Vloerverwarming pomp vervangen, hoe aanvoer en retour dicht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVDD
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10-10-2024
Hallo!

Ik ben zeker niet de handigste, maar ik ga een leuke klus uitdaging niet uit de weg.

Ben zojuist verhuisd en wil de vloerverwarming pomp vervangen welke slecht werkt en een maximaal verbruik van maar liefst 115W heeft.

Zie foto (niet letten op het mooie schilderwerk van de vorige bewoners ).

Is dit een kwestie van de aanvoer (thermostaat knop links? ik zie verder geen kraan of nippel) en de retour (schroef rechts?) dicht te draaien, en vervolgens middels de ontluchtingsnippel rechtsonder het restwater eruit te laten lopen, vervolgens de pomp te vervangen, alles weer open en eventueel CV bijvullen?

Of ligt het iets complexer dan dit?

Alvast hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKG73ht7_RXiEX9-1n4j0SDbgfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EhHtVNNqva5sraSfYf7ZpD52.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via PVDD op 09-10-2024 15:35)

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-09 16:30
Palletje kan wel soepel gaan, maar moet wel de hele slag (open/dicht) maken. Als je nog stroming hoort dan vermoed ik dat de kraan toch niet helemaal dicht gaat.
Heb je iets van kruipolie, WD40 of iets dergelijk? Dan even inspuiten en blijven bewegen tot er verbetering komt. Indien geen verbetering -> Zie NB

Als dat niet lukt dan idd via het kraantje rechts leeg laten lopen. Dat kan gecontroleerd dmv slangetje en emmers (of een lange slang direct naar een afvoerpunt.
Daarna de pomp verwijderen.
Neem aan dat je al een passende opvolger ter plaatse hebt.

NB. Als je de installatie toch leeg hebt dan misschien toch ook even de kop van de afsluiter (6 kant moer) losdraaien en kijken of er vervuiling/kalk oid in zit (als deze niet volledig dicht gaat).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Als die pomp slecht werkt, en een maximaal verbruik van 115 wat heeft, staat hij dan niet gewoon teveel teruggeschoefd? Heb je het werkelijk verbruik al eens gemeten?

Voor wat betreft je vraag:
Ik denk inderdaad dat als je die twee kranen dichtdraait, je hem er zo uit kan schroeven. De ontluchtingsnippel heb je alleen nodig om de lucht eruit te laten nadat je de pomp vervangen hebt. Een litertje water op de grond ontkom je niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVDD
Dank voor je antwoord! Als ik stook, zet ik hem op de hoogste stand. Het verbruik in de laagste stand is 59W wat ik ook veel te veel vindt.

Ik twijfelde even over die thermostaatknop links, of die ook daadwerkelijk de watertoevoer volledig stopt. het zal wel, aangezien ik geen ander kraantje zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met een beetje pech is die thermostaatknop niet zo dicht meer en heb je nog wel meer water te verwijderen. :p Hier moest ik gewoon de hele installatie leeg laten lopen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of bevriezen, dat is de andere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
Bij draaiende installatie -> Je kunt met de punt van een schroevendraaier op de leiding (boven de thermostaatkraan links) en het uiteinde van de schroevendraaier tegen je oor waarschijnlijk wel waarnemen of de stroming stopt als je aan de thermostaat kraan geheel open en dicht draait. Als je geen ruis meer hoort zal deze hoogstwaarschijnlijk nog goed dicht gaan,
Als dat niet het geval is kun je het bovenste gedeelde (thermostaat) er ook af halen (staat wel op internet) en dan zie je een klein palletje die de afsluiter ingaat die misschien ook niet goed gangbaar meer is. Even inspuiten met WD40 doet wonderen (en daarna even handmatig met schroevendraaier indrukken om te kijken/luisteren of de stroming nu wel stopt.)

Als dat allemaal niet succesvol is dan blijft helaas niets anders over dan de hele installatie drukvrij te maken /restwater verwijderen.
Mocht dat nodig zijn, overweeg dan om kogelkragen in aanvoer / retour te zetten voor het geval je later nog eens aan deze unit moet klussen.
Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVDD
Het palletje is nog soepel. Al hoor, en voel, ik wel stromend water zowel boven als onder de thermostaatknop als hij dicht is.

Ben bang dat de installatie dan toch leeg moet? Is het slimste om hem dan ook bij de vloerverwarming leeg te laten lopen (kraantje rechtsonder) omdat dit het laagste punt is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM9-yUPhxPQwtyJGAPVXKIhv4tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXxA2qD6bZZCpvQrhk1BWF7W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_u3-7tfLYrpuq5UjOT8sfETox0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hl6kGT7wFzEiBmN5SVkQ4dtf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
Palletje kan wel soepel gaan, maar moet wel de hele slag (open/dicht) maken. Als je nog stroming hoort dan vermoed ik dat de kraan toch niet helemaal dicht gaat.
Heb je iets van kruipolie, WD40 of iets dergelijk? Dan even inspuiten en blijven bewegen tot er verbetering komt. Indien geen verbetering -> Zie NB

Als dat niet lukt dan idd via het kraantje rechts leeg laten lopen. Dat kan gecontroleerd dmv slangetje en emmers (of een lange slang direct naar een afvoerpunt.
Daarna de pomp verwijderen.
Neem aan dat je al een passende opvolger ter plaatse hebt.

NB. Als je de installatie toch leeg hebt dan misschien toch ook even de kop van de afsluiter (6 kant moer) losdraaien en kijken of er vervuiling/kalk oid in zit (als deze niet volledig dicht gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVDD
Ik ben al met wd40 aan de gang geweest, maar geen verbetering. Ik ga de installatie legen.

Ik heb inderdaad al een DAB Evosta ter vervanging klaar liggen, maar ga nu ook gelijk een paar kogelkranen halen als de installatie toch leeg moet.

Bedankt!
Pagina: 1