Vloerverwarming hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Goedemorgen, een vraag van ons. Hebben en houden boven radiators. Beneden hebben wij onder onze houten vloer plavuizen liggen. Wij gaan tevens een aanbouw vervangen die gelijk ligt aan de woonkamer. Tevens blijven we gewoon in de woning wonen gedurende de verbouwing. Ben aan het zoeken wat nu een juiste verwarmingstrategie is voor ons. Denken aan vloerverwarming beneden en dezelfde vloer door te laten lopen. De bouwer zal dan de vloer moeten matchen qua hoogte van de plavuizen lijkt me. We hebben nog een paar radiators in de woonkamer die aan vervanging toe zijn. Dus of we vervangen wat radiators of we doen vloerverwarming. Plavuizen eruit, overal nieuw cement? Fermacel platen erop en infrezen? Matten en dan egaliseren? Kan iemand zeggen hoe lang zo'n legproces dan duurt? Met fermacel denk ik dat het snel geregeld is maar hoe lang met het egaliseren of een nieuwe dekvloer? Jullie een advies wat te doen? We hebben budget maar niet onbeperkt. Gaan al veel doen. Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Hebben geen warmtepomp trouwens, maar een normale cv ketel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 13:50

M14

Hoe is de isolatie onder de vloer? Indien niet of minimaal, dan zou ik sowieso gebruik maken van de gelegenheid om dat goed te doen. Die kans krijg je maar 1x.

Dan is het een kwestie van vloerverwarming op de isolatie leggen en de vloer storten en afwerken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Beetje veel vragen ineen. Een punt van aandacht: droogtijden. Houd daar rekening mee, je kunt dan de vloer niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Eens :) Wilde efficient 1 post neerzetten maar zijn dan ineens veel vragen.

In de woonkamer gewoon beton / cement en is geisoleerd in de kruipruimte. Nieuwe aanbouw wordt ook geisoleerd onder cement/
De droogtijd is ook precies waar ik mee zit. We kunnen wel paar dagen boven zitten maar niet weken. Ik neem aan dat met fermacell en dichtsmeren die droogtijd veel korter is? Dit soort dingen moet je ook doen als je een huis koopt maar ja :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:39
Afhankelijk van de situatie hoeft niet de vloer eruit.
Als je een kruipruimte hebt kun je van onder extra (laten)isoleren.
(zie het topic daarvoor)

De plavuizen hoeven er ook niet uit, maar zelf zou ik dat wel doen.
De vloerverwarming kunnen ze in de meeste gevallen gewoon in de dekvloer frezen. (ook door plavuizen)
Hier gaat dan weer een laagje dekvloer of egaline op, en daarna kan je de vloerafwerking plaatsen.

Wat ik ook een mooi systeem vind is warp-systems.
Dit is zelf te plaatsen zonder infrezen.
De matten komen op de bestaande betonvloer te liggen, en de slangen klik je erin.
ook hier gaat egaline overheen.
De opbouwhoogte is uit mijn hoofd ongeveer 15mm.
Je kan er na 2 dagen weer overheen lopen.

Zelf zou ik in deze tijden altijd kiezen voor vloerverwarming.
Het comfort is veel hoger, je kan op een lagere temperatuur al een aangenaam gevoel hebben.
De warmte is overal, en niet geconcentreerd alleen bij de radiator.

De CV kan je een stuk lager zetten in temperatuur, meest ideale is de temperatuur waarop hij optimaal rookgassen condenseert.
Je vloerverwarming voed je met ~55 graden water, maar regel je op de verdeler meteen terug naar ~30 graden, door afgekoeld water bij te mengen. Door de lage temperatuur voelt de vloer niet heet aan, en door het grote oppervlak heb je toch voldoende vermogen.

Hou met een dergelijke verbouwing er ook rekening mee dat je in de toekomst een warmtepomp wilt.
Zelf heb ik vanaf de cv op zolder 2 dikke leidingen (meen 35mm) naar de kruipruimte lopen.
Met een verdeler beneden en een verdeler boven voor de radiatoren.
Ik kan het systeem dus contra voeden zodra ik van de CV af wil.

Plaats de verdeler op een plek waar je later makkelijk zo'n leiding kan maken.
En waar mogelijk de technische installatie komt te staan. (boiler en binnenunit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Dank! Ik kan hier weer wat mee. Voor 60m2 kreeg ik een offerte van 9k met Warp. Wel inclusief leggen. Vind Ik best aan de prijs. We verbruiken 700 kuub per jaar nu en dan moet de gatenkaas aanbouw nog worden vervangen met hr+++ etc. Deze prijs hadden wij ook niet in het budget zitten. Maar paar nieuwe radiatoren kosten ook wat natuurlijk. Ik ga nog eens wat rondvragen qua prijs. Dank alvast in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
Davidrrr schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:25:
Eens :) Wilde efficient 1 post neerzetten maar zijn dan ineens veel vragen.

In de woonkamer gewoon beton / cement en is geisoleerd in de kruipruimte. Nieuwe aanbouw wordt ook geisoleerd onder cement/
De droogtijd is ook precies waar ik mee zit. We kunnen wel paar dagen boven zitten maar niet weken. Ik neem aan dat met fermacell en dichtsmeren die droogtijd veel korter is? Dit soort dingen moet je ook doen als je een huis koopt maar ja :)
Hier hebben we met de verbouwing van de beneden verdieping 5 weken boven gewoond met 2 kleine kinderen en een vouwwagen keuken in de tuin.

Geloof mij, die 5 weken waren niks bij die 50 jaar plezier die we gaan hebben van onze nieuwe vloer.
Dus gewoon even door de zure appel heen en het nu goed regelen dan over 5 of 10 jaar spijt hebben dat je het niet een paar weken even ongemakkelijk kon hebben.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
doe het niet als het buiten koud is.... je zit immers wel (deels) zonder verwarming... )

404 Signature not found

Pagina: 1