Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raviky
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-12-2024
Als leek zit ik met wat onduidelijkheid over de werking van onze (vloer)verwarming en cv ketel en hoe deze het beste te gebruiken. Ik hoop hier wat mensen te vinden met verstand van zaken die me iets wijzer kunnen maken.

Even de situatie, we hebben op de begane grond vloerverwarming en op de 1e en 2e verdieping radiatoren. Vorig jaar kregen we het op de koude dagen in de woonkamer niet warm (18 graden werd soms niet gehaald) terwijl er continu ~40 graden de vloer in ging en het gasverbruik erg hoog lag. Afgelopen zomer hebben we daarom de vloer en spouwmuren laten isoleren en er hangt sinds een aantal weken ook een nieuwe cv-ketel (Vaillant ecoTEC plus).

Nu vallen me aantal zaken op:

- Zodra de kamertemperatuur een halve graad onder de gewenste temperatuur (thermostaat) is, zakt de aanvoertemperatuur van de CV naar ongeveer 35-40 graden (moduleren?). Op de verdeler van de vloerverwarming zie ik vervolgens dat de aanvoertemperatuur slechts ~26 graden is. Gevolg is dat die laatste halve graad eigenlijk niet meer verwarmd wordt, terwijl dit wel gewoon 0,25 m3 per uur verbruikt. Bijkomend effect is dat de radiatoren op de eerste verdieping al helemaal geen nut meer hebben met die aanvoertemperatuur.

- Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe de verhouding tussen de aanvoertemperatuur van de CV, de thermostaatknop van de verdeler en de aanvoertemperatuur op de verdeler precies zit. Zojuist had ik het volgende:
  • Aanvoertemperatuur CV: 50 graden
  • Thermostaatknop verdeler: 40
  • Aanvoertemperatuur verdeler: 30 graden
Ik begrijp niet waar de 20 graden verschil tussen de CV en de verdeler vandaan komt. Ook wanneer ik de thermostaat knop helemaal open draai blijft een dergelijk verschil bestaan. De thermostaat knop gaat van 0-50, maar dit lijkt ook niet voor de gewenste watertemperatuur te staan?

- Tot slot ben ik benieuwd of jullie advies hebben over hoe e.e.a. af te stellen zodat het geheel efficiënt werkt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Kan je eens een foto maken van de verdeler? Hoe is het leidingwerk, krijgt de verdeler genoeg water, denk je? Is het systeem waterzijdig ingeregeld bij plaatsing van de nieuwe cv?

Het kan zijn dat de vloerverwarming bijvoorbeeld geknepen is door het retourventiel. Of dat de meeste water door de radiatoren boven stroomt, en er daardoor amper cv-water de verdeler in gaat (dat zou een slecht ingeregeld systeem zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raviky
@marcop23 ik denk wel dat de verdeler genoeg water krijgt. Wat bedoel je met waterzijdig ingeregeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrjRf2U0L954dioEhrPbat658dY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvhcwqesD3K2VxnuRPDJ4P2j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
@Raviky Ik zie je probleem al. Je pompverdeler staat op de hoogste stand rond te pompen, dus maximale menging. Ondertussen krijg je water van je ketel aangeleverd via een lullige 16mm kunststof leiding. Wat hangt er aan groepen achter die verdeler, hoeveel m2 is dat? 16mm kunststof is leuk voor 1 lus, niet een hele verdeler.

Overigens zie ik je thermostaat op 50 graden staan, die thermostaat is je beveiliging.
Als ik wat google:
De maximale temperatuur van de cement dekvloer mag de 32 0C niet overschrijden.
De oppervlakte temperatuur van de PVC-vloer mag de 28 0C niet overschrijden.
De gemiddelde doorstroomtemperatuur van het water in de leidingen dient rond de 40°C te zijn en mag de 45°C niet overschrijden.
Zet je die knop weer even terug naar 40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raviky
@_JGC_ Stand van de pompverdeler zie je aan die drie groene streepjes? Die terugzetten naar twee dan? Oppervlakte is ongeveer 35 m2.

Knop stond op 45 haha, temperatuur is nog nooit boven de 40 uit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
@Raviky Voor een vloerverwarmingsverdeler is 22mm staal of 25mm kunststof vrij standaard in CV installaties. Je ziet op de foto al die dunne koppelstukjes, je mag blij zijn als er van die 16mm nog 10mm overblijft. Er komt gewoon te weinig aanvoer vanaf je ketel.

Meer dan 25mm heeft geen zin bij deze verdeler want de invoer is 1/2". Verloopjes van 25 of 26mm naar 1/2" zijn er nog, voor grotere diameters (32mm als je een warmtepomp of hybride overweegt) heb je nog een extra verloop nodig.

Eerste stap is die pompverdeler een standje lager zetten, dan zie je waarschijnlijk al de temperatuur oplopen. Je kunt ook nog kijken naar de pompinstellingen van je ketel, mogelijk kan je die harder zetten, geeft alleen wel meer leidingruis met 16mm en waarschijnlijk moet je de radiatoren boven gaan knijpen omdat die dan ook meer flow krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raviky
@_JGC_ Oke alvast bedankt voor alle info, ik heb de pomp terug gezet naar II. Begrijp ik het dan goed dat er minder retour water bijgemengd wordt waardoor de algehele temperatuur hoger blijft? Wat bedoel je met de radiatoren boven knijpen, simpelweg de knop minder ver open zetten?

Zou dit er nu uiteindelijk voor kunnen zorgen dat aanvoertemperatuur van de CV dichter bij de temperatuur in de vloerverwarming ligt waardoor de temperatuur ook bij het moduleren hoger blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Raviky schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:15:
@marcop23 ik denk wel dat de verdeler genoeg water krijgt. Wat bedoel je met waterzijdig ingeregeld?

[Afbeelding]
De aanvoerleiding is hier 16mm meerlagenbuis, inclusief knietjes die de doorstroming beperken.
Hier is het wel netjes 22mm staal. Ter vergelijking: de binnendiameter is dan 66% groter, het oppervlak bijna 3x zo groot. De leidingweerstand is daardoor echt fors kleiner richting de tweede verdeler. Die zal dan "al het water" krijgen, de eerste verdeler veel minder (weg van de minste weerstand).

Wat waterzijdig inregelen doet: zorgen dat elke radiator en vloerverwarming zo veel water krijgt als nodig. Dan zou alles gelijkmatig op moeten warmen, en dan zou dus 1 ruimte niet achter moeten blijven met de rest.

Omdat hier 1 vloerverwarming met zulke dunne buisjes is uitgerust, zal die in verhouding weinig water krijgen. Om dat te corrigeren moet je de radiatoren en de andere vloerverwarming mogelijk knijpen. Dat is waterzijdig inregelen. Minimum pompsnelheid vermogen op de ketel kan ook wat helpen.

In tegenstelling tot _JGC_ denk ik dat de pompsnelheid van de vloerverwarming verlagen weinig uithaalt (overige punten ben ik het wel mee eens). Ja, je aanvoer van de vvw zal iets stijgen, maar de retour daalt iets, gemiddeld gebeurt er weinig. Het gaat echt om het vermogen (de hoeveelheid water) wat je er in brengt, dat moet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raviky
@marcop23 En de enige manieren om het vermogen te vergroten is bredere leidingen of evt. de pomp van de ketel harder zetten? Of zijn er nog andere opties? Dat eerste zal helaas sowieso een lastig verhaal worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:26:
@Raviky Ik zie je probleem al. Je pompverdeler staat op de hoogste stand rond te pompen, dus maximale menging. Ondertussen krijg je water van je ketel aangeleverd via een lullige 16mm kunststof leiding. Wat hangt er aan groepen achter die verdeler, hoeveel m2 is dat? 16mm kunststof is leuk voor 1 lus, niet een hele verdeler.

Overigens zie ik je thermostaat op 50 graden staan, die thermostaat is je beveiliging.
Als ik wat google:

[...]

Zet je die knop weer even terug naar 40?
Ik heb sinds enkele dagen vloerverwarming met dezelfde verdeler als @Verwijderd en wanneer ik die thermostaatknop op 40 heb staan, wordt het water in zowel de aanvoer als de retour maar 23 graden. Je zou zeggen dat in ieder geval de aanvoer dan op moet lopen naar 40 graden toch?
Bij thermostaatkraan op 35C komt hij op 20C en nog lager doet eigenlijk niks, dan blijft het 18C.

De pomp staat op de geadviseerde automatische vloerverwarmingsstand, de verdelerkranen staan allemaal vol open. Inregelen zou volgens de installateur niet hoeven omdat de lussen allemaal ongeveer even lang zijn. Het cv-water is 83 graden, dus dat zou ook ok moeten zijn. Verder staan er op de bovenverdiepingen bijna geen radiatoren meer open, het is daar inmiddels al bloedheet. De cv-leidingen zijn 22mm en de aanvoerleiding naar de thermostaatkraan toe is bloedheet, de retour voelt koud. Alles is aangesloten zoals het in de VTE handleiding staat beschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4no8flLqFNh3LTT-coco8p1aJE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsKZGpvZ5cg9cKW1tGrsafVR.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Raviky schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:55:
@marcop23 En de enige manieren om het vermogen te vergroten is bredere leidingen of evt. de pomp van de ketel harder zetten? Of zijn er nog andere opties? Dat eerste zal helaas sowieso een lastig verhaal worden...
Ik zie 2 opties, denk ik:
  • Een installateur vragen om de leiding te verdikken en daarna de hele installatie waterzijdig in te regelen. Dan is het aan die installateur om de boel netjes op te lossen.
  • Zelf waterzijdig inregelen. Om te zorgen dat er genoeg water naar de betreffende verdeler loopt, zul je waarschijnlijk de radiatoren moeten "knijpen", door het (voet)ventiel deels dicht te draaien. Daarnaast kan je de minimum ponpsnelheid van de ketel omhoog zetten. Alles om te zorgen dat er meer water naar de verdeler komt.
BounceMeister schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 23:07:
[...]
De pomp staat op de geadviseerde automatische vloerverwarmingsstand, de verdelerkranen staan allemaal vol open. Inregelen zou niet hoeven omdat de lussen allemaal ongeveer even lang zijn. Het cv-water is 83 graden, dus dat zou ook ok moeten zijn. Verder staan er bijna geen radiatoren meer open, het is daar inmiddels al bloedheet. De cv-leidingen zijn 22mm en de aanvoerleiding naar de thermostaatkraan toe is bloedheet, de retour is koud. Alles is aangesloten zoals het in de VTE handleiding staat beschreven.

[Afbeelding]
Heb je wel een poosje gewacht? Het kan natuurlijk even duren voordat de vloerverwarming duidelijk opwarmt.

Als het na uren wachten nog niet op temperatuur komt, zal er toch te weinig water naar de verdeler stromen. Zie het als een koud bad: als je daar langzaam heet water in druppelt, zal het bad alsnog amper opwarmen.

Hoe warm is de retour bij de ketel? Misschien kan je op strategische plekken aan de retour voelen. Waar die het heetst is, loopt het meeste water doorheen (dat is dus niet de vvw-verdeler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
marcop23 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:09:

[...]

Heb je wel een poosje gewacht? Het kan natuurlijk even duren voordat de vloerverwarming duidelijk opwarmt.

Als het na uren wachten nog niet op temperatuur komt, zal er toch te weinig water naar de verdeler stromen. Zie het als een koud bad: als je daar langzaam heet water in druppelt, zal het bad alsnog amper opwarmen.

Hoe warm is de retour bij de ketel? Misschien kan je op strategische plekken aan de retour voelen. Waar die het heetst is, loopt het meeste water doorheen (dat is dus niet de vvw-verdeler).
De hoofdleiding van de cv loopt door de trapkast waar ook de vvw-verdeler zit. De retour vanaf de vvw-verdeler voelt koud, maar de doorgaande retour van de hoofdleiding is erg warm. Dat betekent dan dat er inderdaad te weinig water door de vloerverwarming gaat. De verwarming heeft uren lang aan gestaan.
Ik vermoed dat de thermostaatkraan van de vvw niet goed werkt. Want wanneer ik die helemaal opendraai, hoor ik dat er meer water gaat stromen. Maar dat kan ik niet de hele tijd vol aan laten staan omdat ik niet wil dat de vloer gaat scheuren. Ik denk dat de thermometers op de vvw wel redelijk goed de temperatuur aangeven, de verdeelblokken en vvw-leidingen voelen eigenlijk gewoon koud aan, in ieder geval niet warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:41
Raviky schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:29:
  • Aanvoertemperatuur CV: 50 graden
  • Thermostaatknop verdeler: 40
  • Aanvoertemperatuur verdeler: 30 graden
Mijn advies zou zijn om de aanvoertemperatuur van de ketel te verhogen naar 65 graden. Dat heeft te maken met de werking van een mengverdeler (verdeler met pomp).
Een systeem met een mengverdeler is bedoeld om 2 watercircuits aan elkaar te koppelen: een circuit met hoge temperatuur (ketelciruit met radiatoren) en een circuit met lage temperatuur (vvw). Die 2 circuits werken in principe autonoom (omdat ze elk een eigen pomp hebben) maar de benodigde warmte voor het LT-circuit wordt vanaf de ketel getransporteerd via het HT-circuit. De warmte-overdracht vindt plaats in de mengverdeler dmv dosering van heet water.

Hier vind je de werking van een mengverdeler, zoals ik die in het verleden al vaker heb uitgelegd:

arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Ik hoop dat het helpt bij het oplossen van jouw probleem.
Pagina: 1