Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Beste,

We hebben een warmtepomp met zowel lage temperatuur radiatoren als vloerverwarming. Dit in combinatie met evohome zodat bepaalde zones automatisch aan en uit kunnen gaan.
Op zowel de vloerverwarming zit een pomp als na de warmtepomp. Kunnen deze pompen elkaar niet tegenwerken op een of andere manier? Als de vloerverwarming pomp harder draait dan er aanvoer is, dan wordt er meer koud water ingemengd?

Hoe stel ik deze nu goed op elkaar in? Bij de warmtepomp kan ik kiezen voor een aantal liter per minuut, maar bij de vloerverwarming zie ik alleen stand 1 tot 6. Deze komen dan overeen met een bepaalde p/kpa waarde, maar hier kom ik niet echt uit?

Alvast bedankt.

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:04

timovd

Voorsprong door techniek

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Ombouwen vloerverwarmingsverdeler nodig?
Veel vloerverwarmingsverdelers die worden gebruikt bij CV-ketels en stadsverwarming zijn voorzien van een eigen pomp en thermostaat. Vooral de thermostaat is nadelig bij gebruik van een warmtepomp. Die wil z'n water ongehinderd direct de vloer in kunnen pompen. Die verdelers moet je dus ombouwen (bv thermostaat vervangen door kogelkraan met dezelfde maat, evt pomp weg en openingen afdoppen) of vervangen. Plaats bij twijfel een foto van je verdeler(s) in je eigen topic.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:22
Bij gebruik van een warmtepomp dient de vloerverwarmingsverdeler vervangen te worden voor een verdeler zonder mengpomp. Een mengpomp op de verdeler is onwenselijk bij een warmtepomp omdat dit ten koste gaat van het rendement.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-06 18:23
het is denk ik goed om een foto mee te sturen.
maar even in de aanname van een mengverdeler (dat je van een cv ketel komt met hoge temperatuur) zoals ook de medetweakers, dan had je installateur je moeten adviseren om je verdeler te vervangen voor een laagtemperatuur verdeler, zonder mengpomp.
tenzij je hele dunne leidingen hebt, dan zou een extra pomp kunnen helpen, maar ik verwacht dat de pomp werkt voor de mengverdeler, en niet voor extra systeemdruk.
maar dat kunnen we uitsluiten met een foto.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tegenwerken kunnen ze inderdaad. Bovendien heb je nu een extra pomp die geluid maakt en stroom verbruikt.
Met 2 pompen op max stand ging er hier 18-19L/min doorheen.
Na het verwijderen van de pomp op de verdeler ging ie naar 21L/min.

Met een hogere flow is een lagere aanvoertemp nodig, dat bespaart weer.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jingle1986 Naast de pomp in de vloerverwarmingsverdeler ook nog een pomp los van de warmtepomp?
"Op zowel de vloerverwarming zit een pomp als na? de warmtepomp"
Heb je dan nog een derde pomp in de warmtepomp?
Confused :? Hoe ziet het hydraulisch schema uit?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
pc_freak1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:19:
het is denk ik goed om een foto mee te sturen.
maar even in de aanname van een mengverdeler (dat je van een cv ketel komt met hoge temperatuur) zoals ook de medetweakers, dan had je installateur je moeten adviseren om je verdeler te vervangen voor een laagtemperatuur verdeler, zonder mengpomp.
tenzij je hele dunne leidingen hebt, dan zou een extra pomp kunnen helpen, maar ik verwacht dat de pomp werkt voor de mengverdeler, en niet voor extra systeemdruk.
maar dat kunnen we uitsluiten met een foto.
Klopt, ik kom van de situatie met een cv ketel met hoge temperatuur. De installateur heeft destijds aangegeven dat er niets zou hoeven te veranderen aan de vloerverwarming, maar mogelijk is dat dus niet juist?

Op de vloerverwarming zitten zowel dikke buizen als dunne buizen (deels in houten vloer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jingle1986 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

Klopt, ik kom van de situatie met een cv ketel met hoge temperatuur. De installateur heeft destijds aangegeven dat er niets zou hoeven te veranderen aan de vloerverwarming, maar mogelijk is dat dus niet juist?

Op de vloerverwarming zitten zowel dikke buizen als dunne buizen (deels in houten vloer).
Het is suboptimaal: het zal werken, het kan alleen beter.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
Jingle1986 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:31:
[...]

zou je een foto kunnen sturen van de situatie van de vloerverwarming verdeler?
dan kunnen we een beter oordeel geven.

in de aanname dat er nu een mengverdeler is, dan is de conclusie, het werkt wel, maar suboptimaal.
je laat nu dubbel rendement liggen:
- je hebt onnodig een extra pomp draaien, ofwel teveel elektra verbruik.
- je retourtemperatuur naar de warmtepomp is te hoog waardoor deze sneller zal afslaan en minder efficient is.

dus je installateur is niet onjuist, het kan wel, maar het is suboptimaal, en je gaat zo niet het maximale rendement halen uit je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
pc_freak1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:35:
[...]

zou je een foto kunnen sturen van de situatie van de vloerverwarming verdeler?
dan kunnen we een beter oordeel geven.

in de aanname dat er nu een mengverdeler is, dan is de conclusie, het werkt wel, maar suboptimaal.
je laat nu dubbel rendement liggen:
- je hebt onnodig een extra pomp draaien, ofwel teveel elektra verbruik.
- je retourtemperatuur naar de warmtepomp is te hoog waardoor deze sneller zal afslaan en minder efficient is.

dus je installateur is niet onjuist, het kan wel, maar het is suboptimaal, en je gaat zo niet het maximale rendement halen uit je installatie.
Hierbij de foto van de vloerverwarming verdeler. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIs-1pYeah09IUsSmunhV3WwXOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xK1cOCQdJtHjDrM8XGdJQxxh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
Jingle1986 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

Hierbij de foto van de vloerverwarming verdeler. [Afbeelding]
ah, een zoneregeling, dat maakt het wel iets ingewikkelder om direct te zeggen gooi hier een pomploze laagtemperatuur verdeler in.
hoe ziet de rest van je CV systeem eruit?
heb je nog radiatoren die ook op de warmtepomp aangesloten zijn?
een pomploze verdeler icm zoneregeling is alleen handig als er elders een radiator bijvoorbeeld altijd open staat.
je wilt niet dat al je afgiftepunten afgesloten zijn, een warmtepomp wil namelijk altijd waterflow hebben, boven de 8 liter per minuut. als al je vv zones en al je radiatoren dicht zitten en je hebt een pomploze verdeler dan is er geen pad tussen aanvoer en retour voor de warmtepomp, en dus kan hij niet pompen en krijg je een flow error.
overigens is vaak een zoneregeling niet nodig/ongewenst bij een warmtepomp, maar dat is een andere discussie.
edit, ik had de labels op de verdeler moeten lezen.
je kunt met een pomploze verdeler de flow instellen per zone, dat word een beetje spelen, totdat je met het continu draaien van de warmtepomp de juiste afgifte hebt per ruimte, dat de temperatuur stabiel de juiste blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door pc_freak1 op 17-10-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
pc_freak1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

ah, een zoneregeling, dat maakt het wel iets ingewikkelder om direct te zeggen gooi hier een pomploze laagtemperatuur verdeler in.
een pomploze verdeler icm zoneregeling is alleen handig als er elders een radiator bijvoorbeeld altijd open staat.
je wilt niet dat al je afgiftepunten afgesloten zijn, een warmtepomp wil namelijk altijd waterflow hebben, boven de 8 liter per minuut. als al je vv zones en al je radiatoren dicht zitten en je hebt een pomploze verdeler dan is er geen pad tussen aanvoer en retour voor de warmtepomp, en dus kan hij niet pompen en krijg je een flow error.
overigens is vaak een zoneregeling niet nodig/ongewenst bij een warmtepomp, maar dat is een andere discussie.
je kunt met een pomploze verdeler de flow instellen per zone, dat word een beetje spelen, totdat je met het continu draaien van de warmtepomp de juiste afgifte hebt per ruimte, dat de temperatuur stabiel de juiste blijft.
Er zijn inderdaad nog radiatoren aangesloten, ook met slimme radiatorknoppen binnen het evohome systeem. (Of ik dit Evohome nog een keer zou aanschaffen weet ik overigens niet).
Verder is er ook nog een bypass gemaakt voor het geval alle zones dicht zouden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:04

timovd

Voorsprong door techniek

Je kunt ook naregeling bij - bijvoorbeeld - de woonkamer er uit halen en kijken of je dan genoeg flow hebt. Of dat genoeg is, kun je zelf testen. Pomp er uit halen en afdoppen, zodat je een gesloten verdeler overhoudt, lijkt mogelijk met de verdeler die je hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
Jingle1986 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:05:
[...]

Er zijn inderdaad nog radiatoren aangesloten, ook met slimme radiatorknoppen binnen het evohome systeem. (Of ik dit Evohome nog een keer zou aanschaffen weet ik overigens niet).
Verder is er ook nog een bypass gemaakt voor het geval alle zones dicht zouden staan.
de bypass is wel op basis van druk hoop ik?
niet dat die continu open staat. dat is dan ook een efficiency killer.
zoals @timovd zegt kun je de pomp van je verdeler afhalen en de retour aansluiten op het onderste verdelerblok, en dan de 2 gaten in het bovenste blok afdoppen.
dan heb je de verdeler omgebouwd.
en dan inderdaad beginnen met de naregeling van de woonkamer eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:35
Naregeling op radiatoren alleen is niet de juiste informatie...

De warmtepomp dient het noodzakelijke debiet en minimale vermogen altijd kwijt te kunnen in het systeem. Als er door naregeling te weinig vermogen en tekort debiet weggezet kan worden dan zijn er andere maatregelen nodig om pendelen van de warmtepomp te verminderen: De parallelbuffer met bijbehorende circulatiepomp.

Als de warmtepomp nooit water zal maken dat een hogere temperatuur heeft dan door de vloer gestuurd mag worden dan is de mengverdeler altijd een verslechtering van het rendement. Aangezien er LTV convectoren lijken te zijn zou de temperatuur voldoende laag moeten zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:25
Welk merk / type warmtepomp heeft de installateur voor je geïnstalleerd?

Ik zie dat erop de verdeler stickers met de ruimtes zit, alleen zijn ze net niet goed leesbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
pc_freak1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:16:
[...]

de bypass is wel op basis van druk hoop ik?
niet dat die continu open staat. dat is dan ook een efficiency killer.
zoals @timovd zegt kun je de pomp van je verdeler afhalen en de retour aansluiten op het onderste verdelerblok, en dan de 2 gaten in het bovenste blok afdoppen.
dan heb je de verdeler omgebouwd.
en dan inderdaad beginnen met de naregeling van de woonkamer eraf te halen.
De bypass is inderdaad op basis van druk.

Ik volg niet helemaal hoe het ombouwen van de verdeler precies gaat. Is het niet gewoon de pomp ertussen uit halen en op die plek de bovenste verdeler op de onderste aansluiten? Welke gaten blijven er dan over die afgedopt moeten worden?

Of moet het gehele idee van inmengen dan ook weg gehaald worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Jingle1986 op 18-10-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
pc_freak1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Wat betreft de dunne buizen (te lange lussen) en dikkere buizen op 1 vloerverwarming systeem… is dit dan nog steeds handig de mengpomp daar weg te halen? Is er dan wel genoeg “kracht” om voldoende water in de dunnere buizen te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
Jingle1986 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:25:
[...]

Wat betreft de dunne buizen (te lange lussen) en dikkere buizen op 1 vloerverwarming systeem… is dit dan nog steeds handig de mengpomp daar weg te halen? Is er dan wel genoeg “kracht” om voldoende water in de dunnere buizen te pompen?
in principe zou dat wel moeten kunnen alleen zul je de groepen met grotere diameter wellicht wat moeten knijpen in flow omdat water graag de weg van de minste weerstand kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
pc_freak1 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:32:
[...]

in principe zou dat wel moeten kunnen alleen zul je de groepen met grotere diameter wellicht wat moeten knijpen in flow omdat water graag de weg van de minste weerstand kiest.
Bedankt voor je reactie. Ik ga even schakelen met de installateur mbt ombouwen van de verdeler.

Tot die tijd, hoe kan ik het beste de pomp van de verdeler instellen? Ik zou deze graag op dezelfde snelheid hebben als de pomp na het buffervat. Maar ik kom hier niet uit omdat het over kpa etc gaat. Is daar een omreken tabel voor of iets dergelijks? Ik vind wel een formule via Google maar daar moet ik getallen invullen die ik niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
de pomp op de verdeler doet geen water rondpompen in je systeem, alleen door de verdeler en gekoppelde VV groepen. de pomp van je WP heeft hier geen last van als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
pc_freak1 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:23:
de pomp op de verdeler doet geen water rondpompen in je systeem, alleen door de verdeler en gekoppelde VV groepen. de pomp van je WP heeft hier geen last van als het goed is.
Trekt de pomp van de verdeler dan niet aan het water in de aanvoerleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
als het goed is niet, hij mengt alleen binnen de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Jingle1986 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ga even schakelen met de installateur mbt ombouwen van de verdeler.

Tot die tijd, hoe kan ik het beste de pomp van de verdeler instellen? Ik zou deze graag op dezelfde snelheid hebben als de pomp na het buffervat. Maar ik kom hier niet uit omdat het over kpa etc gaat. Is daar een omreken tabel voor of iets dergelijks? Ik vind wel een formule via Google maar daar moet ik getallen invullen die ik niet weet?
Inmiddels heb ik contact gehad met de installateur, maar deze doet geen WP meer maar kan wel een ZZP sturen die eerder voor hem heeft gewerkt. In die ZZP heb ik echter geen vertrouwen omdat die eerder zaken verkeerd heeft aangesloten.

Ik heb wel iemand anders die de pomp kan weghalen (bedrijf die de VV heeft aangelegd destijds) maar zij zeggen dat de installateur van de WP moet beoordelen of de pompen weg kunnen in onze situatie.
Nu zit ik dus een beetje in een lastige situatie want diegene die dat kan beoordelen heb ik geen vertrouwen in…
Ik zoek dus liever een en ander zelf uit. Zijn er situaties die jullie kennen waarbij het niet handig is de pomp van de mengverdeler te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-06 18:09
Jingle1986 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:48:
[...]

Inmiddels heb ik contact gehad met de installateur, maar deze doet geen WP meer maar kan wel een ZZP sturen die eerder voor hem heeft gewerkt. In die ZZP heb ik echter geen vertrouwen omdat die eerder zaken verkeerd heeft aangesloten.

Ik heb wel iemand anders die de pomp kan weghalen (bedrijf die de VV heeft aangelegd destijds) maar zij zeggen dat de installateur van de WP moet beoordelen of de pompen weg kunnen in onze situatie.
Nu zit ik dus een beetje in een lastige situatie want diegene die dat kan beoordelen heb ik geen vertrouwen in…
Ik zoek dus liever een en ander zelf uit. Zijn er situaties die jullie kennen waarbij het niet handig is de pomp van de mengverdeler te halen?
Er zijn hier best mensen die je willen helpen maar daarvoor is er meer informatie nodig.

Te beginnen bij;
-Type warmtepomp
-systeemopbouw - serieel/parallel?
-systeemvolume dat altijd beschikbaar is
-backup beschikbaar? Schakelt deze (optioneel) bij bij defrosts? Omwille van welke parameters?
-beschrijving van de (na) regeling en de mogelijkheden dit aan te passen
-bepaling van drukverliezen etc...

Het pompje eruit halen kan "iedereen" maar volgens mij is er in het voortraject nogal "apart" geadviseerd of is het een opstapeling van keuzes uit t verleden.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
BjornHero schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:30:
[...]

Er zijn hier best mensen die je willen helpen maar daarvoor is er meer informatie nodig.

Te beginnen bij;
-Type warmtepomp
-systeemopbouw - serieel/parallel?
-systeemvolume dat altijd beschikbaar is
-backup beschikbaar? Schakelt deze (optioneel) bij bij defrosts? Omwille van welke parameters?
-beschrijving van de (na) regeling en de mogelijkheden dit aan te passen
-bepaling van drukverliezen etc...

Het pompje eruit halen kan "iedereen" maar volgens mij is er in het voortraject nogal "apart" geadviseerd of is het een opstapeling van keuzes uit t verleden.
Dank voor je reactie. Hierbij de gevraagde informatie:

- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
- Het is een 15kW warmtepomp.
- Systeembouw in parallel.
- Ongeveer 100m2 vloerverwarming in cementvloer. Daarnaast nog 50 m2 in fermacel platen.
- Daarnaast nog een 6tal radiatoren.
- Er is een buffervat van 200 liter. Er is mij aangeraden deze te laten ombouwen naar een buffervat in de retour (maar dit is nog niet uitgevoerd).
- Ik had Evohome met zones. Dat heb ik er allemaal uitgegooid. In principe staan alle zones dus open.
- M.b.t. drukverliezen moet ik je het antwoord schuldig blijven? Hier ben ik helaas niet in thuis.

Ik denk dat het een mix is van keuzes uit het verleden (evohome, voorheen geen warmtepomp, installateurs vloerverwarming en WP die wellicht niet overleg hebben gehad, etc), en daarbij mogelijk nog wat 'verkeerd' advies.

Pagina: 1