Beste,
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is maar anders hoor ik dit wel.
Vorige week een nieuw energiecontract afgesloten bij Engie. Zit nog in de bedenktijd. Omwille van een mogelijke aanschaf van een airco wil ik toch alvast vooruit denken en een berekening maken voor de mogelijke terugleverkosten waar ik in eerste instantie totaal niet op heb gelet.
Wij zijn sinds vorig jaar huizenbezitter van een oude arbeiderswoning, niet geweldig geïsoleerd. Bovenverdieping is circa 30-35m2 (badkamer, kantoor, halletje en slaapkamer).
Afgelopen zomer was de slaapkamer erg warm, waardoor een airco toch wel prettig zou zijn.
Opties;
1. Zonnepanelen leggen (niet te veel natuurlijk vanwege terugleverkosten) en aanschaf airco. Dit betekent dat de bovenverdieping in de zomer lekker koel is en in de zomer lekker warm.
Dit zou deze kunnen zijn;
Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS Singlesplit
Verbruik bij koelen
0,89 kW
Verbruik bij verwarmen
0,94 kW
Maatje kleiner is 0,44 kW verbruik bij koelen en verwarmen 0,59 kW
In het nieuwe contract van Engie staat;
Terugleververgoeding na salderen -0,125
Terugleverkosten enkel 0,09 en inclusief btw 0,115
Deze optie kan resulteren in terugleverkosten.
2. Géén zonnepanelen maar wel aanschaf airco.
Dit betekent gewoon hoger verbruik van kW op de energierekening.
3. Mobiele airco.... Maar vrouwlief ziet dit niet echt zitten.
Huidig verbruik kwh per jaar circa 2000kwh en 800m3 maar met de verwarming niet hoger dan 19..
Ik snap dat dit een berekening wordt die van vele dingen af zal hangen. Maar is er iemand die op basis van een hele grove schatting kan aangeven (wellicht uit eigen ervaring) of optie 1 of optie 2 onder aan de streep goedkoper zal zijn? Of dat een andere energieleverancier een betere optie is met een lagere terugleververgoeding?
Bij voorbaat dank.
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is maar anders hoor ik dit wel.
Vorige week een nieuw energiecontract afgesloten bij Engie. Zit nog in de bedenktijd. Omwille van een mogelijke aanschaf van een airco wil ik toch alvast vooruit denken en een berekening maken voor de mogelijke terugleverkosten waar ik in eerste instantie totaal niet op heb gelet.
Wij zijn sinds vorig jaar huizenbezitter van een oude arbeiderswoning, niet geweldig geïsoleerd. Bovenverdieping is circa 30-35m2 (badkamer, kantoor, halletje en slaapkamer).
Afgelopen zomer was de slaapkamer erg warm, waardoor een airco toch wel prettig zou zijn.
Opties;
1. Zonnepanelen leggen (niet te veel natuurlijk vanwege terugleverkosten) en aanschaf airco. Dit betekent dat de bovenverdieping in de zomer lekker koel is en in de zomer lekker warm.
Dit zou deze kunnen zijn;
Mitsubishi Heavy Industries SRK20ZS Singlesplit
Verbruik bij koelen
0,89 kW
Verbruik bij verwarmen
0,94 kW
Maatje kleiner is 0,44 kW verbruik bij koelen en verwarmen 0,59 kW
In het nieuwe contract van Engie staat;
Terugleververgoeding na salderen -0,125
Terugleverkosten enkel 0,09 en inclusief btw 0,115
Deze optie kan resulteren in terugleverkosten.
2. Géén zonnepanelen maar wel aanschaf airco.
Dit betekent gewoon hoger verbruik van kW op de energierekening.
3. Mobiele airco.... Maar vrouwlief ziet dit niet echt zitten.
Huidig verbruik kwh per jaar circa 2000kwh en 800m3 maar met de verwarming niet hoger dan 19..
Ik snap dat dit een berekening wordt die van vele dingen af zal hangen. Maar is er iemand die op basis van een hele grove schatting kan aangeven (wellicht uit eigen ervaring) of optie 1 of optie 2 onder aan de streep goedkoper zal zijn? Of dat een andere energieleverancier een betere optie is met een lagere terugleververgoeding?
Bij voorbaat dank.
[ Voor 4% gewijzigd door poekiepoes12 op 09-10-2024 16:55 ]