bestaat dit stukje PVC en waar haal ik het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:51

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ik ben bezig met voorbereidingen voor een nieuwe keuken.
Nu komt er 1 standpijp boven de vloer met een 75mm diameter, waarop uiteindelijk wasbak en vaatwasser moeten worden aangesloten.
Puntje hier is, dat ik met een T-stuk onder de plint moet gaan werken en de hoogte beperkt is.
Mijn huidige plan:

PVC 75mm met mof en verloop naar 50mm, daarop een 90° T-stuk en een pijpje 50mm linksaf, een pijpje 50mm rechtsaf.

Om de juiste hoogte te halen zou er een T-stuk mof-spie-mof moeten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S0jrutPD1oNhrSJCdTZEzT1Oh0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O4XP9GfRLuC2Gn5obvKDboDI.png?f=user_large

weet iemand of deze T-stukken uberhaupt worden gemaakt?

Alternatief is aanrommelen met een verloop van 75 naar 60 en met kit een T-stuk 50mm vastzetten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-09 17:32
Waarom niet t stuk met 50 50 75 alles mof en de "standpijp" gewoon buis 75?

Of een verloop in de buis 75 naar 50 en dan t-stuk alles 50 met 1 spie

[ Voor 33% gewijzigd door Eivogel1985 op 11-10-2024 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt een dubbele bocht pakken, die bestaat in 50mm. En dan met een verloopring aan de 75 bevestigen.
Maar je hebt hiervoor wel een stuk hoogte nodig helaas.

T-stuk zo haaks tegenover elkaar is vragen om problemen. Als beide afvoeren tegelijk willen afvoeren heb je kan dat ze elkaar tegen werken en dat je vuilophoping krijgt.

Dus een T-stuk plaats je nooit zo maar eigenlijk en kwartslag gedraaid, vandaar dat er ook een bocht in gegoten zit normaliter.

Hoeveel ruimte heb je eigenlijk?

[ Voor 3% gewijzigd door BlueKeenan op 11-10-2024 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07

Reptile209

- gers -

Zit de vaatwasser naast de wasbak? Want veel wasbak-sifonnen hebben gewoon een aansluiting voor een vaatwasser zitten. Dan hoef je helemaal niet met T-stukken te klooien.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:56
Gebruik nooit T stukken maar een schuine dat gaat je redden als je ooit verstopping hebt, en het spulletje loopt beter door.

[ Voor 16% gewijzigd door Skywalker27 op 11-10-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-09 14:29
En een dubbele T stuk?
Zoek maar eens op PVC dubbel T-stuk 90° 3x lijm x spie 50 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32
Zit de vaatwasser in de buurt van de wasbak? Want in dat geval is het gebruikelijker om de afvoerslang gewoon op het sifon van de wasbak aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
https://witway.nl/pvc-dub...r=pvc%20dubbel%20t%20stuk
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/340x224,fit,q100/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/product/images/pvc-dubbel-t-stuk-3xlm-90-graden_2.PNG

bovenste dan wel even afdoppen :P

voor je alternatief: ga dan niet met kit rommelen maar pak een rubberen overgang die daar enigsinds voor bedoeld is:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/340x224,fit,q100/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/webshop/overgang-pvc-metaal-7.PNG
https://witway.nl/overgangsstuk-pvc-metaal/

[ Voor 33% gewijzigd door Leipo op 11-10-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Dank voor de tips :)

Als antwoord op de vraagjes: wasbak en vaatwasser zit een dikke meter tussen. Dit is ivm wat keuzes in symetrie in de keuken. Vaatwasser gaat 80cm naar links, wasbak ~30 naar rechts.
De keukenboer geeft aan dat dit te veel is voor de slang van de vaatwasser. Vandaar het T-stuk met een harde pijp.

Tussen vloer en onderkant kastje is 16cm ruimte ('plinthoogte' is 14cm. Daar komt nog ~2cm extra ruimte omdat de vloertegels er nog niet in liggen.).

Een dubbele bocht is eenvoudig te hoog hiervoor. Dat komt half in een kastje uit.

Een PVC T-stuk 75 is 16,2cm dus dan is de tussenruimte nèt te krap. Ik heb liever nog 3 a 4 mm over op de specificaties. Praktisch zou dit op 15cm mogen zitten dan. Alternatief kan ik hier nog een centimeter van de mof aan de onderkant afzagen, maar dat is ook niet echt ideaal. Of nog 2cm uit het beton bikken. Dat is dik zat daar.

Dat een T-stuk niet zo bedoeld is weet ik. Een alternatief dat ik moet uitmeten is een T-stuk 'rechtop' te zetten (zo het is bedoeld) en in een kastje uit te laten komen. In een eerste keukenopstelling ging dat niet, maar mogelijk na een wijziging wel. Maar het zal krap worden om niet in een kastwand uit te komen.

De dubbele T is inderrdaad een mooi ding om te kunnen ontstoppen, maar die komt dan weer in het keukenkastje uit. In de wand daarvan wel te verstaan.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
ik zou dan zelf ruimte maken/houden rondom de verticale 75mm buis zodat er een 75mm T-stuk zo laag mogelijk op past.
Dus wat dekvloer wegbikken en/of de tegel er ruim omheen laten leggen zodat het T-stuk een deel de vloer in kan vallen
de hoogte van de 75mm buis kun je altijd wat inkorten zodat het T-stuk lager uit komt

[ Voor 15% gewijzigd door Leipo op 11-10-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:24
Ik zou beginnen met een 75mm 90 graden bocht op de standpijp en dan een horizontale verzamelleiding onder je keuken leggen met een 45 graden T-stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik weet niet hoor, maar ik zou sowieso de afvoer van de vaatwasser niet achter de vaatwasser hebben zitten. Hetzelfde geldt voor de water aansluiting lijkt me. Eigenlijk zou er dus al ruimte moeten zijn in de kast naast de vaatwasser lijkt me.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Regel 1 bij keuken vaatwassers: geen leidingen achter of onder het apparaat.
Vaak past het apparaat dan niet.
Ik zou gewoon die 75 naar de spoelkast brengen en dan verlopen naar 2x50 omhoog.
1x voor de spoelbak en 1x voor de vaatwasser.
De slangen van de vaatwasser verlengen, dan heb je alle aansluitingen in 1 kastje.
https://www.praxis.nl/san...r-tbv-vaatwasser/10267528

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Dan zie ik voor nu deze oplossing als meest ideale:

- inhakken vloer om de mof ind e vloer te verzinken
- T-stuk daarop zetten
- in het T-stuk verloop naar 50mm links + rechts

Als het ruimte-technisch mogelijk is, ga ik voor de rechter oplossing, als het niet anders kan voor de linker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nx7hD4i7vwEbD1Amz1X7r_kQnDU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7YpNnx6VTd9XB60qV6ViBXT7.png?f=user_large

m.b.t. de leiding voor de vaatwasser: die ruimte is er. Achter het kastje naast de vaatwasser is 5cm ruimte, waar deze leiding tegen de muur kan worden gezet. Die komt niet achter de vaatwasser.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
even gebaseerd op je tekening: bij een verloopring moet de kleinere aansluiting volgens mij altijd aan de bovenkant zitten. dus niet zoals je nu getekend hebt aan de onderkant.
anders krijg je problemen met de ontluchting van de buis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:24
Bij de linker optie zou ik de aanbiedingen voor ontstopper in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:50
Waterbeesje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:49:

- T-stuk daarop zetten

Als het ruimte-technisch mogelijk is, ga ik voor de rechter oplossing, als het niet anders kan voor de linker.
[Afbeelding]

m.b.t. de leiding voor de vaatwasser: die ruimte is er. Achter het kastje naast de vaatwasser is 5cm ruimte, waar deze leiding tegen de muur kan worden gezet. Die komt niet achter de vaatwasser.
Kan je niet beter de afvoerslag van de vw naar het kastje voor je spoelbak verslepen en deze aansluiten op de sifon van je spoelbak? Scheelt je weer 1 aansluiting want een t stuk zo horizontaal plaatsen moet je eigenlijk niet willen... Desnoods die 75mm bij de vloer er af... reparatiesok 75 er in en daar in weer een verloop naar 50... dat is de meest compacte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waterbeesje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:16:
De keukenboer geeft aan dat dit te veel is voor de slang van de vaatwasser.
De keukenboer heeft geen verstand van zaken.

Je kan de vaatwasser aan/afvoerslangen prima verlengen. Werkt zonder problemen, tenzij ze je een beko/etna/pelgrim/ander B merk vaatwasser hebben verkocht.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-09 17:51
Heb je een bereikbare kruipruimte? Dan kan je gewoon nieuwe afvoer maken naar de kruipruimte en daar aansluiten op het riool.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Geen kruipruimte. Zand, pir, beton. Dus een nieuwe leiding gaat niet.

Die verloop aan de bovenkant is inderdaad een goeie om rekening mee te houden.

Het verlengen van de afvoerslang en deze op hoogte 'opbeugelen' achter de kastjes is wel een mogelijkheid om eens na te gaan. Dat zou een en ander wel makkelijker maken ja.

Intussen heb ik het via via ook aan een installateur gevraagd en die zou het ook met een T-stuk 75mm en inhakken adviseren. Met een vaatwasser en spoelbak die samenkomen op een 75mm buis is verstopping niet heel waarschijnlijk zegt hij. Dan moet je het bont maken door oud frietvet die de gootsteen te spoelen.

Ik ga na deze waardevolle tips eens aan het denken. Bedankt zo ver! En ik laat weten wat het is geworden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:19:
Het verlengen van de afvoerslang en deze op hoogte 'opbeugelen' achter de kastjes is wel een mogelijkheid om eens na te gaan. Dat zou een en ander wel makkelijker maken ja.
Voorbeeld:
https://www.bosch-home.nl...lights/Togglebox=manuals/

Ze zijn er ook vanaf €20

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:33
Waterbeesje schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:49:

- T-stuk daarop zetten

[Afbeelding]

In mijn keuken hebben ze de linker optie gebouwd. Ongeveer een jaar nadat ik hier kwam wonen kreeg de vaatwasser het water niet meer snel genoeg weg... Gevolg: water in het keukenkastje. De buis loopt aan de achterkant onder de kastjes door. Weinig hoogte, ver naar achter, dus je komt er lastig bij. Een veer oid ga je ook nooit dat 75mm stuk in krijgen lijkt mij. Die steek je alleen maar rechtdoor. Misschien is dat ook wel genoeg? Ik ben geen expert :p

Uiteindelijk was mijn oplossing kokend water en de vaatwasser regelmatig op 70 graden draaien en niet altijd op eco.

Misschien dat een loodgieter dit nog makkelijk kan fixen maar ik werd er zelf niet blij van als ik achterin die pijp moest gaan doorzagen bijv om dan met een veer te moeten gaan prutsen. Je kan er gewoon lastig meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-09 17:51
En voor zover het kan kwa maatvoering pvc moffen met rubber ring gebruiken ipv lijm moffen, dan kan de boel nog eens uit elkaar mocht er wel een verstopping komen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1