Bluetooth-connectiviteit toevoegen aan oud speakersetje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpectraCoder
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-05 15:50
Ik probeer een bluetooth-boardje toe te voegen aan een oud Logitech Z4-speakersetje. Dit werkt tot op zekere hoogte, alleen zit er een enorm irritant constant hoog en hard gezoem door het geluid. Wat zou dit kunnen zijn?

Ik probeer het bluetooth-boardje (MH-M28) in te bouwen in de afstandsbediening van de Z4. Intern loopt er 16 volt doorheen, dus ik heb een regulator (78L05) toegevoegd die het omzet naar de 5 volt die het bluetooth-boardje vraagt. Op zich doet hij het, want hij verbindt met mijn telefoon, en ik kan er muziek mee afspelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WElZ-9_Bu52VUgwIIlX93qnDITw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQoPh44maGQl7RJ2rcZnElYA.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft dit irritante geluid te maken met hoe de GND zit aangesloten? Momenteel ligt de 'Audio GND' nog los, want het lijkt geen verschil te maken als ik die wel of niet aansluit.

Zoals ik het nu heb aangesloten: (alvast excuses voor de matige soldeerskills)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7Gx0tV4IaWjbn93DxX4XlXgM9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tG1ZvK6ZKsBRgrK0pJqLF7Fj.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via SpectraCoder op 05-10-2020 14:46)

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:39
De meeste Ali boardjes zijn erg gevoelig voor ground loops.
Zowel de audio als de voedingsspanning gebruiken dezelfde massa. Dus alle digitale bijgeluiden Komen in je audio terecht.

Dit kun je op 2 manieren oplossen:

Met een ground loop isolator in de audio signaal leiding. Nadeel is dat dit ten koste gaat van je geluid omdat er vaak slechte kwaliteit audio transformatoren in zitten.

Of:

Op Ali kun je eem b0505s bestellen. Deze creëert een galvanisch gescheiden 5 volt waardoor je de ground loop onderbreekt en de bijgeluiden weg zijm:
€ 0,51 9%OFF | 1pcs Nieuwe B0505S-1W DC/DC Power Module 5V naar 5V 1000VDC
https://a.aliexpress.com/_BUS4BJ

Ik adviseer de laatste methode.

[ Voor 8% gewijzigd door ronnie vd op 29-09-2020 17:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ben even op zoek gegaan, kwam een schema van een M18 bordje tegen en daar hadden ze een LC filter in de voedingslijn naar het bordje getekend, blijkbaar om wat voedingsrotzooi weg te filteren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpectraCoder
Interessant, ik heb hier geen ervaring mee. Is daar één component voor, of moet je hiervoor zelf een spoel en condensator aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Zie de plaatjes bij deze advertentie:
https://www.ebay.co.uk/it...-4-2-MH-MX8-/183935535552

De text: When there is noise during playback, the Bluetooth audio module has a very high power requirement, which will affect the quality of the audio. It is recommended to use a linear regulated power supply. If you are using a DC-DC switching power supply (such as a mobile phone charger), it is recommended to add an LC filter circuit

Van een andere site:
2. Current sound: Caused by grounding interference, it is recommended that the output of the Bluetooth module should not be plugged in. It is necessary to weld the wire, especially the ground wire, and the wire should not be too long. The shorter the better, the thicker. The problem of audio grounding at the grounding point of the power amplifier board must be connected to the ground of the audio input of the power amplifier. This grounding point can be tried to solder at different positions to achieve the lowest current sound. It is recommended that the Bluetooth and the power amplifier board be powered separately to isolate the Bluetooth ground and the amplifier ground.

3. Signal interference: Bluetooth antennas are extremely susceptible to high frequency or strong electromagnetic signals, and should be placed away from places where wireless devices are sent. And the board can't be close to metal objects, keeping a certain distance. 4. MUTE mute port: When the module is muted, the port outputs a high level of 3.3V and outputs a low level of 0V during playback. If the power amplifier board mute high level is valid, it can be directly connected. If the power amplifier board mute is the low level control, you need to add the reverse circuit,

[ Voor 66% gewijzigd door memphis op 27-09-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpectraCoder
Dank, deze teksten stonden inderdaad ook op de pagina waar ik het boardje heb gekocht. Nu nog uitzoeken hoe ik een LC filter maak, en waar ik de componenten vandaan haal.(En dan hopen dat dat het oplost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou beginnen met gewoon de condensatoren te plaatsen die verplicht zijn bij een LM7805 ;) Eventueel met diode en elco voor de 7805 om hem te ontkoppelen van de rest van het systeem. Daarna zou je nog naar spoelen kunnen kijken.

Wat betreft GND, heb je nagemeten of de GND aan de audio ingang wel is verbonden met de GND waar jij het hebt afgetapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpectraCoder
Ik heb zojuist een 100uF en een 10uF condensator toegevoegd die ik nog had liggen, maar dat maakte geen verschil.

Misschien ook nog goed om te vermelden: ik hoor dit geluid al als ik alleen de 5V en GND van het boardje aansluit op de punten in de afstandsbediening. De L R en Audio GND zijn dan nog niet eens aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Veel van die bluetooth bordjes hebben ook gewoon veel last van ruis of digitale signalen die doordringen in het analoge deel.

Maar 100uF zal eerder spanningspieken en -dalen opvangen, er zit al 2x220uF op dat bordje zo te zien. Volgens mij heeft 100nF meer effect voor dat soort ruis. Het liefst zo dicht mogelijk bij de chip en bij je 7805.

[ Voor 47% gewijzigd door _ferry_ op 29-09-2020 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:00
Let op: De 78L05 kan maar 100mA leveren. Je bent beter af met een LM7805. Die kan ook wat makkelijker zijn warmte kwijt.

Edit: dat zou genoeg moeten zijn, dit bordje is gespec't op 20mA.

[ Voor 22% gewijzigd door Springuin op 29-09-2020 11:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ronnie vd
Zowel de audio als de voedingsspanning gebruiken dezelfde massa. Dus alle digitale bijgeluiden Komen in je audio terecht.

Met een ground loop isolator in de audio signaal leiding. Nadeel is dat dit ten koste gaat van je geluid omdat er vaak slechte kwaliteit audio transformatoren in zitten.

Of:

Op Ali kun je eem b0505s bestellen. Deze creëert een galvanisch gescheiden 5 volt waardoor je de ground loop onderbreekt en de bijgeluiden weg zijm:

[ Voor 8% gewijzigd door ronnie vd op 29-09-2020 17:54 ]

• SpectraCoder
Dank voor de tips, ik ga ernaar kijken!

• memphis

memphis

Er is geen sprake van een ground loop als je deze reactie leest
SpectraCoder schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:00:
Ik heb zojuist een 100uF en een 10uF condensator toegevoegd die ik nog had liggen, maar dat maakte geen verschil.

Misschien ook nog goed om te vermelden: ik hoor dit geluid al als ik alleen de 5V en GND van het boardje aansluit op de punten in de afstandsbediening. De L R en Audio GND zijn dan nog niet eens aangesloten.
Dat betekent dus dat het bordje zelf een hoop rotzooi op de voedingslijn zit te gooien. Vraag ik mij toch af of je wel de spanning bij het juiste punt hebt afgetapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpectraCoder
ronnie vd schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:53:

Of:

toon volledige bericht
Ik heb bij een elektronicazaak een NME0505SC gehaald, en dit verhelpt het probleem inderdaad! Bedankt voor de tip.

Nu nog uitzoeken waarom ik alleen audio heb als ik een plug in de mini-jack input van de afstandsbediening stop 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liFt5BmRJDsHq5ZdtMOdrBPHhCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCd3PcVeiFpBf4dhuvrG0xJ1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door SpectraCoder op 05-10-2020 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
Super dat het werkt!

Als ik het goed zie zitten er 2 verbreek contacten in de jack aansluiting.
Als er geen plug in zit liggen je signaal draden aan massa.
Maar klakkeloos de aansluiting verwijderen zou ik niet doen....aan het eind van de aansluiting zitten ook nog 4 pinnetjes met mogelijk een schakelfunctie.
Je zou een plugje af kunnen knippen en die er in drukken.
Pagina: 1