Zonnepanelen rekening houden met groei in toekomst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-05 14:12
Hoi allen,

Ik heb een offerte van zonneplan liggen voor 8 zonnepanelen op west. Nu wil ik zelf ook nog bij winkelman een offerte aan gaan vragen.

Ik wil in de toekomst (~2-3 jaar) ook nog 6 panelen bijplaatsen op de schuur achterin de tuin op zuid. Ik vraag me nu af of het wellicht verstandig is om voor een omvormer te gaan die al rekening houdt met 14 panelen of beter 2 losse omvormers? Ik heb een 1 fase meterkast.

Wat voor omvormer heb ik dan nodig voor 445 wp panelen?
Daarnaast vraag ik mij af wat ik qua bekabeling het beste kan kiezen? Alvast bedankt!

Beste antwoord (via chris83 op 29-10-2024 16:48)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je kan gewoon een omvormer gebruiken die geschikt is voor de 8 panelen, en hier in toekomst string bij leggen.
Ja, je zal een beetje aftoppen, maar dat is enkel in de zomer... Precies die periode dat je warmtepomp niet zoveel doet :)

Dus gewoon een 3kW omvormer pakken, 8 panelen op 1 string. Als later blijkt dat je die 6 panelen nog bij wilt leggen passen die er nog makkelijk bij.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:07
Dit is te weinig informatie om een goed antwoord te geven. Zie link voor tips, dan kunnen wij jou beter helpen.

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:03

timpel_800

Amber 65

Het ligt er ook aan hoe praktisch het is ivm bekabeling of je die set van de schuur op de omvormer van het huis kan zetten. Kortom idd te weinig info

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-05 15:55

V-8

Waarom zou je niet nu direct die 6 extra panelen plaatsen? De meerkosten zijn immers relatief gering..
En je kunt nog profiteren van de salderingsregeling. Zodra die er af gaat, heb je ze bijna al terugverdiend.

Later panelen bijleggen is sowieso een stuk duurder dan nu gelijk alles leggen!

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
V-8 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:38:
Waarom zou je niet nu direct die 6 extra panelen plaatsen? De meerkosten zijn immers relatief gering..
En je kunt nog profiteren van de salderingsregeling. Zodra die er af gaat, heb je ze bijna al terugverdiend.

Later panelen bijleggen is sowieso een stuk duurder dan nu gelijk alles leggen!
Ja maar dan moet er eerst een tuinrenovatie plaatsvinden en een schuurtje geplaatst worden. Helaas heb ik nog niet de loterij gewonnen. De zonnepanelen op het dak is ter compensatie van de warmtepomp. Helaas mogen we alleen ivm beschermd stadsgezicht op west panelen leggen, zodoende wil ik ze ook op een nog te realiseren tuinhuisje op zuid erbij plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Panelen Oost en West leggen niet mogelijk? Ivm afschaf salderen in de toekomst beter ivm spreiden stroomopbrengst en dan zoveel mogelijk verbruiken. Sowieso nu gelijk alles volgooien. Panelen kosten bijna niets meer en concurrentie is moordend. Ik zie nu al prijzen van €0,80 per WP.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 28-10-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Chrisverst schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 06:41:
Dit is te weinig informatie om een goed antwoord te geven. Zie link voor tips, dan kunnen wij jou beter helpen.

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
Ok ik zal er eens naar kijken bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Omvormer kan je berekenen met Sunny Web Design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-05 15:55

V-8

chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

Ja maar dan moet er eerst een tuinrenovatie plaatsvinden en een schuurtje geplaatst worden. Helaas heb ik nog niet de loterij gewonnen. De zonnepanelen op het dak is ter compensatie van de warmtepomp. Helaas mogen we alleen ivm beschermd stadsgezicht op west panelen leggen, zodoende wil ik ze ook op een nog te realiseren tuinhuisje op zuid erbij plaatsen
Ah, dat maakt het inderdaad lastiger. Ik begrijp het.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je kan gewoon een omvormer gebruiken die geschikt is voor de 8 panelen, en hier in toekomst string bij leggen.
Ja, je zal een beetje aftoppen, maar dat is enkel in de zomer... Precies die periode dat je warmtepomp niet zoveel doet :)

Dus gewoon een 3kW omvormer pakken, 8 panelen op 1 string. Als later blijkt dat je die 6 panelen nog bij wilt leggen passen die er nog makkelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Bedankt voor alle reacties. Vandaag nog even met Winkelman contact gehad en een mooie offerte gekregen. 3600 euro voor 10 panelen met 445 wp > ik dacht nu ze er toch zijn, gooi het dak maar vol.

Nog wel even een aanvullende vraag:
Wij hebben wat mos op het dak. Is het verstandig dit eerst te laten reinigen en impregneren of gewoon overheen plaatsen?

Als ik google vind ik alleen bedrijven die hun dienst willen verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door chris83 op 29-10-2024 16:53 ]

Pagina: 1