Mijn vraag
Is het in onze situatie nodig een testament op te laten stellen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Al heel lang op mijn to-do list staan, en vandaag eindelijk eens wat onderzoek naar gedaan. Wij hebben namelijk nooit een testament op laten stellen. Nu heb ik vandaag een soort vragen-checklist ingevuld op notaris.nl. Onze situatie is best recht-toe-recht-aan, en toen ik ergens de zin las 'De wettelijke verdeling geldt als er geen testament is gemaakt", heb ik die wettelijke verdeling eens opgezocht en die vond ik eigenlijk wel logisch en ook prima voor onze situatie.
In ons geval lijkt mij een testament dan ook misschien niet eens nodig. Maar heb toch het gevoel iets over het hoofd te zien, vandaar de vraag hier.
Even resumerend onze situatie:
- Beiden rond de 40, ruim 15 jaar samen waarvan 10 jaar getrouwd.
- Getrouwd onder huwelijkse voorwaarden.
- 1 kind (minderjarig), geen kinderen uit eerdere relaties
- Koophuis, op naam van beide.
- Beide een levensverzekering afgesloten.
Als ik óf mijn vrouw zou sterven, dan zou de partner in eerste instantie alles erven.
Als wij beiden sterven, dan gaat alles naar kind.
Hetgeen wat wel geregeld moet worden, is de voogdij van ons kind mochten wij beiden sterven.
Dat was één van de redenen voor mij om een testament op te stellen, maar ik lees nu dat dit vrij simpel via het gezagsregister kan worden vastgelegd.
Zou een testament in ons geval verder dan uberhaupt zin hebben?
Is het in onze situatie nodig een testament op te laten stellen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Al heel lang op mijn to-do list staan, en vandaag eindelijk eens wat onderzoek naar gedaan. Wij hebben namelijk nooit een testament op laten stellen. Nu heb ik vandaag een soort vragen-checklist ingevuld op notaris.nl. Onze situatie is best recht-toe-recht-aan, en toen ik ergens de zin las 'De wettelijke verdeling geldt als er geen testament is gemaakt", heb ik die wettelijke verdeling eens opgezocht en die vond ik eigenlijk wel logisch en ook prima voor onze situatie.
In ons geval lijkt mij een testament dan ook misschien niet eens nodig. Maar heb toch het gevoel iets over het hoofd te zien, vandaar de vraag hier.
Even resumerend onze situatie:
- Beiden rond de 40, ruim 15 jaar samen waarvan 10 jaar getrouwd.
- Getrouwd onder huwelijkse voorwaarden.
- 1 kind (minderjarig), geen kinderen uit eerdere relaties
- Koophuis, op naam van beide.
- Beide een levensverzekering afgesloten.
Als ik óf mijn vrouw zou sterven, dan zou de partner in eerste instantie alles erven.
Als wij beiden sterven, dan gaat alles naar kind.
Hetgeen wat wel geregeld moet worden, is de voogdij van ons kind mochten wij beiden sterven.
Dat was één van de redenen voor mij om een testament op te stellen, maar ik lees nu dat dit vrij simpel via het gezagsregister kan worden vastgelegd.
Zou een testament in ons geval verder dan uberhaupt zin hebben?