Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:59

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Toch even iets waar ik benieuwd naar ben. Ik woon sinds kort in een huurwoning, en omdat we de muren moesten afwerken en schilderen heeft mijn vader (die wel van elektra weet) in de keuken (na het uitzetten van de hoofdschakelaar) een stopcontact verwijderd voor vervanging, en even een paar kroonsteentjes erop gezet. Helaas maakten twee kabeltjes kortsluiting waarna na de hoofdschakelaar opeens de groep van de keuken eruit klapte. Best ongelukkig, maar het kan de beste overkomen. Deze hebben we omhoog gezet, en toen besloot de aardlekschakelaar omlaag te klappen met een zichtbaar vonkje.

Het euvel hadden we snel gespot, en de kortsluiting hebben we verholpen, en de groep aangezet gevolgd door de aardlekschakelaar, en tadaaah. Er is weer stroom op de groep.

Vandaag gebeurde er iets heel merkwaardigs. Ik zet de waterkoker aan, en op het moment dat er 1500 Watt gebruikt werd (na ca. 2 seconden), sloeg de 3e fase hoofdstop eruit. De slimme meter meldt nog enkel L1 en L2 als fases, en ook mijn meetmodule aan de P1-poort meldt geen spanning meer op deze fase.

Duidelijk is dat ik via de woningbouw even een elektricien met zegelrecht moet laten komen. Maar ik ben benieuwd of dit oorzaak en gevolg is. En wat er gebeurd kan zijn? Iemand?

Technische installatie => DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 14-10-2024 07:47 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:10
Electricien inschakelen via de verhuurder. En als het huur is, mag jij dan wel rommelen aan de electra?

Ik lees een cascade aan schakelaars die eruit knallen bij een simpele kortsluiting, dat lijkt gewoon op bende. Een zekering van de netbeheerder hoort er gewoon niet uit te klappen. Dan is daarvoor iets mis

[ Voor 23% gewijzigd door Joost1981_2 op 13-10-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Alles wat er eerder uitklapte was volledig verklaarbaar... Deze waterkoker is bijzonder. Klinkt alsof er meer op die fase was aangesloten dan enkel de waterkoker. Stofzuiger, gereedschap, etc misschien? Of je elektrische auto (zou wel heel bijzonder zijn).

Meeste huizen hebben 3x25, dus 5kW per fase.
Hoe je de aansluiting gemaakt krijgt om wel over de 5 kW te krijgen, maar niet je eigen stoppen door te laten slaan weet ik niet precies... Maar in ieder geval is dat niet goed.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:43
Ik zou het even afwachten. Het is niet ondenkbaar dat de hoofdzekering L3 aan een zijden draadje hing na een keer een kortsluiting. Dan loopt er ontiegelijk veel stroom door een heel dun draadje. Daar zou ik me niet zo druk over maken.

Waar ik me wel druk over zou maken is het gebrek aan kunde bij het vervangen van één stopcontact. Ik zou me eens flink achter de oren krabben of je dit soort dingen door je vader moet laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
Hoofdzekering kan er om verschillende redenen uitknallen. Overbelasting is nog steeds de meest voorkomende. As je 4 groepen van 16A hebt achter een hoofdstop van 25A is het volgens ontwerp van de installatie dat de hoofdstop eruit knalt als je bijvoorbeeld respectievelijk 6A, 4A, 12A en 8A op de 4 eindgroepen verbruikt.

Dan kan het nog zijn dat je al 12A verbruikt en dan kortsluiting krijgt, ook dan is je hoofdstop vaak de eerste en enige die eruit klapt.

Ook kan het zijn dat een hoofdstop wegens ouderdom, defect of een andere afschakelkaraktieristiek bij een kortsluiting gewoon sneller eruit klapt dan een groepsautomaat.

Lang verhaal kort: De eerste 2x dat er wat uit klapte had een duidelijk oorzaak en je vader heeft dit verholpen. Dat nu de hoofdzekering gaat zal waarschijnlijk helemaal los staan van het eerdere gebeurtenissen en kan zoveel andere oorzaken hebben dat hier nu in dit topic het niet mogelijk is om te concluderen wat de oorzaak was. Het meest logische wat je nu kunt doen is de hoofdstop laten vervangen en een beetje in de gaten houden wat er allemaal tegelijk aanstaat voor als het weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
99ruud99 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:01:
Alles wat er eerder uitklapte was volledig verklaarbaar... Deze waterkoker is bijzonder. Klinkt alsof er meer op die fase was aangesloten dan enkel de waterkoker. Stofzuiger, gereedschap, etc misschien? Of je elektrische auto (zou wel heel bijzonder zijn).

Meeste huizen hebben 3x25, dus 5kW per fase.
Hoe je de aansluiting gemaakt krijgt om wel over de 5 kW te krijgen, maar niet je eigen stoppen door te laten slaan weet ik niet precies... Maar in ieder geval is dat niet goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyb5dDkl7IN5QkpC8LiIyBoIseA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sReBGWG1hCDakQ6lflYplZ34.jpg?f=fotoalbum_large
Tja, toen klapte het eruit, bij 1500 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDjzWuj9D29DnHT52cYy6JdtA1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H17y5crscdAxS3tHiZHX7Nkq.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vermoed dat door de eerdere kortsluiting de hoofdstop een opdonder gehad heeft waarmee de 1500 watt van de waterkoker het laatste zetje is.

Ik laat er naar kijken...

Ik woon er nog maar net en ik heb nog niet eens een goede oven die ik aan heb gezet, Laat staan een wasmachine. ;)

Het verbruik is nu minimaal, maar het zet mij er wel aan te denken dat ik straks wel een scheiding moet laten maken tussen de stopcontacten in mijn bijkeuken, waar nu de boiler en straks de wasmachine dan staan.

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 13-10-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:55

SpamLame

niks

Die scheiding is aan te brengen met een geschakeld verlengblok, geen idee hoe het formeel heet maar het idee is dat 1 outlet op het blok voorrang heeft op de andere outlets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

TereZz schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:06:
Ik zou het even afwachten. Het is niet ondenkbaar dat de hoofdzekering L3 aan een zijden draadje hing na een keer een kortsluiting. Dan loopt er ontiegelijk veel stroom door een heel dun draadje. Daar zou ik me niet zo druk over maken.

Waar ik me wel druk over zou maken is het gebrek aan kunde bij het vervangen van één stopcontact. Ik zou me eens flink achter de oren krabben of je dit soort dingen door je vader moet laten doen.
Iedereen maakt fouten.

Zo heb ik eens een stroomkabel met een tang doorgeknipt terwijl die kabel nog in de WCD zat |:(

Echt , geen idee wat me bezielde.

Overigens heb ik wel alle kroonstenen in de ban gedaan. En zet ik altijd ff lasklemmen op de draad als er iets openligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat de hoofdzekering al zoveel op zijn mieter had gehad in het verleden dat hij niet veel meer kon hebben.
Maar ik weet niet wat voor bende de voorgangers er van hebben gemaakt?

Takt er niet nog een tweede meter af naar een ander appartement? misschien even goed kijken als de kappen van de hoofdzekering er af zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47

mjl

Ugh

Net voordat de monteur komt ook even de waterkoker op een andere fase testen :) die kan ook kaduuk zijn natuurlijk.

Maar bovenstaande vermoedens dat er meer mis is met de installatie is zeker ook waarschijnlijk. Wellicht door eerdere overbelasting ( vorige bewoner) dat er bij sommige ondeugdelijk verbonden draden de mantel gesmolten is en er kortsluiting is. Als je een multimeter hebt kan je even meten tussen de blauwe en bruine draad van fase 3 of je een weerstand meet.

Verder inderdaad frappant dat de hoofdzekering af gaat, volgens je p1 meter was het geen overbelasting. Mochten ze de hele bende vervangen vraag dan of ze ipv smelt zekeringen automaten kunnen plaatsen. Dan heb je geen monteur nodig mocht er ooit nog eens wat mis gaan.

Overigens: Een stopcontact loshalen en weer aansluiten zou toch moeten mogen lijkt me. Maar goed, ik huur al een 20 jaar niet meer :)

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 14:42
Tja, na paar keer overbelasting is het niet heel gek dat hoofdzekering de geest geeft.
Echter is het officiëel niet de bedoeling dat een elektricien komt om je zekering te vervangen.
Zegelrecht is eigenlijk alleen bedoelt om bijv. zekeringen er even uit te halen bij vervangen groepenkast.
Maar meeste elektricien doen niet heel moeilijk.
Juiste route is de netbeheerder inschakelen.
Beetje afhankelijk van welke netbeheerder je hebt of ze ook kosten rekenen.
Zie bijvoorbeeld dat Enexis eerste paar keer gratis komt.
Wat woningbouw doet, geen idee, mogelijk zeggen die simpelweg dat je storing bij netbeheerder moet melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
SpamLame schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:35:
Die scheiding is aan te brengen met een geschakeld verlengblok, geen idee hoe het formeel heet maar het idee is dat 1 outlet op het blok voorrang heeft op de andere outlets.
Klinkt interessant. Ik ga eens kijken, Ik niet veel zin in extra kabels trekken naar de meterkast, hoe dichtbij het ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:53:
Ik denk dat de hoofdzekering al zoveel op zijn mieter had gehad in het verleden dat hij niet veel meer kon hebben.
Maar ik weet niet wat voor bende de voorgangers er van hebben gemaakt?

Takt er niet nog een tweede meter af naar een ander appartement? misschien even goed kijken als de kappen van de hoofdzekering er af zijn.
Ik ga eens opletten als de netbeheerdermonteur de kast openmaakt. Ik verwacht van niet omdat ik in een bovenappartement woon.

Ik heb wel een meetmodule aan mijn P1-poort van mijn slimme meter hangen, en die geeft door dat hij al 40 'Electricity failures' heeft gemeten in zijn hele bestaan (ook voordat ik introk). Aardig wat, eergisteren was het nog 39. Ik heb het idee dat je erg je best mag doen om dat te bereiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
mjl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:13:
Net voordat de monteur komt ook even de waterkoker op een andere fase testen :) die kan ook kaduuk zijn natuurlijk.
Dat was ik vergeten te vertellen, maar dat had ik direct al gedaan, en dat ging op alle andere stopcontacten prima. De waterkoker is gelukkig niet het probleem. :)
Overigens: Een stopcontact loshalen en weer aansluiten zou toch moeten mogen lijkt me. Maar goed, ik huur al een 20 jaar niet meer :)
Volgens mij mag dat gewoon. De vorige bewoners deden dat ook. Het meeste is intact gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
mjl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:13:
Verder inderdaad frappant dat de hoofdzekering af gaat, volgens je p1 meter was het geen overbelasting. Mochten ze de hele bende vervangen vraag dan of ze ipv smelt zekeringen automaten kunnen plaatsen. Dan heb je geen monteur nodig mocht er ooit nog eens wat mis gaan.
Zou kunnen. Maar is het niet juist de bedoeling dat die ook verzegeld zijn? Anders kan je de boel eenvoudig omleggen voor een wietplantage, lijkt me. :+

Volgens mij heeft mijn moeder thuis ook automaten als hoofdstop, maar die zijn geloof ik wel verzegeld.
Daarnaast heb ik een hoofdschakelaar verdeeld over drie of vier automaten in de meterkast, en twee aardlekschakelaars. En onderaan in de verzegelde kast drie hoofdstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:34
Hier hoef je geen elektricien voor te laten komen, maar je netbeheerder. Die zijn er binnen 2 uur en de 1e keer is gratis.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:48
AW_Bos schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Zou kunnen. Maar is het niet juist de bedoeling dat die ook verzegeld zijn? Anders kan je de boel eenvoudig omleggen voor een wietplantage, lijkt me. :+

Volgens mij heeft mijn moeder thuis ook automaten als hoofdstop, maar die zijn geloof ik wel verzegeld.
Daarnaast heb ik een hoofdschakelaar verdeeld over drie of vier automaten in de meterkast, en twee aardlekschakelaars. En onderaan in de verzegelde kast drie hoofdstoppen.
De schakel automaten zijn gewoon bereikbaar en te bedienen. De kast waar ze in zitten, die is inderdaad verzegeld, en stroom aftappen is dus niet zomaar te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
babbelbox schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

De schakel automaten zijn gewoon bereikbaar en te bedienen. De kast waar ze in zitten, die is inderdaad verzegeld, en stroom aftappen is dus niet zomaar te doen.
Ik snap het! Volgens mij is dat ook bij mijn moeder zo. Misschien is dat wel een oplossing. Scheelt ook weer de 60 euro aan netbeheerkosten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Makrolon schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:07:
Hier hoef je geen elektricien voor te laten komen, maar je netbeheerder. Die zijn er binnen 2 uur en de 1e keer is gratis.
Ah, mooi top! Ik ga dit sowieso morgen via de woningbouw regelen. Kijken wat zij zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pcgeek1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-04 21:30
En waarom springt de hoofdzekering eruit? Dit zou normaal gesproken niet mogen gebeuren. Waarvoor hebben we anders een aardlekschakelaar met daarachter zekeringen (of automaten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 20:47

mjl

Ugh

pcgeek1 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:34:
En waarom springt de hoofdzekering eruit? Dit zou normaal gesproken niet mogen gebeuren. Waarvoor hebben we anders een aardlekschakelaar met daarachter zekeringen (of automaten).
Ja zou inderdaad niet moeten gebeuren, ik vermoed dat er ook meer mis is met de installatie, aan de verhuurder om dit op te lossen!

Als huurder aangeven dat je nu al een aantal keer onverklaarbare storingen hebt gehad en vragen of de verhuurder het wil oplossen.

[ Voor 13% gewijzigd door mjl op 14-10-2024 00:24 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pcgeek1
1500W is +- 6,5A , dit is geen grote belasting. Dan moet er wel heel erg iets mis zijn overbelasting of kortsluiting. Dat de gewone zekering niet eruit vliegt maar de hoofdzekering wel. Klopt ergens iets niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik ga morgen de woningbouw bellen, en kijken welke weg die adviseren om een netbeheerdermonteur langs te laten komen. Hopelijk kan diegene wat meer vertellen over de situatie. Ik hoop ook dat hij bereid is de klant-kant van de meterkast te bekijken, waar alle groepen zitten.

En anders ken ik nog een handige elektricien in mijn vaders kennissenkring die dat laatste wel wilt doen. Die heeft bij mijn vader thuis ook de halve meterkast verbouwd naar een meterkast met ABB-apparatuur met betere verdeling en indeling. Niet dat dat laatste hoeft te gebeuren.

[ Voor 37% gewijzigd door AW_Bos op 13-10-2024 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:55

SpamLame

niks

AW_Bos schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:55:
[...]

Klinkt interessant. Ik ga eens kijken, Ik niet veel zin in extra kabels trekken naar de meterkast, hoe dichtbij het ook is.
Gevonden wat ik bedoelde
https://www.bol.com/nl/nl...xDrA.2_51.57.ProductImage

Andere merken prijzen kan je adhv verder vinden, mogelijk bij een bouwmarkt bij jou in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
AW_Bos schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:44:
En anders ken ik nog een handige elektricien in mijn vaders kennissenkring die dat laatste wel wilt doen. Die heeft bij mijn vader thuis ook de halve meterkast verbouwd naar een meterkast met ABB-apparatuur met betere verdeling en indeling. Niet dat dat laatste hoeft te gebeuren.
Woningbouw laten oplossen. Zij verhuren de woning. Als daar iets niet goed is in de elektra dan zijn zij daar verantwoordelijk voor. Bij de oplevering van de vorige bewoner naar de nieuwe bewoner hadden ze het een en ander kunnen laten controleren.

Toen ik kwam in mijn huurwoning deed die woningverhuurder dat nog. Liet een inspectie uitvoeren om te checken dat alles goed was. Ondank dat het appartement waar ik in kwam maar "10 jaar" oud was. Of ze het nu nog doen weet ik niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RonnieKo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:26:
[...]

Woningbouw laten oplossen. Zij verhuren de woning. Als daar iets niet goed is in de elektra dan zijn zij daar verantwoordelijk voor. Bij de oplevering van de vorige bewoner naar de nieuwe bewoner hadden ze het een en ander kunnen laten controleren.

Toen ik kwam in mijn huurwoning deed die woningverhuurder dat nog. Liet een inspectie uitvoeren om te checken dat alles goed was. Ondank dat het appartement waar ik in kwam maar "10 jaar" oud was. Of ze het nu nog doen weet ik niet :)
Echt controleren doen ze niet.. Ja als het half uit de muur hangt, duidelijk zichtbaar beschadigt is.

Verder sturen ze af en toe (vaak rond grotere renovatie tijd) eens een installateur langs voor een VT keuring.. Soms ook steekproef gewijs.. Om te kijken of er bijvoorbeeld een nieuwe groepenkast in moet of de aansluiting voor de wasmachine nog wel voldoet etc...

En als jij als huurder graag een extra wcd wilt etc houd niemand je tegen.... Hooguit pas bij het verlaten vd woning als het niet conform eis is..

[ Voor 7% gewijzigd door SMSfreakie op 14-10-2024 07:39 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
SMSfreakie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:37:
[...]
Echt controleren doen ze niet.. Ja als het half uit de muur hangt, duidelijk zichtbaar beschadigt is.

Verder sturen ze af en toe (vaak rond grotere renovatie tijd) eens een installateur langs voor een VT keuring.. Soms ook steekproef gewijs.. Om te kijken of er bijvoorbeeld een nieuwe groepenkast in moet of de aansluiting voor de wasmachine nog wel voldoet etc...
Dat was te verwachten. Het is al een hele tijd terug toen ik nog huurde :) In dit geval zou ik wel aansturen op een controle c.q. keuring. Dit omdat er blijkbaar problemen met de installatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
SpamLame schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:02:
[...]

Gevonden wat ik bedoelde
https://www.bol.com/nl/nl...xDrA.2_51.57.ProductImage

Andere merken prijzen kan je adhv verder vinden, mogelijk bij een bouwmarkt bij jou in de buurt.
Dit klinkt mij reuze interessant.

@Septillion Thnx voor het moven van dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door AW_Bos op 14-10-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Een momenteel wacht ik nu tot netbeheerder Stedin komt. Ik heb hun maar gebeld.

De woningbouw had niet echt een idee wat ze ermee aan moesten. Als we aan hun lag hadden ze waarschijnlijk een normale elektricien gestuurd. Gaan we niet doen.....

Tja, die voorrijkosten. Ik ga vandaag nog even uitzoeken of de woningbouw hier nu voor verantwoordelijk is of ik. Maar ik neem aan de woningbouw, want ik heb geen flauw idee hoe mijn meterkast in elkaar steekt. En of daar geen mankementen in zitten die de hoofdstop eruit laten knallen.

Over een paar uur weet ik meer, als de netbeheerder monteur komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als goed is vervangen ze de hoofd zekering kosteloos...

Sowieso woon je er nog maar net, dus dat kunnen ze ook in hun systeem zien, en zolang je er geen gewoonte van maakt om dat ding er uit te frituren......

Als je dat ding er elk jaar wel uit bakt dan komen ze wel eens met een factuurtje.
RonnieKo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:41:
[...]

Dat was te verwachten. Het is al een hele tijd terug toen ik nog huurde :) In dit geval zou ik wel aansturen op een controle c.q. keuring. Dit omdat er blijkbaar problemen met de installatie is.
Tja en zelfs die keuringen zijn niet heilig...

M'n vorige woning keuring gehad.. Maar meneer had niet ontdekt dat het metaal van het systeem plafond onder spanning stond ( vorige bewoner lopen beunen...) en bij de herkeuring was het alleen kijken naar de puntjes die er opgeschreven waren...

Dat er intussen een renovatie plaats gevonden had met alle nieuwe fouten van dien... Daar werd niks aan gedaan.. Zelfs niet toe ik het aangaf....

En verder blijft het een moment opname... Net als de APK van de auto.. Vandaag kan die keurig voldoen aan de eisen en over een week niet meer..

[ Voor 60% gewijzigd door SMSfreakie op 14-10-2024 12:57 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Qua kosten, daar is Stedin altijd wat vager in. Ze hebben het alleen over kosten als de storing in je eigen installatie zit dus zou je geluk kunnen hebben. Liander vraagt er in ieder geval €97,30 voor.

En als je niet all-in buurt (maar dus zelf verantwoordelijk bent voor een energiecontract) ben je hier ook gewoon verantwoordelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 14:42
Septillion schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:10:
Qua kosten, daar is Stedin altijd wat vager in. Ze hebben het alleen over kosten als de storing in je eigen installatie zit dus zou je geluk kunnen hebben. Liander vraagt er in ieder geval €97,30 voor.

En als je niet all-in buurt (maar dus zelf verantwoordelijk bent voor een energiecontract) ben je hier ook gewoon verantwoordelijk voor.
En wat ik dan helemaal lullig vind: als je zelf zegels verbreekt kost het je €68,41.
Het is dus goedkoper om zelfs illegaal de zekeringen te vervangen en dan misschien ooit een keer een 'boete' te moeten betalen.

In de praktijk doen de monteurs van netbeheerder niet eens moeilijk.
Meermaals groepenkast vervangen voor aanpassing van 1 fase naar 3 fase, ook wel zelf zekeringen vervangen.
Nooit een monteur moeilijk over gedaan dat zegels er af waren, zolang de boel maar netjes is.
Denk dat ze zich ook liever bezig houden met het echt werk dan geneuzel over een zegeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:10:

Inmiddels is het opgelost, en de hoofdstop voor fase 3 is vervangen. Alles werkt weer, en de waterkoker heb ik meteen gebruikt om een kopje thee voor de monteur van Stedin te zetten.

Ik had gehoopt dat er sprake kon zijn van coulance, maar omdat ik drie fasen heb, doet Stedin er niet aan. Blijkbaar zien ze je dan als grootverbruiker. Dus dat wordt +/- 95 euro aftikken straks.

Maar ik weet dat Stedin 10 jaar geleden wel heer raar bezig was bij pa thuis: Er was een stroomstoring in de wijk, en ik meldde dat met nadruk op dat de buren ook geen stroom hadden. Wij gingen toevallig weg, en bij terugkomst lag er een briefje in de bus van de Stedin monteur. En uiteindelijk werd er bij mijn vader dus voorrijkosten afgeschreven van zijn rekening. Na een bezwaar schijnt dat nooit teruggestort te zijn......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mja, het is zuur. Zou naar mijn idee ook wel zo eerlijk zijn als ze je er gewoon 1 per 10 jaar ofzo (per fase) cadeau zouden doen omdat ze ook slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
@Septillion Zou inderdaad ook fair zijn. maar Stedin lijkt volgens hem onverbiddelijk te zijn. Dus ik denk dat ik dit maar moet accepteren. Hoewel ik kán proberen om bezwaar aan te tekenen, omdat ik er net woon. Maar ik acht weinig kans, als ik hem zo hoor.

Ik heb hem nog gevraagd of er geen hoofdautomaat kon worden geplaatst, zodat je dit zelf kan omschakelen. Maar dat doen ze enkel bij nieuwbouwhuizen of tijdens de verzwaring van het stroomnet in je omgeving. Er naar vragen levert niks op.

Mijn dorpje in het Groene Hart kennende zal dit nog wel jaren gaan duren, omdat ze nu de grote steden zullen doen. Sterker zelf, 4 jaar geleden met de vernieuwing van de straat waar mijn vader woont hebben ze niet eens zwaardere spanningkabels in de grond aangebracht. Gewoon om kosten te besparen. Dit houdt dus in dat niet de hele buurt straks tegelijk een auto kan opladen. Maar over de zonnepanelen hoeven we daar geen zorgen te maken, want het voltage op het net is rond de 237 volt. De laatste pieken met zonnig weer kwam uit op 240 volt. Drie jaar geleden piekte dit richting de 254 volt waarbij de omvormer dan afslaat. Maar een recentelijk geactiveerd spanningshuisje in de buurt lijkt de netspanning lager te hebben gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Het kan wel, ze rekenen je het alleen aan. Ook al schijnt Stedin het bij een verzwaring nog wel eens kosteloos te willen doen. Maar ook hier is Liander er duidelijker in, naar automaten (op eigen verzoek) kost je €592,85 of €319,97 extra als je al een verzwaring laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgeek1
Hoofdzekering vervangen is leuk, maar wat was nou de reden dat deze was gesprongen. Dit kan alleen met overbelasting of kortsluiting gebeuren.. raar verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@pcgeek1 Zoals ook eerder gemeld zal elke kortsluiting ook een slijtage zijn op de zekering. Dus dat hij er daarna uit klapt met een iets grotere (maar niet te grote) last is dus niet onwaarschijnlijk. Zeker als de sluiting ervoor dus een heftige is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgeek1
Maar dan gaat juist de gewone zekering eruit (zekers als dit een automaat is) en niet de hoofdzekering! Dat is gewoon niet mogelijk. Tenzij je op 1 fase een aardlekschakelaar hebt met 4 groepen/zekeringen 16A. En deze alle tegelijk te hoog belast worden. Ja dan kan je hoofdzekering de geest begeven. Zeer zekers niet met alleen een waterkoker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08
Septillion schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:19:
Het kan wel, ze rekenen je het alleen aan. Ook al schijnt Stedin het bij een verzwaring nog wel eens kosteloos te willen doen. Maar ook hier is Liander er duidelijker in, naar automaten (op eigen verzoek) kost je €592,85 of €319,97 extra als je al een verzwaring laat doen.
offtopic:
Begin deze maand een verzwaring laten uitvoeren bij Liander. Kreeg, zonder er naar te vragen, hoofdautomaten geïnstalleerd. Dus die prijzen lijken ook niet helemaal te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
pcgeek1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:17:
Maar dan gaat juist de gewone zekering eruit (zekers als dit een automaat is) en niet de hoofdzekering! Dat is gewoon niet mogelijk. Tenzij je op 1 fase een aardlekschakelaar hebt met 4 groepen/zekeringen 16A. En deze alle tegelijk te hoog belast worden. Ja dan kan je hoofdzekering de geest begeven. Zeer zekers niet met alleen een waterkoker.
Klinkt misschien gek, maar bij 1500 watt van de waterkoker klapte die. En de waterkoker deed het prima op andere fases en stopcontacten. Geen lekstroom. En ik geef grote kans dat de kortsluiting van vorige week de oorzaak was. Zelfde fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pcgeek1
Waarom vliegt de gewone zekering (vooral als dit een zekering automaat is) er dan niet uit? En de hoofdzekering wel? Hier klopt iets echt niet hoor.. En als je kortsluiting maakt met een wcd ,dan hoort juist de zekering (d2 keramisch of zekeringautomaat) eruit te springen en niet je hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgeek1
Als het een zekeringautomaat betreft zou ik deze maar als eerste gaan controleren op juiste werking..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
@pcgeek1 Bij kortsluiting zijn automaten niet volledig selectief op je hoofdzekering. Zeker niet als de hoofdzekering al wat ouder en versleten is. Het nadeel van keramische zekeringen, waar zekeringautomaten weer als nadeel hebben dat ze vast kunnen komen te zitten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgeek1
Hoofd zekering 3*25 A > 1.6 is 16a afzekeren.

Door de kortsluitstroom vooraf te bepalen en de juiste typen automaten te selecteren kan selectiviteit worden gegarandeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

pcgeek1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:57:
Waarom vliegt de gewone zekering (vooral als dit een zekering automaat is) er dan niet uit?
Omdat zekeringen (want het was geen automaat) dus slijten als ze dicht bij / over de nominale stroom gebruikt worden. Dus als je dit maar vaak genoeg doet halen ze niet eens de nominale stroom meer :)

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 15-10-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
pcgeek1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:57:
Waarom vliegt de gewone zekering (vooral als dit een zekering automaat is) er dan niet uit? En de hoofdzekering wel? Hier klopt iets echt niet hoor.. En als je kortsluiting maakt met een wcd ,dan hoort juist de zekering (d2 keramisch of zekeringautomaat) eruit te springen en niet je hoofdzekering.
Dat gebeurde ook wel, maar die waterkoker was niet de oorzaak van de kortsluiting. Blijkbaar is door de kortsluiting in de wcd de hoofdstop zwakker geworden. Die luttele 1500 watt was blijkbaar voldoende voor het laatste zetje. Misschien speelt ouderdom van de stop ook wel mee. Hier heb ik geen inzicht in... :)

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 16-10-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 18:45
pcgeek1 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:00:
Hoofd zekering 3*25 A > 1.6 is 16a afzekeren.

Door de kortsluitstroom vooraf te bepalen en de juiste typen automaten te selecteren kan selectiviteit worden gegarandeerd.
Nee hoor. Als de netimpedantie laag genoeg is (en dat komt heel vaak voor) is een B16 automaat NIET selectief op een 25A smeltpatroon.

Zeker als het patroon al eerder wat geleden heeft kan dit gewoon gebeuren. Niets bijzonders, nieuw patroon erin en door.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1