Opties NeHoBo vervangen voor renovatievloer, kelder aanwezig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-05 10:06
Beste leden,

Inmiddels heb ik al veel gelezen over het vervangen van een houten vloer (jaren 30 woning) voor een betonvloer (incl. vloerverwarming). In mijn huidige woning heb ik dit 6 jaar geleden al gedaan in de badkamer (begane grond). Hierbij heb ik een VBI renovatievloer gebruikt. Stalen liggers op hoekprofielen met daartussen EPS broodjes.
Onlangs hebben we een ander huis aangekocht en hier is het echter complexer, daarom ben ik benieuwd naar de ervaring en kennis van anderen.

Situatie:
In het nieuwe huis bestaan de keuken en eetkamer uit een houten vloer op houten balken. In de woonkamer zit een NeHoBo vloer met daaronder een ruime kelder. Deze kelder is vrij hoog (ongeveer 2 meter), uitgangspunt is dus dat ik deze stahoogte wil behouden.
Mijn idee is om alle vloeren op de begane grond te verwijden en opnieuw op te bouwen. Hierbij wil ik overal een harde vloer (beton) creëren met voldoende isolatie en vloerverwarming vanwege het gebruik van een hybride warmtepomp.
Bij de keuken en eetkamer is er geen probleem. Hier kan ik schuimbeton of een VBI renovatievloer gebruiken. Ik verwacht dat de uitvoering o.b.v. schuimbeton goedkoper is.

VBI renovatievloer (mag niet...)
De woonkamer is echter een ander verhaal. Op de website van VBI staat dat een VBI renovatievloer niet gebruikt mag worden als verdiepingsvloer of bij gebruik als kelderdek. Dit vanwege brandgevaarlijke situaties (lees instorten van de vloer). Ergens denk ik "als verdiepingsvloer begrijp ik dit maar bij een kelder welke alleen via de buitenkant van het huis te benaderen is en niet als slaapvertrek..." Hoe dan ook volgens de theorie mag het niet en dus ben ik op zoek naar alternatieven.

Kleisteen broodjes (geen isolatie, te dik)
Ik kwam al vrij snel op een renovatievloer o.b.v. broodjes van klei/steen. Deze mogen schijnbaar wel als kelderdek gebruikt worden (want geen instortingsgevaar..?). Hierbij heb je wel een ander probleem want er is standaard geen isolatie. Wanneer je isolatie gaat toevoegen krijg je een hele dikke vloer. In mijn situatie is dit een probleem want ik heb maar een centimeter of 30.

DUOfor vloersysteem
Nu heb ik een renovatievloer gevonden van DUOfor (combifor vloersysteem). Deze schijnt wel als verdiepingsvloer gebruik te mogen worden. Het concept is vrijwel hetzelfde. Liggers met EPS en daarover zwaluwplaten en daarop de vloerverwarming en afwerking. Ik vraag me af waarom deze vloer wel als verdieping gemaakt mag worden...?
Hier een linkje naar de website: https://duofor.eu/nl/onze...YH7m1JWzp3x8aAsagEALw_wcB

Is er iemand die ervaring heeft met deze DUOfor combinatievloer of het anders heeft opgelost in een vergelijkbare situatie? De NeHoBo vloer is ongeveer 20 cm hoog. Al met al kan ik nog wel 10 cm van de kelder gebruiken maar 30 is ook wel de max.
Op deze site staat trouwens veel handig info en een vergelijking tussen de verschillende type vloeren:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/broodjesvloer.shtml

Gr. Coen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 21:24

sealy

bastards...

Om wat specifieker mee te kunnen denken: wil je die harde vloer in verband met de thermische massa voor je vloerverwarming, of heb je daar nog andere redenen voor?

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:45
Heb je VBI al gevraagd of de vloer in jouw situatie wel gebruikt zou kunnen worden?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:50
VBI is toch de staalconstructie? Ik kan mij voorstellen dat dat niet mag ivm verzwakking van staal bij brand.

Is het noodzakelijk de vloer te vervangen, heb je wapeningsproblemen? Onze Nehobo heeft dat niet, en ik heb gewoon vloerverwarming in de deklaag. Ongetwijfeld minder rendement dat een plaat beton, maar wel het meest haalbare zonder ingrijpende verbouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Wat @BiLLY_daKid ook zegt, is er geen mogelijkheid om de Nehobo vloer in de woonkamer te laten liggen en daar de vloerverwarming (zonder de isolatie) op te leggen?
Het zal (denk ik) qua isolatie niet zoveel verlies opleveren aangezien er een droge, gesloten ruimte (de kelder) onder zit. Misschien is het rendement van de vloerverwarming daar wat lager, omdat je minder massa hebt, maar ook dat is ook niet zo schokkend. Bijkomend voordeel is dat het plafond van de kelder iets opwarmt en daardoor droger blijft. Dat vinden de wapeningsstaven in die vloer fijn, dan roesten ze minder snel.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
sealy schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:33:
Om wat specifieker mee te kunnen denken: wil je die harde vloer in verband met de thermische massa voor je vloerverwarming, of heb je daar nog andere redenen voor?
Het idee van de harde vloer is met name de stevigheid en idd de thermische massa voor de vloerverwarming.
Misschien moet ik mij dus meer verdiepen droogbouw maar dat was in mijn gedachten al afgeschreven i.v.m. de warmteoverdracht (lijkt me logischerwijs minder goed).

Vandaag ook nog met iemand gesproken over het WARP systeem. Dit zijn open matten waar je de vloerverwarming in legt en vulmassa overheen giet. Vrij dun, hoewel ik me afvraag of dit systeem genoeg warmte kan opnemen/afgeven.

Zoveel keuzes... 8)7
BiLLY_daKid schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:52:
VBI is toch de staalconstructie? Ik kan mij voorstellen dat dat niet mag ivm verzwakking van staal bij brand.

Is het noodzakelijk de vloer te vervangen, heb je wapeningsproblemen? Onze Nehobo heeft dat niet, en ik heb gewoon vloerverwarming in de deklaag. Ongetwijfeld minder rendement dat een plaat beton, maar wel het meest haalbare zonder ingrijpende verbouwing.
Klopt, het gaat om de stalen liggers met EPS broodjes ertussen. Dit systeem mag dus niet als verdiepingsvloer of boven een kelder. De "Duofor" mag dat wel terwijl dit een vergelijkbaar systeem lijkt. Ik heb het bedrijf achter VBI gevraagd wat de reden is.
Yaksa schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:04:
Wat @BiLLY_daKid ook zegt, is er geen mogelijkheid om de Nehobo vloer in de woonkamer te laten liggen en daar de vloerverwarming (zonder de isolatie) op te leggen?
Het zal (denk ik) qua isolatie niet zoveel verlies opleveren aangezien er een droge, gesloten ruimte (de kelder) onder zit. Misschien is het rendement van de vloerverwarming daar wat lager, omdat je minder massa hebt, maar ook dat is ook niet zo schokkend. Bijkomend voordeel is dat het plafond van de kelder iets opwarmt en daardoor droger blijft. Dat vinden de wapeningsstaven in die vloer fijn, dan roesten ze minder snel.
Het is niet noodzakelijk maar we hebben het huis aangekocht en gaan een grote verbouwing doen. De houten vloeren in de eetkamer/keuken gaan er sowieso uit en daarom lijkt het me (vooral qua isolatie) slim om de Nehobo vloer te vervangen.

Misschien denk ik te zwaar over het isoleren van de kelder. Geen idee hoe dit bij een kelder werkt maar ik wil dat de vloerverwarming vooral de woonkamer verwarmt en niet dat energie verloren gaat aan de kelder.

De uitgangspunten zijn dus:
- minimale hoogte
- goede isolatiewaarde
- voldoende massa voor warmteafgifte van de vloerverwarming (i.v.m. warmtepomp)

Misschien is dit nog wel een idee:
Betonnen of houten liggers. Daarop zwaluwstaartplaten. Daar de vloerverwarming op (direct in de dekvloer) en de tegels vervolgens direct op/in deze dekvloer. Tussen de liggers kan dan steenwol (minimaal brandbaar) en de onderkant van de vloer aftimmeren met gipsplaten.
De dikte zou dan zijn: 9,5 mm (gips), hoogte balken, iets van 170 mm + 16 mm (zwaluwstaartplaat) + 16 mm (vloerverwarming) + 20 mm (dekvloer) + 10mm (tegels) = 241,5 mm

Dit geeft (veracht ik) alles wat ik zoek: goede isolatie, voldoende warmteafgifte (1 massieve massa zonder plastic zooi erin) en brandveilig. Daarnaast valt de totale dikte van ongeveer 25cm mee. Dit lijkt me ook nog redelijk betaalbaar maar moet ik even berekenen.
Ik kan zo snel geen nadelen bedenken bij deze oplossing. Misschien voelt het minder robuust aan door de geringe betondikte. Wat denken jullie van deze oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
eg2ie schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:24:
Beste leden,

Inmiddels heb ik al veel gelezen over het vervangen van een houten vloer (jaren 30 woning) voor een betonvloer (incl. vloerverwarming). In mijn huidige woning heb ik dit 6 jaar geleden al gedaan in de badkamer (begane grond). Hierbij heb ik een VBI renovatievloer gebruikt. Stalen liggers op hoekprofielen met daartussen EPS broodjes.
Onlangs hebben we een ander huis aangekocht en hier is het echter complexer, daarom ben ik benieuwd naar de ervaring en kennis van anderen.

Situatie:
In het nieuwe huis bestaan de keuken en eetkamer uit een houten vloer op houten balken. In de woonkamer zit een NeHoBo vloer met daaronder een ruime kelder. Deze kelder is vrij hoog (ongeveer 2 meter), uitgangspunt is dus dat ik deze stahoogte wil behouden.
Mijn idee is om alle vloeren op de begane grond te verwijden en opnieuw op te bouwen. Hierbij wil ik overal een harde vloer (beton) creëren met voldoende isolatie en vloerverwarming vanwege het gebruik van een hybride warmtepomp.
Bij de keuken en eetkamer is er geen probleem. Hier kan ik schuimbeton of een VBI renovatievloer gebruiken. Ik verwacht dat de uitvoering o.b.v. schuimbeton goedkoper is.

VBI renovatievloer (mag niet...)
De woonkamer is echter een ander verhaal. Op de website van VBI staat dat een VBI renovatievloer niet gebruikt mag worden als verdiepingsvloer of bij gebruik als kelderdek. Dit vanwege brandgevaarlijke situaties (lees instorten van de vloer). Ergens denk ik "als verdiepingsvloer begrijp ik dit maar bij een kelder welke alleen via de buitenkant van het huis te benaderen is en niet als slaapvertrek..." Hoe dan ook volgens de theorie mag het niet en dus ben ik op zoek naar alternatieven.

Kleisteen broodjes (geen isolatie, te dik)
Ik kwam al vrij snel op een renovatievloer o.b.v. broodjes van klei/steen. Deze mogen schijnbaar wel als kelderdek gebruikt worden (want geen instortingsgevaar..?). Hierbij heb je wel een ander probleem want er is standaard geen isolatie. Wanneer je isolatie gaat toevoegen krijg je een hele dikke vloer. In mijn situatie is dit een probleem want ik heb maar een centimeter of 30.

DUOfor vloersysteem
Nu heb ik een renovatievloer gevonden van DUOfor (combifor vloersysteem). Deze schijnt wel als verdiepingsvloer gebruik te mogen worden. Het concept is vrijwel hetzelfde. Liggers met EPS en daarover zwaluwplaten en daarop de vloerverwarming en afwerking. Ik vraag me af waarom deze vloer wel als verdieping gemaakt mag worden...?
Hier een linkje naar de website: https://duofor.eu/nl/onze...YH7m1JWzp3x8aAsagEALw_wcB

Is er iemand die ervaring heeft met deze DUOfor combinatievloer of het anders heeft opgelost in een vergelijkbare situatie? De NeHoBo vloer is ongeveer 20 cm hoog. Al met al kan ik nog wel 10 cm van de kelder gebruiken maar 30 is ook wel de max.
Op deze site staat trouwens veel handig info en een vergelijking tussen de verschillende type vloeren:
https://www.joostdevree.nl/shtmls/broodjesvloer.shtml

Gr. Coen
Is hier echt sprake van een kelder of is het een kruipruimte onder je woonkamer?

Ik kan me voorstellen dat vbi zich wil indekken omdat EPS-isolatie makkelijk brandt.

Dus als jij er alleen je reservedakpannen neerzet en daar niet je frikandellen ga frituren dan kan ik me bijna niet voorstellen dat een VBI-vloer niet zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:54
Aanvullend daarop. Ik kan me voorstellen dat als het puur om de brandveiligheid gaat dat je even wat gipsplaten netjes monteert aan de onderzijde. Voor alles een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
nokiaan958GB schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:11:
[...]

Is hier echt sprake van een kelder of is het een kruipruimte onder je woonkamer?

Ik kan me voorstellen dat vbi zich wil indekken omdat EPS-isolatie makkelijk brandt.

Dus als jij er alleen je reservedakpannen neerzet en daar niet je frikandellen ga frituren dan kan ik me bijna niet voorstellen dat een VBI-vloer niet zou mogen.
Het is echt een kelder, zie foto’s. Ergens denk ik dat ook maar als je er in de toekomst toch een slaapverblijf van wilt maken (je weet nooit hoe het over 15 jaar is)…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARFXBGStxTLVnYVhAoPt4CtXv8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzPDRJEzEeDnnJd5BqUTxMs1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a_slOU9S-jnhttKcK8X13UFKxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBztIK2iOvKL2ZR0Mu7C4h53.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:54
Vraag van mij kant. Waarom zou je hier de vloer eruit willen slopen? Die is toch verder prima? Bij de houten delen ga je voor een renovatieligger. Scheelt je een hoop werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:25

DUOfor vloersysteem
Even een correctie: de Duofor vloer voor de verdieping heeft niet dezelfde opbouw en niet hetzelfde principe als die voor begane grond. Bij de verdiepingsvloer worden stalen liggertjes toegepast met houten platen en/of een zwaluwstaartvloertje erop. Je kunt dat ook zien bij de foto's. Want je hebt gelijk: de EPS variant mag niet boven een te gebruiken kelder. Je kunt natuurlijk zelf wel isolatie aanbrengen tussen die stalen liggertjes.

Zelf hebben wij overigens de begane grondvloer variant van Duofor liggen met stalen liggertjes en EPS broodjes. Maar dat is eigenlijk weer hetzelfde principe als dat van VBI. Je hebt diverse merken wat betreft. Havebo heeft ook een systeem voor renovatievloeren. Je hebt ook nog Compofloor naar dat zijn hele elementen in plaats van liggertjes en broodjes. Allemaal ongeschikt als verdiepingsvloer overigens.

Als de Nehobovloer nog oké is en je aan de bovenkant ruimte hebt om je vloerverwarming er op aan te brengen zou ik hem gewoon laten liggen overigens. Tussen de stalen balken kun je isolatie aanbrengen en de balken zelf kun je wellicht met dunne Kooltherm isoleren.

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 28-10-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:47
Ook ik zit in team "if it ain't broke, don't fix it". Ik zou ook niet onderschatten hoeveel verschil er optisch zit tussen 2,07 meter bijvoorbeeld 1,95 meter plafondhoogte.

Je gaat natuurlijk wel wat warmte verliezen naar de kelder, maar de vraag is hoe erg dat is. Zoals gezegd zul je er ook condensproblemen mee kunnen voorkomen, je maakt het wat leefbaarder. Met een warmtepomp + lage temperatuur afgifte is het toch relatief goedkope warmte. Als je 200 kWh/jaar extra verstookt dankzij dit "verlies", dan is dat €50 per jaar. Wat kost een nieuwe vloer? 5k? Dan is je terugverdientijd 100 jaar.

Als je het plafond netter wil maken en tegelijk ook het warmteverlies naar de kelder wil beperken, kan je misschien 2 à 3 cm PIR tegen het plafond lijmen en daar gips overheen maken. Dat is zeker geen hoge Rc, maar je zult het warmteverlies alsnog fors reduceren.

Heeft je huidige vloer een dekvloer? Kan je daar dan niet in frezen?

[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 28-10-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
Ik ga binnenkort naar het huis om het een en ander op te meten (er is nog geen overdracht geweest). Ben heel benieuwd hoe dik die Nehobo vloer is (volgens de bouwtekeningen 20 cm) en of er idd nog een dekvloer op ligt. Ik ben 196 cm lang en kon, zonder bukken, onder die blauwe liggers (in de kleder) lopen. Ik verwacht dus dat de 2.07 cm tot aan de onderkant van de blauwe stalen liggers is. Tot daar kan ik dus isoleren/afwerken.

Het laten zitten van de vloer is idd veel minder werk en daarmee een besparing. Wanneer ik op Nehobo vloer zoek lees ik verhalen over het (op lange termijn) rotten, verzakken van dit type vloeren. Omdat we het hele huis goed aanpakken, de andere vloeren ook doen en qua hoogte gelijk willen maken voelt het goed om deze vloer te vervangen. Als we deze vloer laten zitten komt er eventueel nog wat cm hoogte bij (afhankelijk of infrezen vloerverwarming mogelijk is). Infrezen in een Nehobo vloer las ik ook wat wisselende verhalen over. Dat dit niet aangeraden wordt bij dit type vloer?

Ik wil het nu 1x heel goed doen en daarmee niet het risico lopen dat er in de komende 20 jaar alsnog iets moet gebeuren met deze vloer of het toch rot/wegzakt..

Gezien de reacties hier ga ik er toch even over nadenken (vloer laten zitten), het scheelt zo een 3 a 5k euro verwacht ik (bij zelf doen, wat wel de bedoeling is).

Hierbij info die ik vond op internet (is natuurlijk ook maar een mening van iemand...)https://www.joostdevree.n...ntueel%20onderslagbalken.
nehobo-vloer

NeHoBo-vloeren zijn systeemvloeren van holle, keramische bouwsteen met in de mortel in de voegen tussen de bouwstenen wapeningsstaven om trekkrachten op te nemen en voor schijfwerking te zorgen.
NeHoBo staat voor Nederlandse Holle Bouwelementen en maakte producten van holle bouwsteen en beton. De luchtspouw in de bouwsteen werkt enigszins warmte-isolerend. "Deze holle gebakken stenen elementen werden als muurtjes aaneen gemetseld tot een soort breedplaatvloeren. In de lintvoegen tussen de holle baksteen elementen werden wapeningsstaven ingemetseld. Deze zorgden in de eindsituatie voor het opvangen van trekkracht in de onderzijde van de vloer. Op de elementen werd een betonnen druklaag gestort."

NeHoBo-vloeren zijn aangelegd van 1956 tot 1984. Helaas hebben veel van deze vloeren een groot probleem. "Door gebruik van chloriden in de metselspecie, voor snellere harding, carbonateert de cementsteen onder invloed van vocht sneller en wordt deze minder basisch (zuurder) en poreuzer, waardoor de wapening kan gaan roesten." Onduidelijk is of altijd de versneller werd toegepast; het verhaal gaat dat bij de vloeren die op vrijdag of zaterdag vervaardigd zijn geen versneller is toegepast (het beton heeft in het weekeinde één of twee dagen de tijd om te harden). Vooral bij een vochtige kruipruimte zal het staal van de wapening sneller roesten en de vloer in sterkte en stijfheid verzwakken:
het uitzetten van het roestende staal drukt mortel en bouwstenen kapot.

Vermoedelijk zijn de problemen met een NeHoBo-vloer als verdiepingvloer te verwaarlozen omdat er op de verdieping meestal minder zware belasting is (m.u.v. een waterbed) en er geen vochtbelasting is zoals bij een kruipruimte.

De problemen met NeHoBo-vloeren zijn vergelijkbaar met die van Kwaaitaal- en Manta-vloeren, zie bij betonrot.

Ondersteunen of, bij voorkeur, vervangen van de NeHoBo-vloer
Soms is de corrosie vanuit de kruipruimte door de bruine vlekken duidelijk zichtbaar, maar dat is niet altijd het geval. Een specifieke bouwkundige inspectie is soms nodig om aanwezigheid en ernst van de schade te onderzoeken. Als onderzoek uitwijst dat er ernstige schade is, is ondersteunen of vervangen van de vloer noodzakelijk:
- Ondersteunen kan door een rooster van balken en eventueel onderslagbalken. Ondersteunen heeft het nadeel dat de vloer behouden blijft, altijd een zwak en onzeker punt zal blijven en mogelijk waardeverminderend werkt bij verkoop van het pand. Nadeel is ook dat niet in zo'n vloer gefreesd kan worden voor vloerverwarming. Plaatsing van balken aan de muren van een kruipruimte is niet handig (lage kruipruimte vaak, moeilijk bewegen, gat in gevel om lange balken aan te voeren, ruimte tussen balken en vloer opvullen met specie e.d.).
- Vervangen heeft het voordeel dat er ook andere zaken vernieuwd en verbeterd kunnen worden (uitstekende thermische isolatie en vloerverwarming) én dat het huis voorgoed verlost is van betonrot van de vloer. Nadeel van geheel vervangen van de vloer is dat dit mogelijk duurder is dan ondersteunen, hoewel geen (dure?) technische inspectie hoeft plaats te vinden.

Bij een renovatie of vervangen van de vloerbedekking is vervanging door een nieuwe vloer, eventueel door een renovatievloer, dus zeker te overwegen.

[ Voor 56% gewijzigd door eg2ie op 28-10-2024 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Tja, dat de wapening in zo'n vloer kan gaan roesten is volgens mij vooral van toepassing op vloeren die op een slecht geventileerde (en dus vochtige) (kruip)ruimte liggen.
Ijzer roest alleen maar wanneer er voldoende vocht (en zuurstof) bij kan komen, in jouw geval is het het plafond van de kelder, dat zal redelijk droog zijn gebleven al die jaren dus roest heeft ook geen kans gehad.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05

Wuursj

want worst is al bezet

Ik ben zelf bezig met een Havebo SL-renovatievloer boven een behoorlijk hoge kruipruimte. Dat lijkt ook op de VBI renovaievloer maar dan met schuim gevulde stalen balken ipv de I profielen.

Ik gebruik PIR blokken tussen de liggers ipv EPS broodjes.
Niet (alleen) wegens brandgevaar van EPS maar meer vanwege de hogere isolatie waarde: nu hou ik meer ruimte over onder de vloer en toch nog steeds >Rc5. De dikte van de balk plus isolatie er tussen is 180mm. Ik plak zelf nog 50mm pir onder de overgangen en balken om koudebruggen en kieren te voorkomen (totale dikte is dan 230mm) maar bij een kelder zou je dat weg kunnen laten.

Bij de Havebo balken gaat dat imho gemakkelijker dan bij de VBI liggers al is het maken van de hapjes in de PIR blokken toch wel wat bewerkelijker dan gedacht.

Duofor werkte niet zo goed met oplegging dacht ik dus heb ik daarom niet voor gekozen. Bij mij is de ene kant een oplegging op een tussenmuur en de andere kant op een hoekprofiel.

[ Voor 24% gewijzigd door Wuursj op 28-10-2024 16:55 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05

Wuursj

want worst is al bezet

Beste leden,
Stalen liggers op hoekprofielen met daartussen EPS broodjes.
[..]
Hierbij wil ik overal een harde vloer (beton) creëren met voldoende isolatie en vloerverwarming vanwege het gebruik van een hybride warmtepomp.
Aandachtspunjte: Die combinatie mag niet zomaar van VBI met de standaard hoekprofielen. Alleen bij de droge variant (underlayment) mag je de standaard hoeklijn van VBI gebuiken. Bij de semi-droge en natte varainten moet je de hoeklijnen elders betrekken en laten berekenen door een constructeur.

Ik gebruik de droge variant van underlayment met daar op fermacell met daarin vloerverwarming. Dat mag wel op de standaard hoeklijn, zowel bij VBI als Havebo.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eg2ie
Ik heb die "Havebo SL-renovatievloer" even bekeken en dat ziet er veelbelovend uit!
De liggers zijn niet zo hoog en de vorm is zodanig dat er makkelijk ander isolatiemateriaal (dus PIR) tussen kan.

Ik denk dat ik dit systeem ga gebruiken. Zwaluwstaartplaat erop en daar de vloerverwarming met tegels op. Dan er is een mooie massa voor warmteafgifte/koeling, minimale dikte en goede (veilige) isolatie.
Aandachtspunjte: Die combinatie mag niet zomaar van VBI met de standaard hoekprofielen. Alleen bij de droge variant (underlayment) mag je de standaard hoeklijn van VBI gebuiken. Bij de semi-droge en natte varainten moet je de hoeklijnen elders betrekken en laten berekenen door een constructeur.
Goed om te weten! In onze huidige huis zit de natte VBI renovatievloer variant gewoon op de hoekprofielen. Moet ik er wel bij zeggen dat de overspanning in dit geval nog geen 2 meter is en de hoekproefielen aan een dubbele draagmuur bevestigd zijn (met dikkere bouten door beide muren).

Voor het nieuwe huis zal ik de constructeur vragen of de Havebo liggers op de reeds aanwezige blauwe stalen liggers geplaatst kunnen worden (zie eerdere foto). In dat geval kan ik met 2 aparte liggers werken om de gehele lengte te overbruggen. Andere optie is om 1 lange ligger te gebruiken die op de stalen ligger leunt maar wel in 1x doorloopt. Geen idee wat beter is, ik vermoed dat losse liggers de krachten beter verdelen. Daar zal de constructeur wel iets van vinden..
Ik zie dat Havebo hoekprofielen heeft die met een uitsparing deels in de muur komen. Dit lijkt me voldoende maar zal de documentatie nog even goed doorlezen.

Bedankt i.i.g. ik zal nog wel wat foto's posten als ik ermee bezig ben.
Pagina: 1