Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor_Hemus
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-10-2024
Beste allen,

Mijn CV-ketel is 15 jaar oud en laat merken dat hij aan zijn einde is. Nu dien ik een keuze te maken tussen een nieuwe CV-ketel of een warmtepomp (full electric). Gelet daarop heb ik een aantal vragen, voor de mensen die er veel meer van weten.

Huidige situatie:

- Twee-onder-een-kapwoning uit 1957, ongeveer 115m2, hele woning vloerverwarming
- Drie woonlagen: bovenverdiepingen HR+++ , beneden voorzijde HR++ en achterzijde 'normaal' dubbelglas
- Goed geisoleerd (dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuurisolatie, isolerende voordeur)
- Gasverbruik vorig jaar was: 623 m3 met CV-ketel Remeha Calenta 28c
- Stroomverbruik vorig jaar: 1.759 kW en teruglevering 3.024 kW (12 zonnepanelen), dus balans -1.265 kW

Toekomstige situatie?

- Denk na over nieuwe CV-ketel (Intergas Xtreme 36 CW5) of een warmtepomp, waarbij meespeelt dat we denken over 5 jaar verhuisd te zijn (mocht het uberhaupt lukken op huizenmarkt)
- Heb twee offertes voor een warmtepomp:

1. LG buitenunit monobloc 9kW (Therma V.), warmtepomp boiler LG 200 liter en buffervat = 6.300 euro + inclusief installatie = 4.600 euro. Totaal 10.900 euro inclusief btw

2. Panasonic Aquarea Bi-Block 7kW warmtepomp (WH-UDZ07KE5 buitendeel en SDC0309K3E5-B binnendeel) + 300 liter PAW-TDC30C1E5 + 50 liter buffer = totaal 13.000 euro inclusief btw. Daar komt bij 1.700 euro incl. btw voor aanpassingen aan de huidige vloerverwarmingverdelers.

Vragen:
1. Zijn jullie het eens om, gelet op huidige situatie, in te zetten op een warmtepomp? Dit ondanks evt. verhuizing op de langere termijn.
2. Als ik de berekeningen doe die ik op Tweakers heb gelezen, zou een 5Kw warmtepomp voldoende zijn. Dit terwijl installateurs in de offerte het hebben over 7kW en 9 kW. Wat is volgens jullie wijsheid?
3. Welke van de twee offertes past beter mijn mijn situatie?
4. Hebben jullie nog advies wat een interessante optie zou zijn qua warmtepomp, gelet op huidige situatie?

Ik hoor graag jullie mening!

Vriendelijke groeten,
Theodor Hemus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik denk dat beide te groot zijn.
En buffer omdat?

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 13-10-2024 23:02 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Dit topic is gesloten.