Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:23
Ik was bezig met de hypotheek en ik zag dat bij ING nu ook mogelijk is een calcasa desktop taxatie te doen voor het omlaag brengen van de schuld- marktwaarde verhouding. Voor een bedrag van €69,00 kun je dit bij ING aanvragen.

Wij hebben best wel wat verbouwd (+ verduurzaming) in de afgelopen 3 jaar, maar ik heb geen idee of dit meegenomen wordt.

Als ik even naar de waardestijging in de regio kijk en dan dit los laat op de woning dan zou rente met 0,11% omlaag kunnen. Dat scheelt toch een boel op de resterende looptijd van de rentevaste periode.

Heeft iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

en op de site vond je dit?
Ik heb mijn huis recentelijk verbouwd, is mijn huis geschikt voor Desktop Taxatie?

Een Desktop Taxatie is het waarderen van een woning op afstand. Een taxateur wordt hierbij ondersteund door het geautomatiseerde waarderingsmodel van Calcasa. Indien een woning recentelijk is verbouwd, dan is de kans klein dat Calcasa over deze informatie beschikt en wordt dit niet meegenomen in Desktop Taxatie. De woning is daardoor niet geschikt voor Desktop Taxatie.
https://desktoptaxatie.nl/veelgestelde-vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@Tazzios
Die had ik nog niet gevonden ;)

Bij ING kun je maar weinig info terugvinden. Dan rest nog de vraag of iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-04 11:04
(jarig!)
Gewoon even een echte taxatie laten doen. Kun je ook van de inkomsten belasting aftrekken dus zoveel kost dat nou ook weer niet.
En indien je daadwerkelijk omlaag gaat in risico categorie dan heb je die 300 euro zo terugverdiend ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
@Meekoh
Dat zou inderdaad een optie zijn, maar volgend jaar staat er een grote verbouwing op de planning. Dan is het zonde om nu een taxatie te doen en volgend jaar weer.

Voordeel van de desktop taxatie is dan maar €69,00 kost en als ik nu kijk naar aan gestegen woningwaarde op basis van verkochte woningen dan bespaar je dit jaar nog veel. En dan volgend jaar zou je nog een keer een echte taxatie kunnen laten doen. Om dan verhouding nog lager te krijgen.

Dus omdat het maar zo goedkoop is, is dat nu wel de moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
ING accepteert ook WOZ waarde (https://www.wozwaardeloket.nl). Dat kost 0 euro dus daar kan je voor dit jaar mss al een stap mee maken.

Even bellen en het wordt meteen geregeld, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
(jarig!)
Highfive95 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:31:
@Meekoh
Dat zou inderdaad een optie zijn, maar volgend jaar staat er een grote verbouwing op de planning. Dan is het zonde om nu een taxatie te doen en volgend jaar weer.

Voordeel van de desktop taxatie is dan maar €69,00 kost en als ik nu kijk naar aan gestegen woningwaarde op basis van verkochte woningen dan bespaar je dit jaar nog veel. En dan volgend jaar zou je nog een keer een echte taxatie kunnen laten doen. Om dan verhouding nog lager te krijgen.

Wat @unifi ook al aangeeft de allergoedkoopste optie is gewoon de nieuwe WOZ waarde doorgeven, echter dan moet in je WOZ wel de waardestijging voldoende zijn om omlaag te gaan in risico categorie. Bij mij was dat niet het geval in ieder geval (WOZ loopt ver achter op echte woning waarde).
Maargoed verwacht je dat de verbouwing van volgend jaar de waarde dusdanig gaat verhogen dat je nog een risico categorie omlaag gaat?
Als ik het goed lees bij ING hebben ze grofweg 3 categorieen:
Resterende hypotheek hoger dan 80% van Woningwaarde
Resterende hypotheek tussen de 60% en 80% van Woningwaarde
Resterende hypotheek lager dan 60% van de Woningwaarde.

Ik ken je situatie natuurlijk niet maar stel je zit nu in de >80% categorie dan lijkt de kans klein dat je met een aantal verbouwingen naar <60% komt.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
@unifi
WOZ waarde is leuk, maar deze is ver beneden de waarde van de woning. WOZ waarde is meer dan 150K minder dan daadwerkelijke waarde.

@Meekoh
ING heeft gewoon staffels. Nu zitten wij op ongeveer 90% maar met taxatie gaat dat naar verwachting naar de 70-75%. Beetje afhankelijk hoe hoog deze uitkomt.

Twee jaar geleden was aflossing en aankoopwaarde voldoende om een trapje naar beneden te gaan. Maar nu de huizenprijzen zijn blijven stijgen en een desktop taxatie maar €69,00 kost loont dit al snel de moeite om te laten doen. Zeker gezien de prijzen voor vergelijkbare woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Volgens VEH: "Een andere mogelijkheid is online een waarde indicatie aanvragen bij Calcasa. Dit databedrijf baseert de waardebepaling van een huis op 25 gerealiseerde woningtransacties in de straat en buurt. Na het invoeren van een aantal woninggegevens, ontvang je na betaling binnen enkele minuten een rapport met een betrouwbare indicatie van de actuele woningwaarde. "

Nog veel simpeler dus eigenlijk. Calcasa kost ongeveer 15% van een taxatie. Je kunt zelf het beste beslissen of je deze gok wilt nemen. Een echte taxatie zal nauwkeuriger zijn, maar kost 550.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Highfive95 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:04:
@unifi
WOZ waarde is leuk, maar deze is ver beneden de waarde van de woning. WOZ waarde is meer dan 150K minder dan daadwerkelijke waarde.
We hebben geen informatie van jou wanneer je woning heb gekocht en wat de ING nu als waarde heeft staan. Of wat voor waarde er nodig is om een klasse lager te gaan en of dat dan al de laagste klasse is. Het zou dus kunnen dat je met het doorgeven van de WOZ ook al een risicoklasse omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:55
Highfive95 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:15:
Ik was bezig met de hypotheek en ik zag dat bij ING nu ook mogelijk is een calcasa desktop taxatie te doen voor het omlaag brengen van de schuld- marktwaarde verhouding. Voor een bedrag van €69,00 kun je dit bij ING aanvragen.

Wij hebben best wel wat verbouwd (+ verduurzaming) in de afgelopen 3 jaar, maar ik heb geen idee of dit meegenomen wordt.

Als ik even naar de waardestijging in de regio kijk en dan dit los laat op de woning dan zou rente met 0,11% omlaag kunnen. Dat scheelt toch een boel op de resterende looptijd van de rentevaste periode.

Ik heb calcasa vorig jaar gebruikt om de rente te verlagen (risicoklasse). Werkt prima, maar verbouwingen zullen niet mee genomen worden. Dit jaar ga ik het weer doen (tenzij de WOZ al genoeg zou zijn), maar onze nieuwe dakkapel zal niet meegerekend gaan worden.
Paitor schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Volgens VEH: "Een andere mogelijkheid is online een waarde indicatie aanvragen bij Calcasa. Dit databedrijf baseert de waardebepaling van een huis op 25 gerealiseerde woningtransacties in de straat en buurt. Na het invoeren van een aantal woninggegevens, ontvang je na betaling binnen enkele minuten een rapport met een betrouwbare indicatie van de actuele woningwaarde. "

Nog veel simpeler dus eigenlijk. Calcasa kost ongeveer 15% van een taxatie. Je kunt zelf het beste beslissen of je deze gok wilt nemen. Een echte taxatie zal nauwkeuriger zijn, maar kost 550.
Calcasa rapport kost €24,95.. dat zou dus ongeveer 4,5% van een echte taxatie zijn.

Edit: Calcasa only is niet beschikbaar voor alle banken blijkbaar...

[ Voor 30% gewijzigd door crimby op 11-02-2022 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 18:59
Ik zit ook bij de ING en heb de desktop taxatie laten uitvoeren, binnen een dag had ik een uitslag.
Deze geheel uitgeprint en doorgestuurd naar de Ing, deze hebben gelijk de schuldmarktwaarde aangepast.
De volgende maand was mijn renteaanpassing er door en had ik de kosten er in anderhalve maand uit.

Ik vond het het risico wel waard.

En ik kijk elk jaar al bij de Woz waarde en laat het aanpassen, verleden jaar dus 2 x een rente verlaging gekregen totaal 65,-- euro goedkoper uit per maand

[ Voor 19% gewijzigd door lecram24 op 11-02-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Paitor schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:08:
[...]

WOZ is hier ook gewoon gebaseerd op gelijkwaardige transacties in de buurt. Vrijwel hetzelfde dus, en die is 0% van de kosten van calcasa :P
Zou raar zijn als de calcasa afwijkt van de woz, die zou hoogstens wat recenter kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 11-02-2022 18:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@Highfive95 Als je de desktop calculatie via de eigen site benadert kun je aangeven dat je ASR hebt. Als je dan niet je echte hypotheekbedrag opgeeft, maar hoger, krijg je een melding dat de waarde meer dan 90% van de hypotheek is.

Dan ga je daarna met de hypotheekwaarde spelen en hem langzaam omlaag brengen totdat die foutmelding weggaat. Je hebt dan de waarde gevonden die waarschijnlijk uit het systeem gaat rollen. Dan kan je voor jezelf wat beter bepalen of het de moeite waard is of niet :)

Simpel trucje en het geeft geen zekerheid, maar wel al een ruw idee wat je gaat krijgen. Verder is het een simpel proces, heb het zelf vorig jaar gebruikt voor dezelfde redenen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
(jarig!)
YakuzA schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:43:
[...]

WOZ is hier ook gewoon gebaseerd op gelijkwaardige transacties in de buurt. Vrijwel hetzelfde dus, en die is 0% van de kosten van calcasa :P
Zou raar zijn als de calcasa afwijkt van de woz, die zou hoogstens wat recenter kunnen zijn.
Hoeft niet perse. Als je WOZ dusdanig ver achterloopt op de waarde van gelijkwaardige transacties in je wijk/omgeving dan haalt de WOZ dat niet zomaar in. Mijn WOZ is ondanks dat het ieder jaar gestegen is nog steeds 100.000 euro lager dan de taxatie. De gemeente zal je WOZ niet zomaar met een ton omhoog knallen.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:03
Klein vraagje tussendoor: welke rentepercentages zijn eigenlijk leidend?
De huidige rentepercentages, of de geldende rentepercentages op het moment van afsluiten?

Voorbeeldje: toen wij onze hypotheek afsloten bij onze hypotheekverstrekker, betaalde je 1,75% rente bij >95% risicoklasse, en bij 80% risicoklasse 1,51% rente. Da's misschien wel de moeite waard.

Als ik nu kijk bij onze hypotheekverstrekker, willen ze nu voor exact dezelfde hypotheek bij 80% risicoklasse, 1,81% rente hebben :P dan zou evt extra aflossen icm een nieuwe taxatie over een tijdje, helemaal niet rendabel zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 11-02-2022 19:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Richh schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:10:
Klein vraagje tussendoor: welke rentepercentages zijn eigenlijk leidend?
De huidige rentepercentages, of de geldende rentepercentages op het moment van afsluiten?
Bij het afsluiten wordt de tabel met rente per risico klasse van dat moment aan je hypotheek gekoppeld.
Je schuift dan naar een andere risico klasse binnen die oorspronkelijke tabel.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:03
YakuzA schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:14:
[...]

Bij het afsluiten wordt de tabel met rente per risico klasse van dat moment aan je hypotheek gekoppeld.
Je schuift dan naar een andere risico klasse binnen die oorspronkelijke tabel.
Top, dat is precies wat ik wou weten (en ook wat ik wou horen haha), thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Richh schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:15:
[...]

Top, dat is precies wat ik wou weten (en ook wat ik wou horen haha), thnx :)
Dit was idd ongeveer vraag 1 op mijn lijstje aan de hypotheekadviseur toen ik mijn hypotheek af sloot.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet overigens niet of je NHG hebt, in dat geval maakt het namelijk niet uit:
Heeft u gekozen voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG)? Dan geldt de aparte NHG-productrente en wordt er bij het bepalen van jouw hypotheekrente geen rekening gehouden met de schuld-marktwaarde verhouding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
Viper® schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:25:
Ik weet overigens niet of je NHG hebt, in dat geval maakt het namelijk niet uit:

[...]
Geen NHG dus dat is gelukkig niet aan de orde.

Gisteren toch maar aan einde van de dag aangevraagd. Voor €69,00 kun die gok wel wagen.

Paar uurtjes later taxatie binnen met als resultaat dat wij nu van 95 naar 80% kunnen. Dat scheelt 0,13% rente. De taxatie is in iets meer dan een maand terugverdient. :*)

Bedrag was overigens wat ik ongeveer verwacht had. Is lager dan werkelijke waarde maar zonder verbouwing zeker een reëel bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-04 09:29

Gewoon wachten op nieuwe WOZ?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
S0epkip schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:46:
[...]
Gewoon wachten op nieuwe WOZ?
Dat schiet niet op. De woz waarde ligt nu nog 60k lager dan 3 jaar geleden toen wij het huis kochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-04 09:29
Highfive95 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:50:
[...]

Dat schiet niet op. De woz waarde ligt nu nog 60k lager dan 3 jaar geleden toen wij het huis kochten.
Bijzondere gemeente.. de WOZ is drie jaar geleden dus niet gelijkgesteld aan de verkoopprijs?

Bezwaar maken en hogere WOZ vragen }:O
(Heb ik een keer geprobeerd, maar ging de gemeente niet écht mee in)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
S0epkip schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Bijzondere gemeente.. de WOZ is drie jaar geleden dus niet gelijkgesteld aan de verkoopprijs?

Nee WOZ loopt echt 150K achter. Niet zo heel erg. ;)

Blijf het toch raar vinden dat je wel zelf bij de bank renteverlaging moet aanvragen. Snap het wel. Maar je moet er wek zelf achteraan. Het scheelt echt heel veel op jaarbasis nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 16:21

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Highfive95 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:32:
[...]
Gisteren toch maar aan einde van de dag aangevraagd. Voor €69,00 kun die gok wel wagen.
Waar komt die 69 euro vandaan? Als je zelf even online een calcasa rapport van je woning opvraagt kost dit € 27,95.

https://online.calcasa.nl/

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 19:32

bonzz.netninja

Niente baffi

Bij florius heb ik ook een calsaca taxatie gedaan voor omlaag brengen risiscopercentage. Koste 27,95 euro idd en vervolgens kon dat gewoon omlaag. Nu heb ik lagere maandlasten. Werkte super simpel, binnen dag geregeld

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Question Mark schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Waar komt die 69 euro vandaan? Als je zelf even online een calcasa rapport van je woning opvraagt kost dit € 27,95.

https://online.calcasa.nl/
Bij ING is een gewoon calcasa rapport niet genoeg. Dat moet een desktop taxatie zijn. Dan kost het €69,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

S0epkip schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Idd heel bijzonder.
Had ik niet verwacht dat de gemeente zover ernaast zat.
Hier zit de woz binnen een 10k van de echte taxatie van rond dezelfde tijd.

Als je woz bij de gemeente zoveel afwijkt is een calcasa rapport idd een goede oplossing.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34

lonkhuijzen

100% ADH

Ik heb een paar dagen geleden een desktoptaxatie aangevraagd voor mijn argenta hypotheek. Deze kostte bij mij € 85.

Viel mooi in lijn van de verwachting maar dan exclusief de verbouwing maar is voldoende om in de laagste risicoklasse te vallen. Nu moet argenta het nog doorvoeren…

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

YakuzA schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:43:
[...]

Mijn WOZ van 2020 is met 18% gestegen naar 610K voor 2021, die is afgelopen week binnengekomen. Het huis van de buren (gelijkwaardig) is net verkocht voor 750K. Als ik dat verschil nodig heb, kan ik dus beter niet van de WOZ uitgaan.

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:26
YakuzA schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Idd heel bijzonder.
Had ik niet verwacht dat de gemeente zover ernaast zat.
Hier zit de woz binnen een 10k van de echte taxatie van rond dezelfde tijd.

Als je woz bij de gemeente zoveel afwijkt is een calcasa rapport idd een goede oplossing.
Hiet zit de WOZ een paar ton onder de waarde als ik het nu zou verkopen. De prijzen zijn veel sneller gestegen dan de WOZ (vorig jaar was de WOZ 350k en kon het verkocht worden voor 550k volgens de makelaar)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:02
Helaas is bij mijn adres geen desktoptaxatie mogelijk (geen idee waarom trouwens), dus zouden we een "echte" taxatie moeten laten uitvoeren à € 800.

Nu vraag ik me af hoeveel het me zou kunnen schelen in risico-opslag, maar helaas ben ik een totale kneus op het gebied van rekenen (ik kan dan weer andere dingen)... kan iemand me helpen bij de berekening?

Mijn huidige risico-opslag is 0,31%, ik zit nu bij Argenta in de risicoklasse < 85%. Als ik een risicoklasse omlaag ga, naar <80%, dan wordt de opslag 0,23%. Nog een klasse lager, <70% gaat de opslag naar 0,22% dus dat scheelt niet zoveel meer.

Mijn huidige hypotheek bestaat uit een aflossingsvrij deel met een rente van 1,34%, hierover betaal ik maandelijks € 117 euro rente, en een annuitair deel met een rente van 1.14%, hierover betaal ik maandelijks € 294 rente. Totale maandelijkse rente is dus € 412.

Daar zit dus nu een risico-opslag inbegrepen van 0,31%. Die opslag zou dus (mogelijk) naar 0,23% gaan. Maar wat scheelt me dat nou concreet in euro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

migchiell schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:53:
Daar zit dus nu een risico-opslag inbegrepen van 0,31%. Die opslag zou dus (mogelijk) naar 0,23% gaan. Maar wat scheelt me dat nou concreet in euro's?
0,31 - 0,23 = 0,08% wat je minder aan hypotheekrente betaald op jaarbasis.

Stel dat je hypotheekschult 300.000 euro is, dan scheelt dit dus 0,08% x 300.000 = 240 euro bruto per jaar.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-04 15:17
migchiell schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:53:
Helaas is bij mijn adres geen desktoptaxatie mogelijk (geen idee waarom trouwens), dus zouden we een "echte" taxatie moeten laten uitvoeren à € 800.

Nu vraag ik me af hoeveel het me zou kunnen schelen in risico-opslag, maar helaas ben ik een totale kneus op het gebied van rekenen (ik kan dan weer andere dingen)... kan iemand me helpen bij de berekening?

Mijn huidige risico-opslag is 0,31%, ik zit nu bij Argenta in de risicoklasse < 85%. Als ik een risicoklasse omlaag ga, naar <80%, dan wordt de opslag 0,23%. Nog een klasse lager, <70% gaat de opslag naar 0,22% dus dat scheelt niet zoveel meer.

Mijn huidige hypotheek bestaat uit een aflossingsvrij deel met een rente van 1,34%, hierover betaal ik maandelijks € 117 euro rente, en een annuitair deel met een rente van 1.14%, hierover betaal ik maandelijks € 294 rente. Totale maandelijkse rente is dus € 412.

Ik zit nu met exact dezelfde situatie, ga ik een volwaardige taxatie regelen omdat mijn hypotheekverstrekker geen Deskoptaxatie accepteert voor verlagen risicoopslag :X

Ik kwam wat goedkope taxatie dingen tegen voor ~650 euro, wat ik met een jaar terug heb verdient met de verlaagde rente.

In jouw situatie zou 412 rente vertalen naar ~35euro per maand als ik niet mis reken, die 0,1% verschil is wel een kleine 10% verschil op de totale rente

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
N3oC schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik zit nu met exact dezelfde situatie, ga ik een volwaardige taxatie regelen omdat mijn hypotheekverstrekker geen Deskoptaxatie accepteert voor verlagen risicoopslag :X

Ik kwam wat goedkope taxatie dingen tegen voor ~650 euro, wat ik met een jaar terug heb verdient met de verlaagde rente.

In jouw situatie zou 412 rente vertalen naar ~35euro per maand als ik niet mis reken, die 0,1% verschil is wel een kleine 10% verschil op de totale rente
Question Mark schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:03:
[...]

0,31 - 0,23 = 0,08% wat je minder aan hypotheekrente betaald op jaarbasis.

Stel dat je hypotheekschult 300.000 euro is, dan scheelt dit dus 0,08% x 300.000 = 240 euro bruto per jaar.
Eigenlijk moet ik dus rekenen dat ik nu € 412 betaal aan rente maandelijks, en met die lagere opslag betaal ik nog 92% daarvan oftewel € 380?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Da's iets te kort door de bocht gerekend... Je moet het even per hypotheekdeel berekenen...

Als ik met je rente(s) per maand, en je rentebedragen je hypotheekdelen even terugreken (€ 104.767,- met 1,34% en € 309.473,- met 1,14%) dan kom ik met 0,08% minder opslag uit op een totaalbedrag aan rente van € 383,38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Question Mark schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:22:
Da's iets te kort door de bocht gerekend... Je moet het even per hypotheekdeel berekenen...

Als ik met je rente(s) per maand, en je rentebedragen je hypotheekdelen even terugreken (€ 104.767,- met 1,34% en € 309.473,- met 1,14%) dan kom ik met 0,08% minder opslag uit op een totaalbedrag aan rente van € 383,38
Thanks, scheelt dus +/- € 350 per jaar. Jammer dat Calcasa bij mijn adres geen desktoptaxatie wil/kan doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highfive95
Desktop taxatie is goedgekeurd en met begin van de nieuwe maand krijgen wij 0,13 % rente korting. Dan is de desktop taxatie heel snel terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:23
Highfive95 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:04:
@unifi

@Meekoh
ING heeft gewoon staffels. Nu zitten wij op ongeveer 90% maar met taxatie gaat dat naar verwachting naar de 70-75%. Beetje afhankelijk hoe hoog deze uitkomt.

Twee jaar geleden was aflossing en aankoopwaarde voldoende om een trapje naar beneden te gaan. Maar nu de huizenprijzen zijn blijven stijgen en een desktop taxatie maar €69,00 kost loont dit al snel de moeite om te laten doen. Zeker gezien de prijzen voor vergelijkbare woningen.
Gewoon doen het zijn de kosten niet en waarschijnlijk nog aftrekbaar. Maar ik heb dus paar maanden geleden dit ook gedaan en waarde was aanzienlijk hoger dan verwacht. Dus misschien heb je geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 00:01

Theo

moederbord

Highfive95 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:48:
Desktop taxatie is goedgekeurd en met begin van de nieuwe maand krijgen wij 0,13 % rente korting. Dan is de desktop taxatie heel snel terugverdient.
Die 0.13% rentekorting is effectief na de HRA nog 'maar' iets van 0.06% korting. Per maand scheelt je het dus uiteindelijk zo'n 0.005% van de openstaande hypotheek; dat is per maand toch 5 euro per ton hypotheek die je hebt (met 3.5 ton hypotheek is dat toch 17.50 euro per maand, en een TVT van 4 maanden)

Geen monsterbedrag, maar toch de moeite waard.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Theo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Die 0.13% rentekorting is effectief na de HRA nog 'maar' iets van 0.06% korting. Per maand scheelt je het dus uiteindelijk zo'n 0.005% van de openstaande hypotheek; dat is per maand toch 5 euro per ton hypotheek die je hebt (met 3.5 ton hypotheek is dat toch 17.50 euro per maand, en een TVT van 4 maanden)

Geen monsterbedrag, maar toch de moeite waard.
De huidige HRA is behoorlijk gelimiteerd, dus na HRA is dat 0,078% en dat is dan weer een aanzienlijk verschil met jouw berekening :) Het gaat niet om wereldse bedragen, maar uiteraard wel 20 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
Hann1BaL schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:02:
[...]

De huidige HRA is behoorlijk gelimiteerd, dus na HRA is dat 0,078% en dat is dan weer een aanzienlijk verschil met jouw berekening :) Het gaat niet om wereldse bedragen, maar uiteraard wel 20 jaar.
Op de resterende looptijd scheelt het bijna 10K bruto dus loont zeker de moeite. Per maand lijkt het inderdaad niet veel, maar tikt toch snel aan. En het kost je hooguit een paar minuten en €69,00. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 00:01

Theo

moederbord

Hann1BaL schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:02:
[...]

Je hebt gelijk; met die 0.078% is het nog steeds 0.0065% per maand, dus 6.5 euro per ton openstaande hypotheek (met 3.5 ton is het ruim 22 euro per maand).

De looptijd was trouwens geen 20 jaren volgens de TS, maar enkel een jaar.
@Meekoh

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Highfive95 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:08:
[...]
Op de resterende looptijd scheelt het bijna 10K bruto dus loont zeker de moeite. Per maand lijkt het inderdaad niet veel, maar tikt toch snel aan. En het kost je hooguit een paar minuten en €69,00. ;)
Als je vooraf weet dat de calcasa desktop taxatie hoger uitkomt dan huidige waarde zoals bij de bank is dat idd een appeltje eitje :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:34

lonkhuijzen

100% ADH

Hier na een maandje bericht dat de desktoptaxatie is goedgekeurd met daarbij 0.25% minder rente. Vanwege deels een spaarhypotheek is de winst niet zo groot maar toch net iets meer dan 30 netto per maand.

En inderdaad tikt het met de maanden/jaren toch leuk aan :)

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:04
Goed idee dit en gelijk aangevraagd! Waarde van de woning is in de tussentijd wel gestegen maar een echte taxatie kan niet uit. Als alles conform verwachting is kan ik 0,1% rente besparen! Dat scheelt honderden euro's per jaar.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 19:35
Theo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Over de €69 taxatiekosten heb je evengoed recht op HRA, dus de TvT is korter dan jij voorrekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N3oC
migchiell schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:14:
[...]

[...]

Eigenlijk moet ik dus rekenen dat ik nu € 412 betaal aan rente maandelijks, en met die lagere opslag betaal ik nog 92% daarvan oftewel € 380?
Hier nu toch maar de keuze gemaakt om een volwaardige taxatie te regelen, 525 euro (aftrekbaar) om kosten te besparen. Kost 5 maanden extra maar dan betaald het zich terug (wachten tot mijn bank desktoptaxatie accepteert kan nog lang duren, ergens moest ik toch kiezen)

Scheelt dadelijk 0,3% die ik liever zelf uitgeef dan aan de bank cadeau doe :+

Succes aan anderen die het ook nog gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
N3oC schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:32:
[...]

Hier nu toch maar de keuze gemaakt om een volwaardige taxatie te regelen, 525 euro (aftrekbaar) om kosten te besparen. Kost 5 maanden extra maar dan betaald het zich terug (wachten tot mijn bank desktoptaxatie accepteert kan nog lang duren, ergens moest ik toch kiezen)

Scheelt dadelijk 0,3% die ik liever zelf uitgeef dan aan de bank cadeau doe :+

Succes aan anderen die het ook nog gaan doen!
Wij hebben vorige week ook de taxateur op bezoek gehad (en gisteren nog een keer omdat hij was vergeten een foto te maken van het toilet :D ), zojuist taxatierapport ontvangen. Door de sterk gestegen huizenprijzen zakken we niet één maar zelfs twee risicoklassen; ons huis is in de afgelopen twee jaar een ton meer waard geworden, zonder enige waardevermeerderende wijziging.

Klinkt leuk maar die ton bestaat natuurlijk alleen op papier, maar goed, het scheelt dus zo meteen wel in de rente die we betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
migchiell schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Wij hebben vorige week ook de taxateur op bezoek gehad (en gisteren nog een keer omdat hij was vergeten een foto te maken van het toilet :D ), zojuist taxatierapport ontvangen. Door de sterk gestegen huizenprijzen zakken we niet één maar zelfs twee risicoklassen; ons huis is in de afgelopen twee jaar een ton meer waard geworden, zonder enige waardevermeerderende wijziging.

Klinkt leuk maar die ton bestaat natuurlijk alleen op papier, maar goed, het scheelt dus zo meteen wel in de rente die we betalen.
Same here, bestaande bouw (1991) gekocht in 2019, we hebben destijds een bouwdepot genomen voor 2,5meter uitbouw en later toch voor 3 meter gegaan (maar de aankoop taxatie is dus voor minder). Wij gaan gok ik ook naar 2 categorieen naar beneden (0,15% per stap).

Ik denk niet dat we uitkomen op de LTV<60% maar van >90% naar <80% is makkelijk haalbaar denk ik_/-\o_ Ben benieuwd wanneer de taxateur langs kan komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

N3oC schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Same here, bestaande bouw (1991) gekocht in 2019, we hebben destijds een bouwdepot genomen voor 2,5meter uitbouw en later toch voor 3 meter gegaan (maar de aankoop taxatie is dus voor minder). Wij gaan gok ik ook naar 2 categorieen naar beneden (0,15% per stap).

Ik denk niet dat we uitkomen op de LTV<60% maar van >90% naar <80% is makkelijk haalbaar denk ik_/-\o_ Ben benieuwd wanneer de taxateur langs kan komen!
Vooral de stap in rente zodra je onder de 85 of 80% komt scheelt idd best wat.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denny35
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-04 07:53
Hier heeft Calcasa de woning op dit moment 1000 euro hoger getaxeerd dan een on site gevalideerde taxatie van maart 2021 en daarmee 96000 onder de WOZ waarde van 1 januari 2022. Ik zou ermee oppassen omdat zij echt een kwalitatief onbruikbaar product leveren voor een prijs van 95 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Denny35 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:47:
Ik zou ermee oppassen omdat zij echt een kwalitatief onbruikbaar product leveren voor een prijs van 95 euro.
Waarom zou het een slecht produkt zijn? Het is een desktop calculatie, die volledig gebasseerd is op referentie-objecten en prijsdalingen/stijgingen. Niet meer en niet minder.

Een desktopcalculatie kan niet weten hoe het pand erbij staat, of wat de kwaliteit van afwerking is. Je kunt dus afwijkingen verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denny35
Afwijkingen van ruim 2,5 ton op een woning van net aan 4 jaar oud??? Riekt naar pure oplichting. Want als je vervolgens van het product dat via internet is aangeschaft af wilt, dan betalen ze het betaalde geld niet terug terwijl ze dat van de consumentenwet verplicht zijn. Gelukkig heeft mijn rechtbijstandsverzekering mij schadeloos gesteld.

[ Voor 72% gewijzigd door Denny35 op 14-07-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Denny35 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:50:
Afwijkingen van ruim 2,5 ton??? Riekt naar pure oplichting.
Afwijking van 2,5 ton ten opzichte van wat precies?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denny35
Ten opzichte van een recentelijk hiernaast verkochte woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Denny35 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:55:
Ten opzichte van een recentelijk hiernaast verkochte woning.
Woningen zijn van maart 2021 tot nu 18,7% gestegen, gemiddeld. Als die taxatie van maart 2021 correct is, dan hebben we het over een huis van pak 'm beet 1,3 miljoen toen en 1,55 miljoen nu? En de huizen zijn qua locatie en (perceel-)grootte zeer vergelijkbaar? Anders moet je het in andere verklaringen zoeken dan de data die er bekend is met een desktoptaxatie.

Deze prijsklasse is wellicht niet de meest geschikte kandidaat voor een desktoptaxatie gezien de niche waarin je je dan bevindt.

[ Voor 15% gewijzigd door FirePuma142 op 14-07-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Mijn desktop taxatie was ongeveer 15% lager dan de transactieprijs van een identieke woning. Dat vond ik wel een hele flinke afwijking. Maar het was net genoeg om naar de gewenste risicoklasse te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABJ
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-04 18:40

ABJ

Prima ervaring met desktop taxatie hier. Maar zoals bovenstaande omschreven schatten ze erg conservatief in. Voor ons was dat voldoende om de LTV op het laagste niveau te krijgen, maar dus niet vergelijkbaar met een echte taxatie.
Ons huis is recent voor 25% meer verkocht dan de desktop taxatie die op het hoogtepunt van de markt is uitgevoerd.

Tip: je kunt spelen met de cijfers als input bij Obvion woonhypotheek die ze afgeven tot 60% woningwaarde. Deze kun je dan extrapoleren. Begin met grote stappen en op een gegeven moment geven ze iets aan als: voor deze waarde kunnen we geen desktop taxatie aangeven, dat is dus de 60% LTV limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-04 13:42
Hier ook alleen maar goede ervaringen met Calcasa. Tweemaal gebruikt en scheelt dik euro's per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Afwijkingen van ruim 2,5 ton op een woning van net aan 4 jaar oud??? Riekt naar pure oplichting. Want als je vervolgens van het product dat via internet is aangeschaft af wilt, dan betalen ze het betaalde geld niet terug terwijl ze dat van de consumentenwet verplicht zijn. Gelukkig heeft mijn rechtbijstandsverzekering mij schadeloos gesteld.
Dat geld niet voor op maat gemaakte zaken, wat hier wel van toepassing zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Denny35 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:47:
Hier heeft Calcasa de woning op dit moment 1000 euro hoger getaxeerd dan een on site gevalideerde taxatie van maart 2021 en daarmee 96000 onder de WOZ waarde van 1 januari 2022. Ik zou ermee oppassen omdat zij echt een kwalitatief onbruikbaar product leveren voor een prijs van 95 euro.
En dan heb je voor EUR 95 het geprobeerd en is dat het enige risico dat je loopt. Het staat je vervolgens vrij om een echte taxatie aan te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tis een domme tool die op basis van historische verkoopprijzen je iets kan vertellen dat je aan de bank kan geven en dat 600 euro goedkoper is dan een echte taxatie.

Tis echt niet iets om zo enorm door van je padje af te raken?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3j3ct
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 11:37
Ik zou bij Aegon graag hetzelfde willen doen.

Op de site van Aegon staat het volgende:
Calcasa Desktop Taxatie. Goed om te weten: dit is alleen mogelijk als de totale hypotheek onder de 90% van de taxatiewaarde blijft

Onze hypotheek staat momenteel op 95%, kunnen we nou wel of niet Calcasa gebruiken?
Helaas laat de helpdesk van Aegon ons in de steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-04 11:36
Calcasa zoekt huizen in de buurt die verkocht zijn. Als jij er genoeg in de buurt hebt, je je misschien zelf een inschatting doen of die huizenprijzen gestegen zijn en of jouw hypotheek onder de 90% komt?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

fonsoy schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:27:
Mijn desktop taxatie was ongeveer 15% lager dan de transactieprijs van een identieke woning. Dat vond ik wel een hele flinke afwijking. Maar het was net genoeg om naar de gewenste risicoklasse te kunnen.
Taxatie- en transactiewaardes liggen de afgelopen jaren wel vaker flink uit elkaar. Er werd enorm overboden, kop over kop houdt de taxatiewaarde de transactiewaarde nooit bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-04 08:51
Geldt dit ook voor mensen die een hypotheek met nationale hypotheek garantie hebben? Hypotheek rente van 1,12% overigens dus verwacht er eigenlijk weinig van. Heb dit ooit aan mijn hypotheek adviseur gevraagd bij het vorige huis en deze zei dat het geen zin had aangezien er nhg op de hypotheek zat en deze standaard in de laagste risico klasse viel.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBorg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-04 13:51
3j3ct schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:55:
Ik zou bij Aegon graag hetzelfde willen doen.

Op de site van Aegon staat het volgende:
Calcasa Desktop Taxatie. Goed om te weten: dit is alleen mogelijk als de totale hypotheek onder de 90% van de taxatiewaarde blijft

Onze hypotheek staat momenteel op 95%, kunnen we nou wel of niet Calcasa gebruiken?
Helaas laat de helpdesk van Aegon ons in de steek.
Wat ik weet van andere geldverstrekkers (Obvion, abn) is dat ze hiermee die nieuwe ltv bedoelen (dus na hertaxatie). Met andere woorden, je kan alleen een nieuwe risicoklasse krijgen als je ltv onder de 95% uit valt volgens je desktoptaxatie.
boombes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:12:
Geldt dit ook voor mensen die een hypotheek met nationale hypotheek garantie hebben? Hypotheek rente van 1,12% overigens dus verwacht er eigenlijk weinig van. Heb dit ooit aan mijn hypotheek adviseur gevraagd bij het vorige huis en deze zei dat het geen zin had aangezien er nhg op de hypotheek zat en deze standaard in de laagste risico klasse viel.
Met NHG heeft het geen zin, dan zit je feitelijk al in een negatieve risicoklasse (noem het een rentekorting) ten opzichte van de laagste risicoklasse (bij de meeste banken > 60%). Dus het kan misschien wel maar gaat je niets opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:01
Via zoekopdracht kom ik hier terecht.

Onze nieuwbouw wordt over twee weken opgeleverd. Calcasa werkt blijkbaar alleen met 'bestaande bouw' en niet met nieuwbouw. Wordt nieuwbouw bij sleuteloverdracht automatisch dan bestaande bouw?

Voor onze ING hypotheek met bouwdepot dienen wij een taxatierapport aan te leveren zodat de nieuwe SMW-verhouding niet lager wordt omdat een flink restantbedrag vanuit het bouwdepot in mindering wordt gebracht op de hypotheek. Doen we niets dan verandert de SMW naar hypotheek-bouwdepot bedrag = nieuwe waarde voor SMW berekening. Dat pakt ongunstig uit.

Als we een taxatierapport kunnen laten zien, mag ook Calcasa/Desktoptaxatie via ING zijn, dan blijft het zeer waarschijnlijk de oorspronkelijke waarde van de koopprijs + keuken, badkamer etc. Het bedrag waar we destijds bij afsluiten van de hypotheek vanuit zijn gegaan met de ING adviseur. Koopprijs+10%

Is wel de moeite waard om te regelen. Een echte fysieke taxatie lijkt me overbodig, tenzij noodzakelijk.

Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Brains Bush schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:36:

Onze nieuwbouw wordt over twee weken opgeleverd. Calcasa werkt blijkbaar alleen met 'bestaande bouw' en niet met nieuwbouw. Wordt nieuwbouw bij sleuteloverdracht automatisch dan bestaande bouw?

Voor onze ING hypotheek met bouwdepot dienen wij een taxatierapport aan te leveren zodat de nieuwe SMW-verhouding niet lager wordt omdat een flink restantbedrag vanuit het bouwdepot in mindering wordt gebracht op de hypotheek. Doen we niets dan verandert de SMW naar hypotheek-bouwdepot bedrag = nieuwe waarde voor SMW berekening. Dat pakt ongunstig uit.

Als we een taxatierapport kunnen laten zien, mag ook Calcasa/Desktoptaxatie via ING zijn, dan blijft het zeer waarschijnlijk de oorspronkelijke waarde van de koopprijs + keuken, badkamer etc. Het bedrag waar we destijds bij afsluiten van de hypotheek vanuit zijn gegaan met de ING adviseur. Koopprijs+10%

Is wel de moeite waard om te regelen. Een echte fysieke taxatie lijkt me overbodig, tenzij noodzakelijk.

Nee, helaas geen ervaring mee.

Maar kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een nieuwbouwwoning op deze manier valt te taxeren. Modelwaardes worden namelijk bepaald op basis van transacties van verkochte oudere jonge woningen. En die transacties zijn er niet veel want wie gaat een huis bouwen en binnen 1 of 2 jaar verhuizen?
Maar voor 100 euro kun je het misschien gewoon proberen :?

Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
Brains Bush schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:36:

Jawel, paar maanden na sleuteloverdracht en inrichting (keuken enz) gedaan. Dat doet de waarde natuurlijk ook al een beetje stijgen. En dit was zonder problemen verlopen. Was ook bij ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:01
fonsoy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 23:25:
[...]

Jawel, paar maanden na sleuteloverdracht en inrichting (keuken enz) gedaan. Dat doet de waarde natuurlijk ook al een beetje stijgen. En dit was zonder problemen verlopen. Was ook bij ING.
Dank! Ons depot is tot uiterlijk augustus 2024 en de oplevering is over twee weken. Dus hou jouw advies aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brains Bush schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Dank! Ons depot is tot uiterlijk augustus 2024 en de oplevering is over twee weken. Dus hou jouw advies aan.
Je kan wel even navragen wat de minimale termijn na de start van de hypotheek is voor zo'n herwaardering.
Kan me herinneren dat er bij mij ergens een 6 maanden in de voorwaarden stond als minimale tijd na start hypotheek dat de eerste waardeverandering door kon worden gegeven.
Maar bij mij was het bestaande bouw, dus dat kan ook de oorzaak zijn van die minimale termijn.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JC-Denton
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-04 15:51
Hooglander1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:00:
@Highfive95 Als je de desktop calculatie via de eigen site benadert kun je aangeven dat je ASR hebt. Als je dan niet je echte hypotheekbedrag opgeeft, maar hoger, krijg je een melding dat de waarde meer dan 90% van de hypotheek is.

Dan ga je daarna met de hypotheekwaarde spelen en hem langzaam omlaag brengen totdat die foutmelding weggaat. Je hebt dan de waarde gevonden die waarschijnlijk uit het systeem gaat rollen. Dan kan je voor jezelf wat beter bepalen of het de moeite waard is of niet :)

Simpel trucje en het geeft geen zekerheid, maar wel al een ruw idee wat je gaat krijgen. Verder is het een simpel proces, heb het zelf vorig jaar gebruikt voor dezelfde redenen.
Bedankt voor dit trucje! Het werkt nog steeds. Mijn taxatie kwam precies uit op het bedrag in de foutmelding + 10% :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jbreeuwsma
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 14:46
JC-Denton schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:03:
[...]

Bedankt voor dit trucje! Het werkt nog steeds. Mijn taxatie kwam precies uit op het bedrag in de foutmelding + 10% :)
Hier ook netjes op het bedrag bij de foutmelding + 10%. Erg blij dat ik dit forum heb gevonden! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JC-Denton schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:03:
[...]

Voor de grap ook eens geprobeerd, zie dat het 20% boven de WOZ waarde uit komt.
(waar nu de ltv van mijn hypotheek mee wordt berekend)

Scheelt een stuk meer dan ik had verwacht, toch maar eens over nadenken om aan te vragen.

/edit: terugverdientijd van de kosten zou <5 maanden zijn, klinkt wel aantrekkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 12-08-2024 11:37 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:59
@Meekoh

Je kan gewoon in de tool invullen hoeveel je nodig hebt qua huidige en toekomstige taxatiewaarde, is deze te laag weigert hij. Je kan eventueel ook nog wat spelen door deze waarde iets omlaag te zetten en te kijken tot welk bedrag deze taxatie voldoende zou zijn.
Zie dat deze truc al genoemd is, niet helemaal goed gelezen sorry

[ Voor 3% gewijzigd door winiustyco op 12-08-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMeul
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Hooglander1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:00:

Begin deze week ook uitgevoerd, werkt perfect deze tip.
Exact het bedrag tot de foutmelding +10%, hierdoor zojuist 0,2 % opslag rente kunnen verminderen :)
Pagina: 1