visuele fixes/aanpassingen niet goed mergen ofzo.
Pagina: 1