PW: (Open/DD)-Wrt of andere custom firmware in WiFi routers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvr
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 10:24
Typisch voor Tweakers lijkt me dat je een custom firmware op een router wil kunnen installeren, is het een idee om dat als element toe te voegen aan de WiFi Modems en Routers categorie, zodat je daar op eventueel kan selecteren?

Dus: OpenWrt, DD-Drt, Tomato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:05

Videopac

Rommelt wat aan.

De ondersteuning van alternatieve firmwares kan wisselen voor een bepaald produkt en is dus niet 1:1 een produkteigenschap.

Wat wel zinvol is, is om de gebruikte chipset op te nemen bij de kenmerken en de mogelijkheid daarop te selecteren/filteren.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Mwah, typisch... De noodzaak danwel bruikbaarheid van custom firmwares is echt ongelofelijk laag, ook onder "Tweakers" (en vergis je niet, Tweakers is nu gewoon alle lagen van de bevolking)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:48
Videopac schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:47:
De ondersteuning van alternatieve firmwares kan wisselen voor een bepaald produkt en is dus niet 1:1 een produkteigenschap.

Wat wel zinvol is, is om de gebruikte chipset op te nemen bij de kenmerken en de mogelijkheid daarop te selecteren/filteren.
Klopt, zelfs bij een specifiek model kun je nog verschillende versies hebben met andere hardware waardoor custom firmware niet/slechter mogelijk is. Ik vond het destijds bij de Archer C7 wel netjes aangegeven, zie de bijzonderheden onderaan: pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1 -...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:35

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

ronaldvr schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:17:
Typisch voor Tweakers lijkt me dat je een custom firmware op een router wil kunnen installeren, is het een idee om dat als element toe te voegen aan de WiFi Modems en Routers categorie, zodat je daar op eventueel kan selecteren?

Dus: OpenWrt, DD-Drt, Tomato
Zoek je dan officiele ondersteuning of wil je ook onofficieel? Dat laatste gaan we sowieso niet doen, want dat kan bij wijze van spreken na elke firmware update weer veranderen, als de fabrikant (al dan niet bewust) iets heeft aangepast zodat het niet meer werkt.

Kunnen we dan volstaan met een simpele specificatie met 3 keuzes, dus:
Mogelijkheid custom firmware
• OpenWrt
• DD-Drt
• Tomato

Of is er nog iets essentieels wat mist? De chipset die @Videopac noemt hebben we al (onder Systeem -> cpu/soc), maar is slechts beperkt ingevuld. Bij de recente aanpassingen van deze categorie ben ik de populairste 100 routers nagelopen en heb ik daar de nieuwe specs ingevuld, bij slechts 18 modellen stond vermeld welke chipset erin zit (wat ik toen kon vinden althans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biodiv
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-04 23:28
Glaanie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:54:
[...]

Zoek je dan officiele ondersteuning of wil je ook onofficieel? Dat laatste gaan we sowieso niet doen, want dat kan bij wijze van spreken na elke firmware update weer veranderen, als de fabrikant (al dan niet bewust) iets heeft aangepast zodat het niet meer werkt.
Wat bedoel je hier precies mee? Als de officiële firmware van de fabrikant wijzigt dan heeft dat toch niets te maken met de mogelijkheid van het draaien van custom firmware?

En bedoel je met "officieel" dat de fabrikant de alternatieve firmware officieel ter beschikking stelt of dat er ondersteuning is via de officiële kanalen van het desbetreffende alternatieve firmware-project?
Kunnen we dan volstaan met een simpele specificatie met 3 keuzes, dus:
Mogelijkheid custom firmware
• OpenWrt
• DD-Drt
• Tomato

Of is er nog iets essentieels wat mist? De chipset die @Videopac noemt hebben we al (onder Systeem -> cpu/soc), maar is slechts beperkt ingevuld. Bij de recente aanpassingen van deze categorie ben ik de populairste 100 routers nagelopen en heb ik daar de nieuwe specs ingevuld, bij slechts 18 modellen stond vermeld welke chipset erin zit (wat ik toen kon vinden althans).
Ik denk dat je er voorzichtig mee moet zijn. Als je zo'n filter toevoegt moet het wel goed werken; er zijn al genoeg filters die geen goede data hebben en daardoor onbruikbaar zijn. Zoals gezegd zijn er bij routers e.d. dikwijls verschillende versies die soms wel en soms niet ondersteund worden door open source alternatieven. Daarbij zijn er soms bepaalde extra compacte uitvoeringen nodig om het te laten werken (wegens te weinig flash) waardoor sommige modellen, ook al hebben ze ondersteuning, helemaal niet de voorkeur genieten om er een custom firmware op te draaien. Of er werken bepaalde functies niet. Dit soort nuances zou je dan ook mee moeten nemen in Pricewatch.

Het kiezen tussen ondersteuning voor OpenWrt, Tomato en DD-Wrt is daarbij vrij arbitrair. Bovendien liggen die projecten heel erg in elkaars verlengde. Als het op één werkt werkt het op den duur ook wel op andere, of is dat makkelijk toe te voegen (want ze zijn allemaal open source natuurlijk).

Gelukkig bieden open source projecten voor dergelijke embedded devices ook wel een aardige filterfunctie om een gewenst apparaat te vinden. Bijv. bij OpenWrt: https://openwrt.org/toh/views/toh_extended_all (let op, grote pagina). Helaas wordt er geen GTIN/EAN opgenomen daarin, want dan zou je het makkelijk kunnen koppelen aan de database hier, maar ja, dan zit je ook weer met vele verschillende SKU's wat niet praktisch is.

Het zou heel erg handig zijn als er hiervoor allemaal een oplossing gevonden zou kunnen worden, zodat je met weinig moeite een in Nederland verkrijgbaar product kunt aanschaffen waar je je eigen software op kunt draaien. Maar het kost gewoon wat onderzoek en uitzoekwerk om te vinden welk apparaat geschikt is voor jouw specifeke doeleinde. Dus tenzij dit heel goed en nauwkeurig uitgevoerd zou worden zou ik voorlopig toch concluderen dat het niet werkbaar is om dit in Pricewatch op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldvr
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 10:24
Maar het kost gewoon wat onderzoek en uitzoekwerk om te vinden welk apparaat geschikt is voor jouw specifeke doeleinde. Dus tenzij dit heel goed en nauwkeurig uitgevoerd zou worden zou ik voorlopig toch concluderen dat het niet werkbaar is om dit in Pricewatch op te nemen.
Nou precies dat, maar dan ook dat je anderen die moeite kan besparen door te delen wat je al hebt uitgezocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cibrhusk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-04 23:10
Ik zou zojuist dezelfde vraag stellen maar zie dat dit topic nou ook weer niet zo erg oud is dat het achterhaald is dus laat ik hier maar reageren.

Dat de pricewatch ook bij non-tweakers populair is mag geen reden zijn om meer technische zaken toe te voegen, de meerwaarde van de tweakers pricewatch is primair juist de grote hoeveelheid filtering die op technisch vlak mogelijk is en is een belangrijke reden om hier te komen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het nu heel erg veel tijd kost om een geschikte routers te selecteren als je OpenWRT (of alternatief) als feature eist. Omdat je routers niet elk jaar koopt loopt je kennis doorgaans jaren achter en weet je nog niet hoe het zit met de stand van zaken in driver en custom firmware land voor de recente hardware.
Zonde om zulke kennis niet op een of andere manier kwijt te kunnen in de pricewatch waar anderen daar ook profijt van hebben.

Met de achterliggende gedachte dat de soc met name degene is die bepaald of custom firmware beschikbaar zal komen (irt kernel drivers) heb ik als diepere wens dat de CPU/SOC betrouwbaarder is.
Veel keuzes missen nu in de (specificaties verbeteren) pulldown waardoor de specificaties ook niet kloppend gemaakt kunnen worden. Is er een manier voor de community om hieraan bij te dragen?
Ook zou het helpen als het vanaf nu een verplicht veld zou zijn (maar dan moet de juiste keuze er dus wel zijn).

Als dat niet kan zou het ook helpen als we de chip fabrikant los van de cpu/soc kunnen filteren en met dat veld dan wel als verplicht, immers de fabrikant heeft meestal maar één driver beleid en met die wetenschap kom je ook al een eind.

Verder... is het ook mogelijk de cpu/soc toe te staan als kolom keuze? Met name handig voor het overzicht bij negatieve filtering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:35

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@cibrhusk Ik heb zojuist CPU/Soc en aanverwante specs beschikbaar gemaakt in de kolomopties.

Het blijft een probleem dat deze gewoon 90% van de tijd niet wordt opgegeven of dat het bij een volgende revisie toch weer anders is. En wat helaas in het laatste geval ook vaak gebeurt, is dat de revisie onderhuids is en nergens wordt vermeld, wordt ook gewoon verkocht onder dezelfde codes. Pasgeleden nog zoiets met een Asus router gehad, waarvan we door onze eigen review wisten dat er minimaal 2 versies van bestonden. Bij navraag bleken ze bewust als 1 en hetzelfde product te worden behandeld in de retail.
Pagina: 1