Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 23:22
Beste,

Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is maar anders hoor ik dit wel.

Vorige week een nieuw energiecontract afgesloten bij Engie. Zit nog in de bedenktijd. Omwille van een mogelijke aanschaf van een airco wil ik toch alvast vooruit denken en een berekening maken voor de mogelijke terugleverkosten waar ik in eerste instantie totaal niet op heb gelet.

Wij zijn sinds vorig jaar huizenbezitter van een oude arbeiderswoning, niet geweldig geïsoleerd. Bovenverdieping is circa 30-35m2 (badkamer, kantoor, halletje en slaapkamer).
Afgelopen zomer was de slaapkamer erg warm, waardoor een airco toch wel prettig zou zijn.

Opties;
1. Zonnepanelen leggen (niet te veel natuurlijk vanwege terugleverkosten) en aanschaf airco. Dit betekent dat de bovenverdieping in de zomer lekker koel is en in de zomer lekker warm.
Dit zou deze kunnen zijn;
Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS Singlesplit
Verbruik bij koelen
0,89 kW
Verbruik bij verwarmen
0,94 kW

Maatje kleiner is 0,44 kW verbruik bij koelen en verwarmen 0,59 kW

In het nieuwe contract van Engie staat;
Terugleververgoeding na salderen -0,125
Terugleverkosten enkel 0,09 en inclusief btw 0,115

Deze optie kan resulteren in terugleverkosten.

2. Géén zonnepanelen maar wel aanschaf airco.
Dit betekent gewoon hoger verbruik van kW op de energierekening.

3. Mobiele airco.... Maar vrouwlief ziet dit niet echt zitten.

Huidig verbruik kwh per jaar circa 2000kwh en 800m3 maar met de verwarming niet hoger dan 19..

Ik snap dat dit een berekening wordt die van vele dingen af zal hangen. Maar is er iemand die op basis van een hele grove schatting kan aangeven (wellicht uit eigen ervaring) of optie 1 of optie 2 onder aan de streep goedkoper zal zijn? Of dat een andere energieleverancier een betere optie is met een lagere terugleververgoeding?

Bij voorbaat dank.

[ Voor 4% gewijzigd door poekiepoes12 op 09-10-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 14:01
poekiepoes12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:42:
Afgelopen zomer was de slaapkamer erg warm, waardoor een airco toch wel prettig zou zijn.
Bedenk je dat een airco vaak ook kan verwarmen. Dus ipv gas verbranden, kun je relatief goedkoop electrisch verwarmen in de koudere dagen/maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-06 23:22
Wunk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:44:
[...]

Bedenk je dat een airco vaak ook kan verwarmen. Dus ipv gas verbranden, kun je relatief goedkoop electrisch verwarmen in de koudere dagen/maanden
Zeker! Iets verderop in mijn tekst staat dat ook vermeld; lekker warm in de winter. Gaat dan eigenlijk alleen om het kantoor. Slaapkamer verwarmen vind ik vrij overbodig onder een warm dekbed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nouja, er staat 'in de zomer lekker warm' :)

Zonnepanelen en koeling hebben een grote gelijktijdigheid, dus relatief veel eigenverbruik. Maar het gaat waarschijnlijk ook maar om weinig draaiuren en kWh per jaar. Daar zonnepanelen op kiezen is denk ik weinig zinvol, een enkel paneel van 450 Wp kan al meer dan 400 kWh opleveren.

Er zijn veel meer verwarmingsuren, maar die hebben weinig gelijktijdigheid met zonnepanelen.

Aangezien veel contracten (vooralsnog) pas een staffel bij 250 of 1000 kWh laten beginnen kun je sowieso wel iets van 1000 kWp op je dak leggen: veel eigenverbruik, weinig terugleverkosten.
Na salderen ziet de wereld er anders uit.
Je kunt ook meer risico nemen en een dynamisch contract kiezen, dan zijn er geen terugleverkosten en is de kans groot dat je uiteindelijk minder kwijt bent.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:07
Je vraag airco's en zonnepanelen goede combi, kort antwoord jazeker je zou bijna kunnen zeggen dat ze voor elkaar gemaakt zijn.

Vooral zoals eerder vermeld kan de airco's ook verwarmen. Ikzelf verwarm ook met airco's en het scheelt in de wintermaanden echt veel gas wat je weg kan salderen (nu nog wel). Ook top voor de WAF aangezien 1 graad extra verwarmen omdat ze het koud hebben erg snel en makkelijk is gedaan.

Met installatie is een combi deal vaak interessant om wat voordelen uit te halen. Mijn persoonlijke mening blijf wel bij goede merken zoals mitshubishi of Daikin. Je wilt echt geen gezeur met geluid of dergelijks hebben.

Oftewel pak optie 1 en blijf zover weg als je kan van Optie 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 14:01
poekiepoes12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:45:
[...]

Zeker! Iets verderop in mijn tekst staat dat ook vermeld; lekker warm in de winter. Gaat dan eigenlijk alleen om het kantoor. Slaapkamer verwarmen vind ik vrij overbodig onder een warm dekbed.
Klein beetje off-topic;

Ik heb hier vloerverwarming in de woonkamer, maar sinds ik een airco heb slaat die zelden aan. Vorig jaar heb ik alle ruimtes al opgesplitst in aparte warmte zones met slimme radiatorkranen (Plugwise).. als ik de woonkamer warm moet hebben, heb ik 't met de airco in 15 minuten op 22 graden.

Een vloerverwarming staat daar uren op te stoken.

iig een 2e bespaartip, een systeem als Tado (always-cloud, hou ik niet van) of plugwise (z-wave aangestuurd, niet cloud afhankelijk) maakt elke kamer een losse zone met eigen warmte instellingen. Dus je CV gaat niet je hele huis verwarmen als je 't in 1 of 2 kamers warm wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:00

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Proton_ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:24:
l iets van 1000 kWp op je dak leggen
Dat is een miljoen Wp :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ja, zonnepanelen en een airconditioning zijn prima op elkaar aanvullend. Als de zonnepanelen veel opwekken is het vaak ook warm. Dus de gelijktijdigheid van opwek en verbruik is groot.

Belangrijke tip: Blijf weg bij een mobiele airco. Dat werkt echt voor geen meter kan ik je uit eigen ervaring vertellen.

Houd bij het plaatsen van panelen ook rekening met je eigen sluipverbruik. Elk huis heeft een basislast, voordat je uberhaupt gaat terugleveren moet je dus eerst die basislast van zonnestroom voorzien.

Daarbij: Kijk je ook niet blind op de terugleververgoeding, je hebt meer keuzes. De huidige omvormers zijn slim genoeg om ook minder efficient te werken waardoor je niet ( of minder ) teruglevert. En een hoop omvormers zijn intussen ook voorbereid om er een thuisbatterij op aan te sluiten.

En wat je ook kan doen is kijken naar dynamische energiecontracten. Dan heb je namelijk geen last meer van de terugleververgoeding! Dan is het simpel dat je betaald voor de stroom per uur, Is de prijs laag krijg je ook weinig, maar vaak nog wel iets ) voor je zonnestroom.

En het aantal uur per jaar de de prijzen zo negatief zijn dat je zou moeten betalen om terug te leveren zijn hele beperkt.

En kies voor een goed merk MHI,Daikin en bespaar niet een paar euro voor een goedkoper merk. Recent hier nog een topic over geweest waarbij de keuze was tussen een vaag onbekend merk en MHI, prijsverschil was een paar honderd euro.

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 10-10-2024 10:24 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Een 3.5 airco is beter voor je.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1