Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin1996
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-10-2024
Hey!

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe PC en wil jullie graag om advies vragen. Onderstaand heb ik de handige vragenlijst ingevuld! Mijn doel is om voor de lange termijn een krachtige PC aan te schaffen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk softwareontwikkeling en machine learning werkzaamheden. Gamen doe ik niet echt meer, maar vanwege mijn werkzaamheden wil ik dus wel graag een sterke CPU en GPU.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 2500 euro inclusief assemblage. Ik stel mijn systeem samen bij Alternate. Hier heb ik ook mijn twee vorige PC's samengesteld en laten assembleren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, het belangrijkste dat ik wil meenemen zijn mijn 3 schermen (3x ACER Nitro VG240YEbmiix 23.8 inch). Daarnaast ook een bluetooth toetsenbord en muis van Logitech etc. maar dat is wat minder spannend.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval een sterke CPU, ruim voldoende RAM, ruim voldoende opslag (SSD), een redelijke GPU die mijn 3 schermen ondersteunt (ik heb 1 hoofdscherm en de andere 2 gebruik ik als 'uitbreiden').

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja en nee. Ik heb sinds mijn eerste build goede ervaringen gehad met:
  • AMD voor CPU & GPU (ten tijde van mijn eerste build nog ATI :))
  • Corsair voor RAM
  • MSI voor moederbord
Derhalve heb ik voor mijn tweede build voor dezelfde merken gekozen, in combinatie met wat nieuwe merken die ik heb geprobeerd, zoal Seasonic voor mijn voeding i.p.v. Antec die ik in mijn eerste build had. Ik stel de PC's zelf samen met "vertrouwde" merken, maar sta zeker open voor nieuwe merken (uiteraard indien ze goed en betrouwbaar zijn).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet echt duurzaam zijn. Voor de beeldvorming, ik heb maar liefst 9 jaar met mijn eerste build gedaan en zit nu al op 7,5 jaar met mijn tweede build. En mijn tweede build werkt nog prima, maar omdat ik een extra systeem nodig heb, stel ik maar meteen een nieuwe PC samen die ik weer voor de lange termijn wil gebruiken.

2500 euro voor een PC vind ik serieus veel geld, maar de reden dat ik het er voor over heb is omdat ik echt op de lange termijn mijn geld eruit wil halen. Oftewel, een PC waarmee ik morgen m'n dingen kan doen en over 7/8 jaar nog steeds. Uiteraard wil ik dan ook graag componenten waar ik van uit mag gaan dat ze duurzaam zijn. Ik investeer liever in 1x iets meer in mijn PC, dan dat ik over 4/5 jaar een nieuwe PC moet samenstellen.

Het enige waar ik niet tevreden mee ben in mijn huidige build, zijn mijn case fans. Deze maken echt behoorlijk veel herrie. Dit wil ik wel graag verbeterd hebben in mijn volgende build. Ik heb momenteel 3x een Noctua NF-f12 in mijn PC zitten. Deze draaien niet eens zoveel toeren maar zijn wel echt aanwezig qua geluid. Ik lees dat men de Noctua NF-S12A stil vindt, maar geen idee wat ik me hierbij moet voorstellen. Mijn huidige Noctua's zijn in ieder geval niet stil. Maar een zo stil mogelijke PC is wat ik het liefst wil.

Ga je overklokken?
Dat ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik besef dat ik in eerste instantie wellicht een overkill systeem heb samengesteld. Het is discutabel of je echt een Ryzen 9 9900X nodig hebt voor softwareontwikkeling, gamen doe ik niet dus de GPU is wellicht ook overkill en 64GB RAM gebruik ik niet zo snel (ik heb nu 48GB RAM en gebruik onder load ca. 80%). Daarnaast is het ook niet zo dat ik super zware/grote AI modellen train op mijn PC. Voor het trainen van grotere of zwaardere modellen wijken we uit naar de cloud.

Echter, zoals ik aangaf, duurzaamheid is een belangrijke voor mij. Ik wil graag dat ik met de PC over 8 jaar nog steeds hetzelfde kan doen als morgen. Het zou mooi zijn als ik 'm voor de komende 10 jaar kan gaan gebruiken. Vandaar de "overkill" componenten.

Aan de andere kant is m'n vraag ook wel weer, is het niet te overkill? Ik heb nu een Ryzen 7 1700 en die werkt prima. Af en toe mis ik wel wat kracht, maar een upgrade naar een Ryzen 9 9900X is wellicht overdreven. Daarnaast is de GPU misschien ook overkill voor een niet-gaming PC. Echter is het altijd wel nice om iets te kunnen draaien als je dat wilt, en in een PC van 2500 euro wil ik ook geen zwakke GPU.

Aangezien ik alles bij Alternate samenstel, is dit mijn configuratie:
  • CPU: AMD Ryzen 9 9900X
  • Moederbord: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI
  • Processorkoeler: be quiet! Pure Rock 2 FX
  • Werkgeheugen: Corsair Vengeance 64GB DDR5-6000 Kit
  • Grafische kaart: GIGABYTE Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16G
  • SSD 1: Samsung 990 PRO 2TB
  • SSD 2: Samsung 990 EVO 2TB
  • SSD 3: Corsair MP600 CORE XT 4TB
  • Behuizing: Fractal Design Define 7 Compact (midi tower)
  • Case fan: Noctua NF-S12A PWM (2x)
  • Voeding: Corsair R1000x (2021) 1000W
Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

Groetjes,
Robin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:14
Allereerst is een 1000 watt voeding echt complete nonsens bij een systeem zonder een zware GPU erin. 650 watt is prima, ook als je de GPU nog zou upgraden naar een 7700XT.. De SSD’s zou ik zoveel mogelijk combineren in 1. In de tijd van de HHD deelden we nog verschillende taken uit aan de schijven maar met SSD is dat verleden tijd. In elk geval kan je SSD nr 1 en 2 combineren in 1. Deze cpu koeler lijkt me toch net wat te licht voor deze CPU. Ik zou een wat zwaardere nemen. Verder lijkt het systee me een goede keuze rekening houdende met je beweegredenen voor de lange termijn. Een advies over de koelers in de kast zelf laat ik over aan anderen. Heb ik niet zoveel kijk op.

[ Voor 4% gewijzigd door Therazor op 21-10-2024 22:07 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het is maar wat je duurzaam vindt. Een dikke GPU is qua stroomverbruik nooit duurzaam. Je kunt ook zeggen: de GPU komt erin als je die nodig hebt.

Op werk zijn we niet echt kapot van Noctua, dwz ze kunnen niet 7x24 draaien. In alle gevallen begeeft de lager het. Voor fans zou ik zeggen: pakt de grootste maat/diameter die in je kast past.

Ik heb zelf een stokoude i5 in een Silverstone TJ08E kast, waar een 18cm front fan in zit (lekker stil) en een Gelid Teanquilo (ik denk rev 2) ergens uit 2013 of zo. Ik development thuis niet veel meer (visual studio c++), maar het systeem werkt voor office werk nog snel zat (zelfs na zoveel jaar).

Een top-cpu uit het hoogste segment kost ook het meeste. Een sweetspot cpu gaat niet korter mee. Dan zou een Ryzen 7 best goed kunnen, mede omdat een 1700 (en die is bedekt traag, op mijn werk heb ik er 1 en die werkt voor mijn gevoel trager dan mijn oudere i5 thuis). Gevoel is vast een slechte graadmeter. Hoe dan ook: een 7700 is heel wat sneller dan een 1700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:28
Enkele suggesties (alles leverbaar bij Alternate):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 348,90€ 348,90
1MoederbordenASRock X870 Steel Legend WiFi€ 265,20€ 265,20
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER SOLID OC 16GB GDDR6X€ 879,-€ 879,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 52,98€ 52,98
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 177,99€ 177,99
1VoedingenSeasonic Focus GX-750 ATX 3.0 Zwart€ 113,34€ 113,34
2SSD'sKingston KC3000 4TB€ 267,-€ 534,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.471,31
Een 9900X heeft twee chiplets en is alleen sneller als je applicatie meer dan 8cores benut. Ik zou bij de 9700X blijven.
64Gb memory
Voor AI/ML wordt Nvidia geadviseerd: https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/
Een RTX4070Ti heeft de 16Gb Vram en de gpu van de RTX4080 maar met minder cuda cores.
De Meshify behuizing heeft een mesh front voor betere koeling en standaard 2x 14 + 1x 12cm fans. Die zou ik eerst inregelen met een fanprofiel voordat ik nieuwe fans ging aanschaffen.
Nieuwste X870 moederbord, waarvoor geen bios update nodig is en geschikt voor drie snelle M2 SSD's.
2x 4TB SSD's met TLC geheugen en 4Gb cache en nog een vrij M2 slot voor uitbreiding. De Corsair MP600 CORE XT 4TB heeft QLC geheugen en zou ik niet kiezen.
Seasonic ATX3.0 voeding met 10jaar garantie.
Een goede Scythe Fuma 3 koeler met dubbele fans. De Mugen 6 Dual fan is nog iets stiller en beter, maar wordt niet door Alternate geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:52
Voor de videokaart is het de vraag welke modellen je bedoelt met machine learning.

Zoals de link van @Woezik ook laat zien is NVidia hier de voor de hand liggende keuze, maar er zijn ook modellen die met AMD GPU's werken. Veel VRAM zoals hij kiest heeft vaak toegevoegde waarde.

In een recent topic zijn modellen besproken die baat hebben bij de AVX512 instructieset, deze vind je met dit budget alleen bij moderne Ryzen CPUs

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 22-10-2024 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 19:18
Zonder in te gaan op de specifieke componenten: Wanneer je budget vooral bedoeld is om een lange levensduur te garanderen, overweeg dan een built die je halverwege de levensduur kan upgraden en reserveer daar een deel van je budget voor: De prestaties van vooral CPU en GPU stijgen redelijk snel (al lijkt het minder snel te gaan dan een decennium terug), waardoor zelfs de zwaarste huidige configuratie over een jaar of tien een mid-level PC zal zijn. Door nu al rekening te houden met een upgrade van CPU en GPU over een jaar of 5 kan je daarbij nu extreme componenten (met bijpassend prijspeil en stroomverbruik) mijden en er vooral op letten dat je keuzes voor behuizing, voeding, opslag etc. zodanig zijn dat je er over tien jaar nog steeds blij mee bent.
Ik vermoed dat je door zo'n strategie of langer kan genieten van je PC of er minder geld aan kwijt bent.
Pagina: 1