Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:43
@SeedlingNL
Om dan even in te haken op je vraag. In je eentje voel je je natuurlijk al snel machteloos bij grote issues als deze. Je kunt natuurlijk gaan stemmen maar ook in het dagelijks leven kun je wat betekenen. Kies bewust je kranten, tijdschriften, blogs en/of tv-programma's. Want hoe meer ze bekeken worden hoe meer mogelijkheden ze uiteindelijk hebben serieus nieuws te brengen. Vertel anderen ook dat je die informatie tot je neemt waarom. "Spread the word" zeg maar. Spreek je ook in het dagelijks leven uit. Dat is bijvoorbeeld onder collega's of familie soms moeilijk (ervaar ik zelf) maar probeer het wel te doen.

Uiteindelijk kun je ook nog politiek actief worden, in de gemeente of bij bijvoorbeeld een vakbond. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
D-e-n schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:58:
*knip* originele bericht is verwijderd
*knip* offtopic

[ Voor 71% gewijzigd door polthemol op 14-10-2024 20:58 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:11
*knip* reactie op verwijderde post

[ Voor 66% gewijzigd door polthemol op 14-10-2024 20:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:45

Kheos

FP ProMod

[ Voor 51% gewijzigd door polthemol op 14-10-2024 20:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:43

[ Voor 69% gewijzigd door polthemol op 14-10-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:58
*knip* reactie op geknipt bericht verwijderd

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 14-10-2024 20:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
D-e-n schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:26:
*knip* reactie op offtopic post
*knip* reactie op offtopic post

[ Voor 71% gewijzigd door polthemol op 14-10-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:32

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:Nogmaals het dringende verzoek om ontopic te blijven: het onderwerp wat de topicstarter heeft gezet is 'populisme en rechts-extremisme: wat kun je ertegen doen?'. Het jij-bakken, whatabouts, enz. hoort hier niet binnen thuis. Er zijn andere topics waar deze discussies gevoerd kunnen worden, voer ze dan ook daar

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Wat ik persoonlijk doe is met meer mensen praten over zaken die ze bezig houd, en daar nuance aanbrengen en mensen aan het denken zetten.

Ik sta zelf ook naast de A12 met de XR protesten, maar voel mezelf geen links-extremist. Ik sta daar niet omdat ik me Extinction Rebel voel ofzo, en deel veel van hun meningen ook niet. Het A12 protest wordt gevoerd om subsidies op fossiele energie te stoppen. Met die statement ben ik het roerend eens en daarom sta ik op de A12.

Op de A12 kom ik veel in aanraking met mensen die wel extreem links zijn. Mensen die voor dingen als vergoedingen aan andere landen zijn. Landen die in veel grotere mate last hebben van klimaatverandering. Ik praat juist ook met die mensen om dat te nuanceren (ook om mijn eigen mening duidelijk te krijgen).

Voor extremer rechtste mensen geld dit net zo, als ik daar IRL mee praat kan je vaak nuance aanbrengen en tot de conclusie komen dat ze eigenlijk helemaal niet zo extreem (willen) zijn, maar zich vaak ook op zoveel vlakken gefrustreerd voelen dat het er zo uit komt. Ik onderschrijf daarin de mening van @SPee. Online is deze genuanceerde discussie (met mensen met een extreme mening) nagenoeg onmogelijk is mijn ervaring.

De meeste mensen die ik extreme meningen hoor uiten zijn helemaal geen "wappie" of op kwade zin uit, maar "moeten" voor hun gevoel in de tegenwoordige tijd zoveel (isolatie, panelen, EV, warmtepomp, belastingen) en krijgen steeds minder (inkomen, ruimte, zekerheid).

Voor mijn gevoel krijgt "het volk" op dit moment te weinig brood en dus worden de spelen gesaboteerd.

Ik ben persoonlijk heel blij dat er veel FVD's naar Wilders zijn gerend, dat is dan allicht gematigder. Ik leg ze daarna ook uit dat ze heel conservatief gestemd hebben, en dat als ze uit zijn op verandering van het huidige beleid, ze beter progressief kunnen stemmen.

Lastige is dat veel progressief ook gelijk "groen" erin mengt (D66, PVDA-GL). Veel PVV stemmers verwijs ik daarom naar de SP. Maar de SP slaagt er niet in zich te herprofileren, en veel "gewone arbeiders" die ik zie (de demografie voor de SP) kan zich daar helemaal niet in terugvinden...

Meeste mensen zoeken nu vooral rust is mijn gevoel, maar rust is niet iets wat de politiek je kan brengen is mijn mening. Ik raad mensen aan te stemmen op basis van visie van een partij, niet op punten.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip* originele post is geknipt

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 14-10-2024 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 15:50

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

*knip* zie modbreak

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 14-10-2024 21:26 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 19:01
*knip* zie modbreak

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 14-10-2024 21:27 ]

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
BadRespawn schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:48:
Dat klopt alleen als je vindt dat Palestina == Hamas.
We zitten wel op Tweakers hè ;) :Y) B)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik sprak hier met een Belg over de Belgische gemeenteraadsverkiezingen. Die zijn samen met de provinciale verkiezingen sinds kort niet meer verplicht. De gewesten en federale verkiezingen zijn dat wel.

Hij vertelde me dat Belgie de opkomst zeer belangrijk vind, juist om minder vatbaar te zijn voor het populisme, omdat de gematigde meerderheid vaak minder komt opdagen dan de mensen met "hardere standpunten".

Vond ik best een interessant inzicht.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 14:28
Om op de vraag van de Topicstarter terug te komen:

Je kunt natuurlijk naast het stemmen op andere partijen ook je verdiepen in de retoriek, patronen en woordkeuze die extreem rechtse partijen gebruiken. Bijna elke uitspraak vanuit die hoek is namelijk vaak niet meer dan inhoudsloos geschreeuw en eenvoudig feitelijk te weerleggen. Je moet het alleen wel eerst leren herkennen.

Als je die patronen van extreem rechts een beetje kent dan kun je vervolgens inhoudelijk en feitelijk weerwoord geven als er weer ergens onzin beweerd wordt.

Een mooi voorbeeld van zo'n patroon kun je hier in een post van mij in het migratietopic vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81550100

Onthou dat een democratische rechtstaat niet ten onder gaat aan een relatief kleine groep die structureel onzin verkoopt, maar aan de grote meerderheid die zwijgt en geen weerwoord biedt tegen die onzin.

[ Voor 13% gewijzigd door marktweakt op 09-02-2025 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-06 07:40
*knip* geen both sides oneliner

[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 10-02-2025 05:46 ]

Pagina: 1 2 Laatste