Wat betekent een aansluiting van 3x25A exact in praktijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-03 23:17
Wij hebben een nieuwe keuken laten plaatsen met een inductiekookplaat met maximaal vermogen van 7600W. Als voorbereiding hierop heb ik eerder de stroomaansluiting laten verzwaren van 1x35A naar 3x25A. Nu heb ik ontdekt dat de electriciën onze kookplaat met twee groepen heeft aangesloten op één en dezelfde fase. Volgens hem is dat prima, maar een simpel sommetje zegt mij dat één van de drie fasen maximaal 25A x 230V = 5750W kan leveren. Hoe zit dit? Is elke fasedraad nou wel beperkt tot 25A of niet?
Overigens is de rest van de apparatuur verdeeld over de andere twee fasen.

[ Voor 6% gewijzigd door MarijnvdZaag op 21-10-2024 11:03 ]

Beste antwoord (via MarijnvdZaag op 12-12-2024 12:25)

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42
De beperking zit in de kast onder je meter.
Daarin zitten 3 smeltzekeringen van 25A voor elke fase.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Je berekening klopt. Wij hebben ook 3x 25A en de kookplaat verdeeld over 2 v/d 3 fases.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:06
Bij een drie fase aansluiting is een 'fornuisgroep' (twee gekoppelde groepen op dezelfde fase) technisch inderdaad niet correct. Je zou eigenlijk een krachtgroep moeten plaatsen, waarvan de meeste kookplaten dan de eerste en tweede fase gebruiken. Zie dit topic voor heel veel details: Het grote kookplaat aansluiten topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:28
MarijnvdZaag schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:02:
Wij hebben een nieuwe keuken laten plaatsen met een inductiekookplaat met maximaal vermogen van 7600W. Als voorbereiding hierop heb ik eerder de stroomaansluiting laten verzwaren van 1x35A naar 3x25A. Nu heb ik ontdekt dat de electriciën onze kookplaat met twee groepen heeft aangesloten op één en dezelfde fase. Volgens hem is dat prima, maar een simpel sommetje zegt mij dat één van de drie fasen maximaal 25A x 230V = 5750W kan leveren. Hoe zit dit? Is elke fasedraad nou wel beperkt tot 25A of niet?
Overigens is de rest van de apparatuur verdeeld over de andere twee fasen.
De fase is door je hoofdzekering beveiligd op 25 A, hier zit wel een marge op.

De kookgroep is 2 x 16 A dus 32 A op 1 fase. In theorie kan het niet, in de praktijk gaat het meestal goed gezien je het niet snel maximaal belast.

Wel is het zo dat je eigenlijk geen kookgroep in een 3 fase installatie wil, maar verboden is het volgens mij ook niet.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat voor een kookplaat is het?

De elektricien heeft een fornuisgroep gebruikt op dezelfde fase.
Dus 2x16A op 1 fase (maximaal 25A te gebruiken). Als dit de enige verbruiker is op deze fase dan kan dat wel lang goed gaan maar het klopt niet.

Je kunt gewoon meer vermogen trekken dan dat je gezekerd hebt op hoofdniveau.

Nu zou het zo kunnen zijn dat de kookplaat teruggeschroefd is in vermogen, sommige kookplaten hebben hier een instelling voor. Maar dan kun je niet de gehele kookplaat benutten.

Zeker als er 3x25 aanwezig in de woning had de elektricien dit gewoon moeten aanleggen en aansluiten op 3x16A. En de rest van de groepen ook netjes verdelen over de 3 fases.

Nu heb je bijvoorbeeld ook een continue gebruik op 2 fases en de fase van de kookplaat is nauwelijks in gebruik. Dat hoort ook niet. Je dient de belasting netjes evenredig te verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:04
Bij onze nieuwbouw zat het ook zo aangesloten want "zo deden ze het altijd". Nadat ik bezwaar heb gemaakt hebben ze dit netjes aangepast.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Knopsje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:06:
Bij een drie fase aansluiting is een 'fornuisgroep' (twee gekoppelde groepen op dezelfde fase) technisch inderdaad niet correct. Je zou eigenlijk een krachtgroep moeten plaatsen, waarvan de meeste kookplaten dan de eerste en tweede fase gebruiken. Zie dit topic voor heel veel details: Het grote kookplaat aansluiten topic
Aaah, bedankt. Om een of andere reden had ik dit nog niet gevonden. Het is trouwens een Bora PURU, die zelfs z'n eigen topic heeft.
Dit helpt een hoop (samen met de andere reacties), al was de insteek van mijn vraag wat algemener: wat gebeurt er als een apparaat meer dan 5750W vraagt van een fase van 25A? In het geval van de Bora lijkt het erop dat hij 'merkt' dat er niet voldoende kracht beschikbaar is, en daarna zelf de stand van sommige pitten omlaag stelt. Dit heb ik getest met 4 pannen met water, allen op de P-stand. Het apparaat staat ingesteld op C3, dus max 7600W. Met de P1-meter en HomeWizard zag ik dat de ene fase rond de 5750W kwam, en twee pitten gingen omlaag van P naar 6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsyY1gNJ94Nq3KnCDhyiJDCWY0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4u2aOIJWuuZwBsRlMoR85FSf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Enerzijds: je kan een zekering best lang flink overbelasten voor die uitvalt, ook ga je nagenoeg nooit op alle pitten gelijktijdig biefstukken cremeren (die maximale stand is leuk om snel water te koken maar gebruik je verder nagenoeg nooit want alles verbrand keisnel).
Anderzijds: de electricien is gemist, en hoopt zich er snel uit te lullen. Eis dat hij dit in orde komt brengen.

Er zit trouwens nog een risico in, als je de kookplaat als 2fase aansluit met een nulleider en 2 fasen, dan loopt door de nulleider nooit meer stroom dan door een van de fasen. Als je 2 keer dezelfde fase aansluit, dan loopt door de nulleider de stroom van beide fasen, dus kan deze overbelast worden en uit de muur smelten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:30
Als je even in de montage handleiding had gekeken dan had je kunnen zien dat je de Bora Puru gewoon op 3 fasen kan aansluiten. Dus een 3fasen automaat achter en aarfdlek of een 3fasen aardlekautomaat, klaar is Kees.

https://www.bora.com/file...structions_nl_nl19443.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door AtRi op 21-10-2024 13:50 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:30
naftebakje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:26:

Er zit trouwens nog een risico in, als je de kookplaat als 2fase aansluit met een nulleider en 2 fasen, dan loopt door de nulleider nooit meer stroom dan door een van de fasen. Als je 2 keer dezelfde fase aansluit, dan loopt door de nulleider de stroom van beide fasen, dus kan deze overbelast worden en uit de muur smelten.
Daarom zitten er 2 nullen aan een kookautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Het is me nu duidelijk dat een 3x16A aardlekautomaat of 3-fase aardlekschakelaar geïnstalleerd had moeten worden. Deze heb ik beide niet.
Vraag ik me wel nog steeds af waar de zekering en/of beperking van 25A (per fase) hem in zit. Knijpt de netbeheerder dit tot 25A? Ik zie alleen aardlekschakelaars van 40A en een hoofdschakelaar van 63A.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugpmCp-USdCkMJo3AYM2qo8kvFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5amsQ0oeamzJEA0QsCtLBNqu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• OverTheTop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
OverTheTop schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 16:18:
Thanks, zoiets dacht ik. Maar dit betekent dus dat de kookplaat van die 25A niks merkt. Alleen dat de zekering kan doorbranden als hij te lang overbelast is. Dan snap ik weer niet hoe het kan dat de kookplaat zich niet over de 5700W laat pushen, terwijl hij ingesteld is op C3, de instelling voor 7600W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
Waarschijnlijk omdat de kookplaat niet werkelijk 7600W kan souperen, maar 'slechts' 5700W.
Als ik in de specificaties kijk, lijkt het ook onmogelijk om meer dan 7600W te gebruiken:
Vermogen kookzone vooraan 2300 W
Vermogen kookzone achteraan 1400 W
Vermogen Powerniveau kookzone vooraan 3000 W
Vermogen Powerniveau kookzone achteraan 2100 W
Met Powerniveau voor en achter actief kom je dus op een totaalvermogen van 5200W en dan komt er nog Watt bij voor de afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Ik denk dat dat per kookzone (2 voor en 2 achter) is. Zonder powerniveau:
2x2300 + 2x1400 = 7400W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6jG5maOYgCSLJFNNZ1E4UWvrrk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sqms1Rh22PZ8r3nqG06mssMR.png?f=user_large
Dat is dus een antwoord op mijn vraag waardoor het powerniveau beperkt wordt.
Dus dan wordt het waarschijnlijk iets van
2x3000 + 2x700 = 7400W
Plus 200W voor de afzuiging is 7600W. En toch mat ik 5700W op die max stand 🤔 Ik ga het nog maar eens opnieuw meten, maar wellicht gaat het meten dan verkeerd boven de 25A.

[ Voor 7% gewijzigd door MarijnvdZaag op 21-10-2024 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
Dat lijkt inderdaad te kloppen.
Daarnaast heeft inductie dus ook nog een intelligente regeling zodat er niet meer vermogen wordt gegeven dan dat de pannen kunnen opnemen. Voor het maximum vermogen zul je dus op elke kookzone een voldoende grote pan moeten neerzetten die ook daadwerkelijk het maximum vermogen kan absorberen.
Die moet dus een voldoende dikke metalen bodem hebben....
(je loopt met dit experiment dus wel een heel klein risico op het slopen van je netzekering omdat je 32A over een 25A zekering trekt; dat moet echter normaal gesproken wel enkele minuten kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Thanks, ja dat klinkt logisch.
Misschien ga ik dat risico wel bewust opzoeken dan.... de aannemer is toch aansprakelijk. En als het niet misgaat, dan weet ik dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:14

BCC

In het Bora topic is dit ook al een paar keer ter sprake gekomen - om de een of andere reden is het standaard dat een Bora op een kookgroep geleverd wordt - dit zou ik zelf ook niet doen, maar het is technisch geen probleem of fout helaas - Bora Puru aansluiten en Awoodentree in "Bora Puru aansluiten"

[ Voor 21% gewijzigd door BCC op 21-10-2024 17:37 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:20
MarijnvdZaag schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:21:
Thanks, ja dat klinkt logisch.
Misschien ga ik dat risico wel bewust opzoeken dan.... de aannemer is toch aansprakelijk. En als het niet misgaat, dan weet ik dat ook.
Het nadeel is wel als de smeltzekering doorbrandt dat dan de netbeheerder langs moet komen om deze te vervangen.
Geen idee hoe snel ze zijn met deze zaken tegenwoordig, maar tot die tijd zou je dan een fase minder in huis hebben.
Ik weet niet of je testje dat ook waard is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:57

Fe2O3

Ja das roest

Capacitor schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:54:
[...]

Het nadeel is wel als de smeltzekering doorbrandt dat dan de netbeheerder langs moet komen om deze te vervangen.
Geen idee hoe snel ze zijn met deze zaken tegenwoordig, maar tot die tijd zou je dan een fase minder in huis hebben.
Hier in de randstad was het 4 maanden voor een aansluiting upgraden, nu is een zekering eruit iets urgenter, maar ik verwacht niet dat ze dezelfde dag er nog zijn.

TS heeft ook zonnepanelen, zitten die dan op een andere fase?

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:38
Fe2O3 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:13:
[...]

Hier in de randstad was het 4 maanden voor een aansluiting upgraden, nu is een zekering eruit iets urgenter, maar ik verwacht niet dat ze dezelfde dag er nog zijn.

TS heeft ook zonnepanelen, zitten die dan op een andere fase?
Aansluiting upgraden valt niet onder spoed...
Een hoofdzekering valt wel onder spoed en de monteur hoort binnen 2u aanwezig te zijn na melding, of ivm grotere/urgentere storing contact op te nemen dat het iets langer gaat duren.

P.s. zelf wel thuisblijven na de melding, het kan ook zijn dat de monteur toevallig wel in de buurt is en er binnen 10 min is. Ben jij er niet mogen er voorrijkosten gerekend worden, en standaard bij de melding die je dan later die dag doet wederom.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarijnvdZaag
Thanks voor de tips weer.
Het is op een of andere manier gelukt om een hoofdzekering te verknallen. Liander heeft het in een uurtje opgelost en het kostte €97, voor wie het wil weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:12
Wel duur voor het plaatsen van een schroef zekering en ook nog een uur nodig lol.
De oude zekeringen waren die nog uit de tijd van de plaatsing of nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En nu is de kookplaat wel goed aangesloten?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:01
Capacitor schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:54:
[...]

Normaliter binnen 2 uur voor Enexis iig. ( En normaal gesproken ook gratis met de tip, laat het nakijken zodat het niet weer gebeurd)

[ Voor 9% gewijzigd door Doesnotcompute op 25-10-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
MarijnvdZaag schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:50:
Thanks voor de tips weer.
Het is op een of andere manier gelukt om een hoofdzekering te verknallen. Liander heeft het in een uurtje opgelost en het kostte €97, voor wie het wil weten ;)
Told you so ;)

Nu de aannemer de boel laten herstellen dan heb je er geen omkijken meer na.

Dit is overigens waarom het lang goed kan gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeAp3oK2RerhnQroxUz_R_CRtuU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QU2r1D5wnsTflpIFqSr7QTHU.png?f=user_large
Pagina: 1