Acties:
  • +7 Henk 'm!

• milkman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 15:36
gratis advies , maar voor ons was het echt lonend,

als je al wat langer geleden een huis hebt gekocht zonder NHG garantie dan kan het lonen om te kijken of je renteopslag verlaag kan worden.

dit is bv het geval als je huis veel in waarde is gestegen.
zie bv https://www.eigenhuis.nl/...-door-hogere-woningwaarde

bij mij was dat het geval , ik heb een Calcasa Desktoptaxatie gedaan (kan gewoon online, kost 95 euro
en bij mijn hypotheek verstrekker een waardeverlaging gevraagd (was gratis voor ons maar soms moet je daar voor betalen bij je hypotheek verstrekker )

bij ons gaat het echt om een leuk bedrag per maand wat we minder hoeven te betalen. de kosten hebben we er zo uit.

superblij dat iemand mij deze tip gaf . dus ik denk ik geef het door

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een betaalde desktoptaxatie is niet altijd nodig, je kan ook gewoon aan de bank een renteaanpassing aanvragen. Banken zoals ING hebben intern systemen om de waarde vast te stellen. De WOZ waarde bijvoorbeeld is vaak al een goede indicatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:53
Een mooie tip.

Voor de spaarhypotheek is het niet altijd voordelig om een lagere rente te willen: https://www.westlandutrec...iening-bankspaarhypotheek

In het kort: door lagere rente kan de spaarinleg meer stijgen dan de netto hypotheekrente zal dalen.

Dat speelt zo rond het bereiken van 75% van het eindspaardoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjakie66
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:08
Playa del C. schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:08:
Een mooie tip.

Voor de spaarhypotheek is het niet altijd voordelig om een lagere rente te willen: https://www.westlandutrec...iening-bankspaarhypotheek

In het kort: door lagere rente kan de spaarinleg meer stijgen dan de netto hypotheekrente zal dalen.

Dat speelt zo rond het bereiken van 75% van het eindspaardoel.
Let op: dit is een oude uitwerking. Het belastingvoordeel is ondertussen al maximaal 36,8%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Even een quote van @Hooglander1 , hierbij een truuck om zonder te betalen er grofweg achter te komen welke waarde er uit de desktop calculatie rolt. Klopte bij mij exact, en daardoor ook weer een stukje omlaag in maandlasten :)
Hooglander1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:00:
@Highfive95 Als je de desktop calculatie via de eigen site benadert kun je aangeven dat je ASR hebt. Als je dan niet je echte hypotheekbedrag opgeeft, maar hoger, krijg je een melding dat de waarde meer dan 90% van de hypotheek is.

Dan ga je daarna met de hypotheekwaarde spelen en hem langzaam omlaag brengen totdat die foutmelding weggaat. Je hebt dan de waarde gevonden die waarschijnlijk uit het systeem gaat rollen. Dan kan je voor jezelf wat beter bepalen of het de moeite waard is of niet :)

Simpel trucje en het geeft geen zekerheid, maar wel al een ruw idee wat je gaat krijgen. Verder is het een simpel proces, heb het zelf vorig jaar gebruikt voor dezelfde redenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 07:40

OmeJoyo

This is me

Job_04 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:41:
Even een quote van @Hooglander1 , hierbij een truuck om zonder te betalen er grofweg achter te komen welke waarde er uit de desktop calculatie rolt. Klopte bij mij exact, en daardoor ook weer een stukje omlaag in maandlasten :)

[...]
Hoe pak je dit aan, naar welke site moet je gaan? Want ik zie nergens die opties :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
OmeJoyo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

Hoe pak je dit aan, naar welke site moet je gaan? Want ik zie nergens die opties :)
https://app.desktoptaxatie.nl/taxatie/asr

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

[...]
Ah top, gelukt dankzij @laurens0619 :)

Maar de waarde die je dan hebt gevonden is 90% van de taxatiewaarde dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 22:38
OmeJoyo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Ah top, gelukt dankzij @laurens0619 :)

Maar de waarde die je dan hebt gevonden is 90% van de taxatiewaarde dan toch?
Ja dat denk ik dan wel :P
Heb hem net ook gedaan: Bedrag wat eruit kwam /90 * 100 en dat is dan de waarde lijkt mij

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
laurens0619 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Bedrag wat eruit kwam /90 * 100 en dat is dan de waarde lijkt mij
Klopt, met voorbehoud dat er waarschijnlijk nog wel een persoon de automatisch gegenereerde waarde checkt en met een schuifje nog wat kan bijstellen, maar bij mij klopte het precies.

Zie het als een indicatie die je gratis krijgt en meer zekerheid geeft of je het rapport wil aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Bij ING kon het simpel met de WOZ waarde die je gratis van de Gemeentelijk belastingkantoor krijgt.
En ik meen te herinneren dat ik die tip zelfs van ING kreeg.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

JukeboxBill schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:50:
Bij ING kon het simpel met de WOZ waarde die je gratis van de Gemeentelijk belastingkantoor krijgt.
En ik meen te herinneren dat ik die tip zelfs van ING kreeg.
Ja bij de Rabo krijg je die tip ook, echter is de verwachting dat de WOZ een ton lager uitvalt dan de taxatie. Dat kan zeker 95 euro waard zijn als je dan in ene wel in de lagere klasse komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

OmeJoyo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:53:
[...]

Ja bij de Rabo krijg je die tip ook, echter is de verwachting dat de WOZ een ton lager uitvalt dan de taxatie. Dat kan zeker 95 euro waard zijn als je dan in ene wel in de lagere klasse komt.
Jupz, en in het andere topic wat hier over gaat staat een truukje om vrij exact uit de Calcasa website van tevoren kunnen bepalen wat er uit hun 'taxatie' gaat rollen ;)

Waardoor je snel kan uitrekenen wat je terugverdientijd van die 95eu is :P

/edit: linkje andere topic: Desktop taxatie t.b.v. schuld- marktwaarde verhouding

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2024 11:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinFoot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 11:38
Bedankt voor de tip. Via https://www.hypotheeklast...rekenen/annuiteiten/#calc kun je een snelle berekening doen. In mijn geval levert het bruto zo'n €500 per jaar op, dus na een ruim 2 maanden zijn de kosten van de taxatie er al uit. Laat staan het verschil in aflossing.

[ Voor 3% gewijzigd door RobinFoot op 07-10-2024 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Helaas is Calcasa's desktoptaxatie niet altijd mogelijk. Wij wonen in een niet automatisch taxeerbare woning bijvoorbeeld. Dan moet je aan de volledige taxatie, wat de business case nogal drukt (zeker gezien we over zes jaar door de afbetalingen automatisch in de lagere renteopslag terechtkomen)

Een beetje taxatie kost nu 700-800 euro. Dan moet je in je renteopslag flink zakken om het gunstig te maken, tenzij je nog veel renteopslagstappen kan maken in je looptijd (met een voldoende daling van de daadwerkelijke rente).

Zo dalen wij dus over zes jaar naar de laagste risicoklasse bij onze hypotheek en dat scheelt ons *tromgeroffel* 0.03% rente :')

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 07-10-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59

Reinier

\o/

Ik heb een ING hypotheek met vier hypotheekdelen. Ik lees dat een verlaging van de renteopslag altijd voor alle hypotheekdelen geldt. Dat maakt het wat minder aantrekkelijk aangezien het twee bankspaarhypotheken betreft.
Wat ik nergens kan zien is of je na het aanvragen en uploaden van de juiste documenten eerst een berekening krijgt en je er dan nog van af kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
pagani schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:11:
Helaas is Calcasa's desktoptaxatie niet altijd mogelijk. Wij wonen in een niet automatisch taxeerbare woning bijvoorbeeld. Dan moet je aan de volledige taxatie, wat de business case nogal drukt (zeker gezien we over zes jaar door de afbetalingen automatisch in de lagere renteopslag terechtkomen)

Een beetje taxatie kost nu 700-800 euro. Dan moet je in je renteopslag flink zakken om het gunstig te maken, tenzij je nog veel renteopslagstappen kan maken in je looptijd (met een voldoende daling van de daadwerkelijke rente).

Zo dalen wij dus over zes jaar naar de laagste risicoklasse bij onze hypotheek en dat scheelt ons *tromgeroffel* 0.03% rente :')
Toen wij dit deden was het aftrekbaar van de belasting, dus ging er 42% ofzo vanaf. Misschien helpt dat ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
gr8-jen schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:20:
[...]

Toen wij dit deden was het aftrekbaar van de belasting, dus ging er 42% ofzo vanaf. Misschien helpt dat ;)
Dat is alleen bij het afsluiten van een hypotheek voor een nieuwe woning volgens mij... (en we hebben uiteraard toen we dit huis kochten een taxatie laten doen tegen de waarde (en staat) van toen)

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 07-10-2024 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:18
pagani schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:27:
[...]

Dat is alleen bij het afsluiten van een hypotheek voor een nieuwe woning volgens mij... (en we hebben uiteraard toen we dit huis kochten een taxatie laten doen tegen de waarde (en staat) van toen)
https://wetten.overheid.n...e4_Circulaire.divisie4.11

Je mag deze dus wel aftrekken als die voor het doel dient om de rente te verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
Dat ja, een jaar na het kopen van het huis was het alsnog lucratief om een nieuwe taxatie te doen. Wij konden ook geen calcasa doen toen omdat het nieuwbouw was en geen vergelijkbare huizen verkocht werden.
We hebben toen de goedkoopste taxateur opgezocht die er in de buurt was.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Reinier schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:19:
Ik heb een ING hypotheek met vier hypotheekdelen. Ik lees dat een verlaging van de renteopslag altijd voor alle hypotheekdelen geldt. Dat maakt het wat minder aantrekkelijk aangezien het twee bankspaarhypotheken betreft.
Wat ik nergens kan zien is of je na het aanvragen en uploaden van de juiste documenten eerst een berekening krijgt en je er dan nog van af kunt zien.
Bij de ING dien je gewoon de nieuwe waarde in en dan krijg je het nieuwe bedrag/nieuwe bedragen per leningdeel als bevestiging terug.
Er zit geen 2e stap achter om te bevestigen dat je ook echt de nieuwe waarde wil gebruiken.
Sovieto schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:35:
[...]
https://wetten.overheid.n...e4_Circulaire.divisie4.11

Je mag deze dus wel aftrekken als die voor het doel dient om de rente te verlagen
Ik zal hem proberen te onthouden tot maart als ik hem weer in moet vullen :P

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2024 14:58 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Hele goede tip!
Maar check van te voren welke taxatie geaccepteerd wordt door je bank: bij mij moest het (enkele jaren geleden) een gecertificeerde taxatie zijn, dus Calcasa viel af.
En dan ben je wat extra knaken kwijt voor een gecertificeerd taxateur.

Andere tip (maar moet je wel mee oppassen als je bijvoorbeeld een gezin hebt):
bij nagenoeg alle hypotheken is een levensverzekering verplicht. Maar deze is lang niet altijd verplicht voor de hele looptijd van de hypotheek. Sterker nog: als je een hypotheek afsluit voor x% (vaak 60% of minder) van de taxatiewaarde, is een levensverzekering niet nodig.
Dus ik heb bij het afsluiten van de hypotheek een levensverzekering genomen voor 15 jaar :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:09
Goeie tip inderdaad, zodra je LTMV (Loan-To-Market-Value) onder een bepaald percentage zakt scheelt het flink in de rente. Bij mij was vooral de stap van 86% naar 85% fors. Ik heb zelfs overwogen om iets extra af te lossen, maar gezien de stijgende markt was dat niet nodig. En zelfs al zou de markt niet stijgen dan moet je je afvragen of normaal aflossen vs eenmalig versneld aflossen loont.

LTMV Categorie Loan to Market Value Rente bij LTMV
A 55 1,95
B 56 65 1,96
C 66 85 1,97
D 86 95 2,15
E 96 110 2,25

[ Voor 26% gewijzigd door HenkEisDS op 07-10-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Goede tip! Ik denk dat ik al onder de laagste risico opslag categorie zit, maar toch maar even checken!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 11:45

[...]
Gisteren met deze methode een schatting gemaakt, vandaag de definitieve taxatie...daar zat maar €1000,- verschil in (viel iets hoger uit). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:28
weertenaar schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:08:
[...]

Gisteren met deze methode een schatting gemaakt, vandaag de definitieve taxatie...daar zat maar €1000,- verschil in (viel iets hoger uit). :)
Hier ook hetzelfde, het scheelde 500 euro op mijn berekende waarde dus aangevraagd en die is rechtstreeks naar de bank gegaan. De besparing ten opzichten van wachten tot de WOZ (die komend jaar waarschijnlijk ook hoog genoeg zou zijn om door de drempel te zakken) weegt ruimschoots op tegen de 95 euro voor de taxatie.

[ Voor 3% gewijzigd door One-eye864 op 08-10-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 11:45
One-eye864 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:51:
[...]
Hier ook hetzelfde, het scheelde 500 euro op mijn berekende waarde dus aangevraagd en die is rechtstreeks naar de bank gegaan. De besparing ten opzichten van wachten tot de WOZ (die komend jaar waarschijnlijk ook hoog genoeg zou zijn om door de drempel te zakken) weegt ruimschoots op tegen de 95 euro voor de taxatie.
Bij Obvion zijn ze overgestapt op de Calcasa, daarmee accepteren ze de WOZ niet meer. Die zou ook een stuk lager uitvallen, dus voor mij was het geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]
Invoer mag niet hoger zijn dan € 1.000.000,00
Helaas.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:26
Ik heb een hypotheek bij NN, die accepteert een Calcasa desktop taxatie. Dankzij de tip van @Hooglander1 kom ik erachter dat er een behoorljk verschil is tussen WOZ van dit jaar en desktop taxatie. Ik begrijp de taxatie echter niet, er wordt amper iets gevraagd. Krijg ik achteraf een vragenlijst of iets dergelijks voor de taxatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:18
Nee, geen vragenlijst. Je vult alleen je adres in en daar komt een waarde uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:55
Gisterenavond deelde ik mee aan mijn vriendin, kort voor het slapengaan, dat dankzij tweakers onze rente van 1,88 naar 1,69 is gegaan. Namens haar dus ook; bedankt!

En dat voor een 25 euro Calcasa rapportage, puik!

[ Voor 3% gewijzigd door Tomino op 14-10-2024 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
Let op, hypotheek verstrekkers hanteren hun eigen regels en kunnen dus van verstrekker tot verstrekker verschillen. Check bij je hypotheekverstrekker...
Voor spaarhypotheken kan het nadelig uitvallen, maar dan moet je mbv excel eea uitzoeken.

Vwb de discussie tussen desktop taxatie, calcasa en WOZ: WOZ loopt minimaal 1 jaar achter (de waarde die je in januari/februari 2024 hebt ontvangen is de waarde op 1/1/2023). Dus als je op de grens zit, kan een desktop taxatie of calcasa een voordeel hebben (maar hangt van je situatie af). Formeel is de Calcasa weg niet meer toegestaan sinds 1/7/2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

htca schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:33:
Let op, hypotheek verstrekkers hanteren hun eigen regels en kunnen dus van verstrekker tot verstrekker verschillen. Check bij je hypotheekverstrekker...
Voor spaarhypotheken kan het nadelig uitvallen, maar dan moet je mbv excel eea uitzoeken.

Vwb de discussie tussen desktop taxatie, calcasa en WOZ: WOZ loopt minimaal 1 jaar achter (de waarde die je in januari/februari 2024 hebt ontvangen is de waarde op 1/1/2023). Dus als je op de grens zit, kan een desktop taxatie of calcasa een voordeel hebben (maar hangt van je situatie af). Formeel is de Calcasa weg niet meer toegestaan sinds 1/7/2021
Je reactie is wat verwarrend, Calcasa is de verkoper van zowel de Calcasa als de Calcasa desktop taxatie.

Je bedoeld dat de 'Calcasa Model taxatie' niet meer door alle verstrekkers wordt geaccepteerd?
(zo te zien hebben ze zelfs 5 producten: https://calcasa.nl/producten/ )

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:12
YakuzA schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:56:
[...]

Je reactie is wat verwarrend, Calcasa is de verkoper van zowel de Calcasa als de Calcasa desktop taxatie.

Je bedoeld dat de 'Calcasa Model taxatie' niet meer door alle verstrekkers wordt geaccepteerd?
(zo te zien hebben ze zelfs 5 producten: https://calcasa.nl/producten/ )
Klopt, ik vermoed dat de model taxatie de oorspronkelijke "calcasa taxatierapport waardebepaling" was. Check dus bij je geldverstrekker welke je mag gebruiken.

* had een heel gedoe met zijn geldverstrekker over calcasa "taxatierapport waardebepaling" die tot een kifid zaak heeft geleid (aanvankelijk gewonnen en in hoger beroep is de geldverstrekker in het gelijk gesteld, maar dat was vlak voor 1/7/2021, zaak zelf in maart 2020 aanhangig gemaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:04
YakuzA schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:09:
[...]

Jupz, en in het andere topic wat hier over gaat staat een truukje om vrij exact uit de Calcasa website van tevoren kunnen bepalen wat er uit hun 'taxatie' gaat rollen ;)

Waardoor je snel kan uitrekenen wat je terugverdientijd van die 95eu is :P

/edit: linkje andere topic: Desktop taxatie t.b.v. schuld- marktwaarde verhouding
Dit trucje is niet altijd vrij exact. Gisteren even ingevuld, vandaag de taxatie in de mail. Deze viel 40.000 hoger uit 8)7. Zo komen we mooi onder de 50%ltv, rente naar 1,46 :)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Elahkneh schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

Dit trucje is niet altijd vrij exact. Gisteren even ingevuld, vandaag de taxatie in de mail. Deze viel 40.000 hoger uit 8)7. Zo komen we mooi onder de 50%ltv, rente naar 1,46 :)
Prima meevaller toch dan? Het is gebaseerd op wat er recent verkocht en voor welke bedragen. Als er toevallig net voordat je taxatie er doorheen is gegaan data binnen is gekomen van recente verkopen die goed aan de hoge kant waren, dan gaat de waarde omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:29

[...]
Die truc hebben wij ook geprobeerd te gebruiken een tijdje geleden. Daar kwam 675k uit, dus we dachten met een gerust hart een deskoptaxatie te kunnen doen. € 95 euro betaald, maar kwam uiteindelijk 580k uit :/ . Dit vonden we apart, gezien vergelijkbare woningen in de buurt en was ook net niet voldoende om om de renteopslag te kunnen verlagen. Daarna officiële taxatie laten doen, daar natuurlijk ook wel serieus meer voor betaald dan voor de desktoptaxatie, en voilà, daar kwam alsnog 675k uit. Meer dan voldoende om de renteopslag alsnog te kunnen verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02
Wij hadden geluk dat we met de WOZ waarde (die een stuk lager is dan de verkoopwaarde) al onder de 50% LTV uitkwamen vorig jaar dus die toen geupload bij onze bank (ING).

Dat zou ik dus als eerst checken of wellicht de WOZ al voldoende is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Mryc schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Die truc hebben wij ook geprobeerd te gebruiken een tijdje geleden. Daar kwam 675k uit, dus we dachten met een gerust hart een deskoptaxatie te kunnen doen. € 95 euro betaald, maar kwam uiteindelijk 580k uit :/ . Dit vonden we apart, gezien vergelijkbare woningen in de buurt en was ook net niet voldoende om om de renteopslag te kunnen verlagen. Daarna officiële taxatie laten doen, daar natuurlijk ook wel serieus meer voor betaald dan voor de desktoptaxatie, en voilà, daar kwam alsnog 675k uit. Meer dan voldoende om de renteopslag alsnog te kunnen verlagen.
In maart had ik zonder truc een desktop-taxatie aangevraagd. Het resultaat was een waarde die aanzienlijk lager lag dan de WOZ-waarde, waarschijnlijk doordat er recent een woning in de straat met achterstallig onderhoud was verkocht. De geschatte waarde was te laag om van risicoklasse te kunnen veranderen — zelfs lager dan het aankoopbedrag van enkele jaren geleden!

Met de truc leek het taxatiebedrag dit keer veel hoger uit te vallen, dus ik besloot het opnieuw te proberen. Inmiddels heb ik bijna 200 euro aan taxatiekosten gemaakt, en als de waarde weer lager zou zijn uitgevallen, had ik wellicht beter meteen een fysieke taxatie kunnen laten doen. Wij hebben aan ons huis ook bijna alles vernieuwd.
De nieuwe taxatie is inmiddels binnen en ligt 15% hoger dan het bedrag in maart. Ook iets hoger dan het berekende 100% bedrag met de truc. Voldoende om in een lagere risicoklasse te komen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef123
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04-08 19:59
Algemene vraag, hoeveel wijkt de Calcasa prijs af van de WOZ waarde? Ik kan er weinig over vinden en weet niet of het de moeite waard is om te doen. Mijn WOZ zit nog onder de aanschafwaarde, dus die hoef ik niet te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

@Woef123 in de andere topics hier over staat wel een omweg om de verwachte uitkomst van calcasa te vinden.

YakuzA in "kijk of je je renteopslag kan verlagen" ;)
Als je dit topic had doorgelezen had je dat al gevonden.

[ Voor 44% gewijzigd door YakuzA op 03-02-2025 15:33 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Idd. je moet wel -zoals bij zoveel dingen- zelf het initiatief nemen.

Zo hebben wij jaren terug onze hypo laten herfinancieren bij een nieuwe bank en op die manier onze rente van 2.5 naar 1.8 verlaagd, wat ons ook een mooi bedrag scheelde op maandelijkse aflossingen.

Dit is ondertussen alweer +7 jaar geleden dus misschien wordt het eens tijd om nog 's te gaan luisteren maar heb zo'n vermoeden dat we onder de 1.8 niet meer zullen geraken... maar toch: niet geschoten = nooit raak.

Sindsdien heb ik ook de gezonde gewoonte aangegaan om alles financieels beter bij te houden, zo loont het ook de moeite om al je verzekeringscontracten eens bij elkaar te rapen en te kijken wat overbodig is of waar je mogelijks 'oververzekerd' bent.

Zo zijn we er toen achter gekomen dat we 2 schuldsaldoverzekeringen betaalden. Uitleg van verzekeringskantoor was dat die fout er moet ingeslopen zijn toen we in 2015 ons appartement verkochten en ons huis kochten. Schuldsaldo van de eerste hypo is blijkbaar gewoon blijven lopen en met koop van ons huis werd er nieuwe schuldsaldoverezekering op ander contractnummer gemaakt.

Hoé het juist kon gebeuren weet ik ook niet, ik ben geen verzekeraar, wat ik wel weet is dat, als onze fin. adviseur ten tijde van de herfinanciering het niet ontdekt had, de verzekeringsmaatschappij in alle talen zweeg en dubbel geld ontving van ons.

Bewijst eens te meer: kijk àlles goed na en als je er geen kennis van hebt, neem financiëel adviseur onder de arm, die mensen werken ook niet gratis maar ze kunnen je wél veel geld besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 15:36
dit is zeker goed advies

ik controleer dit soort dingen regelmatig (en bespreek het ook wel eens met vrienden om te kijken wat slimmer of goedkoper kan)

ik ben wel eens verbaasd erover wat voor een geld mensen laten liggen.

ik spraak laatst iemand die met minder verbruik bijna 2 x zoveel geld per maand betaalde, die ooit jaren geleden voor een ipad aanbieding een duur contract was aangegaan en dat nooit had omgezet. de ipad was alang stuk/weg natuurlijk maar hij betaalde er nog steeds voor , hij had wel 10 ipads kunnen kopen voor dat geld wat hij meer betaalde
Pagina: 1