Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2158854

Topicstarter
Afgesplitst van Onduidelijkheid over werking (vloer)verwarming en cv ketel

Deze ga ik even volgen / op inhaken. Heb ook zo'n situatie.

Radiatoren in badkamer, schuur, zolder & slaapkamer worden prima warm.
Aparte vloerverwarming in thuiskantoor wordt ook prima warm (jaren geleden al laten neerleggen bij de aanbouw daarvan).
Onlangs de woonkamer voorzien van vloerverwarming en hier zie ik exact hetzelfde terug als wat @Raviky omschrijft.

Oplossing van de installateur was, dat de uitvoer temp van de ketel op 90C gezet moest worden.
Wat mij onlogisch lijkt, omdat een verdeler nooit meer dan 45C de vloer in kan/mag pompen.
Daarnaast, alle andere ruimtes hebben geen problemen, dan blijft er maar 1 factor over, de nieuwe vloerverwarming waar iets mee mis is.

Mijn thermostaat is slim en weet wanneer ik welke radiatoren en/of beide vloerverwarming gebruik en levert dan tot 55-60C zie ik. Wat voldoende is om de radiatorruimtes te verwarmen.
Bij alleen vloerverwarming zie ik het ook rond de 40C hangen.
Uiteraard getest met alle andere verwarming units in huis uit en alleen de vloerverwarming woonkamer, maar dat lost het niet op.

Dat inregelen lijkt bij mij niet gebeurt, alle kraantjes op de verdeler staat vol open.
Slechts 1 van de 6 retourleidingen wordt maar lauw (vermoedelijk de korste). De rest blijft koud ook na 3u draaien. Ketel stookt vrolijk door. Best duur geintje.

Ik vermoed een flow issue, maar zekerweten doe ik het niet.
Retour ventiel staat max open in mijn geval. Hoe regel je zo'n systeem waterzijdig in? Is dat lastig?

Topichijack / twee vragen door elkaar is niet handig => eigen topic

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 17-10-2024 09:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Het probleem zit in de mengverdeler die graag 65 graden wil hebben en een modulerende thermostaat die 40 graden vraagt. Komt nog bij dat moderne ketels een modulerende pomp hebben die gekoppeld is aan het brandervermogen.
Dus als je ketel 40 graden water staat te maken wat vervolgens met een slakkengang door je systeem gepompt wordt en vervolgens gemengd wordt met het koude retourwater uit je vloer, blijft je vloer gewoon koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En wat is dan de oplossing?
Overigens, bij 1 van de 2 verdelers werkt het prima. Lekker warme vloer. Bij de nieuwe echter dus niet.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 2158854 op 15-10-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Temperatuur en flow vanaf de ketel naar de verdeler omhoog.
Bij sommige verdelers kan je de mengverhouding instellen, minder mengen is hogere temperatuur de vloer in. Andere optie is temperatuur van de ketel op <40 graden houden en de pompverdeler vervangen door een pomploze verdeler. Water uit de ketel zo de vloer in.

Heb je overigens foto's van beide verdelers? Als de ene verdeler wel warm wordt en de ander niet is er iets mis met de flow vanaf de ketel, of staat de ene verdeler veel harder te pompen dan de ander.

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 15-10-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:12:
[...]

Temperatuur en flow vanaf de ketel naar de verdeler omhoog.
Bij sommige verdelers kan je de mengverhouding instellen, minder mengen is hogere temperatuur de vloer in. Andere optie is temperatuur van de ketel op <40 graden houden en de pompverdeler vervangen door een pomploze verdeler. Water uit de ketel zo de vloer in.

Heb je overigens foto's van beide verdelers? Als de ene verdeler wel warm wordt en de ander niet is er iets mis met de flow vanaf de ketel, of staat de ene verdeler veel harder te pompen dan de ander.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aR7sLD6m27l8geCbIZqfG_wpiTA=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/sGI1t9Lb08Qj0wpdlleMsgXv.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtTwTxqp59UO18HNy4R3vR1VG68=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/vA9lSG4PGkxujrJR6Wis9fWt.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuVwWtTpAtyHhezq28SsE5OThwU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Q6yWsFcqjCjxWybMxEoTz6x5.png?f=fotoalbum_small

@_JGC_ Zoals je ziet is een pomploze verdeler geen optie, dan zou ik namelijk te heet water de vloer in pompen vermoed ik. Alles zit aan 1 tak, de CV heeft ook maar 1 warmwater aanvoer aansluiting en 1 retour aansluiting.

Dacht dat het kantoor 18mm buis heeft en als ik vermoed dat die in de woonkamer (~40m2) 16mm blauwe buis is?

Oh en de installatie heeft vandaag uit gestaan, vandaar de lage temps. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 2158854 op 16-10-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@_JGC_ wat is jouw advies op basis hiervan?
Anoniem: 2158854 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@_JGC_ Zoals je ziet is een pomploze verdeler geen optie, dan zou ik namelijk te heet water de vloer in pompen vermoed ik. Alles zit aan 1 tak, de CV heeft ook maar 1 warmwater aanvoer aansluiting en 1 retour aansluiting.

Dacht dat het kantoor 18mm buis heeft en als ik vermoed dat die in de woonkamer (~40m2) 16mm blauwe buis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:32
Als ik.je goed begrijp heb je er een slimme thermostaat op zitten (tado, evohome etc...) Ikzelf heb uiteindelijk de knop eraf gehaald aangezien het niet werkte. De vloerverwarming staat bij mij dus altijd open. De knop ligt ernaast voor de warmtevraag.

Het probleem is dat je thermostaatkraan te weinig water door laat en de verdeler ook nog eens met een verhouding koud bijmengt. Oftewel het water wordt nooit warm.

Probeer je thermostaatkraan er maar af te halen en je zult zien dat het werkt.

Anders oplossing is de thermostaatkraan voor een 3/4 te vervangen. Die kan meer flow geven vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:33

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik had hetzelfde probleem. Bleek de pompschakelaar te zijn. Dus doet de pomp het wel? Zit die niet vast?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@xah5kiDe De pomp is helemaal nieuw. Begin dit jaar geinstalleerd. Lijkt mij dan niet dat die het issue kan zijn. Of het moet 't een DOA zijn.

@Chrisverst ik heb op de verdeler zelf geen smarthome zaken toegepast. Neem aan dat je daaraan refereert met 'knop'?
Afgezien van een smartplug die bij warmte vraag de pompschakelt. Het smart-systeem (Plugwise) laat ook 1x per 24u de pomp een aantal minuten draaien indien niet gebruikt voor warmte vraag. Scheelt weer zinloos energie verbruik.
De thermostaatkraan eraf halen, kan ik niet helemaal volgen. Die zit tussen de aanvoer vanuit de CV en de verdeler. Die eruit halen, zal resulteren in een te hoge temperatuur de verdeler in? (kan em vol open zetten, staat nu op ~35C).

Op basis van alles wat nu verteld is, vermoed ik dat de inregeling van het e.a. qua waterflow niet goed is.
Alle 4 de kranen staan vol open richting de vloer. En alleen de 4e geeft iets van retour warmte. De andere 3 niet. Maar goed, ik ga denk ik iemand bellen om dit voor mij op te lossen. Ben ook geen expert op dit vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:21

paQ

Is die ene retour dan ook wel en temperatuur die je verwacht? Bijv 25 graden ofzo?
Zo ja, dan zou ik het toch zoeken in de overige 3 lussen.

Je pomp even vol aan zetten al geprobeerd?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:42
Ik heb precies dezelfde verdeler als jij hebt. Bij mij komt de installateur de verdeler nog inregelen als het wat kouder is buiten, dat schijnt beter te zijn om het dan te doen..?
Mijn CV staat alleen op een lage temperatuur ingesteld, dus mijn water kan rechtstreeks de vloer in. Echter ik heb nog niet het DVR ventiel aan de zijkant van de verdeler zitten. Bij mij mengt hij ook nog retourwater met aanvoerwater, dat werkt niet zo lekker op dit moment. Zit er bij jou verdeler aan de zijkant een DVR ventiel in? Ik heb me laten vertellen dat je daarmee de flow kunt regelen van het bijmengen... Wellicht zit daar wat fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat doet de temperatuur als hij aanstaat?

Je hebt grofweg 3 situaties:

Aan & afvoer temperatuur blijven laag: de CV levert te weinig water/energie. Een hogere aanvoer temperatuur van je CV lost dat (tijdelijk) op. Oplossing ligt in meer flow regelen en/of minder menging. Vastzittende thermostaat kraan komt voor of gewoon te krap leidingwerk.
Aanvoer temperatuur is hoog, retour temperatuur laag, dan heb je een flow probleem in je vvw, de pomp sneller zetten is de quick fix. Ook kunnen er groepen dicht zitten oid. Per groep meten heeft dan zin.
Aan & retour temperatuur zijn/worden beide (erg) hoog, pomp staat mogelijk stil, de CV pompt het water door de verdeler en alleen de verdeler wordt warm.

'Normaal' is de aanvoer 35°C en retour 30°C oid.
Retour onder de 21°C en je vloer verwarmt niet of maar gedeeltelijk, aanvoer boven 40°C en de vloer kan op plekken oncomfortabel warm worden.
Uiteraard is elk huis anders, maar dan heb je een beetje een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:32
Anoniem: 2158854 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:21:
@xah5kiDe De pomp is helemaal nieuw. Begin dit jaar geinstalleerd. Lijkt mij dan niet dat die het issue kan zijn. Of het moet 't een DOA zijn.

@Chrisverst ik heb op de verdeler zelf geen smarthome zaken toegepast. Neem aan dat je daaraan refereert met 'knop'?
Afgezien van een smartplug die bij warmte vraag de pompschakelt. Het smart-systeem (Plugwise) laat ook 1x per 24u de pomp een aantal minuten draaien indien niet gebruikt voor warmte vraag. Scheelt weer zinloos energie verbruik.
De thermostaatkraan eraf halen, kan ik niet helemaal volgen. Die zit tussen de aanvoer vanuit de CV en de verdeler. Die eruit halen, zal resulteren in een te hoge temperatuur de verdeler in? (kan em vol open zetten, staat nu op ~35C).

Op basis van alles wat nu verteld is, vermoed ik dat de inregeling van het e.a. qua waterflow niet goed is.
Alle 4 de kranen staan vol open richting de vloer. En alleen de 4e geeft iets van retour warmte. De andere 3 niet. Maar goed, ik ga denk ik iemand bellen om dit voor mij op te lossen. Ben ook geen expert op dit vlak.
ik vermoed dat wij elkaar verkeerd begrepen hebben!

Wordt je verdeler überhaupt wel warm ook als je de ketel op 70 graden ofzoiets zet? en staat de thermostaatkraan aan de inlaat (Als het goed is staat hier temperatuur verdeling op) helemaal open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:07
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Welke ledjes branden op de nieuwe pomp van de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
paQ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:29:
Is die ene retour dan ook wel en temperatuur die je verwacht? Bijv 25 graden ofzo?
Zo ja, dan zou ik het toch zoeken in de overige 3 lussen.

Je pomp even vol aan zetten al geprobeerd?
Per lus is het niet uit te lezen. Ik zie dat de ketel bij ~35-40C leveren na een tijdje ~23C retour krijgt.
Lijkt mij normaal.
Pomp vol aanzetten al eens geprobeerd, geen verandering.
Maar conform de handleiding hoort dat niet.

Die moet op het 2e lampje van onder staan.
basjuuhhh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:51:
Ik heb precies dezelfde verdeler als jij hebt. Bij mij komt de installateur de verdeler nog inregelen als het wat kouder is buiten, dat schijnt beter te zijn om het dan te doen..?
Mijn CV staat alleen op een lage temperatuur ingesteld, dus mijn water kan rechtstreeks de vloer in. Echter ik heb nog niet het DVR ventiel aan de zijkant van de verdeler zitten. Bij mij mengt hij ook nog retourwater met aanvoerwater, dat werkt niet zo lekker op dit moment. Zit er bij jou verdeler aan de zijkant een DVR ventiel in? Ik heb me laten vertellen dat je daarmee de flow kunt regelen van het bijmengen... Wellicht zit daar wat fout?
Naast VVW heb ik ook nog een aantal radiatoren, heb slechts 1 aanvoer aansluiting op de CV dus ik kan het niet rechtstreeks de vloer in sturen lijkt mij.

Wat is een DVR ventiel? en hoe herken ik dat? Er zit in de retourleiding wel iets van een ventiel, maar dat staat vol open (onder dat witte dopje links van de thermostaatknop boven de zwarte verdeler).
Ramon_1984 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:38:
[...]

Welke ledjes branden op de nieuwe pomp van de vloerverwarming?
Alleen de 1 na onderste, is nét een beetje vaag te zien op de foto.
Chrisverst schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

ik vermoed dat wij elkaar verkeerd begrepen hebben!

Wordt je verdeler überhaupt wel warm ook als je de ketel op 70 graden ofzoiets zet? en staat de thermostaatkraan aan de inlaat (Als het goed is staat hier temperatuur verdeling op) helemaal open?
De verdeler wordt wel warm, ook bij 40C levering, de meest rechter blauwe buizen is dat ook aan te voelen. Zowel de voorste, als de achterste. De overige 3 zijn alleen de achterste van warm.
TheGhostInc schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Wat doet de temperatuur als hij aanstaat?

Je hebt grofweg 3 situaties:

1. Aan & afvoer temperatuur blijven laag: de CV levert te weinig water/energie. Een hogere aanvoer temperatuur van je CV lost dat (tijdelijk) op. Oplossing ligt in meer flow regelen en/of minder menging. Vastzittende thermostaat kraan komt voor of gewoon te krap leidingwerk.
2. Aanvoer temperatuur is hoog, retour temperatuur laag, dan heb je een flow probleem in je vvw, de pomp sneller zetten is de quick fix. Ook kunnen er groepen dicht zitten oid. Per groep meten heeft dan zin.
3. Aan & retour temperatuur zijn/worden beide (erg) hoog, pomp staat mogelijk stil, de CV pompt het water door de verdeler en alleen de verdeler wordt warm.

'Normaal' is de aanvoer 35°C en retour 30°C oid.
Retour onder de 21°C en je vloer verwarmt niet of maar gedeeltelijk, aanvoer boven 40°C en de vloer kan op plekken oncomfortabel warm worden.
Uiteraard is elk huis anders, maar dan heb je een beetje een idee.
Dank voor de scenario's.
De groepen staan allen vol op en (op "6"). De CV lijkt mij voldoende warmte te geven aangezien alle overige zaken in huis zowel gecombineerd als individueel prima warm worden. Alleen de VVW in de woonkamer dus niet. Denk op basis van alles wat er gezegd wordt er een flow issue is. En daar komt iemand voor. Ik ga dat even afwachten. Dank allen zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Anoniem: 2158854 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Per lus is het niet uit te lezen. Ik zie dat de ketel bij ~35-40C leveren na een tijdje ~23C retour krijgt.
Lijkt mij normaal.
Pomp vol aanzetten al eens geprobeerd, geen verandering.
Maar conform de handleiding hoort dat niet.

Die moet op het 2e lampje van onder staan.
[...]

Naast VVW heb ik ook nog een aantal radiatoren, heb slechts 1 aanvoer aansluiting op de CV dus ik kan het niet rechtstreeks de vloer in sturen lijkt mij.

Wat is een DVR ventiel? en hoe herken ik dat? Er zit in de retourleiding wel iets van een ventiel, maar dat staat vol open (onder dat witte dopje links van de thermostaatknop boven de zwarte verdeler).

[...]

Alleen de 1 na onderste, is nét een beetje vaag te zien op de foto.

[...]

De verdeler wordt wel warm, ook bij 40C levering, de meest rechter blauwe buizen is dat ook aan te voelen. Zowel de voorste, als de achterste. De overige 3 zijn alleen de achterste van warm.

[...]

Dank voor de scenario's.
De groepen staan allen vol op en (op "6"). De CV lijkt mij voldoende warmte te geven aangezien alle overige zaken in huis zowel gecombineerd als individueel prima warm worden. Alleen de VVW in de woonkamer dus niet. Denk op basis van alles wat er gezegd wordt er een flow issue is. En daar komt iemand voor. Ik ga dat even afwachten. Dank allen zover!
Dat ding zit aan de zijkant van je verdeler geschroefd, wat jij bedoeld onder de witte knop is het retourventiel richting je CV.

Hier is het tehcnisch datablad van het DVR-ventiel. https://vte-smartersoluti...a-4550005-DVR-ventiel.pdf

Ik kan helaas geen tekst daaruit kopieren/foto maken. Maar zie op dat datasheet de 2e alinea.

[ Voor 10% gewijzigd door basjuuhhh op 18-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
basjuuhhh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:42:
[...]

Dat ding zit aan de zijkant van je verdeler geschroefd, wat jij bedoeld onder de witte knop is het retourventiel richting je CV.

Hier is het tehcnisch datablad van het DVR-ventiel. https://vte-smartersoluti...a-4550005-DVR-ventiel.pdf

Ik kan helaas geen tekst daaruit kopieren/foto maken. Maar zie op dat datasheet de 2e alinea.
Enige wat ik aan de zijkant zie zitten is dit ijzerdraadje.
Dat puntje wat uitsteekt uit dat koperen ding, kun je heen en weer bewegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2ikfwK66mSqq-bVJhoFKMPHsso=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/k6us1OdHuMO893ABbWT2dm9D.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb overigens deze verdeler: https://vtesmart.b-cdn.ne...eler-handleiding-2023.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 2158854 op 18-10-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Anoniem: 2158854 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

Enige wat ik aan de zijkant zie zitten is dit ijzerdraadje.
Dat puntje wat uitsteekt uit dat koperen ding, kun je heen en weer bewegen.

[Afbeelding]

Ik heb overigens deze verdeler: https://vtesmart.b-cdn.ne...eler-handleiding-2023.pdf
Nee die zit er niet in, kan geplaatst worden in die messing dop boven je "draadje". Dat is het draadje vanuit de thermostaatknop, die meet de temperatuur en stuurt je thermostaatknop open of dicht.

Je link doet het trouwens niet, maar ik heb ook de VTE slim verdeler.

[ Voor 4% gewijzigd door basjuuhhh op 18-10-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
basjuuhhh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:45:
[...]

Nee die zit er niet in, kan geplaatst worden in die messing dop boven je "draadje". Dat is het draadje vanuit de thermostaatknop, die meet de temperatuur en stuurt je thermostaatknop open of dicht.

Je link doet het trouwens niet, maar ik heb ook de VTE slim verdeler.
Ik meld het maar even aan degene die dit ding heeft geïnstalleerd, lijkt mij garantie issue / non-conformiteit als dit ontbreekt. Hoop dat dit (tezamen met het waterzijdig inregelen) dan de oplossing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basjuuhhh
Anoniem: 2158854 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Ik meld het maar even aan degene die dit ding heeft geïnstalleerd, lijkt mij garantie issue / non-conformiteit als dit ontbreekt. Hoop dat dit (tezamen met het waterzijdig inregelen) dan de oplossing is.
Hij hoeft er ook niet persee in te zitten, is een extra optie. Maar als je misschien weinig flow hebt, kan dat wel helpen lijkt mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
basjuuhhh schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

Hij hoeft er ook niet persee in te zitten, is een extra optie. Maar als je misschien weinig flow hebt, kan dat wel helpen lijkt mij...
Dank, zal de CV meneer vragen om dit ding mee te nemen en te installeren.
Anders moet ie straks tig keer langskomen, baat het niet, dan schaad het niet om dit ding erin te stoppen.
Qua kosten is het ook te verwaarlozen. Hoop alleen dat ie er fysiek nog inpast, ding zit wel erg strak op de muur gemonteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:05
Er wordt een hele hoop text getypt in dit topic, maar het eerste dat je moet weten: draait de pomp van de verdeler?

Trouwens een installateur moet zich kapot schamen met het opleveren van een niet werkend systeem en dan ook nog eens 90 graden adviseren. Deze installateur gaat het lastig krijgen de komende jaren.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:41
Anoniem: 2158854 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:51:
...
Mijn thermostaat is slim en weet wanneer ik welke radiatoren en/of beide vloerverwarming gebruik en levert dan tot 55-60C zie ik. Wat voldoende is om de radiatorruimtes te verwarmen.
Bij alleen vloerverwarming zie ik het ook rond de 40C hangen.
...
Is die 'slimme thermostaat' een modulerende thermostaat (Opentherm) ?
Zo ja, dan is de kans groot dat die jouw probleem veroorzaakt. Een modulerende thermostaat en een mengverdeler is geen gelukkige combinatie. De kans is reëel dat die thermostaat een te lage aanvoertemperatuur vraagt aan de ketel waarbij de mengverdeler niet meer functioneert zoals bedoeld.
Dat zit in de werking van een mengverdeler. Een mengverdeler werkt op basis van dosering van heet water.

Het feit dat de installateur de temperatuur van de ketel op 90 graden heeft gezet, zegt in het geval van een modulerende thermostaat niet zo veel. De ketel volgt bij Opentherm het gevraagde setpoint van de Opentherm-thermostaat.

Als je meer wilt weten over de werking van een mengverdeler; hier heb ik dat in het verleden al eens uitgelegd aan de hand van een rekenvoorbeeld.
arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
arpeggio schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:38:
[...]

Is die 'slimme thermostaat' een modulerende thermostaat (Opentherm) ?
Zo ja, dan is de kans groot dat die jouw probleem veroorzaakt. Een modulerende thermostaat en een mengverdeler is geen gelukkige combinatie. De kans is reëel dat die thermostaat een te lage aanvoertemperatuur vraagt aan de ketel waarbij de mengverdeler niet meer functioneert zoals bedoeld.
Dat zit in de werking van een mengverdeler. Een mengverdeler werkt op basis van dosering van heet water.

Het feit dat de installateur de temperatuur van de ketel op 90 graden heeft gezet, zegt in het geval van een modulerende thermostaat niet zo veel. De ketel volgt bij Opentherm het gevraagde setpoint van de Opentherm-thermostaat.

Als je meer wilt weten over de werking van een mengverdeler; hier heb ik dat in het verleden al eens uitgelegd aan de hand van een rekenvoorbeeld.
arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Interessant om te lezen, dank! Begrijpen doe ik het nog niet helemaal. ;)

Net een test gedaan, thermostaat in de woonkamer op 30C gezet, ik zie dan dat er om 58C vanuit de ketel gevraagd wordt "intended boiler temp'. De openterm watertemp zie ik vervolgens ook netjes die temperatuur aannemen.
Stel ik de temperatuur 'normaal' in, dan zie ik dat de intended boiler temp tussen de 30 & 40C ligt.
Ik zie geen optie terug in Plugwise Anna/Adam om te forceren dat er een fixed temperatuur gevraagd/geleverd wordt.

Vanuit kostenoogpunt vind ik continue stoken op 60C+ nou ook niet bepaald handig, zeker als dat niet nodig is. ;) Wat zou jij als oplossing adviseren?

Heb zoals gezegd, wel radiatoren in hetzelfde leidingsysteem zitten. Die ruimtes worden niet continue verwarmd. Slechts warm 'gehouden' op een minimum temp, indien nodig.
Alleen écht verwarmd als ik er langere tijd aanwezig ben. Hoofdzakelijk gebruik dus in 90% van de tijd/gevallen alleen de vloerverwarmingen.

Ik zou nog kunnen stellen dat de aannemer/uitvoerende partij zonder overleg maar wat geinstalleerd hebben wat niet aansluit op de huidige setup in huis qua stoken, etc?
Het plugwise systeem bestond immers al. En dat werkte goed voor o.a. de vloerverwarming in de keuken, waar geen mengverdeler zit (zoals op de foto's te zien is).
Wellicht is dan de beste optie om die mengverdeler te laten vervangen door wat wél werkt in mijn situatie?
Op 40C stoken vanuit de ketel wordt de keuken immers prima warm.
Knowbody schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:46:
Er wordt een hele hoop text getypt in dit topic, maar het eerste dat je moet weten: draait de pomp van de verdeler?
Mijn inschatting is van wel, omdat 1 van de 4 leidingen van de woonkamer vloerverwarming, warm wordt.
De overige 3 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Mijn inschatting is van wel, omdat 1 van de 4 leidingen van de woonkamer vloerverwarming, warm wordt.
De overige 3 niet.
@Anoniem: 2158854 Lucht in die leidingen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 20-10-2024 14:18 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:41
Anoniem: 2158854 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:10:
....
Vanuit kostenoogpunt vind ik continue stoken op 60C+ nou ook niet bepaald handig, zeker als dat niet nodig is. ;) Wat zou jij als oplossing adviseren?
Vanuit kostenoogpunt is niet de aanvoertemperatuur belangrijk, maar de retourtemperatuur bij de ketel. Die moet je zo laag mogelijk zien te krijgen. Immers, hoe lager de retourtemperatuur, hoe meer de ketel in zijn condensatiegebied komt. En hoe meer condensatie hoe hoger het rendement van de ketel.
Helaas werkt een mengverdeler pas goed vanaf ca 60 graden, maar het grote voordeel is dat de retourtemperatuur van de vvw rechtstreeks naar de ketel gaat. In jouw geval wordt dat retourwater nog wel gemengd met de retouren van de radiatoren, maar ik schat dat het resultaat daarvan een retourtemperatuur van ca 35 graden bij de ketel oplevert. En dat is mooi in het condensatiegebied.
Ook al zou je de aanvoertemperatuur verhogen naar 70 graden, dan verandert er nog weinig. Het vvw-circuit werkt in jouw situatie op 40 graden en de retour daarvan zal dus hetzelfde blijven. Het resultaat blijft een lage retourtemperatuur bij de ketel.
Maar helaas is het zo dat dit verhaal alleen opgaat bij een vaste aanvoertemperatuur...
Ik zou nog kunnen stellen dat de aannemer/uitvoerende partij zonder overleg maar wat geinstalleerd hebben wat niet aansluit op de huidige setup in huis qua stoken, etc?
Het plugwise systeem bestond immers al. En dat werkte goed voor o.a. de vloerverwarming in de keuken, waar geen mengverdeler zit (zoals op de foto's te zien is).
Ik ken het Plugwise systeem niet en kan niet zeggen of dat geschikt is voor een gemengd verwarmingssysteem met een HT-circuit en een LT-circuit. En dat geldt kennelijk ook voor die uitvoerende partij.
Wellicht is dan de beste optie om die mengverdeler te laten vervangen door wat wél werkt in mijn situatie?
Op 40C stoken vanuit de ketel wordt de keuken immers prima warm.
Het is inderdaad een optie om de mengverdeler te vervangen door een pomploze verdeler (LT-verdeler). Als je het met 40 graden aanvoer ook warm genoeg krijgt in de rest van je huis, kun je inderdaad overwegen om naar een volledig laag-temperatuur verwarmingssysteem te gaan.
Maar... dan moet je er wel voor zorgen dat die aanvoertemperatuur nooit boven 40 graden uitkomt! En dat moet dan wel mogelijk zijn met jouw Plugwise-systeem. Als dat niet kan, moet je een doodgewone aan/uit thermostaat installeren voor het aansturen van de ketel. Plugwise kan dan eventueel nog als naregeling voor de overige ruimtes dienst doen (en niet als ketelsturing).

Edit: Ik begrijp overigens wel waarom die aannemer/uitvoerende partij zich niet heeft bemoeid met jouw Plugwise systeem: dat heeft hij niet geleverd en wordt normaal gesproken ook niet door installateurs geleverd. Het is internet-verkoop direct aan particulieren en wordt ook door de gebruikers zelf geïnstalleerd. Voor ondersteuning en nazorg kun je daarvoor rechtstreeks bij Plugwise terecht.

[ Voor 8% gewijzigd door arpeggio op 20-10-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bij 't verwarmen zie ik dat de retourtemperatuur in de ketel zo rond de 30C is.
Op basis van je reactie @arpeggio begrijp ik dat dat dus prima is.
Dit is getest met alleen de vvw in bedrijf.

Plugwise geeft aan dat 't systeem zelf bepaald wat de ideale temperatuur is.
En dat lijkt ook voor 't kantoor prima te werken. Alleen de woonkamer niet.
De woonkamer wordt slechts 1 retour uit de vloer lauw. De rest blijft koud.
Verder ook uitgebreid met plugwise gemaild, zij hebben 't e.a. ook uitgelezen en zien geen vreemde zaken in mijn setup in vergelijking met vergelijkbare setups.

Als er een tekort aan warmte zou zijn, dan dan de Adam continue de maximaal ingestelde aanvoertemperatuur aan de ketel vragen. Dat doet de Adam niet.
Het Plugwise algoritme bepaald hoeveel warmte er nodig is.
Langere tijd een hogere aanvoertemperatuur zal komen omdat er meerdere zone's warmte nodig hebben.

Plugwise is in te stellen op zowel Openterm als aan/uit en staat nu op Openterm. Zit ook een Neftif->Openterm convertor tussen. Plugwise kan anders niet met de ketel babbelen.

Verder eens dat een uitvoerende partij zich niet met de setup in mijn huis bemoeid, echter is het e.a. geplaatst zonder dat ik inspraak had op wát het e.a. zou zijn. Heb dus vooraf nooit informatie gehad/onderzoek kunnen doen. Maar goed, andere discussie.
Maar eens kijken wat het toevoegen van een DVR doet, en wat waterzijdig inregelen als resultaat gaat geven (nu staan 4 vloerleidingen vol open). Zelf vermoed ik daar een flow issue, gezien de 3 koude retour leidingen uit de vloer.

@Knowbody er zit geen lucht in het systeem, dat heb ik al meermaals gechekt. Komt alleen water uit.
Druk is ook op 2 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
Heb een vergelijkbare verdeler en had in het begin ook gedoe. Wat uiteindelijk heeft geholpen is de minimale pompsnelheid van de cv naar 70% zetten. Bij mijn cv/thermostaat-combi moduleren zowel de temperatuur als de pompsnelheid. Met een hogere minimale pompsnelheid lukt het toch om de vloer warm te krijgen als de temperatuur naar 40 graden terug moduleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die instelling zie ik idd terug in de handleiding van mijn ketel.
Echter wel met een opmerking 'pas dit niet aan zonder overleg met installateur'.
Staan nu op de standaard instellingen 70% max, 30% minimaal.
Ding hing er al toen ik de woning kocht, maar ik wacht toch maar even op 't bezoek van de CV meneer. Gelukkig is het nog niet zo koud buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
Die 70% is wat voor mijn systeem werkt. Is in mijn geval ook in overleg met de vvw installateur gedaan. Voorstel was hoog beginnen om te kijken of het sowieso werkt, en dan steeds 10% lager tot het niet meer werkt, en dan finetunen waar de omslag zit

Maar tegen de tijd dat hier een warmtepomp gaat komen gaat die verdeler er sowieso uit. Had ik destijds beter geweten had ik er minimaal een gekozen met verstelbare mengverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ergste wat er kan gebeuren is leidingruis. Ik heb zelf een ketel met ouderwetse 3 standen pomp, die moet ook op het hoogst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Anoniem: 2158854 de vraag is of je dat goed kunt checken. Als er lucht zit in die groepen die niet warm worden kom je daar niet achter door op andere plekken in je systeem aan ontluchtings ventielen te draaien...

Kan het ook nog zo zijn dat de pinnetjes in de retour van de groep blijven hangen ?

Pagina: 1