Opgelicht op Marktplaats, wat nu te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12-2024
Goedemiddag, ik ben vorige week donderdag opgelicht op Marktplaats via de de bekende "wel betaald, niet ontvangen" manier, en ik was benieuwd naar andere ervaringen.

Ik zag donderdag een advertentie voor een Ricoh GR Street Version camera, voor een prijs van 620 euro. Dit was binnen mijn budget en ik heb de verkoper bericht dat ik interesse had. Het was geen probleem om de camera op te halen in Zwolle. Echter waren mijn plannen wat veranderd, en kon ik het niet meer ophalen. Daarom vroeg ik of het verzonden kon worden, wat ook geen probleem was als ik eerste betaalde.

Dat ik dit risico liep ging ik mee akkoord omdat:
- de verkoper 12 jaar op Marktplaats zit, met (wel maar 4) positieve reviews, ook nog uit 2020.
- de verkoper andere 'normale' items op Marktplaats had staan, dus niet alleen dure - snel te verkopen elektronica
- de verkoper op mijn verzoek een extra foto maakte van mijn naam en datum op papier geschreven, naast de camera doos

Ik heb het geld via tikkie overgemaakt (dom kwam ik later achter) en de verkoper zei het na het werk op te sturen. Die avond vroeg ik of het gelukt was, en de verkoper zei het straks nog te doen, en anders morgen voor 9:30. Toen ik het bericht wilde openen in Marktplaats waren onze berichten weg, en de advertentie was weg.

Ik heb Marktplaats gecontact en die zeiden dat het account is verwijderd, ze willen mij geen extra gegevens sturen zoals de reden van verwijderen, contact gegevens, terughalen van berichten, etc. Ik ga er dus vanuit dat ik ben opgelicht, en ik dit maar als leergeld probeer te aanschouwen om dit me nooit meer te laten voorkomen.

Wat ik raar vindt zijn de volgende dingen:
- Dat Marktplaats het midden-transactie op slot zet. Als het een oplichter is, is mijn bewijs in berichten weg, als het (kleine kans) geen oplichter is kan deze geen contact met mij opnemen. Ook niet via bank omdat het met tikkie ging. Ook mijn verzend gegevens stonden in verwijderde berichten.
- Hoe iemand met een 12 jaar oud Marktplaats account, en een foto van het item met mijn naam alsnog een oplichter zou zijn.

Ik heb nog een sprankeltje hoop dat Marktplaats de verkoper ten onrechte heeft verwijderd, en deze bezwaar maakt. De link naar zijn account bestaat nog, en als hier ooit nog een item op komt zal ik diegene berichten.

Hebben anderen hier ook ervaring mee? Wellicht advies voor wat ik kan doen? Ik heb al aangifte gedaan bij tikkie, mijn bank en de politie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:57
Punt 1: je krijgt nooit de gegevens, de politie kan ze wel opvragen, maar dat doen ze pas als jij (en hoop anderen) aangifte doet.

Voor rest kan je niet zoveel meer eraan doen dan afwachten, misschien komt het pakje wel gewoon.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• thekingmatt3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:47
Als Marktplaats je verzoek voor extra gegevens weigert, kun je bij je bank de naam, adres en woonplaats van de oplichter opvragen onder bepaalde voorwaarden. Je moet aangifte doen bij de politie, en de betaling moet via een Nederlands IBAN zijn gedaan en niet ouder zijn dan 13 maanden. De bank geeft de oplichter drie weken om het geld terug te betalen voordat ze de NAW-gegevens verstrekken

https://www.betaalverenig...g/opvragen-naw-oplichter/

https://www.politie.nl/in...verkoopfraude.html?t&utm_

[ Voor 25% gewijzigd door thekingmatt3 op 13-10-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
thekingmatt3 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:44:
Als Marktplaats je verzoek voor extra gegevens weigert, kun je bij je bank de naam, adres en woonplaats van de oplichter opvragen onder bepaalde voorwaarden. Je moet aangifte doen bij de politie, en de betaling moet via een Nederlands IBAN zijn gedaan en niet ouder zijn dan 13 maanden. De bank geeft de oplichter drie weken om het geld terug te betalen voordat ze de NAW-gegevens verstrekken

https://www.betaalverenig...g/opvragen-naw-oplichter/

https://www.politie.nl/in...verkoopfraude.html?t&utm_
Heel hulpzaam dankjewel, Ik ga hier direct bij mijn bank over informeren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Met Tikkie kan je toch wel degelijk de normale bankgegevens zien?

Ik heb eerder dit jaar zelfde gehad voor nog geen 80 euro en aangifte gedaan. Ik had de echte naam en bankgegevens omdat deze klopten bij het overmaken. En in Tikkie kan je het banknr dacht ik ook zien. Na een paar maanden werd ik gebeld door de politie dat ze de verkoper hadden gebeld en en dat ie het geld zou overmaken binnen 14 dagen. Ik geloofde er weinig van, maar geld was wel terug later. Dus doe aangifte met naam adres en bankgegevens, je ging het ophalen eerst toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
pennywiser schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:50:
Met Tikkie kan je toch wel degelijk de normale bankgegevens zien?

Ik heb eerder dit jaar zelfde gehad voor nog geen 80 euro en aangifte gedaan. Ik had de echte naam en bankgegevens omdat deze klopten bij het overmaken. En in Tikkie kan je het banknr dacht ik ook zien. Na een paar maanden werd ik gebeld door de politie dat ze de verkoper hadden gebeld en en dat ie het geld zou overmaken binnen 14 dagen. Ik geloofde er weinig van, maar geld was wel terug later. Dus doe aangifte met naam adres en bankgegevens, je ging het ophalen eerst toch?
We hebben een afspraak gemaakt bij het station van Zwolle, dus de adres gegevens, e-mail of telefoon heb ik niet.

Als ik kijk op mijn afschrijvingen is overgemaakt naar "Lauris via Tikkie", met in de omschrijving een lange code, ongeveer dit (echte getallen heb ik een 0 van gemaakt):

000000000000 0000000000000000 Richo GR3 NL00INGB0000000000 xui-00000000

Ik dacht dat dit ING nummer, het nummer was van Tikkie als tussenpartij - maar dan ga ik de ING benaderen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
99ruud99 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:40:
Punt 1: je krijgt nooit de gegevens, de politie kan ze wel opvragen, maar dat doen ze pas als jij (en hoop anderen) aangifte doet.

Voor rest kan je niet zoveel meer eraan doen dan afwachten, misschien komt het pakje wel gewoon.
Ik ging er ook niet echt vanuit dat ze gegevens zouden geven - maar ik hoopte vooral op een reden waarom degene verwijderd is, of dat er via Marktplaats communicatie kon plaats vinden.

Ik heb tot zaterdag gewacht met aangifte doen, hopend dat ik tracking in de PostNL app zou zien, maar in het geval dat de verkoper geen oplichter is kan deze de verzendgegevens die in de verwijderde berichten staan niet meer zien. Dus verzenden is niet meer mogelijk, en contact kan van beide kanten niet meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Houstyn op 13-10-2024 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit is/wordt geen Marktplaats-ervaringentopic. TS helpen met tips voor zijn probleem, is natuurlijk geen probleem, maar eigen Marktplaats-ervaringen hoeven hier niet gedeeld te worden.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Houstyn schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:08:
[...]
Ik dacht dat dit ING nummer, het nummer was van Tikkie als tussenpartij - maar dan ga ik de ING benaderen hiervoor.
Tikkie is van ABN AMRO, ik vermoed dat ze geen ING gebruiken als tussenrekening.

Check: hier kun je de twee ABN AMRO tussenrekeningen van Tikiie vinden https://www.tikkie.me/faq...elgestelde-vragen-betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Yorinn schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:19:
[modbreak]Dit is/wordt geen Marktplaats-ervaringentopic. TS helpen met tips voor zijn probleem, is natuurlijk geen probleem, maar eigen Marktplaats-ervaringen hoeven hier niet gedeeld te worden.[/]
Excuses! Ik had van tevoren gezocht op de naam Marktplaats in het forum en kwam zo op deze pagina uit. Is het mogelijk het te verplaatsen? Ik ben nog steeds wel benieuwd of anderen vergelijkbare ervaringen hebben. Zo niet zal ik daar dan wel een nieuwe post opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Houstyn schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:00:
[...]

Excuses! Ik had van tevoren gezocht op de naam Marktplaats in het forum en kwam zo op deze pagina uit. Is het mogelijk het te verplaatsen? Ik ben nog steeds wel benieuwd of anderen vergelijkbare ervaringen hebben. Zo niet zal ik daar dan wel een nieuwe post opzetten.
Waarom zou je het topic verplaatst willen hebben? Als je hulp wilt bij je oplichtingsprobleem zit je hier goed. Vragen naar ervaringen is, buiten de koopadviesfora, niet de bedoeling. Zie ook Shopping Forum Beleid hiervoor.

Algemene Marktplaats ervaringen kunnen in Verkoopsites... ik word er gek van - Deel 2 worden gedeeld, maar dat topic staat in een wat meer afgeschermd forumdeel. Voor toegang daartoe zie Forum FAQ #hk.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 17:40
Wat vervelend voor je TS. Ik zou ook bovengemiddeld veel vertrouwen hebben in een oude account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:02
Sinds wanneer verwijdert marktplaats berichten uit je inbox?
Heb het ook een keer gehad dat het account van wie ik iets had gekocht (ten onrechte) verwijderd werd, maar de verstuurde berichten bleven gewoon staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
(Oude) Marktplaats accounts met goede ratings worden aan de lopende band gehackt. Vooral als er ooit wachtwoorden zijn uitgelekt van iemand (https://haveibeenpwned.com/) dan worden daar regelmatig ogenschijnlijk goede marktplaats account mee buit gemaakt. Er zijn ongetwijfeld mooie lijsten met email adressen en wachtwoorden in omloop, dat is zo gekocht.

En wellicht had de oplichter daadwerkelijk dit product zelf thuis liggen. Een briefje met naam is dan zo gemaakt en geeft natuurlijk enkel schijn vertrouwen.

De kans op geld terug is nihil, tenzij de oplichter fouten gaat maken. Dus online aangifte doen, bewaar wat bewijs en verder kan je helaas weinig echt doen. Veel gegevens zullen nep zijn, waaronder NAW gegevens. De rekening kan van een katvanger zijn, geen idee van wie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
henri86 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:43:
Sinds wanneer verwijdert marktplaats berichten uit je inbox?
Heb het ook een keer gehad dat het account van wie ik iets had gekocht (ten onrechte) verwijderd werd, maar de verstuurde berichten bleven gewoon staan?
Ik kreeg het bericht wel binnen op mijn notificaties, dus daar las ik nog dat hij het die dag erna, uiterlijk 9:30 zou versturen. Maar toen ik de notificatie opende kreeg ik een foutmelding en was het bericht weg.

Ik vind het vooral vervelend hoe Marktplaats informatie wegneemt. Midden in een "transactie" kan je opeens geen kant op omdat ze zonder aankondiging een account verwijderen. En ik vond hun support ook erg tegenvallen, waar ook de medewerker aangaf de policies van Marktplaats vreemd te vinden.

Als ze zo zeker zijn dat een account verwijderd moet worden ivm oplichting, waarom kunnen ze niet een simpele omschrijving geven van waarom dit werd gedacht? Dan is mijn situatie ook meteen duidelijk, nu lees ik ook op fora over mensen die onterecht zijn verwijderd, en contact zoeken met de koper. Geeft me wat (valse) hoop, al zie ik het geld gewoon als weg. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:02
Houstyn schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:45:
[...]

Ik kreeg het bericht wel binnen op mijn notificaties, dus daar las ik nog dat hij het die dag erna, uiterlijk 9:30 zou versturen. Maar toen ik de notificatie opende kreeg ik een foutmelding en was het bericht weg.

Ik vind het vooral vervelend hoe Marktplaats informatie wegneemt. Midden in een "transactie" kan je opeens geen kant op omdat ze zonder aankondiging een account verwijderen. En ik vond hun support ook erg tegenvallen, waar ook de medewerker aangaf de policies van Marktplaats vreemd te vinden.

Als ze zo zeker zijn dat een account verwijderd moet worden ivm oplichting, waarom kunnen ze niet een simpele omschrijving geven van waarom dit werd gedacht? Dan is mijn situatie ook meteen duidelijk, nu lees ik ook op fora over mensen die onterecht zijn verwijderd, en contact zoeken met de koper. Geeft me wat (valse) hoop, al zie ik het geld gewoon als weg. ;w
Normaal (vroeger) kreeg je een mailtje vanuit marktplaats dat je in contact was geweest met een frauduleuze verkoper...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houstyn
stin00 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:48:
(Oude) Marktplaats accounts met goede ratings worden aan de lopende band gehackt. Vooral als er ooit wachtwoorden zijn uitgelekt van iemand (https://haveibeenpwned.com/) dan worden daar regelmatig ogenschijnlijk goede marktplaats account mee buit gemaakt. Er zijn ongetwijfeld mooie lijsten met email adressen en wachtwoorden in omloop, dat is zo gekocht.

En wellicht had de oplichter daadwerkelijk dit product zelf thuis liggen. Een briefje met naam is dan zo gemaakt en geeft natuurlijk enkel schijn vertrouwen.

De kans op geld terug is nihil, tenzij de oplichter fouten gaat maken. Dus online aangifte doen, bewaar wat bewijs en verder kan je helaas weinig echt doen. Veel gegevens zullen nep zijn, waaronder NAW gegevens. De rekening kan van een katvanger zijn, geen idee van wie.
Goed punt - dit soort berichten was ik naar op zoek - het kopen van accounts is geen moment bij me opgekomen. Ik zie nog een kleine kans door de bank te contacten over het rekeningnummer, en de link naar het Marktplaats account in de gaten te houden voor als deze bij onterechte beschuldiging weer wordt geactiveerd.

Dankjewel voor je inzicht, voor mij nooit meer iets laten verzenden op Marktplaats als koper, hoeveel garanties mij ook worden gegeven.

Leuke toevoeging - een dag later zag ik dezelfde camera, aangeboden door iemand in Maastricht. Deze had ik door een vriend op kunnen laten halen, maar de "verkoper" gaf aan alleen te willen versturen. Ik wist daarmee genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
henri86 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:48:
[...]

Normaal (vroeger) kreeg je een mailtje vanuit marktplaats dat je in contact was geweest met een frauduleuze verkoper...
Die herinner ik me ook van het verleden - in dit geval kreeg ik niets te horen van Marktplaats, en moest ik contact met hun opzoeken om erachter te komen waarom de berichten opeens weg waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:23
Geen idee wat een gangbare prijs is voor deze camera (of deze specifieke versie), maar als ik nu zoek op Marktplaats krijg ik (denk ik) twee hits: 1 van 925 en 1 van 1100 euro. Dan is de prijs ook wel een red flag toch?

Verzenden is tegenwoordig juist makkelijker bij Marktplaats, mits je je niet laat verleiden tot een betaalverzoek zonder kopersbescherming ("ik gebruik alleen maar PayPal"). Ophalen nog beter natuurlijk.

Helaas zeggen oude(re) accounts niet zoveel meer, recente reviews al iets meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houstyn
Dagion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:35:
Geen idee wat een gangbare prijs is voor deze camera (of deze specifieke versie), maar als ik nu zoek op Marktplaats krijg ik (denk ik) twee hits: 1 van 925 en 1 van 1100 euro. Dan is de prijs ook wel een red flag toch?

Verzenden is tegenwoordig juist makkelijker bij Marktplaats, mits je je niet laat verleiden tot een betaalverzoek zonder kopersbescherming ("ik gebruik alleen maar PayPal"). Ophalen nog beter natuurlijk.

Daar heb je gelijk in - het zit voor mij op het randje van mooie deal / te mooi om waar te zijn.
Ik kreeg dus ook meer vertrouwen in de verkoper door naar de andere advertenties te kijken. Daar zag ik bijvoorbeeld een pizza oven van 30 euro. Normaal zou je met dit soort accounts alleen maar consoles, camera's, lenzen, etc. zien om er in korte tijd zoveel mogelijk uit te halen.

Of dat soort andere advertenties zijn gepost om dan ook echter te lijken zou ik niet weten. Maar dan wordt oplichters echt steeds slimmer, met steeds meer details. Om die reden - en het feit dat ik ook met aankoopgarantie berichten zie over Marktplaats oplichtingen, hou ik het voortaan bij ophalen.

Ik hoop niet dat in de toekomst ook Tweaker V&A accounts in dergelijke manier wordt gebruikt. Op dit platform heb ik alleen maar goede ervaringen gehad (wel of niet met verzenden).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-05 21:22
Dagion schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:35:

Victim blaming is ook wel een beetje lullig. TS heeft nog gevraagd om een briefje met zijn naam naast het product zelf. Alleen betalen met tikkie blijkt - achteraf - onhandig.

Ik verkoop heel vaak iets op marktplaats wat ver onder de marktwaarde ligt, simpelweg omdat ik er snel vanaf wil en geen zin heb ik een lang verkoopproces/onderhandelen. Laatst nog een gazelle damesfiets in prima staat voor een tientje: hij moest gewoon de schuur uit, had wat TLC nodig en ik wilde er dezelfde dag nog vanaf. Ik had 'm ook voor 200 euro kunnen verkopen, maar dan had hij (i) langer te koop gestaan en (ii) dan gaat een koper er vanalles van verwachten en mogelijk conformiteit/garantie claimen. Daar heb ik geen zin in: ik maak er een ander blij mee, ben er snel en zonder gezeik vanaf en kan zelf een kratje bier kopen. Win-win.

Maar dan ben ik dus direct een 'red flag' of oplichter? ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:17
Mr. Stom schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

Victim blaming is ook wel een beetje lullig. TS heeft nog gevraagd om een briefje met zijn naam naast het product zelf. Alleen betalen met tikkie blijkt - achteraf - onhandig.

Ik verkoop heel vaak iets op marktplaats wat ver onder de marktwaarde ligt, simpelweg omdat ik er snel vanaf wil en geen zin heb ik een lang verkoopproces/onderhandelen. Laatst nog een gazelle damesfiets in prima staat voor een tientje: hij moest gewoon de schuur uit, had wat TLC nodig en ik wilde er dezelfde dag nog vanaf. Ik had 'm ook voor 200 euro kunnen verkopen, maar dan had hij (i) langer te koop gestaan en (ii) dan gaat een koper er vanalles van verwachten en mogelijk conformiteit/garantie claimen. Daar heb ik geen zin in: ik maak er een ander blij mee, ben er snel en zonder gezeik vanaf en kan zelf een kratje bier kopen. Win-win.

Maar dan ben ik dus direct een 'red flag' of oplichter? ;w
red flag zeker....
alleen niet elke red flag betekent daadwerkelijk een probleem of is erg. Je moet alleen wel extra voorzichtig zijn. En dan is een extra controlle geen overbodige luxe

zelfs hier op het V&A waarschuwen ze voor een onrealistische prijs

Pas op met onrealistische prijs
Pas op met advertenties die een onrealistisch lage vraagprijs hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door loki504 op 14-10-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houstyn
loki504 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

red flag zeker....
alleen niet elke red flag betekent daadwerkelijk een probleem of is erg. Je moet alleen wel extra voorzichtig zijn. En dan is een extra controlle geen overbodige luxe

zelfs hier op het V&A waarschuwen ze voor een onrealistische prijs

Pas op met onrealistische prijs
Pas op met advertenties die een onrealistisch lage vraagprijs hebben.
Ik ben het met je eens - de prijs had me nóg voorzichtiger moeten maken, ook al dacht ik dat al was door al deze redenen (waarvan ik er 2 was vergeten in mijn eerste post):

- 12 jaar actieve Marktplaats gebruiker
- Alleen positieve reviews
- Andere items te koop met minder waarde
- Eerst ophalen - wat akkoord was
- Extra foto van camera met mijn naam
- Google image search van advertentie foto, welk nergens anders werd gebruikt

Maarja - je kan dus niet zeker genoeg zijn blijkbaar, alleen met ophalen.
Ik heb nog het ING nummer bij de politie aangevuld, en ik zit er nog aan te denken €0,01 over te maken naar dit nummer met contact gegevens van mij in het kleine geval dat de verkoper onterecht was verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-05 14:34
ik zou in dit geval iedere dag een cent overmaken, je hebt toch nu het rekeningnummer van die persoon en zijn naan... de eerste week misschien nog met mijn eigen telefoonnummer er vanuitgaand dat het een probleem van MP zou kunnen zijn (zelf denk ik van niet... maar goed)
Daarna iedere dag een cent overmaken met de tekst dat ie een oplichter is en je je geld terug wil, net zolang tot hij het terugbetaald...

[ Voor 8% gewijzigd door frumper op 14-10-2024 16:50 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
frumper schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:49:
ik zou in dit geval iedere dag een cent overmaken, je hebt toch nu het rekeningnummer van die persoon en zijn naan... de eerste week misschien nog met mijn eigen telefoonnummer er vanuitgaand dat het een probleem van MP zou kunnen zijn (zelf denk ik van niet... maar goed)
Daarna iedere dag een cent overmaken met de tekst dat ie een oplichter is en je je geld terug wil, net zolang tot hij het terugbetaald...
En dan? Stel ik zou een oplichter zijn. Denk je dan echt dat ik er mee zit dat iemand elke dag 1 cent overmaakt? He'll misschien gaat het alleen maar vaker doen gratis legaal geld. Na 5000 oplichtingen hoef je niet meer te werken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
Houstyn schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:42:
[...]

Ik ben het met je eens - de prijs had me nóg voorzichtiger moeten maken, ook al dacht ik dat al was door al deze redenen (waarvan ik er 2 was vergeten in mijn eerste post):

- 12 jaar actieve Marktplaats gebruiker
- Alleen positieve reviews
- Andere items te koop met minder waarde
- Eerst ophalen - wat akkoord was
- Extra foto van camera met mijn naam
- Google image search van advertentie foto, welk nergens anders werd gebruikt

Maarja - je kan dus niet zeker genoeg zijn blijkbaar, alleen met ophalen.
Ik heb nog het ING nummer bij de politie aangevuld, en ik zit er nog aan te denken €0,01 over te maken naar dit nummer met contact gegevens van mij in het kleine geval dat de verkoper onterecht was verwijderd.
Er is ook weinig wat je aan kan doen. Voor alles boven de 50 euro rij ik zelf langs. Kost wat maar dat calculeer ik in en komt hen dan boven de nieuw prijs koop ik het nieuw. Of ik wacht tot het dochter bij is. Meer kan je uiteindelijk ook niet echt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
loki504 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

En dan? Stel ik zou een oplichter zijn. Denk je dan echt dat ik er mee zit dat iemand elke dag 1 cent overmaakt? He'll misschien gaat het alleen maar vaker doen gratis legaal geld. Na 5000 oplichtingen hoef je niet meer te werken :)
Elke dag gaat me ook wat ver, het gaat me vooral om dat de persoon mij zou kunnen bereiken als diegene geen oplichter zou zijn. Voor hoe minimaal die kans is, is 0,01 ook minimaal genoeg dat ik dat ervoor over heb..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-05 14:34
loki504 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

Totdat je een keer ergens je bankoverschrijvingen nodig bent voor je hypotheek of iets anders…

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

frumper schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:46:
[...]

Totdat je een keer ergens je bankoverschrijvingen nodig bent voor je hypotheek of iets anders…
Daar hebben ze search filters voor uitgevonden.
Lang leve het digitale tijdperk ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Ik heb vandaag geprobeerd 0,01 euro over te maken naar het ING account dat bekend bij me was.
Helaas krijg ik een foutmelding, met een automatische terugstorting. Ik denk dat het komt omdat de naam niet gekoppeld is aan het ING account. Dus dit was wel een beetje mijn laatste hoop op een goede afloop, helaas maar ik heb weer een lesje geleerd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:06
Houstyn schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:25:
Ik heb vandaag geprobeerd 0,01 euro over te maken naar het ING account dat bekend bij me was.
Helaas krijg ik een foutmelding, met een automatische terugstorting. Ik denk dat het komt omdat de naam niet gekoppeld is aan het ING account. Dus dit was wel een beetje mijn laatste hoop op een goede afloop, helaas maar ik heb weer een lesje geleerd...
Heb je al aangifte gedaan? Daar begint het mee en dan kun je daarna de NAW gegevens opvragen bij de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevin2032
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
Joris748 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Heb je al aangifte gedaan? Daar begint het mee en dan kun je daarna de NAW gegevens opvragen bij de bank.
De politie heeft geen tijd meer voor dat soort aangiftes door personeelstekort

Komt op de grote stapel terecht en je hoort er nooit meer wat van.

Neem het zelf de politie niet kwalijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Ik heb inderdaad aangifte gedaan. Toen ik later de IBAN toevoegde aan de aangifte kreeg ik nog een mailtje binnen:

Bedankt voor uw aanvulling. Deze zal worden toegevoegd bij uw aangifte.

U kunt eventuele overige informatie en bijlagen thuis bewaren. Wanneer er een onderzoek wordt gestart, dan ontvangt u hierover een e-mail. Het kan zijn dat er vervolgens in een later stadium van het onderzoek aanvullende informatie van u gevraagd wordt.

Ik verwacht er dus niet veel van, al zal ik ook de bank voor de zekerheid nog even contacten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:00
Kevin2032 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

Ondanks dat je bericht klopt, zou ik TS wel aanraden om aangifte te doen.
Soms acteert de politie wel als er meerdere aangiftes over dezelfde persoon binnen komen. Als iedereen geen aangifte meer gaat doen, wordt er dus ook nooit geacteerd.
En daarnaast is voor sommige vervolgstappen een aangifte noodzakelijk. Zie onder andere de reacties van @thekingmatt3 en @pennywiser

Dus om nu aan te raden om geen aangifte te doen vind ik nogal kortzichtig, nog naast het feit dat het nauwelijks tijd kost om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Kevin2032 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:23:
[...]

Mijn ervaring is anders. Geef wel alle info die je hebt en noem daarbij dat je over naam- en dus adres gebonden bankgegevens beschikt. De bank moet zijn info up to date houden anders als je als klant niet reageert op verzoeken sluiten ze tegenwoordig gewoon je rekening. En dat moet met paspoort en bsn. En de bank schrijft dat nummer niet zomaar over, ze checken het ook, maw deze persoon is gewoon op te sporen. Dus de info die de bank heeft is vrij kloppend en vaak recent. In mijn geval was een telefoontje van de politie al voldoende.

Het bedrag in mijn geval was nog geen 80 euro, dus dat bedrag was ook niet eens te laag oid.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 15-10-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Ok dus de naam schermt Tikkie af. Foute boel van Tikkie lijkt mij dat soort anonimisering. Maar je hebt wel het rekeningnummer. De bank weet wel wie deze persoon is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevin2032
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
pennywiser schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Mijn ervaring is anders. Geef wel alle info die je hebt en noem daarbij dat je over naam- en dus adres gebonden bankgegevens beschikt. De bank moet zijn info up to date houden anders als je als klant niet reageert op verzoeken sluiten ze tegenwoordig gewoon je rekening. En dat moet met paspoort en bsn. En de bank schrijft dat nummer niet zomaar over, ze checken het ook, maw deze persoon is gewoon op te sporen. Dus de info die de bank heeft is vrij kloppend en vaak recent. In mijn geval was een telefoontje van de politie al voldoende.

Het bedrag in mijn geval was nog geen 80 euro, dus dat bedrag was ook niet eens te laag oid.
Dan heb je geluk gehad.

Ik had alle informatie gegeven, + de oplichter was nog actief op Marktplaats.

Maar ze gaven eerlijk gelijk toe. Dit komt op de grote stapel, wij hebben hier geen tijd voor . En die agent onderbouwde het goed waarom.

Nooit meer wat gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Nu online
Kevin2032 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Dan heb je geluk gehad.

Ik had alle informatie gegeven, + de oplichter was nog actief op Marktplaats.

Maar ze gaven eerlijk gelijk toe. Dit komt op de grote stapel, wij hebben hier geen tijd voor . En die agent onderbouwde het goed waarom.

Nooit meer wat gehoord.
Had je een bankrekening met naam of was het een Marktplaats betaling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:46
'Een foutmelding' zegt niet zoveel.
Terugstorting gebeurt niet door een naam nummer controle. Die gebeurt vooraf en is alleen informatief. Toen je de overboeking invoerde (en je bank heeft een naam nummer controle ingebouwd), dan zal je een melding krijgen als de naam niet juist is.
Binnen Nederland kan je elk willekeurige naam invoeren bij een overboeking.
Dat het direct teruggestort wordt, wijst er waarschijnlijk op dat de rekening geblokkeerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:32
Hier nu hetzelfde meegemaakt. Gelukkig voor een vrij laag bedrag rond de EUR 50,-

Betaald via Marktplaats betaalverzoek vanuit de verkoper. Dus naar een Marktplaats rekening. De verkoper blijft na drie dagen beweren geen betaling ontvangen te hebben.

Ik heb niet opgelet, niet gezien dat kopersbescherming nodig was. Bijzonder dat verkoper dat in de prijs moet stoppen en niet de koper dat kan aanvinken.

Advertentie was opeens weg en opnieuw weer aangemaakt.

Bij MP gemeld… die doen niets. Aangifte gedaan bij de politie waarna MP aangaf ook die aangifte ontvangen te hebben van de politie.

En toen was opeens de nieuwe advertentie weg, de oude advertentie weg, de betaling uit het overzicht weg, alle berichten weg, de wederzijdse lage waardering weg… kortom alle bewijs weg. Verkoper’s account ook weg.

Bijzondere manier van handelen van MP.

En zoeken op MP levert zelfde twee producten die de originele verkoper aanbood op bij een ander account, twee dagen actief op MP.

Echt fraude dus.

Enfin, les geleerd.

RIPE Atlas probe: 1005104

Pagina: 1