monitor als TV gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst1
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-01 13:03
Kan ik een losstaande computer monitor gebruiken als vaste 'TV' in de woonkamer?
Een monitor lijkt een stuk goedkoper in aanschaf.

Situatie bij mij thuis: oude samsung LED tv, 38 inch, aan vervanging toe. TV signaal komt via draadloos internet hub (Ziggo Next mini of volgend jaar Odido glasvezel mediabox) via HDMI poort. Verder een Apple TV aansluiting, op 2e HDMI poort. Coax aansluiting niet meer in gebruik.

Vraag: kan ik volstaan met een (ongeveer) 40 inch monitor zonder ingebouwde tuner om puur als beeldscherm te dienen? Of heb ik echt een old-fashioned TV nodig? Of zie ik iets volledig over het hoofd :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:41
Ja dat kan zeker. Maar je hebt dan bijvoorbeeld geen HDMI-CEC om het scherm mee aan te laten gaan als je de box aanzet. Of een afstandsbediening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
wat je mogelijk over het hoofd ziet is hoe je het bijbehorende geluid in de woonkamer hoorbaar maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:15
Ja, dat kan. Wat is de kwaliteit van de speakers in je monitor?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ja dat kan, sommige zenders storen op de next en ziggo krijgt dat niet opgelost.
Dan kijk ik via de Ziggo app op de Apple TV die zenders via HDMI (dus TV als monitor met geluid).
Een monitor zonder speakers zou ik niet doen, dan wordt het heel ingewikkeld om beeld en geluid synchroon te krijgen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20:58

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

43" 4K tv heb je vanaf ~275, 40+" monitoren gaan vanaf 375 ofzo :P

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

JZX81_Drift schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:51:
43" 4K tv heb je vanaf ~275, 40+" monitoren gaan vanaf 375 ofzo :P
Dit was ook mijn gedachte :P

Maar het kan verder prima, zo heb ik een android TV aan mijn breedbeeld game monitor, geluid via de hoofdtelefoonuitgang van de monitor naar een paar PC boxjes en dat is prima te doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst1
Huidige TV afst.bed. gebruik ik eigenlijk nauwelijks meer. Alleen als de HDMI-CEC op mijn oude tv niet goed werkt met het switchen tussen hdmi 1 en 2 moet ik nog wel eens van source wisselen, c'est tout.

Qua geluid: Een monitor met ingebouwde speakers is uiteraard een must. Ik ben niet zo'n extreme media gebruiker dat ik allerlei losse audio apparatuur of surround installatie gebruik. De huidige TV speakers voldoen (maar ook niet meer dan dat). Iets beter is wel wenselijk, maar bijzaak, en kan ook via een 2 kleine front speakers of 1 centrale soundbar.

Qua prijzen: mogelijk heb ik verkeerd gekeken, maar voor een beetje A-merk TV kwam ik niet onder de 800 eu uit. Duidelijk verkeerd gekeken blijkt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Wat ook een gemis is als je meerdere devices en/of later toch een soundbar o.i.d. wilt is ARC.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst1
Oke, prijzen liggen toch dichterbij elkaar dan dacht. Sterker nog: het ontloopt elkaar best weinig. Qua TV's is er vooral veel meer keus in formaat 38-44 inch.

MAAR: ik wil mijn tv/ monitor/ beeldscherm (whatever) zo plat mogelijk hebben om op te kunnen hangen aan de muur met zo weinig mogelijk diepte. Reguliere TV's zijn soms best dik of hebben een flinke verdikking ivm de ingebouwde tuner.

DUS: vooral even op zoek naar een goed platte TV. Mogelijk eentje met externe tuner, zoals die Samsung tv foto lijsten achtige tv's

[ Voor 32% gewijzigd door ernst1 op 17-10-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst1
.

[ Voor 100% gewijzigd door ernst1 op 17-10-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

ernst1 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:54:
Oke, prijzen liggen toch dichterbij elkaar dan dacht. Sterker nog: het ontloopt elkaar best weinig. Qua TV's is er vooral veel meer keus in formaat 38-44 inch.

MAAR: ik wil mijn tv/ monitor/ beeldscherm (whatever) zo plat mogelijk hebben om op te kunnen hangen aan de muur met zo weinig mogelijk diepte. Reguliere TV's zijn soms best dik of hebben een flinke verdikking ivm de ingebouwde tuner.

Even een voorbeeldje
uitvoering: Samsung Smart Monitor M7 M70D 43" (DM702UU) Zwart
Deze monitor is goedkoop (<400), is (zonder voet) enorm plat, heeft ingebouwde speakers en zelfs afstandsbediening. Klinkt to good to be true???
Dat is wel een redelijke optie lijkt me. Geluid kan je altijd nog verbeteren via de hoofdtelefoon uitgang. Enne, tuners zijn de nieuwe printers, wie wil ze nog (ik zei de gek maar soit).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Veel TV's hebben gewoon ondersteuning voor een muurbeugel. Dat doe je met zoiets.

https://www.vogels.com/nl...ctedSimpleProduct=3834050

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst1
Dank voor snelle reacties met vooral aanvullende details waar ik niet zo snel aan gedacht zou hebben (HDMI-CEC, ARC). En ik had me duidelijk vergist in kostenplaatje. Ben vooral verbaasd over het aanbod verschil. Er zijn vele malen meer TV's beschikbaar rond de 40-43 inch (veel) dan dat er geschikte monitoren zijn (erg weinig).

Het wordt dus toch gewoon een TV. Dank :)F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:38

DUS: vooral even op zoek naar een goed platte TV. Mogelijk eentje met externe tuner, zoals die Samsung tv foto lijsten achtige tv's
Bijna alles tv's hebben de mogelijkheid om een beugel op de achterkant te schroeven. En je hebt meurbeugel die extreem plat tegen de muur geplaatst kunnen worden zodat er nagenoeg geen ruimte meer tussen de muur en de tv zit. Die kun je in de zaak kopen waar je ook je tv koopt of gelijk mee bestellen.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ernst1 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:10:

Het wordt dus toch gewoon een TV. Dank :)F
Mocht je echt een mooie TV willen is dit topic misschien wat voor je OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic en vergeet ook niet dat het einde volgende maand Black Friday is.

Het loont dus om nu alvast wat huiswerk te doen qua prijzen e.d. ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1