Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:22
Ter vervanging van mijn oude desktop, wil ik een mini pc aanschaffen.
Deze zal hoofdzakelijk gebruikt gaan worden voor internetten, werkzaamheden op de NAS (foto beheer) en "kantoorwerkzaamheden", zoals email en tekstverwerking.

Vanwege andere hobby's heb ik op mijn huidige desktop een dualboot installatie aangebracht met Windows 10 en Ubuntu.

Nu worden er vele mini PC's van allerlei (o.a. Chinese) fabrikanten aangeboden, met voorgeinstalleerde Windows 10 of 11.

Hoe werkt dit? Heb je er dan toch een licentiecode bij? Is dit gekoppeld aan de hardware?

kan ik op een dergelijk systeem ook een dualboot installatie doen, met behoud van de Windows licentie (waarbij ik dus niet achteraf een niet-legale Windows hoef te intalleren)?

Zo ja, wat zijn dan de stappen die ik moet doorlopen? Moet ik het systeem eerst standaard installeren om de Windows geactiveerd te krijgen of iets dergelijks?

Ik zie ook staan dat er een soort reset functie is om weer op fabrieksinstellinge terug te komen (en dus met een blanke Windows?).
Betekent dit dat als ik de schijf opnieuw opbouw met dualboot, dat dat dan ook verdwenen is?

EDIT:
Ik zie nu bij bijvoorbeeld deze mini PC een extra aansluiting zitten voor een 2,5" SSD.
Ik kan daar natuurlijk ook een extra SSD in doen, van waaraf ik dan Ubuntu kan opstarten en de andere schijf origineel (en met Windows) behouden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDReCnywYEcflQkEoOU1R659jP0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3bIFP1kLIgsddBWtyNg0ekKg.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door bnwgraaf op 23-10-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
bnwgraaf schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:29:
Nu worden er vele mini PC's van allerlei (o.a. Chinese) fabrikanten aangeboden, met voorgeinstalleerde Windows 10 of 11.

Hoe werkt dit? Heb je er dan toch een licentiecode bij? Is dit gekoppeld aan de hardware?
Ja, het werkt met een zgn (OEM) HWID licentie/activatie
De Windows licentie/activatiegegevens staan dan bij Microsoft opgeslagen gekoppeld aan je hardware configuratie.
Hoe deze fabrikanten de activaties geregeld hebben weet je natuurlijk niet. :P
Een licentie overzetten naar een ander systeem kan officieel alleen met een zgn "retail licentie"
Google: Retail Licentie Windows
bnwgraaf schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:29:
Zo ja, wat zijn dan de stappen die ik moet doorlopen? Moet ik het systeem eerst standaard installeren om de Windows geactiveerd te krijgen of iets dergelijks?
Een HWID geactiveerde Windows kan je altijd opnieuw schoon installeren, deze wordt dan direct weer geactiveerd zodra deze online komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
The_Doman schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:18:
[...]

Ja, het werkt met een zgn (OEM) HWID licentie/activatie
De Windows licentie/activatiegegevens staan dan bij Microsoft opgeslagen gekoppeld aan je hardware configuratie.
Hoe deze fabrikanten de activaties geregeld hebben weet je natuurlijk niet. :P

[...]

Een licentie overzetten naar een ander systeem kan officieel alleen met een zgn "retail licentie"
Google: Retail Licentie Windows

[...]

Een HWID geactiveerde Windows kan je altijd opnieuw schoon installeren, deze wordt dan direct weer geactiveerd zodra deze online komt.
toon volledige bericht
Dank je voor je reactie!

Ik zie trouwens het volgende staan bij één van de PC-tjes die ik op het oog heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUCTHfCNJSl3pvLk8v1jrWZICHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXPliAeQfKurcvUX8UdRB6Gm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Een dual boot Windows en Linux systeem blijft altijd wel wat risicovol.
Gewoon altijd zorgen dat je een backup/recovery plan klaar hebt voor het geval dat.

Windows 11 boot kapot na installatie van Fedora 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
The_Doman schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:44:
Gewoon altijd zorgen dat je een backup/recovery plan klaar hebt voor het geval dat.

Okay....
Nu ga ik geen bestanden op dit apparaat opslaan, daarvoor heb ik een NAS in het netwerk hangen....

En als ik hem gewoon als Windows houdt en ik steek mijn andere SSD schijf erin met daarop een Ubuntu installatie, dan kan ik bij opstarten waarschijnlijk toch ook kiezen vanaf welke schijf ik wil opstarten?

Dan neem ik aan dat ik de Windows installatie n iet beschadig.

[ Voor 4% gewijzigd door bnwgraaf op 23-10-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bnwgraaf
The_Doman schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:44:

En is het niet alleen een risico als je een bestaande Windows installatie gaat omzetten naar een dual boot systeem, in plaats van de schijf helemaal leeg te beginnen en eerst een aantal partities aan te maken, alvorens Windows en Ubuntu te installeren?
Pagina: 1