Bluetooth in toevoegen aan digitale piano

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik overweeg om aan een bestaande digitale piano, die dat nu dus niet heeft, een bluetooth audio-in toe te voegen. Voor de duidelijkheid, het gaat alleen om een audio-in. Dus geen bluetooth-uit, en ook geen bluetooth midi :).

De piano in kwestie is een Roland FP-4F die door een professional in een houten pianokast is ingebouwd. Bij die inbouwactie is (helaas) de achterkant van de ditgitale piano strak tegen de houten kast aangezet. Dus een hele makkelijke plug-en-play optie is niet haalbaar. Wel kan ik nog prima bij de binnenkant van de Roland komen. Dus ik kan de bestaande audio ingangen (die nu dus onbereikbaar zijn van buiten) van binnenuit loshalen.

Mijn idee was om een simpel bluetooth bordje te kopen en dat op de meest simpele manier in te bouwen (gewoon ergens een 5V aftappen en daar aan hangen) maar na het lezen van dit topic ben ik wat huiverig geworden.

Een andere optie is om een kant en klare Logitech adapter in te bouwen. Er is een geschakelde 230V draad in de pianokast aanwezig, dus dat is niet lastig om te doen, en foolproof. Nadeel hiervan is dat het ding meer dan 10 jaar oud is, en ik het idee heb dat er op bluetooth vlak de afgelopen 10 jaar nog wel enige ontwikkeling is geweest.

Stel dus dat ik net handig genoeg ben om wat basis soldeerwerk te doen, maar verder niets van elektronica begrijp en dat ik graag een oplossing wil die future proof is. Voor een budget van iets van 50 euro. Wat zou dan een goede oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat probeer je te bereiken met die BT in verbinding? Wil je spul afspelen via je mobiel ofzo?

Ik zou dan eerder gewoon van binnenuit de ingang verlengen naar een 3,5mm of 2x tulp ingang, dan kun je er vanalles op aansluiten wat je zou willen. BT receiver kan dan uiteraard altijd nog, zo der dat je met vage elektronica aan de slag hoeft.

Lijkt me wat meer fool proof en potentieel betere kwaliteit opleveren dan een BT chipje van Ali doorsolderen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Het is een optie, maar erg elegant is het niet. Het ding wat je er op aan wilt sluiten (een telefoon uiteraard) heeft nou net al een aantal jaar geen jack aansluiting meer ;). En een groter bezwaar is dat het niet snel mooi wordt, vooral omdat je dan alsnog extra stroom naar de externe bluetooth ontvanger moet krijgen. Dus dan krijg je extra draden aan de buitenkant van een mooie gelakte piano te hangen, ugh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nikel schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:10:
Het is een optie, maar erg elegant is het niet. Het ding wat je er op aan wilt sluiten (een telefoon uiteraard) heeft nou net al een aantal jaar geen jack aansluiting meer ;). En een groter bezwaar is dat het niet snel mooi wordt, vooral omdat je dan alsnog extra stroom naar de externe bluetooth ontvanger moet krijgen. Dus dan krijg je extra draden aan de buitenkant van een mooie gelakte piano te hangen, ugh.
Dan koop je zoiets als dit, en dan heeft elke telefoon een minijack audio output: https://www.mediamarkt.nl...jack-adapter-1799001.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er is voor dat geld wel beter te krijgen ;)

Maar @Nikel ik heb even de plaatjes van dat ding opgezocht. Blijkt ook een verdiepte usb aansluiting te hebben voor bijvoorbeeld usb stick. Als je daar bij kunt heb je je voeding al.
Je input aan de buitenzijde is stereo tulp. Dat is theoretisch om te solderen, al zal het priegelwerk worden. Heb je anders een foto van het binnenwerk, das makkelijker beoordelen :)

Verder:
Afbeeldingslocatie: https://static.roland.com/assets/images/products/gallery/fp-4f-bk_back_gal.jpg

Dit is de achterkant. Tenzij de inbouwer iets met de voeding omgebouwd heeft, moet je ergens een voedingskabel hebben lopen. Al is die haaks, dan nog zou je misschien met een paar haakse tulpkabels uit kunnen komen.maar is helemaal afhankelijk van de ruimte die je hebt. Maar ergens geloof ik "strak tegen de achterkant" net niet helemaal nog.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Wat ze doen is dat ze die kast bijna helemaal uit elkaar zagen, ze laten allen de bovenkant en de achterkant over. Die lijmen ze dan in de bovenkant van de pianokast. Daarvoor hebben ze dus de voedingskabel en de hoofdtelefoonaansluiting al losgehaald. Dus je kunt er echt niet meer bij :).

Maar de vraag was niet hoe ik er bij kom, dat gaat wel lukken (het hele binnenwerk ligt open). De vraag is welke bluetooth hardware geschikt is :).
Pagina: 1