Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-06 16:08
Beste medetweakers,

Ik ben aan het orienteren op een hybride warmtepomp (liefst all electric ready). Ik hoop dat jullie me kunnen helpen de keuze makkelijker te kunnen maken.

Vrijstaande woning met totaal 160m2 vloeroppervlak (3 verdiepingen), gewone radiatoren, woning uit 2000, isolatie vanaf de bouw op dak, vloer en muur is 7,5 cm. Alles is hr dubbel glas en energielabel B. Ik krijg nog 8 zonnepanelen met 2544 kwh pj. De huidige ketel is remeha calenta 40c uit 2017. De ketel heeft net onderhoud gehad en kan nog wel even mee.

De woonkamer is groot 4,85 bij 8,45 en is een beetje de bottleneck qua afgifte. Op 55 graden wordt het wel warm.

We willen op termijn (~6-7 jaar) de vloer en keuken vervangen en vloerverwarming aanleggen (andere renovaties hebben nu voorrang). Dan wil ik ook bepalen om de stap naar all electric te maken.

Beneden en boven zal verwarmd worden dmv radiatoren en in de badkamer welke we volgend jaar renoveren krijgt een elektrische vloerverwarming en infrarood.

Gaat om gezin van 3 personen (4e moet nog komen).

Historisch gasverbruik: 1300-1400 m³/jaar

Warmtepompvoorkeur:
L/W, zuinig, betrouwbaar, goedkoop, verkrijgbaarheid
Gericht op verwarmen (koelen minder nodig omdat het vrijwel altijd koel in huis is)
- berging beneden is genoeg plek voor een technische ruimte (staat de cv ketel ook). Heeft ook een betonnen plat dak voor een buitenunit.

Warmtebehoefte:
Met de koevlaas formule kom ik op 6,3-6,8 kwh. Ik heb ook een warmteverlies berekening gedaan via bouw-energie (https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening) en dan kom ik op 6,9 kwh.

Als ik mijn gegevens in de remeha rekentool gooi, kom ik uit op 4 kwh elga ace.
Buurman met een identiek huis heeft ook een remeha elga ace 4kwh maar heeft zijn huis net verkocht en het nooit echt gebruikt. Hij gaf aan dat zijn monteur 4kwh had aanbevolen vanwege pendelen bij 6 kwh.

Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Het idee is om eerst een hybride opstelling te doen en op 45-50 graden te stoken totdat we de vloer en keuken hebben vervangen na 6-7 jaar.

Mijn budget is max 7000 euro (waar de subsidie vanaf is).

Ik heb een aantal offertes gekregen (incl installatie):
L/W:
Remeha elga ace 6kw: 3770 euro
Weheat sparrow 9kw: 5911
Weheat flint 6kw: 3884
Mitsubishi 6 KW MHI Hydrolution HSB hybride opstelling Mitsubishi Heavy FDCW 60 VNX-W i.c.m. HSB60-W: 5467 euro

Ik heb de volgende zaken waar ik antwoord op zoek:
- Gezien mijn pad dat na 6-7 jaar, de afgifte in orde is voor all electric, is het dan verstandiger om all electric ready in hybride vorm te nemen (duurder) of goedkope hybride (bijv flint of remeha ea) en na 6-7 jaar maar weer aanzien. Mogelijk zijn er dan weer betere all electric modellen en is de goedkope hybride al terugverdiend.
- Weheat is een start up. Hoe zit het met de onderhoudbaarheid en risico dat als het bedrijf failliet gaat? Kan deze goed samenwerken met de remeha calenta?
- Nog andere goedkope en goede all electric ready of hybride warmtepompen?
- Ik zie monoblocks van 100 kilo, gaat dat wel lukken aan een gevel of op het betonnen dak op een stalen constructie?

Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door chris83 op 26-10-2024 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 15:31
Vaillant Arotherm plus 75/6 in hybride opstelling?

Qua kosten kan het all-electric niet uit, maar die unit kan (ook onder de huidige omstandigheden!) de woning al full electric verwarmen op een efficiënte manier...

Goede service, mooie warmtepomp, zwaar, erg stil, mooie muurbeugel (van Hilti/Vaillant zelf).

Persoonlijk zou ik een goede installateur zoeken die nu al de all-electric route met je wilt bewandelen... Eventueel een radiator in de woonkamer bijplaatsen/vergroten.

Het plaatsen van vloerverwarming op een later moment zal de efficiëntie verhogen maar op deze manier heb je wel al het voordeel van de huidige lage stookkosten.

Vergeet vooral het wegvallen van de kosten van de gasaansluiting en ketel onderhoud niet.

[ Voor 34% gewijzigd door BjornHero op 25-10-2024 21:58 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

chris83 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:38:
Beste medetweakers,

Ik ben aan het orienteren op een hybride warmtepomp (liefst all electric ready). Ik hoop dat jullie me kunnen helpen de keuze makkelijker te kunnen maken.

Vrijstaande woning met totaal 160m2 vloeroppervlak (3 verdiepingen), gewone radiatoren, woning uit 2000, isolatie vanaf de bouw op dak, vloer en muur is 7,5 cm. Alles is hr dubbel glas en energielabel B. Ik krijg nog 8 zonnepanelen met 2544 kwh pj. De huidige ketel is remeha calenta 40c uit 2017. De ketel heeft net onderhoud gehad en kan nog wel even mee.

De woonkamer is groot 4,85 bij 8,45 en is een beetje de bottleneck qua afgifte. Op 55 graden wordt het wel warm.
Ik zal dan sowieso 1-2 radiator(en) vergroten, liefst dat je met 45 graden tops je woning warm krijgt.
We willen op termijn (~6-7 jaar) de vloer en keuken vervangen en vloerverwarming aanleggen (andere renovaties hebben nu voorrang). Dan wil ik ook bepalen om de stap naar all electric te maken.
Dan zou ik idd op all electric ready aimen.
Beneden en boven zal verwarmd worden dmv radiatoren en in de badkamer welke we volgend jaar renoveren krijgt een elektrische vloerverwarming en infrarood.

Gaat om gezin van 3 personen (4e moet nog komen).
Is er in de toekomst ruimte voor een 300 liter boiler?
Historisch gasverbruik: 1300-1400 m³/jaar
Afgerond 7kW warmtepomp nodig bij -7/-10
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zuinig, betrouwbaar, goedkoop, verkrijgbaarheid
Gericht op verwarmen (koelen minder nodig omdat het vrijwel altijd koel in huis is)
- berging beneden is genoeg plek voor een technische ruimte (staat de cv ketel ook). Heeft ook een betonnen plat dak voor een buitenunit.
Kun je bepaalde werkzaamheden zelf, dan kan het een flink stuk goedkoper.
Warmtebehoefte:
Met de koevlaas formule kom ik op 6,3-6,8 kwh. Ik heb ook een warmteverlies berekening gedaan via bouw-energie (https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening) en dan kom ik op 6,9 kwh.

Als ik mijn gegevens in de remeha rekentool gooi, kom ik uit op 4 kwh elga ace.
Buurman met een identiek huis heeft ook een remeha elga ace 4kwh maar heeft zijn huis net verkocht en het nooit echt gebruikt. Hij gaf aan dat zijn monteur 4kwh had aanbevolen vanwege pendelen bij 6 kwh.
Ik ben niet bekend met Remeha, lijkt me stug dat het minimaal zoveeel verschilt tussen een 4-6kW.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Het idee is om eerst een hybride opstelling te doen en op 45-50 graden te stoken totdat we de vloer en keuken hebben vervangen na 6-7 jaar.
Met afgifte afgestemd op 45 graden, heb je de ketel alleen nog nodig als backup en voor SWW.
Mijn budget is max 7000 euro.
Na aftrek subsidie?
Ik heb de volgende zaken waar ik antwoord op zoek:
- Gezien mijn pad dat na 6-7 jaar, de afgifte in orde is voor all electric, is het dan verstandiger om all electric ready in hybride vorm te nemen (duurder) of goedkope hybride (bijv flint of remeha ea) en na 6-7 jaar maar weer aanzien. Mogelijk zijn er dan weer betere all electric modellen en is de goedkope hybride al terugverdiend.
Dat is altijd lastig te zeggen… Wie weet wat er met de subsidie gebeurd over x aantal jaar…
- Weheat is een start up. Hoe zit het met de onderhoudbaarheid en risico dat als het bedrijf failliet gaat? Kan deze goed samenwerken met de remeha calenta?
Ik ben geen fan van startups, de kans is groot met de afnemende vraag naar warmtepompen dat deze bedrijven als eerste het loodje leggen.
- Nog andere goedkope en goede all electric ready of hybride warmtepompen?
Mitsubishi Electric, Panasonic en Vaillant.
- Ik zie monoblocks van 100 kilo, gaat dat wel lukken aan een gevel of op het betonnen dak op een stalen constructie?
Dat moet prima gaan in het algemeen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
BjornHero schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:48:
Vaillant Arotherm plus 75/6 in hybride opstelling?

Qua kosten kan het all-electric niet uit, maar die unit kan (ook onder de huidige omstandigheden!) de woning al full electric verwarmen op een efficiënte manier...

Goede service, mooie warmtepomp, zwaar, erg stil, mooie muurbeugel (van Hilti/Vaillant zelf).

Persoonlijk zou ik een goede installateur zoeken die nu al de all-electric route met je wilt bewandelen... Eventueel een radiator in de woonkamer bijplaatsen/vergroten.

Het plaatsen van vloerverwarming op een later moment zal de efficiëntie verhogen maar op deze manier heb je wel al het voordeel van de huidige lage stookkosten.

Vergeet vooral het wegvallen van de kosten van de gasaansluiting en ketel onderhoud niet.
Ok dank je, ik zal even een installateur zoeken die een vaillant kan installeren. Wat heb je naast een monoblock nog nodig voor een hybride opstelling? Is er nog een binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
DutchWing schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 22:18:
[...]

Ik zal dan sowieso 1-2 radiator(en) vergroten, liefst dat je met 45 graden tops je woning warm krijgt.
Kan ik dan ook bijv een t22 vervangen door t33? Dan ben je al met 300 klaar. Of moet het echt ltv zijn?
[...]

Dan zou ik idd op all electric ready aimen.

[...]

Is er in de toekomst ruimte voor een 300 liter boiler?
Ja de ruimte is er.
[...]

Afgerond 7kW warmtepomp nodig bij -7/-10
Ik woon hier 2 maand, dus heb een schatting gedaan obv gesprekken met buren. Met de warmteverliesberekening kwam ik nagenoeg op hetzelfde. Wat is het risico als ik te hoog zou zitten qua schatting? Misschien beter een jaar wachten? Maar dan loop ik miss de hogere subsidie mis.
[...]

Kun je bepaalde werkzaamheden zelf, dan kan het een flink stuk goedkoper.
Nee twee linkerhanden helaas
[...]

Ik ben niet bekend met Remeha, lijkt me stug dat het minimaal zoveeel verschilt tussen een 4-6kW.
Remeha is wel het goedkoopst, maar dan kun je niet all electric gaan. Aan de andere kant is de terugverdientijd veel lager.
[...]

Met afgifte afgestemd op 45 graden, heb je de ketel alleen nog nodig als backup en voor SWW.

[...]

Na aftrek subsidie?
Ja ik heb het aangepast. Op termijn wil ik ook de boiler afstemmen op mijn overproductie. Hoe kan ik meten hoeveel m3 er wordt gebruikt voor verwarming en hoeveel voor SWW? Anders weet je niet of hij full elec zou kunnen.
[...]

Dat is altijd lastig te zeggen… Wie weet wat er met de subsidie gebeurd over x aantal jaar…

[...]

Ik ben geen fan van startups, de kans is groot met de afnemende vraag naar warmtepompen dat deze bedrijven als eerste het loodje leggen.
Ja daar ben ik ook bang voor.
[...]

Mitsubishi Electric, Panasonic en Vaillant.

[...]

Dat moet prima gaan in het algemeen.
Welke types van Mitsubishi en Panasonic?

[ Voor 30% gewijzigd door chris83 op 26-10-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:02
@DutchWing Weheat is niet bepaald een start-up te noemen. De platdak oplossing van hun is een prima te overwegen product.
Dit bedrijf heeft bestaansrecht en er zit een sterke partij achter.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Knowbody schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:04:
@DutchWing Weheat is niet bepaald een start-up te noemen. De platdak oplossing van hun is een prima te overwegen product.
Dan weet je de definitie van een startup niet ;)
Google - Wat is een startup bedrijf

Een startup is een jong bedrijf met een vernieuwend idee, dat gebruikmaakt van nieuwe technologie en gericht is op snelle groei. Vaak zit er een jong persoon achter een startup, maar dit is natuurlijk niet altijd zo. Voorbeelden van geslaagde startups zijn Uber, AirBnB en SpaceX.
Ook blijft het een feit dat de vraag na warmtepompen ten opzichte van 2023 bijna gehalveerd is. Dus het is gewoon even aankijken hoe de markt zich verder gaat ontwikkelen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:38

silverball

De wagen voor moderne mensen

chris83 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:38:

Verdiep je nog even in de torenhoge verbruikskosten van elektrische vloerverwarming, ik zou hier ook lekker conventionele vloerverwarming leggen, misschien i.c.m. met bijstook (IR oid) om op de overgangsdagen een warme badkamer te hebben.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:49
Bekijk ook zeker deze video/ podcast eens waar WeHeat uitvoerig besproken wordt en de vraag of je voor een hybride/all electric moet gaan: YouTube: Warmtepomp in huis: INSTALLATEUR deelt CRUCIALE TIPS

Ik vond dat er verschillende interessante zaken besproken werden die nuttig zijn tijdens de zoektocht naar een WP voor je huis (voor mij althans).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-06 17:33
Waarom niet iets meer geld over hebben en er echte van oudsher koeltechniche merken neerzetten?
Mitsubishi Electric, Daikin, Vaillant, en wel meer waar je intresse ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris83
silverball schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:03:
[...]

Verdiep je nog even in de torenhoge verbruikskosten van elektrische vloerverwarming, ik zou hier ook lekker conventionele vloerverwarming leggen, misschien i.c.m. met bijstook (IR oid) om op de overgangsdagen een warme badkamer te hebben.
Ik was ook van plan om ook infrarood erin op te nemen. We hebben de verwarming haast nooit aan in de badkamer, dus iets wat snel warm is en kort nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Technician- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:31:
Waarom niet iets meer geld over hebben en er echte van oudsher koeltechniche merken neerzetten?
Mitsubishi Electric, Daikin, Vaillant, en wel meer waar je intresse ligt.
Mijn doelstelling is ook all electric ready te doen, daarna steeds meer verduurzamen.
Net nog contact gehad met een installateur en die biedt een 6 kwh MHI hydrolution hsb hybride opstelling aan met een Mitsubishi heavy Fdcw 60 VNX-W icm HSB60-W

Hij geeft aan dat dit beter is dan de ecodan, omdat je meer vrijheid hebt om er zelf elke boiler aan te knopen die je wilt. Bij ecodan ben je meer gebonden aan de producten van mitsubishi. Ik zie onderhand door de bomen t bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Erpenator2 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:15:
Bekijk ook zeker deze video/ podcast eens waar WeHeat uitvoerig besproken wordt en de vraag of je voor een hybride/all electric moet gaan: YouTube: Warmtepomp in huis: INSTALLATEUR deelt CRUCIALE TIPS

Ik vond dat er verschillende interessante zaken besproken werden die nuttig zijn tijdens de zoektocht naar een WP voor je huis (voor mij althans).
Ja die heb ik gisteren ook gekeken, maar ze zijn veel weheat aan het pluggen, dat zie je bij meerdere youtube mensen die zich op energie richten zoals ketel klets ook bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Mijn doelstelling is ook all electric ready te doen, daarna steeds meer verduurzamen.
Net nog contact gehad met een installateur en die biedt een 6 kwh MHI hydrolution hsb hybride opstelling aan met een Mitsubishi heavy Fdcw 60 VNX-W icm HSB60-W

Hij geeft aan dat dit beter is dan de ecodan, omdat je meer vrijheid hebt om er zelf elke boiler aan te knopen die je wilt. Bij ecodan ben je meer gebonden aan de producten van mitsubishi. Ik zie onderhand door de bomen t bos niet meer.
Dat is echt stierenstront. Aan de ecodan kan elke boiler gekoppeld worden middels een 3 wegklep en sensor
Ecodan is wel echt top van de markt. Tegen redelijke prijzen.
Maar die zal die wel niet voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Knowbody schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:04:
Yeah. Waarschijnlijk een paar rijke investeerders die mee willen profiteren van de groei in de markt van WP's. Ze bestaan volgens mij net 2 jaar. Krijg je straks dezelfde ellende als met E-bikes die nu ook bij bosjes omvallen.

Ik heb na heeeeeeeel lang inlezen, vragen stellen op Tweakers, wikken en wegen voor Vaillant Monoblock gekozen met 300 liter boiler. Bestaat al heel lang, als je belt als particulier met Vaillant word je gewoon vriendelijk te woord gestaan, stille buitenunit, fijne thermostaat, laag minimum vermogen en lees op topic weinig ellende en is volgens mij vrij gemakkelijk in te regelen.

Tip: tempo maken want subsidies gaan waarschijnlijk naar beneden in 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Inlezen. Kost tijd, levert je veel kennis op en ....... veel frustratie over onkundige installateurs. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

Ik was ook van plan om ook infrarood erin op te nemen. We hebben de verwarming haast nooit aan in de badkamer, dus iets wat snel warm is en kort nodig is.
Recept voor schimmel. Ik heb 4 jaar achter de rug met stoken met L/L en had daar een kacheltje. Doordat die alleen aan stond voor badderen/douchen kreeg ik (met ventilatie) schimmel. Blij dat er straks weer een radiator mee draait daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MotorBeast schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:46:
[...]

Yeah. Waarschijnlijk een paar rijke investeerders die mee willen profiteren van de groei in de markt van WP's. Ze bestaan volgens mij net 2 jaar. Krijg je straks dezelfde ellende als met E-bikes die nu ook bij bosjes omvallen.
Ik ben gestopt met lezen na jouw woordje 'waarschijnlijk'.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Knowbody schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:27:
[...]

Ik ben gestopt met lezen na jouw woordje 'waarschijnlijk'.
Vooral doen en zo'n pomp kopen en over 10 jaar geen onderdelen meer kunnen krijgen en 4G uit de lucht is waarmee dat ding gekoppeld is. Succes.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 28-10-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
MotorBeast schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Vooral doen en zo'n pomp kopen en over 10 jaar geen onderdelen meer kunnen krijgen en 4G uit de lucht is waarmee dat ding gekoppeld is. Succes.
Je hebt je er te weinig in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Technician- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:39:
[...]

Dat is echt stierenstront. Aan de ecodan kan elke boiler gekoppeld worden middels een 3 wegklep en sensor
Ecodan is wel echt top van de markt. Tegen redelijke prijzen.
Maar die zal die wel niet voeren.
Wat is er slecht aan het genoemde dan ( = ~ Nibe) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Knowbody schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Wat is er slecht aan het genoemde dan ( = ~ Nibe) ?
Ik vraag me ook af wat er slecht is aan wat de installateur mij aanbiedt?

Mitsubishi 6 KW MHI Hydrolution HSB hybride opstelling Mitsubishi Heavy FDCW 60 VNX-W i.c.m. HSB60-W

Zoals aangegeven zie je door de bomen t bos niet meer en ik wil zsm besluiten ivm subsidie.

[ Voor 13% gewijzigd door chris83 op 28-10-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Mitsubishi 6 KW MHI Hydrolution HSB hybride opstelling Mitsubishi Heavy FDCW 60 VNX-W i.c.m. HSB60-W

Zoals aangegeven zie je door de bomen t bos niet meer en ik wil zsm besluiten ivm subsidie.
Hij zegt dit:
Hij geeft aan dat dit beter is dan de ecodan, omdat je meer vrijheid hebt om er zelf elke boiler aan te knopen die je wilt.”

Nou dan weet de installateur er niks van want aan een ecodan kun je elke boiler koppelen die je wil.
ME is erg vrij in keuzes juist.

Verder lijkt mijn opmerking duidelijk: kies voor een fabrikant die al tig jaar warmtepompen maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 28-10-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:53:
[...]

Het merk is prima, de 6 kW heeft echter een vervelende dip in het vermogen rond het vriespunt. edit okay dit is al de R32 die heeft dat wellicht niet, de oudere R410A heeft dat namelijk wel.

Ik zou voor volledig gasloos gaan, en gewoon de radiatoren vergroten. Vloerverwarming is geen must. Pak de 8 kW.

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 28-10-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Ik zag ook deze ecodan:
https://climashop.nl/acti...E&gf_protect_submission=1

Aanbieding 3 is wel aantrekkelijk:
8kw warmtepomp

Suz-swm80va2 + ersd-vm2d

Ik weet alleen niet of 8kwh te ruim is. Ik zit net boven de 6 kwh en als we erg zuinig doen zelfs onder de 6 kwh. Is het dan niet beter om 6 kwh te nemen ook gezien de toekomstige investeringen in afgifte en isolatie?

Is zo’n hybride makkelijk om te schakelen naar full elec na een aantal jaar?

[ Voor 7% gewijzigd door chris83 op 28-10-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:41:
Ik zag ook deze ecodan:

8kw warmtepomp

Suz-swm80va2 + ersd-vm2d

Ik weet alleen niet of 8kwh te ruim is. Ik zit net boven de 6 kwh en als we erg zuinig doen zelfs onder de 6 kwh. Is het dan niet beter om 6 kwh te nemen ook gezien de toekomstige investeringen in afgifte en isolatie?

Goede machines wel.
Het is geen hybride maar een volwaardige warmtepomp, op het hydrobinnendeel kan later idd makkelijk een boiler worden aangesloten.
Waarom niet gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

chris83 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 07:55:
[...]

Kan ik dan ook bijv een t22 vervangen door t33? Dan ben je al met 300 klaar. Of moet het echt ltv zijn?
Dat hoeft niet, ik heb thuis gewoon standaard paneel radiatoren en diverse klanten van mij ook. Krijgen het allemaal prima warm :)
Ja de ruimte is er.
Dan zou ik lekker voor 300 liter gaan.
Ik woon hier 2 maand, dus heb een schatting gedaan obv gesprekken met buren. Met de warmteverliesberekening kwam ik nagenoeg op hetzelfde. Wat is het risico als ik te hoog zou zitten qua schatting? Misschien beter een jaar wachten? Maar dan loop ik miss de hogere subsidie mis.
Ik verwacht dat de prijzen enigszins gaan dalen, dus ik zou mij daar niet te druk om maken.
Toen de subsidies hoger uitvielen gingen de inkoopprijzen ook omhoog.
Nee twee linkerhanden helaas
Jammer, diverse van mijn klanten doen bijv. Zelf installatie, dan help ik ze met de laatste handelingen + inbedrijfstelling.
Remeha is wel het goedkoopst, maar dan kun je niet all electric gaan. Aan de andere kant is de terugverdientijd veel lager.
Hybride warmtepompen zijn vaak uitgeklede volwaardige warmtepompen. Diverse A merken proberen met instapmodellen ook in de goedkopere prijsklasse te concurreren.

Ja ik heb het aangepast. Op termijn wil ik ook de boiler afstemmen op mijn overproductie. Hoe kan ik meten hoeveel m3 er wordt gebruikt voor verwarming en hoeveel voor SWW? Anders weet je niet of hij full elec zou kunnen.
[/quote]
Complete gasverbruik daarin is rekening gehouden met verwarming en SWW bedrijf.
Welke types van Mitsubishi en Panasonic?
Wil je goedkoop, dan zou ik een split warmtepomp nemen.
De SUZ lijn van Mitsubishi Electric en de K serie van Panasonic bijvoorbeeld.
Vaillant komt nog dit jaar met een split plus model op de markt. Ook erg aantrekkelijk geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:41:
Ik zag ook deze ecodan:

8kw warmtepomp

Suz-swm80va2 + ersd-vm2d

Je woont er nog maar 2 maanden dus je hebt geen idee hoeveel gas je gaat stoken toch? Of heb je de kachel aan goed aangehad? (Ik nog helemaal niet namelijk na de zomer)

Als je op 55 graden moet stoken voor een warme woonkamer kan je beter aan de veilige kant gaan zitten. Heb je het al geprobeerd met wat radiator ventilatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Technician- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:55:
[...]

Goede machines wel.
Het is geen hybride maar een volwaardige warmtepomp, op het hydrobinnendeel kan later idd makkelijk een boiler worden aangesloten.
Waarom niet gelijk?
Aanbieding 3 is wel hybride, rest full elec.
De vrouw wil nog niet aan een grote boiler. Ik vind het nog niet zo erg. Daarnaast is de overheid onbetrouwbaar, ik wil nog even wachten welke kant het op gaat vanaf 2026. De overheid moet toch ergens geld vandaan halen. Vanaf 2026 gaan mensen massaal aan warmtepomp en dus gas inkomsten zullen minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

Aanbieding 3 is wel hybride, rest full elec.
De vrouw wil nog niet aan een grote boiler. Ik vind het nog niet zo erg. Daarnaast is de overheid onbetrouwbaar, ik wil nog even wachten welke kant het op gaat vanaf 2026. De overheid moet toch ergens geld vandaan halen. Vanaf 2026 gaan mensen massaal aan warmtepomp en dus gas inkomsten zullen minder worden.
Nee is geen hybride.
Ze noemen het wel zo. Maar is een zelfde als de 2 voorgaanden alleen zonder boilervat.
Wat is daar hybride aan dan?

Een hybride pomp werkt samen met de cv ketel, kan niet de complete warmtebehoefte voorzien.
Dat kan deze wel.

Het woord hybride wordt nog weleens misbruikt als: “er zit geen warmwater op”
Het is sowieso een nogal vage marketingsterm. Net als “full electric ready”

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 28-10-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
DutchWing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:08:
[...]

Dat hoeft niet, ik heb thuis gewoon standaard paneel radiatoren en diverse klanten van mij ook. Krijgen het allemaal prima warm :)

[...]

Dan zou ik lekker voor 300 liter gaan.

[...]

Ik verwacht dat de prijzen enigszins gaan dalen, dus ik zou mij daar niet te druk om maken.
Toen de subsidies hoger uitvielen gingen de inkoopprijzen ook omhoog.

[...]

Jammer, diverse van mijn klanten doen bijv. Zelf installatie, dan help ik ze met de laatste handelingen + inbedrijfstelling.

[...]

Hybride warmtepompen zijn vaak uitgeklede volwaardige warmtepompen. Diverse A merken proberen met instapmodellen ook in de goedkopere prijsklasse te concurreren.

[/quote]
Complete gasverbruik daarin is rekening gehouden met verwarming en SWW bedrijf.

[...]

Wil je goedkoop, dan zou ik een split warmtepomp nemen.
De SUZ lijn van Mitsubishi Electric en de K serie van Panasonic bijvoorbeeld.
Vaillant komt nog dit jaar met een split plus model op de markt. Ook erg aantrekkelijk geprijsd.
Ok thanks nuttige info. Ik neig wel naar de Mitsubishi nu. Misschien ook beter even wachten inderdaad. In 2025 en 2026 zal de vraag naar hybride wel toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Technician- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:58:
[...]

Nee is geen hybride.
Ze noemen het wel zo. Maar is een zelfde als de 2 voorgaanden alleen zonder boilervat.
Wat is daar hybride aan dan?
Omdat de sww dan nog uit de cv ketel komt, dus dat zie ik als hybride. Maar maakt de stap naar all elec wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Let trouwens op dat de aanbieding met de “D serie” is.
Deze worden niet meer geleverd door de importeur. Die
Levert nu alleen de E serie. Te herkennen aan de E achterin de typenaam.

En het is de “goedkope” basisversie van Mitsubishi.
Als je overweegt over te stappen kan je kijken naar de PUZ-SWM80YAA (power inverter) die over het geheel wat betere specs heeft. Vooral geluid en defrostlogica.

[ Voor 37% gewijzigd door Technician- op 28-10-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Barrycade schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:29:
[...]

Je woont er nog maar 2 maanden dus je hebt geen idee hoeveel gas je gaat stoken toch? Of heb je de kachel aan goed aangehad? (Ik nog helemaal niet namelijk na de zomer)

Als je op 55 graden moet stoken voor een warme woonkamer kan je beter aan de veilige kant gaan zitten. Heb je het al geprobeerd met wat radiator ventilatoren?
Er zijn in 2000 8 identieke woningen gebouwd. Ik heb dus de buren gevraagd. Maar dan nog hangt het natuurlijk van je stookgedrag af.

We hebben de verwarming al wel aangehad. Ik heb de ketel nu ook 1,5 maand op 50 graden staan. Dan krijgen we het wel goed warm. Maar het is natuurlijk nog geen -10 geweest. Daarom de warmteverlies berekening gedaan en kwam ik redelijk in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Technician- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:03:
Let trouwens op dat de aanbieding met de “D serie” is.
Deze worden niet meer geleverd door de importeur. Die
Levert nu alleen de E serie. Te herkennen aan de E achterin de typenaam.

En het is de “goedkope” basisversie van Mitsubishi.
Als je overweegt over te stappen kan je kijken naar de PUZ-SWM80YAA (power inverter) die over het geheel wat betere specs heeft. Vooral geluid en defrostlogica.
Deze bedoel je?
https://climashop.nl/shop...-puz-shwm80yaa-ersd-vm2d/

Wel een behoorlijk verschil in prijs als die andere al installatie inbegrepen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Deze bedoel je?

Wel een behoorlijk verschil in prijs als die andere al installatie inbegrepen heeft.
Ja inderdaad. Dat is nog wel de oude D serie.
De E serie betaal ik inkoop meer voor dan zij mee adverteren.
Wat is dat voor site? Kan niet eens vinden waar ze zitten.

Zoals met alles, kwaliteit kost geld.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 28-10-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Deze bedoel je?

De ene is incl. Subsidie eraf getrokken, de andere zonder subsidie eraf getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
DutchWing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:20:
[...]

De ene is incl. Subsidie eraf getrokken, de andere zonder subsidie eraf getrokken.
Ja dat zag ik, maar die aanbieding is incl installatie en subsidie bijna net zo duur als die nieuwere versie inclusief subsidie en exclusief installatie. Installatie moet je toch ook snel 2000 voor rekenen?

Heb je geen kans dat hij gaat pendelen als ik rond de 6 kwh zit en je er een 8 kwh warmtepomp in zet?

[ Voor 13% gewijzigd door chris83 op 28-10-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:24:
[...]

Ja dat zag ik, maar die aanbieding is incl installatie en subsidie bijna net zo duur als die nieuwere versie inclusief subsidie en exclusief installatie. Installatie moet je toch ook snel 2000 voor rekenen?
De ene link was een basis model, de andere een zubadan inverter… Laatste is zwaar overkill en onnodig.

Ligt eraan wat er gedaan moet worden, veelal een split in hybride aansluiten met laat ik zeggen 5-10 meter leidingwerk moet wel in 1 dag lukken. Met boiler 2 dagen. (Zonder aanpassingen binneninstallatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
DutchWing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:31:
[...]

De ene link was een basis model, de andere een zubadan inverter… Laatste is zwaar overkill en onnodig.

Ligt eraan wat er gedaan moet worden, veelal een split in hybride aansluiten met laat ik zeggen 5-10 meter leidingwerk moet wel in 1 dag lukken. Met boiler 2 dagen. (Zonder aanpassingen binneninstallatie)
Waarom is het overkill, technician zei juist in zijn post dat die de betere optie is?
Moet je met een all electric ook hoger zitten in wattage dan hybride (omdat de cv ketel al wat watt wegneemt?). Of zeg ik nu iets raars :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:31:
[...]

De PUZ-SWM80YAA (power inverter) is een power inverter geen zubadan.
Zijn toch wel wat “meer” installaties dan de ecoinverter series.
De Y = 3 fasen de V is 1 fase

(Weet ik alles van want kreeg een 10kw 28A 1 fase model V ipv de Y 3 fasen en zag het pas na hijsen op het dak 8)7

Installatie is sterk afhankelijk van leidingwerk. Maar €1000 materiaal en €2000 transport en montage ben je zo kwijt.

Denk ook niet dat de prijzen op die site nou zomaar gelden voor elke installatie.

[ Voor 29% gewijzigd door Technician- op 28-10-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Technician- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

De PUZ-SWM80YAA (power inverter) is een power inverter geen zubadan.
Zijn toch wel wat “meer” installaties dan de ecoinverter series.
De Y = 3 fasen de V is 1 fase

(Weet ik alles van want kreeg een 10kw 28A 1 fase model V ipv de Y 3 fasen en zag het pas na hijsen op het dak 8)7

Installatie is sterk afhankelijk van leidingwerk. Maar €1000 materiaal en €2000 transport en montage ben je zo kwijt.

Denk ook niet dat de prijzen op die site nou zomaar gelden voor elke installatie.
Maar 3 fasen betekent dus een aanpassing in de meterkast? Ik heb namelijk 1 fase.
Wat is nu het verschil? Als het een miniem performance verschil en geluid is, dan ga ik liever voor die andere.
Alleen de vraag of 6 of 8 kwh, aangezien ik vlakbij 6 kwh zit. Is de 8 dan niet overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@chris83 @Technician-

De 2e links was een PUZ-SHWM80YAA (Zubadan inverter) ipv PUZ-SWM80YAA (Power inverter) ;)

Power inverter is een prima (betere) alternatief... Alleen de Zubadan, nog een stapje verder is zwaar overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:47:
[...]

Maar 3 fasen betekent dus een aanpassing in de meterkast? Ik heb namelijk 1 fase.
Wat is nu het verschil? Als het een miniem performance verschil en geluid is, dan ga ik liever voor die andere.
Alleen de vraag of 6 of 8 kwh, aangezien ik vlakbij 6 kwh zit. Is de 8 dan niet overkill?
Ik lees dat je op 6,9kw zit bij zo’n -7c en dat vloerverwarming nog wel 6 jaar kan duren.
Dan ging ik voor een 8kw versie. Of i.i.g. iets wat iets meer dan 7 kW bij -7C doet (ivm klein beetje aanwarming en SWW)

En als je 1 fase hebt kun je een 1 fase unit selecteren.

Als je nog met iets hogere temp werkt door radiatoren valt het vermogen ook zo 20% lager uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 28-10-2024 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als ik mijn advies mag geven (2 jaar geleden vrijstaande woning bouwjaar 2000 verbouwd):
- ga voor all electric met 250/300l boiler (afhankelijk van gezinsgrootte cq aantal slaapkamers)
- full electric = met boiler, hybride= zonder boiler, dus een 'hybride warmtepomp' bestaat niet (zet er een boiler bij en hij is full electric), een hybride opstelling dus zonder boiler is echt zonde van je geld in jouw situatie (redelijk goed geïsoleerde woning met ruimte voor boiler)
- overal vloerverwarming 10cm hoh 16x2 met kunststof verdelers zonder pomp (zodat je kan koelen), ook op de verdiepingen, alle radiatoren eruit
- als het mogelijk is: vervang de leidingen van en naar de verdelers door 32/3 Uponor
- buffervat is overbodig
- kies een warmtepomp die ook kan koelen en terug moduleren, dan kun je prima met een formaat groter uit de voeten
- overweeg alles in 1x te doen met een gunstige lening van warmtefonds.nl. Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit: besparing is meteen (iedere dag extra gas stoken kost je geld) en arbeid + materialen wordt alleen maar duurder..
- er staat een hoop onjuiste informatie op internet (helaas ook op tweakers forum, gisteren nog een ingenieur die beweerde dat een cv ketel efficiënter werkt dan een warmtepomp met scop 4,5 8)7), probeer te achterhalen of de schrijver gasloos is of niet om zo de objectiviteit te beoordelen

[ Voor 55% gewijzigd door Sport_Life op 28-10-2024 22:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Sport_Life schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:00:
Als ik mijn advies mag geven (2 jaar geleden vrijstaande woning bouwjaar 2000 verbouwd):
- ga voor all electric met 250/300l boiler (afhankelijk van gezinsgrootte cq aantal slaapkamers)
- hybride is echt zonde van je geld in jouw situatie (redelijk goed geïsoleerd)
- overal vloerverwarming 10cm hoh 16x2 met kunststof verdelers zonder pomp (zodat je kan koelen), ook op de verdiepingen, alle radiatoren eruit
- als het mogelijk is: vervang de leidingen van en naar de verdelers door 32/3 Uponor
- buffervat is overbodig
- kies een warmtepomp die ook kan koelen en terug moduleren, dan kun je prima met een formaat groter uit de voeten
- overweeg alles in 1x te doen met een gunstige lening van warmtefonds.nl. Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit: besparing is meteen (iedere dag extra gas stoken kost je geld) en arbeid + materialen wordt alleen maar duurder..
- er staat een hoop onjuiste informatie op internet (helaas ook op tweakers forum, gisteren nog een ingenieur die beweerde dat een cv ketel efficiënter werkt dan een warmtepomp met scop 4,5 8)7), probeer te achterhalen of de schrijver gasloos is of niet om zo de objectiviteit te beoordelen
Thanks voor de nuttige tips, ik wil het toch stapje voor stapje doen, maar natuurlijk kijken waarmee ik met kleine investering grote stappen kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Technician- schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:59:
[...]

Ik lees dat je op 6,9kw zit bij zo’n -7c en dat vloerverwarming nog wel 6 jaar kan duren.
Dan ging ik voor een 8kw versie. Of i.i.g. iets wat iets meer dan 7 kW bij -7C doet (ivm klein beetje aanwarming en SWW)

En als je 1 fase hebt kun je een 1 fase unit selecteren.

Als je nog met iets hogere temp werkt door radiatoren valt het vermogen ook zo 20% lager uit.
Dus je hebt geen kans op pendelen met die overcapaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Dus je hebt geen kans op pendelen met die overcapaciteit?
Die kans heb je altijd.
Je moet natuurlijk wel het vermogen kiezen welke je nodig hebt. Als jij 7KW moet hebben dan heeft de ME ietsje over maar de meeste fabrikanten halen met hun in het type 8kw warmtepomp geen 6kw bij -10C
Een Amber 9kw bv is al te klein in jouw situatie.

[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 28-10-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Dus een buffervat is niet nodig?

Kortom kan ik beter de 8 kwh VAA versie halen (namelijk 1 fase)
Dan moeten we meteen van het gas af, er zit nl ook 300 liter boiler bij.
https://climashop.nl/shop...c-ersd-vm2d-puz-swm80vaa/

Correctie: het plaatje en tekst staat boiler, maar de ersd-vm2d is niet de cilinderboiler.

[ Voor 14% gewijzigd door chris83 op 28-10-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chris83 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

Waarom is het overkill, technician zei juist in zijn post dat die de betere optie is?
Moet je met een all electric ook hoger zitten in wattage dan hybride (omdat de cv ketel al wat watt wegneemt?). Of zeg ik nu iets raars :?
Gezien al je vragen zou ik me eerst even inlezen en meelezen in L/W topic en hier beginnen Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Eergisteren een oudere installateur over de vloer gehad en die zei dat hij best een offerte wou maken, maar dat hij dan misschien een ontevreden klant krijgt omdat je de warmtepomp in het begin niet gaat terugverdienen. Hij zei eerst op de afgifte richten, omdat mijn radiatoren niet toereikend zijn. Dus vloerverwarming aanleggen, anders is je aanvoertemperatuur te hoog.

Mijn idee is nu om een goeie airco van 5kwh in de woonkamer te hangen. Wanneer we de vloerverwarming gaan leggen over 5-6 jaar, verplaatsen we de airco naar de overloop boven en gaan we meteen full electric.
Andere optie is om beneden andere radiatoren te hangen, maar dat is dan maar voor een aantal jaar. Dat is denk ik de investering niet waard.

[ Voor 3% gewijzigd door chris83 op 03-11-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@chris83 Hoezo andere radiatoren? Als je met max 45 graden zonder nachtverlaging de boel bij vorst warm kan houden kan je gewoon L/W FE. Hier komt in die situatie (nageisoleerde woning uit 1978) een Vaillant met 300 liter boiler na 4 jaar stoken met L/L. L/L is gewoon niet comfortabel en je blijft je blauw betalen aan gas. Ik verbruik nog maar zo'n 350m3 gas per jaar en dat kost per m3 een vermogen met alle kosten.

Ondertussen lopen de prijzen voor een WP alleen maar op (inflatie, loonkosten, materialen) en zal tegen die tijd de subsidie er ook niet meer zijn vrees ik. Die daalt in 2025 waarschijnlijk al.

En anders vervang je je radiatoren voor T33"s. MP staat er vol mee. Sentimo covers erop en je hebt de looks van Jaga.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 03-11-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:07:
@chris83 Hoezo andere radiatoren? Als je met max 45 graden zonder nachtverlaging de boel bij vorst warm kan houden kan je gewoon L/W FE. Hier komt in die situatie (nageisoleerde woning uit 1978) een Vaillant met 300 liter boiler na 4 jaar stoken met L/L. L/L is gewoon niet comfortabel en je blijft je blauw betalen aan gas. Ik verbruik nog maar zo'n 350m3 gas per jaar en dat kost per m3 een vermogen met alle kosten.

Ondertussen lopen de prijzen voor een WP alleen maar op (inflatie, loonkosten, materialen) en zal tegen die tijd de subsidie er ook niet meer zijn vrees ik. Die daalt in 2025 waarschijnlijk al.

En anders vervang je je radiatoren voor T33"s. MP staat er vol mee. Sentimo covers erop en je hebt de looks van Jaga.
Ik weet dus niet of ik het warm krijg als het vriest bij 45 graden. Ik heb de ketel nu op 40 graden ingesteld. Het blijft dan een grote gok omdat we nog geen winter in deze woning hebben gezeten.

Ook omdat we nog vloerverwarming willen aanleggen, is het wel jammer van de investering in radiatoren.
Misschien toch maar even een jaartje wachten zodat we meer duidelijkheid hebben.

Ik verwacht ook wel dat de wp juist goedkoper wordt, we moeten straks van de overheid over naar minimaal hybride, dus dan zal er mogelijk ook wel meer gestimuleerd worden. Maja overheid is geen betrouwbare partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chris83 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:32:
[...]

Ik weet dus niet of ik het warm krijg als het vriest bij 45 graden. Ik heb de ketel nu op 40 graden ingesteld. Het blijft dan een grote gok omdat we nog geen winter in deze woning hebben gezeten.

Ook omdat we nog vloerverwarming willen aanleggen, is het wel jammer van de investering in radiatoren.
Misschien toch maar even een jaartje wachten zodat we meer duidelijkheid hebben.

Ik verwacht ook wel dat de wp juist goedkoper wordt, we moeten straks van de overheid over naar minimaal hybride, dus dan zal er mogelijk ook wel meer gestimuleerd worden. Maja overheid is geen betrouwbare partner.
Welke aanvoertemperatuur heeft je ketel nu? Als dat nu zo'n 30 graden is red je het wel. Tevens heeft een WP eventueel een backup heater. Hoe vaak hebben we nog keiharde vorst? En voor een test bij echte koude NIET verlagen.

Er wordt niet meer gestimuleerd. Subsidies gaan dalen. Anders pak je nu een Vaillant Monoblock Arotherm Plus die je hybride laat draaien en die kan later gewoon standalone werken. Boiler ernaast en klaar.
Verplichting hybride bestaat al niet meer vanuit de overheid.

NB: heb je al waterzijdig ingeregeld. Radiatoren in balans brengen. Zi cv tuning topic.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 03-11-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:49:
[...]

Welke aanvoertemperatuur heeft je ketel nu? Als dat nu zo'n 30 graden is red je het wel. Tevens heeft een WP eventueel een backup heater. Hoe vaak hebben we nog keiharde vorst? En voor een test bij echte koude NIET verlagen.

Er wordt niet meer gestimuleerd. Subsidies gaan dalen. Anders pak je nu een Vaillant Monoblock Arotherm Plus die je hybride laat draaien en die kan later gewoon standalone werken. Boiler ernaast en klaar.
Verplichting hybride bestaat al niet meer vanuit de overheid.

NB: heb je al waterzijdig ingeregeld. Radiatoren in balans brengen. Zi cv tuning topic.
Ik heb de aanvoer nu op 40 graden staan. Ik krijg het wel redelijk warm, maar weet dus niet hoe dat is als het gaat vriezen. Staat ergens ook een overzicht van de cop bij een bepaalde aanvoertemperatuur en buitentemperatuur voor de Vaillant? Kan het online niet zo snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chris83 schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:16:
[...]

Ik heb de aanvoer nu op 40 graden staan. Ik krijg het wel redelijk warm, maar weet dus niet hoe dat is als het gaat vriezen. Staat ergens ook een overzicht van de cop bij een bepaalde aanvoertemperatuur en buitentemperatuur voor de Vaillant? Kan het online niet zo snel vinden.
Je hebt hem op 40 graden staan maar wat is nu de aanvoer? Kan je vaak zien op de ketel of in de themostaat.

Overigens kan de Vaillant zelfs verwarmen tot 60 graden alleen dat wil je niet.

https://www.vaillant.nl/p...er-warmtepomp-119041.html

Zie specificaties. NB: met de huidige prijzen is zelfs Cop2 goedkoper dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:35:
[...]

Je hebt hem op 40 graden staan maar wat is nu de aanvoer? Kan je vaak zien op de ketel of in de themostaat.

Overigens kan de Vaillant zelfs verwarmen tot 60 graden alleen dat wil je niet.

https://www.vaillant.nl/p...er-warmtepomp-119041.html

Zie specificaties. NB: met de huidige prijzen is zelfs Cop2 goedkoper dan gas.
De aanvoer is 40 graden, thermostaat staat op 21 en binnen is het nu 19 graden (warmer wordt het ook niet echt).

Bedankt voor de link!
Ik had zelf ook berekend, cop 2,03 zit ong het kantelpunt uitgaande van gas 1,25 en electra 0,26. Dan hou je echter geen rekening met de investering die je hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chris83 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:17:
[...]

De aanvoer is 40 graden, thermostaat staat op 21 en binnen is het nu 19 graden (warmer wordt het ook niet echt).

Bedankt voor de link!
Ik had zelf ook berekend, cop 2,03 zit ong het kantelpunt uitgaande van gas 1,25 en electra 0,26. Dan hou je echter geen rekening met de investering die je hebt gedaan.
Maar je komt dan waarschijnlijk van nachtverlaging? Ketel op 50 graden zetten en niet de thermostaat meer verlagen in de nacht. Dan heb je een goede test.

Maar ik vermoed dat je van platte dunne radiatoren hebt? Daar word je niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:24:
[...]

Maar je komt dan waarschijnlijk van nachtverlaging? Ketel op 50 graden zetten en niet de thermostaat meer verlagen in de nacht. Dan heb je een goede test.

Maar ik vermoed dat je van platte dunne radiatoren hebt? Daar word je niet blij van.
Waarom op 50 en niet 40? Je bedoelt dat het morgenochtend nog steeds op dezelfde temperatuur moet staan ofzo?
En dan maar 1 nacht bedoel je?

De woonkamer is 50m2 en heeft een t22 (60x120) en t33 (70x90). De radiatoren zijn allemaal gedimensioneerd op 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chris83 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:50:
[...]

Waarom op 50 en niet 40? Je bedoelt dat het morgenochtend nog steeds op dezelfde temperatuur moet staan ofzo?
En dan maar 1 nacht bedoel je?

De woonkamer is 50m2 en heeft een t22 (60x120) en t33 (70x90). De radiatoren zijn allemaal gedimensioneerd op 65 graden.
Als je verlaagt stook je niet net als met een WP. Die verlaag je niet. Als je nu op 19 blijft hangen dan zal je toch naar 50 moeten om 20/21 te halen. Als alles dan door en door warm is (muren) etc zal aanvoer zakken maar dan wel doorstoken als test. Je kan ook nog Heatfans plaatsen op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:40:
[...]

Als je verlaagt stook je niet net als met een WP. Die verlaag je niet. Als je nu op 19 blijft hangen dan zal je toch naar 50 moeten om 20/21 te halen. Als alles dan door en door warm is (muren) etc zal aanvoer zakken maar dan wel doorstoken als test. Je kan ook nog Heatfans plaatsen op termijn.
Ja ok, maar nu is het nog 6,5 graad buiten. Goede test zou zijn als het onder nul komt.
Ik zag ook dat er een overgangsregeling mogelijk komt voor wp als je in 2024 koopt en 2025 plaatst. Dan krijg je toch de subsidie. Hopelijk kan ik voor die tijd goed testen.
Bij 50 graden en onder nul daalt je cop natuurlijk wel drastisch. In het staatje van vaillant tonen ze alleen -7 graden buitentemp voor 35 graden aanvoer. Beetje flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chris83 schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:05:
[...]

Ja ok, maar nu is het nog 6,5 graad buiten. Goede test zou zijn als het onder nul komt.
Ik zag ook dat er een overgangsregeling mogelijk komt voor wp als je in 2024 koopt en 2025 plaatst. Dan krijg je toch de subsidie. Hopelijk kan ik voor die tijd goed testen.
Bij 50 graden en onder nul daalt je cop natuurlijk wel drastisch. In het staatje van vaillant tonen ze alleen -7 graden buitentemp voor 35 graden aanvoer. Beetje flauw.
En hoe vaak is het heel de dag onder nul? :? Wanneer was de laatste elfstedentocht? ;) Ik heb 45 graden nodig bij vorst. Lig er niet van wakker. En anders voor die paar dagen heb je de backup heater in je pomp zitten.
https://www.wintergek.nl/winter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:15:
[...]

En hoe vaak is het heel de dag onder nul? :? Wanneer was de laatste elfstedentocht? ;) Ik heb 45 graden nodig bij vorst. Lig er niet van wakker. En anders voor die paar dagen heb je de backup heater in je pomp zitten.
https://www.wintergek.nl/winter/
Maar wat voor COP heeft die backup heater dan? Ik vind het nog steeds wel een grote gok dat ik straks investeer in een warmtepomp voor duizenden euro, mijn energierekening enorm stijgt en ik uiteindelijk duurder uitben en mijn warmtepomp investering zinloos is geweest.

Trouwens net even gechecked, de buitentemperatuur was om 07:00 4,5 graad en de binnentemperatuur is 18 graden. Ik heb s’nachts de thermostaat naar beneden gezet om te kijken of de woning de temperatuur lang vasthoudt. Dus dat lijkt redelijk hoopvol. Ik wil vanaf komende nacht de thermostaat niet verzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door chris83 op 04-11-2024 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chris83 schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:41:
[...]

Maar wat voor COP heeft die backup heater dan? Ik vind het nog steeds wel een grote gok dat ik straks investeer in een warmtepomp voor duizenden euro, mijn energierekening enorm stijgt en ik uiteindelijk duurder uitben en mijn warmtepomp investering zinloos is geweest.

Trouwens net even gechecked, de buitentemperatuur was om 07:00 4,5 graad en de binnentemperatuur is 18 graden. Ik heb s’nachts de thermostaat naar beneden gezet om te kijken of de woning de temperatuur lang vasthoudt. Dus dat lijkt redelijk hoopvol. Ik wil vanaf komende nacht de thermostaat niet verzetten.
Test eerst of je op 50 graden (die gebruik je dan bij vorst, zeg max -8) de boel warm kan houden. Zo niet zal je eerst je afgifte moeten verbeteren. En doe veel leeswerk in de desbetreffende topics. Dan had je geweten dat backupheater Cop1 is, dus ja dat vreet stroom.

Het plaatsen van een WP is geen gok als je weet waar je op moet letten en de voorwaarde voor een goede werking kent. En wat ik al zei. Plaats anders een WP die nu nog werkt met je ketel samen (Vaillant die ik noemde) en zodra je in de toekomst vloerverwarming zou hebben gooi je die ketel eruit en plaats je een boilervat. Of je plaatst nu reeds een boilervat en gebruikt die ketel puur als backup heater. Je hoeft niet perse gelijk FE te gaan. Maar als je 90% van het stookseizoen geen gas meer verbruikt, tel uit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:13:
[...]

Test eerst of je op 50 graden (die gebruik je dan bij vorst, zeg max -8) de boel warm kan houden. Zo niet zal je eerst je afgifte moeten verbeteren. En doe veel leeswerk in de desbetreffende topics. Dan had je geweten dat backupheater Cop1 is, dus ja dat vreet stroom.

Het plaatsen van een WP is geen gok als je weet waar je op moet letten en de voorwaarde voor een goede werking kent. En wat ik al zei. Plaats anders een WP die nu nog werkt met je ketel samen (Vaillant die ik noemde) en zodra je in de toekomst vloerverwarming zou hebben gooi je die ketel eruit en plaats je een boilervat. Of je plaatst nu reeds een boilervat en gebruikt die ketel puur als backup heater. Je hoeft niet perse gelijk FE te gaan. Maar als je 90% van het stookseizoen geen gas meer verbruikt, tel uit je winst.
Dus je wilt zeggen dat ik nu moet wachten tot het vriest, of je bedoelt zet hem op 50 en kijk of hij niet teveel daalt over de nacht heen?

Ja ik wil ook eerst een hybride plaatsen, teveel aan de backupheater hangen lijkt me niet verstandig. De goedkoopste offerte van Vaillant arotherm die ik heb gekregen is 7.000 euro incl installatie en subsidie. De mitsubishi ecodan is weer wat goedkoper (rond de 5.000).De mitsubishi neemt alleen wat meer ruimte binnen in omdat het split is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:07
chris83 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:00:
[...]

Ja ik wil ook eerst een hybride plaatsen, teveel aan de backupheater hangen lijkt me niet verstandig. De goedkoopste offerte van Vaillant arotherm die ik heb gekregen is 7.000 euro incl installatie en subsidie.
nou, lijkt me een prima deal, en dan kijken tot hoe koud je het zonder gas redt ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
chris83 schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:00:
[...]

Dus je wilt zeggen dat ik nu moet wachten tot het vriest, of je bedoelt zet hem op 50 en kijk of hij niet teveel daalt over de nacht heen?

Ja ik wil ook eerst een hybride plaatsen, teveel aan de backupheater hangen lijkt me niet verstandig. De goedkoopste offerte van Vaillant arotherm die ik heb gekregen is 7.000 euro incl installatie en subsidie. De mitsubishi ecodan is weer wat goedkoper (rond de 5.000).De mitsubishi neemt alleen wat meer ruimte binnen in omdat het split is.
Ik wil perse een Vaillant na heel veel inlezen. Stil buiten, fijne thermostaat/regeling, fijne klantenservice ook voor particulieren, laag minimaal vermogen en ik hou van Duits spul maar dat laatste is onderbuikgevoel. Als je die kan krijgen voor 7 mille.....doen. En voor 31-12-2024 ivm subsidie die in 2025 lager wordt. Je koopt zo'n ding voor de komende 15/20 jaar dus ja ik kijk dan niet op €2000,- Keukens leggen mensen zo 20 mille voor weg en dat is pure luxe. Verwarmen is levensbehoefte. Volgende week vliegt hier de ketel eruit.

Als het je om de laagste prijs gaat kan je ook nog naar Amber of WeHeat kijken.

Ik heb 2 weken geleden een kennis geholpen met een Elga Ace en die hebben we elektrisch ingesteld zonder backup ketel en die trekt het tot nu toe nog steeds en daar was echt heel matige afgifte. Heb wel Heatfans daar geplaatst. Is het ideaal met echt koud weer? Nee, maar zelfs Cop2 is ondertussen goedkoper dan stoken op gas. En vergeet niet, de winters worden steeds milder. :'( In loop van de week alweer 14 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 05-11-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:59:
[...]

Ik wil perse een Vaillant na heel veel inlezen. Stil buiten, fijne thermostaat/regeling, fijne klantenservice ook voor particulieren, laag minimaal vermogen en ik hou van Duits spul maar dat laatste is onderbuikgevoel. Als je die kan krijgen voor 7 mille.....doen. En voor 31-12-2024 ivm subsidie die in 2025 lager wordt. Je koopt zo'n ding voor de komende 15/20 jaar dus ja ik kijk dan niet op €2000,- Keukens leggen mensen zo 20 mille voor weg en dat is pure luxe. Verwarmen is levensbehoefte. Volgende week vliegt hier de ketel eruit.

Ik heb 2 weken geleden een kennis geholpen met een Elga Ace en die hebben we elektrisch ingesteld zonder backup ketel en die trekt het tot nu toe nog steeds en daar was echt heel matige afgifte. Heb wel Heatfans daar geplaatst. Is het ideaal met echt koud weer? Nee, maar zelfs Cop2 is ondertussen goedkoper dan stoken op gas. En vergeet niet, de winters worden steeds milder. :'( In loop van de week alweer 14 graden.
De offerte was voor een 5,4 kwh versie. Ik vraag me af of dit in mijn geval wel toereikend is met een vraag net boven de 6.
De ecodan heeft vergelijkbare geluids en cop bij dezelfde aanvoer als de vaillant.
Elga ace is prijstechnisch wel erg interessant, alleen dan blijf je aan het gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:07
chris83 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 07:10:
[...]

De offerte was voor een 5,4 kwh versie. Ik vraag me af of dit in mijn geval wel toereikend is met een vraag net boven de 6.
De ecodan heeft vergelijkbare geluids en cop bij dezelfde aanvoer als de vaillant.
Elga ace is prijstechnisch wel erg interessant, alleen dan blijf je aan het gas.
Die 5,5 levert ie bij -10 ook.
Ik heb hem hier ook wel eens 9 zien pieken :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:59:
[...]

Zou je meer kunnen vertellen over de elga ace? Op welke temperatuur heb je die elga ace ingesteld wanneer hij overgaat op gas? Wat voor woning en hoeveel kwh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@chris83 Niet doen zo'n ding. Kan niet standalone draaien en dan kan je op termijn nog niet gasloos.

Toevallig heb ik net uitgerekend wat gasloos mij gaat schelen volgend jaar met alleen nog maar 330m3 gas verbruik. 1m3 kost €1,28 vaste kosten €160,- per jaar. Maakt €582,- per jaar minus €95,- cashback = €487,- voordeel tov hybride. Daar kan je dan weer stroom voor kopen (ongeveer 1700kWh). En dat is mijn situatie nu met L/L. Ik verwarm al 4 jaar niet meer met ketel. (geen aanrader overigens vind ik, Ga niet voor niets over naar L/W).

Ik ben daar bezig met een experiment en we moeten nog zien hoe het houdt met vorst maar voorlopig ketel helemaal uitgeschakeld. Alleen nog voor SWW. Overigens hebben ze daar geen plek voor boiler dus dan kan het niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:18:
@chris83 Niet doen zo'n ding. Kan niet standalone draaien en dan kan je op termijn nog niet gasloos.

Toevallig heb ik net uitgerekend wat gasloos mij gaat schelen volgend jaar met alleen nog maar 330m3 gas verbruik. 1m3 kost €1,28 vaste kosten €160,- per jaar. Maakt €582,- per jaar minus €95,- cashback = €487,- voordeel tov hybride. Daar kan je dan weer stroom voor kopen (ongeveer 1700kWh). En dat is mijn situatie nu met L/L. Ik verwarm al 4 jaar niet meer met ketel. (geen aanrader overigens vind ik, Ga niet voor niets over naar L/W).

Ik ben daar bezig met een experiment en we moeten nog zien hoe het houdt met vorst maar voorlopig ketel helemaal uitgeschakeld. Alleen nog voor SWW. Overigens hebben ze daar geen plek voor boiler dus dan kan het niet anders.
Ok! Ik ben nu bezig met een offerte voor een ecodan van mitsubishi. Hij kan op meerdere manieren worden aangesloten. De installateur vraagt hoe ik het wil hebben.

https://alklima.nl/leveri...inverter/shr-m80v-aer-set

Ik heb een remeha calenta 40c, dus lijkt me dat je beste optie 1 kan doen toch, dat warmtepomp en cv samenwerken. Optie 3 of de wp of de cv ketel bij bepaalde temperatuur of cop zou ook kunnen maar dan staat dus altijd 1 van de 2 stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@chris83 Ik zou zoals gezegd een Monoblock pakken want die kan hogere aanvoer realiseren dan een split. Arotherm Plus kan zelfs tot 75 graden aanvoer. Dan kan die ketel er gelijk uit. Met Cop2 stook je zelfs al goedkoper dan met gas (daarom proberen we die Ace ook zo te laten draaien). Waarom wil je perse die ketel mee laten draaien en houden? Je houdt duur gas en een dure aansluiting.

Heb je nu dat ding al op 50 graden gezet en zonder nachtverlaging gestookt? Vannacht graadje of 3. Niet zomaar voor hybride of FE gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Die 75 graden lukt alleen boven 0 als je het niet nodig hebt (SWW daargelaten), bij -15 is 60 graden de max :)
Maar verder eens, als je eenmaal een warmtepomp hebt staan levert hij goedkopere warmte dus kost de ketel gebruiken altijd geld.

@chris83 Alledrie de opties blijven werken als de ketel verdwijnt, dus in principe acceptabel ;)

Overigens vind je de Vaillant cop/vermogens van 35, 45, 55, en 65 graden in Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
De 55/6 zit bij 55 graden aanvoer bij -7 nog rond de 2 en is dan dus nog niet duurder dan gas.
Maar met wat strategisch geplaatste fans kom je waarschijnlijk niet boven de 45 graden uit, dus vloerverwarming is zeker geen voorwaarde om tot -15 een warmtepomp goedkoper te laten presteren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
Proton_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:00:
Die 75 graden lukt alleen boven 0 als je het niet nodig hebt (SWW daargelaten), bij -15 is 60 graden de max :)
Maar verder eens, als je eenmaal een warmtepomp hebt staan levert hij goedkopere warmte dus kost de ketel gebruiken altijd geld.

@chris83 Alledrie de opties blijven werken als de ketel verdwijnt, dus in principe acceptabel ;)

Overigens vind je de Vaillant cop/vermogens van 35, 45, 55, en 65 graden in Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
De 55/6 zit bij 55 graden aanvoer bij -7 nog rond de 2 en is dan dus nog niet duurder dan gas.
Maar met wat strategisch geplaatste fans kom je waarschijnlijk niet boven de 45 graden uit, dus vloerverwarming is zeker geen voorwaarde om tot -15 een warmtepomp goedkoper te laten presteren.
Bedankt voor de info! Daar was ik naar op zoek. De Vaillant is inderdaad wel erg interessant. Ik zag ook dat de overheid heeft aangegeven een overgangsregeling in te voeren zodat wanneer je in december een offerte tekent en plaatsing in 2025, krijg je toch de subsidie van 2024.
Geeft iets meer lucht.
Gisteren ook een prijs voor de ecodan in hybride vorm gekregen, maar dat is gelijkwaardig aan de Vaillant. Dan heb ik toch een lichte voorkeur voor de Vaillant omdat hij binnen minder ruimte inneemt en beter omgaat met hogere aanvoertemp.

De prijs voor installatie is wel superduur. Volgens mij zit daar ook best nog wat marge in. Als ze met 1 dag klaar zijn in hybride opstelling met 2 man, dan zou installatie toch max 1500 moeten kosten? Miss nog 1000 euro voor leidingwerk, dakdoorvoer en kabels. Zou je max met 2500 klaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@chris83 Waar lees jij dat over die subsidie? Ik weet niet anders dan dat je dit jaar moet plaatsen. Installateur die hier maandag begint werkt zich op dit moment suf om de plaatsingen dit jaar nog te realiseren.

En installatie is helemaal afhankelijk van je situatie. Discussie is al vaak gevoerd en vergeet niet dat een installateur in loondienst op dit moment makkelijk thuis komt met €3500,- netto per maand. Ernstig gebrek aan vaklui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris83
MotorBeast schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:22:
@chris83 Waar lees jij dat over die subsidie? Ik weet niet anders dan dat je dit jaar moet plaatsen. Installateur die hier maandag begint werkt zich op dit moment suf om de plaatsingen dit jaar nog te realiseren.

En installatie is helemaal afhankelijk van je situatie. Discussie is al vaak gevoerd en vergeet niet dat een installateur in loondienst op dit moment makkelijk thuis komt met €3500,- netto per maand. Ernstig gebrek aan vaklui.
Inmiddels staat het op diverse sites. Is de warmtepomp inmiddels bij jou geinstalleerd? Bevalt het?
Pagina: 1