Fietskleding woon-werk verkeer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascalishier
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-03 15:13
Binnenkort ga ik starten met een nieuwe baan. Dit houd in dat ik dagelijks 16km enkele reis ga fietsen. Prima afstand, prima te doen op mijn non-electrische stadshybride fiets. Maar wel een afstand waar je niet even snel door een buitje heen fietst en droog aan kom. Daarnaast heb ik het snel warm, waardoor omkleden op de lokatie noodzakelijk is.

Dat brengt mij bij mijn punt, ik ben op zoek naar kleding voor op de fiets. Het liefst zo waterdicht mogelijk, en goed ademend. En winddicht. Zowel jas als broek.
Maar ik kom er niet zo goed uit wat handig is. Ik ben niet op zoek naar een wielren pakje. Maar meer type redelijk normale jas en broek.

Nu kwam ik de regenkleding van agu tegen en volgens mij is dat wel wat. Te dragen als regenkleding en als gewone kleding voor op de fiets:

https://agu.com/tech-rege...%20Red%20%26%20Reflection

https://www.regenpakhuis....n0C3VGvN74aRoCdQsQAvD_BwE

Nu is 400euro een hoop geld, maar vind ik prima om te betalen on 4 dagen, weer in weer uit op de fiets te zitten. Mijn max budget is 500 euro.

Nu is mijn vraag, heeft er iemand ervaring met Agu? Of heeft er een andere goede tip?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ja, heb zelf een Agu regenpak van zeker tien jaar oud, nog zo goed als nieuw, en ademend zeggen ze, maar dat is relatief.
Vergeet alleen je schoenen niet, daar heb je ook hoesjes voor.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

Tarin

Just plain weird.

Iedere fietser is anders. Ik ben jarenlang 18km enkele reis door weer en wind naar mijn werk gefietst, mijn moeder rond de 10km.
Zij heeft een compleet regenpak inclusief schoenhoezen, maar fietst redelijk rustig aan. Werkte voor haar prima, maar als het echt goed hard regent lekt er toch altijd wel wat.
Ik kan niet langzaam fietsen, dus ook als het droog is kom ik bezweet aan, lang leve douche/wasmogelijheden. Ik heb het met een regenpak geprobeerd (dure jas van Agu, verschillende broeken want die versleten vrij snel, schoenhoezen (ook van Agu)) maar ik vond het niks.

Uiteindelijk had ik in de winter een gewone jeans en in de zomer een korte broek aan, en als bovenkleding afhankelijk van de temperatuur een combinatie van een ondershirt van Odlo (de lichtste die ze hebben), een fiets-shirt van Primal (rits is fijn voor meer ventilatie), goedkope hardloop shirts met lange mouwen van de Decathlon en een Windstopper van Gore Bike Wear. En als het echt koud was een fleece van Gore.

Bij regen: een beetje houdt een Windstopper wel tegen, bij meer word je nat. Mijn ervaring met een regenpak was vergelijkbaar, maar dan met meer zweet.
Voor mijn (boven)benen ben ik groot fan van rainlegs - je broek wordt toch wel nat, maar met zon ding blijven je bovenbenen (en kruis) droog, wat fijn is als het wat kouder wordt en het (hard) waait.

Droge spullen in een goede waterdichte stabiele fietstas (Ortlieb, Vaude met oprolsluiting).

In mijn ervaring regent het bijna nooit zo hard dat het gedoe met een regenpak voor mij de moeite waard was.
Maar misschien zijn er in de laatste 10 jaar nog grote verbeteringen op de markt gekomen.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tarin schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 06:32:
Iedere fietser is anders. Ik ben jarenlang 18km enkele reis door weer en wind naar mijn werk gefietst, mijn moeder rond de 10km.
Zij heeft een compleet regenpak inclusief schoenhoezen, maar fietst redelijk rustig aan. Werkte voor haar prima, maar als het echt goed hard regent lekt er toch altijd wel wat.
Ik kan niet langzaam fietsen, dus ook als het droog is kom ik bezweet aan, lang leve douche/wasmogelijheden. Ik heb het met een regenpak geprobeerd (dure jas van Agu, verschillende broeken want die versleten vrij snel, schoenhoezen (ook van Agu)) maar ik vond het niks.

Uiteindelijk had ik in de winter een gewone jeans en in de zomer een korte broek aan, en als bovenkleding afhankelijk van de temperatuur een combinatie van een ondershirt van Odlo (de lichtste die ze hebben), een fiets-shirt van Primal (rits is fijn voor meer ventilatie), goedkope hardloop shirts met lange mouwen van de Decathlon en een Windstopper van Gore Bike Wear. En als het echt koud was een fleece van Gore.

Bij regen: een beetje houdt een Windstopper wel tegen, bij meer word je nat. Mijn ervaring met een regenpak was vergelijkbaar, maar dan met meer zweet.
Voor mijn (boven)benen ben ik groot fan van rainlegs - je broek wordt toch wel nat, maar met zon ding blijven je bovenbenen (en kruis) droog, wat fijn is als het wat kouder wordt en het (hard) waait.

Droge spullen in een goede waterdichte stabiele fietstas (Ortlieb, Vaude met oprolsluiting).

In mijn ervaring regent het bijna nooit zo hard dat het gedoe met een regenpak voor mij de moeite waard was.
Maar misschien zijn er in de laatste 10 jaar nog grote verbeteringen op de markt gekomen.
Dit is ook in grote lijnen mijn tactiek. 12km enkele reis, tegenwoordig op gravel bike met redelijk gewoon zadel, bagagedragers etc.
Een windstopper + shirtje was voor mij genoeg totdat het bijna vroor. In de winter had ik een jas van sportful. Nu een duurdere, maar die bevalt mij eigenlijk minder goed omdat hij minder winddicht is.
Qua handschoenen had ik winddichte, maar die waren in de winter als het echt vroor toch te koud, dus nu heb ik ook gevoerde handschoenen.
Mijn ervaring: wind is het ergste, zoek daar je uitrusting op uit. En koop meerdere setjes om te voorkomen dat je elke dag moet wassen. Zo'n ondershirt neemt veel zweet op een stinkt na één dag echt wel. Tenzij je kan en gaat douchen op het werk natuurlijk.
Tegenwoordig kan ik vrij makkelijk thuis werken, of met de auto, dus als het 's ochtends regent dan omzeil ik de bui wel. Regen in de middag vind ik niet zo erg. Als je die luxe niet hebt zou ik zowel rainlegs als een regenbroek adviseren. De laatste alleen als het pijpenstelen regent, voor 90% van de buien volstaan rainlegs, eventueel icm overschoenen of een 2e set schoenen. Kies dan dunne schoenen die snel droog zijn: type bootschoen, geen 'dikke' sneakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Ohja, handschoenen. Dunne hardloophandschoentjes (wel Windstopper) zijn ideaal, als het echt koud wordt gevoerde (ik heb een paar van Gore Bike Wear, niet goedkoop maar wel warm en flexibel genoeg om nog goed te kunnen schakelen en remmen. Die twee heb ik dan gecombineerd als het hard vroor.

Ik reed op een cross hybride van Cube (Hooper), met Marathon Supreme-banden en spatborden.
En vergeet je verlichting niet ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb altijd een goedkope poncho gebruikt (omdat ik altijd die in mijn fietstas liet zitten, duurdere ponchos scheuren trouwens ook eerder omdat die van dikker plastic zijn). Hij is open van onderen en je moet gewoon niet te hard fietsen dan (of meer electrisch fietsen).

Regenpakken heb ik een hekel aan, omkleden onder een brug terwijl het regent, herrinnert me aan mijn jeugd toen ik naar school fietste :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-05 13:36

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:33

DjVe

Hatsaflats!

Voor mij is de Castelli Perfetto wel hèt allround jasje. Zelfs bij temperaturen onder nul nog goed te dragen. Als het echt gaat hozen, dan had ik altijd een simpele AGU poncho in de fietstas liggen.

Een fietsbroek vond ik minder belangrijk (had meestal een werkbroek of jeans aan). Handschoenen vind ik een stuk belangrijker. Met koude handen fietsen vind ik echt verschrikkelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Nog iets om over na te denken: volgens mij kan kleding wel waterdicht en ademend zijn. Maar nooit tegelijkertijd.
Dus ademend als het droog is, waterdicht als het nat is. Maar dan is het niet meer ademend.

Dat is wat ik heb onthouden van Fortnine over Gore Tex (in motorkleding): YouTube: Gore-Tex is a Marketing Gimmick

Juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Ik zou adviseren minimaal 15.000 waterkolom en dan daaruit kiezen bij bijvoorbeeld een bever zwerfsport.
Kijk ook naar het ademend vermogen.

https://www.12gobiking.nl...ichtheid-van-regenkleding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik heb het snel warm op de fiets, dus ik heb een buitensportjas met ritsen in de oksels. Dat ventileert veel beter, en je wordt er niet nat door. En een pet, want met een capuchon kan ik niet achterom kijken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 08:36

TGEN

Hmmmx_

Ik heb jaren met een Agu regenbroek en Packmack regenjas in mijn werkrugzak gefietst. Prima producten!

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:55
Wat je van Agu gevonden hebt zal vast prima zijn maar ik zou het zeker niet dragen als het droog is. In mijn beleving wordt je bij regen per definitie nat dus wil ik voornamelijk voorkomen dat ik afkoel. Na een heel wat jaren rainlegs te hebben gebruikt ben ik sinds vorig jaar overgestapt op een regenbroek van Endura. Mijn under armour winterjas is voldoende waterdicht voor de 15 km die ik fiets.

In de regen is het een beetje droog en warm blijven en daarna toch voornamelijk even opfrissen en omkleden op het werk. En dat komt ook weer niet zo heel vaak voor. Op weg naar hiuis interesseerd het me nog minder omdat ik daar toch kan omkleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-05 12:41
Pascalishier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 00:02:
Binnenkort ga ik starten met een nieuwe baan. Dit houd in dat ik dagelijks 16km enkele reis ga fietsen. Prima afstand, prima te doen op mijn non-electrische stadshybride fiets. Maar wel een afstand waar je niet even snel door een buitje heen fietst en droog aan kom. Daarnaast heb ik het snel warm, waardoor omkleden op de lokatie noodzakelijk is.
Mag ik je eerst even een schouderklopje geven voor deze gezonde instelling mbt gewoon op spierkracht fietsen, in deze maatschappij van mensen die niet bewegen, wel vreten en dan eindeloos proberen met dieet en afslankpillen de boel te hacken? (Ja, ook hier op tweakers) Ik ben achterin de veertig en zie nog zelden mensen van mijn leeftijd of ouder op een fiets zonder ondersteuning in de stad (waar de meesten toch stukjes van 2km max fietsen, WTF moet je dan met een 85Nm electromotor?)

Ik heb een regenpak van AGU, 90 euro oid,lekker dun en compact in draagzakjes mee te nemen.. broek nog nooit aangehad want als het regent pak ik de auto en als ik tijdens de rit een bui pak wil ik niet stoppen ;)

(overigens doe ik mijn 18km wel op een Speedbike (alle andere ritjes op een gewone fiets), ik heb het geduld niet voor een uur fietsen en ik sport al genoeg ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:04
Hmm merk dat ik de vreemde eend ben.
Toen ik nog 13 km enkeltje moest fietsen nam ik gewoon in waterdichte tas handdoek, schoenen en kleding mee als t regent. En dan gewoon even omkleden bij aankomst.
Terugweg is vergelijkbaar, zodra je thuis bent natte kleding uit en lekker droge kleding aan.

Ik haar regenkleding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:16
Jeldert schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:01:
Nog iets om over na te denken: volgens mij kan kleding wel waterdicht en ademend zijn. Maar nooit tegelijkertijd.
Dus ademend als het droog is, waterdicht als het nat is. Maar dan is het niet meer ademend.
Klopt niet helemaal, zeker als kleding nieuw is dan is het nog heel goed waterafstotend en parelt al het water eraf. Zolang dat nog gebeurt ademt het ook goed.
Maar als de kleding wat ouder wordt zie je dat de stof toch steeds meer vocht gaat opnemen, het is dan nog steeds waterdicht maar ademt steeds minder.
Je hebt daar wel spul voor om het mee te behandelen om het weer waterafstotend te maken, maar zo goed als toen de kleding nieuw was wordt het nooit meer is mijn ervaring. Als het regent is de luchtvochtigheid ook hoog waardoor je je zweet sowieso al moeilijker kwijt raakt.

Mijn strategie bij regen is overigens om dan de elektrische fiets te pakken; geen zin om nat van het zweet ergens aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 21:06
Jeldert schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:01:

Dat is wat ik heb onthouden van Fortnine over Gore Tex (in motorkleding): YouTube: Gore-Tex is a Marketing Gimmick
De uitzondering hier op die voor mij goed werkt: Een jas met grote ritsen onder de oksels. De jas is waterdicht, via de oksels kan er lucht in/uit. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het zo hard regende dat het daar naar binnen kwam (met 14km enkele reis op de fiets).

Ik heb op kantoor in een laatje een "gewone" regenbroek liggen, voor die enkele keer dat het echt hard regent. Dan zweet ik me snel kapot, maar dat neem ik dan voor lief. Ik heb ooit die 14 km met storm tegen en natte sneeuw zonder regenbroek gedaan, en toen deden mijn benen pijn van de kou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:05

Esumontere

Floep, banaan.

Ik moet zeggen dat ik voor mijn dagelijkse 17km (enkele reis) erg blij ben met mijn elektrische fiets. Wel lekker bewegen maar niet bezweet aankomen is heel relaxed. Voor als het regent doe ik dan weer niet zo moeilijk; ik heb een waterdichte winterjas met verwijderbare voering en een regenbroek met schoenkappen van de Decathlon. Gebruik ik al jaren en bevalt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 16:47
https://www.bever.nl/p/go...egenbroek-DLBFF00002.html

Ik heb deze al jaren, zeer tevreden mee, is mee geweest op fietsreizen en voor woon-werkverkeer gebruikt.
Al moet ik zeggen dat sinds corona het makelijker geworden is om thuis te beginnen als het 'sochtends regent :)

Jas heb ik een oude north face regenjas met ritsen onder de oksels, en een muts die je dmv een elastiekje naar "achteren" kunt trekken zodat je links en rechts gewoon kunt blijven kijken.

[ Voor 24% gewijzigd door Cereal op 16-10-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:22

PinusRigida

I put the p in pool.

'Ademend' én 'waterdicht' zijn twee botsende termen... Tuurlijk bestaan er stoffen die -meestal met goeie marketing- beweren beiden te zijn, maar in de praktijk lijken die stoffen nogal 's tegen te vallen, zeker na wat maanden van gebruik waarna de beschermende coating er af gaat, vooral daar waar de stof tijdens het fietsen over elkaar schuurt...

Jaren terug (voordat ik m'n motor kocht) zat ik in dezelfde situatie als TS
In mijn ervaring zijn de verhaaltjes van membranen die waterdruppels (van je verdampt zweet) van binnen naar buiten wél toelaten, maar die van buiten naar binnen (regen) niét toelaten niets meer dan pure marketing. Ik heb ze gedragen, die membranen waarvan dit werd beweerd... óf ze ademden niet en ik zat eronder te zweten, óf ze ademden wel maar waren niet (voldoende) waterdicht...

Ik heb Gore-Tex gehad, North Face, andere bekende merken, van de gewone tot die dure die ze in adventure-winkels verkopen...

...mijn beste ervaring: Een simpele dunne, merkloze, goedkope (30 euro) PolyUrethaan overtrekbroek uit de legerstock. NIKS ademend, maar wél ontzettend waterdicht. :Y begint nu ook aan de naden wat te slijten na een paar jaar gebruik: geen probleem, was maar 30 euro...
+ een poncho (Ralka bvb.)

Je ziet er niet zo hip uit met zo'n poncho maar je blijft wel droog.. en doordat het een poncho is en niet nauw aansluit, is het ventilerend ook.
Enige nadeel dat ik wel vind: die poncho's vangen de wind wel enorm... als je niet elektrisch fietst en je hebt tegenwind, dan weet je het wel. :D

En idd: die regenjassen met ritsen onder de oksels, op een manier toch ademend maar van een echte waterdichte stof gemaakt, die werken ook, en die blijven werken want ze moeten het niet hebben van een slijtgevoelige coating.

[ Voor 28% gewijzigd door PinusRigida op 16-10-2024 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:45

charrel

Cortisol4life..

Gebruik al jaren een Decathlon regenbroek, ideaal omdat je er zo kan instappen met je schoenen aan als het onderweg gaat regenen.
BTWIN Fietsregenbroek voor heren 900 zwart
€ 84,99
https://www.decathlon.nl/p/_/R-p-325714?mc=8588152

Ook lekker dat je de ritsen aan de zijkant iets kan opzetten. Want ook hier geldt dat ik het snel erg heet heb.

Daarnaast heb ik een waterdicht wandeljasje van de Decathlon. Zonder voering en met ventilatie op de borst, dat is wel echt noodzakelijk. Ik heb het altijd heet onderweg naar het werk. Ook als het -5° bij wijze van. Helaas verkopen ze die niet meer, maar een alternatief is waarschijnlijk wel te vinden.
Dus voor onder de 200 zou je het wel moeten redden. Goede spatlap aan het voor spat bord werkt goed om je schoenen wat droger te houden. Gebruik zelf gore-tex schoenen met fietsen maar anders zou ik een en over schoenen zoeken als ik jou was. Schoenen blijven erg lang nat anders ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
t shirt en overhemd in mijn tas ....die deed ik aan als ik op kantoor kwam en was afgekoeld.
Wintersport jas is niet ideaal voor fietsen is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier een Agu Go regenjas + dikke groene industriële regenbroek van de Welkoop + Agu overschoenen.
Zelfs met leger-kisten aan (bij superslecht weer) krijg je de broek gemakkelijk aan.
En als het onder 0⁰C is, dan heb ik een ski-broek aan (Lidl).
18km enkele reis btw.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 16-10-2024 14:07 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-05 08:36
Ik fiets al jaren naar de arbeid, heb daar 3 jasen voor voor de zomer een Tenson waterdichte jas voor het tussen seizoen een cena raintex waar je de voering uit kan halen en als het echt koud wordt een didrikson parka. voor voor en na jaar en zomer een gewone regenbroek scapino of dit soort winkels, gaat hij kapot dan haal je zo een neiuwe maar gaan toch lang mee, in de winter een gevoerde regenbroek ook aan als het niet regent tegen de kou. en waterdichte schoenen van timberland in de winter en in de zomer als er regen verwacht wordt water dichte van de dechatlon.
En ja fiets electrisch maar met zo weining mogelijk ondersteuning, maar heerlijk als het hard waait omdat ik veel langs open water moet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:12

sapphire

Die-hard pruts0r

Hier een mooi Agu regenpak maar dat is eigenlijk alleen voor als het écht hoost en dan vaak icm wind en kou. Soms de broek ook als echt écht koud is icm. wind maar eigenlijk is dat pak alleen voor het extreme want ik moet dan rustig fietsen om niet nat van het zweet aan te komen.

Toen ik nog verder mocht fietsen naar werk droeg ik met gewoon weer vaak een goedkope Decatrhlon MTB broek, valt niet op als korte broek maar heeft een zeem er in een een binnenbroekje (ik heb een racefiets zadel) en anders een gewone korte broek. Boven combineerde ik met een fietsshirt met korte mouwen, lange mouwen en een ondershirt (Craft/Decathlon). Bij wat kouder weer mijn Gore C3 jasje met windstopper + een ondershirt en bij heel koud weer 2 ondershirts waarvan 1 met lange mouwen.
Bij kouder weer droeg ik een trainingsbroek en bij erge kou + wind dus een regenbroek erover
Schoen covers voor bij het regenpak of als het koud was + wind want dan zijn alleen sneakers niet fijn voor de tenen.
Handschoenen heb ik jaren een setje van Decathlon gehad maar die ging meestal na een paar KM' weer uit want dan gaan de handen toch gloeien.
En een buff/neckwarmer als sjaal en sinds een aantal jaar een beanie omdat ik niet zoveel haar meer bovenop heb :(

En dan droge kleding in de Ortlieb :)
Had op werk altijd een reserve boxershort, sokken, deo en wit shirt liggen voor als ik toch in een bui terecht kwam.

Nu staan rainlegs hoog op mijn verlanglijstje voor de dagen dat het wat spettert of de terugreis. Dan vind ik natregenen niet zo erg maar een natte broek plakt zo aan de huid en dan beweegt de broek niet meer mee over de knieën en dat doet veel pijn bij spijkerbroeken.

Altijd leuk dat je de e-bikers van verre herkend want die gaan vaak gekleed alsof het Siberië is ivm. de 'gewone' woon-werk fietsers :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:28
Ik fiets veel recreatief en je ziet me ook nooit in zo'n fietspakje. Zweten in een regenpak is mij ook niks. Waar ik eigenlijk altijd op uitkom zijn de broeken van Fjallraven, bijvoorbeeld de Fjallraven Vardag Trousers. Ja, je wordt wel nat. Maar als de bui weg is, is de broek in 5 minuten ook weer droog. Met wax kun je die stof nog waterwerend maken, maar heb ik nooit gebruikt. Met een dunne thermo eronder helemaal prima. Wellicht voor de écht koude dagen wat minder fijn.

[ Voor 8% gewijzigd door barbarbar op 16-10-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalishier
barbarbar schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:55:
Ik fiets veel recreatief en je ziet me ook nooit in zo'n fietspakje. Zweten in een regenpak is mij ook niks. Waar ik eigenlijk altijd op uitkom zijn de broeken van Fjallraven, bijvoorbeeld de Fjallraven Vardag Trousers. Ja, je wordt wel nat. Maar als de bui weg is, is de broek in 5 minuten ook weer droog. Met wax kun je die stof nog waterwerend maken, maar heb ik nooit gebruikt. Met een dunne thermo eronder helemaal prima. Wellicht voor de écht koude dagen wat minder fijn.
Thanx voor de tip! Is hij ook winddicht? Denk dat dat ook lekker zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalishier
Tarin schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 06:32:

Goede tip, winddicht boven waterdicht. Die fleece van gore, is die ook winddicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalishier
thunder7 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:27:
Ik heb het snel warm op de fiets, dus ik heb een buitensportjas met ritsen in de oksels. Dat ventileert veel beter, en je wordt er niet nat door. En een pet, want met een capuchon kan ik niet achterom kijken.
En welke buitensport jas en pet heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:28
Pascalishier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Thanx voor de tip! Is hij ook winddicht? Denk dat dat ook lekker zal zijn?
Niet helemaal maar het is wel een hele dichte stof. G1000 van fjallraven, maken ze heel veel van, ook wel jassen. Ik durf niet te zeggen in hoeverre je met de wax kunt komen, maar die was smelt echt in de stof, dus ik zou zeggen dat met goed onderhoud/waxen je weinig verschil gaat merken met echte regenkleding. Die wax is echt bedoeld om van die stof weersbestendige outdoorkleding te maken. Nieuw zat het ook op die broeken die ik heb, dan is echt wel een soort harde laag, ik vond dat zelf te stijf, maar je kunt ook minder aanbrengen afhankelijk van wat je fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalishier
_Anvil_ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:26:
[...]

Mag ik je eerst even een schouderklopje geven voor deze gezonde instelling mbt gewoon op spierkracht fietsen, in deze maatschappij van mensen die niet bewegen, wel vreten en dan eindeloos proberen met dieet en afslankpillen de boel te hacken? (Ja, ook hier op tweakers) Ik ben achterin de veertig en zie nog zelden mensen van mijn leeftijd of ouder op een fiets zonder ondersteuning in de stad (waar de meesten toch stukjes van 2km max fietsen, WTF moet je dan met een 85Nm electromotor?)

Ik heb een regenpak van AGU, 90 euro oid,lekker dun en compact in draagzakjes mee te nemen.. broek nog nooit aangehad want als het regent pak ik de auto en als ik tijdens de rit een bui pak wil ik niet stoppen ;)

(overigens doe ik mijn 18km wel op een Speedbike (alle andere ritjes op een gewone fiets), ik heb het geduld niet voor een uur fietsen en ik sport al genoeg ;)
Ik heb wel getwijfeld om een electrische fiets te kopen. Maar ik maak met gemak de 24/25 km. En dan heb je ook echt beweging. Misschien in de toekomst een Riese Muller Homage speed pedalac, dan ga ik sneller heen en weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalishier
99ruud99 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:29:
Hmm merk dat ik de vreemde eend ben.
Toen ik nog 13 km enkeltje moest fietsen nam ik gewoon in waterdichte tas handdoek, schoenen en kleding mee als t regent. En dan gewoon even omkleden bij aankomst.
Terugweg is vergelijkbaar, zodra je thuis bent natte kleding uit en lekker droge kleding aan.

Ik haar regenkleding :)
Ik ook, maar zeiknat en koud is ook niet fijn... Sowieso ga ik mijn omkleden op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalishier
Esumontere schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:16:
Ik moet zeggen dat ik voor mijn dagelijkse 17km (enkele reis) erg blij ben met mijn elektrische fiets. Wel lekker bewegen maar niet bezweet aankomen is heel relaxed. Voor als het regent doe ik dan weer niet zo moeilijk; ik heb een waterdichte winterjas met verwijderbare voering en een regenbroek met schoenkappen van de Decathlon. Gebruik ik al jaren en bevalt prima.
Welke (type) jas heb je van de Decathlon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 23:14
Het regent bijna nooit. Koop een lekkere tweedehands racefiets en een mooi pakkie en hou die stadshybride erbij voor als het wel regent. Ook kleding kopen op extremen is niet zinnig. Koop op het gemiddelde, dat is dus droog, relatief warm, bij activiteit dus echt warm en wellicht koude handjes en voetjes.

Source: ik fiets 21km woon-werk

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalishier
PinusRigida schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:00:
'Ademend' én 'waterdicht' zijn twee botsende termen... Tuurlijk bestaan er stoffen die -meestal met goeie marketing- beweren beiden te zijn, maar in de praktijk lijken die stoffen nogal 's tegen te vallen, zeker na wat maanden van gebruik waarna de beschermende coating er af gaat, vooral daar waar de stof tijdens het fietsen over elkaar schuurt...

Jaren terug (voordat ik m'n motor kocht) zat ik in dezelfde situatie als TS
In mijn ervaring zijn de verhaaltjes van membranen die waterdruppels (van je verdampt zweet) van binnen naar buiten wél toelaten, maar die van buiten naar binnen (regen) niét toelaten niets meer dan pure marketing. Ik heb ze gedragen, die membranen waarvan dit werd beweerd... óf ze ademden niet en ik zat eronder te zweten, óf ze ademden wel maar waren niet (voldoende) waterdicht...

Ik heb Gore-Tex gehad, North Face, andere bekende merken, van de gewone tot die dure die ze in adventure-winkels verkopen...

...mijn beste ervaring: Een simpele dunne, merkloze, goedkope (30 euro) PolyUrethaan overtrekbroek uit de legerstock. NIKS ademend, maar wél ontzettend waterdicht. :Y begint nu ook aan de naden wat te slijten na een paar jaar gebruik: geen probleem, was maar 30 euro...
+ een poncho (Ralka bvb.)

Je ziet er niet zo hip uit met zo'n poncho maar je blijft wel droog.. en doordat het een poncho is en niet nauw aansluit, is het ventilerend ook.
Enige nadeel dat ik wel vind: die poncho's vangen de wind wel enorm... als je niet elektrisch fietst en je hebt tegenwind, dan weet je het wel. :D

En idd: die regenjassen met ritsen onder de oksels, op een manier toch ademend maar van een echte waterdichte stof gemaakt, die werken ook, en die blijven werken want ze moeten het niet hebben van een slijtgevoelige coating.
Ik rij nu ook met regen met een poncho, op zich geen probleem, maar wat overdreven voor wat drupjes...
Wat raad je voor jas aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:05

Esumontere

Floep, banaan.

Pascalishier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:25:
[...]

Welke (type) jas heb je van de Decathlon?
Volgens mij ongeveer deze https://www.decathlon.nl/...026&c=Koolstofgrijs_Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalishier
sapphire schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:41:
Hier een mooi Agu regenpak maar dat is eigenlijk alleen voor als het écht hoost en dan vaak icm wind en kou. Soms de broek ook als echt écht koud is icm. wind maar eigenlijk is dat pak alleen voor het extreme want ik moet dan rustig fietsen om niet nat van het zweet aan te komen.

Toen ik nog verder mocht fietsen naar werk droeg ik met gewoon weer vaak een goedkope Decatrhlon MTB broek, valt niet op als korte broek maar heeft een zeem er in een een binnenbroekje (ik heb een racefiets zadel) en anders een gewone korte broek. Boven combineerde ik met een fietsshirt met korte mouwen, lange mouwen en een ondershirt (Craft/Decathlon). Bij wat kouder weer mijn Gore C3 jasje met windstopper + een ondershirt en bij heel koud weer 2 ondershirts waarvan 1 met lange mouwen.
Bij kouder weer droeg ik een trainingsbroek en bij erge kou + wind dus een regenbroek erover
Schoen covers voor bij het regenpak of als het koud was + wind want dan zijn alleen sneakers niet fijn voor de tenen.
Handschoenen heb ik jaren een setje van Decathlon gehad maar die ging meestal na een paar KM' weer uit want dan gaan de handen toch gloeien.
En een buff/neckwarmer als sjaal en sinds een aantal jaar een beanie omdat ik niet zoveel haar meer bovenop heb :(

En dan droge kleding in de Ortlieb :)
Had op werk altijd een reserve boxershort, sokken, deo en wit shirt liggen voor als ik toch in een bui terecht kwam.

Nu staan rainlegs hoog op mijn verlanglijstje voor de dagen dat het wat spettert of de terugreis. Dan vind ik natregenen niet zo erg maar een natte broek plakt zo aan de huid en dan beweegt de broek niet meer mee over de knieën en dat doet veel pijn bij spijkerbroeken.

Altijd leuk dat je de e-bikers van verre herkend want die gaan vaak gekleed alsof het Siberië is ivm. de 'gewone' woon-werk fietsers :+
Thanx voor je uitgebreide antwoord. Ik twijfel nog tussen gewoon een joggingbroek. Maar ben vooral bang voor de wind die door de stof snijd. Ik kan weinig goede mtb lange broeken vinden helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalishier
MrAngry schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:26:
Het regent bijna nooit. Koop een lekkere tweedehands racefiets en een mooi pakkie en hou die stadshybride erbij voor als het wel regent. Ook kleding kopen op extremen is niet zinnig. Koop op het gemiddelde, dat is dus droog, relatief warm, bij activiteit dus echt warm en wellicht koude handjes en voetjes.

Source: ik fiets 21km woon-werk
Ja ben er al achter dat ik niet waterdicht hoef, maar dat het een paar spatjes mag hebben.
Een racefiets gaat het niet worden, teveel onderhoud. En mijn tas en laptop kan dan niet mee... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascalishier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
16km enkele rit, gedaan met stads-,race-,e- en nu weer normale hybride sportfiets.

De rainlegs zijn al genoemd, echt een bijzonder product. De eerste keren was ik tijdens het fietsen wat somber omdat het niet een mild buitje, maar echt stortregen werd, 45 minuten lang. Toch zijn je bovenbenen en knieën lekker droog en heb je amper last van de natte scheenbenen en de ventilatie is natuurlijk helemaal top.

Ik moet weer nieuwe, ze zijn gepikt. Pas bedacht ik gewoon een snel drogende trainingsbroek te pakken en dan even omkleden. Met jassen mik ik ook buiten het fietsen op iets waterdichts/ski-vriendelijk liefst met okselritsen, dat is droog genoeg.

's Zomers rij ik vaak genoeg stug met een katoenen jack door. Honderden euro's in één keer aftikken voor een heel 'pak' zou ik niet doen.

e-bike is heerlijk omdat je flinke snelheid kan aanhouden zonder ernstig zweten. Toen ik wat langere ritten ging maken (boven elke accu-range) besloot ik weer back to basic te gaan. Als je een beetje vlot wil zijn is dat wel flink peddelen, maar een e-bike is ook echt geen brommer.
Videovergaderingen zijn nu de standaard waardoor ik als ik wat zweterig en/of laat ben niet puffend of zeiknat geregend een vergaderhokje in hoef. De sportfiets bevalt nu dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Pascalishier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:20:
[...]

En welke buitensport jas en pet heb je?
De pet is een naamloos model, gewoon een petje. De jas is inmiddels 7 haar oud en het model is niet meer te koop....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Pascalishier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Goede tip, winddicht boven waterdicht. Die fleece van gore, is die ook winddicht?
Niet echt, die was meer bedoel als extra laag onder de Windstopper maar ik heb hem nauwelijks aan (gehad), vorige week met een Odlo ondershirtje toen ik bij 2°C ging hardlopen was hij te warm. Type alp-x thermo, maar is uit 2008 dus dat model hebben ze niet meer.
Is echt een fijn dun ding en als extra laag bij het wandelen super, maar bij sporten heb ik het snel te warm.
Ik merk dat alles met een rits aan de voorkant fijn is, die gaat meestal een paar cm open na een tijdje. De eerste 5-10 minuten zijn wat frisjes, daarna doe ik meestal muts af en handschoenen uit zolang het boven 0°C is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
sapphire schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:41:

Tja, als je het koud hebt beweeg je te weinig he ;)

Werkt op kantoor ook:
"wat is het koud hier"
"doe gewoon ff 10 burpees!"

Ik verbaas me zelf met hardlopen altijd over mensen die met handschoenen en muts op etc. rennen.. Kom ik aan met mn korte broek en t shirt in januari :P (heb het snel warm)

Sidenote: die rain legs waar jullie over praten klinken wel handig, goeie tussenoplossing tov die regenbroek (heb de mijne ook nog nooit aangehad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
jnr24 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:56:

e-bike is heerlijk omdat je flinke snelheid kan aanhouden zonder ernstig zweten. Toen ik wat langere ritten ging maken (boven elke accu-range) besloot ik weer back to basic te gaan. Als je een beetje vlot wil zijn is dat wel flink peddelen, maar een e-bike is ook echt geen brommer.
Videovergaderingen zijn nu de standaard waardoor ik als ik wat zweterig en/of laat ben niet puffend of zeiknat geregend een vergaderhokje in hoef. De sportfiets bevalt nu dus prima.
Bij mij is het gewoon ongeduld/gebrek aan tijd, ik wil snel naar mn werk fietsen zonder te zweten. Ik fiets de 18km dus ook echt gewoon in mn normale kloffie, net op de ergens van wel/niet zweten meestal.. geen tijd of zin om te douchen/om te kleden op werk.

Reistijd fiets is 35 min tov 18 min auto, te overzien dus. Ik fiets ook maar 2 keer per week gemiddeld.

Ik heb een oude spd pedelec, 2016 model met Bosch middenmotor. Destijds de sterkste, maar nu heeft elke bejaarde op een gewone eBike meer koppel :) Ergens vind ik het wel lekker, want ik moet serieus trappen om de 40km/h te halen dus. Voelt als gewoon fietsen qua inspanning, alleen ga ik dik 15km/h harder, lekker.

Ik vind die dure speed pedelecs met achterwielaandrijving (Stromer etc.) prachtig, maar dan ga je richting peperdure fietsbrommer waarbij je moeiteloos >45km/h trapt.. Tja, je kunt hem in de laagste stand zetten maar wie doet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Pascalishier schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:45:
[...]

Ja ben er al achter dat ik niet waterdicht hoef, maar dat het een paar spatjes mag hebben.
Een racefiets gaat het niet worden, teveel onderhoud. En mijn tas en laptop kan dan niet mee... ;)
Je denkt echt in onmogelijkheden. Maar goed, ga het eerst maar even gewoon doen en dan kleine (of grote) aanpassingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalishier
MrAngry schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:44:
[...]

Je denkt echt in onmogelijkheden. Maar goed, ga het eerst maar even gewoon doen en dan kleine (of grote) aanpassingen maken.
Hoe wil je een racefiets die onderhoudsvrij is? En hoe neem je je tas/laptop mee, zonder het op je rug te dragen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:23
Ik ga met de auto als het regent. Fietsen (13k heen, 13k terug) doe ik met mooi weer en dan gewoon in de kleren die ik op kantoor ook draag. Spijkerbroek, shirt/trui en afhankelijk van temperatuur een jas. Kom ik bezweet aan het op werk, bestaat een chemische douche voor. Laptop zit in z'n tas in de fietstas.

Wat wordt er hier weer heerlijk moeilijk gedaan over welke broek, jas en pet je moet hebben voor een rondje fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Pascalishier schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:02:

Hoe wil je een racefiets die onderhoudsvrij is? En hoe neem je je tas/laptop mee, zonder het op je rug te dragen?
Je had dit ook zelf kunnen uitzoeken, maar de tas hangt aan een dragerrek en qua onderhoud heb ik er in 2000km volgens mij twee maal wat kettingvet opgegooid. Cube Nuroad FE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
FastFred schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:15:
Ik ga met de auto als het regent. Fietsen (13k heen, 13k terug) doe ik met mooi weer en dan gewoon in de kleren die ik op kantoor ook draag. Spijkerbroek, shirt/trui en afhankelijk van temperatuur een jas. Kom ik bezweet aan het op werk, bestaat een chemische douche voor. Laptop zit in z'n tas in de fietstas.

Wat wordt er hier weer heerlijk moeilijk gedaan over welke broek, jas en pet je moet hebben voor een rondje fietsen :)
Ik ken geen enkel forum waar zo ingezoomd wordt op futiele details inderdaad, maar dat is ook de charme van Tweakers. En je haalt er een schat aan informatie uit!

Maar ik denk het ook wel eens "als je al 's nachts wakker ligt over de aanschaf van een fietstas/router/whatever, dan moet je wel een heel fijn zorgeloos leventje leiden verder :P "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-05 07:21
Offtopic: Dat idee heb ik altijd bij poetstopics op autosites. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
_Anvil_ schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Maar ik denk het ook wel eens "als je al 's nachts wakker ligt over de aanschaf van een fietstas/router/whatever, dan moet je wel een heel fijn zorgeloos leventje leiden verder :P "
Nou dat weet ik niet.
Ik zou niet graag willen wakker liggen over de aanschaf van fietskleding (of laptop, tv, router etc) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:33
Ik dacht aan een ski broek:
- wind dicht
- warm voor nu in de winter
- regen geen probleem
- je kan er goed in bewegen want daar is die voor gemaakt

en eigenlijk iets met zeem erin is wel nodig anders slijt elke broek kapot.
Pagina: 1