AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Maar besef je dat je met een wifi scanner masr een heeeeel klein stukje info ziet
Je mist
- daadwerkelijk gebruik op t kanaal
- non wifi apparatuur op 2.4 (babyfoon/deurbel)
Mijn ervaring is dat kanalen wisselen nauwelijks iets uitmaakt op de 2.4. Die band is gewoon vol troep, vooral door de non wifi apparatuur
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik heb een eigen router voor de deco, ziggo modem staat in bridge mode. Deco staat als acces point. Ze zeggen dat je de wifi uit moet zetten van je eigen router maar dit heb ik niet gedaan, staan 50 cm vanelkaar. Dit omdat bij de deco's de 2.4 ghz en 5ghz niet kan scheiden. In de deco gebruik ik alleen de 5 ghz. In je router kan je de 2.4 ghz wel een eigen kanaal geven. Daar staat alleen de printer op en op de 5ghz van de router de tv. De rest gaat via de deco en dit werkt goed ik heb geen klachten .
De eerste deco hoeft ook niet perse naast de router te staan als de netwerkabel maarbin de router zit.
[ Voor 10% gewijzigd door lamers1 op 05-10-2024 21:59 ]
Jammer dat het niet instelbaar is. Dan houdt het verder op.laurens0619 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:31:
Nee kan je niet instellen op deco
Maar besef je dat je met een wifi scanner masr een heeeeel klein stukje info ziet
Je mist
- daadwerkelijk gebruik op t kanaal
- non wifi apparatuur op 2.4 (babyfoon/deurbel)
Mijn ervaring is dat kanalen wisselen nauwelijks iets uitmaakt op de 2.4. Die band is gewoon vol troep, vooral door de non wifi apparatuur
Klopt dat er meer verstorende bronnen kunnen zijn op de 2.4 ghz band, maar dat praat natuurlijk niet goed dat TP-link hier niet de best practices volgt en daarmee zelf ook voor onnodige interferentie zorgt.
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Ga je handmatig instellen dan doe je dat op basis van een momentopname, als je buurman auto heeft dan kan het paar uur later toch een onhandig kanaal geweest zijn.
Maar belangrijkste is wel dat wifi verstoring op de 2.4ghz een druppel op de gloeie plaat is, non-wifi 2.4ghz is echt killing.
In kantooromgevingen, waar je minder buren hebt, is het echt een no-no. Daar wil je het gewoon kunnen instellen
Ja, precies dat dus.Gijs007 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:54:
Klopt dat er meer verstorende bronnen kunnen zijn op de 2.4 ghz band, maar dat praat natuurlijk niet goed dat TP-link hier niet de best practices volgt en daarmee zelf ook voor onnodige interferentie zorgt.
Er wordt dan ook al jaren over geklaagd dat dat niet is in te stellen op dat Deco spul.
Net zoals het ontbreken van een fatsoenlijke Web interface.
Ze willen het blijkbaar simpel houden voor de Deco gebruikers/doelgroep.
En 2.4 Ghz wordt gewoon nog heel veel gebruikt door allerhande apparatuur en redenen.
.
Prima als het alleen op auto zou werken, voor de onwetende consument, maar laat het dan idd wel de best practices volgen.laurens0619 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 21:02:
Ja/Nee. De meeste apparaten staan op auto en als iedereen dat doet is dat ook een prima instellen (mits de auto functionaliteit goed werkt).
Ga je handmatig instellen dan doe je dat op basis van een momentopname, als je buurman auto heeft dan kan het paar uur later toch een onhandig kanaal geweest zijn.
Maar belangrijkste is wel dat wifi verstoring op de 2.4ghz een druppel op de gloeie plaat is, non-wifi 2.4ghz is echt killing.
In kantooromgevingen, waar je minder buren hebt, is het echt een no-no. Daar wil je het gewoon kunnen instellen
Deze spullen maken nu gebruik van 40 mhz kanalen i.p.v. 20 mhz en gebruiken binnen het eigen mesh netwerk overlappende kanalen

En dat allemaal nog buiten het feit dat 2.4GHz ook nog eens een frequentie is die ook oorzaken kan hebben buiten de wifi antennes om. Eigenlijk is het best knap van het protocol dat er uberhaupt nog nuttige data over getransporteerd kan worden.
Net ernaast wordt ervaren als storing wat veel mee impact heeft, terwijl als je op hetzelfde kanaal zit de beschikbare tijd netjes verdeelt wordt.
En iot over wifi is helemaal funest voor die 2,4Ghz band.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dat ze dezelfde kanalen gebruiken binnen het mesh netwerk klinkt dom maar is ook beetje inherent aan een dual band mesh wifi netwerk. Dezelfde radio wordt gebruikt om naar je client & naar het ander ap te communiceren. Zouden de kanalen afwijken dan moet je AP radio continu wisselen van kanaal.
Maar toch is hetzelfde kanaal gebruiken minder dramatisch dan mensen denken.
Als je met 5 devices op 1 accesspoint zit, dan zit je ook allemaal op hetzelfde kanaal. Het draait om de airtime die de clients in beslag nemen, en dat zie je niet met een ssid scanner.
SSID scanner is een populaire tool maar het zegt echt te weinig. Het zegt niets over de hoeveelheid traffic op een SSID, de airtime die gebruikt wordt en het mist vooral het non wifi verkeer.
Een spectrum analyzer zegt zoveel meer.
Wat je ook kunt doen is je buren vragen voor een uurtje hun wifi uit te zetten, ik verwacht niet dat je veel verschil gaat merken.
Ik had hier in de babyfase zon lenovo video babyfoon gekocht. Mijn 2.4ghz wifi stortte echt volledig in als dat ding aan ging, op ieder mogelijk kanaal.
Voorbeeldje van 2.4ghz wifi netwerken:

Voorbeeldje van een 2.4ghz video camera: