Netwerk apparatuur: OpenWRT support

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:15

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Beste Pricewatch goden,

Er is een tijdje geleden een topic geopend over het toevoegen van de "OpenWRT/DD-WRT/Tomato -compatible" filter in de pricewatch. Hier is helaas niet meer op doorgepakt, waardoor ik dit graag opnieuw op zou willen pakken.

@Glaanie haalt correct aan dat:
Kunnen we dan volstaan met een simpele specificatie met 3 keuzes, dus:
Mogelijkheid custom firmware
• OpenWrt
• DD-Drt
• Tomato
Ik zou dus graag zien:
Een filter als "Custom firmware" of misschien zelfs specifiek de 3 verschillende smaken van custom firmware.

Daar zou ik echter graag 2 (of 3) dingen op aan willen vullen:

@Glaanie haalt hierin correct aan dat, SoC's niet altijd hetzelfde zijn binnen verschillende - of zelfs dezelfde - revisies. En dat dit ook niet altijd af te lezen valt:
Glaanie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:58:
@cibrhusk Ik heb zojuist CPU/Soc en aanverwante specs beschikbaar gemaakt in de kolomopties.

Het blijft een probleem dat deze gewoon 90% van de tijd niet wordt opgegeven of dat het bij een volgende revisie toch weer anders is. En wat helaas in het laatste geval ook vaak gebeurt, is dat de revisie onderhuids is en nergens wordt vermeld, wordt ook gewoon verkocht onder dezelfde codes. Pasgeleden nog zoiets met een Asus router gehad, waarvan we door onze eigen review wisten dat er minimaal 2 versies van bestonden. Bij navraag bleken ze bewust als 1 en hetzelfde product te worden behandeld in de retail.
Omdat dit "ons als tweakers" er niet van weerhoudt om het toch te proberen, waardoor er alsnog een hele community achter zit, zou ik dit toch graag zien in de pricewatch.

Aanvulling 1:
Een disclaimer waarin bovenstaande duidelijk gemaakt wordt:
"Let op: OpenWRT is een community effort. Het is mogelijk dat een hardware revisie zonder vermelding wijzigt, waardoor de desbetreffende Custom Firmware mogelijk niet compatible is met het apparaat dat verkocht wordt. Controleer daarom altijd eerst de ToH (Table of Hardware) bij OpenWRT, alvorens het aankopen van dit product met de intentie om hier custom firmware op te zetten, om na te gaan of hier informatie over bekend is. Tweakers houdt zich niet aansprakelijk."

Aanvulling 2:
Referentie naar het gerelateerde ToH (Table of Hardware) item op het OpenWRT forum, waarin prima beschreven wordt wat de procedure en/of valkuilen zijn. Zie voorbeeld: https://openwrt.org/toh/zyxel/gs1900-8hp_v1

Aanvulling 3 (optioneel):
SoC benoemen is niet noodzakelijk, maar wel een interessante optie. Dit blijft echter ook een community effort. Dit kan echter met eenzelfde disclaimer als bij aanvulling 1.

*amen*

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:02

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@InjecTioN
Geachte burger,

Jouw uitgebreide betoog heeft geleid tot een simpel antwoord. Per direct kan je onder Systeem het open tekstveld "Custom firmware" vinden, met onder de (i) een waarschuwing dat het afhankelijk kan zijn van (soft- en hard)ware-revisies en dus op eigen risico. En een verwijzing naar https://openwrt.org/toh/start.

Ik heb het bewust zo simpel gehouden, omdat een uitgebreid filter ook onderhoud vergt. En gezien dit zo snel kan wijzigen in updates (niet alleen van de router, maar ook van de custom firmware zelf) krijg je al snel een filter met verkeerde resultaten. Om nog te zwijgen van de tig routers in de PW die het misschien wel ondersteunen, maar waarvan we het niet weten, met andere woorden, die ga je missen bij het filteren.

*gebed gehoord, hopelijk niet zonder eind*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Almachtige @Glaanie,
Dank voor het verrichtte wonder!

Ik heb voor de eerste twee artikelen alvast de OpenWRT-gerelateerde informatie uit het `overige informatie` tekstveld verplaatst naar het `Custom Firmware` tekstveld. :)

Ik loop nog tegen 2 dingen aan:

Ding 1
Dezelfde compatibiliteit wordt geboden voor NAS-en, Single Board Computers (SBC), Switches, Access Points en zelfs PowerLine apparatuur. Zou je dezelfde functie daarom ook voor bovenstaande categorieën toe kunnen voegen? Switches, AP's en PowerLine zijn (naast modems/routers/wifi-routers) wellicht het meeste van belang.

Ding 2
Daarbij nog het verzoek om te kunnen filteren in de Pricewatch en V&A, zodat men specifiek OpenWRT compatible hardware kan vinden. Hier liep ik bij het inkopen van mijn eigen netwerk apparatuur namelijk tegenaan.

Ik weet niet of jullie dat liever vormgeven door er een checkbox bij te zetten, of door te kunnen filteren op de aanwezigheid van informatie in het eerder toegevoegde `custom firmware` tekstvak? Een "OpenWRT support" checkbox zou wellicht al voldoende zijn. Wellicht mis ik zelf nog iets m.b.t. inzicht in hoe het voor jullie binnen het Tweakers CMS opgezet is. Daarom is dat natuurlijk geheel aan jullie om dat vorm te geven. :)

_/-\o_

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

InjecTioN schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:58:
Almachtige @Glaanie,
Dank voor het verrichtte wonder!

Ik heb voor de eerste twee artikelen alvast de OpenWRT-gerelateerde informatie uit het `overige informatie` tekstveld verplaatst naar het `Custom Firmware` tekstveld. :)

Ik loop nog tegen 2 dingen aan:

Ding 1
Dezelfde compatibiliteit wordt geboden voor NAS-en, Single Board Computers (SBC), Switches, Access Points en zelfs PowerLine apparatuur. Zou je dezelfde functie daarom ook voor bovenstaande categorieën toe kunnen voegen? Switches, AP's en PowerLine zijn (naast modems/routers/wifi-routers) wellicht het meeste van belang.
Ik heb dit veld toegevoegd aan bijna alle voorgestelde categorieën. Singleboardcomputers vind ik weer een beetje gek om toe te voegen, die zijn juist gemaakt om zelf dingen op te zetten. Ik ken geen (consumenten) SBC's die vanuit de fabrikant op slot zijn gezet en met custom firmware kunnen worden 'opengekraakt'.
Ding 2
Daarbij nog het verzoek om te kunnen filteren in de Pricewatch en V&A, zodat men specifiek OpenWRT compatible hardware kan vinden. Hier liep ik bij het inkopen van mijn eigen netwerk apparatuur namelijk tegenaan.

Ik weet niet of jullie dat liever vormgeven door er een checkbox bij te zetten, of door te kunnen filteren op de aanwezigheid van informatie in het eerder toegevoegde `custom firmware` tekstvak? Een "OpenWRT support" checkbox zou wellicht al voldoende zijn. Wellicht mis ik zelf nog iets m.b.t. inzicht in hoe het voor jullie binnen het Tweakers CMS opgezet is. Daarom is dat natuurlijk geheel aan jullie om dat vorm te geven. :)

_/-\o_
Ik kan in theorie een check op het woord "openwrt" zetten en daar een ja/nee filter van maken. Het lastige is, dat je dan de context niet kent. Als er bijvoorbeeld staat iets als "deze werkt niet met OpenWRT", ga je al nat. En om nou allerlei uitzonderingen te gaan maken. We hebben iets vergelijkbaars gehad in een andere categorie en dat hebben we uitgezet omdat er te veel uitzonderingen kwamen en de achterliggende code heel lastig werd te onderhouden. Buiten dat je eigenlijk altijd achterloopt omdat er steeds weer nieuwe variaties kunnen komen. Dus helaas zal ik dit moeten afschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Topicstarter
Glaanie schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:35:
[...]

Ik heb dit veld toegevoegd aan bijna alle voorgestelde categorieën. Singleboardcomputers vind ik weer een beetje gek om toe te voegen, die zijn juist gemaakt om zelf dingen op te zetten. Ik ken geen (consumenten) SBC's die vanuit de fabrikant op slot zijn gezet en met custom firmware kunnen worden 'opengekraakt'.
Helemaal mee eens. Dat is het hele idee van een SBC (meestal) inderdaad.
Glaanie schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:35:

[...]

Ik kan in theorie een check op het woord "openwrt" zetten en daar een ja/nee filter van maken. Het lastige is, dat je dan de context niet kent. Als er bijvoorbeeld staat iets als "deze werkt niet met OpenWRT", ga je al nat. En om nou allerlei uitzonderingen te gaan maken. We hebben iets vergelijkbaars gehad in een andere categorie en dat hebben we uitgezet omdat er te veel uitzonderingen kwamen en de achterliggende code heel lastig werd te onderhouden. Buiten dat je eigenlijk altijd achterloopt omdat er steeds weer nieuwe variaties kunnen komen. Dus helaas zal ik dit moeten afschieten.
Mijn idee achter het kunnen filteren op `Custom firmware` of `OpenWRT` is ook niet om zekerheid te hebben dat iets werkt. Dat is überhaupt niet wat OpenWRT pretendeert. Het wordt namelijk door hobbyisten gerund. Zij geven aan dat alles wat je doet op eigen risico is. Zoiets moet ook duidelijk zijn bij een filter.

Ik zou daarin ook niet verwachten dat er een directe link hoeft te zijn met de exacte procedure voor succesgarantie, maar eerder een stap in de juiste richting voor iemand die het aan durft om z'n apparatuur te flashen. Het blijft namelijk een risico-geval, waardoor wij, als Tweakers (zowel als zelfstandig naamwoord, als werkwoord), deze community juist (groot gemaakt) hebben.

Vooralsnog is er nergens een filter die huidige beschikbaarheid met prijzen van OpenWRT capable devices semi-real-time bijhoudt. En al helemaal niet om te kunnen vergelijken. Het biedt daarbij ook perspectief voor de toekomst van een device.

De enige reden dat het zo ontzettend interessant is om deze filter toe te voegen is de volgende combinatie:
  • Wij zijn Tweakers, een doelgroep met professionele knutselaars :P - Het zorgt dus voor uitzoekwerk en controlewerk (not for the faintest of heart)
  • Er is een lijst aan (tweedehands) prijzen aan gekoppeld dankzij V&A en Pricewatch
  • Een filter op specificaties, wat in grote lijnen erg interessant is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie

Glaanie

InjecTioN schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:15:
[...]

Helemaal mee eens. Dat is het hele idee van een SBC (meestal) inderdaad.

[...]

Mijn idee achter het kunnen filteren op `Custom firmware` of `OpenWRT` is ook niet om zekerheid te hebben dat iets werkt. Dat is überhaupt niet wat OpenWRT pretendeert. Het wordt namelijk door hobbyisten gerund. Zij geven aan dat alles wat je doet op eigen risico is. Zoiets moet ook duidelijk zijn bij een filter.

Ik zou daarin ook niet verwachten dat er een directe link hoeft te zijn met de exacte procedure voor succesgarantie, maar eerder een stap in de juiste richting voor iemand die het aan durft om z'n apparatuur te flashen. Het blijft namelijk een risico-geval, waardoor wij, als Tweakers (zowel als zelfstandig naamwoord, als werkwoord), deze community juist (groot gemaakt) hebben.

Vooralsnog is er nergens een filter die huidige beschikbaarheid met prijzen van OpenWRT capable devices semi-real-time bijhoudt. En al helemaal niet om te kunnen vergelijken. Het biedt daarbij ook perspectief voor de toekomst van een device.

De enige reden dat het zo ontzettend interessant is om deze filter toe te voegen is de volgende combinatie:
  • Wij zijn Tweakers, een doelgroep met professionele knutselaars :P - Het zorgt dus voor uitzoekwerk en controlewerk (not for the faintest of heart)
  • Er is een lijst aan (tweedehands) prijzen aan gekoppeld dankzij V&A en Pricewatch
  • Een filter op specificaties, wat in grote lijnen erg interessant is
Ik ben bang dat ik je dan toch moet teleurstellen. En misschien onszelf ook wel. Ik maak weleens de grap als iemand een verbetering in specificaties aandraagt, dat ik die persoon dank voor het weer een stukje perfecter maken van de Pricewatch. Wetende dat het nooit zal gebeuren, je loopt per definitie altijd achter de feiten aan.

De hulp van de community is goud, maar niet zaligmakend, zeker niet in iets waar mensen op moeten kunnen vertrouwen als er specifiek op wordt gezocht. Mensen haken af, de info blijkt toch niet goed te zijn, of te snel verouderd. Of er wordt uberhaupt weinig aandacht aan geschonken. Uiteindelijk komt het ook op ons bordje, mensen gaan (terecht) bij ons klagen als iets niet goed is.

Laten we eerst maar even kijken hoe de informatie wordt gevuld en misschien dat het achteraf reuze meevalt en we daar prima iets slims om kunnen bouwen. Ik snap het enthousiasme, maar voor nu moet ik het helaas even temperen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.