32A enkelfase mogelijk dmv truc met gelijkrichter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 21:47
Beste Medetweakers,

Lange versie:

Sinds een tijdje bezit ik een elektrisch bestelbusje (Kangoo 2017) die alleen enkelfase kan laden, en dat gaat tergend langzaam. Ondanks dat de bus 32A uit die enkele fase kan trekken, is dat met mijn traditionele 3x25A niet mogelijk, en mijn laadpaal bregrenst doorgaans op 16A.
Ik wil dus onderzoeken of het mogelijk is sneller te laden zonder m'n hoofdzekering(en) eruit te trekken.
En dat bracht mij op het volgende idee.

Korte versie:

Is het mogelijk om een (sterke) 3-fase gelijkrichter te gebruiken i.c.m. een off-grid omvormer om zo uit 3-fasen een gelijke stroom te trekken en hiermee een enkelfase apparaat te voeden?

Voorbeeld gelijkrichter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvJE9EYjROECBr00uFDl-v8uONw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vMISbuxNCTXAF2nTtGe9ImVB.jpg?f=user_large

Voorbeeld omvormer:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007505701372.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db9HfToSulYUEbjzttNIDrF3ybI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IWCPvduHvpLnTaSO3a6gnn6i.jpg?f=user_large

Hoe dit volgensmij zou kunnen werken (aannames):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/784VKdyXw4BRW886B7JHxF3I_PM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fttqQ58PMq7EzmCLC6Z4R3QD.png?f=fotoalbum_large
Van boven naar beneden:
+ gelijkrichter tov - gelijkrichter
+ gelijkrichter tov stroomnet nul
- gelijkrichter tov stroomnet nul

Op de inputs van de gelijkrichter sluit ik fase 1, 2, en 3 aan, welke tussen elkaar ongeveer 400Vac zijn.
De gelijkrichter heeft 2 outputs, welke in verhouding tot elkaar - en + vormen met iets van een rimpel ommenabij 540V"dc"
Gemeten tussen de outputs en de nul van het stroomnet zou dan ongeveer 270V"dc" te meten moeten zijn met een iets grotere rimpel.

De off-grid inverter kan zonder accu werken om direct vanaf de beschikbare energie in de "zonnepanelen" een vrij zware AC last te laten werken. Deze inverter beschikt over 2 MPPT trackers welke een maximale werkspanning hebben van 500Vdc.

Ik sluit de nul van het stroomnet aan op de + van de linker tracker en de - van de rechter tracker, sluit de - van de gelijkrichter aan op de - van de linker tracker, en de plus van de gelijkrichter op de + van de rechter tracker.

De off-grid inverter denkt dat de zon schijnt en ik sluit mijn bus aan op de AC output van de inverter met een 32A enkelfase draagbare oplader zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njCcRyQBTcRvo6FT4-5CeqjDY1c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oCePzqYDtxL9XPSSQnzNSoVi.jpg?f=user_large

Ik snap dat je ook dingen kan doen met grote logge dure transformatoren om ongeveer hetzelfde te bereiken, maar dit lijkt lichter, goedkoper, kleiner en misschien zelfs efficiënter.

Kan dit werken? Zo nee waarom niet? Wat moet hieraan toegevoegd worden om het misschien te laten werken (filtering, condensatoren, etc)?

Lees graag jullie reacties :)

[ Voor 6% gewijzigd door donotwant op 09-10-2024 01:18 ]

Beste antwoord (via Proton_ op 11-10-2024 08:02)

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
"Omdat ik zo snel mogelijk wil kunnen laden vanaf een 3x16A CEE outlet.:"

Als dat de use case is, dan zou ik zoiets als een Accelev V2 | 2x16A to 1x32A max. 8 kW kopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecDfQM-Ir4En5MXu0fOtdQJUtVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NGhnhRS4pwZt8JVhliAIPBYk.png?f=fotoalbum_large

En misschien handig om dit topic ook even te checken:
EV laden met 1 x 32 ampere bij 3 x 25 ampere aansluiting

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:02

Theo

moederbord

Het is een leuk idee, echter ben ik bang dt dit niet helemaal zal werken. Zo'n MPPV omvormer die heeft een zuivere gelijkspanning nodig. Wanneer je drie fase gaat gelijkrichten dan heb je een gelijkspanning met daarop een sinus wat je ook kunt zien in LTSpice plots. Wil je dit tot een zuivere gelijkspanning krijgen dan zul je hier iets tussen moeten zetten. Een condensator zal niet werken omdat dit ervoor zorgt dat je stroom geen sinusvorm meer zal hebben mar een pulsvorm (zet maar een dikke C met een 1 Ohm laadweerstand in je simulatie), en die pulsevorm die gaat niet leuk zijn voor je zekeringen.

Wat je wél kan doen is een PFC plaatsen die een nette DC spanning kan maken. Deze kun je dan via een omvormer weer omzetten naar een enkelfase AC, mits de omvormer standalone kan werken. Het wordt dan wel een prijzige oplossing waarbij je serieus wil overwegen of een 3x35A aansluiting dan niet goedkoper is..

Heeft je busje ook een optie om te (snel)laden met DC? Want daar kun je ook naar kijken of je iets kunt verzinnen om thuis met DC te laden. Want nu wil je van AC (lichtnet) naar DC (diodes) naar DC (intern in je omvormer) naar AC (uit je omvormer). Wanneer je enkel met een PFC converter van AC naar DC kunt gaan dan zul je ook een eind moeten komen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:13
33kWh accu

Meer dan 10 uur thuis…

Wat mis ik? Waarom is de nacht door laden een probleem?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Waarom installeer je geen 7,2kW 1-fase laadpaal en begrens je deze op 22 of 24A?
Via een CT clamp op deze fase vanaf de meter kun je peakshaving doen waardoor je hoofdzekering er niet uitgaat.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:28
Voor ~12k kun je dit kopen bij Eaton.

DC Snellader 22kW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Een ander idee dat betaalbaarder is dan 12.000 euro; tussen je fases heb je 400 volt staan (230 x wortel3). Wanneer je een draadgewikkelde transformator kan vinden die waarbij de wikkelverhouding 1:1.73 is (of 11:19) en die primair 19A verbruikt ( = 7.6 KW) dan heb je ook 32A op 230 volt aan de secundaire kant staan, en heb je de load mooi over twee fases verdeeld.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Theo Ja dat kan werken. Trafo van 10 kVa 400/230.
Dat zal 2k kosten denk ik, zo'n 100 kg aan trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

jeroen3 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:48:
@Theo Ja dat kan werken. Trafo van 10 kVa 400/230.
Dat zal 2k kosten denk ik, zo'n 100 kg aan trafo.
Dat zal wel meevallen. Een hele snelle search leverde onderstaande 8 KVA trafo op die 480 volt naar 208 volt omzet. Niet exact wat @donotwant nodig heeft, maar qua kostenraming een goede indicatie. Zo'n ding kost 250 euro inc shipping en weegt 35 kilogram. Beide zijn niet heel spannend.

https://www.ebay.com/itm/267020883310

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
Dank voor al jullie antwoorden! Hieronder een paar inline reacties:
Ronald schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:47:
Waarom is de nacht door laden een probleem?
Omdat ik helaas niet gezegend ben met een oprit, en de publieke laadinfrastructuur dichtbij mijn huis vindt dat ik blokkeerkosten moet betalen als ik langer dan 4 uur laad. Deze laadpalen doen meestal maar 10A of 16A per fase.
Op de zaak ben ik meestal maar paar uur per dag omdat dat hoofdzakelijk opslag is, maar heb ik wel een 3x16A CEE outlet.
Heb portable DC laders overwogen van ~5k die ongeveer hetzelfde doen. Mooi spul, maar de bus kan niet DC laden.
Theo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:35:
Een ander idee dat betaalbaarder is dan 12.000 euro; tussen je fases heb je 400 volt staan (230 x wortel3). Wanneer je een draadgewikkelde transformator kan vinden die waarbij de wikkelverhouding 1:1.73 is (of 11:19) en die primair 19A verbruikt ( = 7.6 KW) dan heb je ook 32A op 230 volt aan de secundaire kant staan, en heb je de load mooi over twee fases verdeeld.
Het doel was eigenlijk om deze oplossing in een bak onder de bus te plaatsen waar eerst het reservewiel hing. Een trafo is hiervoor te groot en zwaar. Daarnaast vind ik het een bijkomend nadeel dat 1 fase onbelast blijft.
Jim423 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:01:
Waarom installeer je geen 7,2kW 1-fase laadpaal en begrens je deze op 22 of 24A?
Omdat ik zo snel mogelijk wil kunnen laden vanaf een 3x16A CEE outlet.
Theo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:32:
Wat je wél kan doen is een PFC plaatsen die een nette DC spanning kan maken. Deze kun je dan via een omvormer weer omzetten naar een enkelfase AC, mits de omvormer standalone kan werken. Het wordt dan wel een prijzige oplossing waarbij je serieus wil overwegen of een 3x35A aansluiting dan niet goedkoper is..
Kijk dit is de kant die ik volgensmij op wil. Maar hoe werkt zo'n PFC? Waar vind ik dat? Bouw ik dat? Ik ben maar een elektriciën en geen elektrotechnicus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:56
Als je overstapt op 3x35A, kan je toch wel 32A uit 1 fase halen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
GarBaGe schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:12:
Als je overstapt op 3x35A, kan je toch wel 32A uit 1 fase halen?
Dat klopt, maar het doel is kijken of het anders kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:00
Met een standaard 3-fase bruggelijkrichter krijg je aan de DC kant een rimpel van 300 Hz. Als je dan een grote spoel in serie zet, en dan de omvormer, kan het misschien wel werken zonder PFC (= AC-zijdige omvormer die netjes een sinus uit het net trekt en omzet naar DC). Door die spoel krijgt de omvormer dan een semi-DC stroom. Die omvormer heeft zelf waarschijnlijk een dikke C op de ingang staan, waardoor dat niet rechtstreeks op een bruggelijkrichter kan zonder grote stroompieken.

Zo'n PFC voor 8 kW gaat namelijk niet goedkoop of licht zijn. Dat is een beste bonk vermogenselektronica.

Als je zo'n PFC zou nemen, kan je de moeite van de 2e DC-AC omvormer eigenlijk besparen. Zo'n PFC zou ook theoretisch gezien ook vermogen van 2 fases naar de derde kunnen verplaatsen. Dan hoef je slechts de helft van het vermogen om te vormen. De vraag is alleen of zo'n product kant en klaar te koop is.

Ik betwijfel echter of dit nou zo veel makkelijker of lichter gaat zijn als "gewoon" een 400/230V trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 23:06

mjl

Ugh

Is een nieuw of ander busje niet een beter idee?

Een die 3 fasen en DC laden wel ondersteund?

Als het een auto van de zaak is (hoewel je spreekt van het in bezit hebben) zou ik dat dan bij je werkgever eens opgooien.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Een 8 kVA AC/AC zal niet makkelijk zijn, zeker niet als deze heel moet blijven in een voertuig.
Dit zijn meestal "ask the price" artikelen.

Een simpele gelijkrichter op 8kVA is ook iets van 800 Watt verlies hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
marcop23 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:23:
Met een standaard 3-fase bruggelijkrichter krijg je aan de DC kant een rimpel van 300 Hz. Als je dan een grote spoel in serie zet, en dan de omvormer, kan het misschien wel werken zonder PFC (= AC-zijdige omvormer die netjes een sinus uit het net trekt en omzet naar DC). Door die spoel krijgt de omvormer dan een semi-DC stroom. Die omvormer heeft zelf waarschijnlijk een dikke C op de ingang staan, waardoor dat niet rechtstreeks op een bruggelijkrichter kan zonder grote stroompieken.
Ik heb dus beroepsmatig spul van Siemens en AEG gezien dat dit ongeveer doet, maar dat is altijd in "vraag offerte" prijsklasse.

Zoiets als dit: https://www.jc-electronic...d=1&gad_source=1#195=8995

Maar dit zou dus eventueel met een paar (grote) spoelen op de uitgangen van de gelijkrichter kunnen? Wat voor schade kan er evt voor of na de gelijkrichter plaatsvinden?
mjl schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:29:
Is een nieuw of ander busje niet een beter idee?
Ben ZZP-er en deze bus was een extreem goede deal, los van het trage laden.

[ Voor 22% gewijzigd door donotwant op 09-10-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 18:13

V-8

Inderdaad je lader (indien nodig vervangen door een die dit wel kan) begrenzen op 1 fase 25A, met loadbalancing.

Als je zonnepanelen hebt kun je overdag 25A gebruiken + de opbrengst uit je zonnepanelen.
Verschil dan tussen 25A en 32A is relatief klein en de voorgestelde oplossingen zijn niet erg efficiënt en kostbaar in aanschaf.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Als dat de use case is, dan zou ik zoiets als een Accelev V2 | 2x16A to 1x32A max. 8 kW kopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecDfQM-Ir4En5MXu0fOtdQJUtVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NGhnhRS4pwZt8JVhliAIPBYk.png?f=fotoalbum_large

En misschien handig om dit topic ook even te checken:
EV laden met 1 x 32 ampere bij 3 x 25 ampere aansluiting

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:26

Cr3ator

1 bar is geen bar

Mooie oplossing @ice-T106 . In 1 vd V2G/V2L-topics is iemand die een V2L heeft omgeklust naar V2G via een omvormer voor zonnepanelen. Je zou iets vergelijkbaars kunnen doen door vanuit fase 2 terug te gaan leveren naar fase 1 en dan vanaf fase 1 gaan laden. Dan heb je een minder zware én geen off-grid oplossing nodig. Daarnaast is het altijd nog maar de vraag hoe netjes de output is van een goedkope offgrid-omvormer en wat je auto daar van vind.

Deze oplossing komt natuurlijk met een hoop mitsen en maren... als je die niet kan overzien, niet doen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:40
De lader van de Kangoo is zeer selectief met energienet en aarding. Als hij een afwijking meet, stopt de Chameleon lader direct.

Daarnaar veroorzaakt de Chameleon lader een lage cosinusphi en harmonischen, hier moet je elektronica wel tegen kunnen.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 22:13
donotwant schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 09:11:
Omdat ik helaas niet gezegend ben met een oprit,
Dan snap ik dit topic niet helemaal, want als ik de OP mag geloven ben je wel op zoek naar iets wat je op je eigen meterkast kan aansluiten :?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 10:41
FredvZ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:01:
[...]

Dan snap ik dit topic niet helemaal, want als ik de OP mag geloven ben je wel op zoek naar iets wat je op je eigen meterkast kan aansluiten :?
Hij is wel gezegend van een werk plek met 3x16A, maar daar is ie niet langer dan paar uur. Staat ergens in de topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
Wederom dank voor alle reacties!
Microstar schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:00:
De lader van de Kangoo is zeer selectief met energienet en aarding. Als hij een afwijking meet, stopt de Chameleon lader direct.
Ik denk dat mijn Kangoo geen onboard Chameleon lader heeft, ik heb hem namelijk wel eens succesvol kunnen laden aan een ongeaard oranje tuinverlengsnoer, maar daar had ik de draagbare lader begrensd op 10A om het verlengsnoer niet te laten smelten :P Ook lijkt het alsof hij geen last heeft met spanningen tussen 215 en 250 volt, hoewel het laden op een hogere spanning sneller lijkt te gaan.
FredvZ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:01:
[...]

Ik zou het prettig vinden om overal sneller te kunnen laden met de bus. Dus ik probeer iets te vinden wat portable is, of inbouwbaar.
runeazn schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Hij is wel gezegend van een werk plek met 3x16A, maar daar is ie niet langer dan paar uur. Staat ergens in de topic :+
Klopt, is alleen opslag, maar heeft aantrekkelijk energiecontract.
ice-T106 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:05:

Schot in de roos deze. Was nog steeds mooier geweest om 3 fases te belasten ipv 2, maar als de bovengenoemde doe-het-zelf oplossing niets wordt, dan is dit misschien iets. Het lijkt zelfs goedkoper dan de knutseloplossing met gelijkrichter + omvormer + portable charger.

De vraag is dus eigenlijk nog steeds of het mogelijk is een bruikbare DC voeding te maken die op 3-fase netspanning werkt en 270-500Vdc maakt voor een off-grid omvormer?
Pagina: 1