Airco's aanschaffen via verduurzamingshypotheek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-05 20:53
Goedkeuring gehad voor mijn verduurzamingshypotheek dus aan het kijken voor airco's.

Rijtjeshuis uit 1966
Bodemisolatie
Spouwmuurisolatie
Dakisolatie
HR+, HR++ en HR+++ kozijnen en glas.

Keuze 1:
Merk : Mitsubishi Electric.
Woonkamer : MSZ-AY42
Slaapkamer : MSZ-AY25
Kantoor : MSZ-AY20
Buitenunit : MXZ-3f54

Logeerkamer : MSZ-AY25
Zolder : MSZ-AY35
Buitenunit : MXZ-2f42

Keuze 2:
Merk : Mitsubishi Heavy Industries
Woonkamer : SRK 50 ZS-WF
Slaapkamer : SRK 25 ZS-WS
Kantoor : SRK 25 ZS-WS
Buitenunit : SCM 60 ZS-W

Logeerkamer : SRC 25 ZS-W2
Zolder : SRC 25 ZS-W2
Buitenunit : SCM 41 ZS-W

Heb even niet snel de maten bij de hand maar het vermogen is inderdaad voldoende voor de ruimtes.
Het doel is om te verwarmen in de winter en koelen in de zomer en hopelijk wat gas te besparen en wellicht ooit de deur uit te doen.

Hoe zien deze keuzes eruit? Hebben jullie nog toevoegingen en welke keuze zouden jullie maken en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

xeoMe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:18:
Goedkeuring gehad voor mijn verduurzamingshypotheek dus aan het kijken voor airco's.

Rijtjeshuis uit 1966
Bodemisolatie
Spouwmuurisolatie
Dakisolatie
HR+, HR++ en HR+++ kozijnen en glas.

Keuze 1:
Woonkamer : MSZ-AY42
Slaapkamer : MSZ-AY25
Kantoor : MSZ-AY20
Buitenunit : MXZ-3f54

Logeerkamer : MSZ-AY25
Zolder : MSZ-AY35
Buitenunit : MXZ-2f42

Keuze 2:
Woonkamer : SRK 50 ZS-WF
Slaapkamer : SRK 25 ZS-WS
Kantoor : SRK 25 ZS-WS
Buitenunit : SCM 60 ZS-W

Logeerkamer : SRC 25 ZS-W2
Zolder : SRC 25 ZS-W2
Buitenunit : SCM 41 ZS-W

Heb even niet snel de maten bij de hand maar het vermogen is inderdaad voldoende voor de ruimtes.
Het doel is om te verwarmen in de winter en koelen in de zomer en hopelijk wat gas te besparen en wellicht ooit de deur uit te doen.

Hoe zien deze keuzes eruit? Hebben jullie nog toevoegingen en welke keuze zouden jullie maken en waarom?
Met zoveel units kom je in de buurt van de prijzen van een L/W installatie en dan zou ik me echt af gaan vragen wat je doel is. Als koelen ècht belangrijk is dan zou ik inderdaad voor lucht gaan, anders toch echt voor water. Voor koelen is er L/L ongeevenaard. Voor verwarmen L/W.

Ik heb zelf een kleine multi van ME hangen (4 kW, een vrij goedkoop model) waarmee ik mijn kantoor verwarm maar om eerlijk te zijn vind ik het verbruik en gedrag tegenvallen. Veel gependel ook.

Oh en ik zou even kijken of je bank het OK vind om airco’s aan te schaffen met een verduurzamingshypotheek. Die visies zijn soms nog wat bekrompen net zoals bij de overheid :(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:20
Glashelder schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 05:07:
Oh en ik zou even kijken of je bank het OK vind om airco’s aan te schaffen met een verduurzamingshypotheek. Die visies zijn soms nog wat bekrompen net zoals bij de overheid :(
Ik heb ze via mijn bouwdepot weggeschreven onder L/L warmtepomp. Dat ging prima.

Het woord 'warmtepomp' opent deuren, en men heeft door de bank ( :9 ) genomen geen idee wat die lettertjes ervoor zijn. De bank kan na de offerte waar de L/L op stond ook niet komen klagen dat je ze voor de gek gehouden hebt. Er staat letterlijk wat je wilt. Wel even ervoor zorgen dat er op je ingediende factuur ook L/L warmtepomp staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Glashelder schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 05:07:
[...]

Met zoveel units kom je in de buurt van de prijzen van een L/W installatie en dan zou ik me echt af gaan vragen wat je doel is. Als koelen ècht belangrijk is dan zou ik inderdaad voor lucht gaan, anders toch echt voor water. Voor koelen is er L/L ongeevenaard. Voor verwarmen L/W.

Ik heb zelf een kleine multi van ME hangen (4 kW, een vrij goedkoop model) waarmee ik mijn kantoor verwarm maar om eerlijk te zijn vind ik het verbruik en gedrag tegenvallen. Veel gependel ook.

Ja goedkeuring van het duurzaamheidsteam heb ik al had daar inderdaad eerst een mail over gestuurd. Ik snap je visie over L/W warmtepomp alleen ik kan niet tegen die hele warme dagen en koude dagen zijn niet erg want ons gasverbruik is redelijk laag. 700m3 per jaar +-

Dus de focus ligt voornamelijk op verkoelen maar ik wil ook ermee gaan verwarmen maar zou het niet erg vinden om af en toe de CV erbij aan te doen.

Welk model van ME heb je zelf? En dat veel gependel vergelijk je dat met een andere airco of gewoon een irritatie in het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:37
xeoMe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:15:
[...]

Ja goedkeuring van het duurzaamheidsteam heb ik al had daar inderdaad eerst een mail over gestuurd. Ik snap je visie over L/W warmtepomp alleen ik kan niet tegen die hele warme dagen en koude dagen zijn niet erg want ons gasverbruik is redelijk laag. 700m3 per jaar +-

Dus de focus ligt voornamelijk op verkoelen maar ik wil ook ermee gaan verwarmen maar zou het niet erg vinden om af en toe de CV erbij aan te doen.

Welk model van ME heb je zelf? En dat veel gependel vergelijk je dat met een andere airco of gewoon een irritatie in het algemeen?
Ik snap je helemaal. Mijn gasverbruik was ook al vrij laag. En ik heb een plat dak, dus boven is het als je in de zomer een paar hete weken heb, gewoon niet te harden.

Heb mijn plat dak wit laten maken toen het dak vernieuwd is, dat scheelt al 5 graden denk ik, maar nog steeds. Als je een hoge RH% hebt, is het gewoon zweten..

Nu doe ik in de zomer op PV gewoon de multi split aan, in de avond uit en je zit er als een koning bij! _/-\o_

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Afgesplitst van Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2. Dit soort vragen verdienen een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Ben zelf ook bezig met het plaatsen van airco's in mijn rijtjeswoning. Wat nog wel een belangrijke is: het geluidsniveau van de buitenunit. Als je het goed wilt doen zul je een WPAC berekening moeten maken om te kijken of je het toegestane geluidsniveau op de erfgrens niet overschrijdt.
Het grote geluidseisen airco en wp topic

Ik ben MHI aan het plaatsen, maar de binnenunits zijn nog best wel fors, zeker in een wat kleinere (slaap)kamer is het best wel een flinke bak aan de muur.

Voor de woonkamer heb ik een ZSX variant gekozen (3,5kW). Die heeft een hoger rendement (COP) wat ik wel belangrijk vind gezien de primaire functie in de woonkamer verwarmen is. Voor boven is het primaire doel koelen, daar heb ik een triplesplit met 2x1,5 en 1x 3,5 (deze set om precies te zijn, ik plaats ze zelf en inbedrijfstelling doet een bevriend koelmonteur). De woonkamer heen eigen buitenunit (single split), dat is qua rendement beter en zorgt dat ik de multisplit buitenunit minder zwaar hoeft te zijn.

Heb net nog een bericht geplaatst met veel info over MHI, wellicht heb je er wat aan: ThinkPad in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

De technische specs 1:1 via een onafhankelijke site vergelijken is een mooie site voor: https://www.eurovent-certification.com/en/ maar volgens mij gaan ME en MHI redelijk gelijk op.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 10-10-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Een weloverwogen keus dus d:)b

Ik heb zelf een MXZ-2HA40VF met tweemaal MSZ-HR25VF. Werkt op zich prima, maar verbruikt veeeeel meer dan de twee single Fujitsu's die ik hiervoor had. Mijn Fujitsu's gingen met koelen tot 100 watt en gingen dan uit. Deze staat gerust de hele dag 200 tot 300 watt te trekken, ook al hoeft ie nauwelijks iets te doen. Dat is over een hele dag gewoon 4,8 tot 7,2 kWh. Met koelen pendelt deze set nauwelijks maar waar ie de energie laat is me een raadsel. Ik vermoed een beetje dat ie eigenlijk altijd het vermogen evenredig verdeeld over de twee units.

Met verwarmen pendelt ie net zoals mijn Fujitsu's deden. Eigenlijk net zo vervelend. En ook hier is het verbruik een stuk hoger dan bij mijn Fujitsu's. En dat waren R410a units :X

Wat ik de MXZ-2HA40VF wel moet nageven is dat hij onvoorstelbaar stil is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeoMe
Glashelder schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Ik heb zelf een MXZ-2HA40VF met tweemaal MSZ-HR25VF. Werkt op zich prima, maar verbruikt veeeeel meer dan de twee single Fujitsu's die ik hiervoor had. Mijn Fujitsu's gingen met koelen tot 100 watt en gingen dan uit. Deze staat gerust de hele dag 200 tot 300 watt te trekken, ook al hoeft ie nauwelijks iets te doen. Dat is over een hele dag gewoon 4,8 tot 7,2 kWh. Met koelen pendelt deze set nauwelijks maar waar ie de energie laat is me een raadsel. Ik vermoed een beetje dat ie eigenlijk altijd het vermogen evenredig verdeeld over de twee units.

Met verwarmen pendelt ie net zoals mijn Fujitsu's deden. Eigenlijk net zo vervelend. En ook hier is het verbruik een stuk hoger dan bij mijn Fujitsu's. En dat waren R410a units :X

Ik zie wel dat je de basis modellen hebt, hoop dat de "standaard" dan wel beter presteerd.
Wel vreemd om te zien dat je verbruik een stuk hoger ligt je zou verwachten dat ze juist vooruit gaan met de zuinigheid van de apparaten, wellicht door alle extra features van tegenwoordig?

Goed om te horen dat de buitenunit erg stil is alleen dat is voor mij een veel mindere prio omdat ik toch meer binnen zit dan in de voortuin :+

Misschien moet ik even kijken of iemand uit mijn omgeving zo'n type airco heeft en anders een showroom want ik geluidsniveau is voor mij toch wel heel belangrijk i.v.m. een vriendin die hele gevoelige oortjes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:37
Glashelder schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:34:
[...]

Elke compressor is anders toch? Het kan zijn dat de last en dus het toerental dusdanig laag zijn dat de efficientie lager is. Die curve kan best heel anders geweest zijn bij het vorige model...

Ik denk dat continu op het minimumvermogen helemaal niet goed is om ook maar in de buurt te komen van de max COP/SEER

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:50
Maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je ergens in de komende decennia alsnog een oplossing nodig hebt voor verwarming en warm water om gasloos te worden.

Ik heb net een jaren 70 woning volledig verduurzaamd en heb het volgende gedaan:
  • Begane grond (en badkamer) vloerverwarming & L/W warmtepomp + boiler (primair verwarmen optioneel koelen)
  • Bovenverdieping multisplit L/L warmtepomp (primair koelen optioneel verwarmen)
Tot nu toe is mijn bevinding dat met koelen op de bovenverdieping de gehele woning prima koel blijft, ik ga vloerkoeling dus nooit gebruiken.

Deze winter ga ik zien hoe het gaat qua verwarming, ik ga er vanuit dat er hoogstens voor specifieke doeleinden verwarmd gaat worden (bijvoorbeeld thuiswerken op kantoor).

Samengevat; ik zou eventueel overwegen om alleen op de bovenverdieping voor L/L te gaan en opties voor beneden open te houden voor toekomstige L/W.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1