Nog ene keer CV ketel of direct warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor_Hemus
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-10-2024
Beste allen,

Mijn CV-ketel is 15 jaar oud en laat merken dat hij aan zijn einde is. Nu dien ik een keuze te maken tussen een nieuwe CV-ketel of een warmtepomp (full electric). Gelet daarop heb ik een aantal vragen, voor de mensen die er veel meer van weten.

Huidige situatie:

- Twee-onder-een-kapwoning uit 1957, ongeveer 115m2, hele woning vloerverwarming
- Drie woonlagen: bovenverdiepingen HR+++ , beneden voorzijde HR++ en achterzijde 'normaal' dubbelglas
- Goed geisoleerd (dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuurisolatie, isolerende voordeur)
- Gasverbruik vorig jaar was: 623 m3 met CV-ketel Remeha Calenta 28c
- Stroomverbruik vorig jaar: 1.759 kW en teruglevering 3.024 kW (12 zonnepanelen), dus balans -1.265 kW

Toekomstige situatie?

- Denk na over nieuwe CV-ketel (Intergas Xtreme 36 CW5) of een warmtepomp, waarbij meespeelt dat we denken over 5 jaar verhuisd te zijn (mocht het uberhaupt lukken op huizenmarkt)
- Heb twee offertes voor een warmtepomp:

1. LG buitenunit monobloc 9kW (Therma V.), warmtepomp boiler LG 200 liter en buffervat = 6.300 euro + inclusief installatie = 4.600 euro. Totaal 10.900 euro inclusief btw

2. Panasonic Aquarea Bi-Block 7kW warmtepomp (WH-UDZ07KE5 buitendeel en SDC0309K3E5-B binnendeel) + 300 liter PAW-TDC30C1E5 + 50 liter buffer = totaal 13.000 euro inclusief btw. Daar komt bij 1.700 euro incl. btw voor aanpassingen aan de huidige vloerverwarmingverdelers.

Vragen:
1. Zijn jullie het eens om, gelet op huidige situatie, in te zetten op een warmtepomp? Dit ondanks evt. verhuizing op de langere termijn.
2. Als ik de berekeningen doe die ik op Tweakers heb gelezen, zou een 5Kw warmtepomp voldoende zijn. Dit terwijl installateurs in de offerte het hebben over 7kW en 9 kW. Wat is volgens jullie wijsheid?
3. In het verlengde van vorige vraag: welke van de twee offertes past beter mijn mijn situatie?
4. Hebben jullie nog advies wat een interessante optie zou zijn qua warmtepomp of opstelling, gelet op huidige situatie?

Ik hoor graag jullie mening!

Vriendelijke groeten,
Theodor Hemus

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:53
1) hoe kook je? Als je namelijk op gas kookt blijf je aan het vastrecht zitten, wat toch een substantieel deel van de terugverdienkosten geeft.
2)op basis van je verbruik is 5 kW inderdaad voldoende. Installateurs denken echter anders "als de wp sterk genoeg is krijg ik geen klachten , als hij niet sterk genoeg is wel. Ook merkt niemand als hij wat te sterk is, zolang ze niet het verbruik willen optimaliseren". Dus ik snap de verkopers, die gaan uit van wanneer krijgen ze minste gedoe.

3) 7 kW is voldoende, behalve als je groot gezin hebt/stortdouche hebt. Als de 200 liter warm water op is duurt het tijdje voor hij alles weer verwarmd heeft. Hoeveel minuten staat de douche aan smorgens, en hoeveel liter / minuut komt er uit de douche?

4) hou er rekening mee dat WP vaak op 35 tot 40 graden werkt... Heb je dan voldoende verwarming? (Neem aan van wel gezien je isolatie). Hou ook rekening dat je dus weinig koud water gaat bijmengen tijdens het douchen... Dus als je 10 liter per minuut verbruikt is het water na 20 minuten "op".

Meet dus vooraf even met een emmer hoeveel liter er in 1 minuut uit je douchekop komt. (Op weegschaal, 1 liter ~ 1 kg).
Kijk vervolgens met hoeveel mensen jullie achter elkaar willen douchen. Reken zeker voor vrouwen 10 min p.p. (je kan beter iets over houden dan tekort).

Ps van de aanbiedingen is nr 2 veruit de beste, maar geen goed idee.
Zoek 5 kW, 200 liter (max 1 kind) of 300 liter (2 a 3 kinderen) boiler. Als je veilig wilt spelen pak je wat te groot boilervat.

Teveel vermogen in WP zorgt voor pendelen, hetgeen het verbruik verhoogt. Je merkt in dagelijks gebruik enkel dat hij vaak afslaat en weer opstart. Na jaar zie je hogere factuur dan verwacht...

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 13-10-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:52
Ik zou met dit verbruik zeker van het gas af gaan, alleen zou je het op basis van de onvolprezen Koevlaas-formule met iets meer dan 3kW al af kunnen. De aangeboden machines zijn, vind ik, dan ook te zwaar en ik zou eerder naar een 5kW Panasonic gaan kijken.

Verder is een buffervat bij enkel vvw volslagen onzin en qua merken zijn er meerdere die hier op het forum veel gebruikt worden. Ik zou zelf zoeken naar een installateur waar je goede verhalen over hoort en een goed gevoel bij hebt en dan een merk kiezen.

Qua douche maakt het vermogen van je wp overigens weinig uit, dat kies je voor de verwarming.

[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 13-10-2024 23:06 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Buffervat kan je achterwege laten met vloerverwarming, die vloer is je buffer.

Verder is ombouwen of vervangen van de verdelers een must. Houd er rekening mee dat de leidingen van warmtepomp naar de verdeler toe in veel gevallen ook vervangen moeten worden.

Die 623 kuub, is dat met een huis op 20 graden, of zo zuinig mogelijk stoken? Volgens Koevlaas kom je idd op 3KW uit, dus ik zou het lekker bij max 5KW houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-05 11:39
Gasverbruik vorig jaar geeft een goede indicatie. Echter, was men veel van huis? Zachte winter? Is dat inclusief sww? Op hoeveel graden heb je de ruimtes? Je vloerverwarming is de hoofdverwarming?

Hoe dan ook, 5kW lijkt dan een betere keuze. 9kW is overkill. Tot hoever kan de 7kW terug moduleren? Het minimale opgenomen vermogen stijgt vaak met de grotere units en dan krijg je pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 31-05 14:29

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik wil je enkele dingen meegeven:

Als eerste als je elektrische verwarming wilt, of een inductie kookplaat, moet je weten of je dit kunt aansluiten. Je hebt 12 panelen, dan zit je op de grens van een 3 fasen aansluiting (3x25A). misschien heb je dit al ?

De LG 9 kW is er in 1 fase en in 3 fasen. De 1 fase heeft een aansluitwaarde van 25 A en kun je niet plaatsen, als je een 25A meter kast hebt, dan moet je voor de 3 fasen gaan.

Je hebt voldoende aan een 5 kW (16A). Ik heb zelf een 5,5 kW met 50m2 vloerverwarming en 7 radiatoren, maar ik heb een aparte warmtepomp boiler. Net zoals met een gasketel, wordt de verwarming uitgeschakeld, als je warmwater gebruikt. Ik heb daar dan geen last van.

De LG en de Panasonic hebben een boilervat waarvan het warmwater uit de warmtepomp moet komen. De warmtepomp moet enkele keren de watertemperatuur naar boven de 60 graden brengen voor de bescherming tegen legionella. De warmtepomp doet dit in combinatie met een elektrisch warmte element in de boiler.

Met vloerverwarming heb je voor het comfort een temperatuur van maximaal 28 graden in de vloer. Dit is heel goed met een warmtepomp te doen. Bij een lage temperatuur is het verbruik ook niet hoog. Het meeste zul je verbruiken met het maken van warm water met de warmtepomp boiler.
Ook van dit wisselen van temperatuur heb je geen last, als je het warmwater door een aparte warmtepomp boiler laat doen.

Je hebt geen buffervat nodig, als je vloerverwarming voldoende volume heeft. Je mag dan ook geen na regeling gebruiken.
Als er een moment is, dat alle groepen door een na regeling tegelijk dicht zouden kunnen komen, dan wordt een buffervat vaak aanbevolen om als by-pass te kunnen dienen.
Na een buffervat wordt altijd een expansievat en een waterpomp geplaatst.

Bij een warmtepomp zijn de water leidingen meestal 28 mm. Ik heb zelf het afgifte systeem niet aangepast en heb nog 22 en 16 mm leidingen. Dit gaat goed, ik heb er wel een klein buffervat erbij.

Ik had voor de LG warmtepomp ook een Intergas 36, deze was duurder dan een 32. Omdat ik het vermogen altijd op 25% had staan, was de keuze voor de 36 eigenlijk veel te veel.

Omdat je wilt verhuizen en een gasketel veel goedkoper is, zou ik nog voor een gasketel gaan. Er staat vaak in de krant, dat je meer voor je huis krijgt, als deze een warmtepomp heeft, maar dat zie ik nog niet terug in de prijzen van de woningen op funda. Het huis moet wel goed geïsoleerd zijn, daar wordt het meeste naar gevraagd.

(van LG monoblock warmtepompen, is er ook een topic op het tweakers forum)

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
- overal vloerverwarming, dus een warmtepomp kan prima.
- gasverbruik lijdt volgens "Koevlaas" tot een WP van iets meer dan 3kW. Maar we hadden een hele natte maar zachte winter.
En stook je het hele huis op 20 graden? Of alleen de woonkamer/beneden en wordt de rest niet/nauwelijks verwarmd? Zeker met het oog op mogelijke verkoop binnen relatief korte termijn is dit een belangrijk punt. Wanneer je nu een warmtepomp kiest op basis van een warme winter en heel zuinig stookgedrag, dan kan die wel eens veel te klein zijn wanneer de volgende bewoners het hele huis op 20 graden willen stoken tijdens een strenge winter.
En dat kan dan waarschijnlijk worden aangemerkt als een verborgen gebrek. Het bouwbesluit schrijft namelijk al vele jaren voor tot dat verblijfsruimtes tot 20 graden verwarmd moeten kunnen worden, ook als het buiten -10 is. De badkamer moet zelfs 22 graden kunnen worden.
Als je zelf heel zuinig stookt en dan ook nog een hele zachte winter als maatstaf neemt, dan zou 7kW wel eens een realistische keuze kunnen zijn.
Maar belangrijker dan het maximum vermogen is het minimum vermogen. Dat wil je zo laag mogelijk hebben als je zelf weinig stookt. Er zijn op de markt 7kW modellen die ongeveer net zo ver terug kunnen moduleren als 5kW modellen. Dan zit je met het 7kW model safe als het ijskoud wordt, zonder dat je het nadeel van extra pendelen ervaart op milde dagen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 06:31
+1 @Ivow85

Buffer is als er altijd voldoende vloerverwarming open staat niet nodig... Naregelen met vloerverwarming heeft maar beperkt nut, je kunt toch niet snel een ruimte op temperatuur brengen... Inregelen is de oplossing.
PeteSplit schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:07:
Als eerste als je elektrische verwarming wilt, of een inductie kookplaat, moet je weten of je dit kunt aansluiten. Je hebt 12 panelen, dan zit je op de grens van een 3 fasen aansluiting (3x25A). misschien heb je dit al ?
Complete kolder... Als je onzin-selectief wil zijn dan kun je een 11kW omvormer op een dergelijke aansluiting kwijt... Ruim voldoende voor 13-17kW aan panelen afhankelijk van de ligging... ruim het dubbele aantal van wat je roept...

Zoveel gaat er niet op een 2-1-kapper passen.
De LG 9 kW is er in 1 fase en in 3 fasen. De 1 fase heeft een aansluitwaarde van 25 A en kun je niet plaatsen, als je een 25A meter kast hebt, dan moet je voor de 3 fasen gaan.
3-fase uitvoeringen moduleren heel slecht en wil je niet. Gewoon een enkelfase model zoeken die netjes op 16A kan.... Die zijn er genoeg.

En selectiviteit is geen verplichting... het voegt wel diagnostische eenvoud toe, geen veiligheid.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 13:41
Aangezien je aangeeft waarschijnlijk te willen verhuizen:
Waarom 10-15k investeren voor een ander? Met een ketel ben je voor 2-3 K klaar. Ja je krijgt wellicht meer voor je huis met een warmtepomp, maar je moet er ook eerst flink veel extra geld instoppen.
Waarom heb je voor deze ketel gekozen? Hij lijkt mij vrij groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:41
Ik zou zeker niet een CW5 nemen met ~600 kuub gasverbruik. Zou dan eerder kijken naar Intergas Xtreme 24 CW3 of CW4. Meer is niet altijd beter, net als bij warmtepompen :)

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theodor_Hemus
Beste allen,

Veel dank voor jullie reactie! Dit helpt enorm, in de afweging. En jullie wijzen op enkele valide punten, waar ik niet over heb nagedacht.

Ik reageer hierbij op jullie vragen:

99ruud99
V: hoe kook je?
A: inductie!

V: op basis van je verbruik is 5 kW inderdaad voldoende. Installateurs denken echter anders.
A: de installateur van de 9kW rekent (en denkt!) 3 kW per verdieping, vandaar dat getal... Vond het al niet goed te volgen :)

V: hoeveel minuten staat de douche aan smorgens, en hoeveel liter / minuut komt er uit de douche?
A: ochtend douchen twee personen is maximaal 15 minuten avond douchen twee kleine kinderen maximaal 10 minuten. Dus dat komt denk ik wel goed; zal de proef met de emmer uit niewsgierigiheid wel doen.

_JGC_
V: Die 623 kuub, is dat met een huis op 20 graden, of zo zuinig mogelijk stoken?
A: Dat is naar mijn mening met "normaal" stoken, dat het overal in huis aangenaam is. Bendenverdieping 19 graden, wat voldoende is. Badkamer 22 en slaapkamers verschilt, maar niet meer dan 19. Stookjaar ervoor was gebruik 583m3, maar toen zaten we in de zomermaanden in verbouwing.

synx6
V: Echter, was men veel van huis? Zachte winter? Is dat inclusief sww? Op hoeveel graden heb je de ruimtes? Je vloerverwarming is de hoofdverwarming?
A: zachte winter! Inclusief sww overigens, en dan alleen voor badkamer. Want voor keukenkraan staat een reservoir voor kokend water onder het aanrecht dat zorgt voor het warme/kokende water.

PeteSplit
V: Je hebt 12 panelen, dan zit je op de grens van een 3 fasen aansluiting (3x25A). misschien heb je dit al ?
A: het is een 1 fase aansluiting, maar begrijp van Ronald dat dat zou kunnen volstaan. Had ik niet verder over nagedacht.

V: Ik had voor de LG warmtepomp ook een Intergas 36, deze was duurder dan een 32. Omdat ik het vermogen altijd op 25% had staan, was de keuze voor de 36 eigenlijk veel te veel.
A: Dank! Daar had ik me nog niet over ingelezen, omdat focus warmtepomp was. Als ik jou goed begrijp, zou voor mijn situatie (ook) Intergas Xtreme 30 CW4 voldoende zijn(?).

Ivow85
V: En stook je het hele huis op 20 graden? Of alleen de woonkamer/beneden en wordt de rest niet/nauwelijks verwarmd?
A: Beneden op 19 graden, badkamer op 22 graden en slaapkamers verschilt (ook door zoneregeling). En helder punt over 7kW modellen die ongeveer net zo ver terug kunnen moduleren als 5kW modellen!

Tim123
V: Waarom 10-15k investeren voor een ander? Met een ketel ben je voor 2-3 K klaar. Ja je krijgt wellicht meer voor je huis met een warmtepomp, maar je moet er ook eerst flink veel extra geld instoppen.
A: Dat is een valide punt, waar ik over aan het dubben ben.

V: Waarom heb je voor deze ketel gekozen?
A: De Intergas Xtreme 36 CW5 gekozen vanwege de CW5 en releatief goede reviews. Huidig is overigens een CW4 en dat volstaat eigenlijk ook.

Samenvattend

- Tim123 heeft voor mij denk ik de essentie goed weergeveven: met een ketel ben ik incl. installatie klaar voor 2k, terwijl terugverdientijd warmtepomp ik waarschijnlijk niet zal meemaken, los van bedoelingen met omgang milieu. Daarbij uiteraard wel onzekere factor of het zou lukken (over ong. 5 jaar) om te verhuizen. Met jullie waardevolle reacties, neig ik toch voor huidige situatie 'gewoon' nieuwe CV-ketel en de investering warmtepomp te bewaren voor nieuwe woning.
- Ik begrijp dat Intergas Xtreme 36 CW5 te groot is voor mijn situatie. Dank dat jullie daarop wijzen! Ik ga, gelet op advies gekke-gerrit kijken naar Intergas Xtreme 30 CW4 en Intergas Xtreme 24 CW3. Momenteel hebben we in huis een CW4.

Vriendelijke groeten en fijne (werk)dag gewenst!
Theodor

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Theodor_Hemus schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:47:
Beste allen,

Mijn CV-ketel is 15 jaar oud en laat merken dat hij aan zijn einde is.
Misschien wel de belangrijkste vraag. Waar merk je dit aan? Mijn ketel tikt volgend jaar de 20 jaar aan en werkt nog prima. Hier en daar wel wat dingetjes vervangen, tijdens het jaarlijkse onderhoud, maar verder still going strong.

Dus als je binnen nu en 5 jaar wilt verhuizen, wellicht haalt de ketel dat wel prima.

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 14-10-2024 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:21

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb in 2020 ook gewoon een Intergas Xtreme 36 CW5 laten ophangen. We verbruiken ruim onder de 500 kuub maar deze Intergas kan prima terug moduleren. Een CW4 had geen meerwaarde behalve dat hij iets goedkoper was. Maar hij verbruikt zeker niet meer dan een CW4, hij moduleert net zo ver terug.

Je kan aan CW3/4/5 niet aflezen of iets overbemeten is, dat zie je aan het modulatie-bereik.

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2024 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Laatst online: 28-05 23:13
Warmtepompen met warntepompboiler zijn ook verkrijgbaar voor een bedrag van 6-8k na aftrek subsidie, inclusief installatie.
Daarnaast kun je iig tot 2027 nog een flink stuk van het verbruik van de warmtepomp salderen. (Zal me niet verbazen als deze regeling blijft bestaan na 2027) Je hebt dus al een flink deel 'terugverdient' wanneer je gaat verkopen. Je maakt je huis toekomstbestendig en waarschijnlijk neemt de waarde dus toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 20:20
Ik heb het niet helemaal gelezen, maar ik wilde je ter vergelijking onze situatie geven:

Vrijstaande woning (2 verdiepingen van 65m2), muren isolatie op even meer dan Rc=6
Grondbron warmtepomp van 7.4Kwh
Vloerverwarming beneden
Vat van 300L

Wij zijn erg tevreden. We hebben een zuinig huis, maar ik hou van lang douchen. We hebben het nu een jaar, en slechts 1x is de douche koud geworden. Dit is na een badsessie voor m'n ventje en later op de avond met vrouwlief lekker lang onder de douche zitten en praten (ja echt praten, niet "praten").

De prijs van aanschaf was vergelijkbaar met jouw offertes, al was het in mijn geval een nieuwe woning.
Comfort is erg prettig, al is dat denk meer toe te kennen aan (laag temperatuur) vloerverwarming.

Ik zou het de volgende keer weer zo doen. Ik heb niet het gevoel dat het systeem het niet aan kan. Enige is dat als het opeens warm/koud is tov van de dag ervoor, heeft het systeem een dag nodig om opnieuw op equilibrium te komen, maar dat is denk eerder een eigenschap van laagtemperatuur dan van de pomp. En dan is het niet heel heftig ofzo, eerder dat het 1 a 2 graden van zn constant af zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Martijn.C.V op 14-10-2024 09:21 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Laatst online: 31-05 14:29

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ronald schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:20:
+1 @Ivow85

En selectiviteit is geen verplichting... het voegt wel diagnostische eenvoud toe, geen veiligheid.
Jammer, dat je zo negatief mijn bericht beantwoord, blijkbaar ben je niet elektrotechnisch onderlegd.

Het is wettelijk verplicht (netcode) om de eerste automaat na de hoofdaansluiting selectief te maken (staat ook nog in de NEN1010). Dus bij een 25A hoofdaansluiting zijn de eerste automaten 16 A. Daar zou ik dan geen 17 A of hoger apparaat op aansluiten, daar je de karakteristiek van de hoofdzekering niet weet.

En goede zonnepanelen installateurs plaatsen een 3 fasen omvormer bij 5000 Wp of meer.... :+

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 14-10-2024 09:28 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-05 12:34
Het meeste is al gezegd, nog wat toevoegingen:
Zijn de subsidies al meegeteld bij de offerte bedragen?
Voor het pendel verhaal is minimum vermogen belangrijk, dat hangt vaak maar niet altijd samen met het maximale vermogen. Bij de oudere Panasonics maakte het niet uit of je 5kW, 7kW of 9kW had. Het minimum vermogen was gelijk. Dan blijft enkel het prijsnadeel van een te grote WP over. Voordeel is dat je warm water sneller opgewarmd is.

Wat betreft terugverdientijd; Je energielabel gaat omhoog en daarmee ook je potentiële verkoopprijs, dat zou ik zeker mee overwegen.

Ik zou offerte 2 vragen voor een offerte met 5kW variant en zonder buffervat. Al is de buffervat discussie vaak moeilijk met installateurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tim123 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:57:
Waarom 10-15k investeren voor een ander? Met een ketel ben je voor 2-3 K klaar. Ja je krijgt wellicht meer voor je huis met een warmtepomp, maar je moet er ook eerst flink veel extra geld instoppen.
Bij een investering hoort een terugverdientijd, zonder die mee te nemen is het roepen van de kosten weinig zinnig.

@Theodor_Hemus de meerwaarde voor je huis is ruim meer dan de kosten. Het zijn niet alleen de kosten, maar ook het uitzoekwerk e.d.
Kopers zijn minder bereid om grote aanpassingen te doen aan de woning. Hoe verder de woning af is, hoe hoger de prijs is. Ook weet een nieuwe eigenaar niet meteen wat er moet gebeuren. Jij kunt voor ~10k klaar zijn, een koper zal uit moeten gaan van het dubbele, omdat hij niet weet wat er allemaal moet gebeuren.

Zonder een volledig rekenmodel te knutselen, schat ik dat de woning meer in waarde stijgt dan de investering en dat je in 5 jaar al weer de helft van de investering terug hebt verdiend.
Dus puur financieel gekeken, zou de WP dan de betere keuze zijn. En over 5 jaar gaan gemeenten ook steeds verder in de energietransitie, onderschat niet wat er nog gaat komen:
https://www.nplw.nl/strat...ftuinenkaart/default.aspx

@Ivow85: Een WP heeft ook een backup element van vaak 3kW. Daarmee krijg je de woning altijd wel warm. Daarmee is het geen gebrek (en de combi WP+backup is nog steeds beter dan COP1) Het bouwbesluit uit 1957 is niet zo strikt ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 06:31
PeteSplit schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

Jammer, dat je zo negatief mijn bericht beantwoord, blijkbaar ben je niet elektrotechnisch onderlegd.
Mooi mooi dat je lekker gestrekt been doet…

Selectiviteit is veel complexer dan jij nu doet voorkomen. De factor 1,6 komt voort uit werken met smeltzekeringen… met automaten ben je er dan maar tot een vrij beperkte kortsluitstroom…

Zo uit het hoofd vanaf 80A ofzo dient een C-kar 25A er even snel als een 16A B-kar uit te gaan.

80A maken is bij fouten niet zo heel lastig.

Selectiviteit, zo schrijft de nen voor is voor bedrijfszekerheid en diagnose. Je wil dat alleen de dichtstbijzijnde automaat reageert.

Dat is op een 25A huisinstallatie dus buitengewoon lastig echt te doen…

Tot zover mijn gebrek aan kennis…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 10:57
Ik zal hier misschien wel weer apart in zijn maar ik zou nooit een huis kopen waarin niet een van de kinderen in bad kan en het andere kind, mijn vriendin en ik zelf nog kan douchen erna, wat hier allemaal tussen 19 en 21 uur gebeurt.. En je patroon aanpassen omdat je warmtepompinstallatie van 11 of 13k het niet aankan.. Nee dankje.

Daarnaast; leuk de afgelopen winter als voorbeeld pakken, maar wat als het wel weer eens een keer -15 wordt? Als je het dan doet, hou dan wel wat capaciteit over zou ik zeggen.

Mijn mening: lekker een andere CV hangen als het nodig is, en als het niet nodig is deze laten hangen en de keuze bij de volgende bewoners leggen. Over 5 jaar zit er weer een ander kabinet en zijn de warmtepompen weer beter of betaalbaarder. Een warmtepomp van nu 11 of 13k zorgt echt niet over 4 jaar nog voor een meerwaarde van 11 of 13k op je huis. Je schrijft meer af op die warmtepomp dan een nieuwe CV kost in die tijd. Ga je die afschrijving terugverdienen en vind je het de mindere flexibiliteit waard?

In ieder geval succes met je keuze :)

@Carfanatic Zo'n ding hebben m'n ouders, die moeten een paar uur voordat ze in bad willen op "turbo" drukken omdat ze anders in een koud bad kunnen stappen :+
Dit is toch allemaal geen vooruitgang? Behelpen om een paar euro's te besparen na een initiële uitgave van 13k. Koop lekker een CV en beleg de 11k die overblijft, verdien je meer mee en kan je nog gewoon lekker lang douchen ook.

[ Voor 15% gewijzigd door Thomas18GT op 14-10-2024 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:32
Ik zal hier misschien wel weer apart in zijn maar ik zou nooit een huis kopen waarin niet een van de kinderen in bad kan en het andere kind, mijn vriendin en ik zelf nog kan douchen erna, wat hier allemaal tussen 19 en 21 uur gebeurt.. En je patroon aanpassen omdat je warmtepompinstallatie van 11 of 13k het niet aankan..
Koop je een nieuwe warmtepompboiler, ben je voor een paar 3-4k klaar. Daar een huis om laten schieten vind ik dan weer apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 13:16
Vrijdag is hier een vloerverwarming ingevreesd en de installateur heeft verdeler (6 groepen, met cv pomp) aangesloten op mijn hybride warmtepomp. Nu lees ik dat niet iedere verdeler even geschikt is voor de WP.

Nu ben ik wel benieuwd naar wat er anders zou moeten tussen een ketel gestookte cv en een WP cv installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Lothlórien schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:06:
Vrijdag is hier een vloerverwarming ingevreesd en de installateur heeft verdeler (6 groepen, met cv pomp) aangesloten op mijn hybride warmtepomp. Nu lees ik dat niet iedere verdeler even geschikt is voor de WP.

Nu ben ik wel benieuwd naar wat er anders zou moeten tussen een ketel gestookte cv en een WP cv installatie?
Je warmtepomp geeft een hoger rendement bij lagere aanvoertemperatuur. Bij vloerverwarming kan het water uit de warmtepomp rechtstreeks de vloer in zonder te mengen. Dit verhoogt het rendement en zorgt dat de vloer sneller op temperatuur kan komen.
Bij een CV ketel maak je meestal water van >60 graden. Dit moet teruggemengd worden naar ~30 graden voor het de vloer in mag. Daar is die pompverdeler voor. Veel CV ketels kunnen ook gewoon 30 graden leveren, maar dan worden radiatoren in huis niet meer warm.

Hybride is het gewoon net niet naar mijn idee. Leuk als je een jonge ketel hebt en graag een stortdouche wilt zonder een boilervat van 300 liter neer te zetten of een huis hebt dat op koude dagen moeilijk met een warmtepomp te doen is, maar in mijn huis zal ik het niet ophangen.

Wat betreft het "ik wil gewoon in bad kunnen en daarna kunnen douchen" argument van hierboven: in de toekomst gaan we massaal naar dergelijke beperkingen toe. In het buitenland is het heel normaal om een dikke boiler neer te zetten, daar hebben ze geen gas. Afgelopen zomer in Denemarken op vakantie geweest, 4x achterelkaar douchen met een 80 liter boiler en 3000W vermogen, dat ging prima. Bad vullen met zo'n boiler zit er alleen niet in, want die boiler is leeg voor het bad vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Thomas18GT schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:28:
Ik zal hier misschien wel weer apart in zijn maar ik zou nooit een huis kopen waarin niet een van de kinderen in bad kan en het andere kind, mijn vriendin en ik zelf nog kan douchen erna, wat hier allemaal tussen 19 en 21 uur gebeurt.. En je patroon aanpassen omdat je warmtepompinstallatie van 11 of 13k het niet aankan.. Nee dankje.
En dat gebeurt ook elke dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
_JGC_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:22:
[...]

Je warmtepomp geeft een hoger rendement bij lagere aanvoertemperatuur. Bij vloerverwarming kan het water uit de warmtepomp rechtstreeks de vloer in zonder te mengen. Dit verhoogt het rendement en zorgt dat de vloer sneller op temperatuur kan komen.
Bij een CV ketel maak je meestal water van >60 graden. Dit moet teruggemengd worden naar ~30 graden voor het de vloer in mag. Daar is die pompverdeler voor. Veel CV ketels kunnen ook gewoon 30 graden leveren, maar dan worden radiatoren in huis niet meer warm.

Hybride is het gewoon net niet naar mijn idee. Leuk als je een jonge ketel hebt en graag een stortdouche wilt zonder een boilervat van 300 liter neer te zetten of een huis hebt dat op koude dagen moeilijk met een warmtepomp te doen is, maar in mijn huis zal ik het niet ophangen.
Was ook meer dat mijn vrouw 6 jaar geleden nog geen all-electric aandurfde. De installateur heeft de gasketel volgens de toenmalige adviezen in serie aangesloten waardoor ik het vermogen uiteindelijk tot 7 kW en de temperatuur tot maximaal 50⁰ heb beperkt om te heet water te voorkomen na het bijspringen van de gasketel.

Maar een verdeler met een circulatiepomp is dus eigenlijk niet de beste keus van de installateur geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Thomas18GT Das een kwestie van een boiler neerzetten die groot genoeg is en het water eventueel hoog genoeg opstoken. Kan hier prima het bad vullen en douchen erna met m'n warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-05 13:06
_JGC_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:22:
Als je de warmtepomp direct aansluit op de vloerverwarming (en dus ~30 graden laat maken), hoe worden de radiatoren dan goed warm? Die hebben een stuk warmer water nodig dan de vloer. Of geldt dit alleen als je alleen maar vloerverwarming hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Naar mijn mening kun je trouwens het best voor een warmtepomp gaan. Met je huidige woning kan het makkelijk en ook al weet je niet wat de prijzen c.q. het kabinet in de toekomst doen: met gas weet je het ook niet. Persoonlijk ben ik zelf best tevreden met mijn "verduurzamen en niet teveel over de kosten nadenken mentaliteit". Resultaat daarvan was namelijk dat ik voor de meeste maatregelen niet de hoofdprijs heb hoeven betalen, terwijl ik na het uitbreken van de oorlog wel van een voorschot van 14 euro mocht genieten.
Overheidshulp was in mijn situatie dan ook overbodig.
Verduurzaming is dan ook één van de weinige investeringen die je wel terugziet in de marktwaarde van je huis.

Een warmtepomp boven de 5 kW lijkt me overkill en zal in pendelgedrag en dus een slecht rendement resulteren. Ik denk dat 3 kW ook best voldoende is als ik kijk naar het gasverbruik.

Mocht je bang zijn voor netcongestie en toekomstige prijsstijgingen voor stroom: ik ben ook best tevreden met mijn hybride, kun je gewoon de prijsverhouding instellen en de software bepaald wat de voordeligste manier van verwarmen is: COP 4 met elektra of COP 1 bijverwarmen met relatief goedkoop gas
mrwiggs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Als je de warmtepomp direct aansluit op de vloerverwarming (en dus ~30 graden laat maken), hoe worden de radiatoren dan goed warm? Die hebben een stuk warmer water nodig dan de vloer. Of geldt dit alleen als je alleen maar vloerverwarming hebt?
De warmtepomp werkt met een stooklijn, begin van de herfst nog geen 25° in de winter ~45°. Als je een buffervat met mengventiel hebt dan kan de warmtepomp verschillende circuits met separate stooklijnen aansturen (die van de vloerverwarming hoeft iets minder warm). Maar met lage temperatuurverwarming denk ik ook niet dat daar heel veel verschil in zit. Omdat er niet heel veel verschil in zit denk ik dat dat laatste misschien niet eens echt nodig is.

Nu ik alles op een rijtje zet denk ik dat het toch ook niet heel veel kwaad kan als de verdeler zelf recirculeert en bijmengt, tenslotte zit de gasketel ook al niet op het interne mengventiel van de warmtepomp aangesloten.

[ Voor 30% gewijzigd door Lothlórien op 14-10-2024 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
[...]

Klopt, radiatoren doen nagenoeg niks met 30 graden, tenzij je ze gaat boosten met ventilatoren. T10 en T20 radiatoren zonder lamellen tussen of achter de platen zijn helemaal kansloos met 30 graden.

Ik verwarm thuis met radiatoren en 35 graden aanvoer (T22 met ventilatoren). Ketel schiet uiteindelijk door naar 40 vanwege minimaal vermogen van 6KW, maar huis wordt goed warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Ja, maar dan heb je ventilatoren voor extra luchtdoorstroming omdat je onvoldoende warmte hebt om een convectiestroom op gang te brengen. Ik heb bij mijn T22 juist tegels tussen de platen gelegd. Extra warmtebuffer en convectie komt toch niet echt op gang bij 30°. Werkt ook goed moet ik zeggen, T10 radiatoren werken hier ook gewoon. De kracht ligt in het langdurig stoken. Je hoeft niet te verwachten dat de kamer op temperatuur blijft door een halfuurtje lauw water door de leidingen te laten stromen.

Extra luchtdoorstroming middels radiatoren heeft overigens zeker wel toegevoegde waarde, ik heb ze alleen niet vanwege het gebrek aan wandcontactdozen bij de radiator waar ik dat zou willen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Lothlórien op 14-10-2024 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MornixRS
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-05 15:19
Ik denk dat je in geen enkel scenario in 5 jaar tijd ruim 10k gaat terugverdienen. Maar wellicht dat je met de huidige gekte het resterende bedrag gewoon bij de prijs van je huis kunt optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02
MikeyMan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:01:
@Thomas18GT Das een kwestie van een boiler neerzetten die groot genoeg is en het water eventueel hoog genoeg opstoken. Kan hier prima het bad vullen en douchen erna met m'n warmtepomp.
Of een warmtepompboiler die ook (als het een keer moet) even 450+1700W kan bijstoken.

offtopic:
@Thomas18GT om daar een huis voor te laten schieten, terwijl zoiets supereenvoudig is aan te passen naar je eigen huishouden / leefritme 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 14-10-2024 15:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
MornixRS schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:06:
Ik denk dat je in geen enkel scenario in 5 jaar tijd ruim 10k gaat terugverdienen. Maar wellicht dat je met de huidige gekte het resterende bedrag gewoon bij de prijs van je huis kunt optellen.
En je label wat beter scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
FreakNL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:24:
[...]

En dat gebeurt ook elke dag?
Dat we allemaal moeten douchen en dat er iemand in bad gaat? Ehh.. ja?
paQ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:10:

offtopic:
@Thomas18GT om daar een huis voor te laten schieten, terwijl zoiets supereenvoudig is aan te passen naar je eigen huishouden / leefritme 8)7
Volgens reacties hier wordt een huis meer dan de aanschafwaarde van de warmtepomp meer waard door een warmtepomp.. Om die er dan vervolgens uit te slopen of een boiler bij te gaan hangen, die weer plek in neemt.. Nee dan koop ik inderdaad liever een huis die wel aan mijn wensen voldoet (en dat heb ik vorige week dan ook gedaan) zonder kapitaalvernietiging..

Het is toch gewoon een antwoord op de vraag van TS? Niet iedereen heeft zin in een warmtepomp omdat het simpelweg niet alleen maar vooruitgang is, maar je moet ook rekening houden met de nadelen. Zeker als je binnen een paar jaar verwacht te verhuizen. Een beetje hetzelfde als een elektrische auto. Veel voordelen maar ook nadelen. Voor de een wegen de voordelen zwaarder, voor de ander de nadelen :)
MikeyMan schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:01:
Als er plek genoeg is voor de boiler en die niet in de weg staat, en wij met 4 man achter elkaar zouden kunnen douchen/in bad gaan zou het voor mij ook zeker geen probleem meer zijn. Ik ben alleen bang voor het formaat boiler we nodig zouden hebben ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Thomas18GT op 14-10-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Thomas18GT schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:35:
[...]

[...]

Volgens reacties hier wordt een huis meer dan de aanschafwaarde van de warmtepomp meer waard door een warmtepomp.. Om die er dan vervolgens uit te slopen of een boiler bij te gaan hangen, die weer plek in neemt.. Nee dan koop ik inderdaad liever een huis die wel aan mijn wensen voldoet (en dat heb ik vorige week dan ook gedaan) zonder kapitaalvernietiging..
Je doet alsof het een ontzettende ingrijpende aanpassing is.
Iets eenvoudigs als een doorstroomverwarmer -voor het geval dat- lost die'belemmering' al voor je op.

Het is een verkopersmarkt, geen kopersmarkt. Ze staan soms letterlijk in de rij, en dan is je -ongegronde- angst dat iemand niet kan douchen nadat iemand in bad is geweest nou niet bepaald een breekpunt voor iets significants als een huis.

Dat is niet waar de vraag van TS over gaat. "koopt @Thomas18GT mijn huis nog wel als ik een warmtepomp installeer?". Het is breder dan dat. Bijv door er op in te spelen middels de juiste keuze te maken nu.
Als er geen bad is, dan had je het huis sowieso al niet gekocht. (toch?)

Ik heb hier een 200 liter vat met een gezin van 4, waarvan er twee langharige pubers zijn.
Gisteren twee (best lang) achter elkaar douchen, en ik wil ook nog in bad daarna.
Nou, even de warmtespiraal 20 min aan (terwijl nr 2 staat te douchen), en boem het water is al weer 52 graden, prima om het grote bad mee te vullen.
Het is een handeling / aanpassing van niks. Een non-issue.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 14-10-2024 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Als er geen bad is dan hoef je je boiler daar niet ook op af te stemmen. Als toekomstige kopers graag een bad willen dan kopen ze een ander huis, of ze stemmen de badkamer op hun wensen af. Hier veranderd dus niet veel t.o.v. vroeger, enig verschil is dat je nu ook iets aan de installatie moet doen.
Het kan natuurlijk geen kwaad alvast wat overcapaciteit op je boiler te nemen. Kinderen krijgen vriendjes/vriendinnetjes, gaan langer douchen in de pubertijd etc.

Daartegenover staat ook weer een groep mensen die de warmtepomp juist als toegevoegde waarde zien. Ikzelf zou niet graag een huis willen zonder, helemaal gewend aan LTV en zelfs mijn vrouw vindt, na een "wenperiode" van een paar jaar, een hoge temperatuur verwarming niet zo comfortabel meer.
Wellicht nog groter is de groep die wel wil, maar opziet tegen het geregel en verbouwen.

De focus ligt nu op het verhuizen terwijl er is TS nog een beetje twijfel doorklinkt. Wat als je daar nu even niet naar kijkt?

Je verstookt nu 623 M3 gas oftewel (623*31,6) = 19.718 MJ.
1 kWh is 3,6 MJ dus je verstookt jaarlijks 5.477,2 kWh. Rendement is ook niet 100%, vooral voor warmwater niet, dus laten we je warmtebehoefte voor het gemak op 5000 kWh schatten.

Met een COP 4 warmtepomp heb je dus 1250 kWh nodig.... Dat komt gevaarlijk dicht in de buurt bij jouw overproductie.

[ Voor 23% gewijzigd door Lothlórien op 14-10-2024 16:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Thomas18GT schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:35:
[...]

[...]
Ik ben hier op Tweakers al eerder voor belachelijk gemaakt maar ik blijf erbij;

Zo noodzakelijk is het niet om dagelijks te douchen met een kantoorbaan (die de meesten hier hebben). Vandaar mijn oprechte vraag.

Ik douche iig niet elke dag. Nergens voor nodig. Let wel; ik ben wel schoon. Maar daar heb je geen liters warm water voor nodig, er zijn na een normale dag eigenlijk maar een paar plekken die aandacht nodig hebben.

Is verder een beetje off-topic, maar het is voor het milieu en de portemonnee gewoon beter om niet dagelijks te douchen als die noodzaak er niet is. En het zou jou in jou case ook kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Je hoort tegenwoordig steeds vaker dat er wel eens niet gedoucht wordt. Sommigen beweren dat het voor het lichaam en de weerstand ook beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 11:23

mjl

Ugh

_JGC_ schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:05:
Buffervat kan je achterwege laten met vloerverwarming, die vloer is je buffer.

Verder is ombouwen of vervangen van de verdelers een must. Houd er rekening mee dat de leidingen van warmtepomp naar de verdeler toe in veel gevallen ook vervangen moeten worden.

Die 623 kuub, is dat met een huis op 20 graden, of zo zuinig mogelijk stoken? Volgens Koevlaas kom je idd op 3KW uit, dus ik zou het lekker bij max 5KW houden.
Wanneer/waarom zouden die moeten vervangen moeten worden, of in andere woorden, wat voor verdeler is geschikt?

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
mjl schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

Wanneer/waarom zouden die moeten vervangen moeten worden, of in andere woorden, wat voor verdeler is geschikt?
Is hierboven uitgelegd, je wilt niet mengen want dan moet je warmtepomp een hogere aanvoer leveren wat ten koste gaat van de COP.
Verdeler zonder pomp is geschikt voor een warmtepomp. Je hebt ze ook die je kunt instellen om de mengverhouding te regelen, maar dan nog is de pomp overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
[...]

Even een praktijkervaring:
Hier hangen op de slaapkamers T10 radiatoren uit 1979, wel over de volle gevelbreedte. Op hoge temperatuur waren die nodig om het warmteverlies van het oorspronkelijke enkelglas te overwinnen. Nu met triple glas en een warmtepomp staan diezelfde radiatoren nog op een flinke afgeknepen stand om het op de slaapkamers rond 17 graden te houden wanneer het buiten vriest.

In de vergelijking worden vaak twee belangrijke punten vergeten:
- Veel radiatoren waren op moment van ophangen al flink overbemeten. Door na-isolatie wordt dat nog eens versterkt.
- Met HTV is er doorgaans maar een klein deel van de dag een warmtevraag vanuit de thermostaat (tenzij het systeem modulerend werkt en het grootste deel van de dag een lage temperatuur levert). Bij LTV is er heel lang aan één stuk een warmtevraag en dus ook toevoer naar de radiatoren van de slaapkamers. Een kwartiertje 1000W afgifte en daarna drie kwartier uit geeft net zoveel warmte als continu een lauwe radiator met 250W afgifte.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 11:23

mjl

Ugh

_JGC_ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:58:
[...]

Is hierboven uitgelegd, je wilt niet mengen want dan moet je warmtepomp een hogere aanvoer leveren wat ten koste gaat van de COP.
Verdeler zonder pomp is geschikt voor een warmtepomp. Je hebt ze ook die je kunt instellen om de mengverhouding te regelen, maar dan nog is de pomp overbodig.
De pomp is toch nog steeds nodig om voldoende druk over te houden in je vloerverwarming, of is die bij een warmtepomp al sterk genoeg om dit te doen? Overigens mengt de verdeler het op een bepaalde temperatuur als de aanvoer lager of die temperatuur is valt er niks te mengen neem ik aan?

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Dat is exact ook mijn ervaring. En dan de verbazing bij installateurs als ik zeg dat het werkt. Tegenargument van hen is vaak dat het met zulke min 10 niet warm wordt, maar daar heb je bijverwarming voor toch?

Voor de TS is het verder niet relevant, hij heeft overal vloerverwarming dus eigenlijk zit hij al op lage temperatuur verwarming. De verdeler(s) hebben(heeft) een eigen circulatiepomp omdat de gasketel minder geschikt is hiervoor en er dus water vanuit de retour bijgemengd moet worden om de temperatuur omlaag te brengen.

Nu vraagt hij om bevestiging bij zijn idee om een warmtepomp aan te schaffen, welke naar mijn idee geschikter is voor zijn woonsituatie, of toch maar een goedkopere gasketel omdat hij over een jaar of 5 wellicht gaat verhuizen. Verder wilt TS advies bij een keuze tussen 2 offertes.
mjl schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:42:
[...]

De pomp is toch nog steeds nodig om voldoende druk over te houden in je vloerverwarming, of is die bij een warmtepomp al sterk genoeg om dit te doen? Overigens mengt de verdeler het op een bepaalde temperatuur als de aanvoer lager of die temperatuur is valt er niks te mengen neem ik aan?
Er is voldoende druk met één pomp, dat hoeven er niet per sé 2 te zijn.
Als de temperatuur van de aanvoer al laag genoeg is, dan hoeft hij inderdaad niet te mengen. Als ik onze verdeler bekijk dan lijkt de pompsnelheid het debiet naar de vloerverwarming én het debiet naar de retourleiding met daarin een bypass te bepalen. Een hogere pompsnelheid betekent een hoger debiet naar de vloer en een lager debiet naar de bypass (zit mijn denkwijze in de juiste richting? ik heb verder geen verstand van verdelers).
In dat geval staat de pomp altijd met dezelfde snelheid te draaien als de pomp in de WP, terwijl dit helemaal niet nodig is.

[ Voor 39% gewijzigd door Lothlórien op 14-10-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theodor_Hemus
Beste allen,

Veel dank voor het delen van jullie kennis, ervaring en tips! Wordt oprecht gewaardeerd.

Ik heb aan aanbieder nr. 2 een aangepaste offerte gevraagd, met Panasonic 5kW variant, zonder buffervat. Kijken wat daaruit komt. Begreep dat aanbod nr. 2 de voorkeur zou hebben boven aanbod nr. 1. Ook zal ik nog twee (extra) offertes opvragen bij lokale installateurs, handig gebruik makend van de door jullie gedeelde informatie. Vervolgens balans opmaken en knoop doorhakken.

Ik zal jullie op de hoogte houden van het vervolg!

Hieronder nog een antwoord op gestelde vragen.

Pejdref

V: Zijn de subsidies al meegeteld bij de offerte bedragen?
A: Nee! Die bedragen moeten dus nog af van de prijzen die ik noemde.

rens-br

V: “CV-ketel is 15 jaar oud en laat merken dat hij aan zijn einde is”; Misschien wel de belangrijkste vraag. Waar merk je dit aan?
A: Aanhoudence foutcode E36, die zich niet laat verdwijnen. Bij reset van de ketel, gaat de foutcode weg. Dit dien ik ongeveer 2 keer per dag te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:30
Thomas18GT schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:28:
Over 5 jaar zit er weer een ander kabinet en zijn de warmtepompen weer beter of betaalbaarder.
Beter? Warmtepompen zijn niet nieuw en worden wereldwijd al geruime tijd gebruikt. Natuurlijk zijn er heus wel wat innovaties maar het idee dat ze heul veul beter gaan worden, is helemaal nergens op gebaseerd en onrealistisch.
Een warmtepomp is met 1 joule energie al 4x efficiënter dan een 'hoog rendement' cv ketel. Het is dat de energiebelasting per joule op elektriciteit zoveel hoger is dan op aardgas, anders was het allang een nobrainer.

Juist dit jaar is er nog subsidie die dit kabinet volgend jaar gaat verlagen. Als het om subsidies gaat kan je maar beter opschieten.
Een warmtepomp van nu 11 of 13k zorgt echt niet over 4 jaar nog voor een meerwaarde van 11 of 13k op je huis.
Als je daardoor een labeltje stijgt, mag toekomstige koper €10.000 extra lenen tegenwoordig, en de woningmarkt is feitelijk al heel lang een hypotheekmarkt. De kans dat je het tegenwoordig terugverdiend is naar mijn idee veel groter dan velen denken.

Verder is de eerlijke delta natuurlijk het verschil tussen (nieuwe cv) en (warmtepomp) en dus niet de kale warmtepompprijs. TS moet toch 'iets' doen immers.

Zeker weten ga je het nooit (en het ligt nogal aan de prijsklasse van de woning, het specifieke label, en de doelgroep ervan) maar ik zou zeker niet zomaar stellen dat je 'het er niet uit gaat halen'. Er zijn wel degelijk mensen die op Funda een filter op energielabel gebruiken, en al helemaal sinds die dus bepalend is voor je maximale hypotheek.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino23
  • Laatst online: 09-02 22:53
Maar heeft de ketel niet een onderhoudscontract, en is de storing onderzocht.

code e36 is een onsteekprobleem waarschijnlijk veroorzaakt door een onstekings of gasblok probleem.

Maar kan ook een rookgasrecirculatie zijn, omdat de rookgasafvoer verstopt zit en er gassen terug de ketel instromen. En dit kan een potentieel koolmonoxide probleem opleveren. Het is daarom zeker aan te raden om de oorzaak te laten onderzoeken en het is zeker niet de bedoeling 2x per dag op de reset knop te drukken.

Mocht je dit al onderzocht hebben dan heb ik niks gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat betreft je ketel, een Remeha ketel met ontsteek storing. Kan vanalles zijn:
lekke pakking
ionisatiepen
ontsteektrafo
su01 printje
verstopte warmtewisselaar

Behalve die verstopte warmtewisselaar zou dat niet moeilijk moeten zijn om op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino23
  • Laatst online: 09-02 22:53
_JGC_ heeft gelijk

Je zal max een paar honderd euro kwijt zijn, met uitzondering van de wisselaar dan kan je beter een nieuwe nemen.

Ik doe zelf ook onderhoud aan remeha calenta's en kom er genoeg tegen die tegen de 20 jaar aanzitten. Het is maar de vraag hoeveel je geld erin wilt blijven investeren.

En neem aan dat je wel een co melder hebt hangen, dit is vooral aan te raden met een ketel boven de 10 jaar. Je rookgasafvoer is even oud als je ketel, en die willen wel is doorroesten of gaan lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Theodor_Hemus schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:47:
2. Panasonic Aquarea Bi-Block 7kW warmtepomp (WH-UDZ07KE5 buitendeel en SDC0309K3E5-B binnendeel) + 300 liter PAW-TDC30C1E5 + 50 liter buffer = totaal 13.000 euro inclusief btw. Daar komt bij 1.700 euro incl. btw voor aanpassingen aan de huidige vloerverwarmingverdelers.
Buffervat eruit halen en de PAW-TDC30C1E5-1 vervangen voor de PAW-TDC30C1E5HI-1 (grotere spiraal)
Wat krijg je precies voor die €1700,- incl. btw?
1. Zijn jullie het eens om, gelet op huidige situatie, in te zetten op een warmtepomp? Dit ondanks evt. verhuizing op de langere termijn.
De woningwaarde stijgt altijd mee, zodoende kun je het geld indirect weer gebruiken voor je volgende woning bij de aanschaf en/of een bouwdepot, dan kun je er zo weer een warmtepomp in knallen.
Persoonlijk vraag ik mij eerder af, is het de moeite (geld) wel waard om te verhuizen... Hier in de buurt krijg je nu letterlijk kluswoningen voor €350.000,- 8)7
4. Hebben jullie nog advies wat een interessante optie zou zijn qua warmtepomp of opstelling, gelet op huidige situatie?
De binnenunit (boiler) komt op zolder?
Indien niet zou je misschien nog de 300 liter cilinderunit van Mitsubishi kunnen overwegen.
Heb je overigens aan 200 liter niet genoeg? (Aantal personen?)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Richh schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:27:
[...]

Beter? Warmtepompen zijn niet nieuw en worden wereldwijd al geruime tijd gebruikt. Natuurlijk zijn er heus wel wat innovaties maar het idee dat ze heul veul beter gaan worden, is helemaal nergens op gebaseerd en onrealistisch.
Een warmtepomp is met 1 joule energie al 4x efficiënter dan een 'hoog rendement' cv ketel. Het is dat de energiebelasting per joule op elektriciteit zoveel hoger is dan op aardgas, anders was het allang een nobrainer.

Juist dit jaar is er nog subsidie die dit kabinet volgend jaar gaat verlagen. Als het om subsidies gaat kan je maar beter opschieten.

[...]

Als je daardoor een labeltje stijgt, mag toekomstige koper €10.000 extra lenen tegenwoordig, en de woningmarkt is feitelijk al heel lang een hypotheekmarkt. De kans dat je het tegenwoordig terugverdiend is naar mijn idee veel groter dan velen denken.

Verder is de eerlijke delta natuurlijk het verschil tussen (nieuwe cv) en (warmtepomp) en dus niet de kale warmtepompprijs. TS moet toch 'iets' doen immers.

Zeker weten ga je het nooit (en het ligt nogal aan de prijsklasse van de woning, het specifieke label, en de doelgroep ervan) maar ik zou zeker niet zomaar stellen dat je 'het er niet uit gaat halen'. Er zijn wel degelijk mensen die op Funda een filter op energielabel gebruiken, en al helemaal sinds die dus bepalend is voor je maximale hypotheek.
Als ik het online zo lees zijn er de afgelopen 5 jaar wel degelijk innovaties geweest en is het zeker betaalbaarder geworden, dat zou de komende 5 jaar ook prima kunnen toch? Daarnaast kan het net het verbruik al amper aan, laten we allemaal een elektrische auto en warmtepomp nemen, dan weet je in ieder geval zeker dat die belasting op energie nog veel verder omhoog gaat. Zo gaat het toch altijd al. De subsidies eraf en de belasting omhoog. Maar laten we nu nog even in de lokfase trappen ;)

En dat labeltje.. een koper mag 10k extra lenen en het huis is 10k duurder want de warmtepomp kost 10k meer dan een cv. Daar verdien je natuurlijk niks aan.
FreakNL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:15:
[...]

Ik ben hier op Tweakers al eerder voor belachelijk gemaakt maar ik blijf erbij;

Zo noodzakelijk is het niet om dagelijks te douchen met een kantoorbaan (die de meesten hier hebben). Vandaar mijn oprechte vraag.

Ik douche iig niet elke dag. Nergens voor nodig. Let wel; ik ben wel schoon. Maar daar heb je geen liters warm water voor nodig, er zijn na een normale dag eigenlijk maar een paar plekken die aandacht nodig hebben.

Is verder een beetje off-topic, maar het is voor het milieu en de portemonnee gewoon beter om niet dagelijks te douchen als die noodzaak er niet is. En het zou jou in jou case ook kunnen helpen.
Ik maak je niet belachelijk hoor, ieder zijn eigen keuze. Ik respecteer die van jou en dat hoop ik andersom ook. Met het gymen/sporten van de kinderen en het sporten van onszelf douchen wij wel (allemaal) elke dag. En dat is 9 van de 10 keer 's avonds want 's morgens is er al genoeg gehaast.
paQ schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:47:
[...]

Je doet alsof het een ontzettende ingrijpende aanpassing is.
Iets eenvoudigs als een doorstroomverwarmer -voor het geval dat- lost die'belemmering' al voor je op.

Het is een verkopersmarkt, geen kopersmarkt. Ze staan soms letterlijk in de rij, en dan is je -ongegronde- angst dat iemand niet kan douchen nadat iemand in bad is geweest nou niet bepaald een breekpunt voor iets significants als een huis.

Dat is niet waar de vraag van TS over gaat. "koopt @Thomas18GT mijn huis nog wel als ik een warmtepomp installeer?". Het is breder dan dat. Bijv door er op in te spelen middels de juiste keuze te maken nu.
Als er geen bad is, dan had je het huis sowieso al niet gekocht. (toch?)

Ik heb hier een 200 liter vat met een gezin van 4, waarvan er twee langharige pubers zijn.
Gisteren twee (best lang) achter elkaar douchen, en ik wil ook nog in bad daarna.
Nou, even de warmtespiraal 20 min aan (terwijl nr 2 staat te douchen), en boem het water is al weer 52 graden, prima om het grote bad mee te vullen.
Het is een handeling / aanpassing van niks. Een non-issue.
Ik zit online te zoeken en met onze regendouche zou je +-30 minuten kunnen douchen met een vat van 450 liter, daar ga ik echt niemand hier in huis blij mee maken. Met een normale douchekop zou je met 200 liter 25 minuten kunnen douchen, dan verschillen wij simpelweg van mening over "best lang" douchen, en dat is prima. Maar ga alsjeblieft niet bepalen wat voor mij een non-issue is of niet. Ik vind dat namelijk wel een issue en een totale achteruitgang in vergelijking met een ketel.
Nou, even de warmtespiraal 20 min aan (terwijl nr 2 staat te douchen)
Want dan heeft nummer 1 maar 5 minuten gedoucht? En dan zit je er beneden over na te denken dat als ze allebei hebben gedoucht je de "warmtespiraal" aan moet gaan zetten na 5 minuten douchen omdat je anders zelf niet meer kan douchen/in bad? Dit is toch precies mijn punt, hier heb ik geen zin in. Als ik terugkom van sporten en de twee kinderen hebben gedoucht wil ik er ook gewoon gelijk in stappen en niet 20 minuten met m'n zweetlichaam in de bank hoeven wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
GPT:
Met een boilervat van 450 liter op 62 graden Celsius kun je ongeveer 46 minuten onder een regendouche staan van 38 graden Celsius, uitgaande van een gemiddelde waterstroom van 18 liter per minuut.
En dan heb je 836 liter water verbruikt.

Me dunkt, dat zijn significante getallen.

Ik denk dat je gewoon (letterlijk) koudwatervrees hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Thomas18GT schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

Als ik het online zo lees zijn er de afgelopen 5 jaar wel degelijk innovaties geweest en is het zeker betaalbaarder geworden, dat zou de komende 5 jaar ook prima kunnen toch?
Wat dan?

En elektronica dat goedkoper wordt, ja, dat is gelukkig normaal :)
Maar zou geen innovaties verwachten dat het over 2 jaar allemaal door de helft kan, dat bedoel ik.
Daarnaast kan het net het verbruik al amper aan, laten we allemaal een elektrische auto en warmtepomp nemen, dan weet je in ieder geval zeker dat die belasting op energie nog veel verder omhoog gaat. Zo gaat het toch altijd al. De subsidies eraf en de belasting omhoog. Maar laten we nu nog even in de lokfase trappen ;)
Het net kan het verbruik wel aan, maar kan niet om met de piekmomenten. Kwestie van dat slimmer inregelen. EV's, batterijen en ook warmtepompen kunnen precies die rol innemen. Een EV kan immers prima een half uurtje stoppen met laden als de kookplaat aan gaat, en de warmtepomp kan wel eventjes op een lager niveau werken als de droger bezig is. Bij een constant verbruik is er eigenlijk maar heel weinig aan de hand met het elektriciteitsnet.

Ik weet niet wie waar precies in trapt :) Feit is dat aardgas niet meer uit Nederland komt, maar uit Rusland en Qatar. Nu weet ik dat mening Nederlander weinig vertrouwen heeft in de Nederlandse overheid, maar persoonlijk denk ik toch wel degelijk dat de Nederlandse politiek het beter voor heeft met de Nederlandse burgers, dan dergelijke regimes.

Er is meer dan belastingen. Er is ook nog gewoon de prijs van het goed zelf. Weet niet of je wel eens zo'n LNG tanker hebt gezien? Die dingen varen ook niet voor niks.
En dat labeltje.. een koper mag 10k extra lenen en het huis is 10k duurder want de warmtepomp kost 10k meer dan een cv. Daar verdien je natuurlijk niks aan.
De warmtepomp kost 10k. De CV ketel vervangen kost 2k. De extra investering is 8k.
Ondertussen woont TS er nog 4 jaar en bespaart zo'n 500 euro per jaar. De resterende extra investering is dan nog 6k.

Of het huis ook 6k meer waard is tzt? Of 7k, zodat TS eraan 'verdient'?
Tja, dat kan niemand zeggen. En is van heel veel zaken afhankelijk. Maar nogmaals, ik acht het bij lange na niet zo onmogelijk als dat jij denkt dat het is.
Ik zit online te zoeken en met onze regendouche zou je +-30 minuten kunnen douchen met een vat van 450 liter
Weet dat een douche koud en warm water met elkaar vermengt. Je douched immers niet op dezelfde temperatuur als je boilervat water bewaart (60-80 graden). Er vanuitgaande van een 50/50 vermenging laat jouw regendouche dus 1800 liter per uur vallen? Dat is 30 liter per minuut en dus een halve liter per seconde.

Zoveel gaat je watermaatschappij niet eens kunnen leveren, dus dat is gewoon onzin natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 15-10-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Richh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Wat dan?

En elektronica dat goedkoper wordt, ja, dat is gelukkig normaal :)
Ik vind online verschillende lijstjes, maar die kan je vast zelf ook wel vinden (neem bijvoorbeeld het slimmer maken van zo'n warmtepomp, daar valt nog een hele slag te slaan de komende 5 jaar). En ze worden inderdaad goedkoper, dat wil zeggen dat je niet met deze prijzen kan rekenen als meerwaarde over 5 jaar, wat je wel aan het doen bent.
Het net kan het verbruik wel aan, maar kan niet om met de piekmomenten. Kwestie van dat slimmer inregelen. EV's, batterijen en ook warmtepompen kunnen precies die rol innemen. Een EV kan immers prima een half uurtje stoppen met laden als de kookplaat aan gaat, en de warmtepomp kan wel eventjes op een lager niveau werken als de droger bezig is. Bij een constant verbruik is er eigenlijk maar heel weinig aan de hand met het elektriciteitsnet.

Ik weet niet wie waar precies in trapt :) Feit is dat aardgas niet meer uit Nederland komt, maar uit Rusland en Qatar. Nu weet ik dat mening Nederlander weinig vertrouwen heeft in de Nederlandse overheid, maar persoonlijk denk ik toch wel degelijk dat de Nederlandse politiek het beter voor heeft met de Nederlandse burgers, dan dergelijke regimes.

Er is meer dan belastingen. Er is ook nog gewoon de prijs van het goed zelf. Weet niet of je wel eens zo'n gastanker hebt gezien? Die dingen varen ook niet voor niks.
De netbeheerders zijn het simpelweg niet met je eens. Een hele wijk kan niet zomaar overstappen op een warmtepomp, daar zijn flinke investeringen voor nodig en 3 keer raden wie die gaan betalen. De belasting op elektriciteit gaat dan simpelweg flink omhoog. En zonder salderen worden de winters dan ook een stuk duurder dan nu, daar zorgt onze overheid wel voor.
De warmtepomp kost 10k. De CV ketel vervangen kost 2k. De extra investering is 8k.
Ondertussen woont TS er nog 4 jaar en bespaart zo'n 500 euro per jaar. De resterende extra investering is dan nog 6k.

Of het huis ook 6k meer waard is tzt? Of 7k, zodat TS eraan 'verdient'?
Tja, dat kan niemand zeggen. En is van heel veel zaken afhankelijk. Maar nogmaals, ik acht het bij lange na niet zo onmogelijk als dat jij denkt dat het is.
Volgens mij zie ik in de TS offertes van 11 en 13k staan. Dat is 9 of 11k extra investering voor 500 per jaar aan besparing. 5% rendement op je +-10k, die kan je een heel stuk makkelijker halen zonder problemen met douchen. En dan reken je de afschrijving niet eens mee..
Weet dat een douche koud en warm water met elkaar vermengt. Je douched immers niet op dezelfde temperatuur als je boilervat water bewaart (60-80 graden). Er vanuitgaande van een 50/50 vermenging laat jouw regendouche dus 1800 liter per uur vallen? Dat is 30 liter per minuut en dus een halve liter per seconde.

Zoveel gaat je watermaatschappij niet eens kunnen leveren, dus dat is gewoon onzin natuurlijk.
Je gaat je boilervat toch niet op 80 graden zetten? Dan ga je die 500 besparing per jaar zeker niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor_Hemus
@Pino23
@_JGC_

De ketel heeft een onderhoudscontract; is de warmtewisselaar. Co melder hangt inderdaad in de buurt van de ketel! Niet mijn voorkeur om paar honderd euro te investeren in een 15 jaar oude CV-ketel.

@DutchWing

V: Voor de €1700,- incl. btw staat in de offerte:
A:
- Voeding + 2 groepen (300)
- 9 groeps vloerverwarmingsverdeler zonder pomp met debietmeters (740)
- 5 groeps vleorverwarmingsverdeler zonder pomp met debietmeters (660)

V: De binnenunit (boiler) komt op zolder? Indien niet zou je misschien nog de 300 liter cilinderunit van Mitsubishi kunnen overwegen. Heb je overigens aan 200 liter niet genoeg? (Aantal personen?)

A: De binnenunit (boiler) zou met aanpassingen kleine kamer op tweede verdieping, in die kleine kamer kunnen (verticaal); (daar staat nu achter een kast van 45 cm diep de cv-ketel en vloerverwarmingsverdeler bovenverdiepingen); van die optie gaan offertes uit. Aantal personen is 4; 2 kleine kinderen.

Andere (eventuele) opties die ik niet met installateurs heb besproken:
- schuin deel van een zoldertje (horizontaal) in buurt van hierboven genoemde kast; geen aanpassingen zolder nodig.
- andere zonder aanpassingen aan een woonruimte waar denk ik 300 liter cilinderunit van Mitsubishi sowieso zou passen: op de begane grond, in voorraadkast die zich in feite recht onder huidige ruimte bevindt waar cv-ketel staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De verbetering in warmtepompen is vnml de milieubelasting (GWP) van het gebruikte koelmiddel. Vroeger was R410A heel normaal, daarna kwam R32 met factor 3 lagere GWP. GWP van Propaan is 3, wat weer factor 1000 lager is dan R32.

Nadeel van propaan is dat het brandbaar is, dus er zijn wat eisen aan de opstellingsruimte, en sinds 1-1-2024 heb je naast F-gas certificering ook een certificering voor werken met brandbare koudemiddelen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Thomas18GT schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Ik vind online verschillende lijstjes, maar die kan je vast zelf ook wel vinden (neem bijvoorbeeld het slimmer maken van zo'n warmtepomp, daar valt nog een hele slag te slaan de komende 5 jaar). En ze worden inderdaad goedkoper, dat wil zeggen dat je niet met deze prijzen kan rekenen als meerwaarde over 5 jaar, wat je wel aan het doen bent.
Het gros van de kosten zit hem in de installatie. De pompen zelf (al helemaal na aftrek subsidie) kosten netto vaak al minder dan een CV ketel. Het lijkt mij dus niet echt dat de prijs aanzienlijk zal dalen en dus lijkt mij de prijs over 5 jaar (al helemaal als je 'inflatie' meerekent) wel degelijk te voorspellen.
De netbeheerders zijn het simpelweg niet met je eens. Een hele wijk kan niet zomaar overstappen op een warmtepomp, daar zijn flinke investeringen voor nodig en 3 keer raden wie die gaan betalen.
De deltawerken zijn ook niet betaald door alleen de inwoners van de provincie Zeeland. En de flevopolder is ook niet betaald door de eerste inwoners van Lelystad.

Er zijn hiervoor allang miljarden gereserveerd. Zowel uit historische energiebelasting, als leningen met een lage rente, als overheidsinkomsten. Toegegeven, die leningen worden nu deels opgemaakt voor 1 jaar accijnskorting op benzine, dus ik snap heus wel wat je bedoelt, maar het is natuurlijk ook een beetje raar om dat allemaal uit de belasting op elektriciteit te halen. Sowieso denk ik dat je onderschat hoe groot dat onderdeel nú al is per kilowatt.
En zonder salderen worden de winters dan ook een stuk duurder dan nu, daar zorgt onze overheid wel voor.
Maakt in feite niet enorm veel uit omdat de efficiency 4x zo hoog is. Een grote gasturbine die elektriciteit opwekt, werkt efficiënter dan een cv ketel die SWW maakt. Gecombineerd met de efficiency zijn de kosten per joule gewoon aanzienlijk lager. Zelfs als de hele riedel volledig op hetzelfde gas zou werken, zou je besparen.

Geen idee waarom je daarop tegen zou zijn...
Volgens mij zie ik in de TS offertes van 11 en 13k staan. Dat is 9 of 11k extra investering voor 500 per jaar aan besparing. 5% rendement op je +-10k, die kan je een heel stuk makkelijker halen zonder problemen met douchen. En dan reken je de afschrijving niet eens mee..
Problemen met douchen is er natuurlijk niet en de afschrijving heb je ook bij een alternatief (of denk jij dat je over 15 jaar nog een cv mag plaatsen?). Of 5% rendement voldoende is, is een persoonlijke keuze. Sowieso is er een onzekerheid wat het met je woningwaarde doet, dit kan wellicht tegenvallen, maar misschien ook een grote streep voor zijn en meer opleveren.
Je gaat je boilervat toch niet op 80 graden zetten? Dan ga je die 500 besparing per jaar zeker niet halen.
Nou tik het eens op google in: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
De afstelling kan natuurlijk verschillen per situatie.

Hoe dan ook heb je de vermenging met koud water in jouw berekening niet meegenomen en trek je daardoor onjuiste conclusies. Jouw berekening ging zelfs uit van meer water dan een watermaatschappij levert aan een particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Richh schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:36:
[...]

Het gros van de kosten zit hem in de installatie. De pompen zelf (al helemaal na aftrek subsidie) kosten netto vaak al minder dan een CV ketel. Het lijkt mij dus niet echt dat de prijs aanzienlijk zal dalen en dus lijkt mij de prijs over 5 jaar (al helemaal als je 'inflatie' meerekent) wel degelijk te voorspellen.
Minder dan een cv ketel? Een CW5 heb je al onder de 1000 euro, daar heb je echt geen fatsoenlijke warmtepomp voor.. En nu zijn er nog niet zoveel bedrijven die een warmtepomp efficient kunnen plaatsen, dat wordt natuurlijk beter, meer concurrentie en dus goedkoper.
De deltawerken zijn ook niet betaald door alleen de inwoners van de provincie Zeeland. En de flevopolder is ook niet betaald door de eerste inwoners van Lelystad.

Er zijn hiervoor allang miljarden gereserveerd. Zowel uit historische energiebelasting, als leningen met een lage rente, als overheidsinkomsten. Toegegeven, die leningen worden nu deels opgemaakt voor 1 jaar accijnskorting op benzine, dus ik snap heus wel wat je bedoelt, maar het is natuurlijk ook een beetje raar om dat allemaal uit de belasting op elektriciteit te halen. Sowieso denk ik dat je onderschat hoe groot dat onderdeel nú al is per kilowatt.
Verschil is dat iedereen stroom verbruikt en ze zo dus prima de kosten bij de grootverbruikers kunnen leggen dmv de energiebelasting te verhogen. Dat gebeurt al een tijdje (met ook weer wat kortingen de afgelopen jaren) en daar gaan ze zeker mee door. Het is wachten op dat genoeg mensen afhankelijk zijn van elektriciteit voor verwarming, die stappen niet meer over naar gas dus die gaan de kosten doorgedrukt krijgen, zo acteert de overheid al jaren.
Maakt in feite niet enorm veel uit omdat de efficiency 4x zo hoog is. Een grote gasturbine die elektriciteit opwekt, werkt efficiënter dan een cv ketel die SWW maakt. Gecombineerd met de efficiency zijn de kosten per joule gewoon aanzienlijk lager. Zelfs als de hele riedel volledig op hetzelfde gas zou werken, zou je besparen.

Geen idee waarom je daarop tegen zou zijn...
Maakt niet uit? De energierekening stijgt hierdoor gewoon mega hard. Als je je opgeleverde stroom van de zomer in de winter kon gebruiken was het rendabel, nu ga je gewoon in de winter je stroom voor je warmtepomp moeten kopen tegen dikke prijzen terwijl je in de zomer voor een appel en een ei teruglevert.. Ik wil nog wel eens een berekening zien zonder salderen met een warmtepomp vs op gas stoken, een realistische.
Problemen met douchen is er natuurlijk niet en de afschrijving heb je ook bij een alternatief (of denk jij dat je over 15 jaar nog een cv mag plaatsen?). Of 5% rendement voldoende is, is een persoonlijke keuze. Sowieso is er een onzekerheid wat het met je woningwaarde doet, dit kan wellicht tegenvallen, maar misschien ook een grote streep voor zijn en meer opleveren.
Het probleem met douchen is er voor jou misschien niet, dat wil niet zeggen dat het er helemaal niet is. Als je nu een nieuwe CV hangt schrijf je er 100 euro per jaar op af, inclusief installatie, dat is bij een warmtepomp wel wat meer he? En rendement.. 5% is een lachtertje in deze tijden. De afgelopen jaren zit ik ruim boven de 20 in ieder geval. Daarbij gaat een warmtepomp van 13k inclusief installatie je woningwaarde niet meer dan 13k laten stijgen, en al helemaal niet over 5 jaar, dan is die ook weer deels afgeschreven.
Nou tik het eens op google in: https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
De afstelling kan natuurlijk verschillen per situatie.

Hoe dan ook heb je de vermenging met koud water in jouw berekening niet meegenomen en trek je daardoor onjuiste conclusies. Jouw berekening ging zelfs uit van meer water dan een watermaatschappij levert aan een particulier.
Dat gaat over de ouderwetse boilers.. De warmtepompboiler staat gemiddeld op 50 a 55 graden met een legionellarun per week oid. Het is totaal niet efficient om die altijd op 80 graden te zetten. De waardes die ik gaf heb ik van internet afgehaald: https://dcnduurzaam.nl/vo...iler-hoeveel-liter-nodig/ .

Die vind ik wat betrouwbaarder dan jouw berekening die uit gaat van 80 graden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Thomas18GT schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

[...]

Ik maak je niet belachelijk hoor, ieder zijn eigen keuze. Ik respecteer die van jou en dat hoop ik andersom ook. Met het gymen/sporten van de kinderen en het sporten van onszelf douchen wij wel (allemaal) elke dag. En dat is 9 van de 10 keer 's avonds want 's morgens is er al genoeg gehaast.

[...]
Na het sporten douche ik uiteraard wel meer dat doe ik niet dagelijks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:29
Thomas18GT schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:18:

Ik wil nog wel eens een berekening zien zonder salderen met een warmtepomp vs op gas stoken, een realistische.
En wat houdt je tegen om die zelf eens te maken?

Pas op: de uitkomsten kunnen je verrassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Thomas18GT schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Minder dan een cv ketel? Een CW5 heb je al onder de 1000 euro, daar heb je echt geen fatsoenlijke warmtepomp voor..
Je hebt monoblocks voor 3k waar je 2.9k subsidie op krijgt. https://aircoplazazwolle....e-ontvangen-subsidie-2925
En ik ken niemand die voor 1k een nieuwe ketel aan je muur schroeft all-in. Want dat is wel de vergelijking die je aangaat.
En nu zijn er nog niet zoveel bedrijven die een warmtepomp efficient kunnen plaatsen, dat wordt natuurlijk beter, meer concurrentie en dus goedkoper.
Het kernprobleem zijn dat je veelal leidingen en/of de afgifte ervan moet aanpassen. Dát zijn kosten. En een mannetje is gewoon een dag bezig. Ook dat zijn kosten, en die stijgen.

Zoveel beter gaat dat dus niet worden.
Verschil is dat iedereen stroom verbruikt en ze zo dus prima de kosten bij de grootverbruikers kunnen leggen dmv de energiebelasting te verhogen. Dat gebeurt al een tijdje (met ook weer wat kortingen de afgelopen jaren) en daar gaan ze zeker mee door. Het is wachten op dat genoeg mensen afhankelijk zijn van elektriciteit voor verwarming, die stappen niet meer over naar gas dus die gaan de kosten doorgedrukt krijgen, zo acteert de overheid al jaren.
Tja, dus?

Het onderhoud van het gasnetwerk moet betaald worden door steeds minder mensen, die kosten stijgen dus ook. De kosten van gas, omdat het niet uit eigen bodem komt, stijgen ook. Het gaat om de balans. Dat alles duurder wordt, dat kan ik je ook wel vertellen.
Maakt niet uit? De energierekening stijgt hierdoor gewoon mega hard. Als je je opgeleverde stroom van de zomer in de winter kon gebruiken was het rendabel, nu ga je gewoon in de winter je stroom voor je warmtepomp moeten kopen tegen dikke prijzen terwijl je in de zomer voor een appel en een ei teruglevert.. Ik wil nog wel eens een berekening zien zonder salderen met een warmtepomp vs op gas stoken, een realistische.
Ja, dat maakt wel uit.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Uit 1 kuub gas haal je ongeveer 10 kilowatt aan energie. Via een CV ketel door je radiatoren of vloerverwarming resteert zo'n 9 kilowatt aan warmte in je woning.
Ga je die kuub gas omzetten naar elektriciteit, dan heb je 10 kilowatt aan energie. Pleur je dat in een warmtepomp met een SCOP van 4, dan haal je ongeveer 40 kilowatt aan warmte in je woning.

De enige reden waarom dit niet extreem obvious is, is het verschil in energiebelasting. Dat is voor aardgas namelijk zeer laag, en voor elektriciteit zeer hoog (hoger dan de belastingdruk op benzine, ja echt).

Wel/niet salderen, dat zijn allemaal nog weer extra kortingen. Ik wil best een berekening voor je uitschrijven, maar ik weet 100% zeker dat je zelf nog geen poging hebt gedaan.
En rendement.. 5% is een lachtertje in deze tijden. De afgelopen jaren zit ik ruim boven de 20 in ieder geval
Good for you. Er zijn ook mensen die spaargeld voor 1% wegzetten, en er zijn ook mensen die veel meer rendement maken. Dat zijn keuzes waarin een factor 'risicobereidheid' meespeelt.
Daarbij gaat een warmtepomp van 13k inclusief installatie je woningwaarde niet meer dan 13k laten stijgen, en al helemaal niet over 5 jaar, dan is die ook weer deels afgeschreven.
Je kan je stelligheid herhalen, maar volgens mij heb ik voldoende argumenten gegeven voor mijn visie die je verder negeert. Agree to disagree?
De warmtepompboiler staat gemiddeld op 50 a 55 graden met een legionellarun per week oid. Het is totaal niet efficient om die altijd op 80 graden te zetten. De waardes die ik gaf heb ik van internet afgehaald: https://dcnduurzaam.nl/vo...iler-hoeveel-liter-nodig/ .

Die vind ik wat betrouwbaarder dan jouw berekening die uit gaat van 80 graden :+
Ik zei dan ook tussen de 60 en 80. Prima als je van 55 uit gaat hoor.
Feit blijft dat er sprake is van vermening en dat jij niet een halve liter per seconde uit je douche kan proppen. Daardoor klopt je conclusievorming niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 15:59
Gas is gewoon een heel mooi product. Je kan realtime water richting kookpunt brengen wanneer dat nodig is.
Bij een warmtepomp komt daar meer bij kijken. Die kan het water zelf niet naar hoge temperaturen brengen, dus zal je moeten gaan bufferen en in het ergste geval bij COP1 moeten bijverwarmen. Dat vergt complexere en duurdere techniek.

Natuurlijk heel mooi en zuinig zo'n warmtepomp, maar het is gewoon niet zo flexibel als een cv-ketel die met simpele techniek warmte geeft wanneer jij het veel of weinig nodig hebt.

Zie het als een internetabonnement met datalimiet. Bij een warmtepomp ga je terug naar een 'datalimiet', bij gas is er geen limiet.

De één zal gaan voor comfort en flexibiliteit, de ander voor lage prijs of duurzaamheid.
Weer een ander zal niet tegen de beperkingen van een warmtepomp aanlopen en dat dus als even comfortabel ervaren.

Voor ieder wat wils...

Ik zou overigens geen 10+k investeren in een huis waar je over 5 jaar uit gaat. Gewoon de huidige ketel laten repareren. Dat geld kun je straks vast ook goed gebruiken in je nieuwe woning.

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat betreft die ketel, een Tzerra Ace Matic of een Intergas Xtreme36 haal je bij een prijsvechter voor 1300. Haalt de installateur hem bij warmteservice kost ie 150 euro meer.
Maar dan hangt ie nog niet, daar moet nog een rookgasafvoer, filter, leidingwerk, expansievat bij. Dan kom je bij de grote bedrijven die de ketels bij pallets tegelijk inkopen op 2500 euro en op voorwaarde dat je er een 2-jarig onderhoudscontract bij afneemt van 16 euro per maand. Een servicecontract waarin men 2 jaar niks hoeft te doen, want het was toch al garantie.

Maargoed, een CV ketel haalt 8-9KWh uit een kuub gas. Een warmtepomp heeft 2-3KWh nodig om een kuub gas te vervangen. Een KWh van het net kost mij 29 cent. Een kuub gas kost me 1,28. Dus zelfs als salderen verdwijnt of je hebt geen zonnepanelen is een gasketel 1,5-2x zo duur als een warmtepomp.

Overigens heb ik vandaag alweer 1,7 kuub verstookt en 5,5KWh (van de 8KWh) aan het net teruggeleverd. De helft van dat gas is verstookt terwijl de zonnepanelen al productie hadden.

Overigens, die "over 5 jaar gaan we verhuizen" ken ik. Ik heb mijn huis gekocht van een gezin die dat dacht. Zo is er ook geklust, allemaal prutsoplossingen want over 5 jaar zijn we toch weg. Het werden er 15. Die mensen hebben van 1996 tot 2010 gestookt met een VR ketel met waakvlam omdat ze er toch maar 5 jaar bleven wonen. 1 kuub per dag aan boiler en waakvlam in de zomer, maak er maar 2 kuub van in de winter, want het ding hing in een ongeisoleerde berging met een gat in de muur op de wind/regenkant voor ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 19:27

Ttje

"We shall never surrender"

_JGC_ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:35:
Wat betreft die ketel, een Tzerra Ace Matic of een Intergas Xtreme36 haal je bij een prijsvechter voor 1300. Haalt de installateur hem bij warmteservice kost ie 150 euro meer.
Maar dan hangt ie nog niet, daar moet nog een rookgasafvoer, filter, leidingwerk, expansievat bij. Dan kom je bij de grote bedrijven die de ketels bij pallets tegelijk inkopen op 2500 euro en op voorwaarde dat je er een 2-jarig onderhoudscontract bij afneemt van 16 euro per maand. Een servicecontract waarin men 2 jaar niks hoeft te doen, want het was toch al garantie.

Maargoed, een CV ketel haalt 8-9KWh uit een kuub gas. Een warmtepomp heeft 2-3KWh nodig om een kuub gas te vervangen. Een KWh van het net kost mij 29 cent. Een kuub gas kost me 1,28. Dus zelfs als salderen verdwijnt of je hebt geen zonnepanelen is een gasketel 1,5-2x zo duur als een warmtepomp.

Overigens heb ik vandaag alweer 1,7 kuub verstookt en 5,5KWh (van de 8KWh) aan het net teruggeleverd. De helft van dat gas is verstookt terwijl de zonnepanelen al productie hadden.

Overigens, die "over 5 jaar gaan we verhuizen" ken ik. Ik heb mijn huis gekocht van een gezin die dat dacht. Zo is er ook geklust, allemaal prutsoplossingen want over 5 jaar zijn we toch weg. Het werden er 15. Die mensen hebben van 1996 tot 2010 gestookt met een VR ketel met waakvlam omdat ze er toch maar 5 jaar bleven wonen. 1 kuub per dag aan boiler en waakvlam in de zomer, maak er maar 2 kuub van in de winter, want het ding hing in een ongeisoleerde berging met een gat in de muur op de wind/regenkant voor ventilatie.
Destijds kostte een kuub ook nog maar 30 á 40 cent 8)7
Inmiddels is elke kuub een Euro en heb je snel een besparing te pakken;
In dit geval, ik zou een nieuwe ketel laten ophangen. Pak er een met een laag minimaal vermogen en lekker stoken. Naast energielabel kijken mensen ook onder het kopje energievoorziening waarin de ketel staat + bouwjaar. Als het bouwjaar < 2010 is weten mensen net zo goed dat dat een kostenpost is die er aan zit te (kan) komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
@Richh Ik had een heel verhaal getypt, maar dat boeit verder toch helemaal niemand hier :p

Jij zou wel een warmtepomp hangen voor 5 jaar, ik niet, en we hebben allebei onze argumenten daarvoor gegeven. Ik heb in ieder geval wel wat geleerd over een warmtepomp vandaag, daarvoor dank en een fijne dag!
Isdatzo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:29:
[...]

En wat houdt je tegen om die zelf eens te maken?

Pas op: de uitkomsten kunnen je verrassen.
Ik ga die berekening over een paar jaar zeker maken, eerst maar eens kijken wat de gasprijzen doen :)

[ Voor 34% gewijzigd door Thomas18GT op 15-10-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Scooper schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:55:
Gas is gewoon een heel mooi product. Je kan realtime water richting kookpunt brengen wanneer dat nodig is.
Bij een warmtepomp komt daar meer bij kijken. Die kan het water zelf niet naar hoge temperaturen brengen, dus zal je moeten gaan bufferen en in het ergste geval bij COP1 moeten bijverwarmen. Dat vergt complexere en duurdere techniek.

Natuurlijk heel mooi en zuinig zo'n warmtepomp, maar het is gewoon niet zo flexibel als een cv-ketel die met simpele techniek warmte geeft wanneer jij het veel of weinig nodig hebt.

Zie het als een internetabonnement met datalimiet. Bij een warmtepomp ga je terug naar een 'datalimiet', bij gas is er geen limiet.

De één zal gaan voor comfort en flexibiliteit, de ander voor lage prijs of duurzaamheid.
Weer een ander zal niet tegen de beperkingen van een warmtepomp aanlopen en dat dus als even comfortabel ervaren.

Voor ieder wat wils...

Ik zou overigens geen 10+k investeren in een huis waar je over 5 jaar uit gaat. Gewoon de huidige ketel laten repareren. Dat geld kun je straks vast ook goed gebruiken in je nieuwe woning.
Dezelfde “case” kun je maken voor een benzine-auto.

Maar het gaat ook om het milieu. Overigens ben ik niet roomser dan de paus en stook ik op gas en rij ik benzine.

Maar ik erken wel dat elektrisch rijden en verwarmen met een WP beter is voor het milieu, mits de stroom groen is.

Wat overigens nog veel beter is, is consuminderen. Dat mis ik vaak. Mensen met een Tesla en WP doen vaak of ze heel groen zijn maar als je dan 50k per jaar met die Tesla rijdt en 10.000kwh per jaar ik die WP pompt (pun intended) dan ben je nog steeds niet groen bezig.

Wij verbruiken zo’n 300-400m3 gas per jaar en we rijden nog geen 10k per jaar. En we eten nauwelijks vlees. Ik een beetje en mijn partner en dochter in het geheel niet. Is off-topic verder.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 15-10-2024 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

FreakNL schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:25:
Maar ik erken wel dat elektrisch rijden en verwarmen met een WP beter is voor het milieu, mits de stroom groen is.
Zelfs met geen groene stroom is het efficiënter en milieuvriendelijker.

Je hebt 3 identiek dezelfde woning, gasverbruik per woonhuis is 1200 m3 per jaar.
Dat betekent totaal opgeteld: 3600 m3
Een moderne gascentrale heeft icm een warmtepomp nog maar 1200m3 nodig om alle 3 de woningen van dezelfde warmte te voorzien. Dat is omgerekend 400 m3 per huishouden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Thomas18GT schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:20:
@Richh Ik had een heel verhaal getypt, maar dat boeit verder toch helemaal niemand hier :p

[...]

Ik ga die berekening over een paar jaar zeker maken, eerst maar eens kijken wat de gasprijzen doen :)
Volgens NOS Journaal van het weekend, "flink omhoog"

"tot wel 400 euro extra per jaar voor een gezin"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Scooper schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:55:

Het is idd minder flexibel / ad-hoc, maar een warmtepomp biedt je nagenoeg zeker weten meer comfort.

Een warmtepomp is bovendien niet perse gelinkt aan je SWW. Dat het is het deel wat door velen (hier ook) als bezwaar wordt gezien, gebaseerd op onderbuikgevoelens, of van horen zeggen op een verjaardag. Er zijn diverse mogelijkheden daarvoor en zelfs allerlei combinaties. (om de lasten te delen)

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 15-10-2024 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 15:59
@paQ Ik heb verwarmen en sww idd ook los van elkaar. Verwarmen doe ik volledig met l/l warmtepompen (airco's). Dat kost eerlijk gezegd wel wat comfort, maar met 1000kWh verwarm ik een hele winter onze 2 onder 1-kap. De lage kosten wegen daarbij voor mij op tegen het comfortverlies.
Voor SWW gebruik ik nog gas. Ik hoor van kennissen dat zij 1200kWh per jaar verbruiken om een vat van 240 liter warm te houden. Dan ben je dus relatief veel geld kwijt voor een inflexibel systeem. Ik wil met het gezin wel gewoon kunnen blijven douchen en badderen zonder de minuten of liters bij te houden. Wij verbruiken nu met SWW nog 240m3 gas

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Scooper schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:53:
@paQ Ik heb verwarmen en sww idd ook los van elkaar. Verwarmen doe ik volledig met l/l warmtepompen (airco's). Dat kost eerlijk gezegd wel wat comfort, maar met 1000kWh verwarm ik een hele winter onze 2 onder 1-kap. De lage kosten wegen daarbij voor mij op tegen het comfortverlies.
Voor SWW gebruik ik nog gas. Ik hoor van kennissen dat zij 1200kWh per jaar verbruiken om een vat van 240 liter warm te houden. Dan ben je dus relatief veel geld kwijt voor een inflexibel systeem. Ik wil met het gezin wel gewoon kunnen blijven douchen en badderen zonder de minuten of liters bij te houden. Wij verbruiken nu met SWW nog 240m3 gas
Die kosten je incl vastrecht en onderhoud rond de 600 euro. 1200kWh wpb zowat de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Qua berekening heb ik in een eerdere post al het één en ander becijferd, dus nog maar even puntsgewijs:
  • onderwarmte gas is 31,6 mJ/m[sup]3[/sup]
  • 3,6 mJ is 1 kWh
  • hieruit volgt dat TS dus (623x31,6)/3,6 = 5468,6 kWh gebruiktt voor verwarming
  • Rendement, vooral voor SWW is ook niet 100% dus laten we inschatten dat er een warmtebehoefte is van 5000 kWh
  • een COP 4 warmtepomp heeft daar 1250 kWh voor nodig
Stroom kost €0,32 en gas €1,16. Verwarmen via een WP kost dus €400 terwijl je met een gasketel €722,68 betaald.
De komende 2 jaar mag je nog salderen, maar je moet wel een bijdrage betalen over datgene wat je aan het net levert om op een later tijdstip te verbruiken. Laten we het wederom mooi rond inschatten op 1000 kWh via het net. Bij een bijdrage van €0,14 liggen de jaarlijkse kosten dus op zo´n 140 euro.

Kanttekening hierbij is wel dat de COP inzakt bji het leveren van een hogere temperatuur, dus bij het warmhouden van de boiler op 45-50. Opstoken tot 60 graden gaat deels met COP1 op de conventionele warmte-elementen, maar dat hoeft volgens mij niet eens iedere dag en zul je natuurlijk zoveel mogelijk op stroom vanuit je PV doen. Afhankelijk van hoe het is ingeregeld kan een warmwaterboiler dus veel stroom kosten.

Of deze inschatting realistisch is? Mijn vrouw en ik verbruikten 1100 kWh per jaar, na aanschaf van de hybride warmtepomp was dat nog steeds slechts 2000 kWh. SWW doen we dan nog op gas, en de WP berekent de voordeligste manier van stoken naar aanleiding van de prijsverhouding. Nadeel is dan wel dat je nog niet van het gas en de vastrechten af kan.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat je eigenlijk gewoon over moet stappen als de kans zich voordoet.
6 jaar geleden betaalden wij €10.000 voor een combiketel, warmtepomp en de installatie daarvan. Het is de afgelopen tijd zo geweest dat mensen vonden dat ik dan geluk had omdat het nu echt niet meer zo goedkoop was. Nu had het kabinet besloten dat er een verplichting zou komen, is het aanbod gestegen en door het terugdraaien van de verplichting blijft de vraag achter; Ergo: de prijs wordt gedrukt. Bovendien kun je nu nog subsidie krijgen.

Over 5 jaar ligt er wellicht toch een verplichting in het verschiet, is Poetin misschien weer aan de gaskraan aan het draaien en heeft de installateur zulke lange wachtlijsten dat hij makkelijk het dubbele kan vragen van wat er nu gevraagd wordt.

Hierbij hou ik ook in het achterhoofd wat er gebeurde met asbesthoudende daken. Niemand wilde in de buidel tasten om deze te renoveren zolang het niet verplicht was of zolang de overheid er geen maatschappelijk geld tegenaan zou gooien.
Toen ondernam de overheid actie door een deadline te stellen en moesten de dakeigenaren nóg dieper in de buidel tasten dan toen er nog een keuze was om het niet te doen.

Edit: de sup tag werkt blijkbaar niet binnen een list tag. Het moet dus 31,6 mJ/m3 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
paQ schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:14:
[...]

Volgens NOS Journaal van het weekend, "flink omhoog"

"tot wel 400 euro extra per jaar voor een gezin"
Grappig dat als je dan doorklikt via de NOS naar het onderzoek en ze verwachten dat de gasprijs zelf gewoon daalt, alleen alle bijkomende kosten stijgen. Bij een lage schatting zijn we 60 euro voordeliger uit per jaar en bij een hoge schatting 400 euro duurder. Als het ergens middenin is, is het een stijging van 10% over 6 jaar. Dat lijkt me normale inflatie en dus helemaal prima. Maar een kop "Onderzoek: gasrekening kan in 2030 flink hoger zijn" doet het natuurlijk veel beter :+
Het is idd minder flexibel / ad-hoc, maar een warmtepomp biedt je nagenoeg zeker weten meer comfort.
Waar zit dat comfort hem dan in? Oprechte vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door Thomas18GT op 16-10-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Thomas18GT schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:04:

[...]

Waar zit dat comfort hem dan in? Oprechte vraag.
het is nooit (meer) koud / fris.
Het is altijd comfortabel. Je hoeft niet te wachten tot het warm wordt. Dat is het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
paQ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:11:
[...]

het is nooit (meer) koud / fris.
Het is altijd comfortabel. Je hoeft niet te wachten tot het warm wordt. Dat is het al.
Een vloerverwarming op cv laat je toch ook gewoon op temperatuur staan? Wij wel in ieder geval en dat werd ons ook aanbevolen. Dus dat lijkt me meer een voordeel van vloerverwarming dan van een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Thomas18GT schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Een vloerverwarming op cv laat je toch ook gewoon op temperatuur staan? Wij wel in ieder geval en dat werd ons ook aanbevolen. Dus dat lijkt me meer een voordeel van vloerverwarming dan van een warmtepomp.
ook als je geen vvw hebt, maar je radiatoren constant 30 graden water hebben (ik noem maar wat), dan koelt het huis ook niet terug.
Breder gezien: De warmtepomp compenseert (aanhoudend) het warmteverlies, in plaats van dat je het huis opwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Dat constante verlies compenseren gebeurd middels een stooklijn waarmee aan de hand van de buitentemperatuur en binnentemperatuur wordt bepaald hoe warm het CV water moet zijn. Een gasketel stuurt bij nadat de ruimte is afgekoeld of als er een te snelle opwarming is.

Die stooklijn is slechts één principe waarom een warmtepomp een hoger rendement heeft, daarnaast kan een warmtepomp met 1 kWh aan elektriciteit 4 tot 5 kWh aan warmte in huis halen. Dat laatste wordt de coëfficiënt of performance oftewel de COP genoemd.

Een warmtepomp is gewoon veel geschikter voor het aansturen van een vloerverwarming, alleen is het in aanschaf wat duurder (maar daar heb je subsidie voor), zul je wat leidingen moeten verleggen en is de warmtepomp niet geschikt om water snel genoeg op te warmen tijdens het douchen. Dat zul je dus moeten bufferen of met een gasketel moeten doen.

De gasketel gooit ook een hoop energie weg tijdens het stoken en je blijft aan het vastrecht vastzitten, dus vandaar dat de boiler populair is.

De horrorverhalen over een hoge stroomrekening zijn vrijwel altijd het gevolg van slecht advies/slecht inregelen. Ik weet vrijwel zeker dat wij ook teveel stroom gebruiken omdat onze installateur toentertijd een te grote unit heeft geadviseerd en ik daar niet tegenin ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-05 16:50
Nauw aansluitend bij dit topic: https://www.hln.be/binnen...er-dan-gasketel~a4915002/

Ik ga ervan uit dat de situatie in NL niet zoveel verschillend is, als die van in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickkert94
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-05 20:16
dotacom schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:17:
Nauw aansluitend bij dit topic: https://www.hln.be/binnen...er-dan-gasketel~a4915002/

Ik ga ervan uit dat de situatie in NL niet zoveel verschillend is, als die van in België?
Uit datzelfde artikel in de comments:
Redelijk ongenuanceerde conclusie. De warmtepompen die model stonden voor de desbetreffende studie worden namelijk vanaf 2025 door Europa verboden vanwege het gebruik van koelgassen ‘R410a’ en 'R134a'; gassen die gekend staan om… hun enorme milieu-impact.

[ Voor 36% gewijzigd door rickkert94 op 24-10-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ook nergens een linkje naar het onderzoek... is weer makkelijk clicks scoren door HLN... maarja, DPG media... alleen de centjes tellen.

Maargoed, volgens dat onderzoek moet je een werkende ketel niet vervangen door een warmtepomp, bij TS moet de ketel vervangen worden en is er nu de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
Was het zelfs niet zo dat het bouwbesluit recentelijk is aangepast omdat warmtepompen anders niet meer mogelijk waren in nieuwbouw? Het alternatief is op gas verwarmen, dus dat is echt niet beter.

In ander nieuws: airco is slecht voor het milieu.
Pagina: 1