Router vervanging wifi 6E vs 7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:02
Mij oude Netgear Nighthawk R7000 is aan vervanging toe en ik twijfel tussen deze 2 alternatieven:

ASUS ZenWiFi Pro ET12
Wifi 6E
2.4GHz 4x4
5GHz 4x4
6GHz 4x4

ASUS RT-BE92U
Wifi 7
2.4GHz 3x3
5 GHz 2x2
6GHz 2x2

De toestellen worden als router gebruikt,aangesloten op mijn Telenet modem.

Voor mij is een goed bereik belangrijk, zonder meerdere apparaten te moeten plaatsen.

Voorlopig hebben we geen apparaten die wifi 7 ondersteunen.

Welke zouden jullie aanraden?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:13
Ik heb sinds 2 jaar Wifi 6E.
Wat me tegenvalt is dat Wifi 6 en Wifi 7 relatief duur is
Terwijl de super hoge piek bandbreedte gebruik ik maar heel af en toe.
Eigenlijk is het niet de moeite waard.

Een goed stabiel Wifi 5 netwerk is veel meer waard dan de overstap naar Wifi 6 of 7 (vanwege de snelheid)

Ik zou lekker blijven waar je nu bent

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Wat is er precies aan vervanging toe aan de nighthawk? Doorgaans niet echt slijtagemateriaal.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Wil je meer bereik dan moet je meerdere AP's plaatsen. 6Ghz heeft juist minder bereik, maar hoger performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Bedankt al voor de input.

Ik zoek geen superhoge snelheden maar ik merk dat de snelheid van mijn wifinetwerk de laatste tijd een stuk naar beneden is gegaan. Waar ik vroeger 75mbps haalde is dit tegenwoordig misschien nog 25mbps, en dit is soms goed te merken. Nochtans is er niets veranderd, vandaar dat ik dacht aan de vervanging van de Nighthawk.

We hebben nogal veel beton, dus focus ik mij beter op de 2.4GHz als ik het goed begrijp (zeker als ik niet wil werken met meerdere AP's)?

Speelt voor het bereik ook de 2x2, 3x3, 4x4 een rol?

Ga ik niets missen als ik niet overschakel naar wifi 7 (of 6e)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:52
Ik denk dat je probleem zit in het feit dat je momenteem maar 1 ap hebt en dus op de 2.4ghz werkt

Dat is traag en zit vaak vol verstoring.

In een regulier modern huis waar je dekkend 5ghz wifi netwerk wil adviseer ik 1 accesspoint per verdieping. Accesspoint verbind je onderling via kabel (liefst) of mesh

Eens hierboven, wifi5 is zat zolang je maar wel de 5ghz gebruikt is 200-400mbit prima haalbaar

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Een router degradeert echt niet op hoeveelheid doorgevoerde Mbit, dus ik zou voor dat je de portemonnee trekt eerst eens kijken hoe je de boel hebt ingesteld. Wat screenshots van hoe je de boel nu hebt ingesteld?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Router niet, rf spectrum wel.

25mbit op 2.4ghz is absoluut niet gek met alle meuk op die band (babyfoon, deurbel, draadloze camera, magnetron etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:54
Ik haal met mijn pixel 9 500 Mbps op mijn R7000 met asuswrt (xvortex/merlin) firmware. Wellicht moeite waard om de firmware veranderen? (Hint Google en je vind gratis de update)

Zelf ga ik toevallig over op 2x WAX206 met openwrt vanwege nieuwe glas verbinding, wifi 6 met toekomstige ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2173716

Tommi4444 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:15:
[…]maar ik merk dat de snelheid van mijn wifinetwerk de laatste tijd een stuk naar beneden is gegaan. Waar ik vroeger 75mbps haalde is dit tegenwoordig misschien nog 25mbps, en dit is soms goed te merken. Nochtans is er niets veranderd
Router wel eens hard gereset met een paperclip of pen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Beetje onzin om zonder zinvolle reden een router terug te zetten naar fabrieks instelling als je gewoon een wifi dempping probleem hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommi4444
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Zonet eens getest met een geleende ASUS ZenWiFi Pro ET12, maar de verbinding is zelfs nog slechter.

Ik vermoed dat het dus te maken heeft met demping en storing van andere apparaten.

Ik zou dan richting een access punt per verdiep willen gaan, waarbij ik dacht aan ondersteuning voor 5ghz omdat de afstand tot de access punten relatief beperkt blijft.

Zijn er toestellen die jullie kunnen aanraden, waarbij het energieverbruik ook in rekening gebracht? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Waarom gebruik je de huidige niet in 5 Ghz modus? Dat heeft geen goede resultaten?

Zou eerder eventuele extra accesspoint(s) bijplaatsen dan deze huidige per se vervangen.

[ Voor 35% gewijzigd door MsG op 10-10-2024 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:13
@Tommi4444 je oude Netgear Nighthawk R7000 kan ook 5Ghz aan.
Ik zou 1 of 2 APs bijplaatsen voor wat betere dekking, vooral op andere verdiepingen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
GarBaGe schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:11:
@Tommi4444 je oude Netgear Nighthawk R7000 kan ook 5Ghz aan.
Ik zou 1 of 2 APs bijplaatsen voor wat betere dekking, vooral op andere verdiepingen.
Inderdaad router zo laten en AP's bijplaatsen, eventueel wifi op router uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Ja, ik zou de R7000 behouden en er dan 2 AP's bijplaatsen.

Eventueel deze?

ASUS AX53U
Netgear RAX10 (laag energieverbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als je de R7000 wilt behouden dan zou ik soortgelijke (Netgear) losse accesspoints bijkopen.

Mijn ervaring is wel dat het allemaal wat simpeler wordt als je een multi-ap set neemt waar je op 1 plek de configuratie en beheer doet (bv een tplink omada, unifi of tplink deco).

Heb je wel naar iedere verdieping kabels liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Ja, de kabels liggen er, maar ik moet nog bekijken waar ze juist uitkomen...

Aan welke AP dacht je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het hang er een beetje vanaf wat je wilt qua features. Wil je extra functionaliteiten zoals VLANS? of PoE zodat je het AP kunt voeden vanuit je switch?

Veel tweakers kijken dan naar een Unifi of Omada setup, dat is vooral vanuit functionaliteit een speeltuin.
Wil je gewoon simpel maar werkende wifi zonder poespas dan is het anno 2024 helemaal niet meer zo gek om naar je provider te gaan. Vaak krijg je gewoon extra nodes die samenwerken met de wifi van je provider router.

Alternatief is de TPLink Deco lijn waar je qua Wifi 5 moet denken aan bijvoorbeeld een Deco M4 en qua Wifi 6 een Deco x50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommi4444
Voor zo'n Deco. Het is dan niet de bedoeling om die mesh te gebruiken?

Vervalt dit sowieso als ik deze bedraad aansluit?

Ik zou sowieso voor iets eenvoudigs gaan. Kan dat eventueel een router in AP mode zijn (ik heb het idee dat er daar meer keuze is), zoals die RAX10 (ook Netgear)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Ik zou het simpel houden.
Wifi op router uitschakelen.
Per etage een AP bijvoorbeeld een TP-link EAP653. Alle AP's 2.4 en 5 actief en alle SSIDs en wachtwoorden gelijk. Kanalen op automatisch of handmatig verschillend per etage 1,6,11 voor 2..4.

Verder je nergens druk om maken. Gaat prima werken.

Centraal "Management" is echt niet nodig thuis, eenmalig instellen en niets meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
Deco, ja daar hadden we net nog een topic over. :P
TP-link deco m5, 2.4ghz kanalen zelf instellen?
Prisma16 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:37:
Ik zou het simpel houden.
Wifi op router uitschakelen.
Per etage een AP bijvoorbeeld een TP-link EAP653. Alle AP's 2.4 en 5 actief en alle SSIDs en wachtwoorden
Gewoon extra AP(s) lijkt mij ook de meest logische oplossing.
Maar waarom de router WiFi uitschakelen dan?
Dat moet toch prima samen kunnen met AP's?
Die router kan toch nog wel even mee?
En er was toch vrij recent nog een firmware update voor uitgekomen ook zie ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
[b]The_Doman in "Router vervanging wifi 6E vs 7"...
Maar waarom de router WiFi uitschakelen dan?
...
Omdat ik denk te lezen dat TS niet tevreden is met de wifi van de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Tommi4444 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:14:
Voor zo'n Deco. Het is dan niet de bedoeling om die mesh te gebruiken?

Vervalt dit sowieso als ik deze bedraad aansluit?

Ik zou sowieso voor iets eenvoudigs gaan. Kan dat eventueel een router in AP mode zijn (ik heb het idee dat er daar meer keuze is), zoals die RAX10 (ook Netgear)?
Dat mesh is een beetje een marketing begrip helaas.
Wireless mesh is eigenlijk niets anders als wireless uplink. Als je een kabel ertussen legt is alleen veel beter.
Veel mensen denken dat mesh == magisch roamen maar dat is niet zo :P
Roamen is een client aangelegenheid maar accesspoint kan met 802.11krv wel helpen. Mijn ervaring is dat zon multi ap setje altijd wel zorgeloos roamt. Betekent niet dat dat niet kan met losse accesspoints.

Ik zag de deco nu trouwens voor mooie prijs op pepper. Geen geld voor 3 Wifi 6 accesspoints (die je ook als router kunt instellen)
https://nl.pepper.com/aan...sh-router-326163#comments

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Prisma16 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:15:
[...]

Omdat ik denk te lezen dat TS niet tevreden is met de wifi van de router.
Klopt maar ik denk niet dat de oorzaak het wifi van de router is.

De oorzaak is dat hij maar 1 wifipunt heeft in een (meerlaagse?) woning. Hierdoor val je terugop de 2.4ghz wat een drama is tegenwoordig.
Als de TS kiest voor losse accesspoinst bijplaatsen dan kan hij prima de huidige router blijven gebruiken.

Sterker nog, misschien is het een idee om :
- De bestaande netgear op de 1e verdieping bekabeld aan te sluiten
- Wifi van het Telenet modem/router in te schakelen
- SSID, encryptie,wachtwoord gelijk te trekken

Ik verwacht dan al een flinke stap vooruit mbt wifi zonder een euro uit te geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommi4444
Bedankt voor het meedenken.

Ik ben voor de laatste oplossing gegaan:
- De Telenet modem/router (gewisseld voor de laatste versie) op het eerste verdiep, die zorgt voor internet op het eerste en tweede verdiep.
- De Netgear Nighthawk op het gelijkvloers, die zorgt voor internet op het gelijkvloers en de kelder

Daarnaast met een powerline een verbinding gemaakt naar mijn tuinhuis waar ik een bijkomende Netgear router heb geplaatst voor internet in de tuin.

Op zich werkt het zo prima, met zeer goede snelheden.

Ik zit echter nog met 2 vragen:
- Op de Telenet router en de Netgear router uit de tuin zitten de 2,4ghz en 5ghz op dezelfde naam. Doe ik dit ook best bij de Nighthawk. Ik heb niet het idee dat altijd de 5ghz band wordt gekozen.
- Als ik van de tuin naar binnen wandel blijft hij erg lang verbonden met de router in de tuin, terwijl het signaal van binnen al sterker/sneller is. Kan hier iets aan gedaan worden?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
Tommi4444 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:38:
- Als ik van de tuin naar binnen wandel blijft hij erg lang verbonden met de router in de tuin, terwijl het signaal van binnen al sterker/sneller is. Kan hier iets aan gedaan worden?
Niet dat ik weet.
Het zou mooi zijn als je bij Android daar ook iets voor kon instellen zoals vaak wel bij de PC/Laptops kan.
The_Doman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:58:
Ik zelf gebruik ook gewoon dezelfde SSID/security voor zowel 2,4/5Ghz, wel dan met nog een apart gast netwerk.
Hoe soepel je clients dan al dan niet/snel omschakelen naar een AP valt niet direct te zeggen.
Bij mijn android apparaten (phone/tablets) wisselt dat nogal, eigenlijk valt er geen peil op te trekken.

Met PC/laptops kan je dan vaak juist wel wat in stellen wat betreft roaming:
TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Als je set niet goed is in bandsteering dan is een apart 5ghz en 2.4 ssid soms fijner

Alleen Die 5ghz ssid stel je in op alles wat roamt en de 2.4 vooral voor iot/legacy :)

Pagina: 1