Mijn vraag
Ik heb een radiator verplaatst. Hierna wilde ik het verwarmingssysteem weer bijvullen met water. Daar kreeg ik onbekend gedrag van het systeem, ik wil begrijpen wat er gebeurd is en of er een onderdeel kapot is.
Dit waren de dingen die gebeurden:
Ik heb onderstaand topic gevonden en gelezen, maar kom nog niet tot conclusies.
CV ketel bijvullen, druk loopt niet op
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn of welke stappen ik nog kan nemen om een juiste diagnose te stellen?
Ik heb een radiator verplaatst. Hierna wilde ik het verwarmingssysteem weer bijvullen met water. Daar kreeg ik onbekend gedrag van het systeem, ik wil begrijpen wat er gebeurd is en of er een onderdeel kapot is.
Dit waren de dingen die gebeurden:
- De druk in het systeem liep maar heel langzaam op van 0.1 bar tot aan 1.0 bar (duurde enkele uren)
- Bij bereiken 1.0 bar heb ik 2 minuten de verwarming aangezet, de druk op het display steeg al snel naar boven de 3.5 waarna ik geen waarde meer kreeg. Alle radiatoren werden warm, en ik heb overal ontlucht.
- Bij deze stijging liep er geen water weg via het overdruk ventiel. Ik weet niet bij welke druk die open zou moeten springen maar ik lees overal dat het rond de 3 bar moet zijn.
- Ik heb het systeem laten afkoelen en de druk blijft op 1.2 bar hangen.
- Het expansievat klinkt anders op het onderste deel dan het bovenste deel, waarmee het in orde lijkt te zijn, al heb ik geen referentie geluid.
- Een dag later ging ik douchen met warm water. Een douche van 3 minuten deed nadat ik klaar was met douchen de druk op de CV ketel nog stijven van 2.2 naar 3.3 bar en bleef een uur lang nog op deze waarde. Het ontluchtingspunt op de ketel voelde heet aan.
- De druksensor is stuk, dit zie ik als optie omdat bij aangegeven druk van 3.5 bar (en vermoedelijk hoger, nadat het niet meer wordt weergegeven) het overdruk ventiel nog niet in werking is.
- Het expansievat is stuk. Baseer ik enkel op vergelijkbare situaties die ik online vindt. Niet op basis van expert kennis.
- Waterdruk uit het net is te laag om snel bij te vullen. Dit zou kunnen omdat het systeem zo langzaam vult. Het verklaart echter niet de snelle stijging van de druk bij douchegebruik.
Ik heb onderstaand topic gevonden en gelezen, maar kom nog niet tot conclusies.
CV ketel bijvullen, druk loopt niet op
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn of welke stappen ik nog kan nemen om een juiste diagnose te stellen?
[ Voor 3% gewijzigd door Jasperde_Lange op 24-10-2024 11:54 ]