WhatsApp "Finance and Investment" communities?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multiplexer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-09 12:15
TLDR: Voor mij nieuw type scam/slachtoffer-recruitment, benieuwd of anderen het herkennen of dat dit inderdaad iets nieuws is.

Ik ben vandaag voor de tweede keer toegevoegd aan een WhatsApp community met een voor mij nog niet eerder gezien type fraude. Heb ze al bij de Fraudehelpdesk aangekaart, maar vroeg me af of dit echt nieuw is, of dat ik onder een steen heb geleefd de afgelopen jaren?

Wat de scammers doen is een grote groep telefoonnummers (scraped, leaked data) toevoegen aan een WhatsApp Community (dat is een niveau boven "Groepen" - één community kan meerdere groepen bevatten). Die community kleden ze aan alsof het om een soort online cursus beleggen gaat. In beide gevallen voeren ze één of andere guru op die ons gaat leren om heeeeul veeeeul geld te verdienen. Ze hebben zelfs een opgenomen video gedeeld waarin "Professor Ron" je met veel handgebaren welkom heet, en je bezweert dat ook jij kunt profiteren van zijn geweldige academisch-onderbouwde technieken. M'n onderbuik zegt me dat dit een AI-generated video is :)

Het grappige is dat je dus alleen berichten kunt plaatsen als je beheerder bent van die groep/community - als slachtoffer zit in een read-only omgeving. Ze hebben een stuk of 10 beheerders (die obviously allemaal onderdeel van de scam zijn, ik denk sockpuppets). Die tien lopen te doen alsof ze van niks weten, en plaatsen berichten waarin ze het laten lijken alsof ze ook slachtoffers zijn. Eentje speelt de rol van "Professor Ron's Assistant", die het ons allemaal wel even zal vertellen - leuke profielfoto van dame in mantelpak in een kantooromgeving.

Bijvoorbeeld: vraagt er eentje "Could you speak Dutch please as most people in this group are Dutch?" => "Sorry, the professor is from Canada and does not speak Dutch, I could try to translate his messages but I'm afraid I'd miss something important". Alsof ze zeg maar alle FAQ's al in een soort toneelstukje opvoeren om je bezwaren/zorgen wegnemen. Of de vraag waarom zoveel Nederlanders? Omdat de professor z'n beleggingsstrategie gebruik maakt van een loophole die specifiek in de Nederlandse wet zit. Waarom doet 'ie dit? Omdat hij heeeul veeeeul geld heeft verdient door de Bitcoin-hausse te voorspellen, en nu graag wat wil terugdoen. Hele gesprekken hebben die accounts met elkaar.

Doel van deze eerste stap van de scam is in elk geval om je naar een andere groep te lokken. Die eerste groep is een soort recruitment-pool om domme mensen te vinden... ik ben uiteraard gelijk naar de tweede groep gegaan. Domme mensen spelen, dat kan ik heel goed. Na een uurtje of vier trapte WhatsApp die eerste groep uit de lucht, ivm de vele spam-complaints waarschijnlijk.

In die tweede groep draait een of andere bot constant naar ChatGPT-klinkend beleggingsadvies af, en kunnen we als slachtoffers wel praten. Als je daar lid van wordt krijg je vrij snel daarop een 1-op-1 bericht van een leuke blonde dame "Hey I saw you joined the investment group shortly after me, I'm new as well... what do you think?". Die tweede groep is blijkbaar al actief sinds 2016, en enorm "Report"-bestendig doordat in de groep zelf eigenlijk niks slechts te zien is voor moderators - die zien geen link tussen de eerste groep en de tweede, of tussen het PB-gedrag en die groep. Waarschijnlijk gaan ze vanaf die blonde dame proberen om een investment of lovescam op te zetten ofzo... Al hoop ik eigenlijk op iets creatievers, gezien de moeite die ze in de victim-recruitment pipeline steken!

Ik zit er met fascinatie naar te kijken. Als iemand die met één been in het security-wereldje zit, en z'n OpSec redelijk op orde heeft vind ik dit heel interessant om eens van dichtbij te zien gebeuren. Wat me opvalt is dat het echt verdomde professioneel er aan toe gaat. Als je hier niet in stapt met een duidelijke "Dit is een scam, letterlijk alles is een leugen"-mindset, dan snap ik wel dat mensen voor de bijl gaan.

Ik vermaak me hier kostelijk mee. Ze zijn wel goed... Kreeg al spontaan een berichtje op Telegram "Hey, are you <een of andere BS naam>". "Oh sorry, trying to get in touch with my friend and her number differs only one digit!". Uhuh.. Ze zijn dus blijkbaar al driftig aan het data-minen.

Mochten jullie dingen weten of willen weten over deze scam, of tips hebben hoe ik ze op een veilige manier een beetje het leven zuur kan maken, laat het gerust weten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 08:30
Dit past wel in dit topic:
Telefoonscam topic

Ik werd laatst ook in zo'n community gegooid. Ben daar snel weggegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multiplexer
Zat te twijfelen of dit beter was als reactie daar, of als los topic. Omdat het een heel stuk geraffineerder is dan de gemiddelde telefoonscam, door het hele circus wat ze eromheen optuigen, leek het me beter om een los topic te doen. Maar kan hem ook daarheen verplaatsen als er meer mensen zijn die het daar beter vinden passen :)
Ik werd laatst ook in zo'n community gegooid. Ben daar snel weggegaan.
Zou ik ook iedereen adviseren, onder normale omstandigheden.

[ Voor 18% gewijzigd door multiplexer op 09-10-2024 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kan prima los, IMHO.

Hier laatst ook in zo’n groep geplemd, maar ik was aan het werk dus had geen tijd en dus rapporteren en mezelf meteen verwijderen. En ja. De AI maakt het vast heel veel makkelijker om zo “echte” aandacht te krijgen.

Door naar een ‘schone’ groep: slim…. Ook omdat de meeste ‘melders’ in de eerste groep zijn afgehaakt. Bah.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:45
Dit soort Whatsapp scams bestaan al een tijdje in meerdere variaties, geloof dat ik vorig jaar ergens ook in een groep ben geplempt al was het toen iets met crypto volgens mij. Gerapporteerd en verlaten uiteraard. Maar ook voor die tijd bestonden soortgelijke scams al. Zie bijv dit bericht uit 2015 https://www.cbsnews.com/n...-in-pump-and-dump-scheme/

Als ik dit zo lees doen ze nu wel meer moeite m.b.t het opzetten van de scam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multiplexer
Eigenlijk dezelfde scam als in Boiler Room, dus? Gewoon de prijs tijdelijk opdrijven door een normaal gesproken waardeloos aandeel op te hypen, en vervolgens een cash-out doen terwijl de 'gewone mens' met een verder waardeloos aandeel blijft zitten.

Vraag me af of ze met slechts 86 mensen in de groep (waarvan een onbekend aantal in het complot zitten) voldoende impact kunnen maken om hier echt iets aan te verdienen...

[ Voor 26% gewijzigd door multiplexer op 10-10-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:19
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel groepen er zijn :+
Pagina: 1