Balustrade kindveilig maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:31
Goedemorgen Tweakers,

In mijn huis heb ik een vide in de woonkamer, via de vide kun je naar beneden kijken de onderliggende keuken in. Voor de vide zit een balustrade bestaande uit 2 verticale aluminium spijlen, 1 horizontale aluminium balk en 3 dikkere houten balken. De balustrade is 90 cm hoog. Recentelijk hebben we tegen de houten balken plexiglas gemaakt zodat mijn dochter van 0 vrij rond kan kruipen zonder tussen de balken door te vallen. Ik heb een afbeelding bijgevoegd voor een beeld van hoe het geconstrueerd is.

Voor de balustrade hebben wij de bank staan. Nou gaat onze dochter straks lopen en ook op de bank zitten, klauteren en klimmen en bestaat de kans dat ze over de achterkant van de bank over de balustrade kan vallen. Om dit te voorkomen zoeken wij een oplossing die zo veilig mogelijk is. Het zou mooi meegenomen zijn als het er ook nog mooi uit blijft zien.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en ideeën hoe dit op te lossen?

Groet, Ryan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyDlE_4yLmyAdDkXNKerZgu41Kk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/59Rtno5noipzqiCArVwFe5N4.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via FutureTrunksZ op 19-10-2024 15:46)

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 09:37
CappieL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:43:
Zo'n net zou voor mij een uitnodiging zijn om juist te gaan klimmen.
DonChaot schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:54:
Om het vide gevoel toch een beetje te behouden zou je ipv (plexi) glas ook een lounge net verticaal kunnen ophangen. Zoiets bedoel ik https://loungenet.nl/lounge-net-vide/
Dat en met de geboden optie van DonChaot zou ik ook kunnen voorstellen dat je er op kan springen.

Ik denk dat de meest voor hand liggende opties zijn gegeven:

Balustrade verhogen
Bank naar voren en/of draaien
Plexi- of glazen (schuif) wand
Toch een horizontaal net overwegen

En inderdaad ook blijven benoemen / dan wel consequenties aan verbinden als er op de bank wordt geklommen....

[ Voor 6% gewijzigd door CuBras op 18-10-2024 12:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
Open deur: Opvoeden (maar risico blijft).

Is die 90 centimeter sowieso niet te laag voor een 'valbeveiliging'?

Bank meer naar voren schuiven, zodat de balustrade minder binnen het bereik komt (valt ze achter de bank i.p.v. over de balustrade)
Eventueel het plexiglas doortrekken tot aan het plafond? Of alles helemaal vervangen door (veiligheids)glas?

[ Voor 11% gewijzigd door CappieL op 18-10-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Laatst online: 22:16
Je kan overwegen om je bank een kwartslag te draaien en je tv te verplaatsen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 17:52
Klopt het dat er tussen de aluminium bovenrand en het plafond nog wat balken verticaal lopen? Dan zou ik zeggen gooi er nog wat plexiglas tegenaan, zo hoog als dat je zou willen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32
CappieL schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:39:
Open deur: Opvoeden (maar risico blijft).
Heb je zelf kinderen? Zeker op die leeftijd kan je -hoe perfect je ze ook opvoed- er echt niet van op aan dat ze geen gevaarlijke dingen doen. Het hoeft maar één moment mis te gaan. Ik vind je reactie dan ook eigenlijk een beetje misplaatst.

De situatie ken ik onvoldoende om echt goed te adviseren. Zou een mooi net dat je spant tussen plafond en balustrade geen redelijk mooie oplossing zijn?

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 20:43
Er is maar 1 veilige manier en dat is glazen wand tot aan plafond.

90cm is sws veels te laag. Zulke balustrades horen 120cm te zijn en dan zonder rails.

De bank er voor zou sws weg moeten als je niet hoger dan 120 wil gaan. Dat is echt vragen om problemen.

Maar zelfs dan kan je er tot een jaar of 6-7 niet volledig op vertrouwen dat ze niet ineens in hun hoofd halen om er overheen te klimmen, en daarvoor een stoel oid aanschuiven.

Dus zo veilig mogelijk = hoge glazen wand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
ephymerous schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:43:
[...]
De situatie ken ik onvoldoende om echt goed te adviseren. Zou een mooi net dat je spant tussen plafond en balustrade geen redelijk mooie oplossing zijn?
Vrienden van mij hadden indertijd ook een net tot tegen het plafond gespannen. Iets in de aard van dit. Gewoon een stevige balk met een aantal stevige schroeven in het plafond en daar de juiste ogen/haken voor het net aan vastmaken (dan heb je als het net niet meer nodig is maar een paar gaten die je makkelijk kan afwerken in plaats van heel veel gaten).

Een (veiligheids)glazen wand is ook een oplossing, maar is een ander gewicht en prijsklasse...

Sowieso iets voorzien als het niet altijd mogelijk is je dochter daar weg te houden. Zelfs als je er bij bent en goed oplet, is dat een onveilige situatie met kleine kinderen. En in realiteit let je niet eens altijd perfect op (we zien dat hier af en toe al langskomen van mensen die betaald worden om enkel en alleen op te letten in een zelfrijdende wagen, dus maak je geen illusies over wat een ouder met slaaptekort vanalles te doen kan overkomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:52
Om het vide gevoel toch een beetje te behouden zou je ipv (plexi) glas ook een lounge net verticaal kunnen ophangen. Zoiets bedoel ik https://loungenet.nl/lounge-net-vide/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
@ephymerous Heb zelf 2 kinderen, en weet dat je met opvoeden ver kunt komen. Maar hoe vaak je ook iets zegt, uiteindelijk staan ze toch op de bank en zitten ze bovenop de rugleuning.
Vandaar ook mijn aanbeveling om de bank bij de balustrade weg te halen en de opening boven de balustrade dicht te maken.

@FutureTrunksZ Die 90 cm is sowieso te laag, een volwassene zou hier overheen kunnen vallen. (Afhankelijk van de 'valhoogte' moet dit 100 of 120 cm zijn.)
Kinderen zijn nog te klein om hier overheen te vallen, maar maak het voor de zekerheid dicht (wanneer je de kans hoog inschat dat ze er een opstapje tegenaan gaan zetten).

Een net spannen geeft je nog het vide-gevoel, maar bedenk goed tegen welke kracht dit net bestand is.
Plexiglas net zo.

[ Voor 5% gewijzigd door CappieL op 18-10-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ook bij vrienden, kozijnen geplaatst en veiligheidsglas. Heb je gelijk het tochtgat, wat een vide is, afgesloten.
Maar het dood wel een beetje het open karakter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:27
PROnline schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:05:

Maar het dood wel een beetje het open karakter.
Dat doen kinderen sowieso. :+

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:03
Hertog_Martin schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:44:

90cm is sws veels te laag. Zulke balustrades horen 120cm te zijn en dan zonder rails.
Dergelijke balustrades horen 100cm hoog te zijn, die 120cm die je noemt is alleen als het aansluitende terrein 13m lager ligt. Tot 13 meter valhoogte is de hoogte van vloerafscheidingen 100cm.
Wel mag er tussen de 20 en 70cm hoogte geen opstapmogelijkheid zijn.
De bank er voor zou sws weg moeten als je niet hoger dan 120 wil gaan. Dat is echt vragen om problemen.
Bank er voor weg zou ook mijn oplossing zijn, voor de rest nam ik zelf geen matregelen.
Maar zelfs dan kan je er tot een jaar of 6-7 niet volledig op vertrouwen dat ze niet ineens in hun hoofd halen om er overheen te klimmen, en daarvoor een stoel oid aanschuiven.
6-7 jarigen die nog dergelijke streken uithalen? Dan schiet je echt tekort in de opvoeding.
Dat is waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 20:43
Analamoebe schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Dergelijke balustrades horen 100cm hoog te zijn, die 120cm die je noemt is alleen als het aansluitende terrein 13m lager ligt. Tot 13 meter valhoogte is de hoogte van vloerafscheidingen 100cm.
Wel mag er tussen de 20 en 70cm hoogte geen opstapmogelijkheid zijn.

[...]

Bank er voor weg zou ook mijn oplossing zijn, voor de rest nam ik zelf geen matregelen.

[...]
6-7 jarigen die nog dergelijke streken uithalen? Dan schiet je echt tekort in de opvoeding.

[...]

Dat is waar
Apart onderscheid wel, die 13 meter. Maar goed, het bouwbesluit mag mss vinden dat je wat meer risico mag nemen op een dergelijke val, als ouder houd je er hopelijk strengere eisen op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:03
Hertog_Martin schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

Apart onderscheid wel, die 13 meter. Maar goed, het bouwbesluit mag mss vinden dat je wat meer risico mag nemen op een dergelijke val, als ouder houd je er hopelijk strengere eisen op na.
Waarom strenger? Je kind hoort gewoon niet op/over een hekwerk te klimmen, daar waar het meer dan 1 meter kan vallen. Thuis kun je alles mooi kind-proof maken (wat ik een achterlijk principe vindt), maar hoe doe je dat bij een ander, of in het openbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
Genoeg split-level woningen in mijn wijk, die feitelijk hetzelfde 'probleem' hebben als hier geschetst. Echter geen van allen (met kinderen iig) hebben een bank tegen de balustrade aangezet. Dat zorgt voor het opstapje waar jullie dochter gebruik van kan maken, dus alle normale maatregelen (balustrade 100cm zonder opstapmogelijkheid) teniet doet.

Makkelijkste (en mooiste imho) oplossing is dus bank weghalen of verplaatsen. Als dat niet kan, blijft over het doortrekken van de beveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-09 23:23
Analamoebe schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Waarom strenger? Je kind hoort gewoon niet op/over een hekwerk te klimmen, daar waar het meer dan 1 meter kan vallen. Thuis kun je alles mooi kind-proof maken (wat ik een achterlijk principe vindt), maar hoe doe je dat bij een ander, of in het openbaar?
Groot verschil - een huis waar een klein kind de hele dag vrij kan rondlopen, en waar je als ouder ook wel eens afgeleid kan zijn. Of bij iemand in het openbaar waar je je hopelijk bewust bent van mogelijke gevaren en dus zorgt dat een kind niet te erg kan vallen.
Zo snap ik echt niet dat je soms kinderen gevaarlijk dicht bij de rand van een brug ziet lopen zonder dat er een ouder dicht in de buurt is.
En natuurlijk hoeft niet alles kind-proof, maar bij iets potentieel levensbedreigend als een vide (die al gauw meer dan 2,50 meter hoog is) zou ik wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Denk dat je niet aan een net ontkomt, of idd volhangen met glas (glas is dan naast de duurste, denk ik wel de mooiste oplossing, wellicht iets blijvends?

Afbeeldingslocatie: https://www.vandijknetten.nl/includes/_Files/afbeeldingen/balustrade/IMG-20180216-WA0007.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Douchewand bovenop de balustrade zetten een optie?
Die kun je zelfs schuifbaar maken zodat hij open kan als je een keer goed wil luchten oid, en die kun je zo bevestigen dat je als het kind eenmaal oud genoeg is en er geen 2e op komst is alles weer weg kunt halen met alleen een paar gaten in de muur.

Ik vind het net in de foto van @Millie-ano ook wel een leuke oplossing, nadeel van een net is dat de ringen flink wat gewicht moeten kunnen dragen zodat het net netjes hangt (en niet gaat zakken) en zodat een kind dat er tegenaan hangt of in klimt niet de ringen uit de muur trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Een glazen schuifwand is ook netjes, maar wel aan de prijs.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 09:37
Dat en met de geboden optie van DonChaot zou ik ook kunnen voorstellen dat je er op kan springen.

Ik denk dat de meest voor hand liggende opties zijn gegeven:

Balustrade verhogen
Bank naar voren en/of draaien
Plexi- of glazen (schuif) wand
Toch een horizontaal net overwegen

En inderdaad ook blijven benoemen / dan wel consequenties aan verbinden als er op de bank wordt geklommen....

[ Voor 6% gewijzigd door CuBras op 18-10-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Een glazen schuifwand is ook netjes, maar wel aan de prijs.
Ja, maar dat ligt aan de leeftijd. Is nu 0 jaar, eerder dat ze kunnen staan, laat staan klimmen over die 90 cm (met glad oppervlak) van dat glas) ben je inmiddels ouder. Waar op dat moment een paar tikken :+ ferme opvoeding leert dat ze het niet mogen/moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:47
Persoonlijk zou ik het anders inrichten zodat een klein kind niet ergens boven hoeft te zijn.
Traphekje onderaan de trap zodat ze niet naar boven kunnen.

Is dat geen optie, zet dan de bank ergens anders neer zodat ze die niet kunnen gebruiken om over de balustrade te klimmen.

Of, gebruik een tuigje en maak ze ergens vast zodat ze niet zo ver kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-09 23:23
naenee schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:00:
Of, gebruik een tuigje en maak ze ergens vast zodat ze niet zo ver kunnen komen.
Dat is altijd een goede oplossing :+

Maar zorgen dat ze niet boven kunnen komen is nog handiger, maar ik vermoed zomaar dat de vide de leefruimte is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51

erm nee.

Een balustrade moet tegenwoordig (eigenlijk al sinds begin bouwbesluit ~30 jaar geleden, maar ook voor die tijd waren er al regels) 1 meter hoog zijn zonder opklimbare stukken tussen de 20 en 70cm boven de vloer en er mag niet meer dan 10cm ruimte zijn (een bal van 10cm mag er niet doorheen kunnen, oftewel een babyhoofd). Vandaar dat je die spijltjes altijd ziet.

Pas bij een hoogteverschil van 13 meter met aansluitende vloer is het 120cm.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

Dit inderdaad. Maar het oog wil ook wat. Dus ik zou gewoon eens gaan kijken naar mooie open room dividers.

Bijvoorbeeld zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://s42814.pcdn.co/wp-content/uploads/2020/07/Belmont_Park_living_TCA-scaled.jpg.optimal.jpg

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Kinderen horen van alles niet te doen, maar het zijn kinderen en die doen bij tijd en wijle gewoon dingen die ze niet horen te doen als je even niet oplet. Daar moet je als ouder gewoon rekening mee houden. Als ze gewond of erger op de vloer liggen als je even naar de plee geweest bent heb je weinig aan "dat hoort niet".

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
[...]

Thuis kun je alles mooi kind-proof maken (wat ik een achterlijk principe vindt), maar hoe doe je dat bij een ander, of in het openbaar?
Je snapt toch wel dat je de meeste tijd met je kinderen thuis doorbrengt? Dan wil je het risico minimaliseren. Op andere plekken moet je beter opletten. Maar omdat dat slechts een deel van de tijd is ook eenvoudiger vol te houden.

En een achterlijk principe? Hoezo?

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De vraag is: Hoe kan ik een veiligere ballustrade maken (we zitten ook in bouwen en klussen) Het antwoord kan dus eigenlijk nooit zijn: "je moet beter op je kinderen letten, je moet ze opvoeden etc" dat zijn opvoedings "adviezen" en die horen elders thuis. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 18-10-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Voor nu: Box kopen. Voor straks: Bank verplaatsen.
Hoef je verder niks te doen.
Hier in de buurt zijn hele generaties groot geworden in inter-level woningen, nog nooit wat gebeurd, en er werden geen traphekjes (prima klimtoestellen) geplaatst.
Kinderen vallen overigens niet zomaar ergens van af, ergens zit er nog een stukje instinct dat ze niet kunnen vliegen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureTrunksZ
  • Laatst online: 11:31
Bedankt voor alle behulpzame en snelle reacties.

In de afbeelding is het niet te zien maar de deur naar de kamer zit rechts van de televisie. In die deur hebben we ook een traphekje zitten.
Beneden is meer de leef- en speelruimte voor de kleine en dit de lounge voor wanneer de kleine op bed ligt.
Toch willen we het veilig maken voor het moment dat we wel meer tijd in deze kamer met de kleine spenderen.

De bank een kwartslag draaien doen we liever niet omdat dan de televisie naast de deur zou komen.
De bank verder naar voren schuiven zou wel kunnen.

Het oplossen met een net vind ik nogal eng omdat deze zoals genoemd door @CappieL net zoals met plexiglas (of polycarbonaat) misschien niet sterk genoeg zijn?

Ik vind de room dividers er erg mooi uit zien, alleen past het verticale daarvan niet helemaal bij de horizontale balken die er al zijn.

De balustrade is inderdaad zoals door velen van jullie genoemd te laag.
Dit zou verhoogd kunnen worden door nog 2 dikke houten balken toe te voegen aan de bovenkant.
Dan kun je er nog wel doorheen kijken maar niet doorheen vallen of over heen klimmen.
Als ik daar nou net zoals bij de onderkant plexiglas voor plaats ziet de bovenkant er net zo uit als de onderkant maar wel volledig dicht, gesloten en veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

FutureTrunksZ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:49:
Ik vind de room dividers er erg mooi uit zien, alleen past het verticale daarvan niet helemaal bij de horizontale balken die er al zijn.
Als je zoiets zou willen, zou je je bestaande balustrade kunnen weghalen en vervangen met een compleet nieuwe of je maakt iets in de stijl wat je al hebt.
Maargoed je hebt het idee nu en er zijn talloze soorten room dividers zoals deze. Ga gewoon eens op onderzoek van wat je mooi vind in woningmagazines en websites etc..

En anders heb je de andere opties die hier genoemd zijn ook nog.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
FutureTrunksZ schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 15:49:

Het oplossen met een net vind ik nogal eng omdat deze zoals genoemd door @CappieL net zoals met plexiglas (of polycarbonaat) misschien niet sterk genoeg zijn?
Het hangt van het net af maar er zijn voldoende sterke alternatieven hoor. Kijk eens wat er allemaal op die netten lopen in van die grote binnen speeltuinen :)

XXXVI

Pagina: 1