verschillende problemen Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• input60
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-01 14:51
Mijn vraag

Ik heb verschillende problemen met Windows 10 pc

Enkele dagen geleden starte Windows 10 automatisch op waardoor ik daarna in de bios kwam en ik zag toen mijn interne harde schijf niet meer. Ik heb dit eerder gehad en moest toen ook mijn disk repareren.

Toen heb ik de pc 5 minuten uitgezet en weer aangedaan. Toen ik kreeg ik een blue screen met een error code. Weer pc opgestart en kreeg toen de melding dat Windows aan het repareren was en daarna weer pc opgestart en kreeg de melding dat hij aan het updaten.was.
Na dit alles duurt het erg lang met opstarten en het tonen van de taakbalk duurt ook erg lang.

Ik begrijp dat mijn harddisk nu beschadigd is maar met chkdsk C: gaf het geen errors. Daarna sfc /scannow gedaan en dat duurde ook erg lang maar gaf uiteindelijk aan dat er bestanden zijn gerepareerd.
Nu moet ik van deze schijf nog een backup maken maar ik wil eerst proberen om met een andere tool de schijf enigszinds goed te krijgen voordat ik met Reflect een clone van mijn disk maak.
Ik heb ook de laatste versie van Hirens bootcd, is er daarvan een tool die ik kan gebruiken.om de disk enigszins te repareren of een andere commando in de terminal om mijn disk weer een beetje goed te krijgen om daarna een clone te maken.

Het moederbord is een Gigabyte B365M DS3H met DDR4 32GB geheugen.

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 16:56
Als je harde schijf niet lekker meer is, zou ik iig geen clone doen. Wie weet neem je de problemen dan ook mee.

Hoe erg is het om de huidige harde schijf los te koppelen, en op de nieuwe harde schijf alles te installeren om vervolgens je oude als een 2e harde schijf te koppelen om e.e.a. te overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:37
Ik zou met behulp van CrystalDiskInfo oid de gezondheid van de HDD even checken.

Als die redelijk goed is, zou ik de schijf clonen naar een nieuwe en klaar. Clonen neemt geen hardware defecten mee :E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• input60
Duke of Savage schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:57:
Ik zou met behulp van CrystalDiskInfo oid de gezondheid van de HDD even checken.

Als die redelijk goed is, zou ik de schijf clonen naar een nieuwe en klaar. Clonen neemt geen hardware defecten mee :E
Is die tool CrystallDiskinfo op Hirens bootcd te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:37
input60 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:06:
[...]

Is die tool CrystallDiskinfo op Hirens bootcd te gebruiken.
Als hij in Hirens staat, dan kun je die gewoon gebruiken inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:36
input60 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:43:

Enkele dagen geleden starte Windows 10 automatisch op waardoor ik daarna in de bios kwam en ik zag toen mijn interne harde schijf niet meer. Ik heb dit eerder gehad en moest toen ook mijn disk repareren.

Nu moet ik van deze schijf nog een backup maken maar ik wil eerst proberen om met een andere tool de schijf enigszins goed te krijgen voordat ik met Reflect een clone van mijn disk maak.
Juist in dit soort situaties maak ik altijd zo snel mogelijk eerst een clone/image backup voordat ik verder ga met herstel operaties.
De meeste clone/image tools doen ook wel een basic check op eventuele problemen.
En ik neem toch wel aan dat er al een SSD in en/of je daarmee gaat upgraden?
Ik heb ook de laatste versie van Hirens bootcd, is er daarvan een tool die ik kan gebruiken.om de disk enigszins te repareren of een andere commando in de terminal om mijn disk weer een beetje goed te krijgen om daarna een clone te maken.
Op de laatse Hiren’s BootCD PE staan diverse goede HDD/SSD reparatie/image tools.
Daarvan gebruik ik EaseUS Partition Master wel regelmatig.
Je kan hiermee partities controleren op bad sectors (surface scan) en bestandssysteem fouten herstellen.
Deze heeft voor mij al vaak disk/partitie/bestandsproblemen kunnen oplossen.

Maar zie ook:
SSD met dure software clonen
The_Doman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:29:
Ik heb nog eens wat partitie/imaging tools getest van die Hiren’s BootCD PE.
Macrorit Partition Expert was nu juist degene die consequent een BSOD gaf bij het starten van de gekloonde SSD. :-(
Waarschijnlijk heb je de volledige versie nodig om de systeemschijf op de juiste wijze (aanpassen boot/BCD) te kunnen klonen.

De programma's die het wel goed en volledig doen:
Macrium Reflect PE v7.3.5925 Aanpassen van de partities gaat wat omslachtig bij deze oudere versie.
DiskGenius v5.5.1.1508 Werkt prima met optie migrate OS.
EaseUS Partition Master v14.5 Ook heel goed, met automatisch of handmatig partities aanpassen.

De andere tools werken niet of onvolledig zover ik kon testen.
AOMEI Partition Assistant v10.2.2 Volledige versie nodig om partitie groottes aan te kunnen passen.
Lazesoft Disk Image & Clone v4.7 Gaf bij mij geen bootable SSD?
Acronis Cyber Protect b40901 Geeft pas laat, bij het starten van de kloon operatie, dat je de volledige versie moet aanschaffen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Duke of Savage schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Als hij in Hirens staat, dan kun je die gewoon gebruiken inderdaad!
Beetje verwarrend maar volgens mij vraagt hij of crystal disk op hirens is te gebruiken, het was geen statement.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 19:42
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Beetje verwarrend maar volgens mij vraagt hij of crystal disk op hirens is te gebruiken, het was geen statement.
Is ook precies niet hoe ik het las ook. Vraag was meer als die daarop staat is die dan ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• input60
The_Doman schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:10:
[...]

Juist in dit soort situaties maak ik altijd zo snel mogelijk eerst een clone/image backup voordat ik verder ga met de verdere herstel operaties.
De meeste clone/image tools doen ook wel een basic check op eventuele problemen.
En ik neem toch wel aan dat er al een SSD in en/of je daarmee gaat upgraden?

Nee ik gebruik nog een 3.5 inch harde schijf.

[...]

Op de laatse Hiren’s BootCD PE staan diverse goede HDD/SSD reparatie/image tools.
Daarvan gebruik ik EaseUS Partition Master wel regelmatig.
Je kan hiermee partities controleren op bad sectors (surface scan) en bestandssysteem fouten herstellen.
Deze heeft voor mij al vaak disk/partitie/bestandsproblemen kunnen oplossen.

Maar zie ook:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21

Zorian

What the fox?

Zou dan gewoon een SSD halen en vers beginnen daarmee, kan je na installatie nog eventueel bestanden overzetten. Windows vanaf een HDD draaien is anno 2024 (eigenlijk al sinds 2015 ofzo) bijna niet meer fatsoenlijk doenbaar. Ze kosten tegenwoordig nog maar vrij weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• input60
Zorian schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:56:
Zou dan gewoon een SSD halen en vers beginnen daarmee, kan je na installatie nog eventueel bestanden overzetten. Windows vanaf een HDD draaien is anno 2024 (eigenlijk al sinds 2015 ofzo) bijna niet meer fatsoenlijk doenbaar. Ze kosten tegenwoordig nog maar vrij weinig.
En is er dan een tool beschikbaar voor het overzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

input60 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:15:
[...]

Die bestaan zeker, maar hou er rekening mee dat je potentieel eventuele corruptie kan mee clonen naar de nieuwe schijf. Vandaar mijn advies om vers te beginnen en eventueel achteraf nog wat bestanden over te zetten. Bestanden overzetten is zo simpel als Windows op de nieuwe SSD zetten (koppel desnoods even de HDD tijdelijk af), en zodra je in de verse Windows zit blader je door de oude HDD heen en kopieer je bestanden over. Mocht je huidige Windows nog willen opstarten, kan je eventuele bestanden ook nog naar een USB stick overzetten bijvoorbeeld, een backup is sowieso belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
input60 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:15:
Nu moet ik van deze schijf nog een backup maken maar ik wil eerst proberen om met een andere tool de schijf enigszins goed te krijgen voordat ik met Reflect een clone van mijn disk maak.
Je noemt hier zelf toch al (Macrium) Reflect?
Maar er zijn nog andere goede tools die dat kunnen.
Zie ook deze eerdere links, ook met de software die op Hirens WinPE staat:
SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)

Zorg dat je een SSD hebt.
Backup/clone bestaande Windows naar de SSD.
Mocht dat niet naar wens gaan dan kan je altijd nog een schone installatie doen.
Of eventueel eerst nog een repair/install is ook nog een optie.
TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• input60
[quote]The_Doman schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

[...]

Ik ben nu op Amzon aan het kijken voor een ssd 1TB
Als het goed is moet ik voor een m2 ssd kiezen maar kan je mij een advies geven welk merk ssd ik dan moet hebben voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:28
input60 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:52:
[...]
kan je mij een advies geven welk merk ssd ik dan moet hebben voor een redelijke prijs.
https://tweakers.net/ssds/vergelijken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

input60 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

[...]

Ik ben nu op Amzon aan het kijken voor een ssd 1TB
Als het goed is moet ik voor een m2 ssd kiezen maar kan je mij een advies geven welk merk ssd ik dan moet hebben voor een redelijke prijs.
Over het algemeen komt iets als een WD Black SN770/SN850 er meer dan prima vanaf. Iets meer budgetvriendelijk is bijvoorbeeld een Samsung 970 Evo. Zorg er wel voor dat je een M2 slot op je moederbord hebt zitten, anders ga je er weinig aan hebben en zal je een SATA SSD moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Zorian schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:04:
Zorg er wel voor dat je een M2 slot op je moederbord hebt zitten, anders ga je er weinig aan hebben en zal je een SATA SSD moeten kopen.
Het is een Gigabyte B365M DS3H , deze heeft wel een M2 slot.
Maar let er wel op dat je M2 schroefje aanwezig is en niet wegraakt!
Pagina: 1