Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-12-2024
Hallo allemaal, graag wil ik jullie advies omtrent het volgende. Ik woon in een huis gebouwd in 2007, 194 vierkante meter (730 kuub of zo). Dak- vloer- en spouwmuurisolatie, energielabel A. Afgelopen jaar hebben we 1040 kuub gas verbruikt, met redelijk zuinig doen. Nu hebben we echter gezinsuitbreiding gekregen en ik verwacht dat ons gasverbruik (flink) toe zal gaan nemen. Als het ons gegund is willen we er in de komende jaren namelijk graag nog een kindje bij. Vorig jaar heb ik een nieuwe CV-ketel en WTW laten plaatsen. Nu ben ik me aan het verdiepen in een hybride warmtepomp.

Om meerdere redenen denk ik dat dit een goed moment is om deze aan te schaffen. Naast mijn persoonlijke situatie kan ik nu nog subsidie vangen en de prijzen zijn schijnbaar gedaald. Ik heb eens rondgevraagd en zowel meerdere lokale partijen als een landelijke (CoolBlue) komen ongeveer met de volgende oplossing (all-electric vind ik te duur momenteel, echt geen optie):

- WeHeat Flint Kw
- SCOP 4,9
- Koudemiddel R290
- Incl slimme meter

Netto investering zou dan 3500 zijn, ik verwacht wel dat ze nog wat met de prijs kunnen doen + ik krijg vanuit mijn gemeente nog een euro of 400 aan subsidie.

Op zich zou ik dan, met laten we zeggen 3000 euro, bereid zijn om deze investering op korte termijn te doen.

Wat me echter een beetje tegenviel is het verbuik van zo'n warmtepomp. Ongeveer 2400 KwH per jaar.

Ik heb momenteel al 10 zonnepanelen liggen: Jinko 430 WP N-type, dus 4300 WP in totaal met een opbrengst van ongeveer 3200 kwH afgelopen jaar. Dat is nagenoeg gelijk aan ons jaarlijks verbruik zonder warmtepomp.

Dit zou betekenen dat ik er nu zeven panelen bij moet laten leggen. Vorig jaar heb ik voor de 10 panelen ruim 6k betaald. Voor zeven panelen extra vraagt de zonnepanelenboer nu 3400 euro.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk heel algemeen, maar zijn er zaken die jullie opvallen en/of anders zouden doen? Zijn de prijsstellingen realistisch, of nog stevig onderhandelen? Ik probeer altijd sowieso iets en vraag meerdere offertes op zodat ik er redelijk strak in kan gaan.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:31
ik vind hybride werken niet verstandig. (heb ik nu ook en is niet tof)
waarom: als je 100% van het gas af kunt, dan bespaar je al snel 300+€ per jaar aan alleen vastrecht.
na 10 jaar is dat 3000+€ bespaart en dan hebben we het nog niet over de m3 gasgebruik gehad en de kWh's.
(ik zit nu een beetje vast met 134m3 gas gebruik per jaar en dit is inc koken. :-(
allen al door het vast recht is het gas in eens heel duur.)

als het je te duur uitvalt om all elektric te gaan, dat snap ik wel.
dan ga voor of: je warm tapwater(douche/bad/kuiken kraan) voor 100% all elektric.
of ga voor het verwarmen van het huis 100% all elektic.
(verwarmen van het huis heeft mijn voorkeur, dat gaat het zuinigst en is het tofst om eerst te doen)
dan kun je zo rustig heel je huis all electric te maken zonder dat het je de kop kost. ;)

2400kWh het is een schatting, maar als ik 1000m3 gas zie, dan vind ik dat geen vreemd getal.
bedenk dat 1m3 gas je 1,25€/m3 kast en 1 kWh je een 0,30€/m3 kost. (zelf betere getallen gebruiken die staan in jouw contract.)
dus je hebt geen zonnepanelen nodig voor een warmtepomp.
(ja het is wel tof om te hebben, maar er is geen schande om iets aan stroom te kopen.
soms is dat zo, dan is dat maar zo.)

ik koop zonnepanelen voor onder de 75€ per stuk, voor een 440Wp variant.
maar dan komt er nog wel extra kosten bij, bevestiging materiaal + omvormer en zo.
en de duurste is dan nog de installatie.
de zonneboer zal wel aardig rijk zijn als ik dat zo lees. ;)
(pas een beetje op: zelf bouwers hier, die hebben vaak koopjes en leggen zelf een heel stuk goedkoper.
dat geeft een verdraait beeld, dus lees sommige dingen relatief.
maar ook installateurs van zonnepanelen en warmtepompen kunnen er wat van, soms hoor je prijzen en dan denk je die heeft niet alleen kaas op zijn brood verdiend maar ook kaviaar.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 08-10-2024 18:29 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik begrijp de link met zonnepanelen ook nooit zo.
Het salderen kan nog maar 1 jaar, en gaspanelen heb je nu immers ook niet.
Net als dat mensen een hybride warmtepomp willen omdat ze net een nieuwe ketel hebben.

Zo'n paneel kost momenteel <50 euro inkoop, en hoogstwaarschijnlijk is het legsysteem duurder per paneel.
maar 3400 voor 7 panelen bijplaatsen is.... naja.. behoorlijk.

luister naar @migjes :+

Vooral dat eerste stukje is van belang.
15 jaar (levensduur wp en je huidige ketel) kost je ca 6000 euro aan vastrecht en onderhoudskosten.

[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 08-10-2024 18:40 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-05 21:56
De prijs voor de panelen slaat nergens op. Wat voor omvormer heb je hangen of micros?

Hybride is naar mijn mening ook wat lastig. Als je all electric te duur vindt zijn er denk ik maar 2 opties over in mijn ogen (eigenlijk 3 maar de derde optie is niets doen)
1) verwarmen met airco's (eventueel multisplit)
2) hybride warmtepomp nemen die om te bouwen is naar full electric, zoals een itho amber als voorbeeld.

In mijn eigen huis heb ik optie 1 toegepast en dat werkt echt heel goed huis super geisoleerd douch wtw en airco, zit nu op ong 400m3 per jaar aan gas en 5000kwh verbruik. Oftewel mag niet klagen! Optie 2 ben ik zelf toch nog wat terughoudend in door de prijs en rendement is niet fantastisch.

Welke regio zit je? Anders kan ik suggestie geven voor installateurs van airco's en of zonnepanelen bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
migjes schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:19:
ik vind hybride werken niet verstandig. (heb ik nu ook en is niet tof)
waarom: als je 100% van het gas af kunt, dan bespaar je al snel 300+€ per jaar aan alleen vastrecht.
na 10 jaar is dat 3000+€ bespaart en dan hebben we het nog niet over de m3 gasgebruik gehad en de kWh's.
(ik zit nu een beetje vast met 134m3 gas gebruik per jaar en dit is inc koken. :-(
allen al door het vast recht is het gas in eens heel duur.)

als het je te duur uitvalt om all elektric te gaan, dat snap ik wel.
dan ga voor of: je warm tapwater(douche/bad/kuiken kraan) voor 100% all elektric.
of ga voor het verwarmen van het huis 100% all elektic.
(verwarmen van het huis heeft mijn voorkeur, dat gaat het zuinigst en is het tofst om eerst te doen)
dan kun je zo rustig heel je huis all electric te maken zonder dat het je de kop kost. ;)

2400kWh het is een schatting, maar als ik 1000m3 gas zie, dan vind ik dat geen vreemd getal.
bedenk dat 1m3 gas je 1,25€/m3 kast en 1 kWh je een 0,30€/m3 kost. (zelf betere getallen gebruiken die staan in jouw contract.)
dus je hebt geen zonnepanelen nodig voor een warmtepomp.
(ja het is wel tof om te hebben, maar er is geen schande om iets aan stroom te kopen.
soms is dat zo, dan is dat maar zo.)

ik koop zonnepanelen voor onder de 75€ per stuk, voor een 440Wp variant.
maar dan komt er nog wel extra kosten bij, bevestiging materiaal + omvormer en zo.
en de duurste is dan nog de installatie.
de zonneboer zal wel aardig rijk zijn als ik dat zo lees. ;)
(pas een beetje op: zelf bouwers hier, die hebben vaak koopjes en leggen zelf een heel stuk goedkoper.
dat geeft een verdraait beeld, dus lees sommige dingen relatief.
maar ook installateurs van zonnepanelen en warmtepompen kunnen er wat van, soms hoor je prijzen en dan denk je die heeft niet alleen kaas op zijn brood verdiend maar ook kaviaar.)
Bedankt voor je reactie. Ik kan niks zelf, dus snap wel wat je zegt. Vond de zonnepanelen ook echt aan de prijs.
Chrisverst schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 22:42:
De prijs voor de panelen slaat nergens op. Wat voor omvormer heb je hangen of micros?

Hybride is naar mijn mening ook wat lastig. Als je all electric te duur vindt zijn er denk ik maar 2 opties over in mijn ogen (eigenlijk 3 maar de derde optie is niets doen)
1) verwarmen met airco's (eventueel multisplit)
2) hybride warmtepomp nemen die om te bouwen is naar full electric, zoals een itho amber als voorbeeld.

In mijn eigen huis heb ik optie 1 toegepast en dat werkt echt heel goed huis super geisoleerd douch wtw en airco, zit nu op ong 400m3 per jaar aan gas en 5000kwh verbruik. Oftewel mag niet klagen! Optie 2 ben ik zelf toch nog wat terughoudend in door de prijs en rendement is niet fantastisch.

Welke regio zit je? Anders kan ik suggestie geven voor installateurs van airco's en of zonnepanelen bij interesse.
Micro-omvormer. Enphase IQ8M, 7.
Bedankt voor het meedenken, ook woon tussen Den Bosch en Nijmegen. Is dat bij jou in de buurt?

Verwarmen met airco doen wij beneden op kantoor maar dat vind ik dan weer net niks, als het dan echt koud is moet ik nog elektrisch bijverwarmen omdat het in de echt koude maanden dan behoorlijk fris is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-05 21:56
Gebruiker01 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik kan niks zelf, dus snap wel wat je zegt. Vond de zonnepanelen ook echt aan de prijs.

[...]

Micro-omvormer. Enphase IQ8M, 7.
Bedankt voor het meedenken, ook woon tussen Den Bosch en Nijmegen. Is dat bij jou in de buurt?

Verwarmen met airco doen wij beneden op kantoor maar dat vind ik dan weer net niks, als het dan echt koud is moet ik nog elektrisch bijverwarmen omdat het in de echt koude maanden dan behoorlijk fris is.
Heb jou een suggestie via berichten verstuurd. ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je zegt niets over je afgifte, dat bepaalt de efficiëntie van de warmtepomp.
De geoffreerde Flint kan alleen hybride worden gebruikt en moet dus afgedankt worden wanneer je onvermijdelijk gasloos wil.
Zijn iets grotere broertje Sparrow houdt je huis zonder hulp warm, met dezelfde arbeid en meer subsidie. Je kan je gasketel dan nog even laten hangen voor douchewater en koudwatervrees.

Zonnepanelen staan hier wat mij betreft los van.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
Proton_ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:56:
Je zegt niets over je afgifte, dat bepaalt de efficiëntie van de warmtepomp.
De geoffreerde Flint kan alleen hybride worden gebruikt en moet dus afgedankt worden wanneer je onvermijdelijk gasloos wil.
Zijn iets grotere broertje Sparrow houdt je huis zonder hulp warm, met dezelfde arbeid en meer subsidie. Je kan je gasketel dan nog even laten hangen voor douchewater en koudwatervrees.

Zonnepanelen staan hier wat mij betreft los van.
Die is ook ter sprake gekomen, maar kost me netto het dubbele en dan heb ik dus nog zonnepanelen nodig. Dan ga ik 9k neer moeten leggen en dat is me even te gortig met een pasgeboren baby.

Volledig gasloos hoeft voorlopig ook weer niet en heb ook net een nieuwe ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hoeft met een sparrow net zo min direct gasloos als met flint.

Met flint kun je niet gasloos… dus moet je het duurste onderdeel vervangen…

Warmtepompen zonder de optie voor gasloos in toekomst zijn geen slimme investering…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Gebruiker01 Vreemd dat een hybride Sparrow het dubbele is van een Flint. Daar zie ik niets van terug op bijvoorbeeld https://www.coolblue.nl/w...-met-sparrow-en-blackbird .
Waar zit dat verschil in?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gebruiker01 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:43:

Wat me echter een beetje tegenviel is het verbuik van zo'n warmtepomp. Ongeveer 2400 KwH per jaar.

Ik heb momenteel al 10 zonnepanelen liggen: Jinko 430 WP N-type, dus 4300 WP in totaal met een opbrengst van ongeveer 3200 kwH afgelopen jaar. Dat is nagenoeg gelijk aan ons jaarlijks verbruik zonder warmtepomp.

Dit zou betekenen dat ik er nu zeven panelen bij moet laten leggen. Vorig jaar heb ik voor de 10 panelen ruim 6k betaald. Voor zeven panelen extra vraagt de zonnepanelenboer nu 3400 euro.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk heel algemeen, maar zijn er zaken die jullie opvallen en/of anders zouden doen? Zijn de prijsstellingen realistisch, of nog stevig onderhandelen? Ik probeer altijd sowieso iets en vraag meerdere offertes op zodat ik er redelijk strak in kan gaan.
wat ben je aan het oplossen? wat is onder de streep je échte probleem?

salderen gaat eraf, je verbruik in de winter (als je hybride deel iets gaat lopen doen en je panelen dakversiering zijn) ga je gewoon moeten betalen. dat is met 0,30euro/kwh en 2400kwh nodig voor 720 euro stroom per jaar.
als je daar 500m3 gas (de helft van je verbruik) á 1,30euro/m3 mee bespaard dan is dat 650 euro bespaard.
dit is een zwartgallige benadering want de opwek is niet helemaal 0, maar ik hoop je wel even (gechargeerd) scherp te zette: onder de streep ben je alleen de plek van (een groot deel van) t te betalen bedrag op de afrekening aan het verschuiven (van gaskosten naar stroomkosten).

zolang je kan salderen ben je spekkoper, in de periode daarna komt t spel van dynamische tarieven, thuisbatterijen en eigen verbruik maximaliseren.

think twice buy once

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-05 16:54
dyrc schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:59:
[...]

salderen gaat eraf, je verbruik in de winter (als je hybride deel iets gaat lopen doen en je panelen dakversiering zijn) ga je gewoon moeten betalen. dat is met 0,30euro/kwh en 2400kwh nodig voor 720 euro stroom per jaar.
als je daar 500m3 gas (de helft van je verbruik) á 1,30euro/m3 mee bespaard dan is dat 650 euro bespaard.
dit is een zwartgallige benadering want de opwek is niet helemaal 0, maar ik hoop je wel even (gechargeerd) scherp te zette: onder de streep ben je alleen de plek van (een groot deel van) t te betalen bedrag op de afrekening aan het verschuiven (van gaskosten naar stroomkosten).

zolang je kan salderen ben je spekkoper, in de periode daarna komt t spel van dynamische tarieven, thuisbatterijen en eigen verbruik maximaliseren.

think twice buy once
je vergeet het vastrecht op gas. Scheelt je ook 300 euro per jaar.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
TheWalrus schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:18:
[...]

je vergeet het vastrecht op gas. Scheelt je ook 300 euro per jaar.
niet als je hybride gaat, dan mag je die gewoon aftikken. met 2400kwh/jaar ben je niet over naar full electric(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-05 16:54
dyrc schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

niet als je hybride gaat, dan mag je die gewoon aftikken. met 2400kwh/jaar ben je niet over naar full electric(?)
Daarom Full Electric gaan meteen.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dyrc Afhankelijk van je afgifte vervang je full electric de 1040 m³ van TS met 2080 kWh (ca 1:2).
Hybride kan soms wat minder efficiënt zijn (draait immers vaker in vollast en met minder aandacht voor de installatie) maar dan gaat dat ook zeker wel lukken voor 2400 kWh ex SWW.

Maar voor @Gebruiker01, lees ook eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en vertel over je afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
Proton_ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:49:
@Gebruiker01 Vreemd dat een hybride Sparrow het dubbele is van een Flint. Daar zie ik niets van terug op bijvoorbeeld https://www.coolblue.nl/w...-met-sparrow-en-blackbird .
Waar zit dat verschil in?
Geen idee, dat specificeert de offerte verder niet uit. Alleen dat ie het gasverbruik 89% terugdringen en de Flint 77%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
dyrc schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:59:
[...]

think twice buy once
Ik hoor wat je zegt. Mijn doel is simpel, nu investeren om mijn lasten te verlagen. Als je dan die terugverdientijden ziet (snap dat het verkooppraatjes zijn) dan wordt het wel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebruiker01
Proton_ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:40:
@dyrc Afhankelijk van je afgifte vervang je full electric de 1040 m³ van TS met 2080 kWh (ca 1:2).
Hybride kan soms wat minder efficiënt zijn (draait immers vaker in vollast en met minder aandacht voor de installatie) maar dan gaat dat ook zeker wel lukken voor 2400 kWh ex SWW.

Maar voor @Gebruiker01, lees ook eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en vertel over je afgifte.
Wellicht een mokerdomme vraag, maar hoe weet ik mijn afgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Gebruiker01 In de FAQ staat een linkje naar BarryH in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10", heb je daar wat aan?

Pagina: 1