Inductiekookplaat 11kw - wat met de rest van de woning ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:55

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Topicstarter
Ik heb een 3x25A aansluiting' uiteraard met 3-fase meterkast. Nu komt er met een half jaar een 11kw inductiekookplaat ter vervanging van de gaspitten.

Stel ik heb die plaat op volle bak draaien, dus 3.700w per fase. Wat gebeurt er als ik een airfryer van 2.000w bij schakel en ik de wasmachine op dezelfde fase als de airfryer aan heb?

Poef, alles donker? Hoe werkt dat in de praktijk?

De laadpaal heeft een load balancer, daar maak ik me niet druk om maar moet ik met koken dan gaan opletten dat er niet teveel andere apparatuur aanstaat?

Gewoon nieuwsgierig en een beetje vooruitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:47
heb je dat allemaal op een groep zitten?

die inductiekookplaat heeft normaal toch een eigen groeP?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:17
Zowel smelt zekeringen als automaten beveiligen thermisch tegen overbelasting.

Dat betekend dat ze eerst tijd nodig hebben om warm te worden. Hoe lang is afhankelijk van de hoeveelheid overbelasting en de omgevingstemperatuur in de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN9K7yfvedgIRZkrvLawxkbhFRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38z6NlFLe057fTRkhUmi5GHk.jpg?f=fotoalbum_large

Een kleine overbelasting kan meer dan een uur duren voordat de automaat klapt.

Realistisch gesproken om de hoofdzekering te laten klappen met die 3 apparaten moet je bewust:
Op de 2 pitten die op die fase zitten grote hoge soeppannen vol water gaan koken, je airfryer elke keer nieuw spul in doen zodra die klaar is elke 10-20 minuten en je wasmachine een kookwas laten draaien om het verwarmingselement voor lange tijd aan te hebben.

Dan nog schat ik dat je minimaal twee keer die emmers vol kokend water weg moet gooien om het lang genoeg vol te houden. (Of de pannen droog laten koken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:06

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb zelf een kookplaat op een kookgroep, dus niet helemaal te vergelijken, maar als ik op de grafieken in domoticz kijk naar het vermogen op de P1 poort komt dat zelden boven de 5kW uit bij mij als ik aan het koken ben. Ik zet nooit alle pitten tegelijk op vol vermogen aan, en afgezien van roerbakken zet ik de meeste pitten ook snel weer terug op een lage stand als de pan aan de kook is, doe ik dat niet vliegt de deksel zowat de pan af en is het een groot waterballet naast de pan. Ik denk dat je rustig een andere grootverbruiker er naast kan aanhebben zonder iets te merken, zolang je de andere grootverbruikers ook netjes over de fasen verdeeld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:21

DjVe

Hatsaflats!

Zoals hierboven al gemeld: er is nauwelijks sprake van een piekbelasting, omdat je die 11kW nooit gaat gebruiken. Het is mij in mijn vorige woning 1 keer gelukt om de automaat van de hoofdzekering te laten trippen op overbelasting, maar dat was tijdens een feestje waar stevig gekookt werd (5 pitten + 3 ovens).

In mijn huidige woning gebruiken we met twee gezinnen èèn aansluiting van 3x25. Wij zijn al volledig van het gas af, de buren verwarmen alleen nog met gas (dus koken elektrisch en gebruiken een elektrische boiler voor tapwater). Daarnaast hebben we twee elektrische auto's voor de deur staan. Dat is tot op heden altijd prima gegaan (verbruik rond de 20 MWh per jaar).

Edit: van m naar M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-08 15:59
Ik heb dezelfde setup en zit inmiddels 6 jaar op een inductiekookplaat van 11kW/3-fase. Kan bovenstaande bevestigen.

De pieken van maximaal vermogen zijn ontzettend kort, heel snel na de initiele opwarming (wat erg snel gaat met inductie) bouwt het vermogen al af naar een stabiel vermogen om de pan op warmte te houden.
11kW is gewoon fijn om alle pitten op hoog vermogen tegelijkertijd te gebruiken, echter, in de praktijk komt het zelden voor dat er meer dan 2 pitten daadwerkelijk op maximaal vermogen aan het knallen zijn. Ik heb genoeg situaties waarbij er een oven/airfryer en nog een magnetron eventjes tegelijkertijd aangaat zonder problemen.

In de afgelopen 6 jaar is het bij mij nog nooit gebeurd dat er een stop uitgeknald is door gelijktijdig verbruik dat te hoog was. Dus ik denk dat je jezelf hier niet druk over hoeft te maken.

Een nog veel zwaarder voorbeeld wat bij mij ook gewoon goed gaat:
Ik heb een warmtepomp van 20A (wat ook volledig gebruikt wordt om de boiler op te warmen) en ik heb een elektrische auto op 3 fase (3x 16A), als die beide tegelijkertijd aangaan zit ik op 1 fase dus op 36A continu verbruik. In de praktijk heb ik (per ongeluk) dus de situatie gehad waar dit gebeurde, gedurende bijna een uur heeft dit plaatsgevonden zonder schade/uitval.
Ik denk persoonlijk dat de veiligheidsmarges een stuk groter zijn dan initieel gedacht.
Een kookplaat zal bovenstaande situatie nooit voor elkaar krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door drocona op 17-10-2024 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:15
Hier warmtepomp, warmtepompboiler, inductiekookplaat a 11kw, 1F 10a thuislader hybride

Nooit geen problemen op 3x25a

Wel een kwestie van de fases een beetje goed uitregelen. Ik zie dat de 2 grote pitten op de kookplaat beide op 1 aparte fase zitten. Dan kun je proberen bijv. de oven op de overige fase te zetten. Dus ook zo je airfryer, wasmachine en vaatwasser: als je alles op 1 fase hebt zitten qua grootverbruikers is het vragen om problemen. Maar verdeel dit, dan komt het goed. En een kookplaat geruikt nooit continu 11kw, net als een wasmachine niet continu z'n maximale vermogen gebruikt, maar enkel bij verwarmen water (en vaatwasser ook). Ook een airfryer schakelt in/uit bij bereiken temperatuur.

Kortom: komt allemaal goed, maar wel zorgen dat niet alles samenkomt op 1 fase per toeval, dan kan het lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:40

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
En als het mis gaat zit je niet volledig in het donker, dan zal je waarschijnlijk maar een enkele fase verliezen.

Grootste eventuele kanshebber om de boel te overbelasten is een EV lader zonder loadbalancing.

En als je ook automaten als hoofdzekering hebt kan je ze zelf weer aanzetten. maar gezien je vraagstelling denk ik van niet. Anders gewoon je netbeheerder bellen (zou tot een werkdag wachten), laten komen en +- 100 euro aftikken. Kan een keer gebeuren (ook zonder zware overbelasting ) maar als je de zaken netjes spreidt dan zal het echt niet zo vaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik snap je probleem niet.
Als je kookplaat een 3 fasen aansluiting heeft dan is de theorie dat zijn vermogen over alle drie de fasen verdeelt wordt, dus dan belast je de boel per fase maar met 3700/3 = 1233 W ofwel zo'n 5,36 A

In de praktijk zal een van de fasen wat hoger zijn want wat een kookplaat doet is gewoon de 3 fasen verdelen over de verschillende zone's dus zal er een fase zijn die wat meer belast wordt dan de anderen, maar alles is ruim binnen de benodigde marges.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat blijkt ;)
Als je kookplaat een 3 fasen aansluiting heeft dan is de theorie dat zijn vermogen over alle drie de fasen verdeelt wordt, dus dan belast je de boel per fase maar met 3700/3 = 7233 W ofwel zo'n 5,36 A
3700 delen door 3 is niet 7233. Maar belangrijker: die 3700W is al per fase. In totaal kan de kookplaat maximaal 11kW trekken (zie topictitel). Dus 16A per fase.

@ts Als je die kookplaat volledig aan het benutten bent heb je zo veel pannen opstaan dat je iets moois aan het koken bent, dan heb je sowieso geen troep uit een airfryer nodig :P

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 17-10-2024 09:04 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Sorry type foutje moet natuurlijk 1233 W per fase zijn.

Maar als je gelijk hebt en dat ding echt 11KW is kun je weinig anders erbij aanzetten.
Als alternatief kan hij naar een verzwaring van zijn aansluiting gaan zoals een 3x35A.

[ Voor 87% gewijzigd door Ben(V) op 17-10-2024 09:24 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 15:21
Je zoekt de "gelijktijdigheidsfactor", het is geen probleem.
Denk aan je huis, als alle vrienden, kennissen en collega's gelijktijdig op bezoek komen dan staat er een gigantische file in de wijk en is je huis te klein, moet je daarom in een feestzaal wonen?

Zaken als kookplaat, oven, microgolfoven, wasmachine, droogkast, frietketel, strijkijzer, .... gebruik je bijna niet (als je over 24 uur verdeeld kijkt), dus hebben een lage gelijktijdigheidsfactor.
Problemen vind je in langdurige verbruikers, zoals een warmtepomp of autolader. Als die volstaan (of van een load balancer zijn voorzien) heb je geen probleem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Ik heb ook 3x25A, electrisch koken, volledig electrische verwarming (geen warmte pomp) en electrische heet water boiler. Nog nooit problemen gehad met wasmachine, hout bewerkings apparaten etc.

De auto laat ik alleen s'nachts laden (zonder load balancer en max 3x10A)

Met een 3 phase shelly meter heb ik afgelopen winter een enkele keer gemeten dat ik boven de 25A uit kom op 1 fase (nooit langer dan 5 minuten).

Als je een load balancer voor de auto lader hebt zou ik me er niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:03

mjl

Ugh

Je moet zorgen dat je in totaal per fase niet voor lange tijd boven de 25A komt. Zoals al genoemd duurt het even voordat een hoofdgroep/fase dan uit valt.

Bij de instalatie rekening houden met verdeling over verschillende fasen is wel aan te raden. Een oven droger en een wasmachine heeft doorgaans een eigen groep en je hebt 3 fasen in huis, bedenk wat je daadwerkelijk tegelijk aan hebt en verdeel die over je fasen in je groepenkast.

Verder verwacht ik niet dat je de volle 11kW langdurig gaat gebruiken, Ik heb een 2 fase kookplaat en alleen als ik een pit op de boost stand zet gaat die richting 3200 W. Maar dan kookt het water binnen een paar minuten of fikt je olie a de afzuigkap in... dus erg lang staat die daar echt niet op.

Een 11kW kookplaat zal 1 fase per 2 "pitten" zijn. Mijn kookplaat is 1 fase voor 3 pitten en 1 fase voor de andere 2.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-08 20:53
Ik heb het laatst voor de zekerheid eens doorgemeten. Alle inductie-pitten op vol, beide ovens op vol, airco vol aan, warmtepomp opgestookt. Ik kwam bij 1 fase net boven de 20A uit, gemiddeld was 17 ampère zo ongeveer de max.

Kortom, je moet wel heel veel op 1 fase hebben afgemonteerd om daadwerkelijk een probleem te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-08 19:57
DjVe schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:55:
...

In mijn huidige woning gebruiken we met twee gezinnen èèn aansluiting van 3x25. Wij zijn al volledig van het gas af, de buren verwarmen alleen nog met gas (dus koken elektrisch en gebruiken een elektrische boiler voor tapwater). Daarnaast hebben we twee elektrische auto's voor de deur staan. Dat is tot op heden altijd prima gegaan (verbruik rond de 20 mWh per jaar).
20mWh = is 20 milli-Watt/h

Denk meer in de 20 MWh = 20 Mega Watt/h = 20.000 kWh

Tis en blijft lastig die grote en kleine lettertjes net als de bits en Bytes >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
yalerta schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

20mWh = is 20 milli-Watt/h

Denk meer in de 20 MWh = 20 Mega Watt/h = 20.000 kWh

Tis en blijft lastig die grote en kleine lettertjes net als de bits en Bytes >:)
20mWh = is 20 milli-Watt*h

Watt =Joule per seconde, dus al per tijdseenheid.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:10
Ben(V) schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:15:

Als alternatief kan hij naar een verzwaring van zijn aansluiting gaan zoals een 3x35A.
Dan wordt wel je capaciteitstarief 4 keer zo duur 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:20
Even heel kort door de bocht: jezelf niet zo druk maken, dit gebeurt nooit. 3.6kW-4kW is een mooi boostvermogen, dat heb je in principe niet drie keer aan staan. Dat is gekkenwerk. Gister heb ik een pan met water aan de kook gebracht voor mijn pasta, volgens de P1 meter verbruikte dat 2.8kW waarvan 700W voor een andere pan en overig gebruik was. Toen ik mijn pasta kookte verbruikte mijn huis 1.3kW, met dezelfde 700W achtergrondvebruik, want de pan met saus moest ook warm blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08 11:47
Een driefasen groep voor 11 kW is 3 x 16A.
Stel je gebruikt alles op maximaal vermogen (dat kan bij mijn kookplaat slechts 10 minuten, dan schakelt ie automatisch terug naar een lager vermogen), heb je per fase nog 9 A over.
Een over/vaatwasser/wasmachine gebruiken ongeveer 2 kW als piekvermogen (dus niet continu). Bij de vaatwasser bijvoorbeeld alleen als het water opgewarmd moet worden.

En dan reken je eventuele tijdelijke overbelasting niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:26
Paniek om niks, de kookplaat trekt BIJNA nooit 11kw, en als ie dat ooit wel zou doen is dat maar heel kort. Dan kook de pasta de pan uit, en de schnitzel verkoold. Zet er maar eens een meter achter, in de praktijk zie je m amper boven de 6kw.

Verder geeft dit echt geen enkel probleem op 3x25. Duizenden huishoudens doen het, en velen daarvan hebben zich nog nooit 1 seconde druk gemaakt om hun hoofdzekering. Ook niet als er tijdens het koken wasmachines draaien, vaatwassers gestart worden en Quookers aanslaan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Laatst online: 10-08 11:15
Bestaan er eigenlijk load balancers voor de gehele verdeler inplaats van enkel in een laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10

Klippy

Still Game

Eigenlijk is dit nu al vaak genoeg gezegd, maar toch nog een praktijkvoorbeeldje van mijn kookplaat die alleen in theorie 11kW kan, maar in praktijk niet. Ik heb maar een één fase aansluiting, dus die inductie plaat zit op een kookgroep van 7.4kW aangesloten en dus gelimiteerd op dat vermogen.
Ik kan dan ook niet alle 4 de pitten op vol vermogen zetten als ik dat test. Toen ik mijn keuken net had, dacht ik, dat is mooi kl*te. Maar in de praktijk echt nog nooit last van gehad.
Ik kan prima alle 4 de pitten tegelijk aan, maar je hebt ze echt zelden tot nooit op vol vermogen, Pastawater op volle bak laten koken en tegelijk je gehakt bakken (op 3/4e vermogen) en dan kan je prima nog wat anders bakken én wat warm houden. Wil je 4 pitten op vol vermogen bijhouden moet je al bijna met 2 man staan koken of 4 armen hebben.
Dus van mij ook de mededeling: het zal zo'n vaart niet lopen.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
boyette schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 04:05:
heb je dat allemaal op een groep zitten?
Uiteraard niet. ik heb iets van 20 groepen waarvan 2 x drie van 400V voor de laadpaal en de PV installatie.
boyette schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 04:05:

die inductiekookplaat heeft normaal toch een eigen groeP?
De inductieplaat krijgt een eigen 3 fasen aansluiting van 3x16A / 400V. Die hoeft met niks gedeeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
ErgoStijn schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:49:
Hier warmtepomp, warmtepompboiler, inductiekookplaat a 11kw, 1F 10a thuislader hybride

Nooit geen problemen op 3x25a

Wel een kwestie van de fases een beetje goed uitregelen. Ik zie dat de 2 grote pitten op de kookplaat beide op 1 aparte fase zitten. Dan kun je proberen bijv. de oven op de overige fase te zetten. Dus ook zo je airfryer, wasmachine en vaatwasser: als je alles op 1 fase hebt zitten qua grootverbruikers is het vragen om problemen. Maar verdeel dit, dan komt het goed. En een kookplaat geruikt nooit continu 11kw, net als een wasmachine niet continu z'n maximale vermogen gebruikt, maar enkel bij verwarmen water (en vaatwasser ook). Ook een airfryer schakelt in/uit bij bereiken temperatuur.

Kortom: komt allemaal goed, maar wel zorgen dat niet alles samenkomt op 1 fase per toeval, dan kan het lastig worden.
Ik zal eens met HomeWizzard gaan checken op welke fasen de grootversbruikers zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
remmuz schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:30:
[...]

Dan wordt wel je capaciteitstarief 4 keer zo duur 😉
Daar heb ik idd geen trek in. Mijn auto kan ook maar max 11kw aan dus ook daar zit dan geen winst.

@ iedereen: bedankt voor de geruststelling. Ik ga mijn fase verdeling qua apparatuur eens in kaart brengen.
Pagina: 1