Stevig half muurtje voor overloop/vide. Gipsplaat? Steen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeliemans
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-06 21:15
Dag allemaal,

Een jaartje geleden kochten we ons nieuwe huis. Na enkele andere klussen zijn we nu aan de gang boven / vide toegekomen.
Op de foto zien jullie de huidige balustrade/leuning. Hier voelen we ons echter niet echt veilig bij. Ons dochtertje is momenteel nog maar 5 maanden, maar ik heb al nachtmerries gehad over wanneer ze kan kruipen....
Het idee is om hier een half hoog muurtje (±120cm) ofzo te maken zodat het wat dichter en voor ons gevoel veiliger is.
Wat raden jullie aan qua stevigheid? Zelf dacht ik aan een metalstud constructie met OSB en gipsplaat er tegen, maar hier heb ik zelf nog geen ervaring mee.
Zal dit stevig genoeg zijn om bv tegen te leunen of de per-ongelukke val te incasseren zonder dat we alsnog 3 meter lager liggen?

Alle tips en adviezen welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLfXecDR6ugDFAhpTmik7oH7wQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H4kfrHJX4cwIe7Ut4JKe7NbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuMziVarvJ0IF6t4pASUCPAInyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48vbp2DAPBZL6gvdfQYCcl2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOw4H36E5Bz_1PNlibIJXO3ryWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ew62L3UbbgLq4SaCo5OGfKLo.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-06 15:57
Is glas tussen de palen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
Waarom laat je hier geen glas tussen plaatsen bijvoorbeeld?

[ Voor 3% gewijzigd door Passie-m op 22-10-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:50
Hekken mogen alleen verticale spijlen hebben en max 10cm tussenruimte zodat er geen kinderhoofd tussen past.

Die open ruimte is wel een bepalend stijlelement van je woning. Ik zou dat aspect zeker proberen te behouden. Het advies van glas is ook goed lijkt me.

En dat het wat geld kost, je wil de 'vibe' van je huis toch in stand houden, en dat juist niet afbreken door gelegenheidsoplossingen van de gemiddelde doe-het-zelver. (Ja, dat ben ik ook.)

Mooie woning, gaan nog wel meer adviezen komen, dus succes met de keuze.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:29
Alleen glas toevoegen i.p.v. de draden is misschien een mooie optie, maar ik vermoed a.d.h.v. de foto's dat de huidige railing vrij laag is en mogelijk zelfs te laag). Dit aangezien deze toch zeker 15-20cm onder de deurklinken eindigd. Van wat ik zo kan vinden is de minimale hoogte van een balustrade 90cm bij bestaande bouw, indien die vloer meer dan 1.5m hoger ligt dan de vloer eronder en daar is hier sprake van (is eerder 2.6-3.0m). Dus mocht die reling minder dan 90cm hoog zijn dan vraag ik mij af wie dat zo gebouwd heeft, want dit mag niet eens.

Wellicht is de huidige opstelling, of in ieder geval de palen, wel herbruikbaar c.q. een startpunt voor het volgende. Ik zou kijken of de ronde reling er makkelijk af kan en dan zou je bijvoorbeeld glas tussen de palen kunnen (laten) maken en het geheel naar boven toe hoger. Afhankelijk van hoe laag het nu is kan je misschien met relatief standaard maten houten balken alles tot op de juiste hoogte kunnen brengen. Of kijken naar een optie om iets van staal te laten maken, alleen denk ik dan dat je beter alles opnieuw kunt laten maken (incl. de palen dus).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:28
Een frame maken uit vurenhout of plaatmateriaal (Berken/populieren/fins vuren), deze om de bestaande palen* zetten en afwerken met een materiaal naar keuze. ;)

*Waar de staanders staan een gat boren in het frame en deze eroverheen schuiven, ik weet niet of je kan boren in de vloer, anders hier een strook op verlijmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
wil je alleen je dochter veilig stellen of moet het ook nog mooi zijn? is het voor tijdelijk of wil je het permanent anders?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

Voor semi-permanent zou je ook nog aan perspex kunnen denken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29
Glas zou inderdaad mooi zijn. Een balustradenet zou ook een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:37
-Paul- schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:21:
Glas zou inderdaad mooi zijn. Een balustradenet zou ook een optie kunnen zijn.
Op die opties zou ik ook uitkomen. Gelaagd glas of RVS gaasnet. Vooral die laatste is relatief eenvoudig te realiseren met behoud van de huidige staanders.

Afbeeldingslocatie: https://architectenweb.nl/media/illustrations/2013/03/8eca473d-0e81-4852-90ac-fc57ecc52d35.jpg

@oeliemans Je zorgen zijn terecht. Ik zou me er ook niet zen bij voelen. Maar je hebt ook een prachtige vide, het zou enorm zonde zijn om dat kwijt te raken. Dat verdient dus een mooie oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 22-10-2024 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-06 15:30
Beetje dezelfde vraagstelling als hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2269084
Ook een vide kind-veliig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:18
Een net houd een kind tegen die kan kruipen. Maar als ze eenmaal gaan lopen en vervolgens klimmen gaat het alsnog gierend mis.
Glas van voldoende hoogte lijkt me beter. Daar klimmen ze niet tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Joris748 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

Op die opties zou ik ook uitkomen. Gelaagd glas of RVS gaasnet. Vooral die laatste is relatief eenvoudig te realiseren met behoud van de huidige staanders.

[Afbeelding]

@oeliemans Je zorgen zijn terecht. Ik zou me er ook niet zen bij voelen. Maar je hebt ook een prachtige vide, het zou enorm zonde zijn om dat kwijt te raken. Dat verdient dus een mooie oplossing.
Gelaagd/gehard glas kan prima, er zijn wel glasadapters verkrijgbaar voor een aansluiting op een rvs buis (bijv. SB-Railing).
Een net kan ook, maar dan wel met een maaswijdte van <50x50mm. Vanaf 50mm wordt geacht dat er een kindervoetje in past en dus overklimbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 15:52
Je kunt in principe wel met gipsplaten/metal stud werken. Je kunt de bestaande balustrade dan als 'draagconstructie' gebruiken.

Metalstud profielen tussen de staanders en bovenop de railing vastmaken (of de ronde railing verwijderen en daar een vierkantige houten balk voor terugbrengen, dat werkt wat makkelijker). Daartegenaan gipsplaten en afwerken (wellicht nog een eiken houten afdekker oid).

Alternatieven zijn inderdaad glas en het gaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:57

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

Glasplaat blijf je wel schoonmaken met kinderen. Moet je maar zin in hebben :p. Maar het laat wel lekker het licht door.

Andeee optie metalstud, gips en als je helemaal stevig wilt zet je er nog een beetje osb voor. Al denk ik dat dat niet eens hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTZ
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-06 15:44

MTZ

Ik volg graag mee voor tips. Wij hebben een vide die wij als speelkamer gebruiken. De balustrade is 1 m hoog. Heeft iemand een tip om dit op een mooie manier op te hogen? Onze kinderen doen niet gevaarlijk maar mogelijke vriendjes van 4 jaar die komen spelen wel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlGf3YYS0HtwdB0nuV3hdJjwR78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDRceJ7jkuIsA4ZHzNwA7a7v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
MTZ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:44:
Ik volg graag mee voor tips. Wij hebben een vide die wij als speelkamer gebruiken. De balustrade is 1 m hoog. Heeft iemand een tip om dit op een mooie manier op te hogen? Onze kinderen doen niet gevaarlijk maar mogelijke vriendjes van 4 jaar die komen spelen wel. [Afbeelding]
Ik snap het, maar ik vind het zelf wel ver gaan om er (vergaand) rekening mee te houden. Een goede waarschuwing zou voldoende moeten zijn. En ze kunnen immers ook altijd nog van de trap zelf aflazeren ;)

Maar los daarvan zou ik het echt in een tijdelijke oplossing zoeken. Over een jaar of 3 (of wat extra als er nog een worp aankomt ;) ), kan het toch weer weg.
Dus een balk met ongeveer dezelfde breedte als de reling en dan ca 15(?) cm hoog erop. Die dan met beugels/klemmen om de reling heen. Alles beetje verzonken/glad afgewerkt en afschilderen in kleur van reling. Later weer te verwijderen met (hopelijk) geen schade. Zoiets zou ik dan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-06 19:37
MTZ schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:44:
Ik volg graag mee voor tips. Wij hebben een vide die wij als speelkamer gebruiken. De balustrade is 1 m hoog. Heeft iemand een tip om dit op een mooie manier op te hogen? Onze kinderen doen niet gevaarlijk maar mogelijke vriendjes van 4 jaar die komen spelen wel. [Afbeelding]
Deze vraag kun je beter in een eigen gemaakte topic stellen, (ook al heeft de originele topic starter nooit meer gereageerd...) gemakkelijker en beter voor jou en de lezer.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1