Buitengevelisolatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Sheep
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 06-08 19:09
Hallo iedereen! Wij hebben een half-open woning uit 1964 met een binnenmuur, 6cm spouw, en een buitenmuur die is geverfd met een niet ademende verf.

Om onze woning beter te isoleren gaat onze voorkeur naar buitengevelisolatie + crepi. Het ene bedrijf zou de buitenmuur laten staan, de spouw behouden en daar tegen de isolatie aanbrengen. Dat is op zich geen probleem, we hebben de plaats er voor
Verder hoor ik ook dat de buitenmuur eerst weg moet voor de isolatie geplaatst kan worden. (dit is bij ons echter een moeilijke opgave)

Kan het kwaad om de spouw en buitenmuur te laten staan en daar tegen te isoleren? Ik vermoed dat er wel wat efficiëntie verloren gaat, maar ik heb geen idee of het verwaarloosbaar is of niet.

Aangezien het over een behoorlijk groot bedrag gaat zou ik graag eens de mening van nier-verkopers horen ;)

Alvast Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-09 22:37
Ik verkoop mijn nier niet, maar heb er wel een idee over.

Als je je gevel van buiten isoleert, en je dak ook, dan kan je dat naadloos op elkaar aansluiten.

Daardoor heb je geen koude bruggen en maakt het ook niet uit als de oude gevel en spouw blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Kijk van buitenaf zonder een duidelijk beeld van je woning te hebben. Maar een buitenmuur verwijderen kan niet zomaar. Een buitenmuur vervult, in "beperkte" mate ten opzichte van de binnenmuur, een constructieve functie. Afhankelijk hoe een woning is gebouwd, kan het overstek van een dak op de buitenmuur rusten. Dit om een koudebrug van binnen naar buiten iets in te perken bevestigd men soms korte liggers (sloffen) aan de dakconstructie aan de binnenzijde. Tevens maakt een buitenmuur en binnenmuur wanneer deze in verbinding staan met elkaar de constructie sterker.

Je huidige spouw is dus niet geïsoleerd? Is normaliter bij afsluitende verf namelijk niet de bedoeling. En waarom moet de buitenmuur weg?

Wat mijn gedachten in jouw situatie zouden zijn.
  1. Kan zonder problemen tegen het niet ademende verf geplakt worden? Ik bedoel dit in de letterlijke zin, misschien plak de lijm niet
  2. Ontstaan er problemen en zo ja welke door het verf te laten zitten en door hier tegen aan te plakken. Ja de huidige verf is niet ademend, maar met isolatie sluit je het nog meer af.
Qua isolatie is aan de buitenzijde werken veelal het beste wat je kunt doen. Als in de schil die de kou en warmte van buiten moet weren, zit daar waar die optreed aan de buitenzijde. De uitzetting van bouwmaterialen aan die zijde van de muur zal eveneens minder zijn. Dit kan schuurvorming door uitzetting tegen gaan. Let wel, aan de binnenzijde van je muur is dit niet van toepassing. Deze wordt door de binnenzijde opgewarmd.

Zonder een duidelijk beeld van de situatie en uitgaande van mijn eigen ervaring: ik zou de spouwmuur laten staan en isoleren aan de buitenkant.

Ooh en mijn nier is ook niet te koop. Zit daar een goede business in? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
Beide is mogelijk, voor de duidelijkheid, dit is in België?

Buitenblad kun je weghalen en dan dik isolatie plaatsen en crepi erover. Veel werk en kosten aan slopen.
Je kunt ook je buitenblad houden, spouwmuur laten vullen met isolatie en dan tegen het buitenblad aan isoleren.

In beide situaties moet je rekening houden met kozijnen, vensterbank/waterslagen, hemelwaterafvoer, dakoverstekken etc. en wellicht een vergunning die nodig is.

Wat @FRANQ zegt is zeker een goed punt, je kunt dak en gevelisolatie naadloos in elkaar laten overlopen.
Ik ben nu bij mijn tweede huis buitengevelisolatie aan het plaatsen, ik ben er fan van.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Sheep
We wonen in Belgie. De spouw is inderdaad niet geïsoleerd momenteel. Dit waren we oorspronkelijk van plan, maar dan moest de niet ademende verf van de muren gehaald worden en opnieuw afgewerkt worden met crepi of goede verf.
Die kosten scheelden niet superveel met buitengevelisolatie.

Van buitenaf isoleren heeft ook mijn voorkeur. Maar aangezien er in een spouw altijd een lichte verluchting zit met (koude) lucht van buitenaf, vroeg ik mij af in welke mater er dan niet te veel verlies zit op isoleren langs buitenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Mr Sheep schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:37:
We wonen in Belgie. De spouw is inderdaad niet geïsoleerd momenteel. Dit waren we oorspronkelijk van plan, maar dan moest de niet ademende verf van de muren gehaald worden en opnieuw afgewerkt worden met crepi of goede verf.
Die kosten scheelden niet superveel met buitengevelisolatie.

Van buitenaf isoleren heeft ook mijn voorkeur. Maar aangezien er in een spouw altijd een lichte verluchting zit met (koude) lucht van buitenaf, vroeg ik mij af in welke mater er dan niet te veel verlies zit op isoleren langs buitenaf.
Precies vanwege dat eventuele verlies door lucht in de spouw vul je dus eerst je spouw en dan ga je de buitengevel isoleren. Die dampdichte verf is niet belangrijk meer als je de buitengevel isoleert. Dat is immers ook dampdicht en daarbij zal vocht niet meer condenseren achter je dampdicht verf vanwege de dikkere isolatielaag.
Goed ventileren en je vocht ventileert weg uit huis, dan is er niets aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het kan in veel gevallen ookwel zonder de spouw te vullen, maar dan moet je hem wel heel goed kunnen afsluiten en het zal door convectie toch verlies geven aan je nieuwe buiten isolatie, je moet dus dikker isoleren voor het zelfde resultaat de spouw gewoon vol spuiten is vaak dus helemaal niet zozeer veel duurder per isolatie waarde. Als je nu een damp dichte laag op de gevel hebt hoef je alleen maar meer dan ~2x beter te isoleren dan de spouw en je krijgt geen problemen. overgens spuiten ze doorgaans de gevel goed schoon voor de hechting en vliegt 50% van de damp dichte verf er toch af. Een ander voordeel van de spouw isoleren is dat je soms ook nog het aantal koude bruggen verminderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 23:30

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Spouw eerst vullen en daarna buitenom isoleren en afwerken. Hier ook gedaan 2 jaar geleden. Ventilatie in de woning ook op orde brengen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:52
Beide hebben voor en nadelen.

Mijn broer heeft de buitengevel afgebroken en dan isolatie en crepi laten bevestigen. Voordeel is dat je dikker kan gaan in isolatie en dat dit amper een meerprijs is. Nadeel is dat afbreken geld kost (tenzij je het zelf doet).

Bij mij is de buitengevel gebleven want bij afbraak bleek dat het een dubbelsteense muur was (de vorige eigenaar heeft op het gelijkvloers er een muurtje voor gemetst waardoor ik dacht dat er een spouw was) en ze dus opeens op de eerste verdieping gyproc konden zien nadat ze een aantal stenen hadden verwijderd :|
Nadeel: mijn isolatie aan de straatgevel is dunner want ik kon maar 12cm plaatsen ipv de voorzien 20cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

We hebben hier het buitenblad ongemoeid gelaten en aan de buitenzijde geïsoleerd. Het nieuwe dak opzettelijk een overhang van 14cm laten maken waardoor het dus weer 1 (zij het wat groter) bouwmassa is geworden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:12
paQ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:53:
We hebben hier het buitenblad ongemoeid gelaten en aan de buitenzijde geïsoleerd. Het nieuwe dak opzettelijk een overhang van 14cm laten maken waardoor het dus weer 1 (zij het wat groter) bouwmassa is geworden.
Moet je in deze situatie je fundering dan nog vergroten, zodat die isolatie ook ergens op rust.
En wat heb je vervolgens op die isolatie gezet, steenstrips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wij hebben simpelweg op de spouwmuur isolatie geplaatst (Isobouw Slimfort), daar een houten regelsysteem opgebouwd en daarop tot kniehoog steenstrips en daarboven Keralit, maar je kan er ook stucoplossingen op maken. De gevel exact laten aansluiten op de nieuwe dakisolatie (Slimfort) en we hebben een luchtdicht huis.

Maar:
-Gordingen en dakbeschot voldoet vrijwel zeker niet aan de draagkracht voor de extra isolatie, daar moet een constructeur aan rekenen, wij hebben alles opgedikt
-Ramen, deuren e.d. moeten "naar buiten"
-Doorvoeren (i.e. schoorsteen/rookgasafvoer/ventilatie e.d) moeten verlengd en/of aangepast worden
-Bij luchtdicht maken moet je iets met ventilatie van de woning
-Als je het dak niet meeneemt kom je raar uit (en wordt je goothoogte een centimeter of twintig lager)

De spouw zelf boeit weinig meer als de buitenzijde potdicht zit. Hij wordt wel netjes meegenomen in de warmteverliesberekeningen, want stilstaande lucht isoleert ook

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 25-10-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

SiErRa schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Moet je in deze situatie je fundering dan nog vergroten, zodat die isolatie ook ergens op rust.
Er worden goten aangebracht onderaan de gevel. Daarop rusten dan de piepschuim blokken die worden vastgelijmd aan de gevel, vervolgens geplugd.
Daarna wordt er een wapeningsgaas aangesmeerd, daarna stuclaag.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
SiErRa schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Je kan meerdere oplossingen kiezen, fundering mee isoleren, nieuw stukje fundering aanbrengen of sokkelprofielen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Sheep
No Hands schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

Precies vanwege dat eventuele verlies door lucht in de spouw vul je dus eerst je spouw en dan ga je de buitengevel isoleren. Die dampdichte verf is niet belangrijk meer als je de buitengevel isoleert. Dat is immers ook dampdicht en daarbij zal vocht niet meer condenseren achter je dampdicht verf vanwege de dikkere isolatielaag.
Goed ventileren en je vocht ventileert weg uit huis, dan is er niets aan de hand.
Wij hebben geen ventilatiesysteem, en onze ramen hebben geen roosters. We verluchten nog op de ouderwetse manier door een raam open te zetten. Is het dan ook aan te raden om de spouw te isoleren, en daarna de buitengevel ook te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met ouderwets een raam open zal het zelde gebeuren dat je de juiste hoeveelheid ventileerd dit zal doorgans teveel (raam open) of te weinig (raam dicht) zijn.

Oude huizen ventileren langs ramen, kozijnen, door dakbeschot etc en zelfs door gevels heen. zodra je gaat isoleren en dus ook direct naar betere kierdichting gaat kijken moet je dus veel vaker je ramen openzetten. (of in een ongezonder huis zitten) Isoleren = ventileren en naar mijn mening past "raampje openzetten" echt niet in een modern geisoleerd huis. De renovatie projecten waar ik de laatste tijd bij betrokken was hebben allemaal type D (mechanische toevoer+afvoer met wtw) en een enkeling type C+ (vraag gestuurd natuurlijke toevoer en mechaninsche afvoer ) en helaas kost dat gewoon een "paar" duizend euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Mr Sheep schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:50:
[...]

Wij hebben geen ventilatiesysteem, en onze ramen hebben geen roosters. We verluchten nog op de ouderwetse manier door een raam open te zetten. Is het dan ook aan te raden om de spouw te isoleren, en daarna de buitengevel ook te isoleren?
Isoleren is altijd ook ventileren. Dus wat @twain4me zegt, isoleren is altijd aan te raden maar zorg wel dat ook je ventilatie goed is. Wil je dat met raampje open-raampje dicht doen zorg dan dat je een C02 meter in je huis hebt staan op meerdere plekken zodat je weet wanneer dat raampje open en dicht moet.
Dit is nog wel een leuk plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydlKR13MlTXk2V793tFz43bsH0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMtnGLSTFbkS2x9ZK1vXfBKc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

No Hands schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:51:
[...]

Isoleren is altijd ook ventileren. Dus wat @twain4me zegt, isoleren is altijd aan te raden maar zorg wel dat ook je ventilatie goed is. Wil je dat met raampje open-raampje dicht doen zorg dan dat je een C02 meter in je huis hebt staan op meerdere plekken zodat je weet wanneer dat raampje open en dicht moet.
Dit is nog wel een leuk plaatje:

[Afbeelding]
Mag je vaak heen en weer gaan met je ramen. Hoort gewoon 24/7 te ventileren. Wij moeten nog 2 maanden wachten voor balansventilatie, maar hebben al wel co2 meters in de woon- en slaapkamer.

We ventileren 'slim' door 3 ramen op een kier te hebben en de deuren naar de ruimtes open. Doe ze dicht en je mag heel snel weer de ramen open doen. Soms op wind arme dagen moet ik nog 1 a 2 ramen op een kier doen, soms mag er 1 dicht als het veel waait. Maar zelfs met 24/7 onze slaapkamer raam op een kier en de deur wijd open, tikt het co2 soms de 1200 aan in de slaapkamer. Meestal 800-1000. Raampjes op een kier doet al niet zo heel veel (wij wonen hier nog maar met 2 pers in een eengezinswoning), en al helemaal niet als ook alle binnendeuren dicht zijn. En er zijn weinig mensen die graag in de winter een raam open hebben staan. Ff luchten werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Sheep
OK, bedankt voor de inzichten. We, zullen dus ook voor een ventilatiesysteem kijken naast de gevelisolatie.
Heeft iedere slaapkamer een rooster nodig, of bestaan er systemen die sterk genoeg zijn die met 1 rooster op de gang met de deuren open de 2 slaapkamers kunnen verluchten? Het zou een d systeem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr Sheep schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:35:
OK, bedankt voor de inzichten. We, zullen dus ook voor een ventilatiesysteem kijken naast de gevelisolatie.
Heeft iedere slaapkamer een rooster nodig, of bestaan er systemen die sterk genoeg zijn die met 1 rooster op de gang met de deuren open de 2 slaapkamers kunnen verluchten? Het zou een d systeem zijn.
Met systeem D moet elke slaapkamer een aanvoerventiel hebben, afvoer in natte ruimtes (keuken, badkamer, wc, washok). Veel leesvoer hierover: Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Mr Sheep schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:35:
Roosters in de ramen en een centrale afzuiger is systeem c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Sheep
No Hands schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Roosters in de ramen en een centrale afzuiger is systeem c.
We hebben geen roosters in de ramen. Daarmee dat we nu voor een systeem D aan het kijken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cropmaster168
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-09 15:22
Ik vroeg me af of er al werken uitgevoerd zijn ondertussen? En voor wat gekozen is?
Pagina: 1