Waterdruk verwarming varieert sterk bij warmwater gebruik CV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperde_Lange
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-12-2024
Mijn vraag

Ik heb een radiator verplaatst. Hierna wilde ik het verwarmingssysteem weer bijvullen met water. Daar kreeg ik onbekend gedrag van het systeem, ik wil begrijpen wat er gebeurd is en of er een onderdeel kapot is.

Dit waren de dingen die gebeurden:
  • De druk in het systeem liep maar heel langzaam op van 0.1 bar tot aan 1.0 bar (duurde enkele uren)
  • Bij bereiken 1.0 bar heb ik 2 minuten de verwarming aangezet, de druk op het display steeg al snel naar boven de 3.5 waarna ik geen waarde meer kreeg. Alle radiatoren werden warm, en ik heb overal ontlucht.
  • Bij deze stijging liep er geen water weg via het overdruk ventiel. Ik weet niet bij welke druk die open zou moeten springen maar ik lees overal dat het rond de 3 bar moet zijn.
  • Ik heb het systeem laten afkoelen en de druk blijft op 1.2 bar hangen.
  • Het expansievat klinkt anders op het onderste deel dan het bovenste deel, waarmee het in orde lijkt te zijn, al heb ik geen referentie geluid.
  • Een dag later ging ik douchen met warm water. Een douche van 3 minuten deed nadat ik klaar was met douchen de druk op de CV ketel nog stijven van 2.2 naar 3.3 bar en bleef een uur lang nog op deze waarde. Het ontluchtingspunt op de ketel voelde heet aan.
Vermoedens:
  • De druksensor is stuk, dit zie ik als optie omdat bij aangegeven druk van 3.5 bar (en vermoedelijk hoger, nadat het niet meer wordt weergegeven) het overdruk ventiel nog niet in werking is.
  • Het expansievat is stuk. Baseer ik enkel op vergelijkbare situaties die ik online vindt. Niet op basis van expert kennis.
  • Waterdruk uit het net is te laag om snel bij te vullen. Dit zou kunnen omdat het systeem zo langzaam vult. Het verklaart echter niet de snelle stijging van de druk bij douchegebruik.
Mijn ketel is een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24A

Ik heb onderstaand topic gevonden en gelezen, maar kom nog niet tot conclusies.
CV ketel bijvullen, druk loopt niet op

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn of welke stappen ik nog kan nemen om een juiste diagnose te stellen?

[ Voor 3% gewijzigd door Jasperde_Lange op 24-10-2024 11:54 ]

Beste antwoord (via Jasperde_Lange op 27-10-2024 06:01)

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:23
Hoe oud is de installatie?
Als je de vulaansluiting openmaakt zonder slang spuit het water er dan uit? Kan zijn dat je vul aansluiting verstopr is of niet lekker werkt, dan duurt het vullen een eeuwigheid. Normaliter moet een beetje CV installatie na 15 minuten toch echt wel vol zijn. Uren vullen zou de installatie (met genoeg flow) op 2 bar of iets meer zetten. Je geeft aan dat je (ik neem aan) boven kunt douchen dus is je waterdruk in orde.

Heb je de ketel en pomp ook ontlucht??

Je verhaal lezende zou ik ook denken dat de druksensor overleden is, maar deze falen meestal zo dat er geen druk meer gemeten wordt. (dus 0,1 bar of minder)

Ik zou het expansievat vervangen door een nieuwe, de kosten zijn het niet, het werk ook niet. (ligt eraan hoe oud de installatie is)

Als je daarna nog steeds dezelfde problemen hebt kan het de druk sensor zijn maar als je je expansie vat vervangt zet dan ook een manometer op de vulopening van je CV zo kun je de druk in de gaten houden. (analoog)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Als je de vulaansluiting openmaakt zonder slang spuit het water er dan uit? Kan zijn dat je vul aansluiting verstopr is of niet lekker werkt, dan duurt het vullen een eeuwigheid. Normaliter moet een beetje CV installatie na 15 minuten toch echt wel vol zijn. Uren vullen zou de installatie (met genoeg flow) op 2 bar of iets meer zetten. Je geeft aan dat je (ik neem aan) boven kunt douchen dus is je waterdruk in orde.

Je verhaal lezende zou ik ook denken dat de druksensor overleden is, maar deze falen meestal zo dat er geen druk meer gemeten wordt. (dus 0,1 bar of minder)

Ik zou het expansievat vervangen door een nieuwe, de kosten zijn het niet, het werk ook niet. (ligt eraan hoe oud de installatie is)

Als je daarna nog steeds dezelfde problemen hebt kan het de druk sensor zijn maar als je je expansie vat vervangt zet dan ook een manometer op de vulopening van je CV zo kun je de druk in de gaten houden. (analoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperde_Lange
nodri2000 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:01:

Dank voor je antwoord. In reactie:

• De installatie is uit 2021
• Douchen is op de eerste verdieping, ketel hangt op 2e verdieping
• Ik heb de ketel, alle radiatoren en het expansievat ontlucht, wat bedoel jij met de pomp ontluchten? Die zit in de ketel volgens mij

Verder dacht ik inderdaad aan de suggesties die jij geeft. Dank voor de bevestiging in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Klopt, de pomp zit in de ketel. Daarop zit een schroef (meestal) die voorzichtig een stukje losdraaien zorgt ervoor dat het pompbuis ontlucht wordt. Als al je radiatoren warm worden dan werkt de pomp wel.

Zelf zou ik de vul opening nog controleren of die niet geblokkeerd is. Je kunt hier ook een cv manometer op zetten om zo de druk te controleren maar dan moet je die wel hebben/ kopen.

Als de installatie uit 2021 is dan is het expansie vat wel goed, zit er nog garantie op de ketel? Laat de ketel checken, kost wat maar dan weet je alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperde_Lange
Oké goeie, ga ik inderdaad doen.

Dank voor je antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
En? Wat was het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperde_Lange
Er was gister een monteur bij en het lijkt een kapotte druksensor te zijn, dus die wordt binnenkort vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperde_Lange
Ik heb de druksensor gisteren vervangen, en alles werkt weer naar behoren. Wel een vreemd gedrag van de druksensor, meestal geeft die enkel 0.0 druk door als die stuk is.
Pagina: 1