Na veel overwegen heb ik het uiteindelijk toch anders aangepakt. Het gebruik van stalen liggers (Havebo of VBI) in combinatie met betonnen broodjes zou behoorlijk in de kosten lopen. Verder zou dit een dikkere vloer opleveren dan het uiteindelijk is geworden.
Ik heb gekozen om zwaluwstaartplaten direct op IPE liggers te plaatsen. Ik was van plan om hiervoor de standaard betonnen liggers (goedkoper dan staal) van Havebo /VBI te gebruiken maar Havebo gaf aan dat de liggers alleen in combinatie met de (EPS of betonnen) broodjes voor de sterkte zorgen.
Daarom heb ik zwaluwstaartplaten uiteindelijk op stalen IPE 120 liggers (h.o.h. 80cm) gelegd. Deze kon ik in in mijn eentje op de plek leggen, daarom toch voor staal gekozen. Volgens Reppel kunnen hun Lewis zwaluwstaartplaten zelfs tot 120cm overspannen maar dit voelde voor mij niet ok. Voordeel bij 80cm is dat je er ook zonder deklaag gewoon overheen kunt lopen.
De vloerdikte is nu: 120mm (IPE balkenlaag) + Reppel zaluwstaartplaat (16mm) + (18mm) vloerverwarming + 20 mm (opstort) + 15mm (tegel en lijm) en dat is toch wel de kleinst mogelijke opbouwhoogte van alles wat ik gevonden heb.. Omdat we een kleder onder de woonkamer hebben is isolatie minder belangrijk maar tussen de IPE balken kan ik nog isoleren (12 cm hoogte). Ik heb de vloerverwarming nog niet aangesloten maar ik verwacht een snel reagerende vloer. Daar kan ik later vast nog wel iets over vertellen.
Hierbij wat foto's: