Condensatieketel 2011 aan vervanging toe

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-07 11:01
Graag had ik geweten hoe ik best te werk ga om te zien door wat ik best mijn CV-condensatieketel doorstromer (junkers cerapur top 30-3 ZWB) best vervang?

Ik merk dat hij de laatste jaren meer en meer foutmeldingen geeft en eerlijk gezegd ben ik nooit echt tevreden geweest omdat de ontstekingspennen heel vaak moeten worden vervangen.

Onze woning is een L-vormige woning en heeft dus veel buitengevels, matig geïsoleerd.
Dak heeft 14 cm isolatie die onlangs is gebeurd, muren zijn later nog een extra steen tegen gezet waar dan 4-tal cm isolatie tussen werd gezet bij de vorige eigenaar. Tussenverdiep werd geïsoleerd met glaswol om de warmte niet te snel naar het verdiep te 'verliezen' en omdat we een open trap hebben. De langste zijde/muur van de L werd langs de binnenkant ook nog eens geïsoleerd met rotswol, maar de binnenzijde heeft zodanig veel ramen (standaard dubbel glas met pvc-profielen) dat we die kant niet vanbinnen hebben geïsoleerd.

Onze woning langs buiten inpakken is zo prijzig met de oppervlaktes dat dit financieel geen enkele meerwaarde zou bieden, ik haal dit er in geen mensen leven ooit uit.

De vloer hebben we opgehoogd op een makkelijke manier door een isolatieplaat van 1 cm met osb en hierop laminaat.

De oppervlakte van de woning is ongeveer 163m2 voor de begane grond en niet iets minder op het verdiep, daar hebben we ook nog eens een grote koepel van 2x2 3-wandig, maar ik heb de indruk dat daar heel wat warmte in de zomer binnenkomt. Na de isolatie van 14 cm heb ik nauwelijks een verschil gemerkt in temperatuurverschil in de zomer (met domotica sensoren perfect op te volgen)

We hebben een pv installatie die voorlopig onze volledige electriciteitsbehoefte dekt, maar dit jaar met de ps5 van mijn zoon denk ik dat we erboven zullen zitten. Ik merk dat mijn 2 kinderen sinds dit jaar ook veel meer achter de laptop zitten voor hun studies en dit zou kunnen betekenen dat we niet voldoende produceren. Ik werk ook een hele dag op de PC van thuis en onze installatie is 5 kVA denk ik. Die staat intussen ook al meer dan 10j.

We hebben 1 airco op een kamer en een elektrische kleine boiler in de keuken.

Graag had ik jullie advies over hoe ik dit best praktisch aanpak om een zo financieel optimale keuze te maken. Binnen 10-20j denken we de woning te verkopen, dit is misschien ook een punt die in rekening gebracht kan worden.

Ik dacht in de eerste plaats aan een zonneboiler, dit lijkt mij het meest efficiënte manier op dit moment water te verwarmen. Heeft het zin om dit te combineren met een warmtepompboiler of is dit een toestel die in een hybride systeem zit? Hybride condensatieketel met warmtepomp geïntegreerd?

Wat zouden jullie doen en op welke manier? Graag voorbeelden van installaties met richtprijzen en waarom deze in mijn geval misschien een oplossing kunnen bieden. Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:00

ThsAdrns

Be the change!

Hoeveel gas heb je afgelopen jaren per jaar verbruikt?

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
18639 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:52
Is dit nou een COP1 doorstroomverwarmer? Maar ook een condensatieketel? Ik zie het nog niet voor me, is er nog een gascomponent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:12
Gramser schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:17:
Is dit nou een COP1 doorstroomverwarmer? Maar ook een condensatieketel? Ik zie het nog niet voor me, is er nog een gascomponent?
Gokje: TS woont in België, waar men aardgas in kWh factureert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:52
Zoiets denk ik ook. Maar dan nog snap ik de "condensatieketel doorstromer" niet helemaal. Ik zal wel wat lost in translation zijn.

Aantal kWh verhoudt zich in elk geval niet tot het verbruik wat een COP1 oplossing zou genereren dus je zult wel gelijk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:58
Gramser schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:17:
Aan de handleiding te zien is dit wat we in NL een HR-combi-CV-ketel zouden noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
In Belgie heb je verschillende types gas die een X aantal kWh per m3 opbrengen:

Een m³ aardgas bevat tussen 9,5278 en 12,7931 kWh, afhankelijk van het type. In Brussel schommelt dit cijfer op dit moment rond de 10 kWh/m³.

Grofweg zal de 18639 kWh van TS dus zo'n 1863 m3 gas zijn, klopt wel ongeveer met een matig geïsoleerd huis van 163 m2.

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 09-10-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
Navi schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:02:

Een m³ aardgas bevat tussen 9,5278 en 12,7931 kWh, afhankelijk van het type. In Brussel schommelt dit cijfer op dit moment rond de 10 kWh/m³.

Grofweg zal de 18639 kWh van TS dus zo'n 1863 m3 gas zijn, klopt wel ongeveer met een matig geïsoleerd huis van 163 m2.
Klopt inderdaad. Ook in België.
Hoogrendementscondensatie ketel die destijds een rendement van net boven de 100% had wat ik vermoed jullie refereren naar die COP1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
Iemand enig advies/hulp bij de keuze van mijn toekomstige verwarmingsinstallatie en hoe ik dit best aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
Navi schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:02:

Mag ik vragen hoe je de berekening maakt om te weten dat dit verbruik overeenstemt met een huis van die grootte en de hoeveelheid isolatie? Lijkt interessant :)

Ons huis is 163 m2 op de begane grond, op het eerste verdiep komt daar nog eens ongeveer 153m2 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon nieuwe combiketel nemen. Ik heb hier nu 10 jaar een Atag hangen en daar is nog nooit wat mee geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
Ernemmer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:58:
Gewoon nieuwe combiketel nemen. Ik heb hier nu 10 jaar en Atag hangen en dat is nog nooit wat mee geweest.
Hoe bepaal ik welk type ik nodig heb voor mijn woning?
Wat is een combiketel? Is dat hetzelfde als onze hoogrendementsketel?

Alsook zijn alle hybride toestellen minder interessant in mijn geval? Zonneboiler of warmtepompboiler voor het sanitair warm water, zijn dit interessante add-ons of helemaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
K0ZZM0 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Alsook zijn alle hybride toestellen minder interessant in mijn geval? Zonneboiler of warmtepompboiler voor het sanitair warm water, zijn dit interessante add-ons of helemaal niet?
ga niet hybride, alleen als je echt niet anders kan.
probeer ook niet te veel te doen, de meer onderdelen de meer er kapot kan.
K.I.S.S. is belangrijk. ;)

combiketel is een ketel die warm water doet en huisverwarming.
hoogrendementsketel kan alleen warm water doen of alleen verwarming of bijde.
dus redelijk het zelfde.

welke ketel of warmtepomp je ook wil.
je huis heeft een warmte behoefte die vaak maar 5kW is (geen idee met jouw huis pak even een gemiddeld random getal en die 5kw heb je alleen nodig als het -10 is buiten, dus maar 1 a 2 dagen per jaar.).
veel huizen hebben ook maar 5-7kW aan radiatoren in de kamers hangen. (vaak HT zeldzaam LT)
dus je wil een gasketel/warmtepomp die bij je radiatoren aansluit met zijn minimum vermogen.
veel gasketels hebben een minimum vermogen van 5 tot 7kW, de lager het minimum vermogen de toffer het vaak is.
dan kun je langzaam en rendement vol je huis op temperatuur houden, dat is beter als snel volle klap verwarmen, dat kost rendement.
warmtepompen zijn hier wel in het voordeel, een 5kW warmtepomp kan ook 2kW leveren.
een gasketel is vaak 30kW omdat die ook warm water voor de douche/bad moet maken.
om het huis te verwarmen is vaak het minimum vermogen al genoeg.

HT = hoge temperatuur verwarming.
LT = lage temperatuur verwarming.
een 4kW HT radiator = een grofweg 1kW LT radiator.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 10-10-2024 12:04 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
K0ZZM0 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Een combiketel levert warm water voor de CV en warm tapwater.

Een hybride, zonneboiler of warmtepomp boiler zijn voor NL niet heel interessant meer, aangezien de prijs van energie laag is zodra de zon schijnt. Geen idee hoe dat in België is nu.

Misschien wel handig om een elektrische boiler er bij te hangen om zo tapwater te verwarmen als de prijs laag is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 10-10-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ernemmer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:41:
[...]
Een hybride, zonneboiler of warmtepomp boiler zijn voor NL niet heel interessant meer, aangezien de prijs van energie laag is zodra de zon schijnt. Geen idee hoe dat in België is nu.
mmm, vreemde werkelijkheid die je nu verkondigt.

5 jaar geleden betaalde ik 0,18 tot 0,22€ per kWh en 0,55 tot 0,65€ per m3 of anders gezegd kon ik 3kWh kopen voor 1m3 gas.
nu is de prijs nog steeds "relatief" hoog want ik betaal een 0,30€ per kWh en 1,25€ per m3, maar nu kan ik 4kWh kopen voor een m3 gas.
dus juist warmtepompen zijn flink goedkoper geworden in gebruik tegen over gas.
maar zeker te zeggen dat energie relatief erg duur is op dit moment,.

zonneboilers zijn altijd een beetje lastig verhaal geweest dat was vroeger en is nog steeds.
dit heeft meer te maken met de ruimte die je hebt op dak, dan dat ze slecht zijn.
dus is situatie afhankelijk (en subsidie afhankelijk als je het subsidie wil noemen)
Misschien wel handig om een elektrische boiler er bij te hangen om zo tapwater te verwarmen als de prijs laag is.
ja je hebt nu dynamische prijzen, maar deze zomer heb ik de EPEC markt wel gevolgd.
en dan zie je zeldzaam prijzen onder de 0,00€/kWh uit kopen, maar dat is dan ex belasting en BTW.
reken je die er nog bij dan heb je nog steeds weinig momenten dat elektra goedkoper is als gas.
dit komt door de COP1 methode van een elektra boiler die erg slecht verwarmt.
(je hebt grofweg een 7 tot 8 kWh nodig om 1 m3 gas te vervangen met COP1.
en helaas komt hier ook nog het warmteverlies bij mijn geval is dat 300kWh per jaar.)

zelf verwarm ik ook een boiler met COP1, alleen doe ik dat aangestuurd door eigen zonnepanelen.
die zijn allang terug verdiend, dus ik kan zelfs inc belasting en BTW zeggen dat de prijs 0,00€/kWh is. ;)
(pas als kale dynamische prijzen onder de -0,12€/kWh zakken is mijn systeem duurder, lol heb ik deze zomer niet zien gebeuren.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:17:
[...]

mmm, vreemde werkelijkheid die je nu verkondigt.

5 jaar geleden betaalde ik 0,18 tot 0,22€ per kWh en 0,55 tot 0,65€ per m3 of anders gezegd kon ik 3kWh kopen voor 1m3 gas.
nu is de prijs nog steeds "relatief" hoog want ik betaal een 0,30€ per kWh en 1,25€ per m3, maar nu kan ik 4kWh kopen voor een m3 gas.
dus juist warmtepompen zijn flink goedkoper geworden in gebruik tegen over gas.
maar zeker te zeggen dat energie relatief erg duur is op dit moment,.

zonneboilers zijn altijd een beetje lastig verhaal geweest dat was vroeger en is nog steeds.
dit heeft meer te maken met de ruimte die je hebt op dak, dan dat ze slecht zijn.
dus is situatie afhankelijk (en subsidie afhankelijk als je het subsidie wil noemen)
Ik praat over een warmtepomp boiler, die is imo nu in NL echt niet meer rendabel met de lage (soms negatieve) variabele stroomprijzen een paar uur per dag in 6-8 maanden per jaar.

Dan kan je beter een normale boiler kopen en die op het juiste moment schakelen zodat je hem erg goedkoop kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
K0ZZM0 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Mag ik vragen hoe je de berekening maakt om te weten dat dit verbruik overeenstemt met een huis van die grootte en de hoeveelheid isolatie? Lijkt interessant :)

Ons huis is 163 m2 op de begane grond, op het eerste verdiep komt daar nog eens ongeveer 153m2 bij.
Was puur een gevoel omdat ik zelf vroeger in een 135m2 huis woonde, matig geïsoleerd, en had ook ongeveer zo'n gasverbruik.

Als jouw huis 163+153, totaal 316m2 is en dan zo'n gasverbruik dan valt dat heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ernemmer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Ik praat over een warmtepomp boiler, die is imo nu in NL echt niet meer rendabel met de lage (soms negatieve) variabele stroomprijzen een paar uur per dag in 6-8 maanden per jaar.

Dan kan je beter een normale boiler kopen en die op het juiste moment schakelen zodat je hem erg goedkoop kan verwarmen.
jep precies als ik zeg. dit is aardig B.S. en dit maakt het niet beter.
(*knip* op de man)

je kunt ook een warmtepomp zoals ik heb een paar uur per dag draaien en zo nog eens 4x zo goedkoop verwarmen. (mijn cop1 boiler word gehotfild met cop4 warmtepomp)
vergis je niet de kale epex prijs moet -0,12€/kWh zijn voordat hij ook op jouw rekening negatief is (vergeet de belasting niet en de BTW), en dat is hij dit jaar niet geweest.
echt negatieve prijzen is een sprookje zonder de belasting en de BTW.
(pas als de kale energie prijs onder de 0,02€/kWh zakt dan word de boiler interessant
1,25€/m3 gas delen door 8 - 21%BTW - 0,10€ belasting)

je weet dat we dit jaar ook op 2 januari negatieve prijzen hadden op de epex markt.
dus soms heb je dit voordeel ook buiten jouw 6-8 maanden, de zon is maar een hele kleine factor in het elektra net, er zijn daar veel meer factoren (grootste factor blijft hoeveel gebruik is er in Nederland, niet de opwek). dus die krijg je wel van mij hoor.

je kunt wel zeggen doe dat dynamische, maar ook dynamische epex prijzen dan moet je ook accepteren dat je soms 0,60€/kWh inc belasting en BTW betaald.
je ontkomt niet aan de hoge prijzen, dus je voordeel heeft ook een nadeel en poef weg is het voordeel.
(of je gaat voor de PAP/SAP oplossing van de netbeheerder, maar ook hier zitten kosten aan dan moet je per jaar meer als 135€ kunnen besparen met dynamische prijzen. beetje buiten de scoop van de ts zijn vraag.)

maar het belangrijks is eigenlijk: warm tapwater maken, of je dit nu doet met gas/elektra/elektra warmtepomp het is het lastigste stukje om goedkoop te doen. alle systemen hebben gewoon geen goede rendementen.
dat is gewoon zo (hier zit het stukje zonneboilers zijn tof, jammer dat ze zo duur zijn en lastig te dimensioneren).

en een boiler is leuk, maar wil je dit een beetje veilig doen, dan moet je eens in de x tijd wel verwarmen naar een redelijke temperatuur, gewoon om lastige probleempjes te voorkomen.
en ja, mijn 200l boiler daar stop ik grofweg 300kWh in per jaar en die warmte lekt er gewoon uit, ik moet dagelijks er +/-5 graden in blijven pompen anders is die zo koud.
dat is een nadeel van een COP1 boiler (warmtepomp boilers hebben dit ook natuurlijk, maar dan wel 4x zo klein.)
dus die 300kWh moet ook nog eens goed gemaakt worden met epex prijzen. :?
ik zou niet te veel dromen als ik jouw was, praktijk is weerbarstig. ;)

(epec markt, voor de simpele gebruiker is er best een besparing te vinden op gewoon gebruik, gemiddeld zijn de prijzen goed.
voor de gebruiker die veel kan schuiven naar goedkope momenten zo als ik met 2 warmtepompen en een boiler. begint dit al aardig leuk te worden.
toch is dit nog steeds niet interessant, ik mis nog mijn accu(wel besteld 19,4kWh) en heb nu een probleem dat ik niet kan overstappen doordat ik een 2000kWh in de min sta en die liever even saldeer dat levert veel meer op als dynamische prijzen.
dus ik ga volgend jaar waarschijnlijk ook over naar de epex markt, maar begrijp dat ik een hele grote installatie heb en dat het dan nog steeds maar net te doen is, dit gaat mij nog wel een 8k€ kosten om alles er klaar voor te krijgen. geen zonnig vooruit zicht neem maar een boiler en het lukt wel van mijn kant, dit is veel lastiger.)

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 10-10-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:41:
[...]

jep precies als ik zeg. dit is aardig B.S. en dit maakt het niet beter.

je kunt ook een warmtepomp zoals ik heb een paar uur per dag draaien en zo nog eens 4x zo goedkoop verwarmen. (mijn cop1 boiler word gehotfild met cop4 warmtepomp)
vergis je niet de kale epex prijs moet -0,12€/kWh zijn voordat hij ook op jouw rekening negatief is (vergeet de belasting niet en de BTW), en dat is hij dit jaar niet geweest.
echt negatieve prijzen is een sprookje zonder de belasting en de BTW.
(pas als de kale energie prijs onder de 0,02€/kWh zakt dan word de boiler interessant
1,25€/m3 gas delen door 8 - 21%BTW - 0,10€ belasting)

je weet dat we dit jaar ook op 2 januari negatieve prijzen hadden op de epex markt.
dus soms heb je dit voordeel ook buiten jouw 6-8 maanden, de zon is maar een hele kleine factor in het elektra net, er zijn daar veel meer factoren (grootste factor blijft hoeveel gebruik is er in Nederland, niet de opwek). dus die krijg je wel van mij hoor.

je kunt wel zeggen doe dat dynamische, maar ook dynamische epex prijzen dan moet je ook accepteren dat je soms 0,60€/kWh inc belasting en BTW betaald.
je ontkomt niet aan de hoge prijzen, dus je voordeel heeft ook een nadeel en poef weg is het voordeel.
(of je gaat voor de PAP/SAP oplossing van de netbeheerder, maar ook hier zitten kosten aan dan moet je per jaar meer als 135€ kunnen besparen met dynamische prijzen. beetje buiten de scoop van de ts zijn vraag.)

maar het belangrijks is eigenlijk: warm tapwater maken, of je dit nu doet met gas/elektra/elektra warmtepomp het is het lastigste stukje om goedkoop te doen. alle systemen hebben gewoon geen goede rendementen.
dat is gewoon zo (hier zit het stukje zonneboilers zijn tof, jammer dat ze zo duur zijn en lastig te dimensioneren).

en een boiler is leuk, maar wil je dit een beetje veilig doen, dan moet je eens in de x tijd wel verwarmen naar een redelijke temperatuur, gewoon om lastige probleempjes te voorkomen.
en ja, mijn 200l boiler daar stop ik grofweg 300kWh in per jaar en die warmte lekt er gewoon uit, ik moet dagelijks er +/-5 graden in blijven pompen anders is die zo koud.
dat is een nadeel van een COP1 boiler (warmtepomp boilers hebben dit ook natuurlijk, maar dan wel 4x zo klein.)
dus die 300kWh moet ook nog eens goed gemaakt worden met epex prijzen. :?
ik zou niet te veel dromen als ik jouw was, praktijk is weerbarstig. ;)

(epec markt, voor de simpele gebruiker is er best een besparing te vinden op gewoon gebruik, gemiddeld zijn de prijzen goed.
voor de gebruiker die veel kan schuiven naar goedkope momenten zo als ik met 2 warmtepompen en een boiler. begint dit al aardig leuk te worden.
toch is dit nog steeds niet interessant, ik mis nog mijn accu(wel besteld 19,4kWh) en heb nu een probleem dat ik niet kan overstappen doordat ik een 2000kWh in de min sta en die liever even saldeer dat levert veel meer op als dynamische prijzen.
dus ik ga volgend jaar waarschijnlijk ook over naar de epex markt, maar begrijp dat ik een hele grote installatie heb en dat het dan nog steeds maar net te doen is, dit gaat mij nog wel een 8k€ kosten om alles er klaar voor te krijgen. geen zonnig vooruit zicht neem maar een boiler en het lukt wel van mijn kant, dit is veel lastiger.)
toon volledige bericht
Zou je de financiële berekening met aanschafkosten en onderhoud er ook bij kunnen zetten? Ik ben toch echt van mening dat het zich niet loont met de dynamische prijzen die we tegenwoordig hebben.

Dat extra geld kan je beter in PV of aandelen stoppen, dat heeft een veel hoger financieel rendement.

Mijn situatie:
Ik gebruik ongeveer 6 kuub gas voor warm water per maand. Dat is in elektra 60kwh, maakt 720kwh per jaar. Dit kost je ongeveer, bij slim verwarmen en 100 euro. Met een warmtepomp kost het 20 euro. Dan heb je een besparing van 80 euro per jaar als je een wp boiler neemt. Imo is het daar niet waard om 1500-2000 meer aan aanschaf uit te geven en dan komt het extra onderhoud er nog bij.

Met meer personen in het huishouden is de berekening anders, maar je verdiend het niet binnen 15 jaar terug volgens mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 10-10-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ernemmer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:04:
[...]

Ik gebruik ongeveer 6 kuub gas voor warm water per maand. Dat is in elektra 60kwh, maakt 720kwh per jaar. Dit kost je ongeveer, bij slim verwarmen en 100 euro. Met een warmtepomp kost het 20 euro. Dan heb je een besparing van 80 euro per jaar als je een wp boiler neemt. Imo is het daar niet waard om 1500-2000 meer aan aanschaf uit te geven en dan komt het extra onderhoud er nog bij.

Met meer personen in het huishouden is de berekening anders, maar je verdiend het niet binnen 15 jaar terug volgens mij.
1m3 gas is in theorie grofweg een 9,6kWh.
maar niet als je dat in een gasketel verbrand, dan mag je gerust een 8 of zelfs 7kWh rekenen als je warm tap water maakt. (afhankelijk hoe goed je gasketel is, en vooral tapwater is een slecht rendement, een 75% rendement is geen vreemd getal.)

6m3 dat vind ik wel heel weinig voor een huis houden dat zou 12x6=72m3 gas per jaar zijn.
een 200m3 per persoon is helemaal niet zo heel gek gebruik en meer normaal als het in de meeste huishoudens is.
dus die betwijfel ik zwaar, dit vind ik niet realistisch. :?
(maar goed een vriend van mij doet dit ook, maar gaat 2x per week naar de sportschool en doucht daar, dat bespaart veel natuurlijk. of andere douchen op hun werk dat zie je soms ook en dan kan dit wel.)

hier mijn gasgebruik van vele jaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLmwdkUoyD8cKQj6kO-r5cHzzY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large
van 600-700m3 gas ben ik nu gezakt naar 134m3 afgelopen jaar.
dit is koken(45m3) en een beetje verwarmen(de rest).

maar goed met 6m3 per maand met mijn warmtepomp maakt het dan:
72m3 x 8kWh = 576kWh / cop 4 = 144kWh.
hier komt dan nog +/-150kWh bij voor stilstand verlies (niet de nadelen vergeten.).
en dan kom je niet uit op iets haalbaars.
maar met cop1 is het erger.
72m3 x 8kWh = 576kWh.
hier komt dan nog +/-150kWh bij voor stilstand verlies (niet de nadelen vergeten.).

alleen nadat hij warm water heeft gemaakt, dan gaat hij weer verder met mijn huis verwarmen.
dus ja met allen mijn huis verwarmen heb ik die warmtepomp al weer terug verdien.
(ik heb hem nu al 6+jaar, kosten mij toen een 3k€ en kreeg 1k€ snoepsidie en zelf installeren.
ging wel even heel hard toen de gasprijzen de hemel in gingen, anders had ik hem nog niet terig verdiend.)

dus ja het maakt wel veel uit per persoon en de situatie.
wonen met 2 tiener dochters in huis is heel anders als een 1 persoon huishouden om wat extremen te noemen. ;)

(en snap ook je spreekt hier op tweakers en soms hebben wij koopjes zo heb ik deze week mijn 5kW warmtepomp binnen gekregen voor maar 300€, tja dat is wel heel goedkoop daar kan geen gas tegen op.
dit probeer ik er wel zo veel mogenlijk uit te houden om netjes te zijn.
en laten we wel wezen, warmtepompen zijn pas echt leuk als je zonnepanelen hebt en terugverdiend graag.
en als je zelf het kunt aanleggen (dat is een flinke factor).
of beter gezegd, welke methode je ook gebruikt: is het gas of warmtepomp, verwarmen is duur voor jan met de pet op. en goedkoop voor mensen die hun mouwen opstropen en het zelf "even" doen. ;) )

edit:
@Proton_ greep al in _/-\o_
sorry dat was niet speciaal de bedoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 10-10-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Mijn gasverbruik in de zomer, waar ik geen CV gebruik. Juni is 6m3 en augustus is 3m3 en ik ben niet op vakantie geweest dit jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SxTGwpq6dNZfG5l5J8G98ax47s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhWWGyL4Crr28f0eU76yWQJH.jpg?f=fotoalbum_large

En nog de mooiste flater van een WP boiler is dat ze vaak de binnenlucht gebruiken om te verwarmen. Die lucht ben je dus eerst met gas aan het verwarmen om daarna via een warmtepomp je water te verwarmen 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 10-10-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Ernemmer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:45:
Mijn gasverbruik in de zomer, waar ik geen CV gebruik. Juni is 6m3 en augustus is 3m3 en ik ben niet op vakantie geweest dit jaar.
dat is wel heel laag, daar moet je toch iets voor doen om dat zo laag te krijgen.
netjes hoor.
En nog de mooiste flater van een WP boiler is dat ze vaak de binnenlucht gebruiken om te verwarmen. Die lucht ben je dus eerst met gas aan het verwarmen om daarna via een warmtepomp je water te verwarmen 8)7
bij mij in huis word daar gewoon ventilatie lucht voor gebruikt.
tja ventileren moet ik toch, dus beter de warmte er uit halen voor ik het naar buiten blaas.
dat noem ik geen flater.
(maar veel mensen willen het goedkoopste van het goedkoopste, en goedkoop is duurkoop, dan is een flater zo gemaakt.)

maar je moet ook nog deze mee rekenen.
ik gebruik 134m3 gas per jaar (af gelopen jaar)
dat kost mij 250€ aan de netbeheerder + 100€ aan lidmaatschap leverancier.
en dan nog 134x1,25€, dat maakt een 517€.
of eigenlijk betaal ik 517€ / 134m3 = 3,80€ per m3 gas all in.
dit is het nadeel van weinig gas gebruiken.

tja dan wil je wel een warmtepomp boiler met die prijzen.
dat is het sluit stukje samen met het koken.

(als je 10 jaar vastrecht kosten optelt heb je ook nog eens een 3500€ wat je kan besparen.
en dan moeten de vastrecht prijzen niet gaan stijgen de komende jaren. :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een kwartier douchen met een 'normale' straal (38 graden, 8 liter per minuut) kost 4 kWh thermisch, dus incl tapwaterrendement ~ 0,5 m³ gas. Dit is vrij eenvoudig na te rekenen.
Een doorsnee gezin met 2,3 mensen en een labrador heeft de douche een halfuur per dag lopen en komt dus rond de 20-30 m³ per maand.
@Ernemmer is dus bijzonder zuinig of heeft een defecte meter.
Maar in plaats van aannames te doen kunnen we ook gewoon aan @K0ZZM0 vragen wat zijn schatting is voor SWW :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:33:
[...]

dat is wel heel laag, daar moet je toch iets voor doen om dat zo laag te krijgen.
netjes hoor.

[...]

bij mij in huis word daar gewoon ventilatie lucht voor gebruikt.
tja ventileren moet ik toch, dus beter de warmte er uit halen voor ik het naar buiten blaas.
dat noem ik geen flater.
(maar veel mensen willen het goedkoopste van het goedkoopste, en goedkoop is duurkoop, dan is een flater zo gemaakt.)

maar je moet ook nog deze mee rekenen.
ik gebruik 134m3 gas per jaar (af gelopen jaar)
dat kost mij 250€ aan de netbeheerder + 100€ aan lidmaatschap leverancier.
en dan nog 134x1,25€, dat maakt een 517€.
of eigenlijk betaal ik 517€ / 134m3 = 3,80€ per m3 gas all in.
dit is het nadeel van weinig gas gebruiken.

tja dan wil je wel een warmtepomp boiler met die prijzen.
dat is het sluit stukje samen met het koken.

(als je 10 jaar vastrecht kosten optelt heb je ook nog eens een 3500€ wat je kan besparen.
en dan moeten de vastrecht prijzen niet gaan stijgen de komende jaren. :? )
toon volledige bericht
Maar als je gebruik zoals de TS rond de 1800 ligt is het niet zo eenvoudig of goedkoop om helemaal van het gas af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ernemmer Meer verbruik maakt het terugverdienen eenvoudiger.
Warmtepompgeschiktheid hangt niet af van isolatie of verbruik, maar van de afgiftetemperatuur en plek voor een buitenunit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:15
Om te beginnen eens een nieuwe HR ketel.
Neem een mooie Vaillant Ecotec Plus. Voorbereid op andere gassoorten.

Als je nog verder wil verduurzamen dan kan je daar altijd nog een Vaillant arotherm plus bij hangen en met boilervat voor warmwater.

Maar aangezien je nu wat moet doen de cv ketel er maar even in, die is ook weer iets zuiniger.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 10-10-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0ZZM0
Ernemmer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:41:
[...]

Een combiketel levert warm water voor de CV en warm tapwater.

Wat met biomassa of hout CV ketels? iemand ervaring hiermee? Onafhankelijk zijn van het net vind ik ook wel een 'waarde' hebben tegenwoordig met al die veranderende geopolitieke toestanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
K0ZZM0 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:30:
[...]

Wat met biomassa of hout CV ketels? iemand ervaring hiermee? Onafhankelijk zijn van het net vind ik ook wel een 'waarde' hebben tegenwoordig met al die veranderende geopolitieke toestanden...
Er zijn zoveel opties, maar weet wel dat als de energieprijs stijgt de houtprijs/palletprijs ook gewoon omhoog gaat.
Pagina: 1