Advies zolder isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-07 20:41
Wij zijn van plan onze zolder binnenkort te laten isoleren. Onderdak reeds aanwezig. Schuin dak ongeveer 48-55m2.

Voorlopig al 2 offertes ontvangen.

1) 12cm PIR. Naden worden getaped en openingen worden gekit met PUR. 3200 eur.

Heel bondige offerte wel maar genoeg informatie gekregen/mogen vragen.

2) 6cm glaswol tussen de kepers. Schuine keper weghalen. 12cm PIR erbovenop. Naden onderdak worden getaped. Idem opvullen gaten en naden.
3900 eur.

Mooi uitgebreide offerte.

2de persoon sprak wel dat de naden van het onderdak niet vastgetaped waren (huidige standaard zijn 1 geheel). Overlappen elkaar wel.
Geeft indien er vocht door kan komen risico op schimmel volgens hem.

1ste persoon sprak dat te dik op elkaar isoleren ook risico’s inhoudt. Met PIR is dubbelzijdig dampscherm al aanwezig en vond naden onderdak vasttapen dus niet nodig. Vind 12cm PIR voldoende.

Iemand advies hieromtrent. Allebei geven wel gevoel goed vakkennis te hebben. Prijsgewijs is verschil zeker te verantwoorden maar hoor graag meningen :)

Onderstaande foto’s van zolder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucppFviZnt-J3_j39mY8JPlgaq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGkhnuaAOiA0sxwAZJGSadwc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvQSpobE3lR94_PXhQpWA9Eq2TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7BZpwb9gqDKr06KVJoGAL3A.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:01
Hoe is je dak nu opgebouwd? Is het dak dampopen of dampdicht?

Gooi de oplossingen in Ubakus, dan weet je wat wel en niet kan. Met een dampopen dak ben je vrij in wat je toepast, met een dampdicht dak moet je heel goed opletten wat je doet.

Gaan ze het voor dat bedrag nog afwerken overigens, of kijk je dan tegen de PIR aan? Die isolatie haal je nml B-keus voor 12 euro/m2. Paar bussen PUR en 2-3 rollen alutape erbij en je bent klaar. Kan je met 2 weekenden klussen 2000 euro in je zak houden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:43

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:37
Eens met @_JGC_. Wel met de opmerking dat je materialen zoals PIR echt hoort af te werken met een brandwerend materiaal zoals gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Onderdak is dat een ander woord voor dakbeschot? Heb die verwoording nog niet voorbij zien komen in mijn boeken namelijk?

Betreffende je vraag. Ik sluit mi ookj aan bij JGC. Gooi je dakconstructie door Ubakus, zeer beeldend en verhelderend die tool (al zeg ik het zelf).

Misschien doe ik er te moeilijk over of anderen doen er te makkelijk over. Maar mijn mening is dat isoleren aan de binnenkant veel problemen kan opleveren. Condens is een serieus risico. Zou zelf, mits mogelijk altijd aan de buitenzijde isoleren. Dit werkt niet alleen beter, want de isolatie zit als één geheel over je dak (en niet tussen je sporen / spanten / keper warmeverlies oplevert). Je dakconstructie zet eveneens minder uit. Weet zo niet meer in welk boek het was, maar een dak waar de zon op staat zet behoorlijk uit (voorbeeld was een dak met beton platen). In dezelfde situatie met isolatie aan de buitenkant was die uitzetting echt aanzienlijk minder. Kan je helaas geen bron geven op dit moment. Laat ik het anders stellen, de PUR die ze adviseren dient normaliter niet alleen om het geheel dicht af te sluiten. Wanneer men flexibel blijvende PUR toepast heeft deze eveneens de functie om bewegingen op te vangen. Met dit hele betoog ben jij natuurlijk niet geholpen aan een oplossing...Ubakus kan hierin wel voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
_JGC_ schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:40:
Hoe is je dak nu opgebouwd? Is het dak dampopen of dampdicht?

Gooi de oplossingen in Ubakus, dan weet je wat wel en niet kan. Met een dampopen dak ben je vrij in wat je toepast, met een dampdicht dak moet je heel goed opletten wat je doet.

Gaan ze het voor dat bedrag nog afwerken overigens, of kijk je dan tegen de PIR aan? Die isolatie haal je nml B-keus voor 12 euro/m2. Paar bussen PUR en 2-3 rollen alutape erbij en je bent klaar. Kan je met 2 weekenden klussen 2000 euro in je zak houden
Dampopen dak. Nee geen verdere afwerking gevraagd. Is voor latere fase.

Dacht het idd zelf te doen maar te weinig tijd, wil dat het ook direct goed gedaan wordt.
Kepers zijn ook maar 6cm ofzo diep dus weet niet hoe ik daar 12cm PIR opzet zonder extra latwerk?
Zelf doen is natuurlijk altijd goedkoper :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Rukapul schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:45:
Eens met @_JGC_. Wel met de opmerking dat je materialen zoals PIR echt hoort af te werken met een brandwerend materiaal zoals gipsplaten.
Paar bundeltjes latten erbij en een stapel gipsplaten, is ook niet heel spannend.

Ik zie offertes van 3000 euro en 3900 euro staan en dan kale PIR zonder afwerking, dan denk ik dat kan je zelf voor de helft inclusief afwerking.
En of je het nou zelf doet of een aannemer, als ik de topics hier over aannemers en isolatie voorbij zie komen doe ik het liever zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Sunz schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

Dampopen dak. Nee geen verdere afwerking gevraagd. Is voor latere fase.

Dacht het idd zelf te doen maar te weinig tijd, wil dat het ook direct goed gedaan wordt.
Kepers zijn ook maar 6cm ofzo diep dus weet niet hoe ik daar 12cm PIR opzet zonder extra latwerk?
Zelf doen is natuurlijk altijd goedkoper :)
Kepers gewoon laten voor wat het is of desnoods glaswol ertussen, niet te moeilijk over doen, gooi het in Ubakus en kijk wat die aangeeft qua vocht.

Die schuine balk kijken of die weg kan, dan gewoon die 12 cm pakken tussen de gordingen.
Ik heb hier de hele zolder gedaan met 60x60x12 plaatjes, gewoon tussen de constructie strak ertussen en dan latten erover en daar weer gips over. Naden wel aftapen voor je er latten overheen zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Nog een tip: zorg voor een tweede isolatiemaatregel (glas/gevel/vloer) voor dubbele subsidiebedragen. Hier de vloer zelf geïsoleerd en het glas laten doen. Toen ik zag dat de subsidie op het dak x2 zoveel bespaart, heb ik het laten doen om ook als tweede maatregel te dienen. Netto kostte het nog geen 1k voor 17mm naturoll 032 op 62m2. Zelf doen was zelfs duurder geweest dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:16:
Nog een tip: zorg voor een tweede isolatiemaatregel (glas/gevel/vloer) voor dubbele subsidiebedragen. Hier de vloer zelf geïsoleerd en het glas laten doen. Toen ik zag dat de subsidie op het dak x2 zoveel bespaart, heb ik het laten doen om ook als tweede maatregel te dienen. Netto kostte het nog geen 1k voor 17mm naturoll 032 op 62m2. Zelf doen was zelfs duurder geweest dan.
Zoldervloer is al geïsoleerd door vorige eigenaar 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:43
Sunz schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:27:
[...]

Zoldervloer is al geïsoleerd door vorige eigenaar 😊
Zoldervloer telt ook niet als tweede maatregel als je je andere dak gaat doen. Het is in dat geval of/of. Je moet dan gevel, ramen, warmtepomp oid doen

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
Gdzr schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:37:
[...]

Zoldervloer telt ook niet als tweede maatregel als je je andere dak gaat doen. Het is in dat geval of/of. Je moet dan gevel, ramen, warmtepomp oid doen
Ja binnenkort gevelrenovatie icm isolatie 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Naden dicht tapen en glaswol (of nog liever steenwol/ houtwol) tussen de kepers en er onder pir is superieur aan alleen pir. je zorgt namelijk op de juiste plek voor wind dichting, je hebt meer isolatie en je hebt betere geluids isolatie. Dat een verkoper iets niet nodig vindt wil niet zeggen dat jij het niet wil. De optie met alleen pir zal voor veel mensen acceptabel zijn maar dat kan je alleen zelf beslissen. En zoals hier boven ook al aangegeven is: Denk asjeblieft aan de brandwerendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
twain4me schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:05:
Naden dicht tapen en glaswol (of nog liever steenwol/ houtwol) tussen de kepers en er onder pir is superieur aan alleen pir. je zorgt namelijk op de juiste plek voor wind dichting, je hebt meer isolatie en je hebt betere geluids isolatie. Dat een verkoper iets niet nodig vindt wil niet zeggen dat jij het niet wil. De optie met alleen pir zal voor veel mensen acceptabel zijn maar dat kan je alleen zelf beslissen. En zoals hier boven ook al aangegeven is: Denk asjeblieft aan de brandwerendheid.
Bedankt voor je input. Ik hoor ook veel goeds over cellulose isolatie te laten inblazen. Heeft als voordeel dat het koeler blijft in de zomer.

Probleem is wij zitten met 1 groot en 1 klein dak. Klein dak kan je knielend betreden door een opening maar met cellulose doen je dan best heel het dak gezien deze ingeblazen wordt. Dient dus goed afgesloten te worden van het groot dak en moet natuurlijk ook eerst folie gespannen worden om het te kunnen inblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Elke vorm van isolatie zorgt ervoor dat het koeler blijft in de zomer, aangezien de zon geen grip meer krijgt op de ruimte onder het dak. Dat is niet voorbehouden aan cellulose.

Net even je dak in Ubakus gezet, zowel met als zonder steenwol tussen de kepers heb je geen last van vocht, maar de wol verhoogt de isolatiewaarde van R=4.4 naar R=5.4. Voor de geluidsisolatie zou ik het wel toevoegen, PIR geeft geluid nml zonder enige demping gewoon door. De faseverschuiving gaat door toevoegen van steenwol met 1,8 uur omhoog.

Vergeet overigens je afwerking niet, niet alleen voor brand is het handig om te hebben, een 9,5mm gipsplaatje op 24x50 vuren latten doet R=0,2 in de isolatiewaarde en voegt 2,4 uur toe aan de faseverschuiving.

Qua isolatiewaarde is steenwol vs glaswol geen issue, maar qua geluid en faseverschuiving doet steenwol meer dan glaswol. Als ze nou eens wat tegen dat jeuken zouden bedenken... (ik kan glaswol van Knauf gewoon verwerken met blote armen, een stukje steenwol jeukt al als ik eraan denk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 18:46
Dikker isoleren op zolder is heel fijn om warmtedoorslag in de zomer te vermijden. Iedereen die een zolderkamer had als kind weet hoe rottig heet zomernachten kunnen zijn; ik heb thuis de zolder 20cm glaswol voorzien en dat scheelt enorm.

Dus ik zou wel aanraden om de meest isolerende optie te nemen. Als je wat handig bent: zelf doen is zeker haalbaar.

Over die cellulose: is idd goed als je erg veel dikte kwijt kan, en door de hogere massa ga je ook goed warmte tegenhouden. Maar met dezelde dikte van een ander isolatiemateriaal ga je veel beter isoleren dus nog meer warmte tegenhouden....

[ Voor 25% gewijzigd door naftebakje op 23-10-2024 15:03 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
_JGC_ schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:50:
Elke vorm van isolatie zorgt ervoor dat het koeler blijft in de zomer, aangezien de zon geen grip meer krijgt op de ruimte onder het dak. Dat is niet voorbehouden aan cellulose.

Net even je dak in Ubakus gezet, zowel met als zonder steenwol tussen de kepers heb je geen last van vocht, maar de wol verhoogt de isolatiewaarde van R=4.4 naar R=5.4. Voor de geluidsisolatie zou ik het wel toevoegen, PIR geeft geluid nml zonder enige demping gewoon door. De faseverschuiving gaat door toevoegen van steenwol met 1,8 uur omhoog.

Vergeet overigens je afwerking niet, niet alleen voor brand is het handig om te hebben, een 9,5mm gipsplaatje op 24x50 vuren latten doet R=0,2 in de isolatiewaarde en voegt 2,4 uur toe aan de faseverschuiving.

Qua isolatiewaarde is steenwol vs glaswol geen issue, maar qua geluid en faseverschuiving doet steenwol meer dan glaswol. Als ze nou eens wat tegen dat jeuken zouden bedenken... (ik kan glaswol van Knauf gewoon verwerken met blote armen, een stukje steenwol jeukt al als ik eraan denk)
naftebakje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:02:
Dikker isoleren op zolder is heel fijn om warmtedoorslag in de zomer te vermijden. Iedereen die een zolderkamer had als kind weet hoe rottig heet zomernachten kunnen zijn; ik heb thuis de zolder 20cm glaswol voorzien en dat scheelt enorm.

Dus ik zou wel aanraden om de meest isolerende optie te nemen. Als je wat handig bent: zelf doen is zeker haalbaar.

Over die cellulose: is idd goed als je erg veel dikte kwijt kan, en door de hogere massa ga je ook goed warmte tegenhouden. Maar met dezelde dikte van een ander isolatiemateriaal ga je veel beter isoleren dus nog meer warmte tegenhouden....
Enorm bedankt voor jullie input!

Kwa geluid maakt het niet erg uit. Meer dan een hobby ruimte/ fitness zal het niet worden.
Airco denken we ook later te doen.

Cellulose geeft me een beetje de kriebels want heb ook al EPS-parels in de schouw en die bolletjes vind je overal terug…

Gyproc platen en verdere afwerking van de zolder komen ooit zeker nog aan bod in een latere fase.

Zal met de eerste nogmaals praten en denk ik opteren voor 14 of 16cm PIR. Goede keuze (buiten het financiële plaatje?)
Pagina: 1