Informatie
Dakhelling is 40 graden, azimut achterkant is +/- 125 ZOFoto's
/f/image/VLV63dK3joGmedSNWw7CEw75.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6QzwZ7ypiQId3KHnj2OLUH2h.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
/f/image/psHnzOY3w9SJDIIvmhwhLGt9.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Op het dakvlak aan de achterzijde is er schaduw van de beide schoorstenen. Deze zijn ongeveer een meter hoog en staan precies met het hart op de erfgrens tussen de woningen in. Ook zijn er aan de achterkant twee dakdoorvoeren voor de CV (de hoogste) en de badkamer (die er onder). Beide ongeveer 50cm hoog.Op het dakvlak aan de voorzijde gelden dezelfde schoorstenen. Van de bomen geen last.
Op het dakvlak van de schuur is er schaduw van de achterburen, die rij huizen begint haaks achter de buren aan de Noord-Oostkant. Verder volledig vrij.
Jaarverbruik
5500 a 6000 kWh per jaar. We hebben airco's door het hele huis die soms ook verwarmen. Domotica galore, dus nagenoeg alles werkt elektrisch. Thuisserver, NAS, 90% van de was in de droger. We wassen met jonge kinderen heel veel. We rijden elektrisch, maar hebben geen mogelijkheid tot thuisladen.Huidige elektriciteitsaansluiting
Een fase.Budget en doel
Ik wil graag onder de €7000 klaar zijn, maar minder is beter. Doel is zo veel als mogelijk, om eigen verbruik af te dekken. Terugverdientijd vind ik secundair, ik zie mezelf eerder (ook voor de hobby) een thuisbatterij plaatsen.Wie gaat het project uitvoeren
Ik zelf niet. Vind het wel een leuk project en heb veel kluservaring. De tijd en zin ontbreekt me. Ik heb een aantal offertes opgevraagd. Heb er drie binnen. Wild verschillend wel. Raak in het bos SolarEdge/Enphase wel een beetje de weg kwijt eerlijk gezegdBijhouden van data
Ja graag. Hoe meer (detail)data ik in HomeAssistant/Grafana kan proppen hoe beter bij wijze van spreken.Reeds verkregen offertes
Offerte 1Betreft een Enphase systeem, verkregen na locatiebezoek:
/f/image/ZhYptaE1NplWqcM9w06ehoST.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z5GOH5x4Hd14XBDfS5KPfY4Q.png?f=fotoalbum_large)
Offerte 2
Betreft een SolarEdge systeem, verkregen na locatiebezoek. Aangesloten bij Garantiefonds:
/f/image/yMNK928F6hdbR6Rgt8HLyjWk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xoaHM37O2kyf0rOhUDCss9je.png?f=fotoalbum_large)
Offerte 3
Van een lokale ondernemer, nog geen locatiebezoek.
/f/image/zfUW472q9ZQXxLYMa52N52XZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RFKiSGto6PO0r1Q8Gm3G2heD.png?f=user_large)
Regio
Zuid-Holland, nabij Den HaagExtra info
/f/image/vsZ5CwdfAoRGWew7c8lWgW63.png?f=fotoalbum_large)
Vragen
De paneelindeling van offerte 2 spreekt me het meeste aan. Of SolarEdge in dit geval handig is, met de schaduw/zoninval vind ik erg lastig te bepalen. Plat gezegd is Enphase wat duurder, maar ook eenvoudiger te configureren zonder veel opbrengstverlies te riskeren ten opzichte van SolarEdge.Of heb ik dat verkeerd, voor zowel SolarEdge vs Enphase als de paneelindeling?
[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 27-10-2024 08:18 . Reden: Dakhelling en azimut toegevoegd, plus vragen ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires